Narzędzia:
Posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej (nr 174) w dniu 05-12-2018
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej (174.)

w dniu 5 grudnia 2018 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych (druk senacki nr 1021, druki sejmowe nr 2933 i 2978).

2. Rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o ustanowieniu „Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Ochrony Państwa w latach 2017–2020” (druk senacki nr 1030, druki sejmowe nr 3016 i 3022).

(Początek posiedzenia o godzinie 11 minut 32)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Piotr Zientarski)

Przewodniczący Piotr Zientarski:

Otwieram posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej.

Przedmiotem naszego posiedzenia jest rozpatrzenie 2 ustaw: ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych oraz rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o ustanowieniu „Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Ochrony Państwa w latach 2017–2020”.

Serdecznie witam przybyłych na nasze posiedzenie gości. Są z nami: pan Rafał Piechota, zastępca dyrektora Biura Ministra w Ministerstwie Sportu i Turystyki; pan Dariusz Dymiński, zastępca dyrektora Głównego Sztabu Policji w Komendzie Głównej Policji; Władysław Budzeń z Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, dyrektor Departamentu Budżetu w tymże ministerstwie; pani Renata… Nie, pani Renaty Leoniak nie ma. Jest z nami główny legislator, pani Beata Mandylis. Serdecznie witam wszystkich państwa.

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych (druk senacki nr 1021, druki sejmowe nr 2933 i 2978)

Rozpoczynamy od ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych.

Szanowni Państwo, jest to projekt komisyjny, zgłoszony przez sejmowe komisje, Komisję Administracji i Spraw Wewnętrznych oraz Komisję Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki, i dotyczy, tak jak powiedzieliśmy, zmiany ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych. Ma na celu złagodzenie zawartych w ustawie wymogów związanych ze sprzedażą biletów wstępu na mecze piłki nożnej rozgrywane w ramach turnieju FIFA U20 Mistrzostwa Świata Polska 2019 głównie przez ograniczenie zakresu danych osobowych umieszczanych na biletach wstępu na takie mecze.

Chcę poinformować, że w Sejmie ten projekt nie był kontrowersyjny, uzyskał właściwie pełne poparcie, bo 406 posłów było za, przeciw – 4, a 2 posłów wstrzymało się od głosu. Tak że generalnie można powiedzieć, że to przedłożenie uzyskało ogólne poparcie.

Gości już przywitałem.

Czy ktoś z państwa, ktoś spośród gości, chciałby zabrać głos w tej sprawie?

Nie widzę chętnych.

Bardzo proszę panią mecenas o kilka słów.

Bardzo proszę.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Beata Mandylis:

Przepraszam, ja mam uwagi tylko do jednej z tych 2 ustaw. Czy omawiamy jednocześnie obie ustawy?

(Przewodniczący Piotr Zientarski: Na razie omawiamy tylko pierwszą ustawę.)

Jeżeli chodzi o program modernizacji Policji, Straży Granicznej…

(Przewodniczący Piotr Zientarski: Nie, nie, dotyczącą imprez masowych.)

Jeśli chodzi o ustawę o bezpieczeństwie imprez masowych, to co do meritum Biuro Legislacyjne nie będzie tu zgłaszało żadnych uwag ani poprawek. Jednak jeżeli chodzi o stronę legislacyjno-prawną, to ja mam tu 2 uwagi. Ustawa jest bardzo mała, bardzo króciutka, ale proszę zwrócić uwagę, że cała istota ustawy polega na dodaniu jednego przepisu epizodycznego, czyli takiego, którego początek i koniec jest wyznaczony. Nowelizacja polega przede wszystkim na zmianie tytułu rozdziału poprzez dodanie informacji, że w rozdziale tym będzie znajdował się przepis epizodyczny, ale tytuł rozdziału zostaje zmieniony w taki sposób, że będzie brzmiał: „Zmiany w przepisach – chodzi o zmiany w przepisach obowiązujących ustaw, i dalej – „przepisy epizodyczne” itd. Czyli jest tu liczba mnoga, a chodzi o to, że tam jest tylko jeden przepis epizodyczny, więc powinna być użyta liczba pojedyncza. To jest jedna uwaga.

