Narzędzia:

Zapowiedzi

11-13 stycznia 2010 r.

11 stycznia 2010

11-13 stycznia 2010 r. odbyło się 47. posiedzenie Senatu.

Poprawki Senatu do ustawy budżetowej na rok 2010

Ustawę budżetową na rok 2010 Sejm uchwalił 18 grudnia 2009 r. Senatorowie zdecydowali o wprowadzeniu do niej 16 poprawek.

Regulacja zakłada, że deficyt budżetowy nie przekroczy 52 mld 214 mln 216 tys. zł. Dochody mają wynieść 248 mld 868 mln 601 tys. zł, wydatki - nie więcej niż 301 mld 82 mln 817 tys. zł. Przychody z prywatyzacji osiągną około 25 mld zł. Ministerstwo Finansów przewiduje, że w 2010 r. z podatków ma wpłynąć do budżetu ponad 223 mld zł, z tego z VAT - 106,2 mld zł, z akcyzy - 53 mld zł, z podatku od hazardu - 1,5 mld zł, CIT - 26,3 mld zł, PIT - 36 mld zł.

Uchwalając budżet na 2010 r., Sejm przyjął 10 poprawek, m.in. przewidującą zmniejszenie o ponad 150 mln zł dotacji dla Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Pieniądze te mają m.in. powiększyć o 120 mln zł rezerwę celową na dopłaty do paliwa rolniczego. Sejm przyjął także jedną poprawkę, zakładającą zwiększenie wartości kosztorysowej budowy nowej siedziby Szpitala Uniwersyteckiego Kraków-Prokocim z 1 mld zł 88 mln do 1 mld zł 529 mln zł.

Pracująca w Senacie nad ustawą budżetową Komisja Budżetu i Finansów Publicznych opowiedziała się za wprowadzeniem 13 poprawek, m.in. za upoważnieniem ministra finansów do udzielenia Funduszowi Ubezpieczeń Społecznych pożyczki w wysokości do 5,5 mld zł na wypłatę świadczeń gwarantowanych. Inna zaproponowana poprawka przewidywała zmniejszenie o 474 tys. zł tegorocznych wydatków Kancelarii Senatu. Kwota ta ma zostać przekazana na bieżące wydatki archiwów państwowych. Akceptację komisji budżetu uzyskała ponadto poprawka zgłoszona przez Komisję Rolnictwa, zmierzająca do zwiększenia o 31 mln zł odpisu na fundusz administracyjny Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, m.in. kosztem zmniejszenia wydatków na zasiłki pogrzebowe z KRUS.

Podczas debaty na posiedzeniu Izby poparcie ustawy zadeklarowali senatorowie z PO, a negatywnie ocenili ją senatorowie z opozycji. Krytycznie o ustawie wypowiadał się senator Grzegorz Banaś (PiS). "Nie sądzę, aby był to budżet dobry dla Polski, my go nie poprzemy" - zapowiedział i dodał, że w poczuciu odpowiedzialności za Polskę jego klub złożył poprawki, m.in. dotyczące ochrony zdrowia, szkolnictwa, czy spraw społecznych.

Z kolei senator Henryk Woźniak (PO) podkreślał przezorność rządu, umiarkowanie i wstrzemięźliwość. Powiedział, że jest optymistą i wierzy, że w 2010 r. spełnią się marzenia i będzie lepiej.

Senator Stanisław Zając optymizm resortu finansów co do rozpatrywanego budżetu uznał za nadmierny i nieuzasadniony.

Senator Jan Rulewski stwierdził, że planowany budżet "większości Polaków odpowiada". "(...) to nie jest budżet przełomu, ale to jest budżet, od którego można mówić o zmianach" - ocenił.

"Czy ratowanie budżetu państwa zapowiadaną w tym roku prywatyzacją i tymi 25 miliardami zł, których oczekujemy ze sprzedaży majątku narodowego, nie skończy się kompromitacją podobną do tej ze stoczniami?" - pytał z kolei senator Czesław Ryszka.

W opinii senatora Józefa Bergiera zaś, "budżet na rok 2010 to dobry, wyważony plan finansowy na tle ogólnoświatowej czy europejskiej sytuacji gospodarczej".

Minister finansów Jan Vincent-Rostowski zapowiedział w trakcie debaty, że ewentualne wyższe wpływy budżetu nie spowodują, iż rząd zwiększy wydatki państwa. Minister uznał budżet na rok 2010 za ostrożny i odpowiedzialny. Zastrzegł jednak, że trzeba pamiętać, iż gospodarka światowa w pełni się jeszcze nie ustabilizowała. "Powinniśmy zakładać, że istnieje możliwość jakiegoś dalszego szoku zewnętrznego. Ja nie przewiduję tzw. drugiej fali kryzysu, (...) ale powinniśmy się na nią przygotować. Dlatego zakładamy ostrożny poziom wzrostu gospodarczego w 2010 r." - powiedział minister. Zaapelował do senatorów, aby maksymalnego poziomu deficytu nie mylić z najbardziej prawdopodobnym poziomem. Dodał, że deficyt, z którym kończy się rok, jest prawie zawsze niższy od zapisanego w ustawie budżetowej.

