Narzędzia:
Posiedzenie Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich (nr 31) w dniu 22-07-2016
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– posiedzenie Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich (31.)

w dniu 22 lipca 2016 r.

Porządek obrad:

1. Opinia komisji o projekcie budżetu Kancelarii Senatu na rok 2017.

(Początek posiedzenia o godzinie 8 minut 31)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Sławomir Rybicki)

Przewodniczący Sławomir Rybicki:

Dzień dobry.

Otwieram trzydzieste pierwsze posiedzenie Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich.

Witam na posiedzeniu szefa kancelarii, pana Jakuba Kowalskiego, oraz dyrektor Biura Finansowego, panią Szlązak.

Stwierdzam, że mamy kworum, więc możemy rozpocząć procedowanie.

Punkt 1. porządku obrad: opinia komisji o projekcie budżetu Kancelarii Senatu na rok 2017

Jedyny punkt porządku posiedzenia komisji to: opinia komisji o projekcie budżetu Kancelarii Senatu na rok 2017.

Czy są uwagi do porządku? Nie ma.

Wobec tego przechodzimy do wspomnianego punktu porządku obrad posiedzenia komisji: rozpatrzenie wniosku o zaopiniowanie budżetu kancelarii.

Panie Ministrze, oddam głos panu ministrowi…

(Szef Kancelarii Senatu Jakub Kowalski: Oczywiście. Bardzo dziękuję.)

…z prośbą o to, aby pan zechciał scharakteryzować projekt budżetu kancelarii.

Szef Kancelarii Senatu Jakub Kowalski:

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Otóż przedłożony do zaopiniowania komisji projekt budżetu państwa na rok 2017 w części budżetowej 03 obejmuje dochody i wydatki związane z funkcjonowaniem Senatu i jego organów oraz Kancelarii Senatu, a także z opieką nad Polonią i Polakami za granicą. Projekt oczywiście został sporządzony zgodnie z zasadami określonymi w rozporządzeniu ministra finansów z dnia 20 maja 2016 r. w sprawie szczegółowego sposobu, trybu i terminów opracowania materiałów do projektu ustawy budżetowej na rok 2017 oraz po uwzględnieniu założeń do projektu budżetu państwa przyjętych przez Radę Ministrów oraz wytycznych sporządzonych przez ministra finansów w piśmie z dnia 14 lipca 2016 r.

Jeśli chodzi o projekt budżetu Kancelarii Senatu na rok 2017, to nasz projekt przewiduje wydatki w łącznej wysokości 177 milionów 451 tysięcy zł. Są tu 3 najważniejsze grupy, jeśli chodzi o podział: po pierwsze, wydatki jednostek organizacyjnych Kancelarii Senatu przeznaczone na realizację zadań Senatu i jego organów oraz Kancelarii Senatu – i tu mamy kwotę 55 milionów 943 tysięcy zł, co stanowi 31,5% ogółu wydatków kancelarii; po drugie, wydatki związane z realizacją ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora w zakresie świadczeń przysługujących senatorom w okresie sprawowania mandatu – to jest kwota 46 milionów 508 tysięcy zł, co stanowi 26,2% ogółu wydatków; po trzecie, wydatki na zadania publiczne w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą zlecone do realizacji organizacjom pozarządowym w kwocie 75 milionów zł stanowiącej 42,3% ogółu wydatków.

W związku z finansowaniem z budżetu Kancelarii Senatu zadań publicznych w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą zlecanych do realizacji organizacjom pozarządowym w roku 2017 nasze wydatki zostały zaplanowane w 2 rozdziałach klasyfikacji budżetowej: w rozdziale 75101 „Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa” oraz w rozdziale 75195 „Pozostała działalność”. Projektowane wydatki to 19 milionów 255 tysięcy zł, to jest o 12,2% wyższe od wydatków Kancelarii Senatu zapisanych w ustawie budżetowej na rok 2016. Ten wzrost nastąpił w szczególności w rozdziale 75195. Jak państwo wiecie, przejmujemy w przyszłym roku wyższą kwotę niż kwota, którą przejęliśmy z MSZ, jeśli chodzi o finansowanie działalności Polonii i Polaków za granicami kraju. 75 milionów zł to jest kwota… Wracamy do kwoty, którą Senat przekazał do MSZ w momencie, w którym MSZ przejmował od nas te zadania. Dzisiaj w projekcie budżetu na rok 2017 zaprojektowaliśmy kwotę 75 milionów zł. I to jest podstawowa część wzrostu, jeśli chodzi o budżet kancelarii.

