Narzędzia:

4–5 grudnia 2013 r.

05.12.2013

Na 44. posiedzeniu Izba rozpatrzyła 14 ustaw, do 2 wprowadziła poprawki.

 

Ustawa zmieniająca ustawę o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej – przyjęta bez poprawek

Nowelizacja, którą Sejm uchwalił na 53. posiedzeniu, 8 listopada 2013 r., z przedłożenia rządowego, stanowi uzupełnienie projektu budżetu na 2014 r., służy jego prawidłowej realizacji,pozwoli też na uelastycznienie gospodarki finansowej niektórych instytucji, tak aby te dysponujące ograniczonymi środkami finansowymi prawidłowo wykonywały powierzone im zadania publiczne. Ustawa przewiduje utrzymanie wynagrodzeń osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe na poziomie z 2013 r. Oznacza to także „zamrożenie” uposażeń i diet parlamentarnych. Na tegorocznym poziomie pozostaną ponadto: płace w sferze budżetowej, fundusze wynagrodzeń bezosobowych w jednostkach i podmiotach prawnych sektora finansów publicznych (wyjątek to wynagrodzenia bezosobowe finansowane z rezerw celowych i wypłacane w związku z prowadzonymi postępowaniami przygotowawczymi i sądowym) oraz zakładowe fundusze świadczeń socjalnych. W wypadku finansowania zadań publicznych również ze środków unijnych „zamrożenie” nie obejmie wynagrodzeń finansowanych w co najmniej 70% ze środków unijnych. Ponadto w niektórych sytuacjach, na podstawie rozporządzenia wydanego przez ministra finansów, dopuszcza się zwiększenie wartości środków unijnych przeznaczonych na wynagrodzenia, jeżeli jest to niezbędne dla prawidłowego wykonywania zadań przez instytucje mające zadania publiczne. W ustawie okołobudżetowej zawarto pewne wyjątki. Z uwagi na specyfikę gospodarki finansowej w jednostkach takich jak: Muzeum Auschwitz-Birkenau, Agencja Oceny Technologii Medycznych, Polska Akademia Nauk w 2014 r. umożliwia się zwiększenie funduszu wynagrodzeń osobowych o wielkości określone kwotowo w projekcie. Wynika to z konieczności zapewnienia dynamicznego rozwoju tym instytucjom, co niejednokrotnie wiąże się z zatrudnieniem dodatkowych osób.

W nowelizacji ustalono sztywne, choć zróżnicowane w zależności od stopnia niepełnosprawności, kwoty dofinansowania zatrudniania osób niepełnosprawnych – jednakowe bez względu na to, czy osoby niepełnosprawne zostaną zatrudnione w zakładach pracy chronionej, czy też u przedsiębiorców na otwartym rynku pracy. Uniezależniono też dofinansowanie wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego od minimalnego wynagrodzenia. Dofinansowanie wyniesie odpowiednio: 450, 1125 i 1800 zł w zależności od stopnia niepełnosprawności pracownika. W wypadku osób niepełnosprawnych z orzeczoną m.in. chorobą psychiczną, upośledzeniem umysłowym oraz dla niewidomych kwota dofinansowania zwiększy się o 600 zł. Nowelizacja przewiduje też przeznaczenie 835,3 mln zł na staże i szkolenia lekarzy, dentystów, pielęgniarek i położnych, zwiększenie o 318 mln 950 tys. zł środków na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu, a także uelastycznienie dokonywania odpisów na doskonalenie zawodowe nauczycieli.

W myśl nowych przepisówpodwyższona zostanie także akcyza na alkohol etylowy o 15% oraz na wyroby tytoniowe i susz tytoniowy o 5%, a na promocję biopaliw przeznaczy się sztywną kwotę, czyli 132 mln 67 tys. zł. Nowelizacja umożliwi ponadto dofinansowanie przez ministra sportu ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej zadań związanych z przygotowaniami zawodników kadry narodowej do udziału we współzawodnictwie międzynarodowym w sportach olimpijskich i nieolimpijskich, a także udzielenie dotacji dla miasta Krakowa w wysokości 12 mln 772 tys. zł na dofinansowanie działań związanych z ubieganiem się o organizację zimowych igrzysk olimpijskich. Minister środowiska zaś dzięki ustawie będzie mógł pokryć część kosztów składek do organizacji międzynarodowych z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Nowelizacja wejdzie w życie 1 stycznia 2014 r., z wyjątkiem przepisów dotyczących dofinansowania wynagrodzeń osób niepełnosprawnych, które mają obowiązywać od 1 kwietnia 2014 r.