Według ministra następna faza rozwoju gospodarczego Europy będzie związana z problemami finansów publicznych w wielu krajach. "Powinniśmy zrobić wszystko, co możemy, aby mieć jak najmniejszy deficyt w roku 2010 i następnych latach. Wobec tego rząd nie przewiduje możliwości zwiększania jakichkolwiek wydatków na skutek tego, że mamy wyższe dochody" - stwierdził minister finansów. Zapowiedział także, że do końca stycznia powinien zostać przedstawiony program konsolidacji sektora finansów publicznych. Jednym z jego kluczowych elementów będzie reguła wydatkowa, która w bardzo rygorystyczny sposób ograniczy wzrost wydatków publicznych w latach 2011-2013. Będzie ona obowiązywała nie tylko na poziomie ogólnych, ale także szczegółowych wydatków przewidzianych przez nowe ustawy.

Senatorowie zaproponowali ogółem 39 poprawek do ustawy budżetowej. Swoje wnioski o charakterze legislacyjnym złożyli senatorowie: Grzegorz Banaś, Krzysztof Kwiatkowski, Stanisław Zając, Krystyna Bochenek, Władysław Dajczak, Jan Rulewski, Tadeusz Gruszka, Przemysław Błaszczyk, Zbigniew Romaszewski, Kazimierz Wiatr, Piotr Ł.J. Andrzejewski, Władysław Ortyl, Kazimierz Kleina, Witold Idczak, Norbert Krajczy, Sławomir Sadowski, Jerzy Chróścikowski, Tadeusz Skorupa, Piotr Kaleta, Zbigniew Cichoń i Stanisław Gogacz. Za podjęciem uchwały w sprawie przyjęcia ustawy budżetowej z 16 zmianami głosowało 55 senatorów, 38 było przeciw, a 1 wstrzymał się od głosu.

Senatorowie zadecydowali m.in. o zwiększeniu wydatków majątkowych Agencji Wywiadu o 22 mln zł. Zwiększono także limit przyrostu zadłużenia z tytułu zaciągniętych i spłaconych kredytów lub pożyczek oraz emisji i spłaty skarbowych papierów wartościowych o 5 mld zł oraz upoważniono ministra finansów do udzielania pożyczek Funduszowi Ubezpieczeń Społecznych na wypłatę świadczeń gwarantowanych do 5,5 mld zł.

Zgodnie z inną przyjętą poprawką o 31 mln zł zwiększono odpis na fundusz administracyjny Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego z przeznaczeniem m.in. na realizację programów w ramach pożyczki Banku Światowego, dostosowanie systemów KRUS do nowych rozwiązań organizacyjnych i dostosowanie do dyrektywy dotyczącej Pojedynczego Punktu Kontaktowego.

Izba postanowiła także zmniejszyć wydatki majątkowe Kancelarii Senatu o 474 tys. zł z przeznaczeniem na wydatki bieżące archiwów państwowych.

Senat zwiększył o 300 tys. zł wydatki bieżące Urzędu do spraw Cudzoziemców kosztem zmniejszenia wydatków przeznaczonych na pomoc dla cudzoziemców. O 2 mln zł zmniejszono rezerwę celową na wybory, zwiększając o 1 mln zł wydatki bieżące Wyższego Urzędu Górniczego oraz o 1 mln zł środki przeznaczone na działania związane z obchodami trzydziestej rocznicy utworzenia "Solidarności".

Zaktualizowano plan finansowy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz zamieszczono go we właściwym załączniku ustawy budżetowej.

Senatorowie dokonali również przeniesienia 200 tys. zł przeznaczonych na wynagrodzenia, w ramach budżetu województwa śląskiego, z urzędu wojewódzkiego na Inspekcję Transportu Drogowego. W budżecie województwa mazowieckiego natomiast zwiększono o 22 tys. zł kwotę przeznaczoną na wynagrodzenia Państwowej Straży Rybackiej kosztem wynagrodzeń w zespołach do spraw orzekania o niepełnosprawności. Z kolei w budżecie województwa dolnośląskiego zwiększono o 65 tys. zł środki na wynagrodzenia w tamtejszym urzędzie wojewódzkim. Zadecydowano również o zwiększeniu o 48 tys. zł środków na wynagrodzenia nadzoru budowlanego w ramach budżetu województwa podkarpackiego.

Senatorowie postanowili ponadto zwiększyć o 5 mln zł wydatki na więziennictwo, z przeznaczeniem na zakup świadczeń zdrowotnych, kosztem zmniejszenia dwóch rezerw celowych. Zwiększono też o 740 tys. zł, kosztem zmniejszenia wydatków w części: "Sprawy rodziny", wydatki bieżące Kancelarii Prezesa Rady Ministrów z przeznaczeniem na finansowanie 7 etatów dla pracowników wykonujących zadania z zakresu przeciwdziałania dyskryminacji.

W ostatniej przyjętej poprawce dokonano przesunięcia 2,5 mln zł w planie finansowym Funduszu Ubezpieczeń Społecznych i Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, zwiększając o tę kwotę wydatki FUS na prewencję wypadkową.

Akceptacji Izby nie zyskały natomiast wnioski senatorów opozycji, m.in. zmiana zmierzająca do zwiększenia o 200 mln zł środków na finansowanie Narodowego Programu Zwalczania Chorób Nowotworowych; poprawka podwyższająca o taką samą kwotę dotację na szkolnictwo wyższe ani przekazująca 80 mln zł na realizację programu "Szklanka mleka". Nie uchwalono także, postulowanego przez PiS, przeznaczenia 200 mln zł na inwestycje początkowe w górnictwie. Środki na ten cel pochodziłyby m.in. wyższych dochodów z VAT.

Senat odrzucił także 16 tzw. regionalnych poprawek. Źródłem finansowania zwiększonych wydatków w poszczególnych województwach miała być rezerwa na współfinansowanie inwestycji realizowanych z środków UE czy środki zaplanowane na obsługę zadłużenia zagranicznego. Nie chciało się na to zgodzić Ministerstwo Finansów.

