Narzędzia:
Posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych (nr 53) w dniu 05-01-2021
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych (53.),

w dniu 5 stycznia 2021 r.

Porządek obrad:

1. Przyjęcie stanowiska komisji w sprawie ustawy budżetowej na rok 2021 (druk senacki nr 294, druki sejmowe nr 640, 785 i 785-A).

(Początek posiedzenia o godzinie 16 minut 56)

(Posiedzeniu przewodniczy zastępca przewodniczącego Paweł Arndt)

Zastępca Przewodniczącego Paweł Arndt:

Witam państwa po raz kolejny.

Otwieram posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych.

Jesteśmy w stałym składzie – pan minister Skuza wraz ze współpracownikami, państwo senatorowie i pomagający nam tu, jak zwykle, pracownicy Kancelarii Senatu.

Witam wszystkich bardzo serdecznie.

Punkt 1. porządku obrad: przyjęcie stanowiska komisji w sprawie ustawy budżetowej na rok 2021 (druk senacki nr 294, druki sejmowe nr 640, 785 i 785-A)

Proszę państwa jedyny punkt, który mamy dzisiaj do omówienia, to przyjęcie stanowiska komisji w sprawie ustawy budżetowej na rok 2021.

Rozumiem, że nie ma wątpliwości co do porządku posiedzenia.

Proszę państwa, jak zwykle muszę odczytać przynajmniej kilka formułek.

Pierwsza sprawa: posiedzenie komisji jest transmitowane w internecie.

Kolejna sprawa: osoby wykonujące działalność lobbingową w rozumieniu ustawy o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa powinny się ujawnić, jeśli są na sali. Nie ma ich.

Proszę państwa, pozwolą państwo, że ja już nie będę czytał tych formułek dotyczących sposobu przyłączenia się do sesji osób pracujących zdalnie. Robimy to już po raz kolejny, tak że wszyscy wszystko wiedzą.

Chciałbym tylko się upewnić, że mamy kworum.

Tak, mamy 3 senatorów na sali.

(Głos z sali: Mamy 4 senatorów.)

(Głos z sali: Pięciu.)

Nawet pięciu.

Okej, czyli mamy kworum.

Proszę państwa, w trakcie dotychczasowych prac zgłoszono…

(Senator Grzegorz Bierecki: Panie Przewodniczący, chciałbym prosić o głos, jeśli można…)

Tak, bardzo proszę, Panie Senatorze.

Senator Grzegorz Bierecki:

Chciałbym złożyć wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek, który mógłby być przegłosowany na samym początku, zanim przejdziemy do omawiania tego zestawienia poprawek.

Zastępca Przewodniczącego Paweł Arndt:

Dziękuję, Panie Senatorze.

(Senator Grzegorz Bierecki: Jeżeli pan pozwoli…)

Tak?

(Senator Grzegorz Bierecki: …to chciałbym także uzasadnić.)

A troszeczkę bliżej mikrofonu… Byłoby to możliwe?

(Senator Grzegorz Bierecki: Spróbuję. Jeżeli pan pozwoli, spróbuję także uzasadnić ten wniosek.)

Tak, tak, bardzo proszę.

Senator Grzegorz Bierecki:

Większość komisji zaproponowała przyjęcie ustawy budżetowej bez poprawek. Zrobiły to komisje: praw człowieka, środowiska, kultury, nauki i edukacji, gospodarki, obrony narodowej, rodziny, rolnictwa, klimatu, infrastruktury, samorządu.

Poprawki, które zostały zaproponowane przez kilka komisji, myślę, są wynikiem albo nieporozumienia, albo też niezrozumienia, w jakiej sytuacji znajdujemy się, pracując nad tym budżetem.

Tu szczególnie chciałbym zwrócić uwagę państwa senatorów na poprawki zaproponowane przez komisję regulaminową. Ja głosowałem na posiedzeniu tej komisji przeciw. Te poprawki, można powiedzieć, są niestosowne, a nawet, bym powiedział, mogą tworzyć niewłaściwy wizerunek Senatu jako instytucji, która przyczynia się przecież do walki z obecnym kryzysem. Propozycja zwiększenia środków dla Senatu na wydatki bieżące to jest taka propozycja, którą uważam za całkowicie niestosowną i sprzeczną z filozofią tego budżetu. Szczególnie rażącą rzeczą jest zaproponowanie zwiększenia wydatków na zakwaterowanie senatorów w wynajętych mieszkaniach w Warszawie. To, myślę, bardzo niestosowny przekaz dla opinii publicznej, co do sposobu funkcjonowania Senatu.

Tak więc proponuję, aby te poprawki zostały odrzucone i aby komisja przyjęła projekt budżetu czy przyjęła uchwałę o przyjęciu budżetu bez poprawek.

Jedna rzecz, o której mówiłem, że może wynikać z nieporozumienia. Senator Borowski uzasadniał przekazanie 3 milionów zł na Europejskie Centrum Solidarności faktem zmniejszenia dotacji dla ECS przez ministerstwo kultury. Ja sprawdziłem i ministerstwo kultury wywiązuje się z obowiązku przekazywania dotacji w wysokości umownej. Te środki, które chciałoby otrzymać ECS, były poza wysokością określoną w umowie. Tak więc nie mamy tutaj do czynienia ze zmniejszeniem dotacji dla ECS w tym okresie, na który się powoływał pan senator Borowski w swoim sprawozdaniu. Myślę, że tutaj doszło do pewnego nieporozumienia, stąd też ta poprawka powinna zostać odrzucona.

Wreszcie 6 poprawek Komisji Zdrowia, które z różnych źródeł przekazują środki na finansowanie walki z COVID. W tym budżecie zapewnione są środki na finansowanie walki z COVID i nie ma potrzeby dokonywania takich przesunięć, jak proponuje Komisja Zdrowia.

I poprawka, którą proponuje komisja spraw zagranicznych, czyli przekazanie 10 milionów na pomoc dla opozycji na Białorusi. Jest już program rządowy, jest także program międzyrządowy w ramach Grupy V4 na wsparcie opozycji na Białorusi. Nie ma takiej potrzeby ani podmioty zaangażowane w realizację tego programu nie zgłaszają potrzeby zwiększenia finansowania. Dziękuję bardzo.

Dlatego składam wniosek o przyjęcie bez poprawek.

Zastępca Przewodniczącego Paweł Arndt:

Bardzo dziękuję, Panie Senatorze.

Chciałbym spytać państwa senatorów, czy jeszcze jakieś inne poprawki chcieliby państwo zgłosić.

Ja wcześniej ogłaszałem jakiś termin składania poprawek, ale panowie legislatorzy jednak mnie pouczyli, że możliwość składania poprawek jest także w trakcie posiedzenia komisji.

Czy ktoś z państwa chciałby jakąś poprawkę zgłosić?

Nikt się nie zgłasza.

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym Kancelarii Senatu Sławomir Szczepański: Panie Przewodniczący…)

Tak?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym Kancelarii Senatu Sławomir Szczepański:

Ewentualnie – jeżeli można na tym etapie – jest też taka wątpliwość do ustawy budżetowej, a konkretnie do załącznika nr 10 do ustawy budżetowej, do 2 tabel – tabeli 12 i tabeli 31.

Ja już tutaj z państwem z Ministerstwa Finansów miałem okazję w przerwie porozmawiać i upewnić się, czy jest właściwy zapis co do ministerstwa wskazanego w tych tabelach…

(Zastępca Przewodniczącego Paweł Arndt: Nazwy ministerstwa.)

Tak, bo w tabeli 12… Może w ten sposób powiem: w załączniku nr 10 do ustawy budżetowej w tabeli 12 jest wskazane Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, czyli ministerstwo już obecnie niefunkcjonujące, a w tabeli 31, również w tym załączniku, w poz. 1 wskazujemy Ministerstwo Edukacji Narodowej. W obu przypadkach obecnie funkcjonuje Ministerstwo Edukacji i Nauki. I tutaj uzyskałem potwierdzenie, że jest to omyłka. I jest to omyłka…

Zastępca Przewodniczącego Paweł Arndt:

Tak, pan minister chciałby się do tego odnieść.