Wydatki ujęte w rozdziale 75195 zostały wstępnie podzielone na: dotacje celowe na finansowanie lub dofinansowanie zadań zleconych do realizacji fundacjom – to jest kwota 40 milionów 500 tysięcy zł; dotacje celowe na finansowanie lub dofinansowanie zadań zleconych do realizacji stowarzyszeniom – to jest kwota 33 milionów 750 tysięcy zł; i dotacje na zadania zlecone do realizacji pozostałym jednostkom niezaliczonym do sektora finansów publicznych – kwota 750 tysięcy zł. Oczywiście ostateczny podział środków nastąpi po określeniu kierunków, priorytetów przez Prezydium Senatu. Dzisiaj Prezydium Senatu będzie dyskutowało nad wynikiem konsultacji, które były przeprowadzone. Kancelaria Senatu przeprowadziła szerokie konsultacje polonijne. Po przeprowadzeniu dyskusji nad wynikami konsultacji w trakcie kolejnego, sierpniowego posiedzenia Senatu marszałek Senatu zamierza zwołać posiedzenie Prezydium, na którym będą dyskutowane priorytety, kierunki, jeśli chodzi o postępowanie konkursowe, które będziemy ogłaszać, i o kierunki, jeśli chodzi o dzielenie środków dla Polonii i Polaków za granicami kraju.

Odnośnie do wydatków zaplanowanych w rozdziale 75101 „Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa”, z którego finansowana jest realizacja zadań Kancelarii Senatu związanych z merytoryczną i organizacyjno-techniczną obsługą działalności Senatu i jego organów oraz z udzielaniem pomocy senatorom w wykonywaniu mandatu senatorskiego, powiem, że zostały one ustalone w wysokości 102 milionów 451 tysięcy zł. Są one wyższe w stosunku do wydatków w roku bieżącym o 4 miliony 755 tysięcy zł, to jest o 4,9%. Struktura wydatków obejmuje: wydatki bieżące jednostek budżetowych – blisko 77%; wydatki na świadczenia na rzecz osób fizycznych – blisko 21%; oraz wydatki majątkowe – niewiele ponad 2%. Wydatki bieżące zaplanowano w wysokości 78 milionów 766 tysięcy zł i w stosunku do wydatków w ustawie budżetowej na rok 2016 są one wyższe o 2,9%. Koszty realizacji znacznej grupy zadań dotyczących obsługi administracyjnej i technicznej Senatu i jego organów zostały ustalone na poziomie kosztów w roku bieżącym. Wzrósł poziom niektórych wydatków związanych z koniecznością zapewnienia senatorom uprawnień dotyczących wykonywania mandatu, w szczególności bezpłatnych przejazdów i przelotów senatorów na terenie kraju, noclegów w Warszawie i poza miejscem stałego zamieszkania oraz innych świadczeń na rzecz senatorów takich, jak usługi pocztowe i zabezpieczenie medyczne w trakcie posiedzeń Senatu.

Zwiększone zostały również wydatki dotyczące współpracy Senatu i jego organów ze środowiskami polonijnymi, a także procesu zlecania i monitorowania realizacji zadań publicznych w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą. Już w tym roku mamy większe wydatki w tym zakresie, aktywność polonijna Senatu i jego organów w związku z przejęciem środków jest zdecydowanie większa niż w latach poprzednich. Jest już uchwała Senatu dotycząca powołania Polonijnej Rady Konsultacyjnej. Posiedzenia Polonijnej Rady Konsultacyjnej również będą stanowiły obciążenie dla budżetu Kancelarii Senatu. Spodziewamy się, że w dużej mierze będziemy refundowali koszty podróży przedstawicieli Polonii, którzy będą członkami Polonijnej Rady Konsultacyjnej i będą przybywali na posiedzenia do Senatu, więc w tym zakresie zaplanowaliśmy wzrost wydatków.