Teraz poprawkami Senatu wprowadzonymi do budżetu zajmie się Sejm. Zgodnie z harmonogramem prac nad ustawą najpierw powinna je rozpatrzyć sejmowa Komisja Finansów Publicznych, a 20-22 stycznia 2010 r., na posiedzeniu plenarnym, posłowie przeprowadziliby nad nimi głosowanie. Po ewentualnym wprowadzeniu poprawek najpóźniej 26 stycznia 2010 r. ustawa zostanie skierowana do podpisu prezydenta.

Senat wprowadził poprawki do ustawy  zmianie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz niektórych innych ustaw

Nowelizacja, uchwalona przez Sejm na 56. posiedzeniu, 17 grudnia 2009 r., zmienia m.in. zasady przyznawania statusu organizacji pożytku publicznego i zwiększa nadzór nad nimi. Postanowiono, że status organizacji pożytku publicznego będzie mogła uzyskać wyłącznie organizacja prowadząca działalność nieprzerwanie co najmniej 2 lata. Ustawa zakłada także, że członkowie organu zarządzającego, organu kontroli lub nadzoru organizacji będą ponosić odpowiedzialność za szkody wyrządzone działaniem niezgodnym z prawem lub statutem.

Ustawa wprowadza nową definicję organizacji pozarządowej, precyzyjnie wyłączając z tej kategorii spółki akcyjne i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Status organizacji pożytku publicznego mogą uzyskać natomiast organizacje, których głównym celem nie jest osiąganie zysku, a na realizację celu (non profit) przeznaczają większość swojego zysku i nie dzielą go między założycieli i pracowników.

Nowelizacja reguluje także zasady zlecania organizacjom pożytku publicznego wykonywania zadań publicznych. Możliwe jest przekazanie jednej organizacji poza konkursem 20 tys. zł na projekt, który byłby realizowany w ciągu 90 dni. W nowych przepisach zawarto też zapis, że na ten cel nie można wydać więcej niż 20% wszystkich środków przeznaczonych na organizacje pozarządowe.

W myśl nowych przepisów, organizacje będą się mogły ubiegać także o środki na zadania publiczne realizowane poza konkursem w czasie klęski żywiołowej, katastrofy lub w sytuacji, gdy w grę wchodzi ochrona życia i zdrowia ludzkiego.

Podniesiono limit wynagrodzeń w organizacjach pożytku publicznego do trzykrotności średniego miesięcznego wynagrodzenia (dotychczas było to 150%). W nowelizacji podkreślono, że działalność gospodarcza prowadzona przez organizację pozarządową może mieć charakter jedynie dodatkowy w stosunku do jej zadań podstawowych, czyli działalności pożytku publicznego.

Jednostki samorządu terytorialnego, oprócz rocznych programów współpracy z organizacjami pozarządowymi, będą mogły przygotowywać również plany wieloletnie, co ma ułatwić realizację zadań długoterminowych. Wprowadzono też możliwość składania wspólnej oferty kilku organizacji przy ubieganiu się o środki publiczne.

Nowelizacja zakłada także możliwość zawiązywania tzw. umowy o wykonywaniu inicjatywy lokalnej. Polega ona na realizacji zadania publicznego z inicjatywy stowarzyszenia zwykłego we współpracy z gminą.

Jawności i przejrzystości funkcjonowania organizacji pożytku publicznego służyć ma obowiązek podawania do publicznej wiadomości sprawozdań z wykorzystania 1% podatku przekazywanego przez osoby fizyczne. Zgodnie z nowymi przepisami resort pracy będzie mógł żądać wyjaśnień dotyczących działalności organizacji pożytku publicznego. Ma to zwiększyć rzetelność i wiarygodność trzeciego sektora. Chodzi m.in. o sprawy finansowe związane z dotacjami, darowiznami czy środkami uzyskanymi dzięki zbiórkom publicznym lub przekazanymi przez podatników. Jeśli organizacja nie przedstawi żądanych wyjaśnień, resort będzie mógł wystąpić do sądu o cofnięcie statusu pożytku publicznego.

Na poziomie wojewódzkim, powiatowym i gminnym będzie można powoływać lokalne rady działalności pożytku publicznego. W ich skład, oprócz przedstawicieli trzeciego sektora, wchodziłyby osoby wytypowane przez zarząd województwa i wojewodę.

Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji zarekomendowała Izbie odrzucenie ustawy, a Komisja Rodziny i Polityki Społecznej oraz Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Samorządowej zaproponowały wprowadzenie do niej poprawek (odpowiednio 39 i 20). Senatorowie Grzegorz Czelej, Roman Ludwiczuk, Tadeusz Gruszka, Małgorzata Adamczak i Stanisław Jurcewicz także zgłosili propozycje zmian.

W wyniku głosowania Senat nie poparł wniosku o odrzucenie ustawy, zaakceptował natomiast 41 poprawek do niej. Izba postanowiła m.in., że gminy i powiaty będą zobligowane do tworzenia lokalnych rad działalności pożytku publicznego, jeśli wystąpi o to określona liczba organizacji. Samorządy, w myśl senackich zmian, będą musiały, a nie tylko mogły, tworzyć takie rady, jeśli wniosek o to złoży na szczeblu powiatowym co najmniej 5 organizacji, a gminnym - co najmniej 3 z nich. Rady działalności pożytku publicznego mają charakter doradczy i inicjatywny. Ich zadanie polega m.in. na wyrażaniu opinii w sprawie stosowania ustawy i projektów aktów prawnych dotyczących działalności pożytku publicznego i wolontariatu, opinii w sprawie zlecania zadań publicznych organizacjom, na promowaniu standardów prowadzenia działalności pożytku publicznego, uczestniczeniu w postępowaniach kontrolnych, analizowaniu informacji o prowadzonych kontrolach.