Bardzo proszę.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Sebastian Skuza:

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Z tego, co ja zrozumiałem, to może nie jest kwestia omyłki, tylko zmian systemowych, które weszły w okresie pomiędzy złożeniem budżetu a dniem dzisiejszym. Bo z tego, co ja zdołałem ustalić, wynika, że nowy statut tego połączonego ministerstwa jest od 1 stycznia – z tego, co pamiętam. Tak że tutaj nie mówimy o omyłce, tylko był jeden minister, z tego co ja rozumiem…

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym Kancelarii Senatu Sławomir Szczepański: Tak, tutaj chodzi…)

…i 2 resorty. Myślę, że…

Zastępca Przewodniczącego Paweł Arndt:

Rozumiem, ale sugestia jest jednak taka, żebyśmy to poprawili. Tak? To byłoby właściwsze.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym Kancelarii Senatu Sławomir Szczepański:

Tak, zrozumiałem, żeby to po prostu w tym momencie poprawić. Jest to oczywiście możliwe. Byłaby to zmiana redakcyjna, tak się umówmy. Polegałaby na zastąpieniu na wstępie, w załączniku nr 10 w tabeli 12, wyrazów „Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego” wyrazami „Ministerstwo Edukacji i Nauki” i analogicznie w tabeli 31 wyrazów „Ministerstwo Edukacji Narodowej” wyrazami „Ministerstwo Edukacji i Nauki”. To jest taka sugestia i tak to, jak rozumiem, wstępnie z państwem z Ministerstwa Finansów uzgodniliśmy – że taka poprawka redakcyjna byłaby zasadna.

Zastępca Przewodniczącego Paweł Arndt:

Tak? Pan minister potwierdza, że takie rozwiązanie byłoby właściwsze?

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Sebastian Skuza:

To znaczy, myślę, że właśnie po 1 stycznia rzeczywiście jest jedno ministerstwo i rzeczywiście jest jeden statut. Niemniej jednak tutaj padł wniosek o przyjęcie bez poprawek, więc może to nie jest w tym momencie takie kluczowe, bym powiedział.

Zastępca Przewodniczącego Paweł Arndt:

Ja rozumiem, że jak przyjmiemy wniosek, nad którym w pierwszej kolejności będziemy głosowali, o przyjęcie budżetu bez poprawek, to tych poprawek nie dokonamy, a jeśli ten wniosek upadnie, to wtedy będziemy rozważali propozycje panów z Biura Legislacyjnego.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym Kancelarii Senatu Sławomir Szczepański:

Tak, Panie Przewodniczący. To à propos pytania pana przewodniczącego, czy są jeszcze jakieś…

(Zastępca Przewodniczącego Paweł Arndt: Tak, tak, tak.)

…poprawki. Dlatego wolałem to już na tym etapie zgłosić. Ale jak najbardziej, jeżeli będzie przegłosowany wniosek pana senatora, to oczywiście w tym momencie to będzie bezprzedmiotowe.

Zastępca Przewodniczącego Paweł Arndt:

Bardzo dziękuję.

Ponieważ chciałbym, żeby do każdej poprawki odniósł się pan minister…

Nie wiem, czy pan minister chce się odnieść do propozycji pana senatora Biereckiego o przegłosowanie budżetu bez poprawek.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Sebastian Skuza:

Tak, jak najbardziej, Panie Przewodniczący.

Popieram taki wniosek.

Zastępca Przewodniczącego Paweł Arndt:

Okej.

Czy ktoś z państwa senatorów w tej sprawie chciałby się wypowiedzieć?

Proszę państwa, w takim razie poddaję wniosek pana senatora Biereckiego pod głosowanie.

Kto z panów senatorów jest za przyjęciem budżetu bez poprawek? Zechce podnieść rękę.

Jeśli chodzi o senatorów głosujących z dala, to rozumiem, że mają państwo tabelkę, z której korzystacie i będziecie korzystali.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Teraz proszę policzyć zdalnych.

(Głos z sali: Mamy razem.)

Mamy już razem, tak?

3 senatorów głosowało za pana wnioskiem, 5 – przeciw, nikt się nie wstrzymał.

Stwierdzam, że wniosek pana senatora Biereckiego nie uzyskał akceptacji komisji.

Senator Grzegorz Bierecki:

W związku z tym chciałbym złożyć wniosek mniejszości…

(Zastępca Przewodniczącego Paweł Arndt: Okej.)

…poparty przez pana senatora Mroza. Będę sprawozdawcą tego wniosku mniejszości.

Zastępca Przewodniczącego Paweł Arndt:

Dziękuję bardzo.

Tak zostanie to wpisane do protokołu.

(Senator Grzegorz Bierecki: Dziękuję uprzejmie.)

Proszę państwa, w dalszej kolejności, żeby nie zgubić tego wniosku, o którym mówili panowie z Biura Legislacyjnego, proponuję, żebyśmy ten wniosek przyjęli.

Nie wiem, czy jest potrzeba, żeby jeszcze powtórzyć.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:

Jedyna potrzeba jest taka, Panie Przewodniczący, żeby któryś z senatorów przejął ten wniosek.

Zastępca Przewodniczącego Paweł Arndt:

To ja przejmuję ten wniosek. Tak, podpisuję się pod wnioskiem, żeby zmienić nazwy ministerstw w tych załącznikach do budżetu, o których mówili panowie legislatorzy.

Pan minister, jak rozumiem, już się wypowiedział na ten temat.

Czy ktoś z państwa posłów… przepraszam, senatorów chciałby się wypowiedzieć na ten temat? Nikt się nie zgłasza.

Poddaję propozycję pod głosowanie.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem poprawki zaproponowanej przez Biuro Legislacyjne, pod którą się podpisuję?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję bardzo.

Możemy podać łączny wynik głosowania?

7 senatorów głosowało za, 0 – przeciw, 1 senator się wstrzymał.

Wniosek uzyskał akceptację.

Proszę państwa, w takim razie przystępujemy do omówienia i przegłosowania wniosków, które wpłynęły do komisji. To są wnioski, które złożyły nam komisje na poprzednim posiedzeniu, ale też wnioski indywidualne senatorów.

Tutaj będziemy mieli pewien problem, bo niektóre wnioski są bardzo podobne czy zbliżone do siebie, a niektóre nawet pewnie wykluczające się, ale mam nadzieję, że przy pomocy panów mecenasów z Biura Legislacyjnego to opanujemy.

Oczywiście, jeśli chodzi o wnioski składane przez komisję, to one były już uzasadniane, więc tego tutaj robić nie będziemy, ale pozostałe wnioski, chociażby w krótkich słowach, warto byłoby uzasadnić.

Chciałbym też, żeby za każdym razem pan minister z Ministerstwa Finansów odniósł się do tych wniosków.

Jeśli będzie potrzeba, to odbędziemy dyskusję i potem głosowanie.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:

Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.

Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo!

To zestawienie, które macie państwo przed sobą, ma charakter wyłącznie roboczy. Proszę go traktować tak właśnie, jak powiedziałem – jako materiał, dokument roboczy. My nie mieliśmy czasu na to, żeby wyciągnąć wszelkie możliwe konsekwencje, które pojawiają się pomiędzy tymi poprawkami.

Dla nas jako Biura Legislacyjnego najważniejsze jest to, aby w momencie, kiedy będziemy przystępowali do głosowania nad poprawkami w przypadku tych wniosków, których autorami są senatorowie, a nie komisje, uzyskać potwierdzenie, że rzeczywiście te wnioski zostały zgłoszone. Bo ten dokument, który powstawał, powstawał w oparciu o pewną wiedzę czy pewne założenie, które przyjęliśmy, ale ja nie mam żadnej pewności co do tego, czy rzeczywiście wszystkie te wnioski zostały formalnie zgłoszone. Wolałbym, aby w momencie podejmowania decyzji przez Wysoką Komisję było jasne dla wszystkich, że dany wniosek rzeczywiście jest poprawny od strony formalnej, tzn. że został zgłoszony przez senatora.

Odnośnie do relacji pomiędzy poprawkami, czyli tymi wnioskami, które zgłosiły komisje i tymi, które są podpisane jako poprawki indywidualne senatorów, to tam, gdzie będą jakieś relacje czy poprawki będą zdublowane, czy też będą miały charakter, że tak to nazwę, w cudzysłowie, alternatywny, my będziemy taką informację państwu przekazywali. Tak żebyście państwo mogli podjąć w sposób odpowiedzialny decyzję odnośnie do każdego wniosku legislacyjnego. Dziękuję bardzo.