Projekt planu wydatków przeznaczonych na świadczenia na rzecz osób fizycznych w 2017 r. wynosi 21 milionów 435 tysięcy zł i jest wyższy w stosunku do planu na 2016 r. o 2 miliony 298 tysięcy zł, to jest o 12%. Wzrost wydatków nastąpił w pozycji budżetu dotyczącej finansowania działalności biur senatorskich. Jak państwo wiecie, spowodowany jest zwiększeniem od maja bieżącego roku kwoty ryczałtu przeznaczonego na pokrycie kosztów funkcjonowania biura, jak również koniecznością wypłaty pracownikom biur senatorskich dodatkowego wynagrodzenia rocznego w kwocie znacznie wyższej niż w roku bieżącym. W 2017 r. pracownikom biur senatorskich spełniającym warunki do otrzymania dodatkowego wynagrodzenia rocznego świadczenie to będzie wypłacane za 12 miesięcy pracy w biurze, a w roku bieżącym w związku ze zmianą kadencji to świadczenie było wypłacone wyłącznie za czas przepracowany w 2 ostatnich miesiącach 2015 r. Za pozostałe 10 miesięcy dodatkowe wynagrodzenie roczne zostało wypłacone na zakończenie VIII kadencji Senatu.

Wydatki majątkowe zaplanowano w kwocie 2 milionów 250 tysięcy zł i są one wyższe od wydatków majątkowych ujętych w ustawie budżetowej na rok 2016 o 200 tysięcy zł, to jest o 9,8%. W ramach tej kwoty kwota zakupów inwestycyjnych to 1 milion 950 tysięcy zł, a kwota inwestycji o charakterze budowlanym to 300 tysięcy zł. Wydatki majątkowe obejmują rozbudowę systemu zabezpieczeń i monitoringu w pomieszczeniach użytkowanych przez kancelarię, na co w 2016 r. przeznaczono 500 tysięcy zł. Ponadto w ramach wydatków majątkowych zaplanowano środki na zakup kopiarek oraz zakup sprzętu komputerowego, urządzeń do sieci komputerowej oraz aktualizacje oprogramowania.

Jeśli chodzi o planowane dochody kancelarii na rok 2017, to dochody budżetowe zaplanowaliśmy na poziomie 155 tysięcy zł i są one niższe od kwoty ujętej w planie budżetowym na rok 2016 o 187 tysięcy zł, to jest o 54,7%. To duże zmniejszenie wynika w szczególności z niewystępowania w 2017 r. jednego z podstawowych tytułów wpływów, tj. związanego z zakończeniem kadencji zwrotu niewykorzystanych przez senatorów środków na prowadzenie biur. Prognozowane dochody w tym paragrafie klasyfikacji budżetowej będą znacząco niższe niż w roku bieżącym. Na dochody ujęte w projekcie budżetu Kancelarii Senatu na 2017 r. składają się następujące pozycje: sprzedaż składników majątkowych – mówimy tutaj o środkach transportu, sukcesywnie wymieniamy flotę samochodów, te samochody, które wycofujemy, sprzedajemy – wpływy ze zwrotów dotacji celowych przekazanych organizacjom pozarządowym na realizację zadań publicznych w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą – już w tym roku mamy sytuację, kiedy organizacje odstępują od umów, więc zaplanowaliśmy wpływy do budżetu z tego tytułu – i rozliczenia z lat ubiegłych, np. zwroty nadpłaconych składek ZUS w związku z przekroczeniem rocznej podstawy wymiaru składek w ubezpieczeniu społecznym.

Z mojej strony to wszystko. Jeżeli są pytania, gotowy jestem wraz z panią dyrektor na nie odpowiadać.

