Narzędzia:
Posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej (nr 159) w dniu 23-07-2018
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej (159.)

w dniu 23 lipca 2018 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz ustawy o podatku leśnym (druk senacki nr 919, druki sejmowe nr 2668 i 2776).

2. Rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności (druk senacki nr 918, druki sejmowe nr 2670 i 2759).

3. Rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o rzeczach znalezionych (druk senacki nr 920, druki sejmowe nr 2582 i 2658).

(Początek posiedzenia o godzinie 19 minut 00)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Piotr Zientarski)

Przewodniczący Piotr Zientarski:

Otwieram posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej.

Serdecznie witam przybyłych na nasze posiedzenie gości. Witam ministra energii, pana Tadeusza Skobla. Serdecznie witam dyrektora Departamentu Elektroenergetyki i Ciepłownictwa w tymże ministerstwie, pana Tomasza Świetlickiego. Są z nami również pani Aleksandra Czerniawska, starszy specjalista w Departamencie Elektroenergetyki i Ciepłownictwa tegoż ministerstwa, oraz pani Anna Kędziora, główny specjalista w Departamencie Ropy i Gazu w Ministerstwie Energii – witam serdecznie. Dyrekcję Generalną Lasów Państwowych reprezentuje pan Piotr Baryga, radca prawny – dobry wieczór, a Ministerstwo Środowiska zastępca dyrektora Departamentu Leśnictwa, pan Tomasz Zygmont. Witam państwa serdecznie.

Proszę państwa, mamy do rozpatrzenia 3 ustawy, 3 nowelizacje.

Rozpoczniemy może tak, jak już tutaj się ułożyło. Zaczniemy od zmiany ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności.

Szanowni Państwo, projekt dotyczy…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Ale to chyba nie ma znaczenia.

(Głos z sali: Tylko że chyba nie ma gości.)

Jeszcze nie ma gości?

(Głos z sali: No tak, bo pierwsza jest ustawa o podatku rolnym.)

O podatku rolnym, dobrze.

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz ustawy o podatku leśnym (druk senacki nr 919, druki sejmowe nr 2668 i 2776)

Zgodnie z porządkiem rozpoczynamy omawianie ustawy o zmianie ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz ustawy o podatku leśnym.

Szanowni Państwo, był to rządowy projekt ustawy. Celem ustawy jest…

Czy są goście zaproszeni w sprawie tej pierwszej ustawy, o podatku rolnym?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

A, no właśnie.

Proszę państwa, no to w takim razie…

Panie Ministrze, jako że był to rządowy projekt, proszę przedstawić w telegraficznym skrócie istotę tej ustawy. Bardzo proszę.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Energii Tadeusz Skobel:

Dziękuję bardzo.

Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!

Mam zaszczyt przedstawić państwu ustawę o zmianie ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz ustawy o podatku leśnym.

Przygotowana przez rząd nowelizacja przepisów podatkowych jest ważna zarówno dla przedsiębiorstw wykorzystujących do prowadzenia działalności infrastrukturę liniową, jak i dla podatników podatków gruntowych oraz odbiorców energii elektrycznej i innych mediów.

Ustawa przewiduje, że posadowienie infrastruktury liniowej służącej do przesyłania lub dystrybucji płynów, pary, gazów lub energii elektrycznej oraz infrastruktury telekomunikacyjnej na gruntach nienależących do przedsiębiorstw liniowych będzie neutralne podatkowo. Oznacza to, że posadowienie tej infrastruktury nie wpłynie na wzrost podatków od nieruchomości gruntowych. Ta nowelizacja uporządkuje i ujednolici w skali kraju zasady opodatkowania gruntów, przez które przebiega infrastruktura liniowa. Dzięki temu wyeliminowana zostanie niepewność dotycząca stosowania przepisów podatkowych w tym zakresie oraz ograniczone zostaną spory pomiędzy podatnikami a organami skarbowymi. Unikniemy również sytuacji, gdy od właściciela gruntu pobierany będzie wyższy podatek tylko dlatego, że zgodził się on, by przez jego nieruchomość przebiegała linia energetyczna lub inna infrastruktura służąca do zaspokajania potrzeb zbiorowych.