Zastępca Przewodniczącego Paweł Arndt:

Bardzo dziękuję.

W takim razie przystępujemy do analizy poszczególnych poprawek.

Poprawka nr 1, komisji regulaminowej.

Tutaj przedstawiciel komisji regulaminowej tę poprawkę zarekomendował. Pan przewodniczący Bierecki zakwestionował szczególnie zwiększenie wydatków na zakwaterowanie senatorów w mieszkaniach w Warszawie.

To znaczy, gdyby bronić tego zapisu… No po prostu sądzę, że dla niektórych senatorów nie wystarczyło miejsc w Domu Poselskim i muszą wynajmować mieszkania w Warszawie, a to kosztuje. I Senat jest zobowiązany zapewnić takie mieszkania. Tak więc myślę, że to nie jest jakaś nadzwyczajna kwota. To jest kwota poniżej 1 miliona zł. A więc myślę, że taką poprawkę moglibyśmy przyjąć.

Ja bym poprosił o stanowisko rządu.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Sebastian Skuza:

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Stanowisko rządu jest negatywne, zwłaszcza w konsekwencji tego przeniesienia pomiędzy Kancelarią Senatu a Kancelarią Prezesa Rady Ministrów.

Chciałbym zauważyć, że przy Kancelarii Prezesa Rady Ministrów jest również pełnomocnik ds. kontaktów z Polonią. To wiąże się również z innymi poprawkami w tym zakresie. Dziś była również dyskusja na posiedzeniu komisji spraw zagranicznych o tym przenoszeniu kwestii związanych z Polonią pomiędzy Senatem a stroną rządową i pan marszałek Sikorski zauważył, że to raczej powinno być w gestii władzy wykonawczej, bardziej w Ministerstwie Spraw Zagranicznych, niż w Senacie. Dziękuję.

Zastępca Przewodniczącego Paweł Arndt:

Pan minister już tu trochę sięgnął do poprawki nr 2, jak sądzę…

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Sebastian Skuza: Panie Przewodniczący, ale ona się również wiąże z tymi 738 tysiącami zł.)

Tak. Okej.

Czy na temat poprawki nr 1 ktoś z państwa senatorów chciałby zabrać głos? Nikt się nie zgłasza.

W takim razie poddaję poprawkę pod głosowanie.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem poprawki komisji regulaminowej? Proszę o podniesienie ręki, a zdalnych o naciśnięcie właściwego przycisku.

Kto jest przeciwny?

Kto wstrzymał się od głosu?

Dziękuję bardzo.

5 senatorów głosowało za, 3 – przeciw, nikt się nie wstrzymał.

Stwierdzam, że poprawka została przez komisję zaaprobowana.

Poprawka nr 2 – już trochę ten temat wywołał tutaj pan minister – to jest 10 milionów zł na działalność Senatu. Ta działalność Senatu polega na… Zresztą to była kwota, która już wcześniej była w budżecie Kancelarii Senatu. To jest poprawka i komisji regulaminowej, i komisji emigracji. To jest kwota na pomoc Polakom za granicą.

Panie Ministrze?

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Sebastian Skuza:

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Stanowisko jest negatywne.

Uzasadnienie, myślę, przedstawiłem już przy poprawce nr 1.

Zastępca Przewodniczącego Paweł Arndt:

Dziękuję bardzo.

Czy ktoś z państwa senatorów chciałby w tej sprawie…

Tak?

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Sebastian Skuza:

Jeszcze, Panie Przewodniczący, taka drobna rzecz, jeżeli chodzi o poprawki nr 1 i nr 2. Jeżeli nawet byłyby one do przyjęcia, to, przepraszam, tam powinno być odniesienie do art. 1 ustawy budżetowej do ust. 4. To jest zmiana limitów. W art. 1 są zapisy… Tu chyba chodzi o to, że po prostu zmniejsza się limit jednostek… Okej.

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym Kancelarii Senatu Jakub Zabielski: Mogę?)

Tak, proszę.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:

Panie Ministrze, sposób zapisu zmian w art. 1 wynika z pewnej tradycji komunikowania się pomiędzy Sejmem a Senatem w zakresie zmian dokonywanych w art. 1. My tutaj troszeczkę odstępujemy od zasad techniki prawodawczej na rzecz pewnej tradycji komunikowania się z izbą niższą parlamentu. Dziękuję.

Zastępca Przewodniczącego Paweł Arndt:

Bardzo dziękuję.

Czy ktoś z państwa senatorów w sprawie poprawki nr 2 chciałby się wypowiedzieć?

Przypominam, że to jest tożsama poprawka komisji regulaminowej i komisji emigracji.

Nikt się nie zgłasza.

Poddaję poprawkę pod głosowanie.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem poprawki?

Kto jest przeciwny?

Kto wstrzymał się od głosu?

5 senatorów głosowało za, 3 – przeciw, nikt się nie wstrzymał.

Stwierdzam, że poprawka uzyskała akceptację.

I poprawka nr 3, zgłoszona przez komisję regulaminową. Tu również wzrastają wydatki Kancelarii Senatu kosztem rezerwy ogólnej.

Panie Ministrze?

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Sebastian Skuza:

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Stanowisko rządu jest negatywne.

Zastępca Przewodniczącego Paweł Arndt:

Czy ktoś z państwa senatorów chciałby się wypowiedzieć w tej sprawie?

Proszę państwa, to jest rzeczywiście taka rzecz, że przyjęcie tej poprawki spowoduje, że wzrost wydatków Kancelarii Senatu będzie dużo wyższy niż w innych centralnych urzędach. I ja jednak sugerowałbym odrzucenie tej poprawki. Już przyjęcie tych 10 milionów… Co prawda te 10 milionów jest jak gdyby przeznaczone na inne zadania, a tutaj to jest zwiększenie wydatków bieżących Kancelarii Senatu… Myślę, że ten wzrost o 9 milionów zł spowodowałby, że w sumie wzrost budżetu Kancelarii Senatu byłby chyba nie do końca uzasadniony. Tak że nie jestem zwolennikiem tej poprawki.

Nie wiem, czy ktoś z państwa na ten temat chciałby się wypowiedzieć?

Poddaję poprawkę pod głosowanie.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki nr 3 z naszego spisu, poprawki komisji regulaminowej? Proszę o podniesienie ręki i wciśnięcie przycisku. (0)

Kto jest przeciwny?

Kto wstrzymał się od głosu?(0)

Czyli poprawka nie uzyskała akceptacji, bo 8 senatorów głosowało przeciw.

Poprawka nr 4 to jest również poprawka komisji regulaminowej. To są środki przeznaczone na Europejskie Centrum Solidarności.

Panie Ministrze?

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Sebastian Skuza:

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Stanowisko rządu jest negatywne.

Pragnę zwrócić uwagę, że zmiany w budżecie Kancelarii Prezydenta, podobnie jak w budżecie Kancelarii Senatu, nastąpiły na poziomie prac sejmowej Komisji Finansów Publicznych i budżet Kancelarii Prezydenta został już zmniejszony. Dziękuję.

Zastępca Przewodniczącego Paweł Arndt:

Dziękuję bardzo.

Czy ktoś z panów senatorów chciałby zabrać głos? Nikt się nie zgłasza.

Poddaję poprawkę pod głosowanie.

Kto jest za przyjęciem poprawki nr 4, komisji regulaminowej, z naszego zestawu? Proszę o podniesienie ręki i wciśnięcie przycisku.

Kto jest przeciwny?

Kto wstrzymał się od głosu?

5 senatorów głosowało za, 3 – przeciw, nikt się nie wstrzymał.

Stwierdzam, że poprawka uzyskała akceptację komisji.

Proszę państwa, poprawkę nr 5 proponuję wycofać. To jest uzgodnione z panem senatorem Koniecznym. On tę poprawkę najprawdopodobniej zgłosi podczas debaty plenarnej.

Poprawka nr 6.