Komisja Budżetu i Finansów Publicznych proponowała Izbie przyjęcie ustawy bez poprawek, jej mniejszość zaś – odrzucenie nowelizacji. Senatorowie: Andrzej Kobiak, Jan Rulewski i Marek Borowski natomiast postulowali wprowadzenie do niej poprawek. Ostatecznie w wyniku głosowania Senat odrzucił wniosek o odrzucenie ustawy (30 senatorów za, 60 – przeciw), a poparł jej przyjęcie bez poprawek (56 głosów za, 33 – przeciw, 1 wstrzymujący się).

Nowelizacja zostanie teraz skierowana do podpisu prezydenta.

 

Ustawa o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw – przyjęta bez poprawek

Nowelizacja, uchwalona przez Sejm na 53. posiedzeniu, 8 listopada 2013 r., na podstawie projektu rządowego, wprowadza nową, tzw. stabilizującą regułę wydatkową, obowiązującą w finansach publicznych. Ma ona zastąpić dotychczasową, tzw. dyscyplinującą regułę wydatkową, przewidującą, że tzw. elastyczne wydatki nie mogą rosnąć szybciej niż o 1% powyżej inflacji. Zgodnie z projektem corocznie będzie obliczany maksymalny limit wydatków sektora rządowego i samorządowego. Limit wydatków na dany okres będzie ustalony w sposób zgodny z wzorem matematycznym (kwota wydatków będzie rosła w tempie realnego średniookresowego wzrostu PKB z uwzględnieniem prognozowanej inflacji; tzw. element korygujący; wartość działań dyskrecjonalnych), zawartym w ustawie. Limit wydatków budżetu państwa uchwalony na dany rok budżetowy, po zastosowaniu wzoru, będzie pomniejszany o wydatki finansowane z budżetu Unii Europejskiej, które nie mają wpływu na to, co dotyczy wielkości wydatków budżetowych. Jednocześnie będą pomniejszone wydatki jednostek niegenerujących znaczących deficytów, wymienione w projekcie ustawy. Odliczane mają być również wydatki Narodowego Funduszu Zdrowia oraz jednostek wymienionych w art. 139 ustawy o finansach publicznych, m.in.: Instytutu Pamięci Narodowej, Kancelarii Sejmu, Kancelarii Senatu, instytucji sądownictwa. Ponadto przy obliczaniu limitu na dany rok budżetowy dla budżetu państwa odliczana jest wielkość wydatków samorządów. Ustawa przewiduje również możliwość zawieszenia reguły wydatkowej w 3 wypadkach: ogłoszenia stanu wojennego, stanu wyjątkowego i stanu klęski żywiołowej.

Nowelizacja wprowadza też sankcje przewidziane po przekroczeniu przez państwowy dług publiczny poziomu 50% PKB. Celem zmian jest zapewnienie stabilności finansów państwa w długim okresie oraz wsparcie stabilności makroekonomicznej. Dzięki nowej regule w dłuższym okresie dług publiczny ma zostać zredukowany znacznie poniżej konstytucyjnego progu 60% PKB, a deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych będzie się utrzymywał znacząco poniżej 3% PKB. Reguła ograniczy wzrost wydatków tego sektora do poziomu średniego tempa wzrostu PKB. Będzie ona miała charakter antycykliczny, co oznacza, że w latach dobrej koniunktury gospodarczej wydatki będą rosły wolniej niż PKB na bieżący rok, a w okresie spowolnienia – szybciej niż bieżący wzrost gospodarczy. Korekta tempa wzrostu wydatków będzie uruchamiana wtedy, kiedy równowaga w finansach publicznych zostanie znacząco zachwiana. Regułą ma zostać objętych około 2/3 wydatków sektora rządowego i samorządowego. Korekta wydatków zapisana w regule stabilizującej będzie zawieszana w razie prognozowanego silnego spowolnienia gospodarczego i niezachwianej w sposób alarmujący równowagi w finansach publicznych.