W trakcie prac nad ustawą podnoszona była kilkukrotnie kwestia wpływu zaproponowanego przez rząd rozwiązania na budżety gmin. Pojawiały się opinie, że wejście w życie tych przepisów przyczyni się do zmniejszenia dochodów jednostek samorządów terytorialnych. Chcę w tym miejscu wyjaśnić, że obecnie naliczanie najwyższych stawek podatku od gruntu pod liniami elektroenergetycznymi jest wciąż jeszcze sytuacją sporadyczną. Zmiana kwalifikacji gruntów do celów podatkowych w związku ze zmianą interpretacji przepisów przez sądy miała miejsce przede wszystkim na terenach Lasów Państwowych i nie objęła większości gruntów należących do tego podatnika. Tak więc wejście w życie tej ustawy nie będzie miało istotnego wpływu na budżety, gdyż gminy nie rozpoczęły jeszcze czerpania dochodów z tego źródła. W tej sytuacji należałoby raczej mówić o utracie potencjalnych, a nie realnych przychodów.

Dodam, że doregulowanie w prawie zasad opodatkowania gruntów pod infrastrukturą przesyłową przyniesie korzyści również gminom. Liczę, że zmniejszy się liczba sporów pomiędzy podatnikami podatku gruntowego i organami skarbowymi. Dodatkowo podstawą do ustalenia dochodów gmin z tego tytułu będą jednoznaczne przepisy prawa, a nie interpretacje, które co pewien czas, jak wskazuje praktyka, ulegają zmianom. Unikniemy również sytuacji, w której przychody części gmin byłyby pokrywane przez wszystkich odbiorców, w tym przez inne gminy w kraju, co mogłoby prowadzić do pogłębienia zróżnicowania rozwoju poszczególnych regionów w zależności od gęstości posadowienia infrastruktury.

Mając to wszystko na uwadze, liczę na państwa zrozumienie i poparcie na kolejnych etapach procedowania. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Piotr Zientarski:

Dziękuję bardzo, Panie Ministrze.

Bardzo proszę o opinię Biura Legislacyjnego. Pan legislator Gil.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Michał Gil:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Nie mam uwag do ustawy.

Przewodniczący Piotr Zientarski:

Biuro Legislacyjne nie zgłasza uwag.

Ja chciałbym tylko państwa poinformować, że w trzecim czytaniu na posiedzeniu Sejmu 20 lipca ta nowelizacja, ta ustawa została przyjęta stosunkiem głosów 409 za, 0 przeciw. Poza tym 2 głosujący wstrzymali się od głosu. To jest ustawa niekontrowersyjna, gremialnie poparta.

Czy ktoś z państwa senatorów chciałby zabrać głos lub ewentualnie zadać pytanie panu ministrowi? Nie.

W związku z tym zgłaszam wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Kto jest za przyjęciem tego wniosku? (8)

Jednogłośnie.

Dziękuję bardzo.

Kto będzie sprawozdawcą? Pan przewodniczący Pająk się zgłasza. Dziękuję.

Punkt 2. porządku obrad: rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności (druk senacki nr 918, druki sejmowe nr 2670 i 2759)

I przechodzimy do drugiego punktu naszego posiedzenia: rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności.

Dziękuję bardzo, Panie Ministrze. Dziękuję państwu zainteresowanym tym poprzednim punktem.

Szanowni Państwo, to także był projekt rządowy. Czy jest przedstawiciel rządu? Jest. To za chwilę udzielę głosu.

Chcę tylko państwa poinformować, że również ta ustawa została przyjęta w trzecim czytaniu na ostatnim posiedzeniu Sejmu w dniu 20 lipca. Głosowanie było praktycznie jednomyślne: 416 głosów za, 0 przeciw, 2 posłowie wstrzymali się od głosu.

Ta ustawa, niekontrowersyjna i jednomyślnie przyjęta, dotyczy zgodnie z uzasadnieniem usprawnienia i zwiększenia efektywności systemu wdrażania rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność, w szczególności w zakresie wdrażania rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność przy udziale środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Europejskiego Funduszu Społecznego.