Druga sprawa dotyczy tego, że ten przepis jest dodawany w niewłaściwym miejscu. Są zasady techniki prawodawczej i w §15 zasad określone są poszczególne elementy ustawy, które zamieszcza się w następującej kolejności: po przepisach zmieniających są przepisy epizodyczne, a potem przepisy przejściowe i dostosowujące. Tutaj jest to prawidłowo umieszczone w tytule rozdziału, natomiast w samej ustawie przepis epizodyczny został umieszczony między 2 przepisami przejściowymi. W związku z tym Biuro Legislacyjne zwraca się do państwa senatorów o wprowadzenie takiej poprawki redakcyjnej, która będzie polegała na tym, że nowy artykuł nie będzie art. 77b, tylko będzie art. 76a, czyli zostanie umieszczony przed przepisami przejściowymi.

I to już jest wszystko. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Piotr Zientarski:

Dziękuję bardzo.

Chciałbym państwa poinformować, że na mocy pełnomocnictwa pana ministra Joachima Brudzińskiego, ministra spraw wewnętrznych i administracji, pan Władysław Budzeń, dyrektor Departamentu Budżetu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji jest upoważniony do prezentowania stanowiska ministra spraw wewnętrznych i administracji podczas rozpatrzenia ustawy...

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Aha, tej następnej, czyli nie tej. Jasne, dobrze.

No, oczywiście ta informacja jest aktualna, ale dotyczy kolejnej ustawy.

Proszę państwa, chciałbym, żeby przedstawiciel, bo jest przecież… są przedstawiciele Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, chciałbym, żeby ustosunkowali się do tych 2 uwag legislacyjnych. Jak rozumiem, jedna jest oczywista, bo ma charakter językowy, tak? Mamy do czynienia z przepisem, a nie z przepisami. Druga zaś ma charakter porządkujący. Tak? Porządkuje według zasad legislacji.

Proszę bardzo. Bardzo proszę. Proszę o przedstawienie się.

Zastępca Dyrektora w Departamencie Porządku Publicznego w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Dariusz Minkiewicz:

Dzień dobry państwu.

Dariusz Minkiewicz, zastępca dyrektora Departamentu Porządku Publicznego, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!

Tak jak pan przewodniczący wskazał, nie wnosimy tutaj uwag, zwłaszcza że te, które tu są, to są pewne uwagi dotyczące pewnej natury stanowienia prawa, pewnej konstrukcji przepisów prawnych. Nie dotyczy to merytoryki, więc Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji nie wnosi uwag.

Przewodniczący Piotr Zientarski:

Nie wnosi uwag.

Tak, Pani Senator?

Senator Jadwiga Rotnicka:

Ja uważam, Panie Przewodniczący, że… Jeżeli ma to poprawić kształt tej ustawy, to ja mogę przejąć te poprawki.

Przewodniczący Piotr Zientarski:

Proszę bardzo.

W takim razie rozpoczęliśmy już dyskusję i pani senator przejmuje te poprawki.

Pan senator Piotr Florek. Proszę bardzo.

Senator Piotr Florek:

