Narzędzia:
Posiedzenie Komisji Środowiska (nr 61) w dniu 27-04-2017
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– posiedzenie Komisji Środowiska (61.)

w dniu 27 kwietnia 2017 r.

Porządek obrad:

1. Ponowne rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 40. posiedzeniu Senatu do ustawy o zmianie ustawy o ochronie przyrody.

(Początek posiedzenia o godzinie 17 minut 31)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Zdzisław Pupa)

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Szanowni Państwo, pozwolicie, że otworzę sześćdziesiąte pierwsze posiedzenie senackiej Komisji Środowiska.

Punkt 1. porządku obrad: ponowne rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 40. posiedzeniu Senatu do ustawy o zmianie ustawy o ochronie przyrody

Zostało ono zwołane tak szybko, bo musimy wyjaśnić jedną sprawę. Myślę, że będzie zgoda senatorów, żeby tę sprawę wyjaśnić i zamknąć temat związany z ustawą o ochronie przyrody na szczeblu komisyjnym przed głosowaniami, które mają się odbyć pod koniec posiedzenia Senatu.

Witam serdecznie panią Annę Kozińską-Żywar, panią dyrektor Departamentu Prawnego Ministerstwa Środowiska. Jest z nami pan Mirosław Reszczyński – witam pana – który nam zawsze towarzyszy. Jest pani Magdalena Pietrzak, dyrektor Departamentu Spraw Parlamentarnych w Radzie Ministrów…

(Zastępca Dyrektora Departamentu Spraw Parlamentarnych w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Magdalena Pietrzak: W kancelarii.)

Proszę?

(Zastępca Dyrektora Departamentu Spraw Parlamentarnych w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Magdalena Pietrzak: W kancelarii.)

Tak, w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Jest z nami pan dyrektor Roman Kapeliński, dyrektor Biura Legislacyjnego Senatu.

Pozwolicie państwo, że oddam panom legislatorom głos.

Proszę uprzejmie o kilka słów wyjaśnienia i potem przystąpimy do dalszego procedowania.

Dyrektor Biura Legislacyjnego w Kancelarii Senatu Roman Kapeliński:

Dziękuję bardzo.

Szanowni Państwo, bardzo przepraszamy, doszło do pomyłki… naszej pomyłki, związanej z poprzednim posiedzeniem komisji. Główna przyczyna, dla której komisja powinna była się jeszcze raz zebrać, jest taka, że w poprzednim zestawieniu zabrakło poprawki oznaczonej w teraz rozdanym państwu zestawieniu nr 10. To jest poprawka pana senatora Mamątowa, której nie udało się nam wychwycić wśród poprawek złożonych na posiedzeniu Senatu, a okazało się, że pan senator taką poprawkę oczywiście złożył. Bardzo przepraszamy za ten błąd.

Drugi błąd – w jego przypadku już posiedzenie komisji nie było konieczne, ale o nim powiem, bo on jest również istotny – był taki, że niepotrzebnie czy błędnie namówiliśmy pana senatora do złożenia poprawek nr 1 i nr 8 jako konsekwencji poprawki nr 2. Poprawki nr 1 i nr 8 nie są w żadnym razie konsekwencją poprawki nr 2. To był nasz błąd, za który przepraszamy.

W związku z tym z zestawienia usuniemy zapisaną przed poprawką nr 1 uwagę, która mówi o konieczności łącznego przegłosowania poprawek nr 1, nr 2 i nr 8. Ta uwaga jest niezasadna. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Dziękuję uprzejmie.

Pan senator Mamątow, wnioskodawca.

Senator Robert Mamątow:

Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.

Proszę państwa, w związku z tym, że zaistniała taka, a nie inna sytuacja, ja wycofuję wszystkie swoje poprawki, które były poprzednio złożone, i dzisiaj przedkładam poprawki, które miały być rozpatrywane na posiedzeniu państwa komisji. Są to poprawki, o których mówił pan dyrektor.

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Czyli to wszystko jest zgodnie z przepisami.

Dyrektor Biura Legislacyjnego w Kancelarii Senatu Roman Kapeliński:

Tak, czyli to sprowadza się do tego, że pan senator wycofuje się z poprawek nr 1 i nr 8 z zestawienia.

(Senator Jadwiga Rotnicka: Tego starego zestawienia?)

(Głos z sali: Nowego. Nowego i starego, bo to się akurat pokrywa.)

(Głos z sali: Okej.)

(Rozmowy na sali)

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Tak. Dobrze. Czy…

Senator Jadwiga Rotnicka:

Panie Dyrektorze, mogę pana prosić o jasne wytłumaczenie, czy tu merytorycznie coś się zmienia i w jakim stopniu. Bo nie jesteśmy…)

(Dyrektor Biura Legislacyjnego w Kancelarii Senatu Roman Kapeliński: Dobrze. Oczywiście wyjaśnię pani…)

Proszę o wyjaśnienie, czy od strony merytorycznej to się zmienia czy nie. Bo właściwie jesteśmy postawieni pod ścianą, dlatego że w trybie nagłym, pilnym coś zmieniamy. Chciałabym wiedzieć, jak to wygląda.

Dyrektor Biura Legislacyjnego w Kancelarii Senatu Roman Kapeliński:

To znaczy, mogę wyjaśnić źródło tego błędu związanego z poprawkami nr 1 i nr 8. Otóż myśmy błędnie uznali, że zmiana wysokości, na której mierzy się drzewo – ze 130 cm na 5 cm – powoduje także konsekwencje w ogólnych przepisach dotyczących udzielania zezwoleń na usunięcie drzew, a tak nie jest, ponieważ przepisy o pozwoleniach na usunięcie drzew operują wysokością 130 cm w ogóle w innym celu. Chodzi o naliczenie odpowiedniej opłaty za usunięcie drzewa. A poprawka pana senatora Mamątowa w tej pierwotnej, prawidłowej wersji dotyczyła przepisów, które mówią o usunięciu drzewa przez właściciela nieruchomości bez pozwolenia. Intencją pana senatora było mierzenie objętości …przepraszam, obwodu na wysokości 5 cm. To z kolei służy celom dowodowym. Chodzi o to, żeby potem można było zbadać, czy rzeczywiście to drzewo zostało w sposób prawidłowy wycięte przez właściciela nieruchomości.

Senator Jadwiga Rotnicka:

Czyli to nie pociąga za sobą konsekwencji finansowych, tak?

Dyrektor Biura Legislacyjnego w Kancelarii Senatu Roman Kapeliński:

To znaczy, ta poprawka pana senatora nie pociąga za sobą konsekwencji w zakresie przepisów dotyczących pozwoleń i opłat za usunięcie drzew na podstawie pozwolenia.

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Dziękuję.

Czy są jeszcze jakieś pytania, uwagi?

Czy Ministerstwo Środowiska, które reprezentowane jest przez panie dyrektor, ma jakieś uwagi?

Nie ma, tak?

Dyrektor Departamentu Prawnego w Ministerstwie Środowiska Agnieszka Chilmon:

Otrzymaliśmy…

(Zastępca Dyrektora Departamentu Prawnego w Ministerstwie Środowiska Anna Kozińska-Żywar: …nowe zestawienie.)

Tak. Otrzymaliśmy nowe zestawienie, więc potrzebujemy czasu, żeby teraz się z nim zapoznać. Bo rozumiemy, że…

(Przewodniczący Zdzisław Pupa: Ale proszę do mikrofonu, żeby było słychać.)

Przed chwilką otrzymaliśmy zestawienie wniosków. Rozumiem, że to jest nowe zestawienie wniosków. Jako ministerstwo musimy się z nim zapoznać. Potrzebujemy chwili, żeby się wypowiedzieć.

Senator Jadwiga Rotnicka:

Ja jednak wnoszę o jakąś dłuższą przerwę, przynajmniej półgodzinną, bo nie jestem w stanie tego wszystkiego opanować. Wnoszę o przerwę po to, żebyśmy mogli się porozumieć. Dlatego że nie jest to dla mnie jednak jednoznaczne. W takim nagłym trybie pracujemy po raz pierwszy.

I nie chce mi się wierzyć, Panie Dyrektorze, że nasz legislator tak tragicznie się tutaj pomylił…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

A pan Mamątow tak niespodziewanie te poprawki złożył, oczywiście zgodnie z regulaminem, dlatego że złożył je na sesji plenarnej i myśmy po raz pierwszy zobaczyli te poprawki dopiero na posiedzeniu komisji. Tak że ja jestem trochę zbulwersowana tokiem prac nad tą ustawą.

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Proszę bardzo.

Starszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Mirosław Reszczyński:

Jeśli mogę odpowiedzieć pani senator… Rzeczywiście wina leży po mojej stronie, dlatego że błędnie odczytaliśmy konieczność wpisania konsekwencji poprawek pana senatora. Oryginalnie złożone przez pana senatora poprawki takich konsekwencji nie rodzą. To po mojej stronie leży błąd, który został popełniony. Tak jak mówię, uznaliśmy, że te konsekwencje musimy wprowadzić do ustawy, ale nie było takiej potrzeby. I, tak jak powiedział pan dyrektor, złożone pana senatora Mamątowa poprawki, które były jego intencją, takich konsekwencji nie rodzą. W związku z tym dopisanie przez nas do jego poprawek poprawek nr 1 i nr 8 było bezzasadne. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Dziękuję.

Myślę, że nie ma potrzeby robić przerwy, Pani Senator, Pani Profesor. Myślę, że w tym momencie sytuacja jest bardzo prosta. Prosiłbym tylko, żebyśmy nie robili problemu kolegom, którzy czekają na zewnątrz, bo każdy spieszy się do domu… Ale oczywiście musimy dbać o czystość sprawy i wyjaśnić wszystko dokładnie.

Proszę bardzo, pan dyrektor.

Dyrektor Biura Legislacyjnego w Kancelarii Senatu Roman Kapeliński:

Jeszcze tylko wyjaśnię państwu, przed jakim problemem stoi komisja. Tak naprawdę komisja ustosunkowała się do wszystkich wniosków z wyjątkiem wniosku nr 10. Tak? Który został przez nas pominięty w poprzednim zestawieniu. I teraz komisja powinna ustosunkować się tylko do wniosku nr 10.

(Senator Jadwiga Rotnicka: To zmienia postać rzeczy.)

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Dobrze. Przystępujemy do procedowania.

W takim razie proszę współpracować…

(Senator Adam Gawęda: Można?)

Proszę, pan senator Gawęda.

Senator Adam Gawęda:

Panie Przewodniczący, żeby pani senator nie miała wątpliwości, ja bym prosił o przedstawienie tych poprawek, z których pan senator Mamątow się wycofuje, i tych, które podtrzymuje, a które powinny być przedmiotem procedowania, bo my tego zestawienia nie mamy.

(Poruszenie na sali)

(Głosy z sali: Są.)

Senator Robert Mamątow:

Ja wycofuję poprawki nr 1 i nr 8, a poprawkę nr 10 musicie państwo procedować dodatkowo.

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Czyli poprawki nr 1 i nr 8 wycofujesz, tak?

(Senator Robert Mamątow: Tak, tak.)

Pan senator Mamątow wycofuje poprawki nr 1 i nr 8. One są nieaktualne, przekreślamy je. Nie ma poprawek nr 1 i nr 8.

Przystępujemy do przegłosowania poprawki nr 10.

Czy poprawka nr 10 jest zrozumiała dla państwa senatorów?

(Głos z sali: Oczywiście.)

Czy ktoś ma zastrzeżenia do poprawki nr 10?

Senator Jadwiga Rotnicka:

Ja bym prosiła o wyjaśnienie tej poprawki.

Starszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Mirosław Reszczyński:

Poprawka nr 10 dotyczy art. 2 ust. 2. W poprawce tej skraca się z 6 miesięcy do 1 miesiąca okres, kiedy minister właściwy do spraw środowiska musi wydać rozporządzenie, o którym mowa w art. 85 ust. 4b. Jest to rozporządzenie, które określa stawki opłat za usunięcie drzewa. Dziękuję.

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

To tylko to.

(Zastępca Dyrektora Departamentu Prawnego w Ministerstwie Środowiska Anna Kozińska-Żywar: Jeśli można, Panie Przewodniczący.)

Proszę bardzo.

Zastępca Dyrektora Departamentu Prawnego w Ministerstwie Środowiska Anna Kozińska-Żywar:

W stosunku do pozostałych – bo rozumiem, że one nie będą przedmiotem, tylko ta – pan minister Szweda-Lewandowski wyraził już stanowisko ministra środowiska.

A w stosunku do tej poprawki chcieliśmy tylko zauważyć, że obliguje ona ministra środowiska do wydania rozporządzenia w terminie 1 miesiąca, co może być trudne z uwagi na procedury, jakie należy zachować. Chodzi o procedury legislacyjne. Bo to jest dokument rządowy i on musi przejść odpowiednią ścieżkę postępowania.

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Dziękuję za wyjaśnienie.

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawki nr 10, zechce podnieść rękę. (5)

Kto jest przeciw? (1)

Kto się wstrzymał? (1)

Dziękuję.

Poprawka uzyskała większość.

Pytam pana dyrektora, czy jest potrzeba przegłosowania ustawy wraz ze wszystkimi poprawkami. Nie ma potrzeby, bo już zostały przyjęte.

Czy są jakieś inne uwagi? Nie.

Zamykam posiedzenie senackiej Komisji Środowiska.

Ja jestem sprawozdawcą, jak zostało ustalone na posiedzeniu zasadniczym.

Dziękuję bardzo.

(Koniec posiedzenia o godzinie 17 minut 43)