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym Kancelarii Senatu Jakub Zabielski: Panie Przewodniczący, jeżeli można…)

Tak, bardzo proszę, bo tutaj mamy kolizję.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym Kancelarii Senatu Sławomir Szczepański:

Chcielibyśmy tylko zwrócić uwagę, że poprawka nr 6 wyklucza się z poprawką nr 19, która również rozstrzyga, że w art. 8 w ust. 1 skreśla się właśnie pkt 4.

(Zastępca Przewodniczącego Paweł Arndt: Ale jednocześnie jest…)

Tak, jednocześnie występuje tutaj relacja z poprawką nr 20.

Zastępca Przewodniczącego Paweł Arndt:

Ale i poprawkę nr 6, i poprawkę nr 20 powinniśmy przegłosować.

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym Kancelarii Senatu Jakub Zabielski: Mogę?)

Tak.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:

Przepraszam bardzo, wytłumaczę. Jeżeli przyjmiemy poprawkę nr 6, to nie będziemy głosowali nad poprawką nr 19, ale oczywiście nad poprawką nr 20 tak. Zarówno poprawka nr 6, jak i poprawka nr 19 dotyczą zwiększenia środków i utworzenia nowej rezerwy celowej – dofinansowanie leczenia chorób nowotworowych i chorób układu sercowo-naczyniowego – z kwotą dotacji i subwencji prawie 2 miliardy zł, przy czym źródła finansowania w obu tych poprawkach są różne.

Komisja ma oczywiście 3 możliwości – może przyjąć obie poprawki, czyli de facto byłaby rezerwa celowa z kwotą blisko 4 miliardów zł z 2 źródłami dofinansowania; może przyjąć jedną z tych poprawek; może nie przyjmować żadnej. Dziękuję bardzo.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Zastępca Przewodniczącego Paweł Arndt:

Dziękuję bardzo.

Proszę państwa, w takim razie rozumiem, że dyskutujemy o 3 poprawkach razem.

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym Kancelarii Senatu Jakub Zabielski: Tak.)

To jest poprawce nr 6, poprawce nr 19 i poprawce nr 20. No i oczywiście intencja wnioskodawcy, czyli Komisji Zdrowia i pani senator Małeckiej-Libery, jest znana. Ale ja także podpisuję się pod tą poprawką nr 20. Tutaj sugestia jest taka, żeby nie przekazywać 1 miliarda 950 milionów na telewizję, tylko przekazać te środki właśnie, tak jak jest napisane w poprawce, na dofinansowanie leczenia chorób nowotworowych i chorób układu sercowo-naczyniowego.

Bardzo proszę o opinię pana ministra.

Oczywiście przyjęcie 2 poprawek nie jest tutaj wskazane.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Sebastian Skuza:

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Stanowisko rządu jest negatywne.

Po pierwsze, zwracam uwagę na taką kwestię, że te środki są z tytułu ubytku i ulg w rekompensatach nie tylko na telewizję, ale na wszystkie media, które… A po drugie, istotne jest to, na co zwracam uwagę, że to nie są środki budżetowe wprost, tylko to jest właśnie to, o czym wczoraj rozmawialiśmy – obligacje. A więc to takim bezpośrednim źródłem finansowania nie jest. I tu nie ma poprawki w takim kształcie, który by mówił, że te obligacje – przynajmniej ja tak to czytam – byłyby przeznaczone na jakieś inne działania, tylko po prostu jest wycięcie tych obligacji i poszukiwanie innych źródeł finansowania albo dochodów, albo wydatków. Tak więc tutaj nie możemy być za.

Zastępca Przewodniczącego Paweł Arndt:

Dziękuję bardzo.

Proszę państwa, ja mam w takim razie taką sugestię: tak jak już mamy tutaj zapisane, najpierw byśmy przegłosowali poprawkę nr 6, potem nr 20 i w zależności do wyniku głosowania poprawka nr 19 albo byłaby do przegłosowania, albo byłaby już skonsumowana przez poprawkę nr 6.

Tak jak mówiłem wcześniej, sugeruję, żeby jednak jedną z tych poprawek wybrać. Mówię: cel jest taki sam, tylko jest inne źródło finansowania.

W związku z tym proszę o głosowanie nad poprawką nr 6… Chyba że jeszcze ktoś z państwa senatorów chciałby zabrać głos w tej sprawie.

W takim razie głosujemy nad poprawką nr 6, zapisaną w naszym zestawieniu.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem poprawki nr 6? Zechce podnieść rękę i nacisnąć przycisk, jeśli chodzi o senatorów głosujących zdalnie. (0)

Kto jest przeciwny?

(Głos z sali: Kto jest za?)

Kto jest za, tak.

Kto jest przeciw?

Kto wstrzymał się od głosu? (0)

8 senatorów głosowało przeciw.

Poprawka nie uzyskała akceptacji.

To rozumiem, że teraz…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Tak, czyli później przegłosujemy.

Czyli poprawka nr 7.

I tu jest analogiczna sytuacja, zdaje się. Poprawka nr 7…

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:

Poprawka nr 7 pozostaje w relacji z poprawką nr 21. Proszę zwrócić uwagę, że w poprawce nr 7 proponuje się utworzenie rezerwy celowej na finansowanie w okresie ogłoszenia stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii comiesięcznego dodatku na wynagrodzenia w wysokości 100% kwoty itd., a w poprawce nr 21 jest to zrobione bardziej generalnie, czyli finansowanie w okresie ogłoszenia stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii dodatków do wynagrodzeń dla pracowników podmiotów leczniczych. A więc obie te poprawki przewidują utworzenie analogicznych rezerw celowych, przy czym poprawka nr 7 jest bardziej kazuistyczna, bardziej szczegółowa i w następstwie węższa byłaby grupa beneficjentów, a poprawka nr 21 jest bardziej generalna. Dziękuję bardzo.

Zastępca Przewodniczącego Paweł Arndt:

Mało tego, troszeczkę inne są źródła pokrycia tej poprawki. Tak? Bo tu mamy i podwyższenie dochodów, i jednocześnie obsługę długu Skarbu Państwa, czyli są 2 źródła pokrycia…

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym Kancelarii Senatu Jakub Zabielski: To znaczy, tak.)

W poprawce nr 21 jest tylko jedno.

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym Kancelarii Senatu Jakub Zabielski: Tak, słusznie pan to zauważył.)

Czy w tej sprawie ktoś z państwa…

Przepraszam, najpierw poproszę pana ministra o stanowisko.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Sebastian Skuza:

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Stanowisko rządu jest negatywne.

Pierwsza rzecz: zwracam tutaj uwagę, że znowu jest zwiększenie o 2 miliardy zysku Narodowego Banku Polskiego. Nie wiem, na jakich podstawach było to oszacowane. A druga rzecz: jest to zmniejszenie wydatków na obsługę długu Skarbu Państwa.

Ja wczoraj przedstawiałem, że te wydatki na obsługę długu Skarbu Państwa będą niższe w porównaniu do nowelizacji ustawy budżetowej z 2020 r., niemniej jednak 2 miliardy to jest wysoka kwota. I też nie wiem, jak została oszacowana. A więc stanowisko jest negatywne.

Zastępca Przewodniczącego Paweł Arndt:

To jest poprawka Komisji Zdrowia, a ja nie chciałbym tutaj występować w imieniu Komisji Zdrowia, ale pod poprawką nr 21, pani poseł Małeckiej-Libery, jestem gotów się podpisać. I tutaj mamy tylko jedno źródło dochodu, a mianowicie podwyższenie dochodu w części 77. I to trochę wynika z tego, o czym wczoraj nas pan minister informował, że doskonale spływały dochody w roku 2020. W związku z tym, że tak doskonale te dochody w roku 2020 spływały, to jesteśmy przekonani, że w roku 2021 z uwagi na dosyć istotny wzrost PKB te dochody tym bardziej będą wzrastały. I w związku z tym jest propozycja, żeby tę kwotę właśnie sfinansować poprzez te podatki i inne wpłaty na rzecz budżetu w części 77 w dziale 756.

Czy ktoś z państwa w tej sprawie chciałby się jeszcze wypowiedzieć?

Jeśli nie, to poddaję poprawkę nr 7 pod głosowanie.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem poprawki nr 7, zapisanej w naszym zestawieniu? (0)

Kto jest przeciwny?