Senat rozszerzył także zakres ustawy, wykreślając z jej pierwszego punktu zapis o tym, że dotyczy ona działań organizacji pożytku publicznego "w sferze zadań publicznych". Poprawka ta jest zgodna z oczekiwaniami organizacji pozarządowych, oceniających to jako zbyt wąski zapis. Senatorowie uchwalili, że ustawa ma dotyczyć "prowadzenia działalności pożytku publicznego oraz współpracy władz publicznych z organizacjami pozarządowymi".

Senat zdecydował ponadto o utrzymaniu aktualnie obowiązujących rozwiązań dotyczących stowarzyszeń zwykłych.

Izba zmieniła również m.in. zasady prowadzenia działalności pożytku publicznego przez spółki akcyjne, spółki z ograniczoną odpowiedzialnością i kluby sportowe będące spółkami. Zgodnie z nowelizacją mogą one prowadzić działalność pożytku publicznego, jeśli ich celem nie jest osiąganie zysku. Senat wprowadził przepis o wyłączeniu udziału w ich dochodzie członków, udziałowców i pracowników. Poprawka zastąpi przepis wprowadzony przez Sejm o obowiązku przeznaczania całości dochodu tych podmiotów na realizację celów statutowych.

Senatorowie zmienili również zapis o możliwości złożenia przez ministra polityki społecznej wniosku do KRS o wykreślenie organizacji z rejestru, jeśli wykorzystała ona dotacje niezgodnie z przeznaczeniem. Będzie to możliwe, gdy do nieodpowiedniego wykorzystania dojdzie wielokrotnie.

Izba postanowiła też doprecyzować przepis przejściowy, aby jednoznacznie przesądzić, że do realizacji zadań zlecanych w trybie otwartych konkursów ofert ogłoszonych przed dniem wejścia ustawy w życie znajdą zastosowanie przepisy dotychczasowe. Senat uznał również za celowe wprowadzenie przepisu przejściowego, który przewiduje, że do rocznych programów współpracy uchwalonych przed dniem wejścia w życie ustawy znajdą zastosowanie dotychczasowe przepisy.

Niezbędne było również skorygowanie przepisu o wejściu ustawy w życie. Izba stanęła na stanowisku, że ustawa powinna wejść w życie po upływie 14 dni od daty ogłoszenia z dwoma wyjątkami.

Spora część zmian wprowadzonych przez Senat to poprawki o charakterze redakcyjnym, uściślającym i porządkującym.

Teraz ustawa zmianie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz niektórych innych ustaw wróci do Sejmu.

Ustawa o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw - przyjęta z poprawkami

Nowelizacja ustawy o odpadach została uchwalona przez Sejm na 56. posiedzeniu, 17 grudnia 2009 r. Zakłada ona m.in., że metodą utylizacji zakaźnych odpadów medycznych pozostanie ich spalanie. Uwagę senatorów zwróciły głównie sposoby utylizacji odpadów medycznych. Przytaczali oni opinie naukowców na ten temat. Według jednych analiz tylko spalanie zapewnia bezpieczeństwo epidemiologiczne, według drugich - takie bezpieczeństwo gwarantują wszystkie rozwiązania stosowane współcześnie.

Senator Zbigniew Pawłowicz, który jest dyrektorem centrum onkologii w Bydgoszczy, prowadzącego spalarnię odpadów, przekonywał, że wszystkie odpady medyczne powinny trafiać do spalarni, bo tylko to pozwala na ochronę epidemiologiczną ludzi. Senator Krzysztof Majkowski popierał utrzymanie spalania odpadów medycznych. Przypominał, że pierwotna wersja projektu, przygotowana w resorcie środowiska, nie przewidywała alternatywnych metod. Pytał, dlaczego resort środowiska pod naciskiem ministerstwa zdrowia zmienił zdanie i promuje inne niż spalanie metody utylizacyjne.

Wiceminister środowiska Bernard Błaszczyk przekonywał senatorów, że propozycja rządu nie oznacza zastąpienia obecnego monopolu 37 spalarni odpadów medycznych monopolem innych metod utylizacji odpadów, np. tzw. autoklawowania. "Chcemy, by dyrektor szpitala mógł wybrać spośród 9-10 metod utylizacji, wśród których jest również spalanie. Dyrektor będzie decydował, co jest bardziej opłacalne dla szpitala" - powiedział wiceminister.

Podkreślał także, że odpady medyczne nie są najważniejszą grupą odpadów. To zaledwie 30 tys. t rocznie, podczas gdy odpadów komunalnych powstaje w ciągu roku 9,5 mln t. Wiceminister zaznaczył też, że rząd nie chce wyeliminować spalania. Zapewnił, że w nowym rozporządzeniu ministra zdrowia zostaną określone parametry alternatywnych metod utylizacji, które zapewnią bezpieczeństwo tych procesów.

Oprócz zapisów dotyczących odpadów medycznych nowelizacja ustawy pozwala m.in. na zamykanie z urzędu składowisk odpadów, które nie spełniają wymogów prawa. Ułatwia również działalność firm, które zajmują się budownictwem, rozbiórkami, remontami, ponieważ wprowadza jedną, ogólnopolską decyzję zatwierdzającą gospodarkę odpadami. Zmiany wprowadzają też zakaz składowania selektywnie zebranych odpadów palnych i tych ulegających biodegradacji.

