Narzędzia:
Posiedzenie Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich (nr 59) w dniu 16-01-2018
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– posiedzenie Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich (59.)

w dniu 16 stycznia 2018 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie wniosku Prokuratora Regionalnego w Katowicach o wyrażenie zgody na zatrzymanie i tymczasowe aresztowanie senatora Stanisława Koguta, złożonego do Marszałka Senatu w dniu 19 grudnia 2017 r.

(Początek posiedzenia o godzinie 18 minut 00)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Sławomir Rybicki)

Przewodniczący Sławomir Rybicki:

Dzień dobry państwu.

Otwieram pięćdziesiąte dziewiąte posiedzenie Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich.

Proszę panów senatorów o zajęcie miejsc.

Stwierdzam, że w posiedzeniu bierze udział wystarczająca liczba członków komisji, aby przeprowadzić posiedzenie zgodnie z Regulaminem Senatu.

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie wniosku Prokuratora Regionalnego w Katowicach o wyrażenie zgody na zatrzymanie i tymczasowe aresztowanie senatora Stanisława Koguta, złożonego do Marszałka Senatu w dniu 19 grudnia 2017 r.

Porządek obrad pięćdziesiątego dziewiątego posiedzenia komisji obejmuje: rozpatrzenie wniosku Prokuratora Regionalnego w Katowicach o wyrażenie zgody na zatrzymanie i tymczasowe aresztowanie senatora Stanisława Koguta, złożonego do Marszałka Senatu w dniu 19 grudnia 2017 r.

Czy ktoś z państwa senatorów pragnie zabrać głos w sprawie przedstawionego porządku obrad? Nie.

Wobec braku głosów stwierdzam, że komisja zatwierdziła porządek obrad.

Szanowni Państwo, witam na posiedzeniu komisji panów prokuratorów Tomasza Janeczka, prokuratora regionalnego w Katowicach, oraz Leszka Srokę z Prokuratury Regionalnej w Katowicach. Witam pana senatora Stanisława Koguta i innych senatorów, którzy nie są członkami komisji. Witam również pełnomocników pana senatora Koguta: adwokata Piotra Śliza i adwokata Pawła Knapa.

(Głos z sali: Pawła Śliza i Pawła Knapa.)

Pawła Śliza i Pawła Knapa, przepraszam bardzo. Witam panów.

Proszę państwa, zanim przejdę do dalszej części posiedzenia, z góry chcę państwa poinformować, że po części jawnej, w której przewiduję wystąpienia panów pełnomocników, zamierzam przedstawić Wysokiej Komisji mój wniosek o utajnienie obrad Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich z uwagi na fakt, że przedmiotem obrad mogą być informacje niejawne objęte klauzulą „poufne”. Informuję o tym, ponieważ w tej części, która jest nieklauzulowana, czyli w części jawnej, która w tej chwili się odbywa, mogą też uczestniczyć media, które niniejszym witam na posiedzeniu komisji.

Zgodnie z zapowiedzią oddam głos panom pełnomocnikom senatora Stanisława Koguta, aby przedstawili zwięźle opinię, która jak rozumiem, jest opinią prawną na temat zasadności zarzutów czy też kwalifikacji prawnej czynu.

Oddaję głos panom pełnomocnikom. Proszę się przedstawiać przed zabraniem głosu.

Pełnomocnik Senatora Stanisława Koguta Paweł Knap:

Dzień dobry, witam państwa. Paweł Knap.

Proszę państwa, zanim przejdziemy do kwestii opinii, chciałbym jeszcze powiedzieć dwa słowa wstępu na temat części pierwszej, a więc zrzeczenia się immunitetu, czyli wyrażenia zgody na pociągnięcie do odpowiedzialności karnej.

Drodzy Panowie Senatorowie, pan senator Kogut w dniu 20 grudnia 2017 r. złożył oświadczenie o wyrażeniu zgody na pociągnięcie do odpowiedzialności karnej. Zgodnie z zapowiedzią i zgodnie z informacjami, które zostały przedstawione w tym dniu, zobowiązał się do stawienia w prokuraturze w celu przeprowadzenia wszystkich czynności. W dniu 20 grudnia ja, pan senator oraz kolega stawiliśmy się w prokuraturze w celu złożenia wyjaśnień. W tym dniu, według naszej najlepszej wiedzy, nie było żadnych przesłanek prawnych negatywnych, które by uniemożliwiały prokuraturze przeprowadzenie postępowania z udziałem pana senatora. Zgodnie z informacjami, jakie potwierdziliśmy zarówno w Ministerstwie Sprawiedliwości, jak i w Prokuraturze Krajowej oraz w prokuraturze generalnej, dokumenty związane ze zrzeczeniem się immunitetu zostały przekazane drogą faksową w dniu 21 grudnia 2017 r. W związku z tym nie było żadnych, podkreślam: żadnych przesłanek, ażeby nie podejmować i nie przeprowadzać czynności z panem senatorem i ażeby, jeżeli prokuratura podtrzymuje stanowisko w zakresie przedstawienia zarzutów, przedstawić zarzuty panu senatorowi.