Kto wstrzymał się od głosu? (0)

Dziękuję bardzo.

8 senatorów głosowało przeciw.

Czyli poprawka nie uzyskała akceptacji komisji.

Poprawka nr 8, Komisji Zdrowia, przedstawiona przez przedstawiciela Komisji Zdrowia.

Panie Ministrze, proszę o…

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym Kancelarii Senatu Sławomir Szczepański: Panie Przewodniczący, jeżeli tylko jeszcze…)

Tak?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym Kancelarii Senatu Sławomir Szczepański:

Chciałbym dodać, że poprawka nr 8 Komisji Zdrowia jest tożsama, analogiczna z poprawką nr 22 pani senator Małeckiej-Libery. Przyjęcie w tym momencie poprawki nr 8 spowoduje skonsumowanie w tym przypadku poprawki nr 22.…

(Zastępca Przewodniczącego Paweł Arndt: Czyli one są tożsame. One się nie różnią, tak?)

Są tożsame, tak.

(Głos z sali: Które poprawki?)

(Zastępca Przewodniczącego Paweł Arndt: Poprawka nr 22…)

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:

Poprawka nr 8 i poprawka nr 22.

Niemniej jednak jeszcze jedno zdanie. Uzupełnię to, co powiedział kolega. Z jednej strony przyjęcie poprawki nr 8 skonsumuje poprawkę nr 22, ale z drugiej strony uczyni przegłosowanie tej poprawki bezprzedmiotowe, bo już raz komisja wyrazi swoją opinię, swoje zdanie w zakresie materii, której dotyczą obie poprawki. Dziękuję bardzo.

Zastępca Przewodniczącego Paweł Arndt:

Panie Ministrze, proszę o opinię.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Sebastian Skuza:

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Stanowisko jest negatywne.

Zwracam uwagę na 2 rzeczy. A mianowicie już były pewne cięcia w budżecie Instytutu Pamięci Narodowej w trakcie prac budżetowych. Z tego, co pamiętam, wynika, że Instytut Pamięci Narodowej był taką instytucją, która nie zaplanowała zwiększenia wynagrodzeń, jeżeli chodzi o projekt ustawy budżetowej – ale to tak na marginesie. Niemniej jednak zwracam uwagę, że cały budżet IPN to jest ok. trzystu kilkudziesięciu czy 400 milionów. A więc myślę, że zmniejszenie o 80 milionów to byłaby naprawdę duża rzecz. Jesteśmy na nie.

Zastępca Przewodniczącego Paweł Arndt:

Bardzo dziękuję.

Czy ktoś z państwa senatorów w tej sprawie chciałby zabrać głos?

Nikt się nie zgłasza.

Poddaję poprawkę pod głosowanie.

Kto jest za przyjęciem poprawki nr 8 z naszego zestawienia? Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto wstrzymał się od głosu?

5 senatorów głosowało za, 3 – przeciw, nikt się nie wstrzymał.

Stwierdzam, że poprawka uzyskała akceptację komisji.

Poprawka nr 9 to jest również poprawka Komisji Zdrowia, wcześniej omówiona.

Panie Ministrze, proszę o opinię.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Sebastian Skuza:

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Tu znowu źródłem finansowania są koszty obsługi długu, więc stanowisko jest negatywne.

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym Kancelarii Senatu Jakub Zabielski: Jeszcze mogę?)

Zastępca Przewodniczącego Paweł Arndt:

Tak.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:

Poprawka nr 9 i poprawka nr 23 z tego zestawienia roboczego są identyczne, a więc uwaga jest podobna do tej, którą uczyniliśmy przy poprawkach poprzednich. Dziękuję.

Zastępca Przewodniczącego Paweł Arndt:

Bardzo dziękuję.

Czy ktoś z państwa senatorów w tej sprawie chciałby zabrać głos? Nikt się nie zgłasza.

Poddaję poprawkę nr 9 pod głosowanie.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem poprawki nr 9?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

5 senatorów głosowało za, 3 – przeciw, nikt się nie wstrzymał.

Poprawka uzyskała akceptację.

Poprawka nr 10 jest również poprawką Komisji Zdrowia, wcześniej omówioną.

Panie Ministrze, proszę o opinię.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Sebastian Skuza:

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Stanowisko jest negatywne.

Po pierwsze, źródłem finansowania jest obsługa długu, po drugie, inspekcje sanitarne – z tego, co pamiętam – zostały w sposób znaczny dofinansowane na poziomie ustawy budżetowej. Dziękuję.

Zastępca Przewodniczącego Paweł Arndt:

Dziękuję.

Czy ktoś z państwa senatorów w tej sprawie chciałby zabrać głos?

Nikt się nie zgłasza…

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym Kancelarii Senatu Sławomir Szczepański: Panie Przewodniczący, jeżeli można…)

Tak, Biuro Legislacyjne.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym Kancelarii Senatu Sławomir Szczepański:

Chciałbym tylko dodać, że w przypadku poprawki nr 10 występuje analogiczna sytuacja do dwóch poprzednich. Ona jest identyczna z poprawką nr 24, czyli przyjęcie tej poprawki spowoduje później, że bezprzedmiotowe będzie głosowanie nad poprawką nr 24.

Zastępca Przewodniczącego Paweł Arndt:

Dziękuję bardzo.

Przystępujemy do głosowania nad poprawką nr 10.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem poprawki nr 10? Proszę o podniesienie ręki i naciśnięcie przycisku.

Kto jest przeciw?

Kto wstrzymał się od głosu?

Dziękuję.

5 senatorów głosowało za, 3 – przeciw, nikt się nie wstrzymał.

Stwierdzam, że poprawka uzyskała akceptację.

Teraz mamy poprawkę…

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:

Poprawki nr 11 i 25, znowu pozostają, Panie Przewodniczący, Wysoka Komisjo, w relacji, przy czym tym razem te poprawki nie są identyczne, a wydają się być alternatywne.

Proszę zwrócić uwagę, że poprawka nr 11 dotyczy utworzenia nowej rezerwy celowej – środki na lecznictwo psychiatryczne związane z powikłaniami… Przepraszam, uciekła mi kartka. Przepraszam państwa bardzo. Ja wiem. Poprawka nr 11…

(Zastępca Przewodniczącego Paweł Arndt: To jest na 5 i 6 stronie.)

Dobrze.

Poprawka nr 11 dotyczy utworzenia rezerwy celowej – środki na lecznictwo psychiatryczne związane z powikłaniami po COVID – z kwotą dotacji i subwencji 200 tysięcy zł, a poprawka nr 25 dodaje 2 rezerwy celowe. Pierwsza dotyczy środków na lecznictwo związane z powikłaniami po COVID-19, z kwotą dotacji i subwencji 120 milionów zł, a druga dotyczy środków na psychiatrię dziecięcą, z kwotą dotacji i subwencji 80 milionów zł.

A więc tutaj mamy 2 alternatywne poprawki. Przyjęcie pierwszej, wydaje się, powinno wykluczać przyjęcie drugiej.

Ale oczywiście gdyby się państwo zdecydowali przyjąć obie, to też jest taka możliwość. Dziękuję.

Ale myślę, że nie o to chodziło.

Zastępca Przewodniczącego Paweł Arndt:

Tak, zdecydowanie nie o to chodziło. I rzeczywiście przynajmniej ja bym sugerował, jeśli w ogóle można sugerować, czy bym optował za tym, żeby przyjąć tę drugą poprawkę. Tutaj specjaliści bardzo optują za tym, żeby jednak tę psychiatrię dziecięcą w jakiś sposób uwzględnić i zapisać specjalną kwotę dotacji na ten cel, ponieważ jest to duży problem, który do tej pory zdaniem specjalistów nie bardzo znajduje odzwierciedlenie w środkach budżetowych. Tak że ja jestem też za przyjęciem tylko jednej z tych poprawek. Rzeczywiście przyjęcie jednej i drugiej… Wydawałoby się, że to jest chyba zbyt wiele.

Panie Ministrze?

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Sebastian Skuza:

Panie Przewodniczący, to teraz mówimy o…

(Zastępca Przewodniczącego Paweł Arndt: …poprawce nr 11.)

Jedenastej?

