Narzędzia:
Wspólne posiedzenie Komisji Infrastruktury (nr 127), Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej (nr 251) w dniu 13-07-2023
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– wspólne posiedzenie Komisji Infrastruktury (127.)

oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej (251.)

w dniu 13 lipca 2023 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 64. posiedzeniu Senatu do ustawy o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym oraz niektórych innych ustaw.

(Początek posiedzenia o godzinie 9 minut 03)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Komisji Infrastruktury Jan Hamerski)

Przewodniczący Jan Hamerski:

Witam serdecznie szanownych państwa senatorów, panie i panów senatorów.

Witam naszych zacnych gości współpracujących z nami. Witam panią mecenas.

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 64. posiedzeniu Senatu do ustawy o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym oraz niektórych innych ustaw

Szanowni Państwo, na plenarnym posiedzeniu Senatu wpłynęły wnioski o wprowadzeniu poprawek do ustawy o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym oraz niektórych innych ustaw.

Mam prośbę do pani mecenas, abyśmy obrady poprowadzili sprawnie. Proszę mnie ewentualnie korygować.

Szanowni Państwo, oczywiście otrzymaliście materiały. Poprawki złożyli: senator Kwiatkowski, senator Kamiński, senator Ambrozik i Durlak. Jest także poprawka, którą złożył pan senator Dunin.

Przystępujemy do głosowania.

Pierwszy jest wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Kto jest za przyjęciem ustawy bez poprawek?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

0 za, 11 głosów przeciw, 1 senator się wstrzymał.

Wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek został odrzucony.

Przystępujemy do procedowania poprawek.

Poprawka nr 1 to poprawka senatora Kwiatkowskiego.

Pan senator Kwiatkowski jest?

(Senator Krzysztof Kwiatkowski: Jestem, jestem.)

Proszę uprzejmie w dwóch słowach przedstawić poprawkę.

Senator Krzysztof Kwiatkowski:

Przypominam, że to jest poprawka, którą już zresztą kiedyś Senat zgłaszał. Dotyczy tego, żeby osoby świadczące usługi transportowe miały obowiązek przedstawienia zaświadczenia o niekaralności z kraju jej pochodzenia. Kierowaliśmy się także tym, że projekt stanowi kompilację różnych zagadnień. W związku z tym absolutnie jestem przekonany, że mieści się ona w zakresie ustawowym dopuszczalnych poprawek senackich.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Dziękuję, Panie Senatorze.

Poprawka senatora Kamińskiego to jest poprawka nr 2. Senatora Kamińskiego nie ma.

(Senator Krzysztof Kwiatkowski: Pan senator Kamiński na piśmie…)

Mogę prosić?

(Senator Krzysztof Kwiatkowski: Tak. Jest ta poprawka. Ona jest lekko…)

Poprawka…

(Senator Krzysztof Kwiatkowski: To jest bardzo istotna zmiana, bo wyłącza kierowców przewożących rzeczy…)

Czyli zmieniona została w stosunku do tej, którą żeśmy otrzymali?

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Danuta Drypa: Komisja musiałaby się zgodzić na autopoprawkę, która polega na tym, że dodaje się kolejny ustęp mówiący o tym…)

Pani Mecenas, proszę przedstawić autopoprawki pana senatora Kamińskiego.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Danuta Drypa:

Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!

Propozycja autopoprawki, która została zgłoszona przez pana senatora Kamińskiego, marszałka Kamińskiego, dotyczy tego, aby w art. 6 dodać ust. 3b mówiący o tym, iż wymagań w zakresie konieczności posiadania certyfikatu potwierdzającego znajomość języka polskiego jako obcego nie stosuje się do kierowców przewożących rzeczy. Chodzi o to, żeby tą poprawką nie zostali wyłączeni kierowcy TIR-ów.

(Senator Krzysztof Kwiatkowski: Chodzi o to, żeby firmy transportowe mogły korzystać…)

Przewodniczący Jan Hamerski:

Dziękuję bardzo.

Poprawki nr 3 i 6 zgłoszone zostały przez senatorów Ambrozika i Durlaka.

Panie Senatorze, dosłownie w dwóch słowach, ponieważ mamy materiały.

Senator Wiktor Durlak:

Celem poprawki jest zmiana ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego „Program ochrony brzegów morskich”. Pierwsza poprawka ma za zadanie wydłużyć realizację programu o 3 lata, tak aby umożliwić wykorzystanie wszystkich środków w budżecie w ramach tego programu. Druga poprawka to zwiększenie minimalnych wydatków rocznych z 34 milionów do 44 milionów 882 tysięcy zł. To są środki, które wynikają ze zwiększeń i z inflacji, więc nie powodują zmian budżetowych.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Dziękuję bardzo, Panie Senatorze.