Zgodnie z nowymi zasadami nie będzie można wywozić poza granice województwa odpadów niezawierających substancji niebezpiecznych. Będzie je trzeba zagospodarowywać lub utylizować tam, gdzie zostały wytworzone, chyba że bliżej znajdzie się instalacja do unieszkodliwiania odpadów, np. spalarnia w sąsiednim województwie.

Pracujące nad nowelizacją ustawy o odpadach komisje ochrony środowiska i samorządu zaproponowały wprowadzenie do niej 14 poprawek. Senatorowie Piotr Ł.J. Andrzejewski, Wojciech Skurkiewicz i Andrzej Misiołek także zgłosili wnioski o wprowadzenie zmian.

Ostatecznie Izba zdecydowała o uchwaleniu 16 poprawek do nowelizacji. Senat wprowadził do niej sporą grupę zmian o charakterze redakcyjnym, uściślającym, porządkującym, służących wyeliminowaniu niespójności i wątpliwości interpretacyjnych, a także przestrzeganiu zasad techniki prawodawczej.

Senatorowie uznali także za konieczne, aby określić wymogi, jakie muszą spełniać pomieszczenia, do których należy dostarczać zakaźne odpady medyczne i weterynaryjne, powstałe w wyniku świadczenia usług medycznych lub weterynaryjnych na wezwanie.

Celem kolejnej senackiej poprawki było wskazanie właściwości miejscowej organu (regionalny dyrektor ochrony środowiska albo marszałek województwa) do wydania jednej decyzji zatwierdzającej program gospodarki odpadami, obejmującej odpady powstałe w wyniku rozbiórki, remontów i eksploatacji urządzeń przewoźnych do przetwarzania odpadów zawierających azbest.

Część uchwalonych zmian wynikało z konieczności dostosowania zakresu rocznego sprawozdania o pojazdach wycofanych eksploatacji do wprowadzanych zmian dotyczących osiągania poziomów odzysku i recyklingu dla pojazdów wycofanych z eksploatacji niezależnie od daty produkcji. W związku z tym, że to sprawozdania roczne, Senat zaproponował, aby zmiany w tym zakresie weszły w życie 1 stycznia 2011 r., i wprowadził odpowiedni przepis przejściowy.

Senackie poprawki rozpatrzy teraz Sejm.

Senat wprowadził poprawki do ustawy o zmianie ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw

Sejm uchwalił nowelizację na 56. posiedzeniu, 17 grudnia 2009 r. Potrzeba jej wprowadzenia związana jest przede wszystkim z procesem profesjonalizacji sił zbrojnych. Ustawa dostosowuje również przepisy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych RP do wyroków Trybunału Konstytucyjnego z 29 czerwca i 17 marca 2008 r.

Najistotniejsze zmiany to zrównanie żołnierzy zawodowych - zarówno pełniących służbę stałą, jak i tych, którzy pełnią służbę kontraktową - w prawach do zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych.

Istotne zmiany dotyczą też nazewnictwa. Znikają pojęcia: "żołnierz służby stałej", "kwatera zastępcza", a dodawane są nowe: "wspólna kwatera stała", "zajmowanie lokalu", "służbowy pokój noclegowy", "eksploatacja kwatery". Wiele definicji zmodyfikowano.

Ustawa zmienia także status Wojskowej Agencji Mieszkaniowej. Zostaje ona podporządkowana bezpośrednio ministrowi obrony narodowej. Prezes agencji będzie powoływany i odwoływany przez ministra obrony narodowej w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw skarbu państwa. Likwidacji ulega rada nadzorcza agencji.

Na podstawie nowych przepisów podmiotami uprawnionymi do kontrolowania działalności agencji staną się minister obrony narodowej i osoby przez niego upoważnione. Kontrola będzie przeprowadzana na podstawie dowodu osobistego i imiennego upoważnienia wydawanego przez ministra.

Nowelizacja przewiduje trzy formy realizacji prawa wszystkich żołnierzy zawodowych do zakwaterowania: przydział kwatery albo innego lokalu mieszkalnego, przydział miejsca w internacie albo kwaterze internatowej nieodpłatnie i wypłatę świadczenia mieszkaniowego żołnierzom zaspokajającym potrzeby mieszkaniowe we własnym zakresie jako formę pomocy finansowej. Zlikwidowano uprawnienie do kwatery funkcyjnej, które przysługiwało żołnierzom służby stałej zajmującym kierownicze stanowiska w Ministerstwie Obrony Narodowej.

Wprowadzono także rozwiązania zmierzające do rozdzielenia dysponowania lokalami mieszkalnymi w trybie administracyjnym, odnoszącym się tylko do żołnierzy zawodowych i w trybie cywilnym, dotyczącym pozostałych osób. Takie rozwiązanie wychodzi naprzeciw wyrokowi Trybunału Konstytucyjnego i zapewnia możliwość ochrony praw lokatorów innych niż żołnierze zawodowi.

Zgodnie z nowelizacją, zakazane będzie ulepszanie stanu technicznego mieszkania. Doświadczenia z dotychczasowej eksploatacji kwater pokazały bowiem, że w krótkim czasie po dokonaniu ulepszeń żołnierze z przyczyn służbowych musieli opuszczać kwatery i dużym problemem stawała się wycena tych modernizacji.