(Zastępca Przewodniczącego Paweł Arndt: Tak.)

Jedenastej.

Stanowisko jest negatywne.

Jest to zdejmowanie z rezerwy w poz. 56… Ja nie wiem dokładnie, z jakich pozycji byłoby to zdejmowane.

Jeżeli chodzi o kwestie związane z psychiatrią dziecięcą, to na ten temat wypowiadał się i mówił, jakie środki są zgromadzone w budżecie, pan minister Gadomski podczas prac parlamentarnych. Dziękuję.

Zastępca Przewodniczącego Paweł Arndt:

Panie Ministrze, jaka jest kwota tej rezerwy ogólnej w poz. 56?

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Sebastian Skuza:

Około 1 miliarda, dokładnie 1 miliard 160 milionów zł.

(Zastępca Przewodniczącego Paweł Arndt: I to jest nowa rezerwa? Do tej pory takiej rezerwy nie było?)

Nie, nie, ona zawsze była. Może była pod innym numerem. Ale, jeżeli sprawdzilibyśmy po nazwie, to wyszłoby, że ona zawsze była.

Zastępca Przewodniczącego Paweł Arndt:

Dziękuję.

Czy ktoś z państwa senatorów w tej sprawie chciałby zabrać głos? Nikt się nie zgłasza.

Poddaję poprawkę nr 11 pod głosowanie.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem poprawki nr 11? Proszę o podniesienie ręki i naciśnięcie przycisku. (0)

Kto jest przeciwny?

Kto wstrzymał się od głosu? (0)

Dziękuję.

8 senatorów głosowało przeciw.

Poprawka nie uzyskała akceptacji.

Poprawka nr 12 to poprawka Komisji Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej, omówiona przez przedstawiciela. Tu są środki dla Białorusi. Kwota: 10 milionów zł. Źródło pokrycia: rezerwa ogólna.

Panie Ministrze?

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Sebastian Skuza:

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Stanowisko jest negatywne.

Z tego, co pamiętam, to nawet w tym roku w nowelizacji duże dodatkowe środki zostały przeznaczone dla Białorusi. Poza tym, jeżeli byłaby taka intencja, to te 10 milionów decyzją premiera można w każdej chwili przenieść z rezerwy ogólnej do części „Ministerstwo Spraw Zagranicznych”. Dziękuję,

Zastępca Przewodniczącego Paweł Arndt:

Ale rozumiem, że rezerwa ogólna nie ucierpi specjalnie, bo 400 milionów zł więcej Sejm przydzielił na tę część budżetową. A więc gdyby premier miał przeznaczyć10 milionów zł, to okej, ale tak będzie w jakiś sposób zobowiązany decyzją parlamentu.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Sebastian Skuza:

Panie Przewodniczący, na Telewizję Biełsat w poz. 31 założono 22,5 miliona zł. Dziękuję.

Zastępca Przewodniczącego Paweł Arndt:

Okej.

Czy ktoś z państwa senatorów w tej sprawie chciałby się wypowiedzieć? Nikt się nie zgłasza.

Poddaję poprawkę pod głosowanie.

Kto z państwa senatorów jest za poparciem tej poprawki? Proszę o podniesienie ręki i naciśnięcie właściwego przycisku.

Kto jest przeciw?

Kto wstrzymał się od głosu?

Dziękuję bardzo.

5 senatorów głosowało za, 3 – przeciw, nikt się nie wstrzymał.

Poprawka uzyskała aprobatę komisji.

Poprawka nr 13 tutaj jest zapisana jako poprawka pana marszałka Borowskiego. Do tej poprawki – zresztą do wszystkich poprawek, które pan marszałek Borowski zgłosił – chciałbym dopisać również pana przewodniczącego Kleinę, pana przewodniczącego Czarnobaja i siebie. Tak że tutaj byłoby więcej osób, które te poprawki zgłaszają.

Poprawka nr 13. Tutaj jest rzecz, o której mówiliśmy już wcześniej. Chcieliśmy zwiększyć środki na podwyżki dla nauczycieli. Tutaj nie zwiększamy kwoty bazowej, jedynie na rzecz samorządu terytorialnego chcemy zwiększyć część oświatową rezerwy ogólnej o kwotę 2,5 miliarda zł, a źródłem pokrycia tego ma być znowu wzrost dochodów w podatkach. Chodzi głównie… Przepraszam, w tym przypadku chodzi o dochody z wpłat z zysku Narodowego Banku Polskiego. O 2,5 miliarda zł. Pan minister podawał w wątpliwość zwiększenie tych zysków, ale nie jest to zbyt wygórowana kwota zapisana w projekcie budżetu. Jesteśmy przekonani, że Narodowy Bank Polski – zwłaszcza po tych ostatnich ruchach związanych z interwencją na rynku walut – ten zysk będzie miał dużo wyższy. 95% tego zysku, który miałby trafić do budżetu, wystarczy na pokrycie m.in. tej poprawki.

(Senator Grzegorz Bierecki: Panie Przewodniczący…)

Poproszę najpierw pana ministra o opinię. Tak?

(Senator Grzegorz Bierecki: Tak. Dziękuję bardzo.)

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Sebastian Skuza:

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Wpłatę z zysku, dbając o dochody, przygotowaliśmy na podstawie danych, które zostały przekazane przez Narodowy Bank Polski. I nie wiem…

(Zastępca Przewodniczącego Paweł Arndt: Ale we wrześniu.)

I nie wiem, skąd wynika tak radykalna zmiana. Na dzień dzisiejszy nie mogę się podpisać pod takim źródłem finansowania, nie mając jeszcze np. zatwierdzonego sprawozdania finansowego Narodowego Banku Polskiego.

Tak że stanowisko jest negatywne.

Zastępca Przewodniczącego Paweł Arndt:

Dziękuję.

Pan senator Bierecki.

Senator Grzegorz Bierecki:

Prośba do pana przewodniczącego, aby zwrócił się do prezesa Narodowego Banku Polskiego o ustosunkowanie się do tej propozycji poprawki. Jeżeli pan prezes stwierdziłby, że jest możliwe uzyskanie takiego dochodu, to z całą pewnością na posiedzeniu plenarnym chętnie byśmy to poparli.

A teraz, ze względu na wskazane źródło finansowania i brak rzetelnej informacji na ten temat, niestety nie mogę tego poprzeć.

Ale prosiłbym o to, żeby przewodniczący w imieniu komisji zwrócił się do prezesa NBP o opinię o tej poprawce.

Zastępca Przewodniczącego Paweł Arndt:

Komisja musi podjąć decyzję teraz. Poprawka została zgłoszona. Ale nic nie stoi na przeszkodzie, żeby pan prezes Narodowego Banku Polskiego czy jego przedstawiciel pojawił się na posiedzeniu plenarnym i wygłosił swoją opinię. Ostateczną decyzję podejmie Senat, a nie komisja, więc wszystko jest jeszcze możliwe.

Czy ktoś z państwa senatorów chciałby zabrać głos?

Jeśli nie, to poddaję poprawkę pod głosowanie.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem poprawki? Proszę o podniesienie ręki.

Kto jest przeciwny?

Kto wstrzymał się od głosu?

Dziękuję bardzo.

5 – za, 3 – przeciw, nikt się nie wstrzymał.

Poprawka uzyskała akceptację Wysokiej Komisji.

I poprawka nr 14. Tutaj mamy rezerwę celową na zakup pomocy dydaktycznych i sprzętu do nauczania zdalnego dla uczniów w kwocie 300 milionów zł. Źródło pokrycia ma wynikać ze wzrostu podatków. Ja już wcześniej mówiłem o tym, że jesteśmy przekonani, że to wysokie wykonanie w roku ubiegłym to jest tylko część tych dochodów, które uzyskamy w roku 2021. I stąd ta sugestia.

Panie Ministrze?

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Sebastian Skuza:

Panie Przewodniczący!

Stanowisko ze względu na źródło finansowania jest negatywne.

Jeżeli chodzi o kwestie zakupu pomocy dydaktycznych i sprzętu do nauczania zdalnego dla uczniów, to nieco mniejsza kwota została przekazana jeszcze pod koniec roku 2020 dla nauczycieli. Mam na myśli tzw. 500+ dla nauczycieli. Dziękuję.