Pan minister chciałby uzupełnić to wprowadzenie. Bardzo proszę.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Rafał Romanowski:

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Mówiąc szczerze, nie mam zbyt wiele do dodania oprócz tego, że jeżeli chodzi o te usprawnienia, to jest tutaj 5 elementów. Pierwszy element dotyczy ogłoszenia o naborze. Jest to element w postaci warunków wyboru operacji. Chodzi tutaj o to, że dodano do zakresu informacji, jakie muszą zostać zawarte w ogłoszeniu o naborze wniosków o udzielenie wsparcia, dodatkowy element w postaci warunków wyboru operacji, tj. dodatkowych określonych przez lokalne grupy działania warunków wyboru operacji wynikających z lokalnej strategii rozwoju, o ile lokalna grupa działania dostrzega potrzebę ich zastosowania.

Drugi element dotyczy możliwości dokonania przez zarząd województwa modyfikacji wniosków w zakresie wynikającym z ustalenia przez lokalne grupy działania kwoty wsparcia niższej niż wnioskowana. Dodano nowy przepis dotyczący możliwości fakultatywnego dokonywania modyfikacji wniosku, aktualizacji wnioskowanej kwoty wsparcia w sytuacji ustalenia przez lokalne grupy działania kwoty wsparcia niższej niż wnioskowana przez podmiot ubiegający się o wsparcie, gdyż jego brak jest sygnalizowany jako przeszkoda we wdrażaniu lokalnej strategii rozwoju w przypadku realizacji operacji ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Rolnictwa.

Trzeci element dotyczy możliwości wezwania wnioskodawcy przez zarząd województwa do wprowadzenia we wniosku innych zmian wynikających z nieprawidłowego wypełnienia tegoż dokumentu. Zaproponowano zmianę przepisu, który stanowi o ograniczeniu możliwości w zakresie dokonywania istotnej modyfikacji wniosku o udzielenie wsparcia w procesie uzupełnienia tego wniosku prowadzonego na etapie oceny dokonywanej przez zarząd województwa, oraz dodanie możliwości wezwania wnioskodawcy przez zarząd województwa do wprowadzenia we wniosku innych zmian wynikających z nieprawidłowego wypełnienia tego wniosku, np. w sposób niezgodny z instrukcją wypełniania.

Czwarty element dotyczy wydłużenia terminu na usunięcie braków, oczywistych omyłek oraz innych nieprawidłowości we wniosku o udzielenie wsparcia. Ma to być termin nie krótszy niż 7 dni, ale nie dłuższy niż 14 dni, a więc zaproponowano wydłużenie tego terminu.

Ostatni element dotyczy wskazania 60-dniowego terminu, w którym lokalna grupa działania ma obowiązek dokonać wszystkich czynności w procesie oceny zgodności operacji z lokalną strategią rozwoju, wyboru operacji oraz ustalenia kwoty wsparcia.

Przewodniczący Piotr Zientarski:

Dziękuję bardzo panu ministrowi Rafałowi Romanowskiemu za bardzo obszerne uzasadnienie tej ustawy.

Czy ktoś z państwa senatorów chciałby zadać pytanie panu ministrowi bądź też wypowiedzieć się?

Pan senator Sługocki. Bardzo proszę.

Senator Waldemar Sługocki:

Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.

Panie Ministrze, jak rozumiem, te wszystkie elementy, które pan zreferował, mają przyczynić się do usprawnienia procesu realizacji programu. Pytanie jest takie, czy są jakieś zagrożenia z punktu widzenia realizacji tego programu w dniu dzisiejszym. Bo skoro państwo wprowadzacie tę liberalizację… Tak odczytuję te zmiany, jako wyjście naprzeciw oczekiwaniom beneficjentów, czyli de facto lokalnych grup działania.

Przewodniczący Piotr Zientarski:

Poproszę o odpowiedź, Panie Ministrze.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Rafał Romanowski:

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Jeżeli chodzi o same złożone wnioski, to realizacja jest na poziomie 96%, a jeżeli chodzi o zawarte umowy – na poziomie 42%. A więc nie ma jakiegokolwiek zagrożenia. Tak jak pan senator słusznie zauważył, chodzi o usprawnienie tego i doprecyzowanie poszczególnych zapisów, tak żeby komisja oceniająca, czyli w tym wypadku rada oceniająca w ramach lokalnej strategii rozwoju, miała spójne przepisy i według tych spójnych przepisów rozpatrywała konkretne wnioski.

