Narzędzia:
Posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej (nr 201) w dniu 22-01-2019
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej (201.)

w dniu 22 stycznia 2019 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy budżetowej na rok 2019 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji: 23 – Członkostwo Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej; 45 – Sprawy zagraniczne; 83 – Rezerwy celowe; 84 – Środki własne Unii Europejskiej, a także planów finansowych: Ośrodka Studiów Wschodnich im. Marka Karpia; Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych; Instytutu Zachodniego im. Zygmunta Wojciechowskiego; Instytutu Współpracy Polsko-Węgierskiej im. Wacława Felczaka (druk senacki nr 1068, druki sejmowe nr 2864, 3021 i 3021-A).

(Początek posiedzenia o godzinie 14 minut 06)

(Posiedzeniu przewodniczy zastępca przewodniczącego Marek Pęk)

Zastępca Przewodniczącego Marek Pęk:

Dzień dobry państwu.

Otwieram dwieście pierwsze posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej.

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie ustawy budżetowej na rok 2019 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji: 23 – Członkostwo Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej; 45 – Sprawy zagraniczne; 83 – Rezerwy celowe; 84 – Środki własne Unii Europejskiej, a także planów finansowych: Ośrodka Studiów Wschodnich im. Marka Karpia; Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych; Instytutu Zachodniego im. Zygmunta Wojciechowskiego; Instytutu Współpracy Polsko-Węgierskiej im. Wacława Felczaka (druk senacki nr 1068, druki sejmowe nr 2864, 3021 i 3021-A)

W porządku posiedzenia mamy dzisiaj rozpatrzenie ustawy budżetowej na rok 2019 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji, tj. część budżetowa 45 „Sprawy zagraniczne”; 23 „Członkostwo Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej”; 83 „Rezerwy celowe” w zakresie poz. 8, 19, 30, 31 i 49 oraz część budżetowa 84 „Środki własne Unii Europejskiej”.

Witam panie i panów senatorów oraz przybyłych gości, przedstawicieli Ministerstwa Spraw Zagranicznych, Ministerstwa Finansów i Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Proszę państwa, myślę, że na początek oddam głos przedstawicielowi Ministerstwa Spraw Zagranicznych.

Panie Ministrze, bardzo proszę.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Piotr Wawrzyk:

Dziękuję bardzo.

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Projekt budżetu Ministerstwa Spraw Zagranicznych na rok 2019 został szczegółowo przedstawiony w przesłanych państwu materiałach. W związku z tym odniosę się do najważniejszych wynikających ze specyfiki MSZ zadań realizowanych w zakresie dochodów i wydatków.

W części 45 „Sprawy zagraniczne” w 2019 r. zaplanowano dochody w wysokości 236 tysięcy 515 zł. Podstawowym źródłem dochodów budżetowych Ministerstwa Spraw Zagranicznych są wpływy z tytułu czynności konsularnych. W 2019 r. przewiduje się wzrost dochodów w stosunku do zaplanowanych w ustawie budżetowej na rok 2018 o 14,6%, m.in. w związku z przewidywanym wzrostem liczby wniosków o wydanie paszportów w kontekście mających się odbyć w przyszłym roku wyborów do Sejmu i Senatu oraz rozpoczęciem kompleksowej działalności konsularnej przez nowo utworzone placówki.

Limit wydatków Ministerstwa Spraw Zagranicznych w 2019 r. wynosi 2 miliardy 66 milionów 424 tysiące zł. Jest to 101,5% wydatków określonych w ustawie budżetowej na rok 2018. Zwiększenie wydatków w stosunku do 2018 r. wynika przede wszystkim z ujęcia dodatkowych środków w wysokości: 20,1 miliona zł na budowę ambasady w Berlinie; 10 milionów zł na wynagrodzenia oraz wydatki związane z wynagrodzeniami, na wzrost funduszu wynagrodzeń o 2,3%, tj. na poziomie prognozowanej na 2019 r. średniorocznej dynamiki cen towarów i usług konsumpcyjnych; 4 miliony zł na otwarcie 2 ośrodków zamiejscowych Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych, w Waszyngtonie i w Brukseli; 1,4 miliona zł miliona na realizację projektów inwestycyjnych w obiektach krajowych MSZ znajdujących się pod adresem ul. Bagatela 5 oraz pod adresem ul. Lecha Kaczyńskiego 3/5, a także z ujęcia 3 milionów zł wynikających z przeniesienia środków z innych organów administracji rządowej z przeznaczeniem na zadania realizowane przez ich przedstawicieli w placówkach zagranicznych.

