Narzędzia:
Posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych (nr 75) w dniu 24-02-2017
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych (75.)

w dniu 24 luty 2017 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy − Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej i ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej (druk senacki nr 425, druki sejmowe nr 1297, 1313 i 1313-A).

(Początek posiedzenia o godzinie 11 minut 00)

(Posiedzeniu przewodniczy zastępca przewodniczącego Tadeusz Romańczuk)

Zastępca Przewodniczącego Tadeusz Romańczuk:

Witam państwa bardzo serdecznie.

Rozpoczynamy siedemdziesiąte piąte posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych.

Witam panów senatorów. Witam pana ministra i jego współpracowników z Ministerstwa Finansów.

Czy jest jeszcze ktoś, Pani Ewo?

(Głos z sali: Nie.)

(Starszy Sekretarz Komisji Budżetu i Finansów Publicznych Ewa Rusek: Powinni być goście z Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, ale jeszcze nie są podpisani.)

Ale nie jest podpisana lista. Dobrze.

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy − Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej i ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej (druk senacki nr 425, druki sejmowe nr 1297, 1313 i 1313-A)

Proponuję następujący porządek obrad dzisiejszego posiedzenia: rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej i ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej; druk senacki nr 425, druki sejmowe nr 1297, 1313 i 1313-A.

Informuję, panów senatorów, że zgodnie z art. 61 Regulaminu Senatu druk ustawy powinien być dostarczony państwu najpóźniej w dniu poprzedzającym posiedzenie komisji. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu uznam, że możemy rozpatrywać ustawę na tym posiedzeniu. Nie słyszę sprzeciwu.

W związku z tym uznaję, że porządek obrad został przyjęty.

Czy na sali znajdują się osoby, które zajmują się lobbingiem zawodowo? Nie ma takowych.

W takim razie przystępujmy do realizacji porządku obrad.

Proszę pana ministra, aby wypowiedział się na temat projektu ustawy.

Bardzo proszę, Panie Ministrze.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Marian Banaś:

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Ustawa o Krajowej Administracji Skarbowej oraz ustawa wprowadzająca zostały uchwalone 16 listopada 2016 r. Obecnie jesteśmy w przededniu powstania Krajowej Administracji Skarbowej, konsolidującej odrębne piony administracji podatkowej, kontroli skarbowej oraz Służby Celnej.

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej i ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej, druk nr 1297, ma na celu wprowadzenie koniecznych zmian dostosowawczych do 2 ustaw, które były procedowane w tym samym czasie co nasza ustawa, czyli ustawy o podatku od towarów i usług oraz prawa o ruchu drogowym. Chodzi o to, że wtedy nie było możliwości harmonizacji treści tych uchwalonych ustaw z ustawą jeszcze nieopublikowaną. W związku z tym zaszła konieczność dostosowania tych przepisów.

Jednocześnie w przedmiotowym projekcie proponuje się zmiany, które mają na celu usprawnienie utworzenia Krajowej Administracji Skarbowej. Wcześniejsze powołanie, jeszcze przed dniem 1 marca 2017 r., osób piastujących kierownicze stanowiska w nowoutworzonych jednostkach usprawni wdrożenie tej administracji skarbowej. Z drugiej strony należy zachować w mocy obecne powołania na stanowiska kierownicze w urzędach skarbowych do 31 maja – skoro te urzędy kontynuują swoją działalność, bo jak państwo wiecie, fundamentem wprowadzenia tej reformy będą przede wszystkim urzędy skarbowe – aby w sposób płynny zafunkcjonowała nowa struktura.

W projekcie ustawy dodano również zmiany mające na celu usunięcie wątpliwości co do stosowania niektórych przepisów. Proponowane zmiany w ustawie o służbie cywilnej służą osiągnięciu pełnej zgodności między ustawą o KAS a ustawą o służbie cywilnej. Pracownicy KAS są w korpusie służby cywilnej, natomiast wyższe stanowiska kierownicze w Krajowej Informacji Skarbowej, izbach administracji skarbowej, w urzędach celno-skarbowych oraz w urzędach skarbowych podlegają reżimowi ustawy o służbie cywilnej. Zasadne jest w tej sytuacji zniesienie podwójnych odpraw przy zbiegu odprawy emerytalnej i odprawy po likwidacji urzędu. W takim przypadku będzie wypłacana odprawa emerytalna. Inaczej ze społecznego punktu widzenia byłoby to niesprawiedliwe.

Nie jest konieczne, aby rachunkowe bilanse zamknięcia w znoszonych jednostkach były sporządzane na dzień 28 lutego br. No, to by w pewnym sensie skomplikowało naszą działalność, ponieważ w pierwszej kolejności chcemy sprawnie wprowadzić te zadnia do nowej struktury. Ten bilans niekoniecznie musi być zrobiony 28 lutego, a z przepisów ustawy, która została uchwalona, tak by wynikało.

Proponowane doprecyzowanie niektórych przepisów przejściowych w zakresie przejęcia spraw kontroli skarbowej wyeliminuje ryzyko sporów prawnych, ponieważ urzędy kontroli skarbowej z dniem 1 marca przestaną istnieć.

W niewielkim zakresie jest też zmiana ustawy o KAS. Nie ma potrzeby dalszego utrzymywania instytucji wartościowania funkcjonariuszy w KAS. Takie rozwiązanie nie występuje w innych służbach mundurowych. Dlatego proponuję wykreślenie przepisu, który o tym mówi.

W przypadku przeniesienia funkcjonariusza na niższe stanowisko dotychczasowe uposażenie powinno przysługiwać przez 3 miesiące, zamiast przez 6, a więc analogicznie jak w służbie cywilnej. Chcemy tutaj doprowadzić do sytuacji, która obowiązuje w pozostałych służbach.

Rząd proponuje, aby projektowana ustawa weszła w życie z dniem ogłoszenia, a jeszcze przed 1 marca 2017 r. Prosimy więc o jej procedowanie i przyjęcie. Dziękuję bardzo.

Zastępca Przewodniczącego Tadeusz Romańczuk:

Bardzo dziękuję, Panie Ministrze.

I bardzo proszę, pan mecenas. Panie Mecenasie, proszę się wypowiedzieć.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Szymon Giderewicz:

Dziękuję bardzo. Szymon Giderewicz, legislator.

Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo!

Ustawa została przekazana do Senatu dzisiaj, w związku z czym nie mamy pisemnej opinii. Jednak w trakcie rozpatrywania projektu na etapie sejmowym ona była konsultowana z Biurem Legislacyjnym. Nie widzimy w tej ustawie uchybień natury technicznolegislacyjnej. Ma ona szansę zadziałać zgodnie z założeniami przyjętymi przez projektodawców. W zakresie zmian technicznolegislacyjnych, chociażby związanych z nowelizacją ustawy o VAT, zgłaszaliśmy uwagi o podobnej treści. Oczywiście ustawa zawiera też pewien ładunek merytoryczny – do oceny Wysokiej Komisji. Dziękuję bardzo.

Zastępca Przewodniczącego Tadeusz Romańczuk:

Bardzo dziękuję, Panie Mecenasie, za opinię.

W takim razie, bardzo proszę, otwieram dyskusję.

Czy ktoś z panów senatorów chce zabrać głos?

Pan senator Kazimierz Kleina. Bardzo proszę.

Senator Kazimierz Kleina:

Panie Przewodniczący! Panie Ministrze!

Znowu przyjmujemy ustawę w ekstraordynaryjnym tempie. Dzisiaj ona została uchwalona w Sejmie i dzisiaj ją w Senacie przegłosowujemy. Czy nie można było tego zrobić wcześniej, wcześniej tę ustawę przygotować? No, tamta także była przygotowana w pośpiechu, ta, którą przyjęliśmy 16 listopada. Ale żeby chociaż tę przyjąć w Sejmie 2–3 tygodnie wcześniej, tak żeby była okazja, żeby z nią się zapoznać, żebyśmy znowu się nie obudzili z ręką w nocniku, bo coś nie pasuje.

Ostatnio miałem okazję – to nie dotyczy wprost tej ustawy – rozmawiać z małymi przedsiębiorcami budowlanymi. My wprowadziliśmy odwrócony VAT na usługi budowalne. Mali przedsiębiorcy, którzy są podwykonawcami dużych firm budowalnych, mówią, że nie ma takiej możliwości, żeby oni przetrwali, bo nie naliczają podatku VAT, a muszą go odprowadzać. Po prostu kwota 23% za ich usługi budowalne jest przekazywana urzędowi skarbowemu i wróci do nich po jakimś tam czasie. Mówią po prostu…

Nie potrafię powiedzieć, czy w tej ustawie też nie wprowadzamy jakichś takich rzeczy, które później będą po prostu kłopotliwe.

A przy okazji chciałbym zapytać o pewną sprawę. Pewnie my zdecydowaliśmy o tym już 16 listopada. Czy nie można było zostawić nazwy „urzędy skarbowe”? Wprowadzamy teraz urzędy skarbowo…

(Głosy z sali: Nie, one zostały.)

Nie? One zostają?

(Głosy z sali: Zostają. Tak, zostają.)

Aha, no to dobrze.

Zastępca Przewodniczącego Tadeusz Romańczuk:

Panie Senatorze…

(Senator Kazimierz Kleina: To już wszystko.)

Dziękuję bardzo.

To bardzo proszę o odpowiedź.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Marian Banaś:

Panie Marszałku! Wysoka Komisjo!

Oczywiście nazwa „urzędy skarbowe” zostaje, będzie tak, jak było. I właśnie to było też takim naszym zamiarem, aby podmioty, które głównie są obsługiwane w urzędach skarbowych, były nadal tak obsługiwane jak do tej pory, pod względem i nazwy urzędu, i miejsca. Tak że tutaj nic się nie zmienia. My tylko tworzymy nową jednostkę, mianowicie urząd celno-skarbowy. I to jest wynik właśnie połącznia tych wszystkich służb, tak aby właśnie urzędy celno-skarbowe, które będą miały uprawnienia dotychczas przysługujące urzędom kontroli skarbowej i Służbie Celnej i które będą wzmocnione, były dobrym instrumentem do kontroli tych podmiotów, które z założenia zajmują się wyłudzaniem VAT. Czyli, powiedzmy, nie będzie czegoś takiego, o czym np. wczoraj przeczytałem w „Rzeczpospolitej”, że przedsiębiorcy powinni się bać, bo każdy będzie traktowany z założenia jak oszust. To jest nieprawda. Właśnie urzędy skarbowe będą miały na celu przede wszystkim obsługiwanie uczciwych przedsiębiorców. I tam nie będzie żadnej kontroli, która by rodziła jakieś konsekwencje i zachowanie represyjne. Natomiast urzędy celno-skarbowe będą się zajmowały podmiotami, które już wcześniej zostaną przez nas rozpracowane na podstawie odpowiednich instrumentów, czyli wywiadu i działalności operacyjno-rozpoznawczej, tak abyśmy naprawdę się zajęli tylko tymi, którzy rzeczywiście chcą wyłudzać i żyć naszym kosztem, czyli nas wszystkich. Dziękuję bardzo.

(Zastępca Przewodniczącego Tadeusz Romańczuk: Bardzo dziękuję…)

(Senator Kazimierz Kleina: A termin?)

Aha, jeśli chodzi o termin, Panie Senatorze, to chcę powiedzieć, że jak już tutaj przedstawiałem, równolegle w tym czasie, kiedy my procedowaliśmy naszą ustawę, była procedowana ustawa o zmianie ustawy o VAT i kodeksu drogowego i wtedy nie było możliwości uzgodnienia treści jednych i drugich przepisów. W związku z tym zaistniała konieczność… Z dniem 1 marca będą likwidowane urzędy kontroli skarbowej, a one prowadziły różne postępowania i nie byłoby organu, więc to była absolutna konieczność. Z tego powodu nie można było czekać. My naprawdę dobrze się przygotowaliśmy i ta poprawka, którą wnosimy, pod każdym względem, legislacyjnym, prawnym i merytorycznym, jest dopracowana. Dziękuję.

Zastępca Przewodniczącego Tadeusz Romańczuk:

Dziękuję, Panie Ministrze.

Pan senator Czerwiński prosi o głos.

Senator Jerzy Czerwiński:

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Panie Ministrze, z czego wynika dodanie w art. 260 przepisów wprowadzających, czyli w artykule mówiącym o wejściu w życie ustawy, dodatkowego pktu 4? I z czego wynika ta data 4 czerwca 2018 r., taka jakby trochę wzięta z sufitu? Być może jest tu jakaś korelacja z tą ustawą, więc proszę to wytłumaczyć.

Zastępca Przewodniczącego Tadeusz Romańczuk:

Dziękuję bardzo.

Bardzo proszę, Panie Dyrektorze, o odpowiedź.

Zastępca Dyrektora Departamentu Reformy Administracji Skarbowej w Ministerstwie Finansów Włodzimierz Gruba:

Włodzimierz Gruba, Ministerstwo Finansów.

Panie Przewodniczący! Panie Senatorze! Szanowna Komisjo!

Z treści art. 260, zmienianego w pkcie 17, wynika wyraźnie, że ten przepis jest powiązany z dodawanym art. 149a w ustawie wprowadzającej. Czyli nowelizujemy ustawę nowelizującą prawo o ruchu drogowym. I ta ustawa wchodzi w życie właśnie 4 czerwca 2018 r. Chodzi o to, żeby przepis nowelizujący tę ustawę nie wszedł w życie wcześniej niż ta ustawa główna. Więc jest to związane z tą kolizją legislacyjną, o której pan minister wcześniej powiedział. Dziękuję.

Zastępca Przewodniczącego Tadeusz Romańczuk:

Bardzo dziękuję.

Czy ktoś jeszcze z panów senatorów chce zabrać głos? Nie ma głosów w dyskusji.

W takim razie zamykam dyskusję.

I składam wniosek, aby przyjąć ustawę bez poprawek.

Kto z panów senatorów jest za przyjęciem ustawy, niech podniesie rękę. (5)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (2)

Dziękuję bardzo.

Pozostało nam tylko wyznaczyć senatora sprawozdawcę.

No, podejmuję się tej roli i będę senatorem sprawozdawcą.

Dziękuję bardzo.

Dziękuję panom senatorom, dziękuję panu ministrowi i współpracownikom.

Zamykam posiedzenie komisji.

Dziękuję bardzo.

(Koniec posiedzenia o godzinie 11 minut 13)