Narzędzia:
Posiedzenie Komisji Infrastruktury (nr 109) w dniu 14-11-2017
Stenogram z dnia poprzedniego
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

(Ścieżka 02)

(Wznowienie posiedzenia w dniu 14 listopada 2017 r. o godzinie 8 minut 30)

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy − Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (druk senacki nr 631, druki sejmowe nr 1543 i 1895) (cd.)

Państwo Drodzy, punktualność powinna być cnotą Polaków. W związku z tym rozpoczynam posiedzenie Komisji Infrastruktury, wznawiam przerwane posiedzenie Komisji Infrastruktury o ustawie o zmianie ustawy − Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw.

W związku z tym, że senator Peczkis zgłosił poprawki, co do których ministerstwo infrastruktury, panie, które reprezentowały ministerstwo infrastruktury na tamtym posiedzeniu, nie mogły podjąć decyzji… O ile wiem, pan legislator też ma jeszcze 2 poprawki. Dotąd na w sumie 5 jego poprawek poparliśmy 4. I rozpocznę może w ten sposób, że poproszę pana legislatora o przedstawienie tych 2 poprawek, później poproszę pana ministra, którego serdecznie witam, o ustosunkowanie się do poprawek pana senatora Peczkisa, no i oddam głos gościom. Bo nie ukrywam, że ta ustawa wzbudziła ogromne zainteresowanie w społeczeństwie. W związku z tym trzeba będzie przeprowadzić krótką dyskusję. Żeby to była ustawa dobrze przygotowana.

Proszę, Panie Macieju, Panie Legislatorze.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Dziękuję bardzo.

Panie Senatorze, już nie będę szczegółowo omawiał, bo o tym była mowa na poprzednim posiedzeniu komisji… Komisja przychyliła się do uwag Biura Legislacyjnego z punktu 1, 2, 4, 5 i 6. W punkcie 5 nie było wówczas propozycji poprawki, ja ją przygotowałem. Łącznie tych proponowanych poprawek jest 7.

Jest jeszcze jedna kwestia, na którą chciałbym zwrócić uwagę, taka technicznolegislacyjna. Chodzi o art. 10 w związku z art. 7, to jest przepis o wejściu ustawy w życie. Tu jest mowa o tym, że ustawa wchodzi w życie po upływie 18 miesięcy od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem zmiany dotyczącej art. 80x, który wchodzi w życie po upływie 2 miesięcy od ogłoszenia przez ministra właściwego do spraw informatyzacji informacji, o której mowa w art. 7, w Dzienniku Urzędowym Ministra Cyfryzacji. Ale w art. 7 nie ma mowy o ogłoszeniu tego, tej informacji w Dzienniku Urzędowym Ministra Cyfryzacji, mówi się tam jedynie o ogłoszeniu informacji na stronie podmiotowej ministra. Tak więc, żeby te przepisy, że tak powiem, grały ze sobą, należy uzupełnić art. 7 o wskazanie, że minister ogłasza informacje także w Dzienniku Urzędowym Ministra Cyfryzacji.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Jakie jest stanowisko pana ministra?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Marek Chodkiewicz:

Doprecyzowanie jest jak najbardziej słuszne.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Dziękuję, przyjmujemy.

To tyle, tak?

Proszę bardzo teraz, Panie Ministrze, o stanowisko do przedstawionych 2 postulatów pana senatora Peczkisa.

Serdecznie witam przedstawicieli Ministerstwa Finansów. Wiem, że Ministerstwo Finansów ma odrębne stanowisko, że w ustawie jest niedopracowana sprawa akcyzy.

Proszę bardzo, Panie Ministrze.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Marek Chodkiewicz:

Bardzo proszę.

Oczywiście ministerstwo z wielką atencją pochyliło się nad poprawkami pana senatora Peczkisa. Bardzo ważne są dla nas również zapisy koncentrujące się na zapłacie akcyzy. I propozycje ministerstwa infrastruktury mają na celu uwzględnienie zarówno jednej, jak i drugiej poprawki.

Po pierwsze, wspólnie z Ministerstwem Finansów – to chyba dobra wiadomość, że to jest uzgodnione z Ministerstwem Finansów – proponujemy, aby w art. 5, w ust. 6 po pkcie 5 dodać pkt 6 w brzmieniu: „6) dacie i numerze dokumentu potwierdzającego zapłatę akcyzy na terytorium kraju albo dokumentu potwierdzającego brak obowiązku zapłaty akcyzy na terytorium kraju lub zaświadczenia stwierdzającego zwolnienie od akcyzy w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym”. Tu żeśmy bardzo precyzyjnie…

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Ale to jest uzgodnione z Ministerstwem Finansów, tak?