Ustawa zawiera też przepisy określające prawo do mieszkania przysługujące żołnierzowi i jego małżonkowi w razie orzeczenia rozwodu. Żołnierzowi będzie przysługiwało prawo do zamieszkiwania w lokalu mieszkalnym o parametrach jemu przysługujących, małżonek mający dzieci zaś na czas oznaczony stawałby się stroną umowy najmu lokalu o parametrach lokalu socjalnego.

Zgodnie z ustawą zostaną zlikwidowane hotele garnizonowe, przeznaczone do krótkotrwałego zakwaterowania żołnierzy i pracowników wojska.

Przewidziano także zmniejszenie wysokości pomniejszeń stosowanych przy sprzedaży lokalu mieszkaniowego przez agencję. Celem ograniczenia wysokości tych bonifikat było zbliżenie ich wartości do wysokości odpraw. Te zmiany wejdą w życie 1 stycznia 2013 r.

Komisja Obrony Narodowej wniosła o wprowadzenie 11 zmian do nowelizacji, propozycje poprawek legislacyjnych złożyli także senatorowie Stanisław Zając i Waldemar Kraska.

Izba w wyniku głosowań poparła 11 zmian. Jedna z nich dotyczyła przepisu określającego obowiązki osoby zajmującej lokal w zakresie wnoszenia przez nią opłat za jego używanie. Opłata taka nie może przekroczyć 3% wartości odtworzeniowej 1 m2 powierzchni użytkowej w skali rocznej. Przepis sejmowy nakazywał pobieranie opłaty miesięcznej obliczanej od 1 m2 bez uwzględnienia powierzchni całkowitej zajmowanego lokalu. Senat uchwalił poprawkę uwzględniającą metraż zajmowanego pomieszczenia przy obliczaniu miesięcznych opłat za używanie lokalu, a także wprowadził definicję wartości odtworzeniowej lokalu, która uzależnia wprost wysokość opłat za jego używanie od jego powierzchni.

Kolejna senacka poprawka dotyczyła przepisów regulujących prawo do mieszkania rozwiedzionego żołnierza i jego małżonka. Możliwość dostępu do prawa do lokalu wyznacza posiadanie dzieci przez rozwodzących się małżonków i brak uprawnienia do zajmowania innego lokalu mieszkalnego. Senat zaproponował zrównanie sytuacji prawnej osób mających dzieci, lecz ich nie wychowujących, i osób bezdzietnych.

Senat uznał także, że brak "proceduralnego oprzyrządowania" skazuje osoby najsłabsze na bezdomność i stawia małżonków rozwiedzionych (emerytów i rencistów) w drastycznie gorszym położeniu niż np. małżonków zmarłego żołnierza, również będących emerytami lub rencistami. Izba zaproponowała zatem przyjęcie zmian regulujących te kwestie.

Pozostałe poprawki senackie miały charakter redakcyjny, porządkujący i służyły doprecyzowaniu przepisów nowelizacji.

Teraz ustawa o zmianie ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw wróci do Sejmu.

Ustawa o zmianie ustawy o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne oraz ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji - przyjęta z poprawkami

Ustawa, którą Sejm uchwalił 17 grudnia 2009 r. na podstawie przedłożenia rządowego, zmienia zasady tworzenia zasobu majątkowego i środków przeznaczonych na zaspokojenie roszczeń z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez Skarb Państwa. Nowela likwiduje m.in. coroczny obowiązek wskazywania i wyodrębniania akcji oraz udziałów Skarbu Państwa przez ministra skarbu państwa, które Rada Ministrów wyodrębnia następnie do zasobu majątkowego Skarbu Państwa.

W nowelizacji postanowiono, że na zaspokojenie roszczeń z tytułu poręczeń i gwarancji przeznaczane będą corocznie środki finansowe uzyskiwane z przychodów z prywatyzacji stanowiące 0,5% łącznej kwoty poręczeń i gwarancji udzielonych w roku poprzednim. Środki pochodzące z prywatyzacji minister skarbu państwa będzie przekazywał do 30 czerwca każdego roku na rachunek rezerw doręczeniowych i gwarancyjnych Skarbu Państwa, prowadzonego przez Bank Gospodarstwa Krajowego.

Komisja Gospodarki Narodowej zarekomendowała Izbie wprowadzenie do ustawy 2 poprawek, redakcyjnej i doprecyzowującej. Poprawkę uściślającą zapis dotyczący akcji i udziałów w spółkach stanowiących zasób majątkowy Skarbu Państwa zaproponował również senator Jan Wyrowiński. W wyniku głosowań Senat poparł 3 zmiany. Izba uznała, że informacja tym, iż wyodrębnione akcje i udziały składają się na zasób, powinna się znaleźć nie w przepisie przejściowym, ale merytorycznym nowelizowanej ustawy.

Ponadto, w opinii Senatu data, którą posłużono się w przepisie przejściowym, jest nieprecyzyjna. Może sugerować, że proces wyodrębniania następował przez cały 2009 r., co nie odpowiada prawdzie. Ostatnie wyodrębnienie nastąpiło 17 lipca 2009 r. Sejm zastosował zabieg techniczno-legislacyjny bezzasadny z punktu widzenia metod uchylania fragmentów jednostek redakcyjnych oraz reguł formułowania tekstu jednolitego. Senat zaproponował zatem stosowną poprawkę.

Ustawę o zmianie ustawy o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne oraz ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji z poprawkami Senatu ponownie rozpatrzą posłowie.