Przewodniczący Piotr Zientarski:

Bardzo proszę o zabranie głosu panią legislator Aldonę Figurę.

Starszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aldona Figura:

Bardzo dziękuję.

Biuro Legislacyjne nie zgłasza uwag. Dziękuję.

Przewodniczący Piotr Zientarski:

Dziękuję bardzo.

W takim razie zgłaszam wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Kto jest za tym wnioskiem? (8)

Jednogłośnie.

Dziękuję bardzo.

Kto z państwa zostanie sprawozdawcą? Kolega zabrał głos, w związku z tym sprawozdawcą będzie pan senator Waldemar Sługocki.

Dziękuję bardzo, Panie Ministrze.

Punkt 3. porządku obrad: rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o rzeczach znalezionych (druk senacki nr 920, druki sejmowe nr 2582 i 2658)

Trzeci punkt do rozpatrzenia na naszym posiedzeniu to rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o rzeczach znalezionych – druk senacki nr 920.

Szanowni Państwo, był to projekt komisyjny.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Tak, rozumiem.

Czy jest ktoś z wnioskodawców? Nie.

Proszę państwa, jest to ustawa, która dotyczy takiego ukształtowania przepisów o rzeczach znalezionych, aby osoba, która znajdzie niewielką kwotę, do 50 zł, lub równowartość tej kwoty w walucie obcej…

(Głos z sali: Do 100 zł.)

Do 100 zł? A nie do 50 zł?

(Głos z sali: Do 100 zł.)

Czyli zmiana nastąpiła? Bo mam…

(Głos z sali: …Jeśli kwota nie przekracza 100 zł.)

No tak, 100 zł, ale w opisie mam… Przepraszam, pomyłki są tu, w opisie. Przepraszam bardzo, to jest 100 zł.

Chodzi o to, żeby osoba, która nie jest w stanie ustalić właściciela tych pieniędzy, nie była zobowiązana do niezwłocznego przekazania ich staroście.

Trzecie czytanie odbyło się na ostatnim posiedzeniu Sejmu w dniu 20 lipca 2018 r. Wynik głosowania: 413 głosów za, 0 przeciw, 2 posłowie wstrzymali się od głosu.

Czy ktoś z państwa senatorów chciałby zabrać głos w tej sprawie?

Pani senator Rotnicka. Bardzo proszę.

Senator Jadwiga Rotnicka:

Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.

Muszę przyznać, że dotychczas nie byłam świadoma, iż znalezienie dziesięciogroszówki, która gdzieś tam w sklepie samoobsługowym pod nogami się plątała, i schowanie jej lub oddanie do kasy może być przestępstwem czy rodzajem wykroczenia z mojej strony i że powinnam przekazać te pieniądze… jeżeli nie właścicielowi, to przynajmniej staroście. Jak to było dotychczas regulowane? Czy to…

(Starszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aldona Figura: Może ja….)

Bardzo proszę.

Przewodniczący Piotr Zientarski:

Bardzo proszę. To jest pytanie do pani mecenas.

Starszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aldona Figura:

Tak było. Ta nowelizacja podwyższa tę kwotę, żeby nie trzeba było takich drobnych kwot przekazywać staroście, tym bardziej że starosta może odmówić przyjęcia drobnej kwoty. W związku z tym żeby zracjonalizować ten proces…

(Przewodniczący Piotr Zientarski: Przepraszam. Pytanie było takie, czy wcześniej była już jakaś granica.)

Nie, wcześniej nie było żadnej granicy.

(Senator Jadwiga Rotnicka: Czyli każdy…)

Przewodniczący Piotr Zientarski:

Rozumiem, sprawa wyjaśniona.

Proszę państwa, a więc stawiam…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Proszę?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Proszę bardzo.

(Senator Arkadiusz Grabowski: Jeśli mogę…)

Oczywiście.

(Senator Arkadiusz Grabowski: Mam tylko pytanie. Panie Przewodniczący, czy mogę jeszcze…)

Tak, oczywiście.