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Marek Chodkiewicz: Tak jest.)

W związku z tym, Panie Senatorze Peczkis, wycofuje pan swoją poprawkę w tej materii?

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Marek Chodkiewicz: Ale jeszcze, jeżeli można…)

A, proszę, proszę.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Marek Chodkiewicz:

Jeszcze nie koniec. Po drugie, proponujemy dodać ust. 12 i 13 w następującym brzmieniu. Ust. 12: „Podmiot uprawniony, w czasie obowiązywania decyzji o profesjonalnej rejestracji pojazdów przekazuje organowi podatkowemu właściwemu w sprawach akcyzy, poświadczone przez ten podmiot, kopie lub wydruk prowadzonego przez niego wykazu, według stanu wpisów dokonanych w tym wykazie na dzień ostatniego miesiąca każdego miesiąca – w terminie do 10. dnia następującego po każdym miesiącu”. I ust. 13: „Organ podatkowy właściwy w sprawach akcyzy informuje niezwłocznie starostę, jeżeli podmiot uprawniony nie przekazał poświadczonych kopii albo wydruku prowadzonego przez niego wykazu, w których mowa w ust. 12. Przepis ust. 11 stosuje się odpowiednio”.

(Głos z sali: Czyli uchylenie decyzji…)

Czyli jeżeli podmiot tego nie zrobi, to uchylamy mu decyzję o profesjonalnej rejestracji. Tak że już bardzo mocno to tutaj ścisnęliśmy…

(Głos z sali: Dla zapewnienia szczelności.)

(Senator Grzegorz Peczkis: Czy mam…)

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Przepraszam, a jakie jest stanowisko Ministerstwa Finansów? Państwo uzgodniliście to wspólnie, tak?

Dziękuję.

Proszę, senator Peczkis.

Senator Grzegorz Peczkis:

Panie Ministrze, a jeszcze kwestia powtórnej rejestracji pojazdów już zarejestrowanych…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Tak? Dobrze, dziękuję.

(Brak nagrania)

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Proszę, Panie Ministrze. Proszę…

Senator Grzegorz Peczkis:

Przepraszam. To w takim razie ja przejmuję poprawki Ministerstwa Finansów.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

To przejmiemy, daj prowadzącemu jeszcze czas.

Proszę.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Marek Chodkiewicz:

Jeżeli chodzi o decyzję o profesjonalnej rejestracji pojazdów, to nie wydaje się jej, jeżeli pojazd, który miał być jej przedmiotem, został wcześniej zarejestrowany w Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą. Myśmy zaproponowali taką poprawkę: „W art. 1 w pkcie 18, w art. 80s ust. 1 otrzymuje brzmienie: «1. Dokumentem stwierdzającym dopuszczenie do ruchu niezarejestrowanego wcześniej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą pojazdu samochodowego, motoroweru, ciągnika rolniczego lub przyczepy w celu wykonywania jazd testowych tymi pojazdami w ramach działalności prowadzonej przez podmiot uprawniony jest profesjonalny dowód rejestracyjny wraz z profesjonalnymi tablicami (tablicą) rejestracyjnymi»”.

I dalej: „W art.1 w pkcie 18, w art. 80s ust. 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie: „1) przedsiębiorca posiadający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedzibę, a w przypadku przedsiębiorcy posiadającego siedzibę za granicą – oddział zajmujący się produkcją, dystrybucją (sprzedażą prowadzona w ramach handlu) lub badaniem pojazdów niezarejestrowanych wcześniej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą”.

Następna propozycja poprawki: „W art. 1 w pkcie 18, w art. 80s w ust. 4 zdanie wprowadzające otrzymuje brzmienie: «4. Przez jazdę testową rozumie się jazdę w ruchu drogowym pojazdem niezarejestrowanym wcześniej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą wykonywaną:»”.

I następna: „W art. 1 pkt 18, w art. 80t ust. 1 pkt 2 lit. b otrzymuje brzmienie: «b) będzie użytkował w ruchu drogowym z wykorzystaniem profesjonalnego dowodu rejestracyjnego tylko pojazdy niezarejestrowane wcześniej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, dla których posiada udokumentowane prawo do dysponowania nimi, oraz wyłącznie w celu wykonywani jazd testowych»”.