Powołanie członków Rady Polityki Pieniężnej i złożenie przez nich przysięgi

Senat powołał trzech członków Rady Polityki Pieniężnej. Kadencja obecnych upłynie 23 stycznia 2010 r. W wyniku głosowania tajnego Izba poparła Jerzego Hausnera, Andrzeja Rzońcę i Jana Winieckiego, zgłoszonych przez senatorów PO. Czwartą kandydatką była Małgorzata Iwanicz-Drozdowska, zgłoszona przez PiS, która uzyskała najmniejszą liczbę głosów. Po ogłoszeniu wyników nowo wybrani członkowie RPP złożyli przysięgę.

Prof. J. Hausner był wicepremierem oraz ministrem pracy i gospodarki w rządach Leszka Millera i Marka Belki. Przygotował plan naprawy finansów publicznych, który w większości nie doczekał się realizacji. A. Rzońca jest doktorem nauk ekonomicznych, wiceprezesem zarządu i dyrektorem Działu Analitycznego w Forum Obywatelskiego Rozwoju. J. Winiecki jest profesorem ekonomii, m.in. w Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie, a także doradcą ekonomicznym w WestLB Polska.

RPP tworzą, zgodnie z ustawą o Narodowym Banku Polskim: prezes NBP - jako jej przewodniczący - i dziewięciu członków powoływanych w równej liczbie przez prezydenta, Sejm i Senat spośród specjalistów z zakresu finansów.

Senat wprowadził poprawkę do ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o samorządzie województwa oraz ustawy o samorządzie powiatowym

 

Sejm uchwalił ustawę o zmianie ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o samorządzie województwa oraz ustawy o samorządzie powiatowym na 56. posiedzeniu, 17 grudnia 2009 r.

Wprowadza ona tryb zwoływania posiedzenia organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego w razie odwołania przewodniczącego i wszystkich wiceprzewodniczących albo przyjęcia ich rezygnacji i niedokonania wyboru osób do pełnienia tej funkcji zamiast nich. Zgodnie z obowiązującym stanem prawnym tylko przewodniczący lub wiceprzewodniczący mogą zwoływać posiedzenia właściwej rady lub sejmiku województwa, w razie ich braku organ stanowiący traci możliwość działania. Aby temu przeciwdziałać, ustawa zakłada, że w terminie 30 dni od dnia przyjęcia rezygnacji albo od dnia odwołania sesję odpowiedniej rady lub sejmiku województwa zwołuje wojewoda w celu wyboru przewodniczącego.

Ustawa przewiduje też, że sesję do czasu wyboru przewodniczącego będzie prowadził najstarszy wiekiem radny obecny na sesji, jeśli wyrazi na to zgodę. Zgodnie z zawartym w art. 4 przepisem przejściowym, w stosunku do istniejących w dniu wejścia w życie ustawy stanów faktycznych wojewoda zwołuje sesję odpowiedniej rady lub sejmiku województwa w terminie 14 dni od dnia wejścia w życie ustawy.

Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej wniosła o wprowadzenie jednej poprawki do rozpatrywanej ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o samorządzie województwa oraz ustawy o samorządzie powiatowym. Senatorowie poparli ten wniosek w wyniku głosowania. Zmiana polegała na skreśleniu części przepisu przejściowego (art. 4 ust. 2) nakazującej, aby sesję organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, w której do dnia wejścia w życie ustawy odwołano przewodniczącego i wiceprzewodniczących albo przyjęto ich rezygnację i nie dokonano w ich miejsce wyboru osób do pełnienia tych funkcji do czasu wyboru przewodniczącego prowadził najstarszy wiekiem radny obecny na sesji, który wyraził zgodę. Wobec zasady bezpośredniego działania nowego prawa w prawie publicznym nie będzie możliwości zastosowania tych przepisów. Izba uznała, że nie ma zatem konieczności zawarcia w przepisie przejściowym normy wskazującej sposób wyłonienia przewodniczącego sesji. Istnieje bowiem możliwość bezpośredniego zastosowania przepisów regulujących tę kwestię. Z tego powodu przepis, jako zbędne powtórzenie, został skreślony przez Senat.

Senacką poprawkę rozpatrzy teraz Sejm.

 

Ustawa o zmianie ustawy o indywidualnych kontach emerytalnych oraz ustawy o pracowniczych programach emerytalnych - przyjęta bez poprawek

Ustawa o zmianie ustawy o indywidualnych kontach emerytalnych oraz ustawy o pracowniczych programach emerytalnych została przyjęta przez Sejm na 56. posiedzeniu, 17 grudnia 2009 r. Dostosowuje ona polskie prawodawstwo w tym zakresie do prawa wspólnotowego. Chodzi o umożliwienie dokonywania wpłat na IKE osobom, które nie są polskimi rezydentami podatkowymi, czyli odprowadzają podatek dochodowy od swoich dochodów w innym kraju niż Polska. Mają tam tzw. nieograniczony obowiązek podatkowy. Dotychczas na IKE mogli oszczędzać tylko polscy rezydenci podatkowi. Zdaniem Komisji Europejskiej, naruszało to wspólnotową zasadę swobody przepływu kapitału.

Nowelizacja porządkuje też zasady przekazywania informacji o środkach zgromadzonych na IKE lub w pracowniczym programie emerytalnym na wypadek częściowej wypłaty środków lub przeniesienia ich do innej instytucji zarządzającej IKE czy do innego zakładu, w którym zostanie zatrudniona osoba oszczędzająca na swoją przyszłą emeryturę.