W wyniku głosowania (58 głosów za, 31 – przeciw, 1 wstrzymujący się) Izba poparła przyjęcie nowelizacji bez poprawek, co postulowały Komisja Budżetu i Finansów Publicznych oraz Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej. Wcześniej odrzucono (30 senatorów za, 60 – przeciw) wniosek mniejszości komisji budżetu o odrzucenie ustawy.

Nowelizacja trafi teraz do podpisu prezydenta.

 

Ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw – przyjęta bez poprawek

W myśl nowelizacji, uchwalonej przez Sejm na 53. posiedzeniu, 8 listopada 2013 r., do 31 grudnia 2016 r. utrzymane zostaną obecnie obowiązujące stawki VAT – 23- i 8-procentowa. Jak uzasadniał projektodawca, czyli rząd, wynika to z potrzeby zmniejszenia nierównowagi finansów publicznych, a także ze słabej koniunktury na rynkach eksportowych, ograniczającej wzrost gospodarczy. Ponadto nowelizacja likwiduje mechanizm warunkowych podwyżek stawek VAT w roku 2014 w razie przekroczenia relacji długu publicznego do PKB o ponad 55%. W związku z utrzymaniem aktualnych stawek podatkowych zmienione zostały także ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym oraz o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi. Nowelizacja zawiera ponadto przepis przejściowy, mający na celu usunięcie wątpliwości dotyczących rozliczania podatku VAT w wypadku dostawy towaru przed 1 stycznia 2014 r.

W wyniku głosowania (59 głosów za, 32 – przeciw) Izba poparła przyjęcie nowelizacji bez poprawek, o co wnosiła Komisja Budżetu i Finansów Publicznych. Jej mniejszość postulowała odrzucenie ustawy, ale senatorowie opowiedzieli się przeciw temu wnioskowi 58 głosami przeciw, przy 33 – za.

Ustawa zostanie teraz skierowana do podpisu prezydenta.

 

Poprawki Senatu do ustawy o cudzoziemcach

Ustawa, którą Sejm uchwalił na 53. posiedzeniu, 8 listopada 2013 r., na podstawie projektu rządowego, zawiera zmiany odpowiadające kierunkom polskiej polityki migracyjnej, rozwiązania ułatwiające cudzoziemcom legalizację i zapobiegające delegalizacji ich pobytu w Polsce. W myśl ustawy, wchodzącej w życie 1 maja 2014 r., maksymalny okres, na jaki cudzoziemcom można wydać zezwolenie na pobyt czasowy, wydłuży się z 2 do 3 lat. Cudzoziemcom studiującym na polskich uczelniach zezwolenie na pobyt czasowy będzie przyznawane na 15 miesięcy, a kontynuującym studia na kolejnym roku – na okres do 2 lat, a nie jak do tej pory – na rok. Cudzoziemcy – absolwenci polskich uczelni, którzy poszukują w Polsce pracy, będą mogli ubiegać się o zezwolenie na pobyt czasowy na 1 rok.

Nowe przepisy zakładają także przyspieszenie procedury udzielania wszystkich zezwoleń pobytowych. Nowością jest umożliwienie cudzoziemcowi, przebywającemu w Polsce w celu wykonywania pracy, ubiegania się – w ramach jednej procedury – o zezwolenie uprawniające do pracy i pobytu w naszym kraju. Ustawa reguluje ponadto nowe procedury dotyczące wydalania cudzoziemców z Polski. Zamiast decyzji o wydaleniu wydawana będzie decyzja o zobowiązaniu cudzoziemca do powrotu.

Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej zaproponowała 49 poprawek do ustawy, Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji – 54 zmiany.

Senator Janusz Sepioł także złożył wniosek o wprowadzenie poprawek.