I dalej: „W art. 4 w pkcie 1, pkt 10a otrzymuje brzmienie: «Pojazd do jazd testowych – niezarejestrowany wcześniej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą pojazd mechaniczny, o którym mowa w pkcie 10 lit. a, użytkowany przez podmiot uprawniony, o którym mowa w art. 80s ust. 2 ustawy – Prawo o ruchu drogowym, na podstawie decyzji o profesjonalnej rejestracji pojazdów»”.

I w tej sytuacji, skoro profesjonalna rejestracja pojazdów w konsekwencji dotyczyłaby pojazdów nowych, to w art. 1 należałoby skreślić pkt 1.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Dziękuję.

Jakie jest stanowisko Ministerstwa Finansów, Pani Dyrektor? Pozytywne?

Zastępca Dyrektora Departamentu Podatku Akcyzowego w Ministerstwie Finansów Anna Kowalczyk-Markowska:

Tak.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Dziękuję.

Państwo Drodzy, no to my, jako senatorowie, przejmiemy te poprawki.

Panie Senatorze Peczkis, pan wycofuje swoje poprawki, tak? Proszę, żeby to się zarejestrowało.

Senator Grzegorz Peczkis:

Tak jest.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Dziękuję. Poprawki pana senatora Peczkisa zostały wycofane.

Pan legislator, proszę, krótko i węzłowato.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Ja mam tylko krótkie pytanie. Bo pan senator Peczkis… Chodzi mi o ten dokument potwierdzający zapłatę podatku. Państwo zaproponowaliście uzupełnienie któregoś z przepisów przejściowych o wskazanie… To jest art. 5. Czy ta poprawka to jest poprawka uzupełniająca poprawkę pana senatora w tym zakresie, czy ona ją zastępuje?

(Głos z sali: Zastępuje.)

(Przewodniczący Stanisław Kogut: Zastępuje.)

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Marek Chodkiewicz: Całkowicie zastępuje.)

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Daj mi pan, Panie Emilu, tę listę, żebym wiedział kogo z gości poprosić do dyskusji. Bo damy po parę minut głosu też gościom, żeby nie było tak, że tylko my mówimy.

A punktualność jest cnotą Polaków – to mówię temu panu, co przyszedł. Bo posiedzenie zaczęło się o 8.30, a nie 9.00.

Państwo Drodzy, zostali zaproszeni… Czy pani dyrektor Magdalena Barcicka z Polskiej Izby Ubezpieczeń chce zabrać głos?

(Członek Komisji Ubezpieczeń Komunikacyjnych w Polskiej Izbie Ubezpieczeń Magdalena Barcicka: Jak najbardziej.)

Proszę. 2 minuty czy ile tam… Proszę, Pani Magdaleno.

Członek Komisji Ubezpieczeń Komunikacyjnych w Polskiej Izbie Ubezpieczeń Magdalena Barcicka:

Magdalena Barcicka…

(Rozmowy na sali)

(Przewodniczący Stanisław Kogut: Państwo Drodzy, serdecznie proszę uszanować gości, Panie Ministrze, Panie Legislatorze. Proszę, teraz głos ma pani dyrektor z Polskiej Izby Ubezpieczeń. Proszę bardzo.

Szanowny Panie Przewodniczący! Szanowni Panowie Senatorowie i wszyscy tu obecni!

Dziękujemy serdecznie za bardzo dobrą współpracę z ministerstwem infrastruktury, ponieważ dzięki temu większość zapisów w zasadzie odpowiada temu, co jest niezbędne w ubezpieczeniu, żeby to ubezpieczenie OC posiadaczy pojazdów chroniło wszystkich.

Pozwalamy sobie w tej chwili zwrócić uwagę już dosłownie na 2 drobiazgi. Mianowicie w okresie przejściowym będzie prowadzony rejestr, w ramach którego będzie zapisane, które pojazdy miały zakładane tablice profesjonalne. I jest jeden zapis, w którym mowa o tym, że podmiot uprawniony ma 30 dni na przekazanie zakładowi ubezpieczeń i Ubezpieczeniowemu Funduszowi Gwarancyjnemu tego zestawienia na żądanie. Co to oznacza? Że osoba poszkodowana, po pierwsze, nie będzie miała od razu informacji, do którego zakładu ubezpieczeń się zgłosić, a po drugie, zakłady ubezpieczeń nie będą oferowały takiego ubezpieczenia, chyba że zakłady directowe, jako że w zakładach directowych ubezpieczenie zawierane jest w tym samym momencie. To jest pierwsza kwestia. Nasza propozycja dotyczy skrócenia tego terminu do 7 dni, z 30 do 7 dni.