Poprawki nr 4 i nr 5 już były procedowane na posiedzeniu połączonych komisji przedwczoraj.

Szanowni Państwo, przechodzimy do głosowania.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Danuta Drypa:

Przepraszam bardzo.

Panie Przewodniczący, ja rozumiem, że w takim przypadku jest zgoda połączonych komisji na dokonanie autopoprawki, tzn. zmian w poprawce pana senatora Kamińskiego.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Myślę, że w takim układzie przegłosujmy zmiany, które po raz kolejny wpłynęły…

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Danuta Drypa: Najpierw autopoprawkę.)

Najpierw autopoprawkę senatora Kamińskiego do poprawki, którą zgłosił.

(Głos z sali: A stanowisko strony rządowej?)

Zaraz, pomalutku, spokojnie.

Proszę uprzejmie. Pani dyrektor czy pan minister?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Grzegorz Witkowski:

Przepraszam za spóźnienie. Byłem na posiedzeniu komisji do spraw europejskich, na którym też rozmawialiśmy na temat spraw transportowych. Nie jestem w temacie autopoprawki, bo mam tylko poprawkę pana senatora Kamińskiego. Ona rzeczywiście, jak mi wskazywano, w bardzo dużym stopniu ograniczyłaby konkurencyjność naszych firm transportowych. Ale o dopowiedzenie w tej sprawie bardzo bym prosił panią dyrektor.

Dyrektor Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury Renata Rychter:

Szanowny Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo!

Poprawka pana senatora Kamińskiego w poprzednim brzmieniu dotyczy wszystkich – podkreślam: wszystkich – kierowców wykonujących przewozy drogowe zarobkowo. W związku z tym będzie tak naprawdę poważnym ciosem w rozwój polskiego transportu drogowego. Nawet o przedłożonej poprawce… Oczywiście nie czytałam jej, ale pani mecenas powiedziała wyraźnie, że ma być wyłączenie, ograniczenie przepisu określającego wymóg posiadania certyfikatu znajomości języka polskiego dla kierowców wykonujących przewozy drogowe rzeczy. Pragnę zwrócić uwagę, że transport drogowy to także przewozy autobusowe, autokarowe. Nie wiem, czy państwo zdają sobie sprawę z tego, że polscy przewoźnicy drogowi stanowią naprawdę wysoce wykwalifikowanych przedsiębiorców, którzy wykonują na arenie międzynarodowej, głównie unijnej, przewozy, które podlegają, zgodnie z rozporządzeniem nr 1073, pod przewozy autobusowe i autokarowe. Wczorajsze uzasadnienie pana senatora Kamińskiego dotyczyło tylko i wyłącznie przewozów wykonywanych samochodami osobowymi, czyli przewozów okazjonalnych wykonywanych małymi pojazdami i przewozów taksówkowych. Wobec tego zupełnie irracjonalne jest wprowadzanie na ostatnią chwilę poprawki, która w sposób zasadniczy wpłynie na rynek transportu drogowego, bez żadnego okresu przejściowego. Mało tego, wiązanie obowiązku władania językiem polskim z certyfikatem potwierdzającym znajomość języka w sposób taki bardzo, że tak powiem, jednoznaczny buduje stworzenie obowiązku językowego. Przecież mamy inne sposoby, które w sposób taki racjonalny mogłyby zrealizować ten cel. Przypominam również, że tego rodzaju poprawka była analizowana przez Wysoką Izbę, także przez Senat, przy okazji nowelizacji…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Oczywiście, że była, Panie Senatorze.

(Senator Krzysztof Kwiatkowski: Czy pani dyrektor może ustosunkować się do przeczytanej poprawki, bo pani się ustosunkowuje do poprawki, której nie ma.)

(Przewodniczący Jan Hamerski: Przepraszam bardzo. Ja bardzo bym prosił, aby pozwolić dokończyć, bo ja pozwoliłem pani dyrektor mówić w tej materii. Dziękuję.)

Tak, Panie Senatorze, ta poprawka negatywnie wpływa na…

(Senator Krzysztof Kwiatkowski: Tylko byśmy prosili o opinię do tej poprawki, która została przedstawiona.)

(Przewodniczący Jan Hamerski: Panie Senatorze, pozwoli pan, że ja poprowadzę w dalszym ciągu posiedzenie tej komisji.)