Zwracamy uwagę na to, że zgodnie z przepisami kodeksu postępowania karnego prokurator, zgodnie z art. 313, ma obowiązek niezwłocznie przedstawić zarzuty, jeżeli ma ku temu przesłanki, zgromadzony materiał dowodowy. Według oświadczenia prokuratury przekazanego do prasy prokuratura stoi na stanowisku, że ma ten materiał zgromadzony. Kwestia rozpoznania wniosku o wyrażenie zgody na zatrzymanie bądź tymczasowe aresztowanie jest zupełnie bezprzedmiotowa w zakresie przeprowadzenia czynności związanych z przedstawieniem zarzutów.

Przewodniczący Sławomir Rybicki:

Dziękuję bardzo.

Czy poza złożonym oświadczeniem macie państwo jakieś inne kwestie, które byście chcieli poruszyć w części jawnej posiedzenia?

Pełnomocnik Senatora Stanisława Koguta Paweł Śliz:

Jeszcze jedna kwestia w części jawnej. Adwokat Paweł Śliz.

Chciałbym zwrócić uwagę na to, że my podjęliśmy dalsze starania w tym zakresie. Jest to dla nas bardzo istotne, ponieważ z naszej strony nie było żadnego utrudniania postępowania, żadnego mataczenia czy próby jakiegokolwiek wpływania na postępowanie. Skierowaliśmy kolejne pismo do prokuratury, które do dnia dzisiejszego pozostało bez żadnej odpowiedzi, było to pod koniec grudnia, 29 grudnia, i bodajże, jak dobrze pamiętam, 4 stycznia – również pismo z prośbą, wnioskiem. Zdajemy sobie sprawę, że gospodarzem postępowania jest prokuratura. Zdajemy sobie sprawę, że to prokuratura decyduje, kiedy mają być prowadzone czynności. Jednakże nie może być tak, żeby gdy jest możliwość przeprowadzenia jakichś czynności i nie ma przeszkód prawnych ku temu, negatywnych przesłanek procesowych, takich czynności nie podejmować. Nawet jeżeli mojemu klientowi zostaną przedstawione zarzuty, to oprócz obowiązków wynikających z występowania wówczas w roli osoby podejrzanej… Te przepisy mają też charakter gwarancyjny dla niego w zakresie dostępu do pewnego materiału dowodowego, składania odpowiednich wyjaśnień. Od samego początku pan senator prezentował transparentną formę chęci wyjaśnienia wszystkich okoliczności.

Pragnę zwrócić uwagę na to, że pan senator miał bardzo liczną grupą ludzi wsparcia, nie tylko swoich pacjentów, ale także ludzi znanych na kanwie politycznej, społecznej, także ludzi nauki. Bardzo wiele osób zwracało się z wyrazami wsparcia. I takie wyrazy wsparcia wyraziła także pani prof. Alicja Grześkowiak, która w swojej opinii w sposób jednoznaczny wykazywała jakiś błąd logiczny w ferowanych zarzutach w niniejszym postępowaniu, w szczególności takie automatyczne łączenie funkcji senatora i prezesa fundacji.

Nasze pojawienie się w prokuraturze miało na celu to, żeby właśnie wyjaśnić, że pan senator ma odrębne biuro, odrębne pieczątki. Zwracając się z licznymi prośbami do poszczególnych podmiotów, nigdy nie posługuje się pieczątką „senator Stanisław Kogut”, tylko pieczątką „prezes fundacji”. To są bardzo istotne okoliczności, które oprócz argumentów, które mamy, natury materialnej, dowodowej i faktycznej, także miały znaczenie w niniejszym postępowaniu. I chcieliśmy je wyjaśnić. Bardzo bym prosił panów senatorów, którzy będą mieli możliwość zadawania pytań prokuratorom, żeby również i tę kwestię w tym zakresie wyjaśnili.

