Narzędzia:
Posiedzenie Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich (nr 58) w dniu 16-01-2018
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– posiedzenie Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich (58.)

w dniu 16 stycznia 2018 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy budżetowej na rok 2018 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji: 03 – Kancelaria Senatu; 02 – Kancelaria Sejmu; 11 – Krajowe Biuro Wyborcze; 01 – Kancelaria Prezydenta RP, a także plan finansowy Centrum Obsługi Kancelarii Prezydenta RP (druk senacki nr 700, druki sejmowe nr 1876, 2073 i 2073-A).

(Początek posiedzenia o godzinie 13 minut 02)

(Posiedzeniu przewodniczą przewodniczący Sławomir Rybicki oraz zastępca przewodniczącego Krzysztof Słoń)

Przewodniczący Sławomir Rybicki:

Dzień dobry państwu.

Otwieram pięćdziesiąte ósme posiedzenie Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich.

Porządek dzisiejszego posiedzenia obejmuje punkt: rozpatrzenie ustawy budżetowej na rok 2018 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji, a są to budżety Kancelarii Senatu, Kancelarii Sejmu, Krajowego Biura Wyborczego i Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej.

Czy są uwagi do porządku posiedzenia?

Jeśli nie ma, to przystępujemy do realizacji porządku obrad.

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie ustawy budżetowej na rok 2018 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji: 03 – Kancelaria Senatu; 02 – Kancelaria Sejmu; 11 – Krajowe Biuro Wyborcze; 01 – Kancelaria Prezydenta RP, a także plan finansowy Centrum Obsługi Kancelarii Prezydenta RP (druk senacki nr 700, druki sejmowe nr 1876, 2073 i 2073-A)

Zaczynamy od rozpatrzenia budżetu Kancelarii Senatu.

Witam na posiedzeniu komisji pana Jakuba Kowalskiego, ministra, szefa Kancelarii Senatu. Witam. Witam panią dyrektor Biura Finansowego Kancelarii Senatu, panią Agnieszkę Szlązak, ze współpracownikami. Witam przedstawicieli Ministerstwa Finansów, panią Agnieszkę Kosińską-Janik i panią Iwonę Sokolińską. Witam serdecznie.

Proponuję, abyśmy oddali głos panu ministrowi.

Panie Ministrze, bardzo proszę o przedstawienie projektu budżetu Kancelarii Senatu na 2018 r.

Ja tylko przypomnę, że komisja na swoim posiedzeniu 26 lipca zaopiniowała pozytywnie projekt budżetu Kancelarii Senatu.

Panie Ministrze, oddaję głos.

Szef Kancelarii Senatu Jakub Kowalski:

Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.

Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!

Towarzyszy mi jeszcze dyrektor generalna Kancelarii Senatu, pani Monika Nowosielska.

Jeśli chodzi o nasz budżet, budżet Kancelarii Senatu na 2018 r., to był on już, tak jak wspomniał pan przewodniczący, przedmiotem obrad komisji, był przeze mnie prezentowany na posiedzeniu komisji w lipcu ubiegłego roku, dlatego nie będę szczegółowo omawiał poszczególnych jego pozycji, skupię się na tych najważniejszych aspektach.

Jeśli chodzi o dochody budżetowe planowane na 2018 r., to wynoszą one 165 tysięcy zł i są wyższe od kwoty ujętej w planie na rok 2017 o 10 tysięcy zł, tj. o 6,5%. Na dochody ujęte w projekcie budżetu Kancelarii Senatu składają się w szczególności następujące pozycje: sprzedaż składników majątkowych – 2 samochody, które chcemy wycofać z kolumny; wpływy ze zwrotów dotacji celowych przekazanych organizacjom pozarządowym na realizację zadań publicznych w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą i rozliczenia z lat ubiegłych, tj. zwroty nadpłaconych składek ZUS w związku z przekroczeniem rocznej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne. Te dochody już tradycyjnie w przypadku kancelarii nie są wysokie.

Wydatki. Kwota wydatków ujęta w ustawie budżetowej na 2018 r. w części 03 „Kancelaria Senatu” wynosi 209 milionów 93 tysiące zł. Obejmuje ona wydatki jednostek organizacyjnych Kancelarii Senatu przeznaczone na realizację zadań Senatu i jego organów oraz Kancelarii Senatu w kwocie 62 milionów 141 tysięcy, co stanowi 29,7% ogółu wydatków; wydatki związane z realizacją ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora w zakresie świadczeń przysługujących senatorom w okresie sprawowania mandatu w kwocie 46 milionów 452 tysięcy, co stanowi 22,2% ogółu wydatków; na zadania publiczne w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą zlecone do realizacji organizacjom pozarządowym w kwocie 100 milionów 500 tysięcy zł, co stanowi 48,1% ogółu wydatków. Łączna kwota planowanych na 2018 r. wydatków jest o 29 milionów 732 tysiące, tj. o 16,6%, wyższa od wydatków Kancelarii Senatu zapisanych w ustawie budżetowej na 2017 r. Wzrost wydatków wystąpi w szczególności w rozdziale 75195, tj. „Pozostała działalność”. Dotyczy to środków przeznaczonych na dotacje celowe udzielane podmiotom realizującym zadania w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą. Wydatki zaplanowane w tym rozdziale zostały zwiększone o kwotę 25 milionów 500 tysięcy zł, tj. o 34%, i wynoszą 100 milionów 500 tysięcy zł. Wydatki ujęte w rozdziale 75101 „Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa”, z której to części finansowana jest realizacja zadań Kancelarii Senatu związanych z merytoryczną i organizacyjno-techniczną obsługą działalności Senatu i jego organów oraz z udzielaniem pomocy senatorom w wykonywaniu mandatu senatorskiego, wynoszą 108 milionów 593 tysiące i są wyższe w stosunku do kwoty z 2017 r. o 4 miliony 232 tysiące zł, tj. o 4,1%.

W omawianym dzisiaj planie wydatków Kancelarii Senatu ujętym w ustawie budżetowej na 2018 r. kwota wydatków jest o 18 milionów zł wyższa od kwoty zawartej w planie opiniowanym przez komisję w lipcu 2017 r. Zmiana poziomu planu wydatków nastąpiła z 2 powodów. Po pierwsze, marszałek Senatu, ustalając budżet Kancelarii Senatu na 2018 r., za zgodą ministra finansów zwiększył o 20 milionów zł kwotę środków przeznaczonych na realizację zlecanych przez Senat zadań w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą. Przekazany ministrowi finansów projekt planu wydatków wynosił 211 milionów 93 tysiące zł, w tym w rozdziale 75195 – 100 milionów zł i w rozdziale 75101 – 111 milionów 93 tysiące zł.

Po drugie, w Sejmie w trakcie prac legislacyjnych nad budżetem na rok 2018 wprowadzono 2 poprawki do planu wydatków Kancelarii Senatu. Pierwsza z poprawek spowodowała obniżenie wydatków planowanych w rozdziale 75101 o kwotę 2,5 miliona zł, w tym wydatków bieżących o 2 miliony 200 tysięcy oraz wydatków majątkowych o 300 tysięcy zł. W ramach wydatków bieżących zmniejszono środki na wynagrodzenia osobowe o 1 milion 750 tysięcy, na pochodne od wynagrodzeń o 350 tysięcy zł oraz na zakup towarów i usług o 100 tysięcy zł.