Ja po zapoznaniu się z tymi poprawkami chciałbym powiedzieć, że bardzo często na posiedzeniach komisji zdarza się, że mamy do czynienia z taką sytuacją. Wprawdzie te poprawki specjalnie tej ustawy nie zmieniają i nic by się nie wydarzyło… Ale wydaje mi się, że rzeczywiście należałoby jakiś porządek wprowadzić, tak, żeby te uwagi, które tu często składamy, znalazły potem odzwierciedlenie w ustawie. Jeżeli chodzi o tę akurat ustawę, związaną z mistrzostwami U20, to mamy jeszcze sporo czasu, więc nic by się tu nie stało, gdybyśmy te poprawki przyjęli i ona wróciłaby do Sejmu. Szkoda tylko, że na etapie prac sejmowych tak oczywiste sprawy, jak w tym przypadku… To, o czym pani mówiła, o tym przepisie epizodycznym, no, to jest tak oczywiste, że powinien być tak umiejscowiony. Dlaczego tam tego nie wyłapano? No, ale myślę, że my, senatorowie, decydujemy tutaj, i jestem za tym, żeby rzeczywiście niewielkie uwagi, może niewiele znaczące, ale jednak… Chodzi o to, żeby na przyszłość było wiadomo, że proces legislacyjny musi się odbywać zgodnie z zasadami. Dlatego też poparłbym te poprawki. Dziękuję.

Przewodniczący Piotr Zientarski:

Ja również, jestem tego samego zdania. Dlatego że wprowadzenie tych poprawek nie tylko nie zmieni, bo to jest oczywiste… To poprawi tę ustawę pod względem legislacyjnym, ale przede wszystkim nie wpłynie na to, że ta ustawa nie będzie mogła właściwie funkcjonować, bo ona ma zafunkcjonować na przyszłość. Poza tym będzie dużo czasu, tym bardziej, że ona nie wchodzi w życie z określonym terminem, tylko po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Czy jeszcze są jakieś uwagi, głosy w dyskusji, pytania? Nie ma.

W związku z tym składam wniosek. Głosujemy nad zgłoszonymi poprawkami.

Myślę, że można…

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Beata Mandylis: …Jako jedną, tak zostały zapisane.)

Można je potraktować jako jedną poprawkę.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki? (6)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (1)

I teraz głosujemy nad całością z przyjętą poprawką.

Kto jest za przyjęciem tej ustawy? (7)

Jednogłośnie za. Dziękuję bardzo.

Kto chciałby być sprawozdawcą tej ustawy? Proszę. Nie ma chętnych?

(Senator Piotr Florek: Mogę ja być.)

(Wypowiedzi w tle nagrania)

(Głos z sali: Nie wiemy, kiedy będzie…)

No, nie wiemy jeszcze, Panie Przewodniczący.

(Senator Piotr Florek: Dobrze, ja mogę być.)

Tak? Zatem pan senator Florek. Dziękuję bardzo.

Punkt 2. porządku obrad: rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o ustanowieniu „Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Ochrony Państwa w latach 2017–2020” (druk senacki nr 1030, druki sejmowe nr 3016 i 3022)

Przechodzimy do drugiego punktu naszego posiedzenia, czyli ustawy o zmianie ustawy o ustanowieniu „Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Ochrony Państwa w latach 2017–2020”.

Tak jak już państwa informowałem, pan Władysław Budzeń, dyrektor Departamentu Budżetu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji, reprezentuje pana ministra Brudzińskiego.

Celem tej ustawy jest podwyższenie kwot przewidzianych w zmienianej ustawie o ustanowieniu „Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Ochrony Państwa w latach 2017–2020” wydatkowanych z budżetu państwa na realizację podwyżek mających nastąpić po dniu 1 stycznia 2019 r. Projekt jest oczywiście zgodny z regulacjami Unii Europejskiej. Jest to projekt Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych. On również dostał ogólne poparcie izby poselskiej.

Bardzo proszę pana dyrektora Władysława Budzenia. Czy chciałby pan się wypowiedzieć? Proszę bardzo.

Dyrektor Departamentu Budżetu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Władysław Budzeń:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Szanowni Państwo, chciałbym w paru zdaniach przybliżyć ideę poprawki tej ustawy modernizacyjnej. Otóż ustawa modernizacyjna… ustawa z dnia 15 grudnia 2016 r. o ustanowieniu „Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Ochrony Państwa na lata 2017–2020” została uchwalona 15 grudnia i weszła w życie od 1 stycznia 2016 r. W programie tym określono 7 zasadniczych przedsięwzięć polegających m.in. na wymianie sprzętu, wyposażenia, sprzętu transportowego oraz na 2 przedsięwzięciach o charakterze motywacyjnym, jak podwyższenie uposażeń funkcjonariuszy tych formacji oraz motywacyjne podwyższenie wynagrodzeń pracowników cywilnych.