I tu mam pytanie do przewodniczącego: czy w zakresie wniosku, który nie jest materiałem niejawnym… W jakim zakresie możemy się wypowiedzieć jako pełnomocnicy pana senatora? Znajduje to oczywiście, Panie Przewodniczący – przepraszam, że pozwolę sobie wejść w słowo – również odzwierciedlenie w piśmie, które pan senator złożył jako materiał na to niniejsze, dzisiejsze posiedzenie komisji.

Przewodniczący Sławomir Rybicki:

Szanowni Państwo, dziękuję za to oświadczenie.

Sądzę, że komisja, a potem Senat, weźmie pod uwagę państwa przemyślenia, sugestie i oświadczenie w tej sprawie.

Zaprosiłem panów pełnomocników na prośbę senatora Koguta, bo jest to przywilejem przewodniczącego, po to, żebyście państwo złożyli oświadczenie, ewentualnie przedstawili opinię prawną pani marszałek Grześkowiak. Dyskusji nad samym wnioskiem nie przewiduję, ponieważ trudno rozgraniczyć to, co jest klauzulowane, i to, co nie jest, w takiej materii. Więc jeżeli panowie chcą skorzystać z okazji i przedstawić opinię prawną dotyczącą materii, którą poruszamy, opinię, której autorką jest pani marszałek Alicja Grześkowiak, to oczywiście proszę. Potem będę wnioskować o utajnienie obrad.

Pełnomocnik Senatora Stanisława Koguta Paweł Śliz:

Adwokat Paweł Śliz.

Panie Przewodniczący, to w takim razie jeszcze raz bardzo krótko. To ja uprzejmie odwołuję się do treści tej opinii, która w sposób najbardziej istotny wyjaśnia problem pojęcia „przyjęcie korzyści majątkowej w związku z”, która w sposób jednoznaczny wyjaśnia, co należy rozumieć przez część modalną tego pojęcia „w związku z”. I żeby zmniejszyć trudność czytania tej dość obszernej opinii, powiem, że na stronach 10–14 w sposób jednoznaczny wykazuje się i oddziela pełnienie funkcji senatora od pełnienia funkcji prezesa fundacji. Odwołuje się także do załączonych materiałów do niniejszego posiedzenia komisji, bada już tę część faktyczną, ale odwołuje się także w pewnym zakresie do części problemów prawnych, które tutaj są. Z mojej strony to tyle, jeśli chodzi o opinię.

Przewodniczący Sławomir Rybicki:

Dziękuję bardzo.

Opinia jest dostępna i będzie przedmiotem analizy, jak sądzę, nie tylko komisji, ale wszystkich zainteresowanych senatorów. Dziękuję bardzo.

Proszę państwa…

(Pełnomocnik Senatora Stanisława Koguta Paweł Śliz: Przepraszam bardzo, Panie Przewodniczący, czy jeszcze mógłbym jedno słowo, jedno zdanie?)

Proszę bardzo.

Pełnomocnik Senatora Stanisława Koguta Paweł Śliz:

Chciałbym również prosić o zwrócenie uwagi w ramach dyskusji na prawa i obowiązki senatora wynikające z art. 20 ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora. Szanowni Państwo, rolą i zadaniem zarówno senatorów, jak i posłów jest działanie, które przez prokuraturę jest oceniane w sposób dość kategoryczny. Ale to jest działanie, które jest wykonywane przez posłów i senatorów w ramach ustawy. Wydaje się, że w ogóle ten aspekt związany ze sposobem wykonywania mandatu posła i senatora umknął prokuraturze w zakresie oceny i analizy.

Proszę również, ażeby w tej części, która będzie częścią tajną, argumenty, które, jak przypuszczam, będzie przedstawiała prokuratura, typu: ale przecież pozostali podejrzani są aresztowani… Proszę państwa, każda sprawa jest sprawą indywidualną. My dzisiaj, poza przedstawioną wersją medialną prezentowaną przez prokuraturę, nie znamy treści zarzutów, które są przedstawione pozostałym osobom. Nie znamy materiału dowodowego, który był podstawą do tego, że sąd przychylił się do wniosku prokuratury.

Wreszcie proszę pamiętać o tym, że sąd nie rozpatruje na posiedzeniu aresztowym kwestii dowodowej i udowodnienia winy, bo to nie jest ten etap postępowania. To jest tylko i wyłącznie uprawdopodobnienie, że zgromadzony i zaoferowany przez prokuraturę materiał dowodowy jest wystarczający do zastosowania tymczasowego aresztowania, czyli mamy tu pewne przypuszczenia, że najprawdopodobniej takie czyny mogły być popełnione. Jednak jeszcze raz powtarzam: to jest za każdym razem sprawa rozpoznawana indywidualnie. I przenoszenie na zasadzie prostej kalki stwierdzenia „bo w przypadku pozostałych osób sąd się przychylił” nie jest podstawą do twierdzenia, że taki areszt powinien lub może być stosowany w stosunku do pana senatora.