Zgodnie z postulatem komisji z ubiegłego roku usilnie walczyliśmy z Ministerstwem Finansów o kwotę przeznaczoną na podwyżki dla pracowników Kancelarii Senatu po to, żeby wreszcie zniwelować tę różnicę, która jest między nami, jeśli chodzi o średnie wynagrodzenie, a kolegami urzędnikami z Kancelarii Sejmu. Zaplanowana była kwota, która pozwoliłaby nam niemalże, bo oczywiście nie wiemy, jakie decyzje, jeśli chodzi o wynagrodzenia, podejmie Kancelaria Sejmu w roku 2018… W każdym razie ta kwota, którą planowaliśmy, pozwoliłaby nam zniwelować dysproporcje, które występują od lat. Tradycyjnie już w wyniku niełatwych rozmów z Ministerstwem Finansów ta kwota została zmniejszona o połowę, z 3,5 miliona do 1 miliona 750 tysięcy zł, co za tym idzie, zostały również zredukowane pochodne od wynagrodzeń i wydatki majątkowe. Później, już na ostatnim etapie, w ostatnich dniach, kiedy to było możliwe, w Sejmie przystąpiłem jeszcze do negocjacji z panią minister Czerwińską, żeby odzyskać część środków, które zostały nam zabrane pierwszą poprawką przyjętą przez Komisję Finansów Publicznych. W wyniku tych niełatwych negocjacji udało się namówić panią minister Czerwińską do tego, żeby została przyjęta przez Komisję Finansów Publicznych poprawka dotycząca kwoty 500 tysięcy zł, która przywróciła tę kwotę 500 tysięcy zł do budżetu Kancelarii Senatu, ale już do innej części, bo te 500 tysięcy zł będzie przeznaczone na wydatki związane z budową Domu Polskiego we Lwowie. W wyniku tej poprawki środki na dotacje celowe związane z opieką nad Polonią i Polakami wzrosły ze 100 milionów do 100 milionów 500 tysięcy zł. No, to był taki kompromis, który udało się z panią minister Czerwińską w ostatnim możliwym dniu na etapie prac sejmowych osiągnąć. Zatem te 2 zasadnicze zmiany są takie, że mamy mniejszy fundusz wynagrodzeń od tego, który zaplanowaliśmy, i większe środki na Polonię, z czego się niewątpliwie cieszymy. To tyle z mojej strony.

Przewodniczący Sławomir Rybicki:

Dziękuję.

Otwieram dyskusję.

Pozwolę sobie jako pierwszy zadać pytanie. Panie Ministrze, w jakim stopniu ta decyzja Sejmu uniemożliwia realizację zaplanowanych i zaakceptowanych przez komisję regulaminową podwyżek wynagrodzeń pracowników, tak aby w pewnym procesie, ale jednak dochodzić do wynagrodzeń, które obowiązują w Sejmie?

Szef Kancelarii Senatu Jakub Kowalski:

Jeśli chodzi o kolegów, którzy pracują w Sejmie, do ich średniego wynagrodzenia brakowało nam około 740 zł, plus minus kilka złotych. My, planując kwotę 3 milionów 500 tysięcy, jeśli dobrze pamiętam, bylibyśmy w stanie w zasadzie zniwelować tę dysproporcję, która występowała na koniec roku 2016, bo my rozmawiamy oczywiście o tych poziomach, o tych pułapach. Teraz, po tym obcięciu do kwoty 1 miliona 750 tysięcy zł, można zakładać, że będzie to podwyżka niewiele ponad 300 zł na pracownika, jeśli uda nam się to osiągnąć. Jesteśmy w trakcie kalkulowania. Obcięcie tych środków spowoduje, że po raz kolejny nie wywiążemy się z tego zadania, które Wysoka Komisja na nas nałożyła. Ubolewam nad tym, ale, jak państwo doskonale wiecie, naszym zadaniem jest się starać, a zadaniem Ministerstwa Finansów jest te starania hamować. Pani minister Czerwińska chciała je wyhamować w jeszcze większym zakresie, ale spotkaliśmy się pośrodku.

Przewodniczący Sławomir Rybicki:

Dziękuję.

Proces legislacyjny się jeszcze nie zakończył, więc kto wie.

Otwieram dyskusję.

Panowie Senatorowie, proszę o zadawanie pytań, również przedstawicielkom Ministerstwa Finansów.

Pan senator Piechota. Proszę bardzo.

Senator Leszek Piechota:

Panie Ministrze!

Korzystając z okazji, chciałbym wrócić do tematu, który kiedyś poruszaliśmy, związanego z przejęciem pracowników biur senatorskich. Pan minister w czasie kolejnych spotkań zobowiązał się, że się nad tematem pochyli, przeanalizuje to finansowo i formalnoprawnie. Chciałbym tylko przypomnieć, że mówiliśmy tu o kwestii, która już była kiedyś, jeszcze w poprzedniej kadencji przygotowywana, o możliwości przejęcia tych pracowników. Bo w tej chwili jest taka trochę niezręczna sytuacja, że ci pracownicy „wiszą” na naszym NIP, w sumie odpowiadamy za nich karnoskarbowo, przed ZUS… No, to też nie jest do końca w porządku, żeby jednostki, które potencjalnie możemy kontrolować, mogły wywierać na nas jakiś wpływ. Wiem, że pan minister się zobowiązał, że ten temat przeanalizuje i pod względem formalnym, w tym sensie, na ile oni mogliby tu funkcjonować w ramach struktury kancelarii, i pod względem finansowym, czyli ile by to wynosiło. Czy w ogóle takie rozmowy z Kancelarią Sejmu były prowadzone? Jak rozumiem, pan minister zobowiązał się, że nad tym tematem się pochyli i że to może nie w najbliższych latach, ale temat będzie rozważany. A my wszyscy tu jednogłośnie stwierdziliśmy, że taka sytuacja, jaka jest dzisiaj, jest trochę patologiczna. Dziękuję.

Przewodniczący Sławomir Rybicki:

Proszę bardzo, Panie Ministrze.

Szef Kancelarii Senatu Jakub Kowalski:

Panie Przewodniczący! Panie Senatorze!

Otóż, my ten temat dogłębnie analizowaliśmy i, tak jak już państwu wspominałem, systemowa zmiana podejścia do zagadnienia zatrudniania pracowników biur senatorskich czy biur poselskich nie jest możliwa bez zmiany ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora. Więc to jest pierwsze zadanie, które musiałoby stać przed nami. Po drugie, inne ustawy nakładają obostrzenia, które mogłyby spowodować, że taki pracownik nie miałby np. swobody wykonywania zadań o charakterze politycznym, zleconych przez senatora bądź posła. Mamy świadomość tego, że duża część obowiązków, które spoczywają na pracownikach pracujących w biurach poselskich czy senatorskich, to są właśnie zadania o takim charakterze, a wszystkie osoby zatrudnione w Kancelarii Senatu na stanowiskach urzędniczych muszą działać zgodnie z innymi ustawami, w taki sposób, żeby w trakcie swojej pracy wstrzymać się od okazywania poglądów i od zaangażowania politycznego. To są 2 podstawowe bariery, które uniemożliwiałyby realizację tego zadania i zmianę sposobu zatrudniania pracowników.

Kolejna sprawa – to już pewnie do rozważań i wspólnych tu debat – to odpowiedź na pytania, kto miałby być formalnie przełożonym takiego pracownika, kto ponosiłby odpowiedzialność za to, co ten pracownik robi, w jaki sposób realizuje swoje obowiązki i czy przychodzi do pracy. Bo gdybyśmy przyjęli taki schemat, że pracownicy biur senatorskich i poselskich są bezpośrednio podlegli szefowi kancelarii, to na szefie kancelarii i na kierownictwie kancelarii spoczywałyby wszystkie obowiązki wynikające z kodeksu pracy, a więc kontrola tego, czy pracownik przychodzi do pracy, czy wywiązuje się ze swoich obowiązków, obowiązków zlecanych de facto przez szanownych państwa senatorów i posłów.