Panie Senatorze, powiedziałam, że ta poprawka jest niedoskonała również dlatego, że nie mówi nic o wyłączeniu w odniesieniu do przewoźników, którzy wykonują przewozy autokarowe i autobusowe, czyli pojazdami przewożącymi powyżej 9 osób łącznie z kierowcą, czyli takimi, które podlegają regułom unijnym. Poza tym pozwolę sobie wskazać, że wprowadzanie takiego ograniczenia, takiego obowiązku w odniesieniu do działalności gospodarczej, która regulowana jest przepisami Unii Europejskiej, bezpośrednio obowiązującym rozporządzeniem nr 1073, również budzi poważne wątpliwości i narusza, moim zdaniem, nawet prawo pierwotne, w tym zasadę swobody przepływu osób, towarów i usług. Bardzo dziękuję.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Dziękuję bardzo, Pani Dyrektor.

Szanowni Państwo, po wysłuchaniu opinii pani dyrektor odnośnie do nowelizacji złożonej przez pana senatora Kamińskiego do swojej poprawki, którą złożył na posiedzeniu plenarnym, prosiłbym, abyśmy zajęli swoje stanowisko poprzez głosowanie odnośnie do samej nowelizacji, tego, co pani mecenas…

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Danuta Drypa: Czyli czy komisje wyrażają zgodę na autopoprawkę.)

Czy komisje wyrażają zgodę na tę autopoprawkę? Kto jest za tą autopoprawką, za jej wprowadzeniem?

(Senator Artur Dunin: Dlaczego nie głosujemy nad poprawką nr 1?)

Nie, nie. Momencik. Dokończymy, naprawdę.

Szanowni Państwo, czy komisje są za tym, aby tę nowelizację zaakceptować i wprowadzić ją do złożonej poprawki przez senatora Kamińskiego? Kto jest za?

Kto jest przeciw?

(Starszy Sekretarz Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej Kinga Parzyszek: Sekundkę. Za?)

(Głos z sali: Za.)

(Starszy Sekretarz Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej Kinga Parzyszek: 4 głosy za.)

Kto jest przeciw?

(Głosy z sali: Nie, jeszcze raz.)

(Senator Alicja Zając: Bo my głosowaliśmy już przeciw.)

Kto jest za?

(Starszy Sekretarz Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej Kinga Parzyszek: 3 głosy za.)

Kto jest przeciw?

10 głosów przeciw.

Kto się wstrzymał?

Nikt.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Poprawka przechodzi do dalszego procedowania w wersji pierwotnej złożonej przez senatora Kamińskiego. Czy tak, Pani Mecenas?

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Danuta Drypa: Tak.)

Dziękuję bardzo.

Poproszę jeszcze, Pani Mecenas, skoro już jesteśmy przy poprawce nr 2 senatora Kamińskiego… Pani dyrektor była uprzejma wyrazić swoją opinię, już usłyszeliśmy opinię strony ministerialnej odnośnie do sprawy legislacyjnej.

Czy pod względem legislacyjnym poprawka pana senatora Kamińskiego w wersji pierwotnej spełnia…

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Danuta Drypa:

Pod względem legislacyjnym spełnia…

(Przewodniczący Jan Hamerski: Dziękuję bardzo.)

Chciałam tylko powiedzieć, że w zestawieniu to jest poprawka nr 1.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Przewodniczący Jan Hamerski:

My mamy w zestawieniu poprawkę senatora Kwiatkowskiego jako nr 1.

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Danuta Drypa: Przepraszam, tak. Przepraszam.)

Przepraszam najmocniej.

Dobrze. Czyli mamy opinię odnośnie do poprawki nr 2.

Przystąpimy do głosowania w odpowiednim czasie.

Szanowni Państwo… Proszę.

(Senator Krzysztof Kwiatkowski: Przepraszam, to jest moja poprawka?)

Nie.

Przystępujemy…

(Senator Krzysztof Kwiatkowski: A czyja?)

Ale jeszcze senator Dunin.

(Senator Krzysztof Kwiatkowski: Bo jeżeli moja, to będę chciał ją uzasadnić.)

Tak, oczywiście. Moi Drodzy, przystąpiliśmy do procedowania poprawki nr 1?

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Danuta Drypa: Tak.)

Proszę bardzo, Panie Senatorze.