Jednak, tak jak powiedziałem na wstępie tej części wypowiedzi, proszę o zwrócenie uwagi przede wszystkim na art. 20, który statuuje uprawnienia i zasady działania posłów i senatorów Rzeczypospolitej Polskiej. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Sławomir Rybicki:

Dziękuję panu bardzo.

Proszę państwa, zgodnie z zapowiedzią, na podstawie art. 59 ust. 4 Regulaminu Senatu, zgłaszam wniosek o utajnienie obrad Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich z uwagi na fakt, że przedmiotem obrad mogą być informacje niejawne objęte klauzulą „poufne”. Przypominam, że zgodnie z Regulaminem Senatu komisja debatuje o wniosku o utajnieniu obrad na posiedzeniu niejawnym.

Jeżeli nie ma głosów przeciwnych, to poddam pod głosowanie wniosek o utajnienie obrad.

Kto jest za przyjęciem wniosku o utajnienie obrad? (7)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał od głosu…

(Głos z sali: Głosują tylko członkowie komisji?)

Oczywiście głosują tylko członkowie komisji.

Kto się wstrzymał od głosu? (1)

Proszę państwa, wobec wyników głosowania stwierdzam, że komisja przyjęła wniosek o utajnienie obrad w sprawie wniosku prokuratora regionalnego w Katowicach o wyrażenie zgody na zatrzymanie i tymczasowe aresztowanie senatora Stanisława Koguta.

Przypominam, że zgodnie z Regulaminem Senatu komisja określa osoby, których udział w posiedzeniu jest niezbędny. Proponuję uznać zatem, że poza członkami Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich, senatorem Stanisławem Kogutem oraz innymi senatorami, którzy zechcą uczestniczyć w posiedzeniu, w posiedzeniu wezmą także udział panowie prokuratorzy Tomasz Janeczek i Leszek Sroka, a także pracownicy Kancelarii Senatu niezbędni do obsługi posiedzenia komisji, czyli sekretarz komisji, pani Elżbieta Owczarek, dyrektor Biura Legislacyjnego Roman Kapeliński, przedstawiciel Biura Legislacyjnego, pan Szymon Giderewicz, akustycy, tj. panowie Jarosław Olszewski i Sebastian Trzykowski, oraz zastępca pełnomocnika do spraw ochrony informacji niejawnych, pani Maria Łopatek-Zakrzewska, i kierownik kancelarii tajnej Senatu, pani Joanna Sawicka.

Jeżeli nie usłyszę głosów sprzeciwu, uznam, że komisja taką propozycję przyjęła.

Nie słyszę głosów sprzeciwu, więc propozycję traktuję jako przyjętą.

Proszę państwa, ta część niejawna wiąże się z różnego rodzaju ograniczeniami. Ja za chwilę zarządzę przerwę w obradach, po której rozpoczniemy obrady niejawne objęte klauzulą „poufne”, czyli debatę nad wnioskiem prokuratora regionalnego w Katowicach. Po debacie, w jawnej części posiedzenia, przystąpimy do głosowania w sprawie wyrażenia zgody na zatrzymanie i tymczasowe aresztowanie senatora.

Pragnę jeszcze przypomnieć, że niejawna część posiedzenia nie będzie transmitowana, a stenogram z tej części obrad nie będzie publikowany. Przebieg posiedzenia zostanie utrwalony zgodnie z zasadami obowiązującymi dla posiedzeń niejawnych. W niejawnej części posiedzenia mogą uczestniczyć wyłącznie senatorowie oraz pracownicy obsługi posiadający poświadczenie bezpieczeństwa do klauzuli co najmniej „poufne” i przedstawiciele prokuratury. Uprzejmie proszę państwa o pozostawienie w tej sali wszystkich dokumentów oraz teczek i torebek, ponieważ niemożliwe będzie ich wniesienie na część niejawną posiedzenia. Przed wejściem na salę będą państwo musieli przekazać do depozytu urządzenia umożliwiające rejestrację lub transmisję obrazu i dźwięku oraz nawiązanie łączności, a także inne urządzenia umożliwiające ujawnienie informacji, a następnie poddać się kontroli za pomocą bramki detekcyjnej. Urządzenia możecie państwo zdeponować u wyznaczonego pracownika Biura Prac Senackich przed salą nr 179, czyli salą, w której będziemy w części niejawnej obradować. Ewentualne notatki będą państwo mogli sporządzać na ostemplowanych arkuszach wydanych na życzenie przez kierownika kancelarii tajnej. Proszę o zwrócenie kart po zakończeniu części niejawnej jeszcze na sali z zaznaczeniem decyzji co do dalszych losów notatki oraz podpisanie jej imieniem i nazwiskiem. Każda notatka jest objęta klauzulą „poufne”.