Wobec tego wydaje się, że dzisiaj tych barier, argumentów przeciwko wprowadzeniu w życie takiego scenariusza jest zdecydowanie więcej niż korzyści wynikających z jego realizacji, choć wiem, że część z państwa oczekiwałaby, żeby taki model został wdrożony. W obecnym kształcie prawnym – mówię to z pełną odpowiedzialnością – jest to niemożliwe.

Przewodniczący Sławomir Rybicki:

Dziękuję.

Pan senator Piechota.

Senator Leszek Piechota:

Kończąc ten temat, bo widzę, że po prostu nie ma postępu w tym sposobie myślenia ze strony kancelarii, podkreślam, że zostały zachowane gabinety polityczne przy ministrach, a więc znany jest status pracowników, którzy zajmują się polityką, a są administracyjnie związani z urzędem. Więc wydaje mi się, że tu nie ma przeszkód. Rozwiązanie takie, jakie mają europarlamentarzyści, jest przykładem na to, że można ten problem rozwiązać. Oni też nie „wiszą” na NIP, tylko są po prostu… Jest zawarta umowa, ale faktycznie pilotowana jest przez administrację brukselską. Tak że wydaje mi się, że na siłę szukamy problemu. Ja uważam, że większą patologią jest to, że ja mogę być kontrolowany i z tego tytułu odpowiadam karnoskarbowo i w innych formułach przed wieloma instytucjami. Jak w tym momencie zachowany jest mój immunitet, gdzie jest moja niezawisłość, skoro może mnie kontrolować PIP, może mnie kontrolować urząd skarbowy, ZUS, do tego jeszcze strażak, bo muszę zapewnić bezpieczne warunki pracy. To jest troszeczkę patologiczne. Ja mam ich kontrolować i mam możliwość ich kontrolowania, a oni mają możliwość stosowania retorsji wobec mojej osoby jako senatora czy posła. Ja tu widzę pewną niespójność, jeśli chodzi o wykonywanie mandatu, ale rozumiem, że po prostu taki projekt zmian w ustawie nie był przygotowywany, nie było propozycji. Gdyby taka zmiana mogła być wprowadzona, to rozumiem, że dałoby się to uregulować. Po prostu taka inicjatywa musiałaby się pojawić ze strony konkretnych posłów czy senatorów i musiałaby być taka wola polityczna.

Mnie interesowało tylko to, czy pan minister zrobił kwerendę tych wszystkich przepisów. Bo tak to tylko ciągle słyszymy o utrudnieniach. Mnie zależało na kwerendzie, na tym, żeby wskazać konkretne paragrafy w konkretnych ustawach, rozporządzeniach, które by się kłóciły i które należałoby zmienić, dostosować. Ale rozumiem, że jeszcze jest czas na to, żeby się nad tym tematem pochylić, jest czas do następnego roku budżetowego. Tak że ja dziękuję za odpowiedź i na tym bym zamknął tę polemikę. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Sławomir Rybicki:

Dziękuję.

(Szef Kancelarii Senatu Jakub Kowalski: Jeszcze jedno zdanie.)

Panie Ministrze, proszę bardzo.

Szef Kancelarii Senatu Jakub Kowalski:

Panie Przewodniczący! Panie Senatorze!

Oczywiście pan ma rację, że gabinety polityczne są wyłączone spod tego rygoru, o którym mówiłem, ale tego dotyczy zapis wprost w ustawie o pracownikach urzędów państwowych. Wydaje się, że inicjatywa w tej kwestii znajduje się po stronie państwa senatorów, posłów. Jeżeli będzie taka wola komisji, to oczywiście jesteśmy gotowi przygotować kwerendę przepisów, które w tej kwestii musiałyby ulec zmianie.

Przewodniczący Sławomir Rybicki:

Dziękuję bardzo.

Czy są jeszcze pytania lub inne wnioski, np. o charakterze legislacyjnym, w odniesieniu do tego projektu?

Senator Bobko.

Bardzo proszę, Panie Senatorze.

Senator Aleksander Bobko:

Panie Przewodniczący, jeżeli nie ma pytań, to ja miałbym wniosek o przyjęcie tego projektu bez poprawek.

Przewodniczący Sławomir Rybicki:

Zanim poddam ten wniosek pod głosowanie, miałbym jeszcze pytanie do pana ministra. Chodzi o 2 sprawy. Chciałbym, żeby pan minister powiedział nam, o ile wzrosło zatrudnienie etatowe w Kancelarii Senatu. To jest jedno pytanie. I drugie. Chciałbym zapytać – ten temat został poruszony bardzo wstępnie podczas naszego posiedzenia w lipcu – o plan budowy przyszłej siedziby Senatu. Na ile ta procedura jest realizowana i na jakim jest etapie? Pytam, bo to też będzie się wiązać w przyszłości z koniecznością zwiększenia budżetu.

Szef Kancelarii Senatu Jakub Kowalski:

Panie Przewodniczący, zacznę od drugiego pytania, o plan budowy siedziby Senatu. Otóż, kwerenda wszystkich tych lokalizacji, które wstępnie były brane pod uwagę, doprowadziła nas do momentu, w którym można powiedzieć, że jest problem ze znalezieniem działki. W przypadku wszystkich tych lokalizacji, które wydawały się potencjalnie atrakcyjne, po głębokiej analizie okazywało się, że albo miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego nie pozwala na zainwestowanie w ten teren, albo tereny objęte są wysokim ryzykiem tego, że w trakcie jakichkolwiek robót ziemnych odkryte zostaną pozostałości, którymi natychmiast zajmie się konserwator zabytków i odpowiednie służby odpowiadające za nadzór konserwatorski i archeologiczny. W tej chwili są jeszcze 2 lokalizacje, które są w trakcie sprawdzania – nie chciałbym o nich mówić – ale teraz jestem zdecydowanie mniejszym optymistą niż wtedy, kiedy wypowiadałem się w tej kwestii w lipcu. Marszałek Karczewski prowadzi jeszcze rozmowy z resortem obrony narodowej, który jest niejako w posiadaniu czy sprawuje zarząd nad jedną z potencjalnych lokalizacji, którą można byłoby rozważać w kontekście budowy siedziby Senatu, ale nie mam upoważnienia, żeby akurat o tej konkretnej kwestii mówić, dopóki te rozmowy się nie zakończą.

Mamy zaplanowany w projekcie budżetu w przyszłym roku wydatek w kwocie 500 tysięcy zł na opracowanie koncepcji użytkowo-budowlanej. Jeżeli się okaże, że nie znajdziemy stosownej działki, to oczywiście te pieniądze nie zostaną podjęte i uruchomione, bo trudno opracowywać taką koncepcję dla abstrakcyjnej nieruchomości, nie wiedząc, jakie są obostrzenia gruntowe. Więc absolutnie nie będziemy tego robić. Jeżeli byłaby już potencjalna nieruchomość, która uzyskałaby akceptację Prezydium Senatu, to wtedy te środki uruchomimy.

I odpowiedź na pytanie o wzrost zatrudnienia. Rok do roku zatrudnienie w Kancelarii Senatu zwiększyło się o 8 osób, o 8 etatów. Ten wzrost wynikał m.in. z tego, że zlikwidowaliśmy umowy cywilnoprawne w dziale transportu, przyjmując kierowców na etaty, zwiększyliśmy liczbę pracowników obsługi technicznej, bo tam jeszcze byli pracownicy gospodarczy, którzy również mieli umowy cywilnoprawne. W tym przypadku też podjąłem decyzję o likwidacji tej formy zatrudnienia i zatrudnieniu tych osób na etatach. Zwiększyliśmy także obsadę Biura Polonijnego, co jest oczywiste. Wobec corocznego wzrostu środków przeznaczonych na Polonię niezbędne jest wzmocnienie Biura Polonijnego. Nowe etaty dla Biura Polonijnego zostały zaplanowane również w roku 2018.