I druga kwestia: w ramach ubezpieczenia krótkoterminowego jest możliwość ubezpieczenia nie na 12 miesięcy, tylko na krótki czas w przypadku pojazdów, które nie były uprzednio zarejestrowane. Może się zdarzyć taka sytuacja, że one w tej chwili nie są zarejestrowane, ale kiedyś wcześniej były zarejestrowane. Tak więc ważne, żeby to zmienić na „są zarejestrowane”. I to wszystko.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Proszę, Panie Ministrze, jakie jest stanowisko ministerstwa odnośnie do tego, żeby skrócić termin z 30 do 7 dni, i do tej drugiej propozycji? Proszę bardzo.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Marek Chodkiewicz:

Wydaje nam się, że 7 dni to może być czas za krótki dla starostów…

(Głos z sali: 14 dni…)

…i kompromisowo byśmy proponowali 14 dni. Jeżeli pan przewodniczący…

Przewodniczący Stanisław Kogut:

To ja składam poprawkę, żeby było 14 dni.

Ministerstwo przyjmuje?

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Marek Chodkiewicz: Przyjmujemy.)

Panie Macieju, proszę zapisać: „14 dni”.

A ta druga kwestia?

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Marek Chodkiewicz: Przepraszam bardzo, drugiej propozycji poprawki nie usłyszałem. Jeżeli można…)

Członek Komisji Ubezpieczeń Komunikacyjnych w Polskiej Izbie Ubezpieczeń Magdalena Barcicka:

Chodzi o to, żeby zamienić słowa „nie były uprzednio zarejestrowane” na „nie są zarejestrowane”. Jest to art. 4 pkt 3 lit. b, ust. 7.

(Głos z sali: Zamienić „nie były uprzednio zarejestrowane” na co?)

Nie są zarejestrowane.

(Głos z sali: „Nie są zarejestrowane”.)

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Ministerstwo wyraża zgodę. Ma pani drugi sukces.

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Marek Chodkiewicz: Tak, nie ma problemu.)

Panie Macieju, bo tych poprawek już jest 9…

Jak rozumiem, Polska Izba Ubezpieczeń… To jest to samo.

Polska Izba Motoryzacji, pan Andrzej Walewski… Nie chce pan zabrać głosu, tak? Dobrze. Dziękuję bardzo.

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego. Proszę bardzo. Też, tak jak mówię, bardzo krótko, bo później są posiedzenia komisji.

Proszę bardzo.

Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego Jakub Faryś:

Dzień dobry, Panie Przewodniczący. Dzień dobry, Panie Ministrze. Witam państwa.

Ponieważ nie widzimy treści tych poprawek, to tak na gorąco mam tylko jedną… może nie tyle uwagę, ile bardziej pytanie, musimy to wyjaśnić. Otóż, ponieważ jednym z głównych celów tej ustawy – w ogóle bardzo dziękuję za to, że ona doszła do tego etapu i, mam nadzieję, niebawem będzie uchwalona – było to, żeby dać możliwość testowania pojazdów wyprodukowanych w fabrykach w Polsce. A jak państwo wiecie, tę produkcję mamy dużą. I nie jestem w tej chwili pewien czy te pojazdy, które idą na eksport – a 97% pojazdów niestety wyjeżdża z Polski na eksport, niestety albo stety z punktu widzenia budżetu – mają opłaconą akcyzę. I co z takim pojazdami, w takiej sytuacji? Ale, jak mówię, musimy to sprawdzić, bo nie mamy treści poprawek i nie…

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Proszę bardzo, Panie Ministrze.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Marek Chodkiewicz:

Ja bardzo przepraszam, ale my, że tak powiem, nie jesteśmy na etapie eksportu, tylko na etapie testowania samochodów w kraju. I ta ustawa zupełnie…

(Przewodniczący Stanisław Kogut: Ustawa tego nie dotyczy.)