Ostatecznie w wyniku głosowań Izba poparła 55 poprawek. Za przyjęciem ustawy w takim kształcie opowiedziało się 53 senatorów, 3 było przeciw, a 26 wstrzymało się od głosu. Wprowadzono głównie zmiany o charakterze redakcyjnym, ujednolicającym terminologię i porządkującym. Ponadto zdecydowano, że w postępowaniu przed konsulem cudzoziemiec może składać wnioski nie tylko w języku wskazanym przez konsula, ale także w języku polskim. wskazuje, jakie dane osobowe zapraszającego mogą być przetwarzane w ewidencjach i rejestrach prowadzonych na podstawie ustawy. W innej poprawce Senat wskazał, jakie dane osobowe zapraszającego mogą być przetwarzane w ewidencjach i rejestrach prowadzonych na podstawie ustawy. Zdecydował też, że każdy cudzoziemiec wjeżdżający na terytorium Polski jest obowiązany uzasadnić cel i warunki planowanego pobytu oraz posiadać środki finansowe wystarczające na pokrycie kosztów pobytu lub dokument potwierdzający możliwość uzyskania takich środków. Zgodnie z kolejną poprawką, zezwolenie na przekroczenie granicy w ramach małego ruchu granicznego unieważnia się tylko wtedy, gdy cudzoziemiec przebywa na terytorium Polski niezgodnie z warunkami zezwolenia i jednocześnie nie została wydana w stosunku do niego decyzja do zobowiązaniu go do powrotu. Senatorowie wykreślili także przesłankę udzielenia zezwolenia na pobyt stały, jaką jest prowadzenie przez cudzoziemca życia rodzinnego – w rozumieniu Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności – z obywatelem polskim lub obywatelem innego państwa UE. Zdecydowali ponadto, że zezwolenia na pobyt stały dla cudzoziemca – ofiary handlu ludźmi można udzielić już po 1 roku pobytu na terytorium Polski, a nie dopiero po 2 latach. Senat ustalił też górną granicę opłaty za wymianę dokumentów w wyniku zawinionej utraty lub uszkodzenia nie wyższą niż 300% opłaty podstawowej. Rozstrzygnął, że organ, który wydał decyzję o zobowiązaniu cudzoziemca do powrotu, może cofnąć zakaz ponownego wjazdu na terytorium Polski, jeżeli cudzoziemiec wykaże, że przyznano mu pomoc w dobrowolnym powrocie, wynikającą zarówno z ustawy o cudzoziemcach, jak i z ustawy o udzieleniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W kolejnej poprawce poszerzono katalog przesłanek umożliwiających zatrzymanie cudzoziemca o okoliczności, w których nie wywiązuje się on z obowiązków nałożonych na niego w wydanym postanowieniu o zastosowaniu wobec niego środków.

Senackie poprawki rozpatrzy teraz Sejm.

 

Ustawa o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji – przyjęta bez poprawek

Nowelizacja, uchwalona przez Sejm na 53. posiedzeniu, 8 listopada 2013 r., z inicjatywy Senatu, przewiduje, że w latach 2014–2016 Warszawa będzie mogła otrzymać przejściowe wsparcie z Funduszu Reprywatyzacji na wypłaty odszkodowań za nieruchomości znacjonalizowane na podstawie dekretu z 26 października 1945 r. o własności i użytkowaniu gruntów na obszarze m.st. Warszawy (tzw. dekret Bieruta). Kwota udzielonej dotacji będzie mogła wynieść maksymalnie 200 mln zł rocznie.

W wyniku głosowania Senat opowiedział się za wnioskiem Komisji Budżetu i Finansów Publicznych, Komisji Gospodarki Narodowej oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej o przyjęcie nowelizacji bez poprawek. Poparło go 57 senatorów, a 24 wstrzymało się od głosu.

Nowelizacja zostanie teraz skierowana do podpisu prezydenta.

 

Ustawa o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o dozorze technicznym – przyjęta bez poprawek

Sejm uchwalił tę ustawę na 53. posiedzeniu, 8 listopada 2013 r., na podstawie projektu poselskiego. Przewiduje ona przekazanie zadań ministra właściwego ds. transportu, związanych z procedurą homologacji pojazdów i ich części, dyrektorowi Transportowego Dozoru Technicznego (TDT). Chodzi o wydawanie, zmianę, odmowę wydania lub cofnięcie świadectwa homologacji typu albo świadectwa homologacji sposobu montażu instalacji przystosowującej pojazd do zasilania gazem. Dyrektor TDT będzie też przygotowywał wykaz jednostek uprawnionych do przeprowadzenia badań homologacyjnych oraz potwierdzających spełnienie odpowiednich warunków lub wymagań technicznych, niezbędnych do dopuszczenia pojazdu do ruchu. Zgodnie z nowelą, opłaty – m.in. za wydanie lub zmianę świadectwa homologacji typu samochodowej instalacji gazowej lub sposobu jej montażu, uznanie świadectwa homologacji typu pojazdu – wydane przez organ innego państwa UE, a także karyza wprowadzenie do obrotupojazdów bez świadectwa homologacjialbo niewycofanie z obrotu pojazdów będą teraz stanowić przychody Transportowego Dozoru Technicznego, a nie budżetu państwa.