Gdy osoba, która zmienia pracę lub staje się bezrobotna, traci możliwość dokonywania wpłat w ramach pracowniczego programu emerytalnego, może przenieść środki do innego programu, jeśli taki istnieje w nowym zakładzie. Jeżeli natomiast pracowniczego programu emerytalnego w nowej firmie nie ma albo gdy osoba, która dotychczas oszczędzała na emeryturę przy współudziale pracodawcy, staje się bezrobotna, może wypłacić zgromadzone środki lub polecić przeniesienie ich na swoje inne konto emerytalne.

Za przyjęciem ustawy bez poprawek głosowało 79 senatorów, 1 był przeciw.

Teraz nowelizacja trafi do podpisu prezydenta.

Senat przyjął bez poprawek ustawę o ratyfikacji Umowy ustanawiającej Międzynarodową Organizację Rozwoju Rybołówstwa w Europie Wschodniej i Środkowej (EUROFISH), sporządzonej w Kopenhadze w dniu 23 maja 2000 r.

Izba przyjęła bez poprawek jednomyślnie, 76 głosami, ustawę o ratyfikacji Umowy ustanawiającej Międzynarodową Organizację Rozwoju Rybołówstwa w Europie Wschodniej i Środkowej (EUROFISH), sporządzonej w Kopenhadze w dniu 23 maja 2000 r.

EUROFISH działa od 2002 r. Powstała podczas Konferencji Pełnomocników Organizacji Narodów Zjednoczonych do spraw Wyżywienia i Rolnictwa, by wspierać rozwój rybołówstwa w środkowej i wschodniej Europie - w handlu, marketingu, przetwórstwie.

EUROFISH dostarcza informacji na temat rynku ryb i promuje handel nimi, dostarcza informacji marketingowych o produktach oraz danych dotyczących możliwości sprzedaży i perspektyw podaży w regionie i na zewnątrz. Międzynarodowa organizacja doradza też w sprawach rozwoju technologicznego, metod przetwarzania ryb i standardów jakościowych, pomaga w opracowywaniu nowych produktów, rozwoju możliwości produkcyjnych i zbytu produktów nie w pełni wykorzystywanych do jedzenia.

W ramach EUROFISH prowadzone są też szkolenia administracji rządowej i instytucji państw członkowskich, można uzyskać pomoc techniczną przy rozpoznawaniu możliwości inwestycyjnych.

Do organizacji należy 12 państw: Albania, Bułgaria, Chorwacja, Dania, Estonia, Hiszpania, Litwa, Łotwa, Norwegia, Rumunia, Turcja i Włochy. Obserwatorami są Bośnia-Hercegowina, Czechy, Gruzja, Grecja, Islandia, Irlandia, Malta, Portugalia, Federacja Rosyjska, Serbia, Słowacja i Ukraina. Razem z Polską umowę przystąpienia do organizacji podpisały Węgry. Oba kraje wcześniej również były obserwatorami w organizacji.

Po przyjęciu przez parlament potrzebne jest jeszcze podpisanie ustawy o ratyfikacji Umowy ustanawiającej Międzynarodową Organizację Rozwoju Rybołówstwa w Europie Wschodniej i Środkowej przez prezydenta.

Projekty - uchwały i apelu, autorstwa senatora Piotra Ł.J. Andrzejewskiego, w sprawie poszanowania Krzyża zostały natomiast zdjęte z porządku obrad Senatu i przeniesione na kolejne posiedzenie. Wątpliwości senatorów budził tekst projektu uchwały. Część z nich podkreślała, że w doręczonym im projekcie nie było jednego z wniosków mniejszości, przywracającego akapit: "Senat RP odnosi się krytycznie do wyroku Europejskiego Trybunału Praw Człowieka kwestionującego podstawy prawne obecności krzyży w klasach szkolnych we Włoszech".

Wśród senatorów nie było zgody, czy akapit ten został zgłoszony w trakcie posiedzenia komisji: Ustawodawczej oraz Praw Człowieka, Praworządności i Petycji jako wniosek mniejszości. Senator Stanisław Piotrowicz podkreślał, że powinien on zostać uwzględniony. Odmiennego zdania był senator Piotr Zientarski, który przekonywał, że wniosek taki nie został formalnie zgłoszony.

W trakcie dyskusji senator Janusz Rachoń złożył wniosek, by zdjąć obydwa punkty z porządku obrad i przełożyć na kolejne posiedzenie Senatu, aby nie wyjaśniać wątpliwości w pośpiechu. Wniosek został poparty przez senatorów.

Po wyczerpaniu porządku 47. posiedzenia oświadczenia złożyli senatorowie: Stanisław Kogut, Witold Idczak, Roman Ludwiczak, Rafał Suchacki, Sławomir Kowalski, Maciej Klima, Norbert Krajczy, Stanisław Bisztyga, Grażyna Sztark, Jan Olech, Piotr Zientarski, Maciej Grubski, Józef Bergier, Piotr Kaleta, Krzysztof Kwiatkowski, Jan Dobrzyński, Przemysław Błaszczyk, Czesław Ryszka, Antoni Motyczka, Janina Felińska, Stanisław Zając, Władysław Ortyl, Marek Konopka, Stanisław Jurewicz, Adam Massalski, Kazimierz Jaworski, Andrzej Person, Grzegorz Czelej, Małgorzata Adamczak, Andrzej Grzyb, Mieczysław Augustyn, Grzegorz Wojciechowski, Zdzisław Pupa, Piotr Gruszczyński, Andrzej Miziołek, Eryk Smulewicz, Wojciech Skurkiewicz.