Przewodniczący Sławomir Rybicki:

Dziękuję, Panie Ministrze.

Otwieram dyskusję.

Czy są pytania związane z planem budżetu na 2017 r.?

Pan przewodniczący Słoń. Bardzo proszę.

Senator Krzysztof Słoń:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Mam pytanie dotyczące wynagrodzenia pracowników kancelarii. Czy w trakcie dyskusji nad projektem budżetu pan minister zgłaszał może potrzebę wzrostu wynagrodzeń pracowników Kancelarii Senatu? Czy Kancelaria Sejmu również przewidziała wynagrodzenie pracowników Kancelarii Sejmu na poziomie ubiegłorocznym? I czy jest w planie wzrost wynagrodzeń pracowników Kancelarii Senatu?

Szef Kancelarii Senatu Jakub Kowalski:

Jeśli chodzi o kwestię wynagrodzeń, to w wytycznych z Ministerstwa Finansów otrzymaliśmy jasny postulat, jasną wytyczną zapisania ich na poziomie wynagrodzeń w roku 2016. My do tych wytycznych z Ministerstwa Finansów się zastosowaliśmy. Jeśli chodzi zaś o Kancelarię Sejmu, to tam jest bardzo nieznaczny wzrost, chyba o 0,3%, jeśli chodzi o wynagrodzenia. Najprawdopodobniej wynika to z faktu, iż w połowie przyszłego roku Kancelaria Sejmu będzie przejmowała część zadań, które outsourcinguje, wyprowadza na zewnątrz, na własne stany etatowe i będzie starała się je realizować siłami własnych, zatrudnionych na etatach pracowników. My utrzymaliśmy dokładnie ten sam poziom, stosując się do wytycznych z Ministerstwa Finansów.

Przewodniczący Sławomir Rybicki:

Dziękuję.

Bardzo proszę, Panie Senatorze.

Senator Przemysław Błaszczyk:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Panie Ministrze, ja też w tej sprawie. Chciałby się dowiedzieć… Bo doszły do mnie takie nieformalne informacje, że jednak pracownicy Kancelarii Senatu zarabiają najmniej, można tak powiedzieć, w tej strukturze, że w Sejmie i w instytucjach rządowych czy też ministerialnych poziom płac jest wyższy. Czy to jest prawda, czy też jest jakiś równy poziom wynagrodzeń? Dziękuję.

Szef Kancelarii Senatu Jakub Kowalski:

Jeśli porównamy się choćby z Kancelarią Sejmu, to okaże się, że średnie wynagrodzenie w Kancelarii Senatu jest niższe. Rozmawiałem w tej kwestii z marszałkiem Senatu. Jesteśmy umówieni, że jeżeli w toku dyskusji z ministrem finansów będziemy mieli szansę na zmianę tej sytuacji, to będziemy chcieli wykorzystać wszelkie narzędzia, żeby taką zmianę przeprowadzić. Jednak na tym etapie stosujemy się do tych wytycznych, jesteśmy we wstępnej fazie rozmów, jeśli chodzi o budżet. Jeżeli będą możliwości, to będziemy starali się zmienić ten stan rzeczy. Jeżeli Wysoka Komisja mogłaby przyjąć taki postulat, to na pewno pomogłoby to nam w dyskusjach z ministrem finansów i stanowiło przyczynek do dyskusji całego Senatu, jeśli chodzi o budżet kancelarii. Z całą pewnością byłoby to dla nas ułatwienie w rozmowach z ministrem finansów.

Przewodniczący Sławomir Rybicki:

Na jednym z najbliższych posiedzeń komisji poświęcimy specjalny punkt wynagrodzeniom w Kancelarii Senatu i postulatowi – ja tylko ten temat wrzucam, nie chcę, żebyśmy dzisiaj podejmowali dyskusję – który się pojawiał już w poprzednich kadencjach, aby pracownicy biur senatorskich byli pracownikami Senatu, a nie pracownikami senatorów, ponieważ po stronie senatorów to się wiąże z licznymi obowiązkami, np. w zakresie odpowiedzialności co do bhp itd. Więc ten temat też, jak sądzę, na posiedzeniu komisji się pojawi.