Wniosek Komisji Gospodarki Narodowej o przyjęcie noweli bez poprawek poparło 55 senatorów, 28 zaś było przeciw.

Teraz ustawa zostanie skierowana do podpisu prezydenta.

 

Ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku z wdrożeniem Systemu Elektronicznej Wymiany Informacji dotyczących Zabezpieczenia Społecznego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – przyjęta bez poprawek

Ustawę, wdrażającą przepisy unijne dotyczące koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego, Sejm uchwalił podczas53. posiedzenia, 8 listopada 2013 r., z inicjatywy rządu. Zgodnie z regulacjami UE wszystkie państwa członkowskie powinny włączyć się do 1 maja 2014 r. do Systemu Elektronicznej Wymiany Informacji dotyczących Zabezpieczenia Społecznego (EESSI). Ma to przyspieszyć weryfikację uprawnień i zapewnić wypłacanie świadczeń jedynie osobom uprawnionym. Wdrażane rozwiązania dotyczą osób, które migrują zarobkowo w obrębie UE. Przekazywanie danych niezbędnych do ustalenia praw i obowiązków ubezpieczonych oraz świadczeniobiorców będzie się odbywać drogą elektroniczną w ramach wspólnej bezpiecznej sieci zapewniającej poufność i ochronę danych. Elektronicznej wymianie podlegać mają dane, które m.in. umożliwiają identyfikację osoby i ustalenie jej miejsca zamieszkania oraz przyznanie świadczeń z tytułów np. choroby, macierzyństwa, inwalidztwa, wypadków przy pracy.

Ważnym elementem systemu EESSI na poziomie krajowym będzie tzw. punkt kontaktowy, mający zadanie wysyłania i przyjmowania drogą elektroniczną danych dotyczących zabezpieczenia społecznego. Może on też pośredniczyć w wymianie danych przekazywanych transgranicznie, a pochodzących od zagranicznych i polskich instytucji zabezpieczenia społecznego. W Polsce powstaną 3 takie punkty: w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej (świadczenia z tytułu bezrobocia i rodzinne), ZUS (świadczenia emerytalno-rentowe, wypadkowe, chorobowe i macierzyńskie oraz system rolniczy i systemy specjalne) i NFZ (świadczenia zdrowotne). Zgodnie z szacunkami instytucji, w których powstaną punkty, koszty związane z wdrożeniem systemu EESSI i uruchomieniem 3 punktów kontaktowych do końca 2014 r. wyniosą około 7,47 mln zł, a koszty związane z obsługą od 2015 r. – około 1,55 mln zł rocznie. Koszty dla budżetu państwa związane z utworzeniem tego systemu do końca 2014 r. to 970 tys. zł. Środki na pokrycie kosztów wynoszących około 250 tys. zł zostaną przekazane z Europejskiego Funduszu Społecznego. Od 2015 r. koszty związane z utrzymaniem i obsługą systemu szacowane są mniej więcej na 500 tys. rocznie. Pozostałe środki związane z utworzeniem i uruchomieniem systemu EESSI do końca 2014 r., tj. około 5,8 mln zł, będą pochodzić z przychodów jednostek sektora finansów publicznych, w których powstaną punkty kontaktowe.

Ustawa ma wejść w życie 1 maja 2014 r. z wyjątkiem art. 9 pkt 1–3 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz art. 10–13, dotyczących limitów wydatków na punkty kontaktowe.

Komisja Rodziny i Polityki Społecznej oraz Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej postulowały przyjęcie ustawy bez poprawek. Wniosek poparło 55 senatorów, a 29 było przeciw.

