Narzędzia:
Posiedzenie Komisji Środowiska (nr 55) w dniu 29-03-2017
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– posiedzenie Komisji Środowiska (55.)

w dniu 29 marca 2017 r.

Porządek obrad:

1. Informacja Ministra Środowiska na temat aktualnego stanu prac legislacyjnych związanych z wdrożeniem dyrektyw, których termin transpozycji upłynął lub upływa w ciągu najbliższych 3 miesięcy.

(Początek posiedzenia o godzinie 9 minut 01)

(Posiedzeniu przewodniczy zastępca przewodniczącego Jadwiga Rotnicka)

Zastępca Przewodniczącego Jadwiga Rotnicka:

Dzień dobry państwu.

Otwieram posiedzenie Komisji Środowiska, którego przedmiotem jest informacja Ministra Środowiska na temat aktualnego stanu prac legislacyjnych związanych z wdrożeniem dyrektyw, których termin transpozycji upłynął lub upływa w ciągu najbliższych 3 miesięcy.

Przepraszam za to, że jest mało senatorów. Odbywają się w tej chwili inne posiedzenia komisji. Ale wymagane kworum jest i możemy przystąpić do prac.

Witam bardzo serdecznie pana ministra, który na pewno będzie głównym prelegentem w tej komisji oraz pozostałe osoby – dyrektor Departamentu Gospodarki Odpadami w ministerstwie, panią Magdę Gosk; następnie pana Michała Kobylińskiego z Departamentu Prawnego; pana Jerzego Króla, naczelnika w Departamencie Transportu Drogowego Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa; jak zawsze naszych przyjaciół z Najwyższej Izby Kontroli, panią Annę Krzywicką i panią Teresę Warchałowską; naszego eksperta, który zawsze uczestniczy w posiedzeniach, pana profesora Marka Gromca, a także zastępcę dyrektora Departamentu Prawnego z MIB…

(Głos z sali: Z Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa.)

Aha, z Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa.

…Pana Tomasza Warchoła.

Punkt 1. porządku obrad: informacja Ministra Środowiska na temat aktualnego stanu prac legislacyjnych związanych z wdrożeniem dyrektyw, których termin transpozycji upłynął lub upływa w ciągu najbliższych 3 miesięcy

Żeby nie zabierać za dużo czasu – bo wiem, że panu ministrowi się bardzo spieszy – bardzo proszę o przedstawienie aktualnego stanu prac nad wdrożeniem tychże dyrektyw.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska Sławomir Mazurek:

Dzień dobry państwu.

Pani Przewodnicząca! Wysoka Komisjo!

Bardzo serdecznie dziękuję za zrozumienie. U nas dzisiaj z racji obowiązków moi koledzy są w kilku miejscach w Polsce na kilku spotkaniach i także na posiedzeniach komisji, więc obsada się troszeczkę skurczyła i trzeba będzie być w kilku miejscach na raz. Dlatego dziękuję za zrozumienie.

A sprawa, którą dzisiaj mamy, jest ważna, istotna z perspektywy interesu państwa.

Dyrektywy, nad którymi obecnie toczą się prace legislacyjne.

To dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady z 2013/30/UE w sprawie bezpieczeństwa działalności związanej ze złożami ropy naftowej i gazu ziemnego. Ona jest transponowana w projekcie ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw. Jest to dyrektywa w sprawie bezpieczeństwa działalności związanej ze złożami ropy naftowej i gazu ziemnego na obszarach morskich oraz zmiany dyrektywy 2004/35/WE.

Obecnie przygotowaliśmy ten projekt i został on przesłany do Rady Ministrów. Mamy nadzieję, że zostanie przyjęty w trybie obiegowym, ponieważ to prawo stawało już na posiedzeniu Rady Ministrów. Tam zapadła decyzja o tym, aby to prawo ograniczyć tylko do kwestii związanych z implementacją. Dlatego ono będzie ponownie przyjmowane przez Radę Ministrów.

Kolejna dyrektywa to dyrektywa Komisji 2014/99/UE zmieniająca, w celu dostosowania do postępu technicznego, dyrektywę w sprawie odzyskiwania oparów paliwa na etapie II podczas tankowania pojazdów silnikowych na stacjach paliw.

My prowadzimy tę dyrektywę, ale prace wdrażające są po stronie już wymienionego dzisiaj Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa. Tutaj mamy bowiem akty wdrażające, to jest projekt ustawy o zmianie ustawy o dozorze technicznym oraz projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego, jakim powinny odpowiadać urządzenia do odzyskiwania par paliw.

Ewentualnie panowie mogą powiedzieć, na jakim są etapie w tej dziedzinie.

Zastępca Przewodniczącego Jadwiga Rotnicka:

Bardzo proszę.

Zastępca Dyrektora Departamentu Prawnego w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Tomasz Warchoł:

Warchoł Tomasz, Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa.

Szanowni Państwo, my procedujemy ten projekt z uwagi na fakt, że w zeszłym roku postanowiono, że badania tych urządzeń do odzyskiwania par paliwa na stacjach paliw będzie wykonywać jednostka nadzorowana przez ministerstwo infrastruktury, Transportowy Dozór Techniczny. W toku prac legislacyjnych także Wojskowy Dozór Techniczny zgłosił się do wykonywania tych zadań w zakresie stacji wojskowych.

W tej chwili oczekujemy na rozpatrzenie projektu ustawy, tej nowelizacji ustawy o dozorze technicznym przez Komitet Stały Rady Ministrów. Planujemy, że w pierwszym tygodniu kwietnia ta ustawa zostanie przyjęta przez Komitet Stały, a następnie zostanie skierowana do rozpatrzenia przez Radę Ministrów. Tak że już w maju powinna trafić do prac parlamentarnych. Dziękuję.

Zastępca Przewodniczącego Jadwiga Rotnicka:

Dziękuję bardzo.

Kolejna?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska Sławomir Mazurek:

Tak.

Bardzo dziękuję.

Kolejna to jest dyrektywa komisji 2015/1127/UE zmieniająca załącznik II do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE w sprawie odpadów. Termin transpozycji upłynął 31 lipca 2016 r.

Należy podkreślić, że skutek prawny wprowadzenia transponowanych przepisów nie będzie tak naprawdę do końca dotyczył Polski, gdyż są to przepisy mające zastosowanie do krajów i regionów Unii Europejskiej, które charakteryzują się stosunkowo ciepłym klimatem. Projekt ustawy o zmianie ustawy o odpadach transponujący tę dyrektywę został przekazany na posiedzenie Komitetu Stałego Rady Ministrów, pojawiły się jednak pewne uwagi i konieczność uzgodnień z resortami. Jesteśmy już na finiszu w tej dziedzinie. Rozbieżności będą usuwane i projekt trafi na posiedzenie komisji…

(Głos z sali: Komitet Stały)

…i jeszcze raz trafi na posiedzenie Komitetu Stałego, żeby mógł być przyjęty.

Kolejna to…

Zastępca Przewodniczącego Jadwiga Rotnicka:

Przepraszam bardzo, to może ja zapytam, czego te zastrzeżenia dotyczyły.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska Sławomir Mazurek:

Ustawa transponująca dyrektywę te wszelkie pilne rzeczy, które są dla nas ważne… Jest tam też kwestia związana ze zmianą reguły finansowej i finansowania bazy danych odpadowych tak, aby wprowadzić moduł śledzenia odpadów. No skoro już zmieniamy… Bo ustawa, która będzie tę dyrektywę wdrażać, właśnie… Powiedziałem tutaj o tym, że to wiąże się z załącznikiem II dotyczącym spalarni. Prawda? Jak mówię, z uwagi na klimat u nas takie sytuacje nie zachodzą. Ale jest tam pewien załącznik związany właśnie z bazą danych odpadowych, gdzie jest moduł do śledzenia odpadów. No to jest kwestia finansowania dodatkowych etatów. Drobne, techniczne sprawy, ale…

(Zastępca Przewodniczącego Jadwiga Rotnicka: Dziękuję. Zapytałam o to, bo najpierw pan mówił o klimacie, potem, że… A to właściwie dotyczy czego innego.)

Tak. Ta rozbieżność nie dotyczy samego…

Kolejna dyrektywa z dziedziny odpadów, czyli dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2015/720/UE zmieniająca dyrektywę 94/62/WE w odniesieniu do zmniejszenia zużycia lekkich plastikowych toreb na zakupy.

Aktem wdrażającym jest projekt ustawy o zmianie ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Ten projekt był procedowany i został przyjęty przez Komitet Stały. Jednocześnie były pewne rozbieżności między nami a Ministerstwem Rozwoju co do kwestii sprawozdawczości. Chcemy, żeby tak naprawdę… Mamy tutaj do czynienia z tymi foliówkami, tymi torbami na zakupy, przy czym tak naprawdę większość sklepów w Polsce wprowadziła już opłatę w postaci 10 gr…

(Zastępca Przewodniczącego Jadwiga Rotnicka: Zależy od torby.)

Oczywiście to zależy od torby, ale te podstawowe, najczęściej spotykane, tyle kosztują. Celem tej implementacji jest zmniejszenie ilości lekkich toreb plastikowych. Chodzi o to, że musimy to badać. A więc sprawozdawczość. Zależy nam na tym, żeby to w jakiś sposób najefektywniej wykorzystać, a jednocześnie bierzemy pod uwagę uwarunkowania i brak dodatkowych obciążeń dla przedsiębiorców. Co do tego celu zgadzamy się z Ministerstwem Rozwoju i szukamy najlepszego rozwiązania. Wzięliśmy też pod uwagę rozwiązania w innych krajach. Są one bardzo różne. Np. w Wielkiej Brytanii generalnie część przedsiębiorców wyłączono z tego obowiązku. Chcemy, żeby to było jak najefektywniejsze. Jesteśmy już na finiszu rozmów z Ministerstwem Rozwoju, wprowadzamy ostatnie poprawki. Za chwilę będziemy to kierować do komisji prawniczej, a potem do Rady Ministrów. Chcemy, żeby w kwietniu zostało to już przyjęte przez Radę Ministrów.

Kolejna dyrektywa – dyrektywa Komisji 2015/1480/UE zmieniająca niektóre załączniki do dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiających przepisy dotyczące metod referencyjnych, zatwierdzania danych i lokalizacji punktów pomiarowych do oceny jakości powietrza. Termin transpozycji upłynął 31 grudnia 2016 r.

Aktem wdrażającym jest projekt ustawy o zmianie ustawy o Inspekcji Ochrony Środowiska oraz o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska, są też akty wykonawcze. Trwają prace nad tym aktem.

(Sygnał telefonu komórkowego)

Przepraszam. Raczej wyciszam, ale coś dzisiaj…

Szanowni Państwo, jeśli chodzi o to, na jakim jesteśmy etapie, to projekt ustawy o zmianie ustawy o Inspekcji Ochrony Środowiska został włączony do wykazu prac Rady Ministrów, jednak z uwagi na konieczność kompleksowych zmian w systemie monitoringu jakości powietrza w zakresie modelowania matematycznego transportu i przemian substancji w powietrzu na poziomie krajowym, zaszła potrzeba poszerzenia zakresu ustawy tak, aby dokonać zmian w ustawie – Prawo ochrony środowiska w zakresie kwestii związanych z modelowaniem matematycznym. Ministerstwo Środowiska otrzymało pismo z Kancelarii Prezesa Rady Ministrów dotyczące rozważenia potrzeby pilnego procedowania nad projektem w kształcie, jaki jest ujęty w wykazie prac Rady Ministrów. Uzgodniliśmy OSR. Tutaj kwestie dotyczą też relacji między głównym inspektorem ochrony środowiska a Instytutem Ochrony Środowiska. Chodzi o to, aby kompletnie wykorzystać ten potencjał, który jest po stronie GIOŚ, ale też po stronie Instytutu Ochrony Środowiska. Tu będzie najwięcej pracy, jeśli chodzi o wdrożenie. Kwestia dotyczy także zatwierdzania danych, lokalizacji punktów pomiarowych do oceny jakości powietrza i zadań Krajowego Laboratorium Referencyjnego i Wzorcującego. Chodzi o to, aby to dobrze zaimplementować, ale też wykorzystać na rzecz poprawy jakości powietrza w kontekście smogu.

Zastępca Przewodniczącego Jadwiga Rotnicka:

Panie Ministrze, nie może pan podać nam przybliżonego terminu realizacji tychże aktów prawnych?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska Sławomir Mazurek:

Jeśli chodzi o ten projekt, to będziemy chcieli przyjąć go najpóźniej w drugiej połowie roku…

(Zastępca Przewodniczącego Jadwiga Rotnicka: Bo on jest dosyć trudny, jak rozumiem.)

On jest dość trudny, jeśli chodzi o kwestie uzgodnień i doprecyzowań. Chodzi o to, aby go skutecznie wdrożyć i działać na rzecz poprawy jakości powietrza, aby też wykorzystać potencjał, który jest i w IOŚ, i w GIOŚ. Ale zakładam, że druga połowa roku będzie tym okresem, kiedy uda nam się to przygotować.

Zastępca Przewodniczącego Jadwiga Rotnicka:

Dziękuję bardzo.

Tym razem nie mamy dużo tych dyrektyw, które musimy omówić.

Zwracam się do państwa teraz: czy macie państwo może pytanie odnośnie do innych, o których była mowa wcześniej, a które może nie zostały jeszcze wdrożone, albo pytanie o to, na jakim są etapie?

Bardzo proszę.

Dyrektor Departamentu Środowiska w Najwyższej Izbie Kontroli Anna Krzywicka:

Ja mam tylko pytanie, jeżeli chodzi o bazę odpadową, bo termin jest…

(Zastępca Przewodniczącego Jadwiga Rotnicka: O bazę odpadową, tak?)

Tak.

Jaki termin jest obecnie przewidziany? Ponieważ stopień zaawansowania prac nad bazą odpadową jest bardzo niski.

Zastępca Przewodniczącego Jadwiga Rotnicka:

Bardzo proszę, Panie Ministrze.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska Sławomir Mazurek:

Zakładamy, że do…

(Brak nagrania)

Zastępca Przewodniczącego Jadwiga Rotnicka:

Dziękuję bardzo.

Bardzo proszę pan senator Wcisła i potem pan…

Senator Jerzy Wcisła:

A co jest z dyrektywą wodną? To sprawozdanie tej dyrektywy nie ujmuje.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska Sławomir Mazurek:

To, co przedstawiliśmy państwu, to jest informacja dla Sejmu i Senatu o pracach legislacyjnych nad wdrożeniem dyrektyw, których termin transpozycji upłynął lub upływa w ciągu najbliższych 3 miesięcy. Tak też to było przedstawiane na posiedzeniu komisji sejmowej. Te dyrektywy to są dyrektywy, które już dawno powinny być wdrożone, i to dyrektywy, w przypadku których odpowiedzialność, można powiedzieć, jest już bezpośrednio nasza.

Ale oczywiście odpowiem na to pytanie. Jeśli chodzi o prawo wodne, to ono było na posiedzeniu Rady Ministrów i w najbliższym czasie będzie przekazane do Sejmu i Senatu. Pytanie o termin przekazania to już jest pytanie do Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Ale wszystkie nasze uwagi… Rada Ministrów przyjęła to prawo i będzie ono skierowane do parlamentu. To tyle, jeśli chodzi o to chyba najważniejsze i budzące największe zainteresowanie prawo wodne i dyrektywę wodną. Wszystkie elementy wdrażające zostały przez nas przygotowane, skonsultowane, zaopiniowane. Mam nadzieję, że już w najbliższym czasie Kancelaria Prezesa Rady Ministrów przekaże to do parlamentu.

Zastępca Przewodniczącego Jadwiga Rotnicka:

Dziękuję bardzo.

Proszę, Panie Senatorze.

Senator Adam Gawęda:

Dziękuję, Pani Przewodnicząca.

Panie Ministrze! Drodzy Państwo!

Mam pytanie dotyczące dyrektywy obejmującej rozwój infrastruktury paliw alternatywnych. Być może tutaj to zostało już jakoś przedstawione. Ja mam pytanie, na jakim etapie są prace nad projektem ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych.

I drugie pytanie, związane z tym, że „Krajowe ramy polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych” zostały przyjęte. Gdzie można by było się z tym dokumentem zapoznać? Czy on jest na oficjalnej stronie ministerstwa? Chciałbym się z tym dokumentem zapoznać.

Chcę się też dopytać, jaki jest wstępnie zaplanowany termin przedłożenia projektu ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych.

Aha, i jeszcze jedno pytanie. Czy uwzględnia się kwestie dotyczące paliw alternatywnych? Np. zgazowania węgla i gazu syntezowego, pochodnych gazu syntezowego. Czy te paliwa również będą uwzględnione?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska Sławomir Mazurek:

Dziękuję bardzo za to pytanie.

Ten projekt prowadzi Ministerstwo Energii. Jest to dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/94/UE w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych. A więc nasze ministerstwo tego nie prowadzi, ale postaram się przekazać tyle informacji, ile mam.

Tu faktycznie aktami wdrażającymi są „Krajowe ramy polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych” i projekt ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Z tego, co wiem, dokument został przyjęty przez Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów 7 lutego i trwają prace nad przygotowaniem projektu. Oczywiście zgodnie z prawem wszelkie akty, które są procedowane, na każdym etapie powinny być publikowane w Biuletynie Informacji Publicznej i na stronach Ministerstwa Energii. Kancelaria Prezesa Rady Ministrów prowadzi też taką stronę: proces legislacyjny. Można się tam zalogować i nawet otrzymywać powiadomienia o kolejnych działaniach. A kolejne akty są umieszczane na stronie, każde kolejne opinie itd. Na bieżąco można to śledzić i tam znajduje się też projekt bazowy. Tak więc polecam stronę Ministerstwa Energii i stronę: proces legislacyjny.

Zastępca Przewodniczącego Jadwiga Rotnicka:

Dziękuję bardzo.

Czy jeszcze ktoś chciałby zabrać głos?

Bardzo proszę.

Prezes Zarządu Stowarzyszenia „Forum Recyklingu Samochodów” Adam Małyszko:

Adam Małyszko, Stowarzyszenie „Forum Recyklingu Samochodów”.

Szanowna Pani Przewodnicząca! Szanowni Państwo! Panie Ministrze!

Ja chciałbym się odnieść do kwestii ewidencji w projektowanych zmianach, które wykluczają miesięczną kartę przekazania odpadów.

My podpisaliśmy porozumienia z hutami i rozliczamy się z nimi w cyklu miesięcznym. Dlaczego? Dlatego że dostawy realizujemy najczęściej wagonami, przy czym różnica wagowa może wynosić 100 kg, a my mamy się rozliczyć co do 1 kg. Przyjęliśmy taką zasadę, że po wysyłce w ciągu miesiąca… Mamy kwity wagowe z huty – elektroniczne, bo jesteśmy skomputeryzowani. To nie jest prawda, że jesteśmy nieskomputeryzowani. Ale różnice wagowe występują i przy każdej dostawie byłby dodatkowy dokument, trzeba by to korygować, jeżeli wystąpi różnica wagowa, w jakiś sposób. W jaki? Nie wiem.. Dlatego przyjęliśmy rozsądne rozwiązanie, które zmniejsza biurokrację, zmniejsza ilość dokumentów, czyli kartę miesięczną. Wykorzystujemy ten przepis, jeżeli jest to jeden przewoźnik. Takim przewoźnikiem jest najczęściej PKP Cargo.

W związku z tym nie rozszerzajmy tej biurokracji na odpady obojętne. Rozumiem, w przypadku odpadów komunalnych, ale wyrobiska… Nikt nie wyrzuci do wyrobiska złomu, który jest dzisiaj wart około 1 tysiąca zł. Tak że bardzo proszę jeszcze raz pochylić się nad propozycjami, które zgłasza branża bliźniacza, czyli huty i branża złomowa, bo my z nimi współpracujemy i chcemy mieć jak najlepsze relacje. Chcemy też mieć jak najmniej dokumentów, bo chcemy rzetelnie podchodzić do swoich obowiązków. Dziękuję bardzo.

Zastępca Przewodniczącego Jadwiga Rotnicka:

Również dziękuję.

Proszę, Panie Ministrze.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska Sławomir Mazurek:

Dziękuję za ten postulat.

Informacja o tym, że nie ma komputerów, nie ma właściwego sprzętu, to była informacja od przedstawiciela lobby złomiarskiego. A więc przyjmuję od pana tę informację jako dobrą monetę. Nastąpiła tutaj pewnie jakaś pomyłka albo za bardzo, że tak powiem, dokręcono kluczowy przekaz, podważając w ogóle ideę, która się tam pojawiała, bazy i karty przekazania. Ale mamy do czynienia… To wszystko będzie ujęte. Wszelkie wątpliwości będą ujęte w bazie tak, aby ona przewidywała wszystkie okoliczności, o których pan mówił. Na pewno naszym celem jest zmniejszanie biurokracji. Temu też służą elektroniczne narzędzia, które powodują, że nie trzeba wypełniać papierów, a znajduje się to wszystko w bazie będącej, mam nadzieję, takim bardzo sprawnym narzędziem bo będzie ona przygotowywana po kontakcie ze wszystkimi interesariuszami. Dziękuję.

Zastępca Przewodniczącego Jadwiga Rotnicka:

Dziękuję bardzo.

Proszę państwa, nie ma chętnych do zabrania głosu.

Zatem dziękuję, Panie Ministrze, za przedstawienie obecnego stanu wdrożenia tychże dyrektyw.

Zamykam posiedzenie komisji.

Dziękuję za obecność.

(Koniec posiedzenia o godzinie 9 minut 23)