Senator Artur Dunin:

Szanowni Państwo, po zapoznaniu się z tymi poprawkami chcę państwu powiedzieć, że dokładnie nad taką poprawką żeśmy głosowali przy procedowaniu poprzedniej zmiany, pod którą się podpisałem, ale wtedy dotyczyła ona dokładnie tych zapisów i tych rozwiązań. Natomiast jeśli chodzi o poprawki, które zostały zgłoszone podczas drugiego czytania czy pana senatora Kwiatkowskiego, czy pana senatora, marszałka Kamińskiego, czy senatorów Ambrozika i Durlaka, chcę państwu powiedzieć, że po zapoznaniu się będę głosował przeciwko wszystkim tym 4 poprawkom, ponieważ wykraczają one poza przedłożenie ustawowe. Ja do tej pory starałem się pilnować, aby wszystkie kwestie były zgodne z art. 18 i 119 konstytucji, stąd będę głosował przeciwko tym poprawkom. Zachęcam koleżanki i kolegów również do takiego podejścia do tych poprawek. Dziękuję.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Będzie głosowanie, Panie Senatorze, będziemy mogli…

Wracamy do poprawki nr 1.

Oddaję głos panu senatorowi Kwiatkowskiemu.

Proszę uprzejmie.

Senator Krzysztof Kwiatkowski:

Nie zgadzam się z opinią, że ta poprawka wykracza poza zakres. Ustawa jest złożeniem różnych projektów ustaw i absolutnie przy tak skonstruowanym projekcie ta poprawka nie wykracza poza zakres. Senat już tę poprawkę dokładnie w tym brzmieniu poparł. Argumenty, które przedstawiała strona rządowa przeciwko tej poprawce, są irracjonalne. Jak słyszałem argumenty, że trudno nam będzie weryfikować zaświadczenie o niekaralności z uwagi na niewydolność polskich służb konsularnych… Przecież od tego mamy służby konsularne i dyplomatyczne, żeby weryfikowały prawidłowość takich zaświadczeń. Niestety z danych, które ściągnąłem z Prokuratury Okręgowej w Warszawie, jeśli chodzi o ilość zdarzeń z udziałem kierowców obcokrajowców dopuszczających się przestępstw, w szczególności w zakresie napaści seksualnej na kobiety, wynika, że jest to poważny problem. W Polsce już zdarzało się, że osoby, które były skazane czy na zakaz prowadzenia pojazdów, czy właśnie za tego typu przestępstwa, prowadziły czy taksówki, czy były kierowcami w firmach transportowych typu Uber i Bolt. Ta poprawka ma tę sytuację wyeliminować.

Dodatkowo jeszcze chciałbym zwrócić państwa uwagę na sytuację, że dzisiaj polski kierowca jest gorzej traktowany niż kierowca z zagranicy. Polski kierowca, jeżeli jest skazany wyrokiem skazującym na zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych, tych pojazdów nie może prowadzić, a kierowca obcokrajowiec, jeżeli nie chcemy sobie nawet zadać trudu, żeby on przedstawił zaświadczenie o niekaralności, może być osobą skazaną w tym zakresie, a będzie pojazdy prowadził. Uważam tę sytuację za absolutnie skandaliczną i dla mnie niezrozumiałą, także w kontekście troski, która ciąży na nas jako na ustawodawcach, żeby zapewnić bezpieczeństwo przewozów kobietom i dzieciom, które z takich firm, w szczególności z tych związanych z korzystaniem z aplikacji transportowych, korzystają.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Dziękuję bardzo, Panie Senatorze.

Pod względem legislacyjnym, Pani Legislator, poprawka…

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Danuta Drypa:

Nie ma zastrzeżeń.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Nie ma zastrzeżeń.

Dziękuję bardzo.

Strona ministerialna? Prosiłbym tak w miarę krótko.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Grzegorz Witkowski:

Krótko, oczywiście. Wcześniej były ograniczenia i dbanie o bezpieczeństwo pasażerów przewoźników typu Uber, Bolt czy okazjonalne przewozy. Poprawka pana senatora idzie bardzo daleko. Rzeczywiście jedynym ryzykiem może być niewydolność służb konsularnych, które będą musiały wydawać takie zaświadczenia w krajach. Niemniej jednak poprawka zmierza w kierunku zwiększenia bezpieczeństwa na polskich drogach. Wyjątkowo pozytywnie przychylamy się do tej poprawki.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Opinia strony ministerialnej pozytywna.

Senator, przewodniczący.

Senator Zygmunt Frankiewicz:

Pytanie do pani mecenas. Czy te poprawki, które wymienił pan senator Dunin, wykraczają poza materię ustawy? Pytam od razu o wszystkie 4, z czego 2 są tych samych autorów.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Danuta Drypa:

Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!