… nie zahacza o kwestię eksportu. Ale być może czegoś nie rozumiemy. Jakby pan jeszcze przybliżył…

Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego Jakub Faryś:

Panie Ministrze, chodzi o taką sytuację. Samochody są produkowane w fabryce i według procedury kilka, czasem kilkanaście dziennie musi przejechać 10–15 km. Te wyprodukowane pojazdy, np. osobowe, wyjeżdżają za bramę i poruszają się na drogach publicznych. I wspomniane tablice testowe we wszystkich krajach europejskich działają właśnie w takiej sytuacji. I teraz, nie jestem pewien, czy pojazd, który potem będzie eksportowany, ma w momencie, o którym tu mowa, opłaconą akcyzę. On jest nowy, dopiero co wyprodukowany, stoi na placu. I jest zdejmowany z tego placu i wyjeżdża na drogi publiczne. O takiej sytuacji mówimy.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Proszę, Panie Ministrze.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Marek Chodkiewicz:

Jeżeli można, to tutaj będziemy się posiłkować ekspertami z Ministerstwa Finansów. Ale moim zdaniem omawiana ustawa to załatwia. Bo jeżeli delikwent otrzymał profesjonalny dowód rejestracyjny, to tym samym ta procedura dotycząca akcyzy już jakby… Tak że wydaje mi się, że…

Przewodniczący Stanisław Kogut:

To jest ważna kwestia, bo wczoraj też było takie pytanie w Krakowie, np., powiedzmy, dealer Peugeota zapytał wprost o to samo.

Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego Jakub Faryś:

Ale w przypadku dealerów to nie ma żadnego problemu, ponieważ wszystkie pojazdy, które są na stoku dealerskim, mają opłaconą akcyzę, zawsze. A ja tu mówię o sytuacji dotyczącej zakładu produkcyjnego, jednego z kilku zakładów produkujących pojazdy. Ale…

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Dziękuję.

Pani dyrektor z Ministerstwa Finansów chce zabrać głos.

Proszę, Pani Dyrektor.

Zastępca Dyrektora Departamentu Podatku Akcyzowego w Ministerstwie Finansów Anna Kowalczyk-Markowska:

Panie Przewodniczący, w przypadku podatku akcyzowego opodatkowana jest pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, wyprodukowanego na terytorium kraju. Tak więc w tej sytuacji będzie zaświadczenie potwierdzające brak obowiązku zapłaty akcyzy na terytorium naszego kraju.

(Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego Jakub Faryś: O to właśnie mi chodziło. Dziękuję bardzo, Pani Dyrektor.)

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Dziękuję.

Przechodzimy dalej, Państwo Drodzy.

Następne na liście jest Stowarzyszenie Rzeczoznawców Techniki Samochodowej i Ruchu Drogowego, pan Ryszard Cota.

Chce pan zabrać głos? Nie. Dziękuję. Z ogromną satysfakcją przyjmuję…

Następnie Hubert Stoklas z Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, proszę bardzo.

Wiceprezes Zarządu Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego Hubert Stoklas:

Dzień dobry państwu.

Dziękuję serdecznie za udzielenie głosu.

Przyłączę się tylko do tego, co powiedziała koleżanka z Polskiej Izby Ubezpieczeń: że na etapie konsultacji rzeczywiście udało nam się wypracować… i obudować pewnymi zapisami to, co wydawało nam się istotne. Chciałbym jednak zwrócić uwagę na jedno ryzyko, które naszym zdaniem pozostało. Przez 25 lat dopracowaliśmy się, jak uważam, szczelnego systemu kontroli spełniania obowiązku ubezpieczenia. Tymczasem w projektowanych zapisach znalazły się dwa, które naszym zdaniem mogą powadzić do rozszczelnienia tego systemu. Są to mianowicie zapis art. 5 ust. 1, który stanowi, że do czasu umożliwienia prowadzenia wykazu w systemie teleinformatycznym CEPiK podmioty uprawnione będą de facto do 24 miesięcy prowadzić tę ewidencję w formie papierowej, oraz nowy art. 80t ust. 7 ustawy – Prawo o ruchu drogowym, zakładający wyłączenie starosty z obowiązku, który nakłada na niego z kolei art. 84 ust. 2 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych. Czyli zwalnia się starostę z kontroli.

(Przewodniczący Stanisław Kogut: Proszę, jakie jest stanowisko?)