Zastępca Przewodniczącego Paweł Arndt:

Pan minister mówi o nauczycielach, a my tutaj w tej poprawce piszemy, żeby też dofinansować uczniów. Zdajemy sobie sprawę, że jest wielu takich uczniów, którzy jednak mają problemy, żeby w sposób właściwy włączyć się w to nauczanie w sposób zdalny. I stąd ta sugestia, żeby takim osobom szczególnie pomóc, żeby wyrównać te szanse w nauczaniu zdalnym w przypadku tych uczniów.

Czy ktoś z państwa senatorów chciałby zabrać głos w tej sprawie? Nikt się nie zgłasza.

Poddaję poprawkę pod głosowanie.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem tej poprawki?

Kto jest przeciwny?

Kto się wstrzymał?

Proszę o podanie wyników.

5 senatorów głosowało za, 3 – przeciw, nikt się nie wstrzymał.

Poprawka uzyskała akceptację komisji.

Poprawka nr 15. Źródłem pokrycia jest rezerwa celowa w poz. 44. Kwota 100 milionów zł na program leczenia niepłodności metodą zapłodnienia pozaustrojowego, in vitro. I tutaj pani marszałek Stanecka-Morawska prosiła o to, żeby ją dopisać do tej poprawki, bo właściwie to ona jest autorką tego zapisu.

Panie Ministrze?

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Sebastian Skuza:

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Stanowisko jest negatywne.

Kwota byłaby zabrana z istotnej rezerwy, jaką jest dofinansowanie niektórych kontynuowanych zadań, w tym głównie zadań związanych z poprawą stanu finansów publicznych.

Zastępca Przewodniczącego Paweł Arndt:

Dziękuję bardzo.

Czy ktoś z państwa senatorów w tej sprawie chciałby zabrać głos?

Dziękuję bardzo.

Poddaję poprawkę pod głosowanie.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem tej poprawki?

Kto jest przeciwny?

Kto wstrzymał się od głosu?

5 senatorów głosowało za, 3 – przeciw, nikt się nie wstrzymał.

Poprawka uzyskała akceptację.

I kolejna poprawka, poprawka nr 16. To też jest rzecz znana, bo już niejednokrotnie o tym dyskutowaliśmy. Chodzi o dodatki do emerytur dla członków ochotniczej straży pożarnej, którzy pełnili swoją służbę społeczną co najmniej przez 10 lat. I tutaj jest kwota 95 milionów zł i podobne źródło, jak w poprzedniej sytuacji, czyli poz. 44 rezerw celowych.

Panie Ministrze?

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Sebastian Skuza:

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Stanowisko rządu jest negatywne zarówno ze względu na źródło finansowania, jak i z tego względu, że według mojej wiedzy nie ma takiego systemowego rozwiązania prawnego, które umożliwiałoby w tym momencie finansowanie takich dodatków. Dziękuję.

Zastępca Przewodniczącego Paweł Arndt:

Dziękuję bardzo.

Czy ktoś w tej sprawie chciałby zabrać głos?

Poddaję poprawkę pod głosowanie.

Kto jest za przyjęciem poprawki?

Kto jest przeciwny?

Kto się wstrzymał od głosu?

5 senatorów głosowało za, 3 – przeciw, nikt się nie wstrzymał.

Stwierdzam, że poprawka uzyskała akceptację komisji.

Poprawka nr 17. Tu jest zwiększenie budżetu rzecznika praw obywatelskich o kwotę 3 milionów 300 tysięcy zł, w tym 745 tysięcy zł na wynagrodzenia osobowe, a źródłem pokrycia tej kwoty byłaby rezerwa celowa w poz. 36 – środki na realizację programów poręczeniowo-gwarancyjnych oraz innych programów rządowych.

Panie Ministrze?

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Sebastian Skuza:

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Stanowisko rządu jest negatywne.

Zwracam uwagę, że przyjęcie tej poprawki w części takiej wynagrodzeniowej powodowałoby powrót do stanu wyjściowego, niekonsekwentnie co do innych części. Po prostu powodowałoby odtworzenie funduszu nagród w części „Rzecznik praw obywatelskich”, czego nie ma w innych resortach. Dziękuję bardzo.

Zastępca Przewodniczącego Paweł Arndt:

A czy Sejm akurat nie obniżył budżetu rzecznika praw obywatelskich?

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Sebastian Skuza:

Właśnie tak, Panie Przewodniczący, obniżył. I po prostu przyjęcie tej poprawki powodowałoby powrót do stanu wyjściowego, czyli odbudowanie tego, co Sejm…

Zastępca Przewodniczącego Paweł Arndt:

Dziękuję bardzo.

Czy ktoś z panów senatorów chciałby zabrać głos? Nikt się nie zgłasza.

Poddaję poprawkę pod głosowanie.

Kto jest za przyjęciem poprawki?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję bardzo.

5 senatorów głosowało za, 3 – przeciw, nikt się nie wstrzymał od głosu.

Poprawka została zaakceptowana przez komisję.

Poprawka nr 18. Autorzy tej poprawki chcą przeznaczyć środki w ramach rezerw celowych na przeciwdziałanie dyskryminacji, przemocy, w tym przemocy w rodzinie, z kwotą dotacji i subwencji 30 milionów zł, a źródłem tych środków ma być rezerwa celowa w poz. 49 – utrzymanie rezultatów niektórych projektów zrealizowanych przy udziale środków z Unii Europejskiej.

Panie Ministrze?

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Sebastian Skuza:

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Stanowisko rządu jest negatywne.

Środki w budżetach wojewodów na analogiczne zadania wynoszą 22 miliony i jeszcze dodatkowo można to uzupełnić z poz. 25 w rezerwie celowej. Dziękuję.

Zastępca Przewodniczącego Paweł Arndt:

To byłyby środki przeznaczone dla ministra pracy, tak?

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Sebastian Skuza:

Ministra rodziny już chyba teraz.

Zastępca Przewodniczącego Paweł Arndt:

Ministra rodziny, tak, tak, tak.

Czy w tej sprawie ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nikt się nie zgłasza.

Poddaję poprawkę pod głosowanie.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem poprawki?

Kto jest przeciwny?

Kto wstrzymał się od głosu?

Dziękuję bardzo.

Poprawkę…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Tak, przepraszam, 5 senatorów głosowało za, 3 – przeciw, nikt się nie wstrzymał.

Poprawka została zaaprobowana przez Wysoką Komisję.

Poprawkę nr 19, jak rozumiem, musimy przegłosować w sytuacji, gdy nie przyjęliśmy poprawki nr 6. Tak?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:

Tak, głosujemy nad tą poprawką.

Tylko jest prośba do pana przewodniczącego, aby potwierdził status poprawek pani senator Małeckiej-Libery…

Zastępca Przewodniczącego Paweł Arndt:

Tak, podpisuję się pod tą poprawką.

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym Kancelarii Senatu Jakub Zabielski: Dziękuję.)

Tutaj chodzi – o czym, jak rozumiem, wszyscy wiedzą – o skreślenie pktu 4 w ust. 1 art. 8. Zapis ten umożliwiłby przekazanie 1 miliarda 950 milionów zł – ja mówię: telewizji publicznej; pan minister mówił, że to trochę szerzej.

Panie Ministrze?

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Sebastian Skuza:

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Stanowisko jest negatywne.

Zwracam uwagę, że w poprzednich latach – może nie w ustawie budżetowej, ale w ustawie okołobudżetowej czy w innych przepisach – taka rekompensata, w formie pieniężnej bądź w formie papierów wartościowych, z tytułu ulg była zawsze rekompensowana. Dziękuję.

Zastępca Przewodniczącego Paweł Arndt:

Dziękuję bardzo.

Czy w tej sprawie ktoś z państwa senatorów zamierza zabrać głos? Nikt się nie zgłasza.

Poddaję poprawkę pod głosowanie.

Kto jest za przyjęciem poprawki nr 19? Proszę o podniesienie ręki i naciśnięcie przycisku.

Kto jest przeciwny?

Kto wstrzymał się od głosu?

Dziękuję.

5 senatorów głosowało za, 3 – przeciw, nikt się nie wstrzymał od głosu.

