Narzędzia:
Posiedzenie Komisji Środowiska (nr 60) w dniu 27-04-2017
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– posiedzenie Komisji Środowiska (60.)

w dniu 27 kwietnia 2017 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 40. posiedzeniu Senatu do ustawy o zmianie ustawy o ochronie przyrody.

(Początek posiedzenia o godzinie 8 minut 14)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Zdzisław Pupa)

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Szanowni Państwo, otwieram sześćdziesiąte posiedzenie Komisji Środowiska.

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 40. posiedzeniu Senatu do ustawy o zmianie ustawy o ochronie przyrody

W porządku obrad dzisiejszego posiedzenia mamy rozpatrzenie poprawek zgłoszonych do ustawy o ochronie przyrody, z druku nr 475.

Witam serdecznie na naszym posiedzeniu pana Andrzeja Szwedę-Lewandowskiego, podsekretarza stanu w Ministerstwie Środowiska, głównego konserwatora przyrody. Jest z nami starszy legislator, pan Mirosław Reszczyński, witamy szanownego pana. Serdecznie witam również państwa senatorów i biuro.

Szanowni Państwo, przystępujemy do… Chyba każdy ma zestawienie poprawek. Tak? W takim razie przystąpimy do rozpatrzenia poprawki pierwszej, pana Roberta Mamątowa.

Myślę, że zaczniemy od Biura Legislacyjnego. Poproszę pana mecenasa o zaprezentowanie poprawki.

Starszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Mirosław Reszczyński:

Szanowny Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Panie Ministrze! Szanowni Goście!

Taka uwaga na początku, że poprawkę pierwszą należy przegłosować łącznie z poprawką drugą i poprawką ósmą. Poprawki te wprowadzają zmiany w kwestii zwolnienia z obowiązku uzyskania zezwolenia na usunięcie drzewa w zakresie kategorii drzew, które podlegają co do zasady ochronie, jak również w zakresie objętości pnia drzewa, czyli długości obwodu pnia drzew, które podlegają ochronie. Trzecia zmiana polega na określeniu wysokości, na której miałyby być dokonywane pomiary kontrolne, do tej pory było to 130 cm, w poprawce proponuje się 5 cm. Tak jak mówiłem wcześniej, mamy zmianę co do kategorii drzew podlegających ochronie. To jest poprawka o charakterze merytorycznym. Ja tylko pragnę dodać, że w zakresie, w jakim poprawka ta zmienia przepisy ustawy o ochronie przyrody, które nie były przedmiotem przedłożenia, jakie trafiło do Senatu, poprawka ta w sensie formalnym wykracza poza materię ustawy. Dziękuję.

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Dziękuję bardzo.

Czy pan minister chce się wypowiedzieć na ten temat?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska Andrzej Szweda-Lewandowski:

Nie, pozostawię to bez komentarza, Panie Przewodniczący.

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Dziękuję.

W takim razie przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawek pierwszej, drugiej i ósmej, zechce podnieść rękę. (3)

Kto jest przeciw? (1)

Kto się wstrzymał? (2)

Dziękuję.

Poprawka uzyskała większość głosów w komisji.

Przystępujemy do rozpatrzenia następnej poprawki, czyli trzeciej… Tak?

(Głos z sali: Tak jest.)

Proszę bardzo, Panie Mecenasie.

Starszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Mirosław Reszczyński:

Jest to poprawka Wysokiej Komisji. Ona eliminuje z ustawy możliwość wydania przez uprawniony organ zaświadczenia o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu co do usunięcia drzewa.

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Dziękuję.

Pan minister?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska Andrzej Szweda-Lewandowski:

Panie Przewodniczący, moim zdaniem takie zaświadczenie przyspieszy cały proces administracyjny dotyczący usunięcia drzewa, bo kiedy właściciel nieruchomości we wcześniejszym terminie zostanie powiadomiony, że nie będzie żadnego sprzeciwu organu, no to będzie mógł te drzewa usunąć. No, to usprawnia, a ostateczna…

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Trzecia usprawnia, tak?

Kto jest za przyjęciem poprawki…

(Rozmowy na sali)

Czyli za czy przeciw?

(Głos z sali: Przeciw tej poprawce.)

Przeciw, no dobrze…

Kto jest za przyjęciem poprawki trzeciej, zechce podnieść rękę. (0)

Kto jest przeciw przyjęciu tej poprawki, zechce podnieść rękę. (1)

Kto się wstrzymał? (6)

Dziękuję.

Poprawka nie uzyskała większości w komisji.

(Głos z sali: Czyli nie przeszła…)

Rozpatrujemy teraz poprawkę nr 4. Jej przyjęcie wyklucza głosowanie nad poprawką nr 5.

Proszę bardzo.

Starszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Mirosław Reszczyński:

Poprawka nr 4 wydłuża z 14 do 30 dni okres, w jakim organ musi przeprowadzić oględziny.

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Dziękuję.

Kto jest za przyjęciem poprawki nr 4, pani senator Rotnickiej, zechce podnieść rękę. (2)

Kto jest przeciw? (5)

Kto się wstrzymał? (1)

Dziękuję.

Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki piątej.

To jest to samo, tylko krótszy termin…

(Rozmowy na sali)

Proszę?

Starszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Mirosław Reszczyński:

Ta poprawka dotyczy tego samego problemu, tylko wydłuża ten termin z 14 do 21 dni.

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Krótszy od tego, co pani senator zaproponowała.

Kto jest za przyjęciem poprawki piątej, zechce podnieść rękę. (7)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (1)

Dziękuję.

Przechodzimy do poprawki szóstej.

Proszę bardzo.

Starszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Mirosław Reszczyński:

Ta poprawka przewiduje, że organ może wnieść sprzeciw w przypadku lokalizacji drzewa na terenach objętych formami ochrony przyrody wymienionymi w art. 6 w ust. 1 ustawy. To są wszystkie formy ochrony przyrody. Dotychczasowy przepis mówi, że to są formy ochrony przyrody, o których mowa w pktach 1–5.

Jeśli jest taka potrzeba, to ja odczytam, jakie są te formy ochrony przyrody wymienione w art. 6 ust. 1, jeśli nie…

(Rozmowy na sali)

(Przewodniczący Zdzisław Pupa: Trzeba odczytać? To proszę bardzo. Aha, bo pan ma…)

W art. 6 ust. 1 ustawy o ochronie przyrody mówi się, że formami ochrony przyrody są, i tu po kolei punkty: pkt 1 – parki narodowe, pkt 2 – rezerwaty przyrody, pkt 3 – parki krajobrazowe, pkt 4 – obszary chronionego krajobrazu, pkt 5 – obszary „Natura 2000”. I to jest przedmiotem dotychczasowej regulacji. Poprawka rozszerza to o pkty 6–10: pkt 6 – pomniki przyrody, pkt 7 – stanowiska dokumentacyjne, pkt 8 – użytki ekologiczne, pkt 9 – zespoły przyrodniczo-krajobrazowe, pkt 10 – ochrona gatunkowa roślin, zwierząt i grzybów. Dziękuję.

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Dziękuję.

Stanowisko pana ministra?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska Andrzej Szweda-Lewandowski:

Te pozostałe przepisy, które pan przeczytał… Tak jak mówiłem wczoraj na posiedzeniu plenarnym, to jest chronione innymi aktami wykonawczymi, które powołują te formy ochrony do istnienia. Tak że nie wydaje mi się to zasadne. Dziękuję.

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Dziękuję.

W takim razie przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawki szóstej? (2)

Kto jest przeciw? (6)

Kto się wstrzymał? (0)

Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki siódmej.

Proszę bardzo pana legislatora.

Starszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Mirosław Reszczyński:

To jest poprawka Wysokiej Komisji. Poprawka ta przesądza, że w przypadku wydania zezwolenia na usunięcie drzewa, o które wystąpiono po uprawomocnieniu się decyzji administracyjnej, jeśli właściwy organ wniósł sprzeciw, nie będzie się ustalać i pobierać opłaty za usunięcie drzew. Dziękuję.

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Poprawka nr 7, tak?

(Starszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Mirosław Reszczyński: Tak.)

Pan minister…

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska Andrzej Szweda-Lewandowski: Gdyby jeszcze raz pan mógł skomentować to…)

Bo tu mamy… Tu chodzi o to, że decyzję zastępuje się zezwoleniem, w świetle prawa…

Starszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Mirosław Reszczyński:

Tak jest. W pierwotnej wersji przepis stanowił, że do decyzji ostatecznej nie stosuje się art. 84 ust. 1, który mówi o opłatach w przypadku wydania zezwoleń na usunięcie drzewa. My tu określamy, że tak naprawdę chodzi o to, że organ nie będzie nakładał opłat za usunięcie drzewa, wydając zezwolenie. To jest precyzująca poprawka.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Dziękuję.

Kto jest za przyjęciem poprawki siódmej? (8)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (0)

Dziękuję, jednogłośnie.

Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki dziewiątej.

Starszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Mirosław Reszczyński:

Jest to poprawka komisji, zgłoszona również przez senatora Mamątowa. My ją krótko określamy jako poprawkę o charakterze precyzującym.

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Dziękuję.

Kto jest za przyjęciem poprawki dziewiątej? (8)

Jednogłośnie. Dziękuję.

I poprawka ostatnia, dziesiąta.

Starszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Mirosław Reszczyński:

To jest poprawka komisji i ona przewiduje, że stosowny przepis ustawy o ochronie przyrody wejdzie w życie z dniem wejścia w życie aktu wykonawczego do tej ustawy. My jesteśmy obowiązani zwrócić uwagę Wysokiej Komisji, że ta poprawka jest obarczona wadą legislacyjną, dlatego że uzależnia termin wejścia w życie ustawy od decyzji ministra właściwego. To może mieć również skutki, jeśli chodzi o ocenę konstytucyjności tej poprawki. Dziękuję.

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Dziękuję.

Kto jest za przyjęciem poprawki dziesiątej? (0)

Kto jest przeciw? (4)

Kto się wstrzymał? (4)

Dziękuję.

Czyli poprawka nie uzyskała poparcia większości komisji.

Teraz pozostaje wyznaczenie senatora sprawozdawcy.

(Głos z sali: Przewodniczący.)

(Głos z sali: Pewnie, że pan przewodniczący… Nikt inny się w tym nie połapie…)

(Głos z sali: Przewodniczący.)

Dziękuję za wyznaczenie przewodniczącego.

Szanowni Państwo, na tym kończę, zamykam sześćdziesiąte posiedzenie Komisji Środowiska. Dziękuję.

(Koniec posiedzenia o godzinie 8 minut 25)