Odnośnie do przedsięwzięcia o charakterze motywacyjnym dotyczącym zwiększenia uposażeń cywilnych w ustawie przyjęto stany osobowe funkcjonariuszy na dzień 1 stycznia 2016 r. Tymczasem w 2017 r. i w 2018 r. nastąpiło zwiększenie stanów osobowych funkcjonariuszy łącznie o 2 tysiące 640 etatów, w tym w Policji o 1 tysiąc etatów od 1 stycznia 2017 r., w Straży Granicznej o 700 etatów, z czego 300 etatów od 1 stycznia 2017 r. i 400 etatów od 1 stycznia 2018 r.; w Państwowej Straży Pożarnej o 490 etatów od 1 stycznia 2018 r. No i w Służbie Ochrony Państwa, analogicznie, w latach 2018 i 2019 liczba etatów funkcjonariuszy w sumie wzrośnie o 450 etatów. Łącznie to jest 2 tysiące 640 etatów więcej. Sytuacja jest taka, że w 2019 r. przewidywana jest podwyżka uposażeń, z tym że środki na podwyżki uposażeń zostały wyliczone na stan etatowy z 2016 r. W związku z tym, żeby po pierwsze, umożliwić dostosowanie wielkości środków na podwyżki do ustawy budżetowej 2019 r., a po drugie, zapewnić zgodność stanów etatowych funkcjonariuszy w roku 2019, zaszła konieczność aktualizacji programu modernizacyjnego.

Chciałbym powiedzieć Wysokiej Komisji, że wprowadzenie tej aktualizacji nie powoduje dodatkowych skutków dla budżetu państwa, ponieważ środki na podwyżki uposażeń od 1 stycznia 2019 r. zostały ujęte w projekcie budżetu na 2019 r. odpowiednio w części 42, „Bezpieczeństwo i ochrona porządku publicznego”, oraz w części 85 w odniesieniu do Państwowej Straży Pożarnej. Komendy wojewódzkie, komendy powiatowe i miejskie finansowane są w ramach części 85 „Budżety wojewodów”. Tak więc cała idea poprawki sprowadza się de facto do dostosowania programu modernizacji na 2019 i 2020 r. do ustawy budżetowej na 2019 r.

Jeżeli chodzi o dodatkowe wydatki, o zwiększenie środków na uposażenia –program dotyczy też 2020 r. – to nastąpi to w ogólnej kwocie 22 miliony 243 tysiące zł, z czego w 2019 r. w kwocie 10 milionów 713 tysięcy zł i w 2020 r. w kwocie 11 milionów 530 tysięcy zł. Tak że wydatki w zakresie tego przedsięwzięcia zostały odpowiednio uaktualnione w załącznikach do programu modernizacyjnego. Dziękuję.

Przewodniczący Piotr Zientarski:

Dziękuję bardzo panu dyrektorowi.

Jak już państwa informowałem, głosowanie w Sejmie wyglądało tak, że 396 posłów było za, 1 był przeciw, 1 wstrzymał się od głosu, czyli ten projekt uzyskał ogólne poparcie.

Zwracam się do Biura Legislacyjnego. Chociaż z opinii wynika, że biuro nie ma wątpliwości o charakterze legislacyjnym, to jednak chciałbym uzyskać aktualne potwierdzenie.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Beata Mandylis:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Biuro Legislacyjne rzeczywiście nie zgłasza uwag do tej ustawy. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Piotr Zientarski:

Dziękuję bardzo.

W związku z tym składam wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Kto jest za przyjęciem tego wniosku?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Aha, przepraszam bardzo, wydawało mi się, że sprawa jest jasna, oczywista.