Bardzo proszę, przewodniczący Słoń.

Senator Krzysztof Słoń:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Panie Ministrze, moje pytanie dotyczy jeszcze obsługi przez Kancelarię Senatu zwiększonej liczby zadań związanych ze współpracą Senatu z Polonią. Ja się cieszę z tego, że przybyło nam tych zadań i że Senat w tej chwili będzie realizował tę współpracę z Polonią. Dochodzi do tego jeszcze Polonijna Rada Konsultacyjna. Czy w związku z tym pan minister przewiduje jakieś zmiany w strukturze zatrudnienia w kancelarii choćby po to, żeby sprostać tym tak bardzo ważnym, ale pewnie pracochłonnym zadaniom? Dziękuję.

Szef Kancelarii Senatu Jakub Kowalski:

Jak państwo wiecie, w trakcie roku zostało odtworzone Biuro Polonijne w ramach zmiany struktury organizacyjnej Kancelarii Senatu. Biuro Polonijne jest tą jednostką, która będzie obsługiwała zdecydowanie największą część spraw polonijnych. Dzisiaj stan etatowy biura to, o ile dobrze pamiętam, 13 pracowników. Chcemy, żeby ten stan etatowy do końca tego roku to było 18 pracowników, tak rozmawiałem z dyrektorem Biura Polonijnego. Będzie to stan etatowy zbliżony do stanu w momencie likwidacji biura, kiedy to biuro było likwidowane w strukturze Kancelarii Senatu. Czy ten stan etatowy wystarczy, żeby obsłużyć spodziewaną liczbę wniosków? Pokaże to pewnie rok przyszły i pierwsza przeprowadzona w pełni przez Kancelarię Senatu i przez Senat procedura naboru wniosków i dzielenia środków na opiekę nad Polonią i Polakami za granicą. My oczywiście będziemy na bieżąco reagować, bo jesteśmy świadomi tego, że to zadanie musi być bardzo dobrze przeprowadzone przez Senat i Kancelarię Senatu. Jeżeli będą potrzebne zmiany etatowe i poszerzenie składu etatowego, to ja jestem otwarty i gotowy. W stałym kontakcie z panem dyrektorem Romualdem Łanczkowskim będziemy na bieżąco te sprawy monitorować.

Przewodniczący Sławomir Rybicki:

Dziękuję.

Pani senator Pańczyk- Pozdziej.

Senator Maria Pańczyk-Pozdziej:

Ja tylko chciałabym dopytać o sprawę, którą poruszył pan senator Błaszczyk. Jak kształtują się te różnice w uposażeniu pracowników Kancelarii Senatu i Kancelarii Sejmu? Czy są one znaczne? I jaka w ogóle jest średnia?

(Szef Kancelarii Senatu Jakub Kowalski: Jeśli chodzi o szczegóły wynagrodzeń, to pani dyrektor Agnieszka Szlązak o tym powie.)

Dyrektor Biura Finansowego w Kancelarii Senatu Agnieszka Szlązak:

Pani Senator! Wysoka Komisjo!

Jeżeli chodzi o wynagrodzenia pracowników Kancelarii Senatu, to rzeczywiście one są niższe od wynagrodzeń pracowników Kancelarii Sejmu. O ile pamiętam, różnica to około 500 zł. Ale ta kwota, o której mówię, może być zakłócona wypłatą w roku 2015… Ona może wynikać z tego, że zarówno w Kancelarii Sejmu, jak i w Kancelarii Senatu były wypłacone dodatkowe wynagrodzenia związane z zakończeniem kadencji Senatu i zakończeniem kadencji Sejmu. Przy czym te kwoty były rożne w Kancelarii Sejmu i w Kancelarii Senatu, więc to one mogą mieć wpływ na średnią. Poza tym na średnią również miały wpływ odprawy i inne świadczenia wypłacane osobom, które były zatrudnione zarówno w Kancelarii Sejmu, jak i w Kancelarii Senatu na okres sprawowania funkcji przez osoby zajmujące kierownicze stanowiska państwowe. Tak więc to może być kwota nierzetelna, niewłaściwa. Średnie przeciętne wynagrodzenie pracowników Kancelarii Senatu w roku 2015 wynosiło 7 tysięcy 947 zł i 50 gr. Takie było przeciętne wynagrodzenie i ono było większe w stosunku do przeciętnego wynagrodzenia w roku 2014 o 684 zł. Oczywiście jeżeli chodzi o ranking, to wyższe przeciętne wynagrodzenie jest w Kancelarii Prezydenta, w Najwyższej Izbie Kontroli. To są jednostki, w których rzeczywiście to przeciętne wynagrodzenie jest wyższe.