W czasie rozpatrywania projektu budżetu na rok 2019 przez Sejm Rzeczypospolitej przyjęto zmiany dotyczące przeniesienia do części 45 „Sprawy zagraniczne”, rozdziału 70069 „Zadania realizowane w placówkach zagranicznych przez przedstawicieli organów administracji rządowej” planu wydatków z części 42 „Sprawy wewnętrzne” w kwocie 343 tysiące zł i z części 57 „Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego” w wysokości 389 tysięcy zł oraz przeniesienia środków w wysokości 8 milionów zł z części 45 „Sprawy zagraniczne” do części 83 „Rezerwy celowe” poz. 31 na redakcję zagraniczną TVP Wilno. Jednocześnie określono wartość środków rezerwy ujętej w poz. 31 na kwotę 145 milionów zł oraz nadano jej nowe brzmienie, tzn. „Implementacja polskiego programu współpracy na rzecz rozwoju oraz wsparcie międzynarodowej współpracy na rzecz demokracji i społeczeństwa obywatelskiego w tym 20.000 tys. zł na TV Biełsat oraz 8.000 tys. zł na redakcję zagraniczną TVP Wilno”.

Ponadto pozostałe wydatki pozapłacowe, w tym m.in. związane z funkcjonowaniem urzędu, zostały zmniejszone w stosunku do 2018 r. o 8 milionów zł.

W kwocie wydatków Ministerstwa Spraw Zagranicznych planowanych na rok 2019 około 70% stanowią wydatki realizowane w walutach. Dotyczą one m.in. działalności 164 placówek zagranicznych oraz płatności składek do organizacji międzynarodowych. Nadmieniam przy tym, że zmiany kursów walut są istotnym czynnikiem ryzyka dla wydatków realizowanych w walutach obcych.

Szanowny Panie Przewodniczący, Wysoka Komisjo, środki budżetowe dla MSZ w części 23 „Członkostwo Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej” wynoszą 22 miliony 421 tysięcy zł i stanowią 98,8% wysokości wydatków w roku 2018. Zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Finansów został uwzględniony wzrost funduszu wynagrodzeń o 2,3%. Z kolei w związku z przyjętą polityką ograniczenia wydatków na funkcjonowanie administracji publicznej, zgodnie z pismem Ministerstwa Finansów, zredukowano m.in. usługi remontowe, podróże służbowe krajowe oraz zagraniczne, jak również tzw. wydatki bieżące.

Zwracam się do szanownej komisji o przyjęcie budżetu państwa w części 45 „Sprawy zagraniczne” oraz części 23 „Członkostwo Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej” dotyczącego roku 2019. Jednocześnie Ministerstwo Spraw Zagranicznych zapewnia, że dołoży wszelkich starań, aby środki w tym roku były wydawane w sposób oszczędny i racjonalny. Dziękuję bardzo za uwagę.

Zastępca Przewodniczącego Marek Pęk:

Dziękuję bardzo, Panie Ministrze.

Jeżeli chodzi o przedmiotowy zakres naszych obrad, to tutaj jest jeszcze wymieniony załącznik nr 14. On obejmuje takie szczegółowe zadania, jak plan finansowy Ośrodka Studiów Wschodnich, plan finansowy Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych, plan finansowy Instytutu Zachodniego im. Zygmunta Wojciechowskiego i plan finansowy Instytutu Współpracy Polsko-Węgierskiej im. Wacława Felczaka. Czy w tej sprawie pan minister…

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Piotr Wawrzyk: Tu są przedstawiciele instytutów…)

Nie? Aha, rozumiem, są tutaj odpowiedni przedstawiciele…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Dobrze. Bardzo proszę.

Zastępca Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Paweł Szrot:

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Paweł Szrot, zastępca szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Jako że wspomniane instytucje są nadzorowane przez prezesa Rady Ministrów za pośrednictwem kancelarii, ja jestem przygotowany, żeby udzielić Wysokiej Komisji informacji na ten temat.

Zastępca Przewodniczącego Marek Pęk:

Bardzo proszę.

Zastępca Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Paweł Szrot:

Wszystkie te instytucje, czyli Ośrodek Studiów Wschodnich, Instytut Zachodni oraz Instytut Współpracy Polsko-Węgierskiej, są tworzone na podstawie odpowiednich ustaw. Stosunkowo nową instytucją jest Instytut Współpracy Polsko-Węgierskiej im. Wacława Felczaka. On został utworzony ustawą w lutym zeszłego roku i rozpoczął funkcjonowanie właśnie w zeszłym roku.