Proszę bardzo, pan senator Grabowski ma pytanie.

Senator Arkadiusz Grabowski:

Ja mam króciutkie pytanie.

(Przewodniczący Piotr Zientarski: Tak, proszę bardzo.)

Przepraszam za mój zachrypnięty głos.

Z opinii Biura Legislacyjnego, ale i z samego uzasadnienia tej ustawy wynika, że jest 2 tysiące 640 nowych etatów. Ponieważ tu jest mowa o etatach kalkulacyjnych, mam pytanie: jak faktycznie wygląda obłożenie tych etatów, czy to są etaty, które są faktycznie obłożone? To jest jedno pytanie.

A drugie moje pytanie dotyczy zwiększenia liczby etatów w Służbie Ochrony Państwa o 450. Z czego to wynika? Pytam, bo na tle tych pozostałych służb jest to bardzo duży wzrost, jeśli chodzi o nowe etaty. Z czego to wynika? Dziękuję.

Przewodniczący Piotr Zientarski:

Panie Dyrektorze, prosimy o odpowiedź.

Dyrektor Departamentu Budżetu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Władysław Budzeń:

Już mówię, Panie Przewodniczący.

Jeżeli chodzi o zwiększenie liczby etatów w Służbie Ochrony Państwa… Oczywiście w pierwotnej wersji programu była nazwa Biuro Ochrony Rządu, ale 1 lutego 2018 r. Biuro Ochrony Rządu przekształciło się w Służbę Ochrony Państwa. Otóż to zwiększenie, o 450 etatów, wyniknęło z nowych zadań realizowanych przez Służbę Ochrony Państwa, m.in. w zakresie rozpoznawczym oraz w zakresie zwiększenia ochrony obiektów ministerstw i innych obiektów zasadniczych dla funkcjonowania państwa. W 2018 r. nastąpiło zwiększenie o 165 etatów, a w przyszłym roku przybędzie kolejnych 285 etatów. To zwiększenie, zarówno etatowe, jak i wydatków na rok 2019, wynika z oceny skutków regulacji, OSR, które było dołączone do ustawy i które zostało zaakceptowane przez Wysoki Sejm i Wysoki Senat.

Jeżeli chodzi o liczbę tzw. wakatów, czyli stanowisk nieobsadzonych, to muszę powiedzieć, że różnie to się układa w różnych formacjach. Jest różnie w zależności od zaangażowania i zainteresowania poszczególnymi formacjami. Z reguły jest tak, że liczebności wakatów zmniejszają się istotnie pod koniec danego roku. Przykładowo, w Policji będzie to ok. 2,5% wakatów na koniec roku z tytułu zamiaru przyjęcia na koniec 2018 r. ok. 1 tysiąca 200 funkcjonariuszy W pozostałych służbach wakaty kształtują się różnie. Aczkolwiek możemy zaobserwować teraz, Szanowni Państwo, to, że – z uwagi na podpisane porozumienie przewidujące od 1 stycznia przyszłego roku podwyżki uposażeń o 604 zł na etat kalkulacyjny i od 1 stycznia 2020 r. o kolejne 500 zł na etat kalkulacyjny – zmniejsza się zainteresowanie odchodzeniem z formacji, co przyczyni się prawdopodobnie do tego, że rok 2019 będzie znacząco lepszy od pozostałych lat.

Chciałbym tu jeszcze powiedzieć, Panie Przewodniczący, że zwolnienia… No, każdy funkcjonariusz ma prawo wypowiedzieć stosunek służbowy. W ciągu 3 miesięcy od wypowiedzenia stosunku służbowego powinien być zwolniony ze służby. Część zwolnień wynika z naturalnego osiągnięcia wieku emerytalnego, pozostałe zwolnienia wynikają z faktu, że funkcjonariusze mają inne zamiary czy inne plany życiowe niż praca w formacjach.

Przewodniczący Piotr Zientarski:

Dziękuję bardzo.

Pan senator Waldemar Sługocki. Bardzo proszę.