Przewodniczący Sławomir Rybicki:

Dziękuję bardzo, Panie Ministrze.

Poddaję pod głosowanie wniosek pana senatora Bobki o przyjęcie projektu budżetu Kancelarii Senatu bez poprawek.

Kto jest za? (6)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (2)

Dziękuję bardzo.

Dziękuję państwu za udział w pracach komisji.

Członków komisji proszę o pozostanie. O godzinie 13.30 przejdziemy do kolejnej części naszej pracy, do zaopiniowania budżetu Kancelarii Senatu i w kolejności, jak już wspomniałem na wstępie, Kancelarii Prezydenta i Krajowego Biura Wyborczego.

(Głosy z sali: Kancelarii Sejmu.)

Kancelarii Sejmu, przepraszam.

Dziękuję.

(Przerwa w obradach)

Przewodniczący Sławomir Rybicki:

Wznawiam posiedzenie komisji.

Witam serdecznie na posiedzeniu szefową Kancelarii Sejmu, panią minister Agnieszkę Kaczmarską, wraz z gronem współpracowników.

Przechodzimy do części drugiej posiedzenia, przed nami rozpatrzenie projektu budżetu Kancelarii Sejmu na 2018 r.

Tak jak zrobiliśmy w przypadku budżetu Kancelarii Senatu, tak i teraz oddam głos szefowej Kancelarii Sejmu, pani minister, z prośbą o przedstawienie projektu budżetu.

Proszę bardzo.

Szef Kancelarii Sejmu Agnieszka Kaczmarska:

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Dziękuję za oddanie głosu.

Na wstępie chciałabym przedstawić osoby mi towarzyszące. Jest z nami pani dyrektor Witan, Biuro Finansowe; pan dyrektor Szorski, Biuro Inwestycyjno-Techniczne; pan komendant Leśnik, Straż Marszałkowska; pan dyrektor Jabłoński, Ośrodek Informatyki; i pan dyrektor Dąbrowski, Biuro Obsługi Posłów. Gdybyście państwo na zakończenie mieli jakieś pytania, to służymy wszelkimi odpowiedziami w miarę naszych możliwości.

Przedłożony państwu w formie książkowej projekt budżetu Kancelarii Sejmu na 2018 r., zatwierdzony przez marszałka Sejmu w dniu 18 lipca 2017 r., zakładał dochody na poziomie 1 miliona 246 tysięcy zł oraz wydatki w wysokości 564 milionów 875 tysięcy zł. Z uwagi na przejęcie przez Kancelarię Sejmu prowadzenia restauracji i świadczenia usług gastronomicznych oraz wejście w życie w 2018 r. ustawy o Straży Marszałkowskiej zaistniała konieczność zwiększenia wydatków w części 02 o kwotę 12 milionów 957 tysięcy zł przy jednoczesnym zwiększeniu prognozowanych dochodów o 2 miliony 400 tysięcy zł z działalności restauracyjnej.

Sejmowa Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 1 grudnia u.br. przegłosowała tę poprawkę, która zabezpieczyła wydatki Kancelarii Sejmu niezbędne do prowadzenia działalności gastronomicznej oraz związanego z tym uzyskania wymaganych zezwoleń, certyfikatów, koncesji, przygotowania zaplecza i sali restauracyjnych, a także zatrudnienia niezbędnej obsługi do restauracji i koktajlbaru oraz obsługi księgowej, płacowej, kadrowej nowo zatrudnionych osób, także wdrożenia działań wynikających z poddawanych obecnie procedowaniu przepisów ustawy o Straży Marszałkowskiej, a dotyczących m.in. uposażeń przyszłych funkcjonariuszy, umundurowania, uzbrojenia i szkoleń. Projekt budżetu w części 02 na rok 2018 rozpatrywany na dzisiejszym posiedzeniu Wysokiej Komisji zakłada zatem wydatki w wysokości 577 milionów 832 tysięcy zł oraz dochody w kwocie 3 milionów 646 tysięcy zł.

Jeżeli chodzi o dochody, to przy uwzględnieniu dochodów z tytułu sprzedaży usług gastronomicznych, tj. 2 milionów 400 tysięcy zł, oszacowanych na podstawie informacji przekazanych przez dotychczasowych ajentów, prognozuje się, że dochody w części 02 wzrosną w porównaniu do 2017 r. o 175,6%.

Jeżeli chodzi o wydatki, to przedkładany dzisiaj Wysokiej Komisji projekt budżetu Kancelarii Sejmu zakłada je w kwocie 577 milionów 832 tysięcy zł, większej niż w ustawie budżetowej na 2017 r. o 20%, czyli o 96 milionów 197 tysięcy zł. Na wzrost ten złożyły się przede wszystkim wydatki majątkowe o charakterze budowlanym oraz wydatki bieżące. Według grup ekonomicznych wydatki przedstawiają się następująco: świadczenia na rzecz osób fizycznych – 98 milionów 428 tysięcy zł, świadczenia na rzecz osób fizycznych rosną w stosunku do planu po zmianach na 2017 r. o 1%, czyli o 981 tysięcy zł. Te zmiany, ten plan po zmianach jest wynikiem tego, iż w roku ubiegłym od stycznia nastąpiło zwiększenie miesięcznego ryczałtu na pokrycie kosztów związanych z funkcjonowaniem biur poselskich i poselsko-senatorskich. Na wzrost kwoty świadczeń wpłynęła również konieczność zabezpieczenia wydatków na umundurowanie funkcjonariuszy Straży Marszałkowskiej, tj. 950 tysięcy zł. W projekcie budżetu w grupie świadczeń zabezpieczono ponadto wydatki w wysokości 200 tysięcy zł na stypendia dla studentów i doktorantów, których badania koncentrują się na państwach Europy Środkowej, Wschodniej i Południowej. Pozostałe wydatki ponoszone dotychczas w ramach tej grupy ekonomicznej zostały zaplanowane na tym samym poziomie.

Jeżeli chodzi o drugą grupę, to są to wydatki bieżące. Jest to kwota 361 milionów 748 tysięcy zł. Wydatki bieżące w porównaniu do kwoty z ubiegłego roku rosną o 11,2%, tj. o 36 milionów 282 tysiące zł, głównie z uwagi na wynagrodzenia pracowników i uposażenia funkcjonariuszy Straży Marszałkowskiej – łącznie wzrost o 14 milionów 310 tysięcy zł, 6 milionów 246 tysięcy zł w związku z przyjęciem działalności gastronomicznej oraz wzrostem zatrudnienia w komórkach organizacyjnych, w których wzrasta liczba zadań bezpośrednio związanych z obsługą Prezydium Sejmu, obrad Sejmu i komisji sejmowych oraz współpracą międzynarodową w aspekcie legislacyjnym, eksperckim i technicznym. Do tego kwota 8 milionów 64 tysięcy zł zaplanowana jest w związku ze wzrostem zatrudnienia w Straży Marszałkowskiej, to jest łącznie 100 etatów. W projekcie nie przewiduje się wzrostu wynagrodzeń osobowych pracowników ani uposażeń poselskich.