Przewodniczący Sławomir Rybicki:

Dziękuję bardzo.

Czy są jeszcze głosy w dyskusji?

Panie Przewodniczący?

Senator Krzysztof Słoń:

Jeśli nie ma już głosów w dyskusji, to ja pozwolę sobie zaproponować Wysokiej Komisji wniosek o pozytywne zaopiniowanie projektu budżetu Kancelarii Senatu na 2017 r.

Przewodniczący Sławomir Rybicki:

Dziękuję bardzo.

(Szef Kancelarii Senatu Jakub Kowalski: Panie Przewodniczący, czy ja mogę w tym momencie…)

Bardzo proszę, Panie Ministrze.

Szef Kancelarii Senatu Jakub Kowalski:

Jeżeli państwo nosicie się z zamiarem… Jeśli byłaby w komisji wola podniesienia kwestii wzrostu wynagrodzeń, to dla nas najprostszym argumentem do wykorzystania byłoby zastrzeżenie już w opinii komisji regulaminowej, że komisja zwraca się do marszałku Senatu z prośbą o podjęcie działań zmierzających do wzrostu wynagrodzeń w Kancelarii Senatu. Wtedy moglibyśmy jeszcze na tym etapie dokonywać korekty, przed przekazaniem projektu do ministra finansów.

Przewodniczący Sławomir Rybicki:

Przewodniczący Słoń. Bardzo proszę.

Senator Krzysztof Słoń:

Panie Przewodniczący, uwzględniając wniosek pana ministra, tę sugestię, modyfikuję swój wniosek o pozytywne zaopiniowanie budżetu. Będzie to wniosek rozbudowany o ten element, o którym wspomniał pan minister. Proponuję Wysokiej Komisji pozytywną opinię o projekcie budżetu Kancelarii Senatu na 2017 r. z jednoczesnym wnioskiem o rozpoczęcie prac nad zwiększeniem wynagrodzeń pracowników Kancelarii Senatu.

(Głos z sali: Już w 2017 r.)

Tak, już w 2017 r.

Przewodniczący Sławomir Rybicki:

Pani marszałek Pańczyk-Pozdziej.

Senator Maria Pańczyk-Pozdziej:

Według mnie jeszcze jest konieczne podanie właśnie tego argumentu, żeby to nie było tak, że my wyłącznie…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Argumentu o dostosowaniu do tych uposażeń, jakie obowiązują w Sejmie.

Przewodniczący Sławomir Rybicki:

Czy są jeszcze głosy w dyskusji?

Skoro nie ma, to poddaję pod głosowanie opinię, którą wyraża komisja wobec propozycji budżetu Kancelarii Senatu na 2017 r., z zastrzeżeniem – które, jak rozumiem, sformułujecie państwo we właściwy sposób – aby już w budżecie na 2017 r. podjąć decyzję o zwiększeniu wynagrodzeń pracowników Kancelarii Senatu.

Na podstawie art. 8 ust. 1 Regulaminu Senatu poddaję pod głosowanie, jak rozumiem, pozytywną opinię Wysokiej Komisji o propozycji budżetu.

Kto jest za? (5)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (0)

Dziękuję bardzo.

Zamykam posiedzenie Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich.

(Koniec posiedzenia o godzinie 8 minut 55)