Proszę państwa, zarządzam przerwę…

(Głos z sali: 18.20.)

…do 18.20…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

…do 18.30.

I zapraszam państwa do sali nr 179.

Obecność w części niejawnej będzie potwierdzona na odrębnej liście obecności.

Dziękuję.

(Przerwa w obradach)

(Fragment stenogramu utajniony na podstawie art. 59 ust. 4 Regulaminu Senatu)

Przewodniczący Sławomir Rybicki:

Wznawiam posiedzenie komisji.

Proszę państwa, w części jawnej posiedzenia przystąpimy do głosowania nad wnioskiem prokuratora regionalnego w Katowicach o wyrażenie zgody na zatrzymanie i tymczasowe aresztowanie senatora Stanisława Koguta.

Zgodnie z art. 53 ust. 6, w związku z art. 62 ust. 5 Regulaminu Senatu głosowanie w sprawach personalnych jest tajne. W związku z tym powołuję komisję skrutacyjną w składzie 3-osobowym, 3 senatorów.

Czy senator Przemysław Błaszczyk zechciałby być w składzie komisji?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Senator Krzysztof Słoń?

(Senator Krzysztof Słoń: Wyrażam zgodę.)

I senator Robert Dowhan?

(Senator Robert Dowhan: Tak.)

Dziękuję bardzo.

Proszę senatorów wyznaczonych do przeprowadzenia głosowania tajnego o rozdanie kart do głosowania tajnego, a państwa senatorów proszę o wypełnienie tych kart.

Informuję, że na karcie do głosowania tajnego należy postawić tylko jeden znak „x”. Karta do głosowania, na której postawiono więcej niż jeden znak „x” lub żadnego znaku nie postawiono, zostanie uznana za głos nieważny.

Proszę senatorów wyznaczonych do przeprowadzenia głosowania tajnego o obliczenie głosów i sporządzenie protokołu głosowania tajnego.

Rozdajemy karty, tak?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Można też dokonać tego skreślenia przy urnie, jeżeli państwo chcecie, aby to było w zupełnej anonimowości.

(Rozmowy na sali)

Proszę wziąć urnę i przeliczyć.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Jak będziesz gotów, to powiedz.

(Rozmowy na sali)

(Głos z sali: Już chyba wszyscy.)

(Senator Krzysztof Słoń: Czy zagłosowali już wszyscy senatorowie, którzy mieli taką wolę? Tak, Panie Przewodniczący.)

Proszę o przeliczenie głosów i sporządzenie protokołu.

(Przerwa w obradach)

Przewodniczący Sławomir Rybicki:

Szanowni Państwo, Wysoka Komisjo, wznawiam obrady.

Odczytuję protokół głosowania tajnego.

Protokół głosowania tajnego z dnia 16 stycznia 2018 r. w sprawie wyrażenia zgody na zatrzymanie i tymczasowe aresztowanie senatora Stanisława Koguta.

Wyznaczeni do przeprowadzenia głosowania tajnego senatorowie Krzysztof Słoń, Przemysław Błaszczyk i Robert Dowhan stwierdzają, że w głosowaniu tajnym w sprawie wyrażenia zgody na zatrzymanie i tymczasowe aresztowanie senatora Stanisława Koguta oddano głosów 10, w tym głosów ważnych 10. Za wyrażeniem zgody nie głosował żaden senator, przeciw głosowało 9 senatorów, wstrzymał się od głosu 1 senator.

Stwierdzam, że komisja opowiedziała się za odrzuceniem wniosku o wyrażenie przez Senat zgody na zatrzymanie i tymczasowe aresztowanie senatora Stanisława Koguta.

Pozostaje nam wybór sprawozdawcy komisji.

Czy senator Słoń zechce przyjąć te obowiązki?

(Senator Krzysztof Słoń: Wyrażam zgodę.)

Czy komisja akceptuje taką propozycję? Tak.

Dziękuję bardzo.

Proszę państwa, zamykam posiedzenie Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich.

Dziękuję bardzo państwu za udział w posiedzeniu i do widzenia.

(Koniec posiedzenia o godzinie 21 minut 33)