Te dwa przepisy mogą spowodować, że, tak jak powiedziałem, do 24 miesięcy wspomniane podmioty pozostaną de facto poza kontrolą. Bo kontrola systemowa polega na zderzeniu informacji zarówno z CEPiK, jak i z innych baz danych.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Dziękuję panu serdecznie.

Jakie jest stanowisko ministerstwa? Proszę bardzo.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Marek Chodkiewicz:

No, my uważamy, Panie Przewodniczący, że… Te zapisy są poustalane, pouzgadniane z Ministerstwem Cyfryzacji. Jest to okres przejściowy i jak gdyby nie mamy innego wyjścia.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Dobrze, dziękuję.

No, to jest negatywne stanowisko.

Państwo Drodzy, skoro mówimy o dealerach, to powiem, że wiele pozytywnego usłyszałem wczoraj w Krakowie o panu radcy prawnym, panu Tuzinku, panu Pawle. W związku z tym, no, niech pan zabierze głos, skoro tak dobrze o panu mówili. Proszę bardzo. Ja panu zwróciłem uwagę, ale to nie sąd, tutaj jest dyscyplina. Proszę bardzo.

Radca Prawny w Związku Dealerów Samochodów Paweł Tuzinek:

Przepraszam jeszcze raz. Dziękuję za udzielenie głosu.

Proszę państwa, my, jako branża dealerska, oczywiście popieramy ustawę. Jeżeli chodzi o zgłoszone dzisiaj uwagi, to skoro one mają w państwa zamierzeniu uszczelnić cały system, to również jesteśmy jak najbardziej za. My, jako dealerzy, mamy – myślę, że mogę tak powiedzieć – zawsze czyste ręce i jak najlepsze intencje, tak więc tutaj pełna transparentność i przestrzeganie przepisów prawa… Nawet jeżeli zostaną nałożone jakieś dodatkowe obowiązki, to będą one wypełniane przez dealerów. Tak że, jak mówię, branża dealerska w pełni popiera ustawę. I oczekujemy, że zostanie ona dzisiaj przyjęta.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Państwo Drodzy, serdecznie dziękuję. Lista mówców, gości… Była masa zaproszonych… Jeszcze oddam głos panu ministrowi. Była masa zaproszonych gości, no, ale dziękuję tym, co przyszli.

Może, Panie Ministrze, wcześniej jeszcze oddamy głos gościowi, a później pan.

Proszę bardzo.

Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego Jakub Faryś:

Panie Przewodniczący! Panie Ministrze!

Ja jeszcze wracam na moment do tego, co mówiłem, bo z technicznego punktu widzenia… To znaczy chciałbym, żeby pan minister się pochylił nad tą specyficzną sytuacją, czyli kwestią pojazdów produkowanych w Polsce. Ponieważ w momencie, kiedy pojazd zostanie, załóżmy, dzisiaj wyprodukowany i on będzie musiał dzisiaj być przetestowany, to czy to będzie wystarczający czas, żeby go zgłosić i dostać zaświadczenie z VIN? No, chyba nie. Nie będzie po prostu fizycznie czasu.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Proszę bardzo, Panie Ministrze.

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Marek Chodkiewicz: Bardzo przepraszam, Pani Przewodniczący, musimy mieć troszeczkę czasu na to, żeby sensownie odpowiedzieć na pytanie. Poprosimy o chwilę czasu.

Minutę? Czy dwie? Dwie minuty, proszę bardzo.

(Rozmowy na sali)

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Marek Chodkiewicz:

Jeżeli można… No, bardzo trudno jest mi… Ja powiem tak…

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Państwo Drodzy, powiedzmy tak: zawsze taką poprawkę można zgłosić na posiedzeniu plenarnym Senatu. Skupcie się, bo szkoda czasu. To już nie jest dyskusja, ino mają być podejmowane decyzje.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Marek Chodkiewicz:

Panie Przewodniczący, my nigdzie w przepisach nie mówimy, że takie zaświadczenie nie może być uzyskane wcześniej.

(Rozmowy na sali)

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Państwo Drodzy, 2 minuty minęły, panie z Ministerstwa Finansów… Państwo Drodzy, zawsze poprawkę można zgłosić na plenarnym posiedzeniu Senatu. W związku z tym macie państwo czas po posiedzeniu komisji, można przedyskutować, przyjść do mnie i możemy zgłosić poprawkę, jak ministerstwo wyrazi zgodę.

Państwo Drodzy, przystępujemy do głosowania.