W opinii Biura Legislacyjnego poprawki te mogą spotkać się z zarzutem wykroczenia poza materię, ponieważ…

(Senator Zygmunt Frankiewicz: Wszystkie 3?)

Wszystkie. To znaczy może powiem w ten sposób. Poprawki, które dotyczą ustawy o transporcie zbiorowym… Przedmiotowa ustawa zmienia ustawę o transporcie zbiorowym, natomiast w zupełnie innym zakresie, ale ta ustawa jest zmieniana. Natomiast ustawa, która ma na celu wydłużenie „Programu ochrony brzegów morskich” o kolejne 3 lata, jest nową regulacją, która poprzez tę poprawkę byłaby dodana.

(Senator Zygmunt Frankiewicz: Dziękuję bardzo.)

Przewodniczący Jan Hamerski:

Dziękuję bardzo.

Szanowni Państwo, aby usprawnić posiedzenie komisji, pozwolę sobie, kontynuując niejako pytanie przewodniczącego Frankiewicza, zadać pytanie pani legislator: czy wszystkie pozostałe poprawki pod względem legislacyjnym spełniają wymagania?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Dziękuję bardzo.

W takim układzie przechodzimy, Szanowni Państwo, do poprawki nr 3.

Strona ministerialna: tak czy nie? Poprawka nr 3, Ambrozika i Durlaka?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Grzegorz Witkowski:

Pozytywna.

(Głos z sali: A poprawkę nr 1 przegłosowaliśmy?)

Przewodniczący Jan Hamerski:

Nie, nie głosowaliśmy.

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Prosiłbym…

(Brak nagrania)

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Grzegorz Witkowski:

…Negatywna.

(Brak nagrania)

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Grzegorz Witkowski:

…Pozytywna.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Przystępujemy w tej chwili do przegłosowania poprawek.

Poprawka nr 1.

Kto jest za przyjęciem poprawki?

(Głos z sali: Czyli poprawka senatora Kwiatkowskiego?)

To jest poprawka senatora Kwiatkowskiego.

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

11 za, 1 przeciw, 2 się wstrzymało.

Poprawka uzyskała akceptację.

Poprawka nr 2. Przypominam, że to jest poprawka w tej wersji pierwszej, złożonej przez pana senatora

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Opinii żeśmy wysłuchali.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki?

Kto jest przeciw?

12 głosów przeciw.

Kto się wstrzymał?

0 za, 12 głosów przeciw, 1 się wstrzymał.

Poprawka nie uzyskała akceptacji połączonych komisji.

Poprawka nr 3?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Danuta Drypa:

Ja tylko dodam, że poprawkę nr 3 należy przegłosować łącznie z poprawką nr 6.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Łącznie z poprawką nr 6, tak.

(Głos z sali: Czyli senatora Durlaka.)

Tak, senatora Durlaka, obecnego notabene.

Kto jest za przyjęciem tych 2 poprawek?

6 za.

Kto jest przeciw?

3 przeciw.

Kto się wstrzymał?

4 się wstrzymało, 3 głosy przeciw, 6 za.

Poprawka uzyskała akceptację.

Poprawka nr 4. Przypominam: opinia ministerstwa jest negatywna.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki?

8 głosów za.

Kto jest przeciw?

6 głosów przeciw.

Kto się wstrzymał?

(Starszy Sekretarz Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej Kinga Parzyszek: Nie ma.)

1 senator.

8 głosów za, 6 przeciw i 1 się wstrzymał… Poprawka uzyskała akceptację…

(Starszy Sekretarz Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej Kinga Parzyszek: Nie, nikt się nie wstrzymał.)

Zero?

(Senator Alicja Zając: Zero.)

Czyli: 8 za, 6 przeciw, nikt się nie wstrzymał.

Poprawka uzyskała akceptację.

Poprawka nr 5.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki?

8 za.

Kto jest przeciw?

5 przeciw.

Kto się wstrzymał?

8 głosów za, 5 przeciw i 1 się wstrzymał.

Poprawka uzyskała akceptację.

I tym sposobem, Szanowni Państwo…

(Starszy Sekretarz Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej Kinga Parzyszek: Sprawozdawca.)

Tak. Sprawozdawcą jest senator Dunin, który się podjął poprzednio tego wyzwania, więc musi je dokończyć.

Dziękuję serdecznie gościom, panu ministrowi, pani dyrektor, wszystkim państwu, państwu senatorom.

(Koniec posiedzenia o godzinie 9 minut 25)