W kolejnym paragrafie, w paragrafie 4090 „Honoraria”, jest wzrost o 380 tysięcy zł związany z działaniami Wydawnictwa Sejmowego oraz wysokością honorariów za projekty wystaw planowanych przez bibliotekę w związku z 550-leciem parlamentaryzmu polskiego, które przypada w tym roku. Paragraf 4170 „Wynagrodzenia bezosobowe” – wzrost o 511 tysięcy zł wynikający z zabezpieczenia wydatków na potrzeby związane z organizacją sesji plenarnej NATO. Paragraf 4000 „Grupa wydatków bieżących jednostki” – wzrost o 18 milionów 988 tysięcy zł, w szczególności na zakupy usług remontowych, usługę informatyczną w biurach poselskich w związku z wygaśnięciem obecnej i koniecznością zawarcia nowej umowy na świadczenie tej usługi w Kancelarii Sejmu, na restaurację, koktajlbar, organizację sesji plenarnej NATO, zakup mebli, zakup sprzętu i uzbrojenia dla Straży Marszałkowskiej.

Trzecia grupa wydatków, którą mam tu okazję państwu przedstawić, to są wydatki majątkowe w kwocie 117 milionów 656 tysięcy zł. Wydatki majątkowe rosną o 91,4%, czyli o 56 milionów 174 tysiące zł. Znaczny wzrost planowanych wydatków inwestycyjnych związany jest głównie z kontynuacją budowy budynku na potrzeby komisji sejmowych, to jest aż 71 milionów 521 tysięcy zł, oraz planowaną przebudową i rozbudową budynku przy ul. Ludnej 4a, tu jest kwota 19 milionów 284 tysięcy zł.

W projekcie budżetu ujęto również wydatki inwestycyjne na zakupy związane z informatyzacją, środki transportu, sprzęt techniczny, system zabezpieczeń i monitoringu, pozostałe zakupy inwestycyjne. Szczegółowa specyfikacja wydatków została zawarta w przedłożonym Wysokiej Komisji opracowaniu „Kancelaria Sejmu. Projekt budżetu na rok 2018”.

Na zakończenie serdecznie proszę Wysoką Komisję o przyjęcie budżetu Kancelarii Sejmu w takim kształcie, jaki zreferowałam. Dziękuję serdecznie. Jeżeli są jakieś pytania, jesteśmy do dyspozycji.

Przewodniczący Sławomir Rybicki:

Dziękuję pani minister za takie dogłębne przedstawienie projektu Kancelarii Sejmu.

Otwieram dyskusję.

Czy ktoś z państwa, panów senatorów chciałby zadać pytanie pani minister lub przedstawicielowi ministra finansów?

(Senator Leszek Piechota: Można?)

Senator Piechota.

Bardzo proszę, Panie Senatorze.

Senator Leszek Piechota:

Pani Minister, ja mam tylko takie techniczne pytanie dotyczące przejęcia lokali gastronomicznych. Czy wszystkie lokale gastronomiczne, łącznie z tym senackim, będą obsługiwane już w tej chwili przez pracowników Kancelarii Sejmu, czy tylko część? Ilu będzie tych pracowników? Może można w przybliżeniu to określić.

Przewodniczący Sławomir Rybicki:

Proszę bardzo, Pani Minister.

Szef Kancelarii Sejmu Agnieszka Kaczmarska:

Panie Senatorze, jeszcze trwają rozmowy z szefem Kancelarii Senatu. Na pewno będziemy dostarczać jedzenie, tak jak to było w przypadku obecnego ajenta czy poprzednich. A co do pracowników to jest kwestia tego, czy to będzie pracownik Kancelarii Sejmu oddelegowany do pracy w Senacie, czy to będzie pracownik Senatu. Wówczas musiałoby zgodnie z wszystkimi regulacjami ustawowymi być dopuszczenie do sprzedaży, łącznie z kasą fiskalną… Jeszcze trwają rozmowy. Na pewno ten punkt gastronomiczny zostanie uruchomiony i senatorowie będą mogli korzystać tutaj z gastronomii.

(Senator Leszek Piechota: Dziękuję.)

Przewodniczący Sławomir Rybicki:

Dziękuję bardzo.

Czy są jeszcze pytania?

Pani Minister, ja pozwolę sobie zadać pytanie o inwestycję, budynek na potrzeby komisji sejmowych, o perspektywę zakończenia i związane z tym przewidywane nakłady.

Szef Kancelarii Sejmu Agnieszka Kaczmarska:

Szanowny Panie Przewodniczący, kwota, o której tu mówimy, ponad 71 milionów zł, jest kwotą ostatnią, ponieważ planujemy już w lipcu tego roku otworzyć nasz nowy budynek, budynek komisji sejmowych. Wszystko idzie zgodnie z planem, tak że mamy nadzieję, że to już będzie koniec inwestycji. Dziękuję.

Przewodniczący Sławomir Rybicki:

Czy w tej kwocie mieści się również wyposażenie budynku?

Szef Kancelarii Sejmu Agnieszka Kaczmarska:

Tak, tak. Mamy podpisaną umowę również na wyposażenie.

(Głos z sali: To jest tam naprzeciwko…)

Tak, przy ul. Wiejskiej.

Przewodniczący Sławomir Rybicki:

Dziękuję bardzo.

Czy są jeszcze pytania lub wnioski o charakterze bardziej merytorycznym? Nie ma.

Czy któryś z panów senatorów zgłasza wniosek o przyjęcie budżetu Kancelarii Sejmu?

Senator Aleksander Bobko:

Tak, ja mogę zgłosić wniosek o przyjęcie tego projektu bez poprawek.

Przewodniczący Sławomir Rybicki:

Dziękuję bardzo.

Poddaję pod głosowanie wniosek senatora Bobki o przyjęcie projektu budżetu Kancelarii Sejmu na 2018 r. bez poprawek.

Kto z panów senatorów jest za przyjęciem tego projektu bez poprawek? (3)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (2)

Dziękuję bardzo.

Komisja przegłosowała projekt budżetu Kancelarii Sejmu na 2018 r. bez poprawek.

Dziękuję państwu bardzo.

(Szef Kancelarii Sejmu Agnieszka Kaczmarska: Dziękuję serdecznie.)

(Przerwa w obradach)

Zastępca Przewodniczącego Krzysztof Słoń:

Wznawiam po przerwie posiedzenie Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich.

Witam wśród nas pana Krzysztofa Lorentza, dyrektora Zespołu Kontroli Finansowania Partii Politycznych i Kampanii Wyborczych w Krajowym Biurze Wyborczym. Obecność pana dyrektora nie jest przypadkowa, bo będziemy w tej chwili omawiać część budżetową dotyczącą Krajowego Biura Wyborczego.

Bardzo proszę, Panie Dyrektorze, o zreferowanie części budżetu dotyczącej Krajowego Biura Wyborczego.

Dyrektor Zespołu Kontroli Finansowania Partii Politycznych i Kampanii Wyborczych w Krajowym Biurze Wyborczym Krzysztof Lorentz:

Dziękuję bardzo.

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

(Głos z sali: Proszę włączyć mikrofon.)

Tak, mikrofon. Przepraszam bardzo. Jest tak znakomity pogłos, że zapomina się o mikrofonie.

Wydatki Krajowego Biura Wyborczego na ten rok zostały zaplanowane na poziomie 98,4% planu zeszłorocznego, a więc nie ma wzrostu wydatków. Wydatki dzielą się na 2 części. Jedna część to są te, które są realizowane w ramach części 11 budżetu na działalność bieżącą Krajowego Biura Wyborczego. Łącznie wydatki bieżące zaplanowano w kwocie nieco ponad 55 milionów zł. Wydatki majątkowe zaplanowane na nieco ponad 5,5 miliona zł są związane z bieżącą działalnością Krajowego Biura Wyborczego. Oprócz tego są wydatki na przeprowadzenie wyborów. Są to wydatki realizowane z rezerwy celowej tworzonej corocznie na ten cel. Jeśli chodzi o rezerwę celową – tak, żeby od razu powiedzieć o tych globalnych kwotach – to zaplanowana kwota w rezerwie celowej na zadania wyborcze przewidziane w 2018 r. wynosi ponad 457 milionów zł, przede wszystkim w związku z tym, że jest to rok wyborczy, rok przeprowadzenia wyborów do organów jednostek samorządu terytorialnego, a są to najdroższe wybory ze wszystkich rodzajów wyborów.

Państwo mają materiał, więc może ja nie będę tych wszystkich pozycji szczegółowo omawiał. Jeśli chodzi o standardowe pozycje, takie jak wynagrodzenia, utrzymanie zasobu majątkowego, opłaty sztywne związane z użytkowaniem budynków i urządzeń, to nie ma tutaj znaczących wzrostów w porównaniu z latami ubiegłymi. Istotne z wydatków, które są, można powiedzieć, nietypowe, a są zaplanowane na ten rok, to są środki przeznaczone na sfinansowanie zakupu systemu finansowo-księgowego dla Krajowego Biura Wyborczego. To wynika z trwającej już od jakiegoś czasu procedury związanej ze wskazaniem Najwyższej Izby Kontroli, która w swoim sprawozdaniu z badania sprzed 2 lat zobowiązała do stworzenia jednolitego systemu finansowo-księgowego w Krajowym Biurze Wyborczym. Ono się składa z tzw. centrali i 49 delegatur i dotychczas takiego jednolitego systemu finansowo-księgowego nie było. Jest to spora kwota, ponieważ na sfinansowanie tego systemu potrzebne są ponad 2 miliony 400 tysięcy zł. Wspomnę również o kwocie, która też nie pojawia się corocznie, mianowicie na zadanie remontowe związane z użytkowanymi przez Krajowe Biuro Wyborcze budynkami i pomieszczeniami. Te wydatki też są nietypowe, bo nie w każdym roku tego rodzaju wydatki musimy ponosić. To jest związane ze zmianą siedziby delegatury Krajowego Biura Wyborczego we Wrocławiu i konieczne jest przeprowadzenie bardzo poważnego remontu pomieszczeń, do których delegatura się przenosi. Stąd ten wydatek. Jeśli chodzi o wydatki z rezerwy celowej, to – jak mówiłem – zostały one oszacowane na około 450 milionów zł. Jest to głównie koszt przeprowadzenia wyborów samorządowych, które są wyborami najdroższymi. Na sfinansowanie tych wyborów zaplanowano kwotę ponad 311 milionów zł.

Zastępca Przewodniczącego Krzysztof Słoń:

Bardzo dziękuję, Panie Dyrektorze.

Czy ktoś z państwa senatorów chciałby zabrać głos w dyskusji bądź zadać pytanie panu dyrektorowi?

Ja zgłaszam się jako pierwszy.

Panie Dyrektorze, czy w związku z tym, że zmiany, nazwę je tak, okołowyborcze przybrały już konkretny wymiar – wiemy już, w jakim zakresie te zmiany zostały dokonane w prawie wyborczym – szacujecie państwo, że będą jakieś dodatkowe koszty, czy dopiero teraz będziecie państwo przyglądać się, w jaki sposób te zmiany wpłyną na poziom kosztów? Dziękuję.

Dyrektor Zespołu Kontroli Finansowania Partii Politycznych i Kampanii Wyborczych w Krajowym Biurze Wyborczym Krzysztof Lorentz:

Wstępne oszacowania zostały dokonane jeszcze w trakcie prac legislacyjnych – Krajowe Biuro Wyborcze i Państwowa Komisja Wyborcza informowały o tym ustawodawcę – ale są to oczywiście bardzo zgrubne oceny. Były one dokonywane, jak mówię, w trakcie prac legislacyjnych, a ostateczny kształt ustawy jest nieco inny niż na wcześniejszych etapach postępowania. Wzrost kosztu przeprowadzenia wyborów samorządowych – to jest największa pozycja w tych zmianach – jest szacowany na około 300 milionów zł. To są dodatkowe środki w rezerwie, które będą musiały się znaleźć na sfinansowanie wyborów samorządowych. Wiąże się to, po pierwsze, ze zwiększeniem liczby komisji, podwojeniem liczby komisji obwodowych, po drugie, z koniecznością okamerowania lokali wyborczych, co wymaga i zakupu sprzętu, i licencji, oprogramowania. To jest dosyć drogie. Jeśli chodzi o inne skutki, to należy szacować, że prawdopodobnie o około 4 miliony zł, ale to takie bardzo zgrubne oszacowanie, wzrosną koszty związane z działalnością komisarzy wyborczych ze względu na prawie dokładnie podwojenie liczby komisarzy wyborczych. Jednocześnie w tej chwili nie możemy oszacować kosztu działalności korpusu wyborczego, urzędników wyborczych, ponieważ nie zostały wystarczająco doprecyzowane ich zadania, zakres tych zadań, nie zostały podjęte decyzje dotyczące tego, jak oni zostaną wynagrodzeni. W związku z tym jest tu jeszcze luka i dopiero po podjęciu decyzji dotyczących sposobu wykonania tych zadań będzie można ocenić, jaki to będzie koszt.

Zastępca Przewodniczącego Krzysztof Słoń:

Bardzo dziękuję.

Czy są jeszcze jakieś głosy w dyskusji? Nie widzę chętnych.

Zgłaszam wniosek o przyjęcie projektu budżetu Krajowego Biura Wyborczego bez poprawek.

Przystępujemy do głosowania.

Kto z panów senatorów jest za przyjęciem tego wniosku? (7)

Kto jest przeciwny? (0)

Kto wstrzymał się od głosu? (0)

Stwierdzam, że Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich pozytywnie zaopiniowała wniosek o przyjęcie bez poprawek projektu budżetu Krajowego Biura Wyborczego na 2018 r.

Bardzo dziękuję. Bardzo dziękuję, Panie Dyrektorze.

Zamykam tę część posiedzenia komisji regulaminowej.

Wznowimy obrady o godzinie 14.30.

(Przerwa w obradach)

Zastępca Przewodniczącego Krzysztof Słoń:

Wznawiam obrady Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich w dniu 16 stycznia 2018 r.

Witam na naszym posiedzeniu szefa Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, panią Halinę Szymańską, wraz ze współpracownikami.

Przystępujemy do rozpatrzenia części budżetowej Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

Bardzo proszę panią minister o poinformowanie komisji o pracach legislacyjnych nad budżetem Kancelarii Prezydenta na rok 2018 oraz o zakresie budżetowania kancelarii na tenże rok.

Bardzo proszę.

Szef Kancelarii Prezydenta RP Halina Szymańska:

Dziękuję.

Panie Przewodniczący! Szanowne Prezydium! Panowie Senatorowie! Szanowni Państwo!

Projekt budżetu państwa na 2018 r. w części „Kancelaria Prezydenta RP” obejmuje środki finansowe na wydatki Kancelarii Prezydenta, realizację zadań związanych z działalnością Biura Bezpieczeństwa Narodowego, wydatki związane z referendum konsultacyjnym dotyczącym projektu nowej konstytucji, wydatki Wspólnej Komisji Orzekającej w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych oraz rzecznika dyscypliny finansów publicznych, wydatki Biura Społecznego Komitetu Odnowy Zabytków Krakowa. Ponadto projekt budżetu Kancelarii Prezydenta musi zapewnić środki na uposażenie i utrzymanie biur byłych prezydentów RP, środki na wydatki związane z nadawaniem odznaczeń państwowych i dotacje na Narodowy Fundusz Rewaloryzacji Zabytków Krakowa.

Przejdę teraz do projektu budżetu kancelarii na rok 2018 w ujęciu liczbowym. Ja podam takie dane ogólne, bo państwo mają ten materiał. Gdyby były bardziej szczegółowe pytania, to oczywiście będę to rozwijać. W zakresie dochodów budżetowych w 2018 r. przewiduje się osiągnięcie dochodów na poziomie 523 tysięcy zł. Kwota ta została ustalona na podstawie przewidywanego wykonania dochodów w roku 2017.

Przedłożony wcześniej projekt planu wydatków obejmował kwotę 210 milionów 382 tysięcy i zakładał wzrost wydatków budżetowych w stosunku do ustawy budżetowej na rok 2017 o kwotę 42 milionów 48 tysięcy zł. Na zakończenie powiem, że ta kwota została przez nas skorygowana. W tym są wydatki bieżące w kwocie 166 milionów 266 tysięcy zł, wydatki na inwestycje – 13 milionów 159 tysięcy zł, świadczenia na rzecz osób fizycznych – 957 tysięcy zł i dotacja na Narodowy Fundusz Rewaloryzacji Zabytków Krakowa – ponownie, tak jak w roku 2017 r., 30 milionów zł.

Teraz po kolei podam bezpośrednie przyczyny wzrostu budżetu. Wydatki planowane na organizację narodowych obchodów 100-lecia odzyskania niepodległości to łącznie 6 milionów zł. Planowane wydatki na przygotowanie i organizację ogólnokrajowego referendum konsultacyjnego dotyczącego nowej konstytucji to łącznie kwota 7 milionów 300 tysięcy zł, z czego 5,3 miliona to są wydatki zaplanowane w rozdziale dotyczącym kancelarii do czasu zarządzenia referendum, a 2 miliony zł są w oddzielnym rozdziale – po zarządzeniu referendum konsultacyjnego. Planowane wydatki na wystawę inauguracyjną – ta wystawa ma być zapowiedzią polskiej wystawy gospodarczej w 2019 r., która ma być zorganizowana w 90-lecie Powszechnej Wystawy Krajowej; te wydarzenia mają być też uzupełnieniem obchodów 100-lecia odzyskania niepodległości – to łącznie 6 milionów 600 tysięcy zł.

Prognozowany wzrost wydatków na podróże zagraniczne ze względu na przewidywane koszty użytkowania samolotów… Szacowane wydatki to kwota około 900 tysięcy zł. Zwiększenie wydatków na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń w związku z planowanym wzrostem zatrudnienia, tj. 30 etatów w kancelarii i 2 etaty w BBN – łącznie kwota 4 milionów 100 tysięcy zł. Wzrost kosztów po stronie Centrum Obsługi Kancelarii Prezydenta RP, które będzie musiała pokrywać kancelaria w związku z planowanymi nowymi przedsięwzięciami, to jest kwota 3,9 miliona zł. Dodatkowe wydatki Biura Bezpieczeństwa Narodowego, związane głównie z rozpoczęciem prac nad strategicznym przeglądem bezpieczeństwa narodowego planowanym na lata 2018–2019 oraz uroczystościami narodowych obchodów 100-lecia niepodległości to jest kwota 900 tysięcy zł.

Wzrost wydatków na zakup usług remontowych z przeznaczeniem na konieczne remonty budynków, w szczególności Belwederu, Pałacu Prezydenckiego, rezydencji prezydenta w Wiśle, siedziby BBN, a także prace konserwatorskie przedmiotów zabytkowych i depozytów muzealnych, które są w posiadaniu Kancelarii Prezydenta, w szczególności mebli i obrazów… Szacowane wydatki na ten cel to 5 milionów 900 tysięcy zł. Planowane są też wydatki na organizację międzynarodowych spotkań, w tym w szczególności spotkanie w Warszawie w ramach tzw. dziewiątki bukaresztańskiej oraz spotkanie COP, które odbędzie się w grudniu bieżącego roku. Na to zaplanowana jest kwota około 1 miliona zł.

Kolejną przyczyną wzrostu miało być zwiększenie w wydatkach majątkowych o kwotę 1 miliona 359 tysięcy zł. W tym miejscu chciałabym powiedzieć, że w wyniku poprawek wniesionych przez Sejm planowany wzrost wydatków o 42 miliony został zmniejszony na nasz wniosek o 10 milionów zł, do 32 milionów zł. A jeśli chodzi o te 10 milionów, to zmniejszono o kwotę 4 milionów zł planowane wydatki bieżące, a o 6 milionów zł planowane wydatki majątkowe.

W projekcie budżetu kancelarii na wydatki na zadania związane z realizacją konstytucyjnych i ustawowych kompetencji prezydenta w zakresie nadawania orderów i odznaczeń przyjęto kwotę w wysokości 6 milionów zł. To jest taka sama kwota jak w roku 2017. Tak jak wspominałam, w związku z planowanym referendum konsultacyjnym w rozdziale 75110 zaplanowano środki w wysokości 2 milionów zł. Środki zaplanowane na pozostałą działalność to 1 milion 964 tysiące zł. Są one przeznaczone na sfinansowanie wydatków dotyczących Biura Społecznego Komitetu Odnowy Zabytków Krakowa, Wspólnej Komisji Orzekającej w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych oraz uposażenie i utrzymanie biur byłych prezydentów. A na Narodowy Fundusz Rewaloryzacji Zabytków Krakowa zaplanowano dotację na poziomie z roku 2017, tj. w wysokości 30 milionów zł.

Zastępca Przewodniczącego Krzysztof Słoń:

Bardzo dziękuję, Pani Minister.

Czy panowie senatorowie chcą zabrać głos bądź zadać pytanie pani minister? Nie widzę…

(Senator Leszek Piechota: Ja miałbym…)

Bardzo proszę, pan senator Piechota.

Senator Leszek Piechota:

Pani Minister, mam takie pytanie. Kwestia wspierania zabytków Krakowa uregulowana jest ustawowo, wspierane są one co roku i to nie ulega zmianie. Zresztą jest to w pełni zasadne, są to obiekty pod patronatem UNESCO. Ja mam takie pytanie. Czy w związku z tym, że prezydent Rzeczypospolitej ma ustawowe uprawnienia do nadawania obiektom wpisanym do rejestru zabytków statusu pomników historii, planowane jest też poszerzenie katalogu tych obiektów będących w Polsce, które są wpisane na listę dziedzictwa UNESCO? Czy jest taki plan, czy raczej myśli się o przekazaniu tych środków do dyspozycji ministerstwa na te obiekty, które już są? Pytam, bo doszły mnie słuchy, że ta kwestia jest przedmiotem jakiejś wewnętrznej debaty.

Zastępca Przewodniczącego Krzysztof Słoń:

Dziękuję, Panie Senatorze.

Bardzo proszę, Pani Minister.

Szef Kancelarii Prezydenta RP Halina Szymańska:

Ta kwestia jest przedmiotem wewnętrznej debaty, niemniej jest to pozostawione do dyspozycji prezydenta. Ale takie rozmowy faktycznie się odbywają.

(Senator Leszek Piechota: Dziękuję bardzo.)

Zastępca Przewodniczącego Krzysztof Słoń:

Dziękuję bardzo.

Czy są jeszcze pytania?

(Senator Andrzej Kobiak: Teraz ja może…)

Bardzo proszę, pan senator Andrzej Kobiak.

Senator Andrzej Kobiak:

Jeśli można. Pani przedstawiła liczby i informacje na ten temat. A czy taki materiał był gdzieś wcześniej dostępny, żebyśmy mogli się z nim zapoznać? Pytam, bo w tej chwili trudno mi z pamięci mówić o kwotach, o których pani mówiła.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Czy to zostało przygotowane tylko na dzisiejsze posiedzenie?

Szef Kancelarii Prezydenta RP Halina Szymańska:

O ile wiem, cały ten opis został przekazany komisji.

(Senator Andrzej Kobiak: Czyli ten materiał…)

Tak, jest ogólnie dostępny.

Zastępca Przewodniczącego Krzysztof Słoń:

Panie Senatorze, materiały otrzymujemy z należytym wyprzedzeniem. Jest to projekt planu budżetowego państwa na 2018 r. w części 01 „Kancelaria Prezydenta RP”.

Senator Andrzej Kobiak:

Dobrze, widocznie nie miałem takiego syntetycznego materiału.

Chciałbym spytać o referendum. Jak rozumiem, tam jest zaplanowana część kwoty na przygotowanie do referendum i część po wyrażeniu przez parlament zgody na odbycie tego referendum. No a co będzie… Czy można to tak planować, skoro nie wiadomo, czy parlament się na to zgodzi, czy nie? Czy można już planować wydatki, zakładając, że parlament się na to zgodzi?

Zastępca Przewodniczącego Krzysztof Słoń:

Dziękuję, Panie Senatorze.

Bardzo proszę, Pani Minister.

Szef Kancelarii Prezydenta RP Halina Szymańska:

Ja chciałabym powiedzieć…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

(Zastępca Przewodniczącego Krzysztof Słoń: Panie Senatorze, proszę wyłączyć mikrofon.)

…że te kwoty, które są wydatkowane wcześniej, przed przeprowadzeniem referendum, przeznaczone są na całą tę debatę na temat konstytucji, która w tej chwili się toczy. Oczywiście samo referendum będzie przeprowadzone dopiero po podjęciu decyzji przez Senat i wtedy będą uruchomione związane z tym wydatki. Jeżeli decyzja będzie negatywna, to te pieniądze zostaną zwrócone. Niemniej jednak wcześniej ponoszone są wydatki związane z przygotowaniami. Jest tu m.in. przygotowywanie ekspertyz, opinii, przygotowywanie publikacji i materiałów związanych z referendum, organizacja konwencji konstytucyjnej, konferencji i spotkań dyskusyjnych na terenie całego kraju. Do tej chwili odbyło się 12 spotkań wojewódzkich, kilka odbyło się też w Warszawie. Takie spotkania odbywają się cały czas. Planowane jest również zorganizowanie wielopanelowego kongresu naukowego. To jest po prostu debata konstytucyjna, która cały czas się odbywa. Do tego materiały, wkładki do ogólnopolskich gazet tłumaczące ideę referendum, ewentualne spoty. Również ważnym obszarem działania są tzw. lekcje konstytucyjne dla licealistów, dla siedemnasto- i osiemnastolatków, którzy potem wezmą udział w referendum, i tzw. prezydencka akademia konstytucyjna, czyli cykl lekcji w szkołach i wykładów uniwersyteckich. Poza tym planuje się wprowadzenie gier, organizowanie konkursów wiedzowych w całej Polsce, konieczna jest też budowa i utrzymywanie strony internetowej.

Sama brałam udział w takich 3 debatach poświęconych referendum konsultacyjnemu. W kontekście tego chcę powiedzieć, że chyba nigdy nie odbywało się tyle spotkań i nie było tak wysokiego poziomu zainteresowania ludzi konstytucją. Jest to bardzo ciekawe, jak w tej chwili na ten temat zaczynają rozmawiać różne środowiska. Konstytucja, będąca do tej pory dokumentem, po który się prawie nie sięgało, trudno dostępnym, teraz staje się materiałem poddawanym powszechnej dyskusji. Ta debata faktycznie wzbudziła i budzi coraz większe zainteresowanie.

(Senator Andrzej Kobiak: Jeśli można?)

Zastępca Przewodniczącego Krzysztof Słoń:

Dziękuję bardzo.

Proszę bardzo, pan senator Andrzej Kobiak.

Senator Andrzej Kobiak:

Ja absolutnie zgadzam się z tym, że pan prezydent ma prawo planować wydatki przed podjęciem decyzji przez parlament, przez Senat, ale nie bardzo wyobrażam sobie, że można planować wydatki, zakładając, że parlament na pewno to uchwali. Na tej zasadzie to można by było w każdym ministerstwie zaplanować wydatki, założyć, że parlament uchwali nam taką ustawę, więc my już sobie planujemy, ile pieniędzy będziemy wydawali po przyjęciu tej ustawy. Czy to jest prawidłowy sposób działania od strony formalnej? Ja przepraszam, nie jestem prawnikiem, ale budzi się we mnie taka wątpliwość.

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Mam wrażenie, że to można robić dopiero po przyjęciu ustawy.

Zastępca Przewodniczącego Krzysztof Słoń:

Dziękuję bardzo, Panie Senatorze.

Bardzo proszę, Pani Minister.

Szef Kancelarii Prezydenta RP Halina Szymańska:

W tej chwili wydawane są środki z innego paragrafu. W budżecie kancelarii trzeba było utworzyć odrębny rozdział pt. „Referenda”. Gdybyśmy tego nie zrobili na tym etapie, to potem należałoby dokonywać zmian w budżecie. W tej chwili my te środki planujemy. Jeżeli referendum nie zostanie uchwalone, one po prostu nie zostaną wykorzystane. Jednocześnie, planując wydatki na ten rok, nie mogliśmy nie uwzględnić tego tematu.

Zastępca Przewodniczącego Krzysztof Słoń:

Dziękuję bardzo.

(Głos z sali: …Jest to w porządku.)

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Dziękuję bardzo.

Pytanie zadaje pan senator Marian Piechota.

Senator Leszek Piechota:

Ja mam pytanie do pana legislatora, bo pojawił się szum informacyjny w wyniku wystąpienia pana senatora Kobiaka. Dla mnie referendum, jeżeli jest podjęte za zgodą Senatu na wniosek prezydenta, jest wiążące dla parlamentu, więc to nie jest tak, że podejmie, nie podejmie… On potem musi to przygotować… Ale ono jest wiążące. Tak stanowi konstytucja, to jest jednoznaczne, więc nie za bardzo rozumiem pytanie, które wcześniej zostało zadane. Nie czekam na odpowiedź, bo w tym momencie trzeba by było długo… Dziękuję.

Zastępca Przewodniczącego Krzysztof Słoń:

Dziękuję bardzo.

Czy są jeszcze jakieś pytania bądź głosy w dyskusji? Nie widzę chętnych.

A zatem przedstawiam Wysokiej Komisji wniosek o przyjęcie budżetu Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w kształcie przedstawionym przez panią minister.

Przystępujemy do głosowania.

Kto z panów senatorów jest za przyjęciem mojego wniosku? Proszę o podniesienie ręki. (6)

Kto jest przeciwny? (0)

Kto wstrzymał się od głosu? (1)

Dziękuję bardzo.

Stwierdzam, że komisja przyjęła wniosek o przyjęcie budżetu Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej na 2018 r. w kształcie przedstawionym przez panią minister.

Czy są jakieś kandydatury na sprawozdawcę komisji regulaminowej podczas posiedzenia komisji budżetu w dniu dzisiejszym?

Nie widzę chętnych, a zatem zgłaszam się na ochotnika.

Kto jest za tym, żebym… (6)

(Wesołość na sali)

Dziękuję. Jednogłośnie za.

A zatem będę miał honor reprezentować komisję regulaminową podczas posiedzenia komisji budżetu.

Dziękując państwu, zamykam posiedzenie Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich w dniu 16 stycznia 2018 r.

(Szef Kancelarii Prezydenta RP Halina Szymańska: Ja również dziękuję bardzo.)

Dziękuję bardzo.

(Koniec posiedzenia o godzinie 14 minut 46)