Ustawa zostanie teraz skierowana do podpisu prezydenta.

 

Ustawa o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska – przyjęta bez poprawek

Senat jednomyślnie, 82 głosami, przyjął tę nowelizację w brzmieniu uchwalonym przez Sejm na 53. posiedzeniu, 8 listopada 2013 r., na podstawie projektu poselskiego. Takie stanowisko przedłożyła Izbie Komisja Środowiska oraz Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej.

Ustawa przewiduje, że wpływy z tytułu opłat i kar za składowanie i magazynowanie odpadów będą stanowić dochody samorządów, na obszarze których są one składowane. W ten sposób przywrócony zostanie stan prawny sprzed zmiany prawa ochrony środowiska z 14 grudnia 2012 r., zgodnie z którą od 23 stycznia 2013 r. zyski z tytułu opłat i kar za składowanie i magazynowanie odpadów gminy należącej do związku międzygminnego, którego zadaniem statutowym jest gospodarka odpadami, są przekazywane tylko temu związkowi. Przeciw tej zmianie protestowały gminy należące do związków międzygminnych. Wskazywały, że zostały pozbawione istotnej części spodziewanych dochodów, które stanowiły również dla nich rekompensatę z tytułu uciążliwości spowodowanych lokalizacją na ich terenie składowiska odpadów.

Teraz ustawa zostanie skierowana do podpisu prezydenta.

 

Ustawa o zmianie ustawy – Prawo o ustroju sądów powszechnych – przyjęta bez poprawek

Ustawa, uchwalona na podstawie projektu poselskiego podczas 53. posiedzenia Sejmu, 8 listopada 2013 r., zmienia zasady powoływania dyrektorów sądów rejonowych i ich wynagradzania. Wprowadzono obowiązek powoływania dyrektorów w sądach, w których jest co najmniej 10 sędziów. Obecnie także jest to możliwe, ale tylko w wyjątkowych sytuacjach. Ponadto ustawa przywraca dyrektorom sądów i ich zastępcom uprawnienia do dodatku stażowego, nagrody jubileuszowej i odprawy emerytalnej, które utracili 1 stycznia 2013 r., po wejściu w życie nowelizacji ustawy o ustroju sądów powszechnych z 18 sierpnia 2011 r.

Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji przedstawiła wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek, poparty następnie jednomyślnie przez 84 senatorów.

Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.

 

Poprawki Senatu do ustawy o zmianie ustawy o zmianie ustawy o księgach wieczystych i hipotece

Senat jednomyślnie, 91 głosami, wprowadził do noweli 3 poprawki, które umożliwiają do 1 lipca 2014 r. stosowanie przepisów ustawy o księgach wieczystych i hipotece dotyczących niektórych funkcjonalności systemu informatycznego ksiąg wieczystych. Taki wniosek przedstawiła Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji. Senackie poprawki rozpatrzy teraz Sejm.

Ustawa, uchwalona na 53. posiedzeniu Sejmu, 8 listopada 2013 r. na podstawie projektu poselskiego, przesuwa z 1 grudnia 2013 r. na 1 lipca 2014 r. termin wejścia w życie nowelizacji ustawy o księgach wieczystych i hipotece, uchwalonej 24 maja 2013 r. Przyczyną zmiany tego terminu jest niezakończony przetarg na realizację systemu informatycznego i wykonanie systemu umożliwiającego Centralnej Informacji Ksiąg Wieczystych (CIKW) realizację wszystkich zadań określonych w ustawie.

 

Ustawa o zmianie ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowym Rejestrze Sądowym – przyjęta bez poprawek

Ustawa, którą Sejm uchwalił na 54. posiedzeniu, 22 listopada 2013 r., na podstawie projektu poselskiego wydłuża o rok, ale nie później niż do 31 grudnia 2015 r., okres, w którym zachowują moc wpisy w dotychczasowych rejestrach sądowych, co ma zagwarantować pewność i bezpieczeństwo obrotu gospodarczego. W odniesieniu do odpisów, wyciągów, zaświadczeń oraz skutków prawnych wpisów mają mieć zastosowanie przepisy obowiązujące do dnia wejścia w życie ustawy wyłącznie w zakresie niezbędnym do rejestracji, dochodzenia lub zaspokojenia roszczeń wobec podmiotów wpisanych do rejestru.