Jeśli chodzi o szczegóły planów finansowych tych instytucji, to przedstawię je kolejno. Ośrodek Studiów Wschodnich: plan finansowy tej instytucji zakłada uzyskanie przychodów w wysokości 9 milionów 502 tysięcy zł. To jest 98%, a właściwie 99% przychodów ujętych w ustawie budżetowej na poprzedni rok, 2018. Podstawową pozycją w przychodach jest dotacja podmiotowa w wysokości 9 milionów 205 tysięcy zł. I to jest też taka sama dotacja jak ta, którą przewidywał budżet na poprzedni rok.

Koszty funkcjonowania Ośrodka Studiów Wschodnich są w planie finansowym przewidziane na kwotę prawie 9,5 miliona zł. To też jest ok. 99% kosztów ujętych w ustawie budżetowej na 2018 r. Główną pozycją w kosztach funkcjonowania instytutu są wynagrodzenia wraz z pochodnymi oraz usługi obce. Wynagrodzenia są zaplanowane na kwotę 5 milionów 981 tysięcy zł, z czego wynagrodzenia osobowe – na 5 milionów 781 tysięcy zł, a bezosobowe – na 200 tysięcy zł. Wynagrodzenia osobowe zaplanowano na poziomie 100,8% środków ujętych w ustawie budżetowej na 2018 r. Z kolei wynagrodzenia bezosobowe są planowane w takiej samej kwocie jak w poprzedniej ustawie budżetowej. Pochodne od wynagrodzeń zaplanowano w wysokości 1 miliona 220 tysięcy zł. Wynagrodzenia z pochodnymi stanowią 76% ogółu kosztów OSW.

Kolejna instytucja nadzorowana przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów to Instytut Zachodni. Przychody tego instytutu ujęte w planie finansowym na 2019 r. to 3 miliony 840 tysięcy zł. To jest 97,5% przychodów ujętych w planie finansowym z poprzedniego roku budżetowego. Podstawową pozycją w przychodach jest dotacja podmiotowa w wysokości 3,5 miliona zł. To też jest 100% dotacji z 2018 r.

Koszty funkcjonowania Instytutu Zachodniego to 3 miliony 840 tysięcy zł. Czyli tutaj koszty równoważą przychody, jak państwo widzą. Koszty na 2019 r. są zaplanowane w wysokości o 2,5% niższej niż koszty w 2018 r. Główną pozycją, tak samo jak w przypadku poprzedniej instytucji, są wynagrodzenia, w kwocie 2 milionów 177 tysięcy zł, z czego wynagrodzenia osobowe to 1 milion 977 tysięcy zł, a bezosobowe – 200 tysięcy zł, tak samo jak w przypadku OSW. Pochodne od wynagrodzeń zaplanowano w wysokości 390 tysięcy zł.

Ostatnia instytucja to… Właściwie to z zastrzeżeniem. Zaraz będę o tym mówić. To jest Instytut Współpracy Polsko-Węgierskiej, który rozpoczął działalność, tak jak mówiłem, w 2018 r. Plan finansowego tego instytutu zakłada uzyskanie przychodów na poziomie 6 milionów zł.

Jeśli chodzi o koszty, to są one zrównoważone, czyli wynoszą też 6 milionów zł. Wynagrodzenia stanowią 30% tych kosztów, to jest 1 milion 584 tysiące zł. Kolejne koszty funkcjonowania instytutu, które są w planie finansowym, to usługi obce, materiały, energia oraz pozostałe koszty. Są one zaplanowane w kwocie 2 milionów 247 tysięcy zł. W ramach dotacji podmiotowej ujęte zostały koszty realizacji zadań w wysokości 1 miliona 674 tysięcy zł z przeznaczeniem na program służący finansowaniu lub dofinansowaniu przedsięwzięć prowadzonych na rzecz współpracy polsko-węgierskiej.

Panie Przewodniczący, Wysoka Komisjo, Panie i Panowie Senatorowie, chciałbym tutaj jeszcze napomknąć, że rozpoczyna funkcjonowanie kolejna instytucja, kolejny instytut w pewien sposób związany z właściwością państwa komisji. Jest to Instytut Europy Środkowej. Nie jest on… Zakładam, że nie jest on ujęty w porządku obrad komisji ze względu na to, że nie ma jeszcze planu finansowego. Ale budżet przewiduje dotację na funkcjonowanie tego instytutu, który rozpoczyna działalność. On został utworzony na sam koniec zeszłego roku, na koniec grudnia. I ta dotacja wynosi 4 miliony zł.

Panie Przewodniczący, Wysoka Komisjo, proszę o przyjęcie informacji.

Zastępca Przewodniczącego Marek Pęk:

Dziękuję bardzo, Panie Ministrze.

Czy przedstawiciele Ministerstwa Finansów chcieliby zabrać głos w przedmiocie obrad?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Dziękuję bardzo.

Czy przedstawiciele… Bo widzę, że jest tu z nami jeszcze przedstawiciel Polskiego Instytut Spraw Międzynarodowych. Czy…

(Głos z sali: Pan minister…)

Dobrze. Rozumiem.

W takim razie przejdziemy do dyskusji i oddam głos państwu senatorom.

Pan senator Klich, bardzo proszę.

Senator Bogdan Klich:

Ja mam kilka pytań w związku z tą prezentacją budżetu. Może zacznę od ostatniej wypowiedzi pana ministra. Dlaczego pomimo wzrostu gospodarczego, tak znaczącego, tak ważne instytuty badawczo-eksperckie jak OSW i Instytut Zachodni mają nie odnotować wzrostu, tylko, tak jak pan wspomniał, ich przychody mają być na poziomie 98% bądź 99% tegorocznych przychodów? Uważam, że, zarówno publikacje Instytutu Zachodniego, a także PISM, no i głównie Ośrodka Studiów Wschodnich są na tyle wartościowe – wszyscy przecież z tego korzystamy – że warto by było zwiększyć budżety dla tych instytucji. Dziękuję bardzo.

Zastępca Przewodniczącego Marek Pęk:

Bardzo proszę, Panie Ministrze.

Zastępca Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Paweł Szrot:

Panie Senatorze, odpowiadając na pytanie pana senatora Klicha, powiem, że, no, trudno mi się odnosić do PISM. Ta instytucja jest w zakresie pana ministra. Ale jeśli chodzi o te instytucje, które leżą w zakresie właściwości Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, OSW i Instytut Zachodni, to oczywiście doceniamy wkład, dorobek merytoryczny tego instytutu, korzystamy z niego, ale po analizie funkcjonowania wspomnianych jednostek doszliśmy do wniosku, że te środki, które były tam przeznaczone, są bardzo racjonalnie i dobrze wykorzystywane i nie ma konieczności ich wzmacniania. Proszę o przyjęcie informacji.

Zastępca Przewodniczącego Marek Pęk:

Dziękuję bardzo.

Pan senator Wach.

Senator Piotr Wach:

Skorzystam z okazji i zapytam o to, o czym pan wspomniał na marginesie, a mianowicie o Instytut Europy Środkowej. On właściwie został czy zostaje utworzony przez przekształcenie Instytutu Europy Środkowo-Wschodniej. Ta dotacja czteromilionowa… Jak ona się ma w stosunku do finansowania tego poprzedniego instytutu, czyli Europy Środkowo-Wschodniej, w roku ubiegłym, czyli w roku 2018?

Zastępca Przewodniczącego Marek Pęk:

Bardzo proszę.

Zastępca Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Paweł Szrot:

Panie Przewodniczący, ja już prezentowałem, chyba nawet na posiedzeniu tej komisji, w posiedzeniu której mam zaszczyt dzisiaj uczestniczyć, całość prac związanych z utworzeniem tego instytutu. No, dotacja jest zasadniczym zwiększeniem… O ile pamiętam – mogę się mylić – to było na poziomie około 1 miliona zł, a teraz są 4 miliony zł. Tak więc… No, sama ta zmiana, o której pan senator mówi, miała zapewnić lepsze i sprawniejsze finansowanie tego instytutu po przekształceniu. Ja tylko przypominam, że obecnie funkcjonuje Instytut Europy Środkowej, wcześniej był Instytut Europy Środkowo-Wschodniej. I właśnie po to ta instytucja została stworzona, żeby zadania te były sprawniej i lepiej finansowane. Dziękuję bardzo.

Zastępca Przewodniczącego Marek Pęk:

Dziękuję bardzo.

Czy ktoś z państwa senatorów pragnie jeszcze zabrać głos, zadać pytanie?

Pan senator Klich raz jeszcze. Bardzo proszę.

Senator Bogdan Klich:

Tak, mam pytanie, jeśli chodzi o oglądalność. Interesuje mnie oglądalność naszej telewizji, TVP Wilno, na Litwie. Jakie są w tej chwili dane dotyczące oglądalności tej telewizji w porównaniu z Bielsatem, który ma stałych widzów i którego oglądalność jesteśmy w stanie ocenić w całej dynamice w ciągu ostatnich prawie 20 lat jego funkcjonowania? Jak się ma oglądalność TVP Wilno do oglądalności Bielsatu?

Zastępca Przewodniczącego Marek Pęk:

Kto z państwa zechce odpowiedzieć?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Pan minister. Bardzo proszę.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Piotr Wawrzyk:

Przepraszam bardzo, Panie Senatorze, ale niestety nie mogę udzielić odpowiedzi na to pytanie, dlatego że środki na TVP Wilno są przeznaczone na uruchomienie tego kanału. On jeszcze nie nadaje. I w związku z tym nie można w tym przypadku mówić o oglądalności. Dziękuję.

Zastępca Przewodniczącego Marek Pęk:

Dziękuję bardzo.

Pan senator Wach.

Senator Piotr Wach:

Mam pytanie do pana ministra w zakresie finansowania naszych przedstawicielstw zagranicznych, tzn. ambasad i konsulatów. Jak to się ma do roku ubiegłego? I czy liczba placówek w nadchodzącym roku się zwiększy czy będzie dokładnie taka, jak była?

Zastępca Przewodniczącego Marek Pęk:

Bardzo proszę, Panie Ministrze.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Piotr Wawrzyk:

Dziękuję bardzo.

Jeżeli chodzi o liczbę placówek dyplomatycznych i konsularnych, to jesteśmy na etapie odbudowywania tych placówek w wymiarze ogólnoświatowym. Otwieramy nowe konsulaty, wzmacniamy konsulaty. Tam, gdzie pojawia się duża liczba wniosków wizowych, zwiększamy obsadę. Chodzi tu o takie kraje jak np. Indie czy Pakistan. Mamy nowe ambasady, np. w Senegalu. I ta tendencja będzie kontynuowana. Po etapie, kiedy placówki były – do niedawna – zamykane, my je w tej chwili otwieramy, rozbudowujemy sieć polskich placówek. Wynika to z 2, a właściwie z 3 czynników. Pierwszym i podstawowym jest to, że zwiększa się zaangażowanie międzynarodowe polskich przedsiębiorców, w związku z tym zwiększa się też liczba Polaków przebywających w różnych krajach. I dlatego też musimy tam wzmacniać swoją obecność, po to żeby ułatwiać im działalność, ale też ułatwiać im wybrnięcie z ewentualnych kłopotów, w jakich się znajdą.

Drugi czynnik to jest wzmagająca się presja na to, żeby zwiększać ruch turystyczny. W związku z tym, że Polacy mają więcej pieniędzy, odwiedzają również takie właśnie kraje jak np. wymieniony przez Senegal. Z tego też wynikała konieczność uruchomienia tam placówki.

No i to, o czym już wspomniałem: zwiększa się również presja na wnioski wizowe. I dlatego też wzmacniamy i odbudowujemy konsulaty, przede wszystkim w Afryce Północnej. Zwracam uwagę, że w międzyczasie… Ostatnie tygodnie to jest też przyjęcie przez Wysoki Senat ustawy o sądach administracyjnych, a właściwie nowelizacji ustawy o sądach administracyjnych, co jest konsekwencją jednego z orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. I zgodnie z tym orzeczeniem konsulowie będą musieli teraz wydawać decyzje administracyjne odmawiające wizyt. To wymaga od nas, po pierwsze, wzmocnienia kadrowego o prawników, a po drugie, no, właśnie zmiany formuły działania samych konsulatów. Konsulowie stają się w tej sytuacji jeszcze bardziej prawnikami, niż byli do tej pory, a to z kolei wymaga też odpowiedniej relokacji kadr. Dziękuję bardzo.

(Senator Piotr Wach: A jaki to ma ogólny wymiar finansowy, Panie Ministrze?)

Mówimy o roku 2019?

(Senator Piotr Wach: W porównaniu do poprzedniego.)

Może pani dyrektor…

Dyrektor Biura Finansów w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Elżbieta Kalbarczyk:

Dziękuję, Panie Ministrze.

Szanowni Państwo, jeśli chodzi o tę rezerwę, o której pan minister mówił, odnośnie do wzmocnienia konsulatów, to ujęto w rezerwie celowej kwotę 3 milionów 375 tysięcy zł na wspomniane wzmocnienia. Dziękuję bardzo.

Zastępca Przewodniczącego Marek Pęk:

Dziękuję bardzo.

Czy są jeszcze pytania?

Pan senator Klich.

Senator Bogdan Klich:

Ostatnie z moich pytań. Pan minister wspomniał o dużej kwocie, 21 milionów zł, na kolejny etap budowy ambasady polskiej w Berlinie. Historia polskiej ambasady w Berlinie to w zasadzie niekończąca się opowieść, od wielu, wielu, wielu lat. Co jest planowane w tym roku budżetowym, w roku 2019, jeżeli chodzi o budowę ambasady w Berlinie? Na co mają być przeznaczone te pieniądze?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Piotr Wawrzyk:

Jeżeli państwo pozwolicie, to… Jest tutaj z nami osoba, która się tymi kwestiami zajmuje na bieżąco…

Zastępca Dyrektora w Biurze Infrastruktury w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Jan Czarniecki:

Pozwolę sobie odpowiedzieć na to pytanie. Jestem zastępcą dyrektora odpowiedzialnym za realizację nowej ambasady w Berlinie.

Jak państwo być może wiedzą, jeszcze w 2017 r. planowana była inwestycja w formule PPP, która została odroczona. I od maja zeszłego roku rozpoczęto nowy projekt, w oparciu o stary projekt, a więc z wykorzystaniem projektu, który był wykonany, za który zapłaciliśmy, my, wszyscy podatnicy. Wykorzystujemy stary projekt autorstwa firmy JEMS z lekką adaptacją wnętrz pod dodatkowe funkcje, które mają się tam znajdować. Mówimy o relokacji instytutu polskiego, Polskiej Akademii Nauk, ewentualnie kilku przedstawicielstw spółek Skarbu Państwa. Tak żeby był taki one stop shop pod jednym polskim dachem, pod tym adresem.

Co do stanu zaawansowania robót… Mamy w tym roku 3 kluczowe przetargi, czy raczej postępowania. Pierwsze postępowanie było na doradcę prawnego. Otworzyliśmy oferty w piątek w zeszłym tygodniu. W tym tygodniu będziemy rozstrzygali, kto tym doradcą prawnym będzie. Następne postępowanie będzie na inżyniera kontraktu. A na generalnego wykonawcę – w trzecim kwartale tego roku. Zdążyliśmy też w zeszłym roku odnowić pozwolenie na budowę na stary projekt, z 2014 r., tak więc tu udało nam się też zaoszczędzić bardzo dużo czasu i pieniędzy. W tej chwili dostosowujemy projekt według prawa niemieckiego, ponieważ prawo budowlane w Niemczech się zmieniło. Zostały zaostrzone niektóre wymogi związane z budową fundamentów, chodzi o pewne izolacyjne czynniki akustyczne. Tak więc w tej chwili bierzemy się za tę korektę, tak żeby to szło równocześnie z tymi postępowaniami, żeby, jak powiedziałem, w trzecim kwartale ruszyć z postępowaniem na wybór generalnego wykonawcy, z nadzieją, że uda nam się wbić łopatę jeszcze w tym roku. To tak w telegraficznym skrócie.

Zastępca Przewodniczącego Marek Pęk:

Bardzo dziękuję.

Jeżeli nie ma więcej pytań, to w takim razie ja składam wniosek o pozytywne zaopiniowanie…

(Głos z sali: Panie Przewodniczący, jeszcze ja chciałam zapytać, ale o to samo, tak że…)

Dobrze, Pani Senator.

W takim razie ja składam wniosek o pozytywne zaopiniowanie ustawy budżetowej w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania Komisji Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej.

Kto z pań i panów senatorów jest za przyjęciem? (6)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (2)

(Głos z sali: 2 osoby.)

Bardzo dziękuję.

I w związku z tym stwierdzam, że komisja poparła wniosek o pozytywne zaopiniowanie ustawy budżetowej.

Dziękuję państwu.

(Głos z sali: Nie, jeszcze…)

Pozostaje wyznaczenie sprawozdawcy…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

(Rozmowy na sali)

Dziękuję.

Zamykam posiedzenie.

(Koniec posiedzenia o godzinie 14 minut 31)