Senator Arkadiusz Grabowski:

Chciałbym dopytać. Szczerze powiedziawszy, też byłem nieświadomy, że znalezienie tak drobnej kwoty podlega jakimś tam restrykcjom czy sugestiom prawnym. Chciałbym zapytać, jakie były konsekwencje niezgłoszenia znalezienia, powiedzmy, 10–15 zł. Czy to było jakoś sankcjonowane, czy nie? Czy takie sytuacje w praktyce się w ogóle zdarzały? Czy doszło do takiej sytuacji?

Przewodniczący Piotr Zientarski:

Proszę bardzo.

Starszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aldona Figura:

Bardzo przepraszam, ale nie potrafię na to pytanie odpowiedzieć, ponieważ nie jestem praktykiem. Nie wiem, jak ten proces w praktyce wyglądał.

Przewodniczący Piotr Zientarski:

W takim razie bardzo proszę panią legislator o przedstawienie stanowiska Biura Legislacyjnego.

Starszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aldona Figura:

Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!

Chciałabym przedstawić uwagi, które wygłoszę w zastępstwie kolegi. Czuję się zobowiązana do tego, żeby je przedstawić.

Otóż Biuro Legislacyjne zgłasza pewną wątpliwość. Celem tego przepisu ma być wyłączenie obowiązku oddania właściwemu staroście pieniędzy w kwocie nie wyższej niż 100 zł lub jej równowartości w innej walucie. Redakcja tego przepisu w tym nowym brzmieniu może jednak spowodować wątpliwości interpretacyjne, czy w praktyce zwolnienie z obowiązku dotyczy oddania rzeczy w ogóle, czy tylko niezwłoczności. Przepis jest tak skonstruowany, że można też pomyśleć, że chodzi tak naprawdę o tę niezwłoczność. Analogiczna uwaga do projektu ustawy była już podnoszona przez prokuratora generalnego.

I druga uwaga, uwaga redakcyjna. Wydaje się, że w przepisie brakuje dookreślenia, że chodzi o równowartość kwoty w innej walucie. No, przepis nie operuje takim pojęciem. Można się domyślać, że chodzi o inną walutę, ale to powinno być w tym przepisie dookreślone. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Piotr Zientarski:

Proszę państwa, chciałbym jedynie uściślić tę informację. To był projekt sejmowej Komisji do Spraw Petycji. Rzeczywiście projekt był taki, żeby to było 50 zł, ale w trakcie prac wprowadzono poprawkę i podwyższono tę kwotę z 50 do 100 zł. Tak że stąd ta informacja o tych 50 zł. Taki był pierwotny projekt.

Proszę państwa, no i teraz jest taka kwestia, czy ktoś z państwa przejmuje te poprawki, czy składamy jednak wniosek o…

Proszę bardzo, pan senator Grabowski.

Senator Arkadiusz Grabowski:

Ja składam wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.

A jeszcze zanim… To znaczy złożyłem już wniosek, ale chciałbym jeszcze poprosić o informację ze strony pani legislator. Czy w tej pierwszej kwestii, która jest podnoszona w uwagach szczegółowych – to dotyczy art. 5 ust. 3 – pani jakąś poprawkę proponuje, czy nie? Bo rozumiem, że ta uwaga redakcyjna dotyczy czegoś innego. A czy w przypadku tego ust. 3 pani jakąś propozycję zgłasza?

Starszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aldona Figura:

Jak wynika z opinii, nie mamy tu propozycji. To jest tylko informacja, że może być taka wątpliwość interpretacyjna. W praktyce się okaże.

A jeżeli chodzi o poprawkę redakcyjną, to jest ona sformułowana, gotowa. Dziękuję.

Przewodniczący Piotr Zientarski:

Pan senator podtrzymuje swój wniosek. Na razie poprawki nikt nie zgłosił.

W związku z tym głosujemy nad wnioskiem pana senatora Grabowskiego o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Kto jest za przyjęciem tego wniosku? (5)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (3)

I sprawozdawca… Rozumiem, że pani senator Rotnicka będzie sprawozdawcą.

Wobec wyczerpania porządku obrad zamykam posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej.

Dziękuję bardzo.

(Koniec posiedzenia o godzinie 19 minut 20)