Poprawka uzyskała aprobatę.

I przechodzimy do poprawki nr 20. Ona już była omawiana i właściwie jest bardzo podobna do wcześniej przegłosowanej poprawki, której nie przyjęliśmy.

Panie Ministrze, proszę o opinię.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Sebastian Skuza:

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Stanowisko jest negatywne głównie ze względu na źródło finansowania, kolejne zresztą. Dziękuję bardzo.

Zastępca Przewodniczącego Paweł Arndt:

Dziękuję bardzo.

Czy ktoś z państwa senatorów w tej sprawie zamierza zabrać głos? Nikt się nie zgłasza.

Poddaję poprawkę pod głosowanie.

Kto jest za przyjęciem poprawki nr 20? Proszę o podniesienie ręki i naciśnięcie przycisku.

Kto jest przeciwny?

Kto wstrzymał się od głosu?

Dziękuję.

Poprawka została…

5 senatorów głosowało za, 3 – przeciw, nikt się nie wstrzymał.

Poprawka uzyskała akceptację komisji.

Poprawka nr 21 właściwie też już została wcześniej omówiona, bo ona była podobna do poprawki nr 7, którą wcześniej przegłosowaliśmy. Tutaj jedynie źródło pokrycia jest inne. Znowu oczekujemy, że te wpływy na rzecz budżetu będą wyższe, niż zakładało ministerstwo przynajmniej we wrześniu. A teraz mamy nowe dane. W związku z tym taka jest sugestia. To jest, na etapie walki z epidemią, wydaje się, ważna rzecz. I stąd ta poprawka.

Pod tą poprawką również chciałbym się podpisać.

Panie Ministrze?

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Sebastian Skuza:

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Stanowisko jest negatywne ze względu na źródło finansowania.

Zwracam uwagę, że można by tutaj podsumować te wzrosty. One naprawdę zmierzają do znacznych kwot, jeśli chodzi o wzrosty strony dochodowej. Dziękuję.

Zastępca Przewodniczącego Paweł Arndt:

Tak, Panie Ministrze, my próbowaliśmy te wzrosty policzyć i uznaliśmy, że jeśli one nie przekroczą 7 miliardów zł, to budżet doskonale sobie w tym 2021 r. poradzi.

Czy ktoś z państwa… Pan minister jeszcze?

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Sebastian Skuza: Nie.)

Nie.

Czy ktoś z państwa senatorów chciałby zabrać głos w tej sprawie? Nikt się nie zgłasza.

Poddaję poprawkę pod głosowanie.

Poprawka nr 21.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki?

Kto jest przeciwny?

Kto się wstrzymał się od głosu?

Dziękuję.

5 senatorów głosowało za, 3 – przeciw, nikt się nie wstrzymał.

Poprawka uzyskała aprobatę.

Rozumiem, że poprawka nr 22 została już skonsumowana. Poprawka nr 23 też i nr 24 też.

Poprawka nr 25. Ona też już była w jakiejś mierze omawiana, bo była zbieżna z poprawką nr 11, której nie przyjęliśmy. Tutaj też chodzi o to, żeby przekazać środki na lecznictwo związane z powikłaniami po COVID i na psychiatrię dziecięcą. Tak jak mówiłem wcześniej, takie są sugestie fachowców, że na ten cel będą potrzebne olbrzymie pieniądze.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Tak, tutaj też i pan senator Kleina, i pan senator Czarnobaj podpisują się pod tą poprawką.

Panie Ministrze?

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Sebastian Skuza:

Panie Przewodniczący, tak jak mówiłem przy poprzedniej poprawce, analogicznej, stanowisko jest negatywne – głównie ze względu na źródło finansowania. Dziękuję.

Zastępca Przewodniczącego Paweł Arndt:

Dziękuję bardzo.

Czy ktoś z państwa senatorów w tej sprawie chciałby zabrać głos? Nikt się nie zgłasza.

Poddaję poprawkę pod głosowanie.

Kto jest za przyjęciem poprawki nr 25 z naszego zestawienia?

Kto jest przeciwny?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję bardzo.

5 senatorów głosowało za, 3 – przeciw, nikt się nie wstrzymał.

Poprawka uzyskała aprobatę.

I chyba ostania z naszych poprawek, zgłoszona przez pana senatora Kwiatkowskiego. Pod tą poprawką również chciałbym się podpisać. To jest poprawka dotycząca utworzenia nowego programu wieloletniego pn. „Funkcjonowanie kół gospodyń wiejskich”. W budżecie są już środki, które na ten cel są przeznaczone, ale jak one będą wpisane w program wieloletni, to wtedy będzie pewna powtarzalność i pewność, że te środki akurat tam będą trafiały. Źródłem pokrycia jest rezerwa celowa z poz. 44, o której już mówiliśmy. Jeszcze raz mówię: kwota 22 miliony zł.

Panie Ministrze?

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Sebastian Skuza:

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Stanowisko jest negatywne ze względu na taką kwestię, że dotychczas udzielono już dofinansowania w planowanej wysokości, razem z 2020 r., w kwocie ok. 85 milionów 800 tysięcy zł. To pierwsza rzecz.

Druga rzecz jest następująca: program wieloletni jest programem Rady Ministrów. De facto można by to zapisać, ale jeżeli w Radzie Ministrów nie będzie takiej intencji, to po prostu nie przegłosuje takiego programu. A więc myślę, że tu jest też pewna taka wada konstrukcyjna. Dziękuję.

Zastępca Przewodniczącego Paweł Arndt:

Tak, my tu jak gdyby postulujemy utworzenie tego programu wieloletniego. On rzeczywiście nie istnieje. I zdajemy sobie sprawę, że Rada Ministrów jest władna, żeby taki program utworzyć.

Czy w tej sprawie ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nikt się nie zgłasza.

Poddaję poprawkę pod głosowanie.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki? Proszę o podniesienie ręki i naciśnięcie przycisku.

Kto jest przeciwny?

Kto wstrzymał się od głosu?

Dziękuję.

Bardzo dziękuję.

Na tym zakończyliśmy omawianie…

(Głos z sali: Jeszcze nad całością…)

5 senatorów głosowało za, 3 – przeciw, nikt się nie wstrzymał.

Stwierdzam, że poprawka uzyskała akceptację.

I to była ostatnia poprawka, którą mieliśmy w naszym zestawieniu wniosków.

Teraz muszę poddać pod głosowanie ustawę budżetową na rok 2021 razem z poprawkami.

Ta sprawa, przynajmniej dla mnie, jest o tyle dziwna, że Senat nie może odrzucić ustawy budżetowej i komisja tak czy inaczej musi to przyjąć.

W związku z tym poddaję to pod głosowanie.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem ustawy budżetowej na rok 2021 wraz z przyjętymi poprawkami? Proszę o podniesienie ręki.

Kto jest przeciwny?

Kto wstrzymał się od głosu?

Dziękuję.

8 senatorów głosowało za.

Budżet wraz z poprawkami został przyjęty jednogłośnie.

Proszę państwa, teraz jeszcze musimy wybrać sprawozdawcę. Proponuję, żeby tradycji stało się zadość i żeby sprawozdawcą budżetu był przewodniczący komisji, pan senator Kazimierz Kleina.

Ja rozumiem, że pan senator się zgadza?

Senator Kazimierz Kleina:

Zgadzam się, jeżeli jest zgoda komisji.

Zastępca Przewodniczącego Paweł Arndt:

Czy są inne kandydatury? Tradycja tradycją. A więc innych kandydatur nie ma, jak rozumiem.

Stwierdzam, że jeśli nie ma sprzeciwu, to pan senator Kazimierz Kleina, przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów Publicznych, będzie sprawozdawcą tego budżetu na posiedzeniu Senatu.

I na tym wyczerpaliśmy porządek obrad, przyjęliśmy poprawki i przyjęliśmy budżet.

Bardzo dziękuję wszystkim za udział, za pracę – i tym obecnym na miejscu, i tym pracującym zdalnie. Dziękuję panu ministrowi, kolegom senatorom i wszystkim, którzy nam pomagali w tym, żeby ten budżet przyjąć.

Bardzo dziękuję.

Zamykam posiedzenie komisji.

(Koniec posiedzenia o godzinie 18 minut 01)