Zapis stenograficzny
– wspólne posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej (77.)
oraz Komisji Obrony Narodowej (26.)
w dniu 13 grudnia 2016 r.
Porządek obrad:
1. Rozpatrzenie ustawy o ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Dowództwem Naczelnego Sojuszniczego Dowódcy Transformacji i Naczelnym Dowództwem Sojuszniczych Sił w Europie uzupełniającej Protokół dotyczący statusu międzynarodowych dowództw wojskowych ustanowionych na podstawie Traktatu Północnoatlantyckiego, podpisanej w Warszawie dnia 9 lipca 2016 r. (druk senacki nr 362, druki sejmowe nr 971 i 1018).
(Początek posiedzenia o godzinie 8 minut 07)
(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Komisji Obrony Narodowej Jarosław Rusiecki)
Dzień dobry państwu. Myślę, że możemy rozpocząć.
Witam państwa w imieniu pana profesora i swoim na posiedzeniu połączonych komisji senackich, Komisji Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej oraz Komisji Obrony Narodowej.
Przedmiotem dzisiejszego wspólnego posiedzenia komisji jest rozpatrzenie ustawy o ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Dowództwem Naczelnego Sojuszniczego Dowódcy Transformacji i Naczelnym Dowództwem Sojuszniczych Sił w Europie uzupełniającej Protokół dotyczący statusu międzynarodowych dowództw wojskowych ustanowionych na podstawie Traktatu Północnoatlantyckiego, podpisanej w Warszawie dnia 9 lipca 2016 r. Projekt znajduje się w druku senackim nr 362.
Chciałbym serdecznie powitać na dzisiejszym posiedzeniu pana ministra Tomasza Szatkowskiego, podsekretarza stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej; witam, Panie Ministrze. Witam pana Andrzeja Misztala, dyrektora Departamentu Prawno-Traktatowego, który reprezentuje Ministerstwo Spraw Zagranicznych. Witam pana pułkownika Waldemara Ratajczaka, zastępcę dyrektora Departamentu Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego w Ministerstwie Obrony Narodowej; witamy, Panie Pułkowniku. Witam pana Michała Sajkowskiego, głównego specjalistę w Departamencie Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego w Ministerstwie Obrony Narodowej. Serdecznie witam panią Joannę Siwik, radcę prawnego z Departamentu Prawnego Ministerstwa Obrony Narodowej. Nie mniej serdecznie witam panią mecenas Beatę Mandylis, głównego legislatora w Kancelarii Senatu. Jeszcze raz witam wszystkich państwa, panie i panów, senatorów.
Nie przedłużając, chciałbym oddać głos panu ministrowi z prośbą o zreferowanie tej, jak się wydaje, krótkiej ustawy, ale z głębokim zapleczem prawnym. Bo myślę, że jej przedmiot – na taką anegdotę sobie pozwolę – oczekiwany jest od 1944 r.
(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Tomasz Szatkowski: Może nawet od 1939 r.)
Bardzo proszę, Panie Ministrze.
Bardzo dziękuję, Panie Przewodniczący.
Tytuł ustawy jest rzeczywiście długi, jednak treść można podsumować bardzo krótko. Protokół paryski i umowa go zmieniająca tworzą swego rodzaju standard, na podstawie którego tworzy się dowództwa i instytucje natowskie, które są jakby swoistymi organizacjami międzynarodowymi – jeżeli tutaj nieprecyzyjnie się wyrażam, to proszę oczywiście prawników o skorygowanie – oraz tworzą swego rodzaju natowską umowę SOFA, czyli umowę o statusie wojsk NATO na terenie państw członków Sojuszu. Jest to swojego rodzaju standard i umowa, co do której chcielibyśmy, aby została ratyfikowana. Modyfikuje ona podstawowe założenia protokołu paryskiego, są tu uzupełnienia o pewne założenia dostosowujące te umowy do dzisiejszych uwarunkowań. I tu szczególną kwestią jest kwestia pracowników kontraktowych.
Przystąpienie Polski do tej umowy ułatwi, jakby ustandaryzuje proces tworzenia kolejnych instytucji natowskich w Polsce, a także w bardziej standardowy sposób ureguluje pobyt wojsk państw członkowskich NATO w ramach tych instytucji w Polsce. Jako przykład tego rodzaju obecności… Chodzi nam szczególnie o kwestie związane choćby z takim rodzajem pobytu, jakim do tej pory był pobyt instytucji zgrupowanych w Bydgoszczy, czyli Centrum Szkolenia Sił Połączonych, 3. Batalionu Łączności, Centrum Eksperckiego Policji Wojskowej oraz Jednostki Integracji Sił NATO.
Jeśli czegoś zabrakło, to prosiłbym pana dyrektora, pana mecenasa o uzupełnienie.
Dziękuję bardzo, Panie Ministrze.
Proszę bardzo, jeśli pan…
(Głos z sali: Nie, dziękuję.)
Nie, nie chce pan.
Szanowni Państwo, autorką opinii do ustawy jest pani mecenas Beata Mandylis.
Czy pani mecenas chciałaby coś dodać?
(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Beata Mandylis: Nie. Dziękuję, Panie Przewodniczący.)
Dziękuję bardzo, Pani Mecenas.
Wobec tego otwieram dyskusję.
Kto z państwa, pań i panów, senatorów chciałby zabrać głos w sprawie przedmiotowej ustawy?
Rozumiem, że wszystko jest jasne.
No, nie pozostaje wobec tego nic innego, jak poddać pod głosowanie projekt ustawy.
Kto z państwa, pań i panów, senatorów jest za przyjęciem ustawy? (16)
Kto jest przeciw? (0)
Kto się wstrzymał? (0)
Panie Ministrze, projekt przyjęliśmy jednogłośnie.
Pozostaje nam wyznaczenie senatora sprawozdawcy.
Kto z państwa senatorów chciałby mieć ten zaszczyt i reprezentować przed Senatem…
(Wypowiedź poza mikrofonem)
Pan senator Marek Pęk zgłasza się na ochotnika, jako pierwszy na sprawozdawcę tej ustawy, która będzie regulowała obecność wojsk i sposób kierowania wojskami sojuszniczymi na terenie Rzeczypospolitej. Bardzo dziękuję.
Czy ktoś z państwa senatorów ma jakieś inne wnioski? Nie.
Pan senator Marek Pęk będzie senatorem sprawozdawcą.
W imieniu swoim i pana profesora dziękuję panu ministrowi i wszystkim współpracownikom za obecność.
Zamykam posiedzenie połączonych Komisji Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej oraz Komisji Obrony Narodowej.
Dziękuję bardzo.
(Koniec posiedzenia o godzinie 8 minut 14)