Panie Macieju, zaczniemy od końca, to znaczy od poprawki o skrócenie terminu z 30 do 14 dni. Tu była akceptacja ministerstwa.

Kto z panów senatorów jest za przyjęciem poprawki senatora Koguta? (8)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (0)

Druga poprawka, która przejąłem, to była poprawka słowna… Proszę jeszcze powtórzyć.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

W art. 4 w pkcie 3 w lit. b, w ust. 7 wyrazy „nie były uprzednio zarejestrowane” zastąpiliśmy wyrazami „nie są zarejestrowane”.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Kto z państwa senatorów jest za ta poprawką? (8)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (0)

Stwierdzam, że poprawka uzyskała większość.

Panie Legislatorze, czy możemy zgrupować tych 7 poprawek?

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec: Tylko jedno słowo…)

Proszę.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Poprawki, które zaproponował pan minister jako alternatywę dla poprawek pana senatora Peczkisa, te, które mają wskazywać, że w ustawie generalnie chodzi o pojazdy niezarejestrowane, czyli nowe… Jedna z tych poprawek w zakresie, w którym jest tam propozycja skreślenia pktu 1 w art. 1, wyklucza się z moją propozycją poprawki. Moja jest czysto legislacyjna, w związku z tym…

(Przewodniczący Stanisław Kogut: Tak? No to wycofać ją.)

…ja tę moją pierwszą proponowaną poprawkę wycofuję.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Dobrze.

Państwo Drodzy, głosujemy teraz nad poprawkami pana ministra, tymi, które zgłosiło ministerstwo. Proszę.

Nad tymi 2 poprawkami możemy głosować razem, czy trzeba osobno?

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec: Tak, można razem.)

Kto jest za poprawkami, które zgłosiło ministerstwo infrastruktury? (8)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (0)

Obie poprawki uzyskały większość.

To teraz tych 6 poprawek, które pan…

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec: Tych legislacyjnych jest jeszcze 7. Ja o nich wszystkich mówiłem. Jest 7, bo jedna wypadła, bo się wykluczały.)

Aha. I możemy głosować nad nimi razem?

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec: Tak, bo…)

W związku z tym, Państwo Drodzy, kto jest za 7 poprawkami Biura Legislacyjnego? (8)

(Głos z sali: 14 dni…)

To już zostało przegłosowane.

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (0)

To już wszystkie poprawki.

W związku z tym, Państwo Drodzy, kto jest za przyjęciem ustawy wraz z poprawkami? (8)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (0)

Na senatora sprawozdawcę proponuję geniusza motoryzacji, pana senatora, doktora Peczkisa.

Kto jest za?

Czy są inne propozycje? Nie.

W związku z tym senatorem sprawozdawcą jest senator Peczkis.

Proszę pana ministra, bo pan minister prosił o głos.

A pani z ubezpieczeń chyba zakochana, bo nie wie, że jej poprawka była przegłosowana jako pierwsza, jako poprawka senatora. Bo, Państwo Drodzy, musicie wiedzieć, że ktoś musiał państwa poprawkę przejąć, bo nie możemy głosować nad poprawkami zgłoszonymi przez gości. W związku z tym tę pani poprawkę przejąłem ja. I ona została przegłosowana jako moja, jako pierwsza poprawka.

Proszę, Panie Ministrze.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Marek Chodkiewicz:

Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!

Chciałbym powiedzieć, że po roku obowiązywania ustawy, po roku od momentu, kiedy wejdzie w życie, przewidujemy ewaluację, i wtedy będzie można jeszcze ewentualnie zgłosić jakieś poprawki. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Stanisław Kogut:

Ja proponuję, jako że są przedstawiciele Ministerstwa Finansów, jest pan… Ja proponuję, żebyście państwo przedyskutowali te kwestie dotyczące produkcji samochodów, wyjazdu z zakładu, tego, czy jest akcyza, czy nie ma. Bo macie chwilę wolnego czasu. No, naprawdę chciałem, żeby wszyscy się wypowiedzieli, bo na pierwszym posiedzeniu nie było pana ministra, pan minister był w podróży służbowej – ma takie prawo – i dlatego przerwaliśmy posiedzenie komisji.

Zamykam posiedzenie komisji i dziękuję wszystkim gościom, na czele z panem ministrem, za przybycie. Dziękuję.

(Koniec posiedzenia w dniu 14 listopada 2017 r. o godzinie 8 minut 58)