Senatorowie jednomyślnie, 84 głosami, poparli wniosek Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji o przyjęcie nowelizacji bez poprawek.

Teraz ustawa trafi do podpisu prezydenta.

 

Ustawa o zmianie ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym oraz niektórych innych ustaw –przyjęta bez poprawek

Nowelizacja, którą Sejm uchwalił na 54. posiedzeniu, 22 listopada 2013 r., na podstawie projektu poselskiego, ma na celu zmianę terminu wejścia w życie niektórych przepisów ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym z 1 stycznia 2014 r. na 1 lipca 2014 r. Ustawa reguluje możliwość składania wniosków i zapytań o udzielenie informacji z rejestru drogą elektroniczną oraz uzyskiwanie tą samą drogą odpowiedzi. Ze względu na zmianę terminu zakończenia prac nad systemem teleinformatycznym rejestru od 1 stycznia 2014 r. świadczenie usług związanych ze składaniem wniosków i zapytań nie będzie możliwe, stąd konieczność przesunięcia terminu.

Senatorowie poparli wniosek Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji i przyjęli nowelizację bez poprawek. Opowiedziało się za nim 54 senatorów, 1 był przeciw, a 28 wstrzymało się od głosu.

Ustawę musi teraz podpisać prezydent.

 

Ustawa o zmianie ustawy o systemie informacji oświatowej – przyjęta bez poprawek

Ustawę z inicjatywy rządu Sejm uchwalił na swoim 54. posiedzeniu, 22 listopada 2013 r. Przedłuża ona funkcjonowania starego Systemu Informacji Oświatowej (SIO) o 3 lata, tj. do 1 marca 2017 r., i umożliwia wykorzystywanie danych gromadzonych w tym systemie do podziału części oświatowej subwencji ogólnej między jednostki samorządu terytorialnego w latach 2014–2016. Przez 3 lata będą działały dwa systemy – stary i nowy.

Od 1 stycznia 2013 r. dane identyfikacyjne ucznia i nauczyciela zapisywane są w nowym SIO po wcześniejszym sprawdzeniu ich zgodności z danymi w rejestrze PESEL. Działanie nowego systemu pokazało, że część danych w nim zgromadzonych jest nieprawidłowa i należy je skorygować.

Komisja Nauki, Edukacji i Sportu oraz Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej zaproponowały przyjęcie noweli bez poprawek. O jej odrzucenie wniosła zaś w trakcie dyskusji grupa senatorów PiS. Senat 55 głosami, przy 28 – przeciw, odrzucił wniosek o odrzucenie ustawy i przyjął ją bez poprawek (52 głosy za, 28 – przeciw, 1 wstrzymujący się).

Teraz ustawa zostanie skierowana do podpisu prezydenta.

 

Ustawa o systemie powiadamiania ratunkowego – przyjęta bez poprawek

Sejm uchwalił ustawę na 54. posiedzeniu, 22 listopada 2013 r., na podstawie przedłożenia rządowego. Reguluje ona zagadnienia dotyczące systemu powiadamiania ratunkowego – określa jego organizację, zadania i funkcjonowanie. System będzie finansowany z budżetu państwa. Podstawowym zadaniem systemu pozostaje obsługa zgłoszeń alarmowych pod numerami: 112, 997, 998 i 999. Będą mogły być też obsługiwane numery: 991, 992, 993, 994 i 987 oraz inne numery alarmowe podmiotów, do których zadań należy ochrona życia, zdrowia, bezpieczeństwa i porządku publicznego, mienia oraz środowiska. Zgłoszenia będą przyjmować operatorzy wojewódzkich Centrów Powiadamiania Ratunkowego (CPR). Centrów ma być 17 – 2 dla województwa mazowieckiego i po 1 dla pozostałych. Wszystkie będą pracować według tych samych procedur. Operator CPR będzie dokonywać pełnej kwalifikacji zgłoszenia, a następnie przekazywać informację do dyspozytora właściwej służby. Centra powiadamiania ratunkowego będą tworzyć wojewodowie. Określą ich lokalizację i szczegółową organizację. Centra mają współpracować z Policją, Państwową Strażą