Senator Waldemar Sługocki:

Bardzo dziękuję, Panie Przewodniczący.

Wysoka Komisjo! Panie Dyrektorze!

Ja mam pytanie w związku z tym, że omawiamy program modernizacyjny dotyczący m.in. Policji. Mam takie pytanie: w jaki sposób i czy w ogóle protesty Policji, a potem zawarte i podpisane porozumienie między związkami zawodowymi polskich policjantów a panem ministrem Brudzińskim miały wpływ na kształt tego programu? Jakie skutki dla budżetu państwa, jeśli w ogóle jakieś, miały te protesty, te wymuszenia, realizacja tych postulatów, które zgłosiła Policja? Czy to nie wpłynęło także na program, na jego wartość? Jeżeli tak, to które z pozycji pojawiły się w wyniku zawarcia tego porozumienia? Bardzo dziękuję.

Przewodniczący Piotr Zientarski:

Proszę o odpowiedź.

Dyrektor Departamentu Budżetu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Władysław Budzeń:

Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!

Nie ma związku bezpośredniego między protestami funkcjonariuszy, porozumieniem a wielkością wydatków wynikających z programu. Oczywiście w wyniku realizacji tego programu nastąpiło zwiększenie podwyżek dla funkcjonariuszy, ponieważ – chciałem o tym przypomnieć Wysokiej Komisji – w projekcie ustawy budżetowej zgodnie z programem modernizacji planowano podwyżki od 1 stycznia 2019 r. o 309 zł. W projekcie ustawy budżetowej była propozycja drugiej podwyżki dla funkcjonariuszy, podwyżki od 1 lipca 2019 r. w wysokości 253 zł na etat kalkulacyjny. W wyniku porozumienia podwyżka od 1 stycznia przyszłego roku wyniesie łącznie 604 zł na etat kalkulacyjny, czyli przeciętnie będzie wyższa o 42 zł od podwyżek, które były planowane w projekcie ustawy budżetowej. Efekt końcowy jest taki, że łączne skutki, w tym dodatkowe skutki w wyniku podwyżek w Policji, ale i w innych formacjach, wyniosą w 2019 r. 339 milionów zł. Znaczna część środków została wygospodarowana poprzez zmniejszenie wydatków i rezerw będących w dyspozycji ministra spraw wewnętrznych i administracji, część środków jest efektem zwiększenia na etapie poprawek na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych w Sejmie.

(Przewodniczący Piotr Zientarski: Czyli jakiś związek jednak był, tak?)

Formalny związek wynikający w programie nie, tylko to, o czym powiedziałem, że dodatkowe skutki wynoszą 339 milionów zł w skali 2019 r.

Przewodniczący Piotr Zientarski:

Jasne. Dziękuję bardzo.

Nie ma więcej zgłoszeń do pytań, do dyskusji, w związku z tym zamykam dyskusję i przystępujemy do głosowania.

Składam wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Kto jest za przyjęciem tego wniosku? (7)

Przyjęto jednogłośnie. Dziękuję bardzo.

I teraz osoba sprawozdawcy. Czy ktoś z państwa sprawozdawców…

Pani senator się zgłasza, tak?

(Senator Jadwiga Rotnicka: Nie, nie…)

Czy ktoś chciałby… Może pan senator?

(Głos z sali: Mnie nie będzie dwunastego…)

Aha. Dwunastego to ja też…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

To może pan senator Grabowski, proponowałbym pana.

Senator Arkadiusz Grabowski:

Ja wezmę tę ustawę, ale może być konieczność zastępstwa, bo mam straszne problemy z krtanią. Jeśli się wyleczę, jeśli się wygadam, to tak.

Przewodniczący Piotr Zientarski:

Właśnie słyszę, tak.

Dziękuję bardzo. Dziękuję panu.

Dziękuję gościom za przybycie.

Zamykam posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej.

(Koniec posiedzenia o godzinie 11 minut 59)