Narzędzia:
Posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi (nr 119) w dniu 07-12-2018
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi (119.)

w dniu 7 grudnia 2018 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o paszach (druk senacki nr 1027, druki sejmowe nr 2997, 3004 i 3004-A).

2. Rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 oraz ustawy o lasach (druk senacki nr 1026, druki sejmowe nr 2998, 3003 i 3003-A).

(Początek posiedzenia o godzinie 11 minut 06)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Jerzy Chróścikowski)

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Szanowni Państwo, pozwólcie, że otworzę posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Jest to nasze sto dziewiętnaste posiedzenie.

Mamy do rozpatrzenia 2 punkty. Pierwszy punkt to rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o paszach; druk senacki nr 1027 i druki sejmowe nr 2997, 3004, 3004-A. Drugi punkt to rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 oraz ustawy o lasach; druk senacki nr 1026, druki sejmowe nr 2998, 3003 i 3003-A.

Czy na sali są osoby zajmujące się zawodowo działalnością lobbingową? Jeśli tak, to proszę o przedstawienie się i poinformowanie o organizacji reprezentowanej. Są takie osoby? Nie ma.

Przechodzimy więc do…

Witam pana ministra Rafała Romanowskiego, podsekretarza stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Witam również osoby przybyłe z panem ministrem, bo widzę, że jest pan z szerokim zapleczem. Witam również gości. Witam także państwa senatorów, pana legislatora.

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o paszach (druk senacki nr 1027, druki sejmowe nr 2997, 3004 i 3004-A)

Panie Ministrze, żeby nie przedłużać, bo niektórzy bardzo się spieszą, mówią mi, że muszą szybko nas opuścić, proszę o krótką informację na temat ustawy o zmianie ustawy o paszach – punkt pierwszy.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Rafał Romanowski:

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Ta zmiana jest akurat bardzo krótka, zwięzła.

Po pierwsze, chodzi tutaj o przesunięcie terminu wejścia w życie zakazu wytwarzania i wprowadzania do obrotu i stosowania w żywieniu zwierząt pasz genetycznie zmodyfikowanych oraz organizmów genetycznie zmodyfikowanych przeznaczonych do użytku paszowego o 2 lata, tj. na dzień 1 stycznia 2021 r.

Po drugie, chodzi o zobowiązanie dla ministra właściwego do spraw rolnictwa do opracowania i zamieszczenia na stronie internetowej ministerstwa planu wykorzystania krajowych źródeł białka oraz zminimalizowania deficytu białka paszowego w żywieniu zwierząt w zakresie pozyskiwania białka paszowego ze źródeł krajowych. Plan zawierać będzie alternatywne źródła białka wobec białka genetycznie zmodyfikowanego, możliwość zwiększania udziału krajowych źródeł białka w paszach, działania, jakie powinny być podjęte w zakresie ograniczania importu pasz genetycznie zmodyfikowanych. Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Dziękuję, Panie Ministrze.

Ten art. 15a jest oczekiwany przez rolników. W związku z tym jako rolnicy, jako organizacje jesteśmy wdzięczni, że będziemy mogli przejść na produkcję… I zorganizowanie, co pan minister zapowiadał, możliwości skupienia podmiotów, które by chciałby to realizować, jest bardzo cenne, bo chodzi o to, żeby to była nie tylko możliwość, ale żeby to funkcjonowało.

Czy pan legislator ma uwagi?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Michał Gil:

Dziękuję.

Nie, nie mam uwag.

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Dziękuję.

Czy ktoś ma jakieś uwagi?

(Głos z sali: Nie ma.)

Ktoś ma jakieś poprawki? Nie.

W związku z tym zgłaszam wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Nie ma innych wniosków, więc zarządzam głosowanie.

Kto jest za przyjęciem ustawy bez poprawek? (4)

Jednogłośnie za. Dziękuję.

Jeszcze raz dziękuję, Panie Ministrze.

Oczekujemy, że rzeczywiście ten plan będzie realizowany.

Punkt 2. porządku obrad: rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 oraz ustawy o lasach (druk senacki nr 1026, druki sejmowe nr 2998, 3003 i 3003-A)

Przechodzimy do punktu drugiego. Punkt drugi to rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich w latach 2014–2020 oraz ustawy o lasach.

Panie Ministrze, prośba o prezentację.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Rafał Romanowski:

Panie Przewodniczący, jak zwykle postaram się powiedzieć bardzo krótko.

Zakres projektu to: uruchomienie nowego poddziałania leśnego w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 „Wsparcie na inwestycje zwiększające odporność ekosystemów leśnych i ich wartość dla środowiska”; zmiana sposobu wdrażania Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 działania „Transfer wiedzy i działalność informacyjna” – jego beneficjenci będą wyłaniani na podstawie przepisów ustawy – Prawo zamówień publicznych; zniesienie obowiązku określania przez ministra w rozporządzeniu kryteriów wyboru tych operacji w ramach poddziałań PROW na lata 2014–2020, których dotyczy wyjątek określony w przepisach rozporządzenia Unii Europejskiej nr 1305; umożliwienie uzyskiwania specjalizacji doradcom rolniczym, którzy ukończyli wyłącznie studia podyplomowe w zakresie danej specjalizacji; przeniesienie do podmiotu pełniącego funkcję jednostki centralnej krajowej sieci obszarów wiejskich zadań dotychczas wykonywanych przez ministra właściwego do spraw rozwoju wsi jako instytucji zarządzającej PROW na lata 2014–2020, tj. dokonywanie oceny spełnienia kryteriów i wyboru operacji partnerów KSOW na poziomie krajowym oraz wypłaty im środków finansowych z tytuły zrealizowanych operacji.

To są te zmiany, które są tutaj wprowadzone. Dziękuję serdecznie, Panie Przewodniczący.

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Dziękuję.

Proszę Biuro Legislacyjne o odniesienia się, uwagi.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Michał Gil:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

W swojej opinii zgłosiłem jedną uwagę, która dotyczyła rozporządzeń wydanych na podstawie art. 45, ale po uzyskaniu informacji przed posiedzeniem komisji, z których dowiedziałem się, że zmiana art. 45 mimo zmiany brzmienia przepisów w gruncie rzeczy nie zmienia jego treści, chciałbym się wycofać z tej uwagi. Dziękuję.

(Głos z sali: Czyli nie ma uwag?)

Nie ma.

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Dziękuję.

Otwieram dyskusję.

Kto z państwa senatorów lub gości chciałby zadać pytanie? Czy są jakieś uwagi? Nie ma?

Czyli wniosek muszę ja zgłosić, skoro wy nie chcecie zgłaszać. Zgłaszam wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.

W związku z tym zarządzam głosowanie.

Kto jest za przyjęciem ustawy bez poprawek? (4)

Jednogłośnie za. Dziękuję.

Mam prośbę do pana senatora Pupy, żeby przyjął tę ustawę – Panie Senatorze Pupa? – jako sprawozdawca. Czy pan senator Pupa…

(Senator Zdzisław Pupa: Proszę?)

Czy pan senator Pupa mógłby być sprawozdawcą?

Senator Zdzisław Pupa:

Nie wiem, czy się wyrobię, bo mogę być zajęty. No ale jak nie ma… Przewodniczącego teraz nie będzie, tak?

(Przewodniczący Jerzy Chróścikowski: Nie, nie.)

To się zgodzę.

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Dobrze.

(Głos z sali: I do poprzedniej…)

To wyznaczam… Pan senator Pupa wyraził zgodę na bycie sprawozdawcą. A sprawozdawcą poprzedniej ustawy będzie pan senator Wiesław Kilian, ustawy o paszach.

W związku z tym, czy… Ja mam jeszcze pytanie do pana ministra o jedną sprawę. Nie wiem, czy pan minister wie o tym, że związek „Solidarność” RI wystąpił do Copa-Cogeca z pismem dotyczącym zmiany nowelizacji rozporządzenia Parlamentu Europejskiego, który chce wpisać na wniosek Portugalii… To jest zmiana rozporządzenia nr 1143 z dnia 22 października 2014 r. w sprawie działań zapobiegawczych, zaradczych w odniesieniu do wprowadzania i rozprzestrzeniania inwazyjnych gatunków obcych zaproponowana przez stronę portugalską. Ona wykracza poza unijne zasady proporcjonalności i pomocniczości. O tym świadczy to, że jeśli zostaną wpisane następne zwierzęta na listę, nie będzie można hodować np. norki w całej Europie. Do tej pory przepis mówi, że będzie tego można zakazać przepisem krajowym. Niektóre kraje zakazały, a niektóre nie. To rozporządzenie będzie w grudniu. Ja bym prosił… Bo nie wiem, czy pan minister wie o tym, że to spowoduje, że wiele polskich ferm nie będzie mogło produkować, jeśli taki zapis się znajdzie w rozporządzeniu Unii Europejskiej. Takie pismo wysłaliśmy. Ja w poprzednim tygodniu w czwartek w Copa-Cogeca informowałem o tym. Kraje nie były zorientowane. Jest to ponoć robione jakąś szybką ścieżką. Należałoby ministra rolnictwa – bo nie wiem, czy wie – poinformować. Ja przekażę tutaj pismo, które wystawiła pani przewodnicząca mojego związku. Ono jest co prawda do Copa-Cogeca, ale prosiłbym o zainteresowanie się tą sprawą, gdyż uważam, że nie można… Tym bardziej, że pan minister Ardanowski mówił, że nie będzie w Polsce działania zmierzającego do likwidacji hodowli. Zapowiadał, że tak będzie i w związku z tym bardziej nas niepokoi, że taki kraj jak Portugalia próbuje zainicjować i wprowadzić we wszystkich krajach Unii Europejskiej zakaz hodowli, co byłoby naprawdę wielką stratą. Wielu hodowców zwraca na to uwagę. Mimo że są kontrowersje w tej sprawie, wiem, że rząd jednoznacznie mówił, że jest za hodowcami, za tym, żeby jednak można było hodować. To jedna sprawa, którą chciałem jeszcze podnieść.

I mam jeszcze pytanie, chociaż to nie w naszej komisji się dzieje, ale dzieje się… Ta sprawa dotyczy akcyzy na papierosy. I też prosiłbym o zainteresowanie się, Panie Ministrze, bo do mnie wiele maili, pism przychodzi, w których są pytania, dlaczego my zwalniamy obce koncerny z akcyzy, te nowatorskie rozwiązania itd., itd. Są pytania, czy jest potrzeba przedłużania, skoro już raz było takie działanie. Czy nie wystarczyłoby to zmienić? Co prawda będzie to na najbliższym posiedzeniu Senatu, ale jest tak prośba. Ja mam też te uwagi, one do mnie, do przewodniczącego komisji wpływają, polscy producenci tytoniu wskazują, że to jest import, który rzeczywiście… No, może to zmniejszyć wpływy do budżetu państwa. Proszę tym również się zainteresować. To tyle.

Czy ktoś jeszcze chciałby coś powiedzieć?

Widziałem, że o głos prosił pan senator Bonkowski. Proszę.

Senator Waldemar Bonkowski:

Ja właśnie chciałbym się odnieść, Panie Przewodniczący, do tego, co pan powiedział, że Portugalia chce właśnie zgłosić w Komisji zakaz hodowli zwierząt futerkowych w całej Europie. Ja nie wiem, jak do tego się odnieść, bo 3 dni temu w „Wiadomościach” słuchałem, że Prawo i Sprawiedliwość powraca do tej tzw. ustawy futerkowej. Czyli…

(Przewodniczący Jerzy Chróścikowski: Ale to jest tylko ustawa ogólna o zwierzętach. Nie mówią o tym, tylko o ustawie o zwierzętach…)

Tak, ale ja słyszałem o dosłownie futerkowych, więc nie wiem, jakie stanowisko zajmie ministerstwo rolnictwa, skoro PiS wraca do ustawy futerkowej, a Portugalia nas wyręcza właściwie w stosunku do całej Europy. Tak więc nie bardzo rozumiem, o co tu chodzi. Dziękuję.

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Czy pan minister chciałby się odnieść? To jest świeża sprawa.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Rafał Romanowski:

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Spróbuję. To pismo, które pan przewodniczący przedłożył, dotyczy norki amerykańskiej, a jeżeli chodzi o zwierzęta hodowlane, to jest to norka europejska. Norka amerykańska jest gatunkiem inwazyjnym na kontynencie europejskim. Ona mieści się nawet choćby w ramach tzw. gospodarki łowieckiej. Na obszarze naszego państwa jest na bieżąco pozyskiwana bez tzw. limitu. Jak będziemy rozmawiać… Norka amerykańska nie zalicza się do norki hodowlanej. To są dwa różne pojęcia. Norka amerykańska jest gatunkiem inwazyjnym. I jak będziecie rozmawiać choćby z hodowcami ryb słodkowodnych, to oni będą po prostu was prosić, wręcz błagać, żebyśmy zrobili wszystko, jeżeli chodzi o nasze państwo, żeby norki amerykańskiej było w naszym państwie jak najmniej. Jest to naprawdę gatunek bardzo inwazyjny. A jeżeli chodzi o norkę hodowlaną, to jest to norka europejska. To są dwa różne gatunki. Więc ja po pierwszej lekturze… Ale oczywiście, Panie Przewodniczący, zgodnie z pana sugestią zajmiemy się sprawą.

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Panie Ministrze, powiem, że była dyskusja na naszych posiedzeniach komisji, były właśnie zastrzeżenia, była próba pisania w polskim parlamencie zmiany dotyczącej zakazu też tej norki, nie hodowlanej, tylko tej norki, i było to mówione. Hodowcy tu, w tej sali mówili, że niektórzy hodują też tę norkę i dlatego stosują zabezpieczenia, stosują podwójne ogrodzenia itd. Tak że w tej opinii, którą ja mam, którą w komisji przedstawiali, dla mnie była informacja, że są może 2 rodzaje czy 3 rodzaje norek – może być kilka rodzajów norek – ale była również mowa o tych norkach, których muszą dotyczyć podwójne zabezpieczenia, wiele innych rzeczy. Tak że może mówimy o dwóch różnych rzeczach, a i to, i to może być brane pod uwagę.

W związku z tym, że nie ma więcej pytań, zamykam posiedzenie komisji. Wyczerpaliśmy porządek obrad.

Dziękuję, Panie Ministrze. Dziękuję wszystkim gościom. Dziękuję jeszcze raz.

(Koniec posiedzenia o godzinie 11 minut 20)