Narzędzia:
Posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych (nr 113) w dniu 07-12-2017
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych (113.)

w dniu 7 grudnia 2017 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2017 (druk senacki nr 676, druk sejmowy nr 2045).

(Początek posiedzenia o godzinie 8 minut 30)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Grzegorz Bierecki)

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Otwieram sto trzynaste posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych.

Witam panią minister, pana ministra, witam serdecznie wszystkich przybyłych na dzisiejsze posiedzenie.

Przepraszam, że wczoraj nie udało nam się tego posiedzenia przeprowadzić, ale jesteśmy w sprawie tej ustawy związani pracami sejmowymi, dlatego korzystniej było zorganizować to nasze posiedzenie dziś rano.

Proponuję następujący porządek obrad: rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2017; druk senacki nr 676.

Czy są uwagi do porządku obrad? Nie ma.

W takim razie będziemy procedowali zgodnie z zaproponowanym porządkiem.

Czy w posiedzeniu biorą udział osoby zajmujące się zawodowo działalnością lobbingową? Nie uczestniczą.

Przypominam państwu o transmisji internetowej naszych obrad.

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2017 (druk senacki nr 676, druk sejmowy nr 2045)

Przystępujemy do rozpatrzenia punktu pierwszego.

Ustawa została uchwalona na pięćdziesiątym trzecim posiedzeniu Sejmu, 6 grudnia, na podstawie projektu rządowego. 6 grudnia marszałek skierował tę ustawę do naszej komisji.

Do reprezentowania rządu upoważniony jest minister rozwoju i finansów.

Bardzo proszę panią minister o przedstawienie ustawy.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Teresa Czerwińska:

Dziękuję bardzo.

Szanowny Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Mam zaszczyt przedstawić państwu w dniu dzisiejszym ustawę o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2017. Ponieważ druk jest Wysokiej Komisji znany, chciałabym ograniczyć się tylko do przedstawienia tych podstawowych założeń, a w dalszej kolejności, jeżeli pojawią się wątpliwości czy pytania, na wszystkie będę służyć odpowiedziami.

Szanowni Państwo, przedkładana ustawa jest uzasadniona koniecznością umożliwienia sfinansowania jeszcze w roku bieżącym realizacji bardzo istotnych zadań publicznych do łącznej kwoty w wysokości 1 miliarda 881 milionów 300 tysięcy zł w ramach oszczędności zidentyfikowanych w rezerwach celowych. Ustawa ta przewiduje możliwość finansowania, po pierwsze, do wysokości kwoty 1 miliarda zł świadczeń gwarantowanych udzielonych ponad kwoty zobowiązań wynikających z zawartych umów o udzielenie świadczeń opieki zdrowotnej poprzez udzielenie dotacji z budżetu państwa dla Narodowego Funduszu Zdrowia. W ramach przewidzianej kwoty zostaną także sfinansowane nadwykonania w świadczeniach wysokospecjalistycznych finansowanych ze środków budżetu państwa. To dotyczy głównie procedur przeszczepowych oraz kardiologicznych i kardiochirurgicznych. Udzielenie dotacji z budżetu państwa na finansowanie przez Narodowy Fundusz Zdrowia świadczeń gwarantowanych implikuje obowiązek przedstawienia w terminie do 28 lutego 2018 r. przez prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia ministrowi właściwemu do spraw zdrowia informacji w sprawie wykorzystania tychże dodatkowych środków.

Ustawa zawiera również wyłączenie stosowania normy z art. 22 ustawy z dnia 15 grudnia 2016 r. o Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej, które ma na celu usprawnienie procesu zawierania ugód w przedmiocie finansowania świadczeń udzielonych ponad kwotę zobowiązania wynikającą z umowy o udzielenie świadczeń opieki zdrowotnej. Przepisy wymienionego przeze mnie artykułu przewidują obligatoryjny udział Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej w tym procesie, co mogłoby w sposób znaczący wydłużyć cały proces, uniemożliwiając wydatkowanie środków objętych projektowanymi przepisami do końca roku budżetowego.

Szanowni Państwo, omawiane tu przepisy przewidują również możliwość przeznaczenia środków z budżetu państwa w wysokości do 200 milionów zł w formie dotacji celowej do funduszu reprywatyzacji na zakup lub objęcie akcji spółek kapitałowych. Ustawa z dnia 16 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o zasadach zarządzania mieniem państwowym, wprowadziła zmiany w ustawie o komercjalizacji i prywatyzacji. Przewidziano tam możliwość realizacji ze środków funduszu reprywatyzacji i celów inwestycyjnych w odniesieniu do spółek publicznych lub kapitałowych, w stosunku do których spółka publiczna lub przedsiębiorca jest podmiotem dominującym, oraz pożyczkowych na rzecz spółek z udziałem Skarbu Państwa lub państwowej osoby prawnej. Umożliwienie w bieżącym roku przekazania środków do kwoty 200 milionów z budżetu w ramach dotacji celowej, a także umożliwienie przeznaczenia środków funduszu do wysokości 1 miliarda 400 milionów zł na zakup lub objęcie akcji spółek kapitałowych ma pozwolić na wykorzystanie jeszcze możliwości inwestycyjnej, stanowiąc pewien dodatkowy mechanizm aktywnego oddziaływania na gospodarkę w ramach Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju.

Z przekazaniem dotacji będzie się wiązała konieczność zmiany planu finansowego Funduszu Reprywatyzacji na bieżący rok. Maksymalna kwota dofinansowania oraz cel zostały określone w niniejszej ustawie, zatem zachodzi konieczność wyłączenia stosowania art. 29 ust. 10 i 12 ustawy o finansach publicznych.

Ustawa przewiduje również uprawnienie dla ministra właściwego do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa do zasilenia jeszcze w bieżącym roku Funduszu Termomodernizacji i Remontów dodatkowymi środkami, ponad kwotę, która została zaplanowana dotychczas w ustawie budżetowej na rok 2017. Maksymalne dodatkowe zasilenie może wynieść 180 milionów zł. W ustawie budżetowej na rok 2017 wydatki na Fundusz Termomodernizacji i Remontów, utworzony w Banku Gospodarstwa Krajowego i zarządzany przez ten bank, zostały zaplanowane w kwocie 66 milionów zł, a wydatki z wykorzystaniem środków z lat poprzednich mają wynieść według planu funduszu blisko 151 milionów zł. Dodatkowo fundusz ten jest zasilany przez ministra infrastruktury i budownictwa oszczędnościami z innych zadań, w części 18. Z reguły taka sytuacja następuje pod koniec roku. Planowane zasilenie funduszu pozwoli na realizację priorytetowych celów w związku z polityką mieszkaniową realizowaną przez rząd, w tym na realizację w większej skali wypłat premii termomodernizacyjnych w związku z poprawą efektywności energetycznej budynków, przede wszystkim jednorodzinnych.

Szanowni Państwo, proponowana zmiana ustawy okołobudżetowej umożliwia również przekazanie dodatkowych środków z budżetu państwa do wysokości 100 milionów zł w formie dotacji celowej dla Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. I tutaj jako cel wyszczególniona została pomoc finansowa dla producentów rolnych, którzy ponieśli szkody w uprawach rolnych, lasach lub budynkach służących do prowadzenia przez nich działalności rolniczej spowodowane wystąpieniem w sierpniu bieżącego roku huraganu, deszczu nawalnego lub gradu. Tym samym możliwe będzie zwiększenie pomocy finansowej państwa w przedmiotowym zakresie.

Ustawa wprowadza również możliwość przekazania dodatkowych środków z budżetu państwa powyżej poziomu określonego w ustawie budżetowej na rok 2017 w formie dotacji celowej dla agencji rezerw materiałowych na sfinansowanie utrzymywania rezerw strategicznych, w tym na dokonanie wymiany lub zamiany tychże rezerw. Maksymalne dodatkowe zasilenie, które przewiduje regulacja, może wynieść do 150 milionów zł. Pozwoli to w szczególności na, tak jak wspomniałam, odtworzenie rezerw asortymentów, które podlegały wymianie i zamianie, oraz uzupełnienie rezerw po udostępnieniach do wielkości określonej decyzjami tworzącymi, co w konsekwencji wpłynie w pozytywny sposób na poziom bezpieczeństwa państwa.

Szanowni Państwo, ponadto w ustawie zostały przewidziane możliwości przekazania m.in. środków w wysokości do 79 milionów zł na zakup nieruchomości dla Centralnego Biura Antykorupcyjnego z przeznaczeniem na siedzibę w Warszawie oraz siedziby delegatur w Rzeszowie, Łodzi i Poznaniu, środków w wysokości do 57 milionów 300 tysięcy zł na dofinansowanie zadań operacyjno-technicznych i teleinformatycznych realizowanych przez Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego, środków w wysokości do 100 milionów zł na dotację przeznaczoną na zasilenie kapitału wieczystego Fundacji Dziedzictwa Kulturowego, z którego dochody przeznaczone będą na konserwację cmentarza żydowskiego przy ul. Okopowej 49/51 w Warszawie, środków w wysokości do 10 milionów zł na realizację projektu zintegrowanego zarządzania granicami Libii, a także środków w wysokości do 5 milionów zł na nagrody motywacyjne dla funkcjonariuszy Policji.

Szanowni Państwo, chciałabym zaznaczyć, że źródłem finansowania wszystkich wymienionych przeze mnie zadań będą oszczędności w rezerwach celowych budżetu państwa, w części 83, uruchamianych do końca roku budżetowego. Chciałabym też podkreślić, że rezerwą celową, której podział może być dokonywany do końca roku budżetowego, jest m.in. rezerwa przeznaczona na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich i niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu.

Zidentyfikowane w toku realizacji budżetu oszczędności w poszczególnych pozycjach rezerw celowych wynikają przede wszystkim z faktycznego zapotrzebowania na środki z tych rezerw zgłoszonego przez dysponentów, a w celu efektywnego zarządzania tymi środkami rząd wnioskuje o przekierowanie ich na bardzo istotne cele zidentyfikowane w trakcie wykonywania budżetu państwa.

Jednocześnie w art. 15g przewidziano wydłużenie z dnia 15 grudnia na dzień 21 grudnia bieżącego roku terminu wydania rozporządzenia Rady Ministrów dotyczącego wykazu oraz planu finansowego wydatków, które nie wygasają z upływem bieżącego roku budżetowego.

Zgodnie z art. 2 data wejścia w życie ustawy została określona na dzień następny po dniu ogłoszenia.

Panie Przewodniczący, Wysoka Komisjo, wnioskuję, uprzejmie proszę o przyjęcie przedłożonej ustawy. Dziękuję.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Bardzo dziękuję, Pani Minister.

Bardzo proszę Biuro Legislacyjne.

Wicedyrektor Biura Legislacyjnego w Kancelarii Senatu Adam Niemczewski:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Szanowni Państwo, Biuro Legislacyjne nie zgłasza uwag o charakterze legislacyjnym. Dziękuję.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Dziękuję bardzo.

Otwieram debatę.

Bardzo proszę, pan senator Czarnobaj zgłosił się jako pierwszy.

Senator Leszek Czarnobaj:

Panie Przewodniczący, Pani Minister, mam pytanie dotyczące art. 15b ust 2, w którym mowa o środkach Fundusz Reprywatyzacji przeznaczonych na zakup lub objęcie akcji spółek kapitałowych. Czy państwo wiecie już, które spółki zostaną zakupione, czy będziecie dopiero zbierali informacje dotyczące tego, które akcje spółek kapitałowych byście państwo nabywali w imieniu Skarbu Państwa?

I pytanie takie techniczne, dotyczące pomocy związanej z nawałnicą. To bardzo dobrze, że ten ruch państwo wykonujecie, późno, ale to nie ma tutaj znaczenia, ważne, że pieniądze trafią do osób potrzebujących. Ale chodzi mi o, że tak powiem, gamę osób, które mogą z tego skorzystać. Bo ograniczacie to państwo do osób, które prowadzą działalność rolniczą. Czy nie należałoby uwzględnić również innych osób? Bo przecież są osoby, które prowadzą agroturystykę czy inną działalność, i te zdarzenia, które miały tam miejsce… Czy nie należałoby rozszerzyć wspomnianego zapisu o takie osoby?

Jeżeli chodzi o kwestię rezerw celowych dotyczących rezerw materiałowych… Mówiła pani o poszerzeniu asortymentu. Czy wiemy, o jakim asortymencie tutaj mówimy? To tyle. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Dziękuję bardzo.

Czy ktoś jeszcze z panów senatorów chce zabrać głos?

Proszę, senator Kleina.

Senator Kazimierz Kleina:

Panie Przewodniczący! Pani Minister!

Ja chciałbym zapytać o taką sprawę. Oczywiście, zawsze pod koniec roku zdarzały się takie sytuacje, że rezerwy celowe nie były wykorzystywane. Ustawa o finansach publicznych dopuszczała zmiany w przeznaczeniu tych środków za zgodą sejmowej Komisji Finansów Publicznych. Tu widzę, że w tej ustawie po prostu… Wydaje mi się, że… Po prostu dzisiaj czy wczoraj w nocy dostaliśmy treść tej ustawy, tak więc nie wiem… W tej ustawie zostały zawieszone niektóre przepisy ustawy o finansach publicznych. Z czego wynika taka sytuacja, że wcześniej to, co robił minister finansów za zgodą Komisji Finansów Publicznych… Dlaczego te zmiany są robione tutaj w takiej formule? Dlaczego są zawieszane wspomniane przepisy ustawy o finansach publicznych.

I druga sprawa. Zmieniamy przeznaczenie środków finansowych na 2 tygodnie przed końcem roku. Niektóre cele, które są tutaj wypisane, wyraźnie wskazują, że wydatkowanie pieniędzy musi się odbywać w drodze zamówień publicznych. W jaki więc sposób przeprowadzić tę operację w ciągu 2 tygodni, do końca roku budżetowego? Chodzi mi np. o zakup nieruchomości czy inne tego typu kwestie. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Dziękuję bardzo.

Jeszcze senator Mróz i potem poprosimy panią minister o udzielenie odpowiedzi.

Senator Krzysztof Mróz:

Pani Minister, ja mam 2 pytania. Pierwsze pytanie jest takie: przeznaczamy tutaj w sumie duże pieniądze – ale jeżeli patrzeć na potrzeby służby zdrowia, to zawsze małe, bo te potrzeby są gigantyczne – na nadwykonania i także częściowo na sfinansowanie wysokospecjalistycznych procedur, które finansuje budżet państwa. Ile z tej kwoty pójdzie do NFZ na nadwykonania, a ile pójdzie na finansowanie tych wysokospecjalistycznych świadczeń, które finansuje budżet państwa? To jest jedno pytanie.

I drugie pytanie. Tam jest taki zapis, że część pieniędzy pójdzie na inwestycje realizowane przez spółki, m.in. spółki publiczne czy spółki Skarbu Państwa. Czy wiadomo, na jakie inwestycje planujecie państwo to przeznaczyć? Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Dziękuję bardzo.

Bardzo proszę panią minister o udzielenie odpowiedzi na zadane pytania.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Teresa Czerwińska:

Dziękuję bardzo.

Szanowny Panie Przewodniczący, Szanowni Państwo, Wysoka Komisjo, ja udzielę odpowiedzi w takim zakresie generalnym, ale też, jeżeli pan przewodniczący pozwoli, to będę prosiła, korzystając z obecności czy to pana ministra Tobiszowskiego, czy to pani minister Głowali, czy to pana ministra Boguckiego, żeby uzupełnili oni moje wypowiedzi.

Jeśli chodzi o pytanie dotyczące wyłączenia art. 154 ust. 9 ustawy o finansach publicznych… Pan senator pyta, dlaczego ten artykuł, ten ustęp został wyłączony. Rzeczywiście, Panie Senatorze, ust. 9 stanowi, że minister finansów może po uzyskaniu pozytywnej opinii sejmowej komisji właściwej do spraw budżetu dokonać zmiany przeznaczenia rezerwy celowej. Procedowana ustawa w zasadzie enumeratywnie wskazuje cele i kwoty. Tak więc jeżeli w ustawie zapisujemy to w taki sposób bezpośredni i wskazujemy źródło finansowania, to tutaj de facto opinia sejmowej Komisji Finansów Publicznych, też ze względu na krótki bardzo czas, o którym również sam pan senator wspomniał, wydaje się już taką opinią dodatkową, niekoniecznie potrzebną. Dlatego że jeżeli ustawa wykazuje, na co dokładnie, jakie kwoty, z jakiego źródła… To de facto uzyskujemy mandat ustawowy do tego, żeby taką dyspozycję wykonać.

Senator Kazimierz Kleina:

Skoro ma pani w ustawie taką możliwość, że minister finansów może za zgodą sejmowej Komisji Finansów Publicznych dokonywać tych zmian, to dlaczego uruchamiamy całą machinę sejmowo-senacką i prezydenta, żeby zrobić to, co można było zrobić w prostym ruchu? Pani minister w porozumieniu z ministrami występuje do Komisji Budżetu i Finansów Publicznych, komisja to akceptuje – z reguły nie było z tych powodów żadnych problemów – i można operację całą wykonywać. A tutaj uruchamiamy całą procedurę legislacyjną, jednak skomplikowaną.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Teresa Czerwińska:

Chcę zaznaczyć, że tutaj procedura legislacyjna jest potrzebna nie tyle ze względu na wyłączenie art. 154 ust. 9, ile po to, żeby stworzyć podstawę prawną m.in. do tego, o czym powiedziałam na samym początku: żeby skierować dotację do Narodowego Funduszu Zdrowia na finansowanie nadwykonań. Ponieważ, tak jak państwo zapewne dobrze wiecie, taki mechanizm dotacyjny tutaj jest stworzony specjalnie. Czyli de facto… Służba zdrowia jest finansowana na zasadzie składkowej, a tutaj stwarzamy możliwość finansowania nadwykonań bezpośrednio z dotacji celowej kierowanej z budżetu państwa. Tak że dlatego pojawia się w ustawie okołobudżetowej taki zapis i również zapis wyłączający, jeśli chodzi o przeznaczenie rezerw. Tak że to chcę wyraźnie zaznaczyć: ustawa jest konieczna w sytuacji, kiedy chcemy sfinansować np. nadwykonania.

Drugie pytanie dotyczyło, jeśli dobrze zapisałam, procedur przetargowych. Pan senator pytał, i słusznie, o kwestię końca roku, o bardzo krótki czas na to, żeby te środki wydatkować. Jeśli dobrze zrozumiałam, chodzi o to, na jakim etapie są wspomniane procedury czy na jakim etapie zaawansowania jest chociażby proces zakupu wymienionych przeze mnie nieruchomości. Otóż z informacji pozyskanych z Centralnego Biura Antykorupcyjnego wynika, że biuro jest już po rozpoznaniu ofert rynkowych, przeprowadzeniu procedury operatów szacunkowych, a zatem, o ile wiemy, możliwe jest sfinalizowanie procesu niezwłocznie po uchwaleniu ustawy i wydatkowanie środków jeszcze w tym roku. Tak samo jeśli chodzi o Narodowy Fundusz Zdrowia. Tutaj być może pani minister jeszcze uzupełni, ale te procedury związane z podjęciem rozmów, jeśli chodzi o nadwykonania, są prowadzone i są zaawansowane. W związku z tym procedowana ustawa umożliwi wypłatę do końca roku. I mamy tutaj uzasadniony powód, aby sądzić, że środki te zostaną wydatkowane do końca roku.

Jeśli chodzi o asortyment i zmianę rezerw, o agencję rezerw materiałowych, to będę prosiła o odpowiedź pana ministra Tobiszewskiego, który zapewne będzie miał takie informacje.

A potem, jeżeli pan przewodniczący pozwoli, to jeszcze poproszę o uzupełnienie odpowiedzi, jeśli chodzi o te wypłaty klęskowe, o które pan senator zapytywał. Ja tylko tytułem wstępu powiem, że kierowana tutaj pomoc, ta stumilionowa, to jest pomoc finansowa, której podstawą jest uchwała Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia bieżącego roku w sprawie ustanowienia programu pomocy dla rolników i producentów rolnych, którzy ponieśli szkody w gospodarstwach rolnych lub działach specjalnych produkcji rolnej spowodowane wystąpieniem w sierpniu 2017 r. huraganu, gradu lub deszczu nawalnego. Tutaj stawki pomocy wynikają z przepisów rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczegółowego zakresu i sposobu realizacji niektórych zadań. Tak że działamy na tej podstawie prawnej. Ale również chcę zaznaczyć, że jeśli chodzi o całą pomoc po klęskach, to tutaj mówimy o pomocy dla rolników, ale słusznie pan senator zauważył, że mamy oczywiście środki wypłacane również z rezerwy czwartej, czyli tej rezerwy, która potocznie nazywana jest rezerwą klęskową. Te środki szły również dla innych również poszkodowanych, nie dla rolników. Jeśli chodzi o wysokości i kwoty, to, jeżeli państwo pozwolicie, poproszę o wypowiedź pana ministra Boguckiego. Dziękuję.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Bardzo dziękuję.

Bardzo proszę pana ministra Tobiszowskiego.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Energii Grzegorz Tobiszowski:

Panie Przewodniczący, Panie i Panowie Senatorowie, w związku z tym, że mamy domówione… Po 7 latach udało się wspólnie z Ministerstwem Finansów, za co jesteśmy bardzo wdzięczni, domówić i wypracować Rządowy Program Rezerw Strategicznych na lata 2017–2021. Ta zmiana, o której tu mówimy, jest związana z 2 kwestiami. Jedna jest taka, że pojawiły się większe możliwości finansowe zwiększenia asortymentów Agencji Rezerw Materiałowych, to jest jedna przesłanka związana z tymi środkami. A druga to wymiana, zmiana asortymentu, który w ciągu roku został w pewien sposób wymieniony poprzez sprzedaż i zastępowanie nowymi produktami, nowym sprzętem agencji rezerw. W związku z tym, że – to nie tak, że chce się uchylić od odpowiedzi – jest to objęte klauzulą tajności, to zaproponowałbym, tak jak zaproponowałem na posiedzeniu komisji do spraw energetyki i surowców energetycznych w Sejmie, abyśmy może zrobili w pierwszym kwartale przyszłego roku utajnione posiedzenie komisji, gdzie byśmy zaprezentowali całość funkcjonowania agencji rezerw. I wtedy mielibyście państwo zaprezentowane też wspomniane relacje. Dzisiaj mogę powiedzieć tylko o mechanizmie, który jest związany z tą wielkością, o której wspomniała pani minister, ale co do szczegółów to proszę mi wybaczyć, ale jest klauzula tajności.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Dziękuję bardzo, Panie Ministrze.

Pani minister jeszcze chciałaby poprosić kogoś ze współpracowników, tak?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Teresa Czerwińska:

Dziękuję bardzo.

Jeżeli pan przewodniczący pozwoli, chciałabym uprzejmie poprosić pana ministra Boguckiego o uzupełnienie mojej wypowiedzi, jeśli chodzi o wypłaty odszkodowań dla rolników. I tak samo jeśli chodzi o… Tutaj pan senator zapytywał, jaki procent środków będzie przeznaczony na nadwykonania, a jaki na świadczenia wysokospecjalistyczne. O odpowiedź na to pytanie będę prosiła panią minister Głowalę. Dziękuję.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Bardzo proszę w takim razie. Już widzę pana ministra, bardzo proszę.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Jacek Bogucki:

Panie Przewodniczący, Wysoka Komisjo, zgodnie z pierwotnym projektem zakładaliśmy, że rolnicy będą mogli składać wnioski o pomoc kierowaną w tym sektorze do końca września. Bo zgodnie z notyfikacją tej części pomocy możemy udzielać tylko i wyłącznie rolnikom. Tak jak mówiła pani minister, inne formy pomocy są kierowane z rezerwy czwartej, ale także z Ministerstwa Środowiska, z Lasów Państwowych do właścicieli lasów niebędących rolnikami.

Jeśli chodzi o naszą pomoc, to na wniosek rolników, środowisk rolniczych, a także społecznych komisji szacujących straty przedłużyliśmy wspomniany termin do końca października. Ale ponieważ część rolników sygnalizowała, że nie jest jeszcze w stanie złożyć kompletnych wniosków, umożliwiliśmy im to, aby w listopadzie uzupełniali swoje wnioski o protokoły szacowania. Tak więc do końca listopada nabór wniosków wraz z uzupełnianiem został zakończony i po zbilansowaniu okazało się, że przeznaczona wstępnie kwota jest zbyt mała. Planujemy do wypłaty prawie 323 miliony zł. Oprócz wspomnianych 100 milionów zł pozostałą kwotę posiadamy w planie finansowym Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Dlatego żeby dokonać już w tym roku, a więc do końca grudnia, pełnej wypłaty wszystkim rolnikom, jest ten wniosek o przesunięcie wspomnianych 100 milionów zł. Stawki pomocy wynoszą 1 tysiąc zł na 1 ha strat w uprawach rolnych, 2 tysiące zł na 1 ha strat w lasach stanowiących własność rolników oraz 10 tysięcy zł w przypadku budynków związanych z prowadzeniem działalności rolniczej, także rolników. To jest ta część pomocy, którą realizuje resort rolnictwa. Dziękuję.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Dziękuję bardzo.

Jeszcze pani minister była wskazywana. Bardzo proszę.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Katarzyna Głowala:

Szanowny Panie Przewodniczący, Szanowna Pani Minister, Szanowni Państwo Senatorowie, chciałabym się odnieść do pytania pana senatora Krzysztofa Mroza odnośnie do wysokości środków przeznaczonych na spłatę nadwykonań, jeżeli chodzi o świadczenia wysokospecjalistyczne. Na początku tylko zaznaczę, że kwota, która jest przekazywana na świadczenia wysokospecjalistyczne, jest zabezpieczona w budżecie ministra zdrowia, ale jest ona przekazywana w formie dotacji do Narodowego Funduszu Zdrowia. Jeżeli chodzi o nadwykonania świadczeń wysokospecjalistycznych, to ta kwota wynosi około 40 milionów zł, a pozostałe środki w ramach kwoty do 1 miliarda zł to są środki, które dotyczą nadwykonań innych świadczeń niż świadczenia wysokospecjalistyczne.

A jeżeli chodzi o etap dotyczący przekazywania tych środków, to trwają obecnie negocjacje ze świadczeniodawcami dotyczące podpisywania ugód w zakresie właśnie tych nadwykonań. I żeby zaoszczędzić czas, odbywa się to, tak jak pani minister tu powiedziała, bez udziału prokuratorii, NFZ sam negocjuje, poszczególne oddziały wojewódzkie Narodowego Funduszu Zdrowia negocjują osobiście ze świadczeniodawcami w zakresie wysokości spłat nadwykonań. To wszystko. Dziękuję.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Dziękuję bardzo.

Jeszcze pani minister, proszę.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Teresa Czerwińska:

Dziękuję.

Jeszcze pan senator Kleina zapytał o Fundusz Reprywatyzacji i o spółki. Będę chciała prosić pana ministra Chorążego o to, żeby szerzej… Bo powiedziałam o tym, że będzie to aktywizacja czy pewne umożliwienie aktywności potencjału inwestycyjnego w ramach Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, ale jako że widzę tutaj pana ministra, to będę prosiła o uzupełnienie. Dziękuję.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Dziękuję bardzo.

W takim razie bardzo prosimy pana ministra Chorążego o zabranie głosu.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju Paweł Chorąży:

Szanowny Panie Przewodniczący, Wysoka Komisjo, jeżeli chodzi o dokapitalizowanie z Funduszu Reprywatyzacji, to w tej chwili nie mamy jeszcze ostatecznej liczby spółek, które zostaną dokapitalizowane. My możemy taką listę przekazać, jak ona będzie znana. Ale, tak jak powiedziała pani minister Czerwińska, chodzi przede wszystkim o te spółki, które są zaangażowane w Strategię na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Ustawa ustala limit, w tej chwili trwają analizy na temat tego, które ze spółek miałyby zostać dokapitalizowane. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Dziękuję bardzo.

Witamy pana ministra Sellina na naszych obradach.

W kolejności zgłaszali się senatorowie Grabowski, Kleina i Czarnobaj.

Bardzo proszę, Panie Senatorze Grabowski.

Senator Arkadiusz Grabowski:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Pani Minister, ja nie wiem, czy to będzie pytanie do pani, czy bardziej do ministra właściwego do spraw wewnętrznych. Chodzi mi o art. 15f ust. 1 pkt 5, o 5 milionów zł przewidzianych na wypłaty nagród motywacyjnych dla funkcjonariuszy Policji. Mam pytanie, czy ze strony pani lub ze strony MSWiA uzyskam informacje co do kryteriów wypłaty i tego, jaka grupa policjantów zostanie tymi premiami motywacyjnymi objęta. Czy ta kwota jest taką kwotą, że tak powiem, tylko i wyłącznie postulowaną, czy to jest taka kwota, którą możemy przeznaczyć na motywację naszych policjantów? I chciałbym też nadmienić… i w sumie spytać przedstawicieli MSWiA czy w przyszłorocznym budżecie przewidziane są jakieś środki na zwiększenie wynagrodzeń dla Policji. Bo zdajemy sobie wszyscy sprawę, że mamy do czynienia z coraz większą skalą odejść z Policji. Po prostu, krótko mówiąc, praca w Policji staje się finansowo, ekonomicznie niespecjalnie atrakcyjna. I w związku z tym to moje pytanie. Dziękuję.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Dziękuję bardzo.

Pan senator Kleina.

Senator Kazimierz Kleina:

Ta odpowiedź związana z Funduszem Reprywatyzacji, z przeznaczeniem kwoty na dokapitalizowanie spółek, musi budzić wątpliwości. Ja nie mówię, że jestem przeciwko temu, ale jeżeli pan minister na 2 tygodnie przed końcem roku budżetowego mówi, że jeszcze nie wie, które spółki zostaną dokapitalizowane…

(Senator Leszek Czarnobaj: Znajdą się.)

…a przeznacza na ten cel pieniądze, to, proszę państwa, przy najlepszej woli… No, jakżeż można po prostu mówić, że to wszystko jest okej? Wydaje się przecież, że takie sprawy można by spokojnie załatwić w ciągu przyszłego roku. Jesteśmy przecież w trakcie pracy nad ustawą budżetową. Można w roku przyszłym to wszystko spokojnie przewidzieć, powiedzieć, że planujemy dokapitalizować takie spółki itd. Takie działanie na krótko przed końcem roku zawsze musi budzić tego rodzaju wątpliwości. Dlatego też wbrew pozorom, paradoksalnie takie decyzje w takich sprawach na wniosek ministra finansów za zgodą Komisji Budżetu i Finansów Publicznych są często zdecydowanie bardziej racjonalne.

Cieszę się, że jest ten 1 miliard zł na wspomniane świadczenia ponadnormatywne. Pani minister powiedziała, że tylko 40 milionów zł z tej kwoty będzie przeznaczonych na świadczenia wysokospecjalistyczne. Bałem się, że może być tak, że idzie na nie gros tych pieniędzy. Bo jednak bardzo duża część szpitali specjalistycznych, różnych, ma właśnie nadwykonania. I oni się skarżą, także nam, pewnie wszystkim senatorom i posłom, że pieniędzy na te nadwykonania nie ma. Tak więc jest nadzieja, że to zostanie sfinalizowane. Tak więc dziękuję bardzo.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Dziękuję bardzo.

Jeszcze senator Czarnobaj i zamkniemy naszą dyskusję.

Senator Leszek Czarnobaj:

Panie Przewodniczący, Pani Minister, ja wracam do mojego pytania dotyczącego pomocy osobom poszkodowanym w górach. Ja nie pytałem… Ale dziękuję za tę informację dotyczącą pomocy rolnikom. Bo okej, jest takowa potrzeba, jest przygotowane, pan minister powiedział o tym, że właściwie już można wypłacać. Ja pytam o co innego, powtórzę jeszcze raz. Czy z tej rezerwy czwartej, tej dotyczącej pomocy… Czy nie ma więcej potrzeb? Czy ta cała rezerwa jest wykorzystana, czy państwo macie analizę: rezerwa wykorzystana w 80%, nie ma więcej potrzeb? Jeżeli pani minister mi to powie, to ja zapytam moich kolegów samorządowców na tamtych terenach, czy autentycznie nie ma potrzeb. Dlatego bardzo istotna jest ta informacja od pani minister, czy ta rezerwa czwarta jest wykorzystana, czy są wnioski, czy są sugestie samorządów z tamtych terenów, tych 3 województw, że przydałoby się więcej… O taką informację, Pani Minister, mi chodzi. To jest pierwsza kwestia.

I druga kwestia, o którą pytał na początku pan senator Kleina. Pani Minister, to jest ważne może z punktu widzenia technicznego, ale już nie będziemy do tego wracać. Kwestia technicznej realizacji budżetu. Nie realizujemy jakiegoś poziomu rezerw i chcemy uruchomić dotacje do NFZ. Czyli rozumiem to, co powiedziała pani minister, tak, że mamy niezrealizowane rezerwy na kwotę – strzelam – 100 zł, chcemy przekazać dotację do NFZ, uruchomić nową rezerwę i nie możemy zrobić tego za pomocą procedury opinii komisji, tylko trzeba to dać na posiedzenie Sejmu i Senatu. Jeżeli jest inaczej, to proszę o odpowiedź, może nawet na piśmie, nie teraz, Pani Minister, na spokojnie. Bo pani minister powiedziała, że jeżeli uruchamiamy nową rezerwę, dotację do NFZ… Że musimy uruchomić nową rezerwę.

Odnośnie do rezerw materiałowych, o których mówił pan minister Tobiszewski, ja przyjmuję tę sugestię pana ministra, jak zawsze trafną, i proponuję, żebyśmy, Panie Przewodniczący, nie wiem, w pierwszym kwartale odbyli takie spotkanie, porozmawiali na ten temat na utajnionym posiedzeniu, porozmawiali właśnie o tym, co dotyczy wymiany i realizacji tych zadań związanych nie tylko ze wspomnianą kwotą 150 milionów zł. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Dziękuję bardzo.

Zanotowałem postulat, tak że będziemy się komunikować z panem ministrem Tobiszowskim, aby uzgodnić terminy.

Jak rozumiem, to wyczerpuje pytania panów senatorów.

Z upoważnienia pana ministra Błaszczaka obecny jest pan dyrektor z Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Bardzo proszę pana dyrektora o udzielenie odpowiedzi senatorowi Grabowskiemu.

Dyrektor Departamentu Budżetu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Władysław Budzeń:

Władysław Budzeń, dyrektor Departamentu Budżetu w MSWiA.

Szanowny Panie Przewodniczący, Szanowni Państwo, odpowiadając na pytanie pana senatora Grabowskiego, chciałbym tutaj w pierwszej kolejności przywołać jedno zdanie z ustawy o Policji, zgodnie z którym policjantowi za wzorowe wykonywanie zadań służbowych, wykazywane w służbie męstwo i inicjatywę oraz pełnienie służby w trudnych warunkach mogą być przyznane nagrody motywacyjne. To jest zakres przedmiotowy tych nagród. Oczywiście, w budżecie w tym roku są środki na nagrody. W tej chwili trudno mi powiedzieć, jaka to jest kwota łącznie, bo komendant główny ma do dyspozycji środki, komendanci wojewódzcy w odniesieniu do podległych im funkcjonariuszy… To zwiększenie o 5 milionów zł jest niezbędne, według naszych szacunków, na wyróżnienie jeszcze do końca bieżącego roku funkcjonariuszy, którzy z reguły z narażeniem życia i zdrowia udzielają pomocy czy też przeciwdziałają przestępstwom, grabieżom i napadom. A również pojawiła się grupa funkcjonariuszy, którzy wykazują szczególne zaangażowanie i chęć udzielenia pomocy w czasie wolnym. Są przypadki, kiedy ratują tonących, czy też, będąc na urlopie, przyczyniają się do zaniechania napadów czy jakichś indywidualnych czynów pod adresem obywateli. Chciałbym również powiedzieć, że większe zaangażowanie funkcjonariuszy przeciwdziała też przestępstwom o charakterze gospodarczym, co niewątpliwie przyczynia się do polepszenia sytuacji budżetu.

Jeżeli chodzi o pytanie drugie, Panie Senatorze, to w przyszłorocznym budżecie, w części 42 „Sprawy wewnętrzne”, mamy 150 milionów zł na podwyższenie od 1 maja 2018 r. uposażeń funkcjonariuszy pełniących służbę na podstawowych, najniższych stanowiskach. Związane jest to m.in. z kłopotami, jeżeli chodzi o nabór, głównie do Policji, ale te środki pozwalają na podwyższenie uposażeń nie tylko w Policji, ale we wszystkich naszych służbach, czyli w Państwowej Straży Pożarnej, w części 42 i 85, w Straży Granicznej oraz w Biurze Ochrony Rządu. W tej chwili trwają prace nad określeniem zakresu podwyżek i stanowisk, które mają być nimi objęte. Tak że na dzień dzisiejszy nie mogę udzielić dokładniejszych informacji co do tego, jakie to będą stanowiska i jakie to będą kwoty. Dziękuję.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Dziękuję bardzo.

Czy pani minister zechce odpowiedzieć na pozostałe pytania?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Teresa Czerwińska:

Dziękuję.

Szanowni Państwo, jeżeli chodzi o kwestię rezerw… Być może źle odczytałam pytanie pana senatora. Jeśli chodzi o pytanie dotyczące rezerwy czwartej, czyli nie tej, która jest specyficznie… nie o tych 100 milionów zł skierowanych do rolników, to ja chcę powiedzieć tak: w tym roku ta rezerwa została zaplanowana w wysokości 1 miliarda zł. W trakcie roku uzupełniliśmy ją jeszcze o 50 milionów zł, tyle dodaliśmy jeszcze do tej rezerwy w drodze przekwalifikowania innych rezerw. I na dzień dzisiejszy – właśnie sprawdziłam stan rachunku – stan rezerwy to około 100 milionów zł, to znaczy 95 milionów zł z ogonkiem, czyli możemy zaokrąglić do tych 100 milionów zł. To jest stan na dzisiaj. Zgodnie z artykułem tyle jeszcze jest do wykorzystania do końca roku, ponieważ art. 154 ustawy o finansach publicznych stanowi, że to jest rezerwa, która może być rozdysponowana do końca roku budżetowego. Mówiąc o tym, że te potrzeby, które są w nowelizacji ustawy okołobudżetowej, będą finansowane z rezerw, czyli z oszczędności powstałych z rezerw, nie powiedziałam, że to będzie finansowane z rezerwy czwartej. Możemy to zinterpretować w taki sposób, że te oszczędności, które zidentyfikowaliśmy w innych rezerwach, które mogą być rozdysponowywane do końca roku… I tutaj wymieniłam rezerwę w części 83, która jest przeznaczona na finansowanie zadań współfinansowanych ze środków unijnych. W związku z tym tutaj absolutnie, Panie Senatorze, nie było informacji o tym, że te potrzeby, które są w tej noweli, będą finansowane z rezerwy nr 4 czy w ogóle kosztem rezerwy przeznaczonej na finansowanie odszkodowań z tytułu klęsk żywiołowych. To jest pierwsza sprawa.

Druga sprawa, Panie Senatorze. Być może – mówię do pana senatora Kleiny – skrótowo potraktowałam to pytanie, przepraszam. Ale art. 154 jest dość obszerny. Pan senator powielił to pytanie, dlaczego jest potrzebna nowelizacja, dlaczego jest potrzebny proces legislacyjny, skoro można przecież po prostu przekwalifikować rezerwy. Otóż chciałabym wyraźnie zaznaczyć, że jedną kwestią jest termin rozdysponowania rezerw… Jeżeli spojrzymy na art. 154, to zobaczymy termin rozdysponowania rezerw w ust. 1: „nie później niż do dnia 15 października”. To jest pierwsza sprawa. Kolejna sprawa to przepis, w którym mowa o tym, że minister musi uzyskać pozytywną opinię Komisji Finansów Publicznych. I to są te 2 kwestie, które tutaj zostały wyłączone. Czyli, po pierwsze, 15 października, żeby wykorzystać oszczędności, i po drugie, ust. 9 również został wyłączony, żeby nie spowalniać procesu, z uwagi na enumeratywne wyszczególnienie tych celów.

Być może podkreśliłam to w sposób taki mało wyraźny, proszę wybaczyć, pora jest wczesna. Chcę powiedzieć bardzo wyraźnie: jeśli chodzi o nadwykonania w NFZ, to tutaj przedmiotowa ustawa stwarza podstawę prawną, ponieważ, Szanowni Państwo, nie ma obecnie innej podstawy prawnej do tego, żeby udzielić dotacji celowej Narodowemu Funduszowi Zdrowia. Jeżeli panowie senatorowie, Wysoka Komisja chciałaby uzupełnienia mojej informacji, to poproszę o nie jeszcze panią minister. Ale powtarzam: ta ustawa po prostu jest konieczna, żeby wspomniane środki skierować.

I jeszcze jeśli chodzi o Fundusz Reprywatyzacji, to chcę zwrócić państwa uwagę na to, że tam się pojawiają 2 kwoty: 1 miliard 400 milionów zł to jest kwota, do wysokości której mogą być wydatkowane środki na zasilenie spółek publicznych lub kapitałowych, a 200 milionów zł to jest kwota, która rzeczywiście zostanie przekazana z budżetu państwa w formie dotacji. Tak więc tutaj przekazujemy kwotę 200 milionów zł, a umożliwiamy dofinansowanie ze środków funduszu na objęcie lub nabycie akcji na kwotę do 1 miliarda 400 milionów zł. I uzupełniając wypowiedź pana ministra Chorążego, jeżeli to cokolwiek więcej doda, mogę powiedzieć, że to jest tryb warunkowy. Czyli wspomniane środki będą wydatkowane o tyle, o ile te spółki przejdą procedurę, o której pan minister był uprzejmy wspomnieć, o ile one spełnią te wszystkie przesłanki, które umożliwiają właśnie takie zasilenie kapitałowe. Tak więc tutaj, Panie Senatorze… Nie wiem, czy uda mi się tę obawę pana senatora rozwiać, być może nie, ale chcę powiedzieć, że ten proces jest niezwykle transparentny, a minister finansów jest dysponentem rachunku tego funduszu. Wydanie środków następuje na podstawie dyspozycji prezesa Rady Ministrów. W związku z tym ten proces jest naprawdę transparentny, jest bardzo wymagający, tam są potrzebne testy prywatnego inwestora, biznesplan itd. Tak że chcę zapewnić, że nie jest to, tak powiem, prosta droga. Dziękuję.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Dziękuję bardzo.

Świetnie rozumiemy, że to są limity zapisane w ustawie, nie kwoty, które mają być wydatkowane.

Pan senator Czarnobaj, ostatni głos zanim złożę wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek. Bardzo proszę.

Senator Leszek Czarnobaj:

Dziękuję bardzo.

Dziękuję za informację. Nie rozróżnialiśmy limitów od wydatków, ale… Dziękujemy za informację, Panie Przewodniczący.

Pani Minister, jeszcze raz odnośnie do rezerwy czwartej. Ja nie wątpię w to, że państwo nie ograniczacie czy jakby nie kumulujecie tych pieniędzy. One są, jeśli jest nawet 100 milionów zł, to dobrze. A moje pytanie jest może wybiegające poza zakres tej ustawy, ale prosiłbym, bo przecież zaraz będziemy rozmawiali o budżecie przyszłorocznym… Interesuje mnie taka kwestia: czy tych 100 milionów zł wynika z tego, że tyle wydaliśmy czy wydaliście państwo na różnego rodzaju wnioski i czy jest jeszcze… Mówię już o przyszłorocznym budżecie, żeby nie zapomnieć. Czy będzie rezerwa czwarta, ta klęskowa, z myślą o terenach, których ta klęska dotyczyła? Ja nie oczekuję odpowiedzi, Pani Minister, bo będziemy o tym rozmawiali przy okazji budżetu. Chodzi tylko o to, jeśli można byłoby prosić, żebyście państwo podczas omawiania budżetu mieli informacje na temat rezerwy czwartej, co do ewentualnych potrzeb, które są.

(Senator Kazimierz Kleina: Panie Senatorze, jeszcze jedna kwestia…)

(Brak nagrania)

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Senatorze, ale może to na debacie plenarnej. Bo o 10.00 mamy rozpocząć.

(Senator Kazimierz Kleina: Ale skoro możemy tutaj powiedzieć, to po co, że tak powiem, tracić czas na debacie? Po to jesteśmy komisją, żeby sobie tutaj o pewnych sprawach powiedzieć.)

Bardzo proszę. Jeśli senator obiecuje krótką debatę…

Senator Kazimierz Kleina:

Pani Minister, ja naprawdę rzadko któremu ministerstwu tak wierzę jak Ministerstwu Finansów, że to wszystko jest rzeczywiście transparentne itd. Ale jak pani powiedziała na koniec to zdanie, że wspomniane spółki muszą przejść test prywatnego inwestora, żeby mogły dostać dokapitalizowanie itd. Jak ten test się nazywa?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Po prostu tak sobie przypomniałem, że dokładnie taki test przechodziła spółka Telewizja Polska – chyba nawet pani minister tak mówiła – jak udzielano w tym roku pożyczki, 800 milionów zł, i że dostała kredyt na warunkach komercyjnych. Jak zapytałem którychś tam przedsiębiorców, czy też otrzymują kredyty na takich warunkach komercyjnych, to usłyszałem, że takich warunków komercyjnych nikt nie otrzymał. Tak więc ten argument może jest dobry, ale nie wiem, czy do końca. I tylko tyle.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Bardzo dziękuję. Ja nie będę się odnosił do tej wypowiedzi.

Stawiam wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Czy są inne wnioski? Nie ma. Dziękuję bardzo.

W takim razie przystępujemy do głosowania.

Kto z panów senatorów jest za przyjęciem tej ustawy? (5)

Dziękuję bardzo.

Pozostaje nam wybór sprawozdawcy.

Pan senator Grabowski zechciałby się tego podjąć?

Pan senator Arkadiusza Grabowskiego będzie sprawozdawcą naszej komisji.

Dziękuję państwu za udział w posiedzeniu. Zamykam posiedzenie.

(Koniec posiedzenia o godzinie 9 minut 18)