Narzędzia:
Posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych (nr 69) w dniu 03-01-2017
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych (69.)

w dniu 3 stycznia 2017 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy budżetowej na rok 2017 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji: 07 – Najwyższa Izba Kontroli; 19 – Budżet, finanse publiczne i instytucje finansowe; 58 – Główny Urząd Statystyczny; 70 – Komisja Nadzoru Finansowego; 77 – Podatki i inne wpłaty na rzecz budżetu państwa; 79 – Obsługa długu Skarbu Państwa; 81 – Rezerwa ogólna; 83 – Rezerwy celowe; 85 – Budżety wojewodów ogółem; a także planów finansowych: Centrum Badań i Edukacji Statystycznej GUS; Rzecznika Finansowego (druk senacki nr 398, druki sejmowe nr 881, 1094 i 1094-A).

(Początek posiedzenia o godzinie 15 minut 01)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Grzegorz Bierecki)

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Szanowni Państwo, otwieram sześćdziesiąte dziewiąte posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych.

Witam przybyłych gości. Witam serdecznie panią minister. Witam także pana ministra Skibę, obecnego na naszym posiedzeniu. Witam przedstawicieli Najwyższej Izby Kontroli, Komisji Nadzoru Finansowego, Głównego Urzędu Statystycznego. Witam serdecznie rzecznika finansowego, panią Aleksandrę Wiktorow. Tyle gości. Jeśli kogoś nie przywitałem, tym serdeczniej witam.

Porządek obrad przewiduje rozpatrzenie ustawy budżetowej na rok 2017 – druk senacki nr 398 – w zakresie części budżetowych i planów finansowych zgodnie z przedmiotowym zakresem działania naszej komisji.

Czy są uwagi do porządku obrad?

Bardzo proszę, pan senator Kleina.

Senator Kazimierz Kleina:

Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!

Chciałbym w imieniu członków komisji będących członkami Platformy Obywatelskiej złożyć wniosek o nierozpatrywanie budżetu na dzisiejszym posiedzeniu ze względu na to, że według informacji, jakie otrzymujemy, podczas uchwalania budżetu na posiedzeniu plenarnym w Sejmie doszło do takich nie do końca wyjaśnionych procedur, może nieprawidłowości. Ustawa budżetowa jest zbyt ważną i istotną ustawą, abyśmy mogli ją rozpatrywać, jeżeli pojawiają się jakiekolwiek wątpliwości związane z jej uchwaleniem. Dlatego też wnoszę o nierozpatrywanie tego punktu na dzisiejszym posiedzeniu.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Dziękuję bardzo.

Mamy wniosek formalny.

Czy pan senator zechciałby doprecyzować, w jakim terminie proponowałby w takim razie rozpatrzenie przez komisję tych części?

Senator Kazimierz Kleina:

Ja mam nadzieję, że ta sprawa zostanie wyjaśniona w niedługim czasie. Pewnie wystarczy nie dłużej jak tydzień. Wówczas będziemy mogli procedować już w sposób niebudzący wątpliwości. Dlatego też proponuję… To znaczy, nie chciałbym dzisiaj określać tego terminu sztywno, ale jeżeli to jest potrzebne z punktu widzenia naszego procedowania, to, wydaje mi się, przesunięcie terminu rozpatrzenia tej właśnie ustawy budżetowej o tydzień jest takim racjonalnym rozwiązaniem. Za tydzień to będzie…

(Głos z sali: Dziesiątego.)

Dziesiątego. Tak.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Tydzień, czyli dziesiątego. Tak?

(Senator Kazimierz Kleina: Do dziesiątego.)

Ja chciałbym poinformować państwa senatorów, że ustawa budżetowa została przekazana przez marszałka Kuchcińskiego do Senatu, a termin rozpatrzenia tej ustawy przez Senat mija dwunastego. Czyli jeżeli mielibyśmy dziesiątego, zgodnie z wnioskiem pana senatora, rozpatrywać części zgodne z przedmiotowym zakresem działania naszej komisji i odbyć to posiedzenie, to uchybilibyśmy terminowi przekazania sprawozdania na 3 dni przed planowanym posiedzeniem, które jest jedenastego.

Dobrze, Panie Dyrektorze?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Dobrze. Tak mówi regulamin. Ja oczywiście nie namawiam pana senatora do modyfikacji wniosku, informuję tylko o terminach, którymi jesteśmy związani zgodnie z Regulaminem Senatu.

Bardzo proszę, Panie Senatorze.

Senator Kazimierz Kleina:

Ja modyfikuję ten termin. Proponuję, żeby to było dziewiątego.

Oczywiście zdaję sobie sprawę z wymogów regulaminowych dotyczących 3 dni przed posiedzeniem, ale wiemy, że w ostatnim czasie była wręcz powszechna praktyka, że ustawa uchwalona w danym dniu przez Sejm, w tym samym dniu była rozpatrywana przez Senat. To zawsze budziło nasze wątpliwości, a i tak większość Senatu przegłosowywała nas, uważając, że ten termin 3 dni nie jest aż tak istotny.

Z tym że, żeby stało się zadość sprawie, proponuję, by ewentualnie to rozpatrzenie nastąpiło dziewiątego.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Dziewiątego.

Czy pan senator posiada jakieś informacje, które pozwoliłyby nam przyjąć termin dziewiątego za termin racjonalny? Czy pan senator wie, że przed 9 stycznia nastąpi jakieś zdarzenie pozwalające rozwiać wątpliwości, które pan senator podniósł, wnioskując o przełożenie terminu posiedzenia?

Senator Kazimierz Kleina:

Mam nadzieję, że te kilka dni wystarczy na to, aby rzeczywiście wyjaśnić wątpliwości i rozwikłać konflikt, który się zrodził przecież nie w Senacie, a w Sejmie. Chciałbym, żebyśmy my tutaj procedowali właśnie w atmosferze już wyjaśnionego i rozładowanego konfliktu, który się pojawił jeszcze przed świętami. Wydaje mi się, że powinniśmy, podejmując taką decyzję, pomóc Sejmowi i władzom Sejmu w tym, żeby te wszystkie wątpliwości, te sprawy, które budzą wątpliwości związane z uchwalaniem ustawy, w ciągu najbliższych kilku dni udało się wyjaśnić. Jesteśmy w okresie już po Nowym Roku, jest czas na to. Wydaje mi się, że także liderzy partii politycznych, liderzy Sejmu powinni usiąść, porozmawiać w tej sprawie, wszystko wyjaśnić i pozwolić nam w Senacie, tak jak było to w zwyczaju w przeszłości, pracować nad ustawą budżetową spokojnie, tzn. tak, że każdy zgłasza poprawki – jedne są przyjmowane, inne odrzucane, ale zawsze wyjaśniane w sposób niebudzący wątpliwości.

A uchwalenie budżetu w taki sposób, że te wątpliwości pozostaną, może być kłopotliwe także podczas realizacji budżetu przez cały najbliższy rok. Bo jeżeli tu się pojawią wątpliwości, to one mogą się pojawić na każdym etapie już wykonywania poszczególnych części budżetu. Lepiej, gdybyśmy tego uniknęli. Do tej pory zawsze udawało nam się to jakoś przeprowadzić. Wiadomo, że podczas debaty budżetowej są także spory czy duże spory, jednak zawsze udawało nam się te sprawy w sposób, że tak powiem, niekonfliktowy doprowadzić do szczęśliwego finału. I chciałbym, żeby tak było w tym roku. Stąd ten mój wniosek.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Dziękuję bardzo.

Ja także podzielam pragnienie pana senatora bezkonfliktowego rozwiązania sporu, który w tej chwili odbywa się w Sejmie, niemniej jednak sądzę, że proponowana przez pana senatora data niczego nie zmieni w pracach naszej komisji. My możemy przygotować sprawozdanie komisji co do tych części, które mieszczą się w zakresie działania naszej komisji. 11 stycznia jest posiedzenie plenarne, wtedy Senat ma decydować o ustawie budżetowej.

Proponowałbym, żebyśmy jednak prace komisji przygotowane przecież bardzo dobrze – wszyscy senatorowie byli poinformowani, otrzymali materiały przed posiedzeniem komisji… Tak więc proponowałbym, żebyśmy naszą pracę jako komisja wykonali. A rozstrzygnięcia polityczne, o których pan senator mówił, przecież będą zapadały 11 stycznia na sali plenarnej. My, jako komisja, powinniśmy wziąć się do roboty i wykonać pracę, do której wykonania jesteśmy zobowiązani, tak żeby nie uchybiać terminom, żeby zrobić to wszystko zgodnie z regulaminem. W związku z czym ja oczywiście stawiam wniosek przeciwny do pańskiego wniosku, który zaraz poddam pod głosowanie.

Ale widzę, że pan senator chciałby jeszcze coś powiedzieć. Proszę bardzo.

Senator Kazimierz Kleina:

Tak. Chciałbym jeszcze powiedzieć, że rzeczywiście powinniśmy nad tym pracować tak, jak powinno się robić – i to możliwie najlepiej – ale byłoby niedobrze, gdyby dopiero na posiedzeniu Senatu były wprowadzane jakieś istotne poprawki zmieniające dużą część budżetu. Bo ta praktyka, która miała w ostatnim czasie miejsce… Taka praktyka przy uchwalaniu różnych budżetów – wywołująca duże skutki budżetowe – że myśmy pracowali na posiedzeniu komisji, przyjmując najczęściej ustawę bez poprawek, a później na posiedzeniu plenarnym była zgłaszana poprawka, która diametralnie zmieniała ustawę. I byłoby niedobrze, gdybyśmy także w taki sposób mieli pracować nad tą najważniejszą ustawą. Stąd właśnie ten mój wniosek, aby przesunąć o kilka dni prace nad ustawą.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Dziękuję bardzo.

Czyli mamy wniosek pana senatora o przełożenie terminu posiedzenia naszej komisji na 9 stycznia. I jest mój wniosek przeciwny.

W takim razie przystępujemy do głosowania…

Pański wniosek jest dalej idący, jak rozumiem, tak?

(Senator Kazimierz Kleina: To jest taki wniosek.)

Jest taki wniosek. Tak jest.

W takim razie poddaję pod głosowanie wniosek pana senatora Kleiny o przełożenie terminu naszego posiedzenia na 9 stycznia.

Kto z państwa senatorów jest za tym wnioskiem? (2)

Kto z państwa jest przeciw? (6)

Dziękuję bardzo.

Kto się wstrzymał? (0)

Dziękuję bardzo.

W takim razie przystępujemy do pracy.

Ja zachęcam pana senatora Kleinę do tego, żeby te liczne wnioski zmieniające ustawę budżetową na naszym posiedzeniu przedstawił, jeśli nimi dysponuje. Bardzo chętnie będziemy nad tymi wnioskami pracowali.

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie ustawy budżetowej na rok 2017 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji: 07 – Najwyższa Izba Kontroli; 19 – Budżet, finanse publiczne i instytucje finansowe; 58 – Główny Urząd Statystyczny; 70 – Komisja Nadzoru Finansowego; 77 – Podatki i inne wpłaty na rzecz budżetu państwa; 79 – Obsługa długu Skarbu Państwa; 81 – Rezerwa ogólna; 83 – Rezerwy celowe; 85 – Budżety wojewodów ogółem; a także planów finansowych: Centrum Badań i Edukacji Statystycznej GUS; Rzecznika Finansowego (druk senacki nr 398, druki sejmowe nr 881, 1094 i 1094-A)

W takim razie zgodnie z zaproponowanym porządkiem obrad przystępujemy do naszego posiedzenia.

Informuję państwa o odbywającej się internetowej transmisji obrad.

Zwracam się z zapytaniem, czy w posiedzeniu uczestniczą osoby zajmujące się zawodowo działalnością lobbingową? Nie uczestniczą takie osoby.

W takim razie przystępujemy do realizacji porządku obrad.

Ustawa budżetowa na rok 2017 została uchwalona na trzydziestym trzecim posiedzeniu Sejmu w dniu 16 grudnia.

Rząd reprezentuje minister finansów.

Dziś będziemy rozpatrywać części budżetowe i plany finansowe będące w zakresie przedmiotowym działania naszej komisji. Materiały wszyscy senatorowie otrzymali drogą elektroniczną.

Przypominam, że posiedzenie w sprawie rozpatrzenia opinii komisji senackich odbędzie się jutro, 4 stycznia, o godzinie 16.00 w tej samej sali.

Do tego czasu, jeśli senatorowie zechcą zgłaszać poprawki, ze względów organizacyjnych do godziny 16.00, prosiłbym o przedstawianie poprawek, które chcielibyście państwo senatorowie zgłosić do budżetu.

Przypominam także, że wszystkie poprawki zwiększające wydatki muszą wskazywać źródło ich pokrycia w celu niezwiększania nałożonego przez rząd deficytu budżetowego.

Ostateczne przyjęcie stanowiska komisji i przegłosowanie wszystkich poprawek odbędzie się na kolejnym posiedzeniu komisji, także jutro, o godzinie 18.30. Czyli jutro odbędziemy 2 posiedzenia – o godzinie 16.00 i o godzinie 18.30.

Bardzo proszę panią minister o krótkie wprowadzenie do ustawy.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Hanna Majszczyk:

Dziękuję bardzo.

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Ustawa budżetowa przekazana przez rząd we wrześniu bieżącego roku została uchwalona przez Sejm z niewielkimi zmianami w stosunku do przedłożenia rządowego. Mówię „z niewielkimi”, biorąc pod uwagę, że poziom planowanego deficytu na rok 2017 nie uległ zmianie i został określony w projekcie budżetu na rok 2017 na poziomie 59,3 miliarda. Osiągnięcie tego deficytu ma nastąpić przy prognozowanych dochodach na rok 2017 w wysokości 325 miliardów 428 milionów 2 tysięcy zł oraz planowanych wydatkach w wysokości 384 miliardów 773 milionów 502 tysięcy zł.

W trakcie prac nad budżetem na rok 2017 kwota zarówno prognozowanych dochodów, jak i planowanych wydatków – które stanowią z kolei, jeżeli chodzi o wydatki, maksymalny limit wydatków, a jeżeli chodzi o dochody prognozowane wielkości tych dochodów – uległa modyfikacji. Dochody zostały podwyższone o 1 milion 900 tysięcy zł, co wiąże się z planowanymi dodatkowymi dochodami po stronie UOKiK. Te dochody zostały zagospodarowane przez Wysoką Izbę poprzez odpowiednie zmiany, to jest zmiany związane ze zwiększeniem wydatków właśnie w celu realizacji tych zadań przez UOKiK oraz została powiększona rezerwa ogólna Rady Ministrów, w wysokości kilkuset tysięcy złotych.

Oczywiście projekt, plan budżetu na rok 2017 uwzględnia wszelkie rozwiązania, które były przedstawiane Wysokiej Izbie w związku z uchwaloną jeszcze w grudniu tzw. ustawą okołobudżetową. Wiązała się ona ze szczególnymi rozwiązaniami dotyczącymi m.in. dalszego finansowania w roku 2017 staży lekarskich i rezydentur z Funduszu Pracy. Realizuje również założenia objęte ustawą okołobudżetową dotyczące zamrożenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych na poziomie z roku 2012. Jest to oczywiście wzrost w stosunku do tego, co było np. w roku 2016, niemniej jednak w dalszym ciągu nie są to parametry, które są stosowane bezpośrednio z obowiązujących przepisów, jeżeli chodzi o punkt odniesienia do naliczenia tego zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.

I jeszcze taka istotna zmiana. Oczywiście w poziomie deficytu na rok 2017, który planowany jest na poziomie 59,3 miliarda zł, nie przewiduje się pożyczki dla Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Stąd też poziom tego deficytu, można powiedzieć, jest porównywalny z deficytem, który był w roku 2016, ponieważ on przewidywał w momencie przyjmowania budżetu pożyczkę na kwotę prawie 5 miliardów zł.

W trakcie prac nad projektem budżetu na rok 2017 dokonano, tak jak powiedziałam, pewnych zmian o charakterze merytorycznym, związanych z inną realokacją środków niż to, co było przedstawiane Wysokiej Izbie przez Radę Ministrów. Wiązało się to przede wszystkim z pewnymi ograniczeniami w wydatkach jednostek, które same planują budżety. Najpierw minister finansów, a później Rada Ministrów jedynie włączają budżety przedstawione przez tych dysponentów do planu budżetu na każdy kolejny rok. Są to jednostki wymienione w art. 139 ustawy o finansach publicznych, czyli: Sejm, Senat, Kancelaria Prezydenta, ale również Najwyższa Izba Kontroli itd. Poprawki i zmiany będące wynikiem tych poprawek, które zostały w Sejmie przeprowadzone, wiążą się częściowo z ograniczeniem wydatków w tych właśnie jednostkach. Kierunkiem zmiany tego przeznaczenia było przede wszystkim powiększenie rezerwy ogólnej, będącej w dyspozycji Rady Ministrów i oczywiście prezesa Rady Ministrów oraz częściowo ministra finansów. W wyniku tych zmian, które zostały przeprowadzone w trakcie prac w Sejmie, rezerwa ogólna wzrosła do kwoty 228 milionów zł. Wiązało się to z tym, że w tej rezerwie planowane są środki m.in. na program „Za życiem”, który został pod koniec ubiegłego roku przyjęty przez Radę Ministrów. Ale też zmiany te były wprowadzone już wcześniej i to, że ma być ten program, wynikało z wcześniej przyjętej przez parlament ustawy.

Inne zmiany wiązały się w szczególności ze zmianami dotyczącymi przesunięć środków, które zostały pierwotnie zaplanowane przez Radę Ministrów w rezerwach celowych. W wyniku dodatkowych analiz część tych rezerw została przesunięta już bezpośrednio do budżetów wojewodów, co oczywiście również miałoby miejsce w trakcie realizacji budżetu na rok 2017, ale w związku ze zgłaszanym przez wojewodów zapotrzebowaniem dotyczącym konieczności wcześniejszego wydatkowania tych środków zdecydowano się na dokonywanie takich przesunięć.

Jeżeli chodzi o takie dodatkowe informacje związane z tym budżetem, to warto tutaj zaznaczyć, że w budżecie na rok 2017 w pełni zostały przewidziane i zabezpieczone środki na realizację podstawowego programu przyjętego przez rząd w roku 2016, czyli tzw. programu 500+, przy czym kwota planowana na rok 2017 to 23 miliardy zł z końcówką. Oczywiście zostały również zabezpieczone środki, które wiążą się z realizacją uruchomionego pod koniec ubiegłego roku programu związanego z finansowaniem leków, popularnie zwanego programem 75+. Uwzględnione są też rozwiązania, które wiążą się z przyjętą przez parlament reformą systemu emerytalnego.

Tyle, jeżeli chodzi o podstawowe informacje. Oczywiście jeżeli będzie potrzeba, to będziemy wyjaśniać szczegółowo. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Bardzo dziękuję, Pani Minister.

Czy Biuro Legislacyjne zechciałoby przedstawić opinię?

Wicedyrektor Biura Legislacyjnego w Kancelarii Senatu Adam Niemczewski:

Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!

Biuro Legislacyjne nie zgłasza uwag o charakterze legislacyjnym do ustawy. Dziękuję.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Dziękuję bardzo.

W takim razie proponuję – ze względów organizacyjnych, tak żebyśmy łatwiej pracowali i żeby nie wszyscy byli zaabsorbowani w całość naszej pracy – abyśmy w następującej kolejności dokonywali prezentacji poszczególnych części budżetowych. Zaczęlibyśmy od Najwyższej Izby Kontroli, potem Główny Urząd Statystyczny, Rzecznik Finansowy, Komisja Nadzoru Finansowego. A potem zarządzę kilkuminutową przerwę, tak aby państwo, którzy nie potrzebują pozostać na sali dla omówienia pozostałych części budżetowych, mogli oddalić się do innych obowiązków.

Tak więc jeśli jest zgoda na takie procedowanie, to bardzo proszę przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli o zaprezentowanie swojej części budżetowej.

Proszę, Panie Dyrektorze.

Dyrektor Generalny Najwyższej Izby Kontroli Andrzej Styczeń:

Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!

Co do naszego projektu budżetu to właściwie pani minister już podniosła, że zostały naniesione poprawki redukujące wydatki i w związku z tym ten budżet, który państwu został zaprezentowany, w pełni zapewnia warunki do realizacji statutowych działań, w szczególności związanych z procesami kontrolnymi. Na podobnym poziomie co w roku poprzednim mamy wydatki związane z częścią inwestycyjną, z tzw. częścią majątkową, jak również na podobnym poziomie – z częścią wynagrodzeń. A więc z naszej strony nic już bym nie dodawał. Ten budżet rzeczywiście zapewnia funkcjonowanie Najwyższej Izby Kontroli.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Bardzo dziękuję za tę informację.

Cieszy mnie to szczególnie – w ubiegłym roku zgłaszaliśmy poprawki do budżetu Najwyższej Izby Kontroli – jeśli w tym roku nie ma takiej potrzeby.

Czy ktoś z państwa senatorów chciałby zabrać głos w tej sprawie?

Dziękuję bardzo.

W takim razie Główny Urząd Statystyczny.

Bardzo prosimy.

Prezes Głównego Urzędu Statystycznego Dominik Rozkrut:

Panie Przewodniczący, Szanowni Państwo, bardzo dziękuję.

Ja może troszeczkę szerzej to omówię.

Jeżeli chodzi o dochody budżetowe, to planujemy je na poziomie 2,5 miliona w przyszłym roku. To jest bardzo podobny, zbliżony poziom do tego, co planowaliśmy w bieżącym roku. Ewentualny niewielki spadek dotyczy tego, że zmniejsza się sprzedaż publikacji statystycznych, które zwykliśmy przygotowywać, opracowywać w formie tradycyjnej. Obecnie coraz szerszy jest dostęp przez internet, bezpłatny, do naszych informacji wynikowych.

Jeżeli chodzi o wydatki budżetowe, to limit wydatków dla Głównego Urzędu Statystycznego na 2017 r. został ustalony w wysokości 426,5 miliona zł, co oznacza 2,5-procentowy wzrost w porównaniu do roku 2016. Żeby państwa nie zanudzać szczegółami, powiem tylko, że: 69,8% tego limitu jest na wynagrodzenia; 11,6% – na składki na ubezpieczenia społeczne; wydatki tzw. rzeczowe to jedynie 6,7% wydatków ogółem; wydatki na finansowanie i współfinansowanie projektów z Unii Europejskiej to 5,8% wydatków ogółem; wydatki na badania statystyczne realizowane przy udziale rzeczoznawców, ankieterów zewnętrznych – takie realizujemy w obszarze rolnictwa – to jest 1,4% wydatków ogółem; a wydatki majątkowe to jedynie 0,9% wydatków ogółem. Przy tym w informacji chcę przedstawić, że te wydatki są określone w wysokości jedynie 4 milionów zł, a bieżące potrzeby, w tym potrzeby pilne, określamy na poziomie 6 milionów, czyli już widzimy, że o 2 miliony mamy za mało. Poza tym na potrzeby takie również bardzo konieczne, ale może nie pilne, trzeba kolejnych 4 milionów zł. Tak że mamy tutaj zdecydowanie niższy budżet, niż faktyczne potrzeby, które mamy. Tu w szczególności troską obejmujemy problem związany z funkcjonowaniem urzędu statystycznego w Warszawie. Chodzi o jedną z jednostek statystyki publicznej, która musi się na 3 lata wynieść z budynku, gdzie są jeszcze materiały zawierające azbest. Żeby je usunąć, trzeba dokonać całkowitego remontu tego budynku. Tutaj wydatki planowane są w wysokości ok. 5,5 miliona zł. Na to nie mamy środków w przyszłorocznym budżecie, ale pewnie będziemy, jak co roku, się o nie starać. Jeżeli chodzi o wydatki na szkolenia to jest 0,6% wydatków ogółem.

Teraz jeżeli chodzi o to, w jaki sposób wydatki zmieniają się w porównaniu do roku poprzedniego, to ten limit jest wyższy w zakresie wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń o 7,5 miliona zł, w zakresie wydatków rzeczowych i związanych z eksploatacją bieżącą – o 1,3 miliona zł, mamy wzrost o 4,5 miliona zł w zakresie wydatków na badania statystyczne i o blisko 0,5 miliona w zakresie wydatków przeznaczonych na współfinansowanie Programu Operacyjnego „Infrastruktura i środowisko”.

A jeżeli chodzi o wydatki budżetu środków europejskich, to łącznie, tak jak już powiedziałem, to jest blisko 6 milionów 900 tysięcy zł. Zmniejszył się on znacznie, bo o przeszło 2 miliony zł, w stosunku do poprzedniego roku, ale to ma związek z tym, że cyklicznie co 2 lata realizujemy pewne duże badanie finansowane ze środków europejskich – badanie struktury gospodarstw rolnych. Stąd wynika ten spadek. Generalnie te środki zaplanowane zostały na Program Operacyjny „Wiedza, edukacja i rozwój”, w ramach którego będą realizowane 2 projekty, tj.: powszechny „System monitorowania usług publicznych” i „Zintegrowany system monitorowania sektora ekonomii społecznej”; oraz na Program Operacyjny „Infrastruktura i środowisko”, w ramach którego będą realizowane 3 projekty, tj. termomodernizacja budynku Głównego Urzędu Statystycznego, termomodernizacja budynku Urzędu Statystycznego w Bydgoszczy i 2 budynków Urzędu Statystycznego we Wrocławiu.

Jeżeli chodzi o wynagrodzenia osobowe, to te wydatki mają wzrosnąć blisko o 5 milionów 100 tysięcy zł, to jest o 1,7% w stosunku do roku poprzedniego.

Mamy jeszcze oczywiście instytucję gospodarki budżetowej: Centrum Badań i Edukacji Statystycznej Głównego Urzędu Statystycznego w Jachrance. Ona ma prowadzić w przyszłym roku taką działalność jak dotychczas, o charakterze badawczym, edukacyjnym, popularyzatorskim. Planujemy przychody w wysokości 10 milionów 150 tysięcy zł. Będą to generalnie przychody z tytułu działalności naukowo-badawczej w wysokości 7 milionów 900 tysięcy zł oraz działalności szkoleniowej, seminaryjnej i wspomagającej edukację w wysokości 2 milionów 200 tysięcy zł.

Oczywiście tych środków jest za mało. Jeżeli chodzi o siatkę wynagrodzeń, to zostajemy daleko z tyłu w porównaniu z innymi jednostkami administracji publicznej, centralnej, niemniej jednak budżet jest, jaki jest. Bardzo dziękuję.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Bardzo dziękuję.

Rozumiem, że omówił pan także plan finansowy Centrum Badań i Edukacji Statystycznej GUS. Tak? Czyli załącznik nr 12.

(Prezes Głównego Urzędu Statystycznego Dominik Rozkrut: Tak jest.)

Dziękuję bardzo.

Czy państwo senatorowie mają pytania, uwagi?

Dziękuję bardzo.

W takim razie omówiliśmy część odpowiadającą Głównemu Urzędowi Statystycznemu.

Teraz plan finansowy Rzecznika Finansowego.

Jeszcze raz witam serdecznie panią prezes Aleksandrę Wiktorow.

Bardzo proszę.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Przepraszam?

(Głos z sali: A komisja nadzoru nie?)

Panie zawsze mają pierwszeństwo, więc jeśli pan przewodniczący pozwoli, to w tej kolejności. Dla pani prezes Wiktorow zrobimy szczególny wyjątek nie tylko ze względu na osobę pani prezes, ale także na uznanie dla osiągnięć urzędu. Ja pozwoliłem sobie kiedyś publicznie powiedzieć, że jesteście państwo warci każdej złotówki, którą w tym budżecie zatwierdzamy. I z przyjemnością to teraz powtarzam.

A więc jeśli pani prezes jest gotowa, to zapraszam.

Rzecznik Finansowy Aleksandra Wiktorow:

Dziękuję bardzo.

Na początku chciałabym przypomnieć, że środki na funkcjonowanie rzecznika nie pochodzą ze środków budżetowych, tylko z wpłat od podmiotów rynku finansowego.

Rok 2017 będzie pierwszym rokiem, kiedy mogliśmy zaplanować nasze wydatki na podstawie rozporządzeń wykonawczych, które dopiero w kwietniu zeszłego roku się pojawiły. A więc to jest pierwszy rok, kiedy mieliśmy podstawy do planowania.

I chcę powiedzieć, że wychodzi nam dosyć dużo tych środków, które powinniśmy otrzymać, bo to jest prawie 18 milionów. To jest bardzo dużo w porównaniu z tym, co do tej pory osiągaliśmy. Wydaje się – przepraszam, że to powiem, to tak dziwnie zabrzmi – że pewnie tego wszystkiego nie wykorzystamy, ale jest taka zasada, że te środki, których nie wykorzystamy, oddajemy podmiotom finansowym. Wynikowo rozliczamy się w sierpniu, tak że tutaj nie ma możliwości sprzeniewierzenia, pozostawienia albo wydania na jakieś niecne cele tych środków.

W roku 2017, tak jak zawsze, podstawową naszą pozycją planu finansowego są wynagrodzenia. To jest ponad 65% stanowią wynagrodzenia. Jeżeli dodamy do tego wszystkie pochodne i opłaty, to wyjdzie dobrze ponad 70%. Jedyne zwiększenia, które w przyszłym roku planujemy, to są zwiększenia związane z zatrudnieniem nowych pracowników, dlatego że niektóre nasze działy muszą się rozwijać bardzo szybko. To dotyczy przede wszystkim Wydziału Pozasądowego Rozwiązywania Sporów, gdzie wniosków o takie mediacje przybywa w tempie, powiedziałabym, błyskawicy. W ostatnich 4 miesiącach w tej sprawie wpłynęło 2 tysiące wniosków. Wiadomo, że ktoś to musi obsługiwać. Planujemy zatrudnienie 30 pracowników w przyszłym roku, głównie właśnie do tego działu. Całe nasze zwiększenie kosztów będzie polegało na stworzeniu im miejsca pracy. Jesteśmy w tak dobrej sytuacji, że możemy w tym budynku, w którym jesteśmy, wtedy, kiedy nam są potrzebne, wynajmować nie od razu całe piętro, tylko sukcesywnie tyle pokoi, ile nam jest konkretnie w danym momencie potrzebne. W zasadzie wszystkie te zwiększenia dotyczą albo zwiększenia powierzchni biurowej, albo wynagrodzeń, jak również dostosowania systemu informatycznego. I to są wszystkie nasze dodatkowe wydatki na ten rok w porównaniu z ubiegłym rokiem. Dziękuję.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Dziękuję bardzo.

Czy ktoś z państwa senatorów chciałby zabrać głos?

W takim razie dziękuję pani bardzo.

Bardzo proszę teraz pana przewodniczącego Marka Chrzanowskiego.

Witamy serdecznie.

Bardzo proszę i dziękuję za ustąpienie miejsca pani rzecznik.

Przewodniczący Komisji Nadzoru Finansowego Marek Chrzanowski:

Z przyjemnością to zrobiłem.

Szanowni Państwo! Szanowny Panie Przewodniczący! Szanowna Komisjo!

Wydatki Komisji Nadzoru Finansowego w całości są równoważone dochodami, a nasze dochody pochodzą ze składek i opłat, wnoszonych przez podmioty nadzorowane, na pokrycie kosztów nadzoru. Część dochodów w roku 2017, prognozowana na kwotę 9 milionów 400 tysięcy zł, pochodząca głównie z kar nakładanych na podmioty nadzorowane, nie będzie przeznaczona na pokrycie kosztów nadzoru. Ta część zasili bezpośrednio budżet państwa. Chciałbym zaznaczyć, że w porównaniu do 2016 r. budżet KNF na rok 2017 zwiększy się o 1%, będzie stanowił 101% budżetu na rok 2016.

W ramach zaplanowanego budżetu przewidziane są również środki: na realizację nowych zadań nałożonych ustawami na KNF, na kontynuację inwestycji rozpoczętych w 2016 r. oraz na wzrost wydatków niezależnych od KNF, w szczególności chodzi tutaj o składki, które płacimy na rzecz organizacji międzynarodowych, a które, niestety, będą coraz wyższe, przy czym nasza przynależność do tych organizacji jest obligatoryjna. Zakładamy także niewielki wzrost wydatków na wynagrodzenia, zgodnie z limitem określonym przez Ministerstwo Finansów.

Tak jak wspominałem, w pełni się równoważymy. Środki, które zapewniają nasze funkcjonowanie, pochodzą z podmiotów nadzorowanych. Wzrost wydatków jest niewielki. Dziękuję serdecznie.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.

Wiem, że komisje sejmowe dokonały jakichś przesunięć w budżecie. Rozumiem, że te zmiany, które zostały przeprowadzone w Sejmie w stosunku do przedłożonego przez państwa budżetu, są akceptowane przez kierownictwo KNF?

Przewodniczący Komisji Nadzoru Finansowego Marek Chrzanowski:

Tak. Wnioskowaliśmy o te zmiany i jesteśmy bardzo zadowoleni z tego, że komisja sejmowa zdecydowała się na ich przegłosowanie.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Wspaniale. Czyli w takim razie Sejm nas wyręczył w pracy.

Czy są jakieś pytania ze strony państwa senatorów?

Dziękuję bardzo.

W takim razie zgodnie z obietnicą zarządzam 3-minutową przerwę. I wrócimy do dalszych części budżetu.

(Przerwa w obradach)

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Wracamy do naszego posiedzenia.

Przepraszam, troszeczkę przedłużyła się nam przerwa, ale była taka potrzeba.

Jeśli mógłbym prosić panią minister o przedstawienie łącznie pozostałych części budżetowych… Państwo senatorowie zadawaliby także pytania i zgłaszaliby wnioski do całości pani prezentacji.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Hanna Majszczyk:

Panie Przewodniczący, jeśli państwo byście pozwolili, to jednak może podzielilibyśmy głosy między siebie. Jeśli chodzi o część 19, to poprosiłabym pana dyrektora generalnego, pana Adama Niedzielskiego, jeśli chodzi o część 77 – pana ministra Skibę. A ja uzupełniłabym informację co do pozostałych części. Dziękuję.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Wspaniale. W takim razie mamy tutaj pracę zespołową.

A więc bardzo prosimy. Zaczynamy od części 19, czyli „Budżetu, finansów publicznych i instytucji finansowych”. Bardzo proszę o przedstawianie się, także dla potrzeb naszego stenogramu.

Dyrektor Generalny w Ministerstwie Finansów Adam Niedzielski:

Adam Niedzielski, dyrektor generalny Ministerstwa Finansów.

Panie Przewodniczący! Szanowna Komisjo!

Jeżeli chodzi o dochody budżetowe w części 19 na rok 2017, to tutaj została zaplanowana kwota 4 miliardów 173 milionów 445 tysięcy zł. Oczywiście zdecydowaną większość tej kwoty stanowią dochody z ceł. Mamy kwotę blisko 3,7 miliarda zł, która przypada na cła, co stanowi blisko 90% kwoty ogólnej dochodów w części 19. Jeżeli chodzi o same dochody z cła, to jest to pozycja, która rośnie dosyć dynamicznie w stosunku do roku poprzedniego. W stosunku do planu na rok 2016 będziemy mieli zwiększenie o blisko 23% dochodów z cła. To wynika w zasadzie przede wszystkim ze wzrostu wartości importu realizowanego do Polski, bo w porównaniu z rokiem 2016 mamy taką prognozę na rok 2017, że import spoza krajów Unii Europejskiej przekroczy wartość 80 miliardów euro. Czyli to jest blisko o 5 miliardów więcej niż przewidywaliśmy na etapie założeń, budując budżet na rok 2016. Na poziomie samej stawki celnej nie ma jakiejś wielkiej zmiany – mamy wzrost w stosunku do roku 2016 z 1 punktu procentowego do 1,08, ale to jest raczej kwestia bardziej efektywnego poboru niż jakichkolwiek zmian systemowych. Kolejnym elementem, który składa się na wzrost dochodów z cła jest wzrost średniego kursu złotego. W 2017 r. mamy ten kurs prognozowany na poziomie 4,29, w rozliczeniu budżetu na 2016 r., czyli przy budowaniu prognozy, zakładaliśmy kurs 4,03. Tak że ten przyrost dochodów o 23% wynika, tak jak powiedziałem, przede wszystkim z przyrostu dochodów celnych.

Jeżeli chodzi o wydatki budżetu państwa, to limit zaplanowany na rok 2017 wynosi 7 miliardów 175 milionów 824 tysiące. Tak jak w innych częściach budżetowych oczywiście najważniejszą częścią są wynagrodzenia. Tutaj przewidujemy, że blisko 4,4 miliarda przypada na wynagrodzenia w ramach wydatków bieżących jednostek budżetowych. Dodatkowo ponad 800 milionów przypada na pochodne od wynagrodzeń. To w sumie daje strukturę mniej więcej 73% dla wynagrodzeń z pochodnymi w naszym dziale. Oczywiście ta kwota jest konsekwencją poziomu zatrudnienia. Na 2017 r. mamy zaplanowane zatrudnienie na poziomie 67 tysięcy 649 etatów i to jest bez etatów, które są przewidziane na realizację zadań z udziałem środków europejskich.

Jeżeli chodzi o pozycje wydatkowe, to tutaj mamy niewielki wzrost w stosunku do planu zapisanego na rok 2016. Ten przyrost wynosi 253 miliony 589 tysięcy zł, w sumie to jest 3,66% więcej. Za przyrost kwoty wydatków odpowiedzialne są przede wszystkim 2 pozycje. Pierwszą z nich jest rządowy program „Wspieranie przedsiębiorczości z wykorzystaniem poręczeń i gwarancji BGK”. Tutaj mamy wydatki rosnące z poziomu 449 milionów 800 tysięcy do ponad 700 milionów zł. To jest taki program gwarancji typu de minimis, który ruszył w marcu 2013 r. BGK udziela bankom komercyjnym gwarancji na kredyty inwestycyjne i obrotowe dla mikroprzedsiębiorców, bo to jest taki program wspierania małej przedsiębiorczości w kraju. Drugą pozycją, jeżeli chodzi o przyrost wynagrodzeń, jest fundusz wynagrodzeń oraz wydatków związanych z wynagrodzeniami. Tutaj mamy przewidzianą kwotę 51,8 miliona zł na podwyżki, mamy też większe wynagrodzenie roczne, czyli tzw. trzynastkę. Mamy również zwiększenie zatrudnienia o 69 etatów w części 19, bo mamy przeniesienie z części 85 do części 19 właśnie takiej liczby etatów w związku z przejęciem przez naczelników urzędów skarbowych zadań w zakresie poboru należności z mandatów karnych – to jest oczywiście od wojewodów. Tak wyglądają najważniejsze pozycje wydatkowe.

Jeszcze dodatkowo chciałbym powiedzieć, że mniej więcej 218 milionów będziemy wydatkowali na programy realizowane ze środków unijnych, przy czym mamy blisko 140 milionów bezpośrednio ze środków unijnych, a 80 milionów dokładamy w ramach współfinansowania z budżetu państwa. To są przede wszystkim programy informatyczne, bo blisko 70% struktury tych wydatków stanowią wydatki na projekty finansowane z Programu Operacyjnego „Polska cyfrowa”. Te projekty – jeśli pan przewodniczący pozwoli je wymienić – to: „Platforma usług elektronicznych Służby Celnej”, „Chmura obliczeniowa resortu finansów” i „Rozwój katalogu usług cyfrowych dla klientów administracji podatkowej i kontroli skarbowej”.

To wszystko. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Bardzo dziękuję.

Czy państwo senatorowie mają pytania?

W takim razie część 77 „Podatki i inne wpłaty na rzecz budżetu” załącznik nr 1.

Bardzo prosimy, Panie Ministrze.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Leszek Skiba:

Dziękuję bardzo.

Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!

Część 77 dotyczy podatków i innych wpłat na rzecz budżetu państwa. Dominującą, taką najistotniejszą częścią są właśnie dochody podatkowe. Zakładamy, że aby oszacować i dobrze przewidzieć dochody podatkowe, istotne jest wskazanie właśnie założeń makroekonomicznych, które są podstawą do obliczeń wielkości dochodów podatkowych. Zakładamy szybsze tempo wzrostu gospodarczego niż w ubiegłym roku. Jednocześnie widzimy też wzrost inflacji, co przełoży się na wzrost dochodów podatkowych, w naturalny sposób wynikający właśnie ze wzrostu nominalnego produktu krajowego brutto. Ale także wzrost dochodów podatkowych będzie wynikał z działań nadzwyczajnych, czyli działań związanych z poprawą ściągalności. I takimi 4 najważniejszymi elementami związanymi właśnie z poprawą ściągalności w zakresie podatku VAT i CIT są: po pierwsze, wprowadzenie klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania; po drugie, rozwijanie tych instrumentów, które bazują na jednolitym pliku kontrolnym, czyli szersza analityka i wykorzystanie właśnie jednolitego pliku kontrolnego; po trzecie, pakiet paliwowy, który pozwoli na utrzymanie dynamicznego wzrostu dochodów z VAT, po czwarte, nowelizacja ustawy o VAT, która została uchwalona 1 grudnia 2016 r. Zakłada się, że łącznie dochody podatkowe wzrosną w ujęciu nominalnym o 6,9%. W istotnej części ten wzrost będzie wynikał ze wzrostu dochodów z podatku od towarów i usług, czyli podatku VAT.

Dodatkowo istotną kwestią, związaną z wprowadzaną niedawno zmianą w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, jest podwyższenie kwoty wolnej. To, co jest istotne: warto pamiętać, że ta zmiana rzeczywiście dotyczy dochodów uzyskiwanych w roku 2017, ale podatnicy będą rozliczać się w roku 2018, w związku z tym tak naprawdę powiększenie kwoty wolnej, które powoduje ubytek dochodów dla budżetu, będzie miało wpływ na dochody podatkowe dopiero w roku 2018, a nie będzie miało wpływu w roku 2017.

I to są, można powiedzieć, kluczowe informacje. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Dziękuję bardzo, Panie Ministrze.

Czy ktoś z państwa senatorów chciałby…

Dziękuję bardzo.

W takim razie dział 79 „Obsługa długu Skarbu Państwa”.

Bardzo proszę.

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Hanna Majszczyk: Pan dyrektor Szczerbak, jeśli pan przewodniczący pozwoli.)

Bardzo proszę. Pan dyrektor.

Zastępca Dyrektora Departamentu Długu Publicznego w Ministerstwie Finansów Marek Szczerbak:

Dziękuję bardzo.

Obsługa długu Skarbu Państwa w części 78 jest związana oczywiście z finansowaniem potrzeb pożyczkowych. Jeżeli państwo pozwolą, od razu omówiłbym ją z częścią 98, czyli z załącznikiem nr 5.

Otóż potrzeby pożyczkowe netto w budżecie państwa na 2017 r. zostały założone na poziomie 79 miliardów 12 milionów zł. Składają się na nie przede wszystkim takie pozycje, jak: deficyt budżetu państwa w wysokości 59 miliardów 345 milionów zł, deficyt budżetu środków europejskich w wysokości 9 miliardów 634 milionów zł, refundacja dla FUS z tytułu przekazywania składek emerytalnych do OFE w wysokości 3 miliardów 333 milionów zł i saldo z tytułu zarządzania środkami europejskimi w wysokości 4 miliardów 452 milionów zł.

Potrzeby pożyczkowe brutto w 2017 r. w wysokości 178 miliardów 488 milionów zł składają się na potrzeby pożyczkowe netto, czyli nowo zaciągany dług i wykupy długu przypadające w 2017 r., z czego dług krajowy to 83 miliardy 700 milionów zł…

(Przewodniczący Grzegorz Bierecki: Dziękujemy, Panie Ministrze. Dziękujemy…)

Wykupy długu na rynkach zagranicznych to 15,7 miliarda zł.

Jeżeli chodzi o założenia dotyczące finansowania potrzeb pożyczkowych netto, to zakładamy, że finansowanie krajowe wyniesie 62,6 miliarda zł, a finansowanie zagraniczne 16,4 miliarda zł. Finansowanie krajowe wynika z salda skarbowych papierów wartościowych w wysokości 62,6 miliarda zł, jak również z założonego zerowego salda środków złotowych. Jeżeli chodzi o finansowanie zagraniczne, to saldo obligacji skarbowych założono w wysokości 6,6 miliarda zł, a saldo kredytów otrzymanych w wysokości 4 miliardów zł. Założono również dodatnie saldo przypływów na rachunku walutowym w wysokości 5,8 miliarda zł.

W strukturze finansowania w skarbowych papierach wartościowych na rynku krajowym założono, że główną rolę będą odgrywać obligacje o oprocentowaniu stałym, sprzedawane na przetargach. To jest ponad 80% finansowania netto i 70% finansowania brutto.

W części 79 :Wydatki na obsługę długu Skarbu Państwa” limit wydatków został zaplanowany na 30,4 miliarda zł wobec 31,8 miliarda zapisanego w ustawie na 2016 r., następnie zmienionego do 32,1 miliarda zł. Ten przyszłoroczny limit obejmuje: obsługę zadłużenia, należności i innych operacji finansowych na rynku krajowym w wysokości 20 miliardów zł, a więc prawie 2/3; oraz obsługę zadłużenia, należności i innych operacji finansowych na rynkach zagranicznych w wysokości 10,4 miliarda zł. Jest jeszcze założona kwota 100 tysięcy zł z tytułu rozliczeń, z tytułu poręczeń i gwarancji. Kwota ta obejmuje wydatki związane z prowadzonymi postępowaniami sądowymi w tym zakresie.

W części 79 „Obsługa długu Skarbu Państwa” zostały również założone dochody w wysokości 1 miliarda 413 milionów zł wobec kwoty 1 miliarda 240 milionów zapisanych w ustawie budżetowej na rok 2016. Te dochody obejmują dochody krajowe w wysokości 1 miliarda 394 milionów zł – z czego znaczącą większość, bo 1 miliard 375 milionów, stanowią wpływy ze sprzedaży, zamiany i przedterminowego wykupu obligacji skarbowych – i dochody zagraniczne w wysokości 19,2 miliona zł. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Dziękuję bardzo, Panie Dyrektorze.

Czy są pytania ze strony senatorów?

(Głos z sali: Nie.)

Nie ma.

W takim razie część 81 „Rezerwa ogólna”.

Bardzo proszę.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Hanna Majszczyk:

Dziękuję bardzo.

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Jeżeli chodzi o rezerwę ogólną, to została ona zaplanowana, jak już wspomniałam na wstępie, w wysokości 228 milionów 499 tysięcy zł. Wysokość tej rezerwy jest wynikiem zmian dokonanych w trakcie prac w Sejmie nad budżetem na rok 2017. Jak już zaznaczyłam, prawie 109 milionów zostało dodanych do tej rezerwy w wyniku ograniczeń i zmian w budżetach jednostek wymienionych w art. 139 ustawy o finansach publicznych, czyli tych, które same konstruowały swoje budżety, a te zostały w takim kształcie włączone do budżetu na rok 2017. Celem tak zwiększonej rezerwy, jak już również wspominałam, ma być zasilenie z tego źródła wydatków na program „Za życiem”, który w końcówce ubiegłego roku został przyjęty przez rząd. Dziękuję.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Dziękuję bardzo.

Czy są pytania ze strony senatorów?

Dziękuję.

W takim razie budżety wojewodów. Tak?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Hanna Majszczyk:

Jeszcze rezerwy celowe, bo…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

To jeśli można.

Jeżeli chodzi o rezerwy celowe, to na rok 2017 mamy zaplanowanych ponad 80 tytułów rezerw celowych, zgodnie z treścią projektu, który wyszedł z Sejmu. Są to rezerwy w sumie na kwotę 23 miliardów 562 milionów 253 tysięcy zł. Jest tych pozycji nieco mniej niż w roku 2016, a kwota jest niższa o 1 miliard 376 milionów 296 tysięcy zł. Mimo tego, że jest ich mniej, pojawiają się pewne nowe tytuły. W stosunku do tego, co było w roku 2016, jest 9 nowych tytułów. Jest to rezerwa „Wydatki na promocję kandydatury Miasta Łodzi w związku z procesem ubiegania się o przyznanie RP praw do organizacji EXPO 2022”. Jest to rezerwa na kwotę 20 milionów zł. Następnie nową pozycją jest rezerwa z poz. 56 „Środki na realizację zadań wynikających z ustawy o działaniach antyterrorystycznych”. Jest to wynik nowej ustawy, która została przyjęta przez parlament w roku 2016. Wielkość tej rezerwy to 44 miliony 400 tysięcy zł. Nowymi pozycjami są również: rezerwa z poz. 62 „Środki na realizację zadań wynikających z ustawy o Karcie Polaka”, na 30 milionów; rezerwa z poz. 64 „Środki na modernizację Służby Więziennej”, na kwotę 120 milionów; rezerwa z poz. 71 „Dotacja podmiotowa dla Polskiej Agencji Prasowej SA” – to wynika ze zmian w finansowaniu tej instytucji – na kwotę 8 milionów 900 tysięcy zł; rezerwa z poz. 80 „Wydatki na realizację zadań w związku z likwidacją Ministerstwa Skarbu Państwa” – to jest też rezerwa, która została zaplanowana w związku z wcześniejszymi deklaracjami, które już się ziściły w ustawie przyjętej w końcówce ubiegłego roku przez parlament – na kwotę 56 milionów 670 tysięcy; rezerwa z poz. 81 „Dotacje dla jednostek nadzorowanych przez Prezesa Rady Ministrów”, na kwotę 30 milionów 964 tysięcy; rezerwa z poz. 84 „Środki na realizację programu wieloletniego «Zabezpieczenie transportu powietrznego najważniejszych osób w państwie»”, na kwotę 200 milionów zł – ta rezerwa jest wynikiem uchwały Rady Ministrów podjętej w trakcie roku 2016 o wyasygnowaniu dodatkowych środków na zakup tych samolotów i w momencie, kiedy zaistnieje taka potrzeba, środki z tej rezerwy powiększą część 29, nadzorowaną przez ministra obrony narodowej, z której to części te zakupy będą realizowane – i rezerwa z poz. 86 „Wydatki na przedsiębiorców realizujących zadania na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa w związku z likwidacją Ministerstwa Skarbu Państwa, na 370 tysięcy zł. To są nowe pozycje rezerw.

Oczywiście poszczególne pozycje innych rezerw, o których nie mówiłam, powtarzają się. Ich wysokość ulega zmianie w stosunku do roku 2016. Jest to wynikiem albo rozwiązań merytorycznych wynikających z przyjętego prawa, albo z realokacji środków zawartych w tych rezerwach, jak chociażby w rezerwach na świadczenia rodzinne czy na pomoc społeczną, gdzie część środków w wysokościach większych niż w roku 2016 została bezpośrednio, od razu, umiejscowiona w budżetach wojewodów. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Dziękuję bardzo.

Pani Minister, jeszcze pozostaje nam…

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Hanna Majszczyk: 85…)

Tak.

Bardzo proszę.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Hanna Majszczyk:

Część 85 „Budżety wojewodów ogółem”, jeśli chodzi o dział „Różne rozliczenia”. W tym dziale zostały zaplanowane tylko wydatki, nie ma zaplanowanych dochodów. W tym dziale zostały zaplanowane wydatki w wysokości 75 milionów 247 tysięcy zł. Przede wszystkim są one na różne rozliczenia finansowe. Są to wydatki planowane na zasilenie jednostek samorządu terytorialnego w związku z realizacją ustawy o lecznictwie uzdrowiskowym, uzdrowiskach i obszarach ochrony uzdrowiskowej. Do jednostek, na terenie których prowadzone są uzdrowiska, przekazywane są środki w wysokości odpowiadającej opłatom uzdrowiskowym zebranym w tych jednostkach w roku poprzedzającym rok bazowy. Planowane wydatki na rok 2017 to jest kwota 56 milionów 691 tysięcy.

Również w tym rozdziale planowane są tzw. rezerwy ogólne na poziomie budżetów wojewodów. Zostały one zaplanowane w wysokości 16 milionów 610 tysięcy zł. U 15 wojewodów nie jest zaplanowana ta rezerwa. U wojewody dolnośląskiego, zresztą tradycyjnie… Oczywiście nie ma obowiązku dokonywania takich rezerw ogólnych na poziomie budżetów wojewodów, niemniej jednak, tak jak co roku, 15 wojewodów planuje część środków w rezerwie ogólnej po to, aby mieć później pewną elastyczność już w trakcie realizacji budżetu co do zasilania odpowiednich działów i rozdziałów w zależności od tego, jak realizacja budżetu będzie przebiegała w trakcie roku.

Na wydatki w tej części składają się również tzw. wydatki w rozdziale „Euroregiony”, gdzie jest zaplanowana kwota 1 miliona 946 tysięcy zł. Jest to związane z realizacją pewnych projektów przez niektóre województwa. Zostały te środki zaplanowane m.in. w województwach dolnośląskim, lubuskim, małopolskim oraz opolskim, z przeznaczeniem na współfinansowanie projektów w ramach Europejskiej Współpracy Terytorialnej. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Dziękuję bardzo, Pani Minister.

Pozostały nam załączniki 3 i 4. Czy to już omówiliśmy?

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Hanna Majszczyk: To było przy okazji części dotyczącej GUS, tam…)

To już było przy okazji.

Co nam jeszcze zostało do omówienia?

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Hanna Majszczyk: To wszystko.)

Wszystko mamy?

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Hanna Majszczyk: Wszystko.)

Wszystko. Dobrze. Świetnie.

Nie odnotowałem sobie, przepraszam bardzo, że załączniki nr 3 i 4 mamy już za sobą.

W takim razie przystępujemy do pytań państwa senatorów.

Bardzo proszę, pan senator Mróz.

Senator Krzysztof Mróz:

Pani Minister, pani powiedziała, że ta rezerwa jest w 15 województwach, poza Dolnym Śląskiem. A dlaczego tak jest?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Hanna Majszczyk:

Tak jak wspomniałam, nie ma obowiązku tworzenia tej rezerwy. Jest to wynik analizy własnej wojewody, czy chce część środków nie zagospodarować bezpośrednio, rozpisując budżet na poszczególne działy i rozdziały, czy… Właściwie 15 wojewodów uznaje, że pewna pula – to jest bardzo różnie, bo to jest czasami 1 milion zł, czasami kilkaset tysięcy złotych, w zależności od województwa… Jeśli wojewodowie spodziewają się różnej realizacji, której nie są w stanie przewidzieć, to wtedy zasilają odpowiednie działy z tej właśnie rezerwy ogólnej. Już od lat wojewoda dolnośląski takiego planowania budżetu nie stosuje – zarówno poprzedni wojewodowie, jak i obecny. Radzą sobie bez tej rezerwy ogólnej. Nie mają takiego obowiązku. Na etapie przyjmowania budżetu – oczywiście, że nie jest to jednostka z art. 139 ustawy o finansach publicznych – moglibyśmy na siłę narzucić im takie rozłożenie, ale co do zasady nie ma takiej konieczności. Dokonują tej realokacji w taki sposób, że nie ma problemów z realizacją tego budżetu w trakcie roku. Dziękuję.

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Dziękuję bardzo, Pani Minister.

Czy ktoś z państwa senatorów chciałby jeszcze zabrać głos? Świetnie.

W takim razie zakończyliśmy rozpatrywanie tych części, które są w zakresie naszej komisji.

Proponuję przyjęcie rozpatrzonych części bez poprawek.

Czy są inne wnioski?

(Głos z sali: Nie ma.)

Nie ma.

W takim razie kto z państwa senatorów jest za przyjęciem mojego wniosku? (7)

Dziękuję bardzo.

(Brak nagrania)

Przewodniczący Grzegorz Bierecki:

Przepraszam, zapomniałem włączyć mikrofon.

Tym samym zakończyliśmy rozpatrywanie tych części budżetu, które są w zakresie zainteresowania naszej komisji.

Dziękuję wszystkim państwu za obecność.

Zamykam posiedzenie.

(Koniec posiedzenia o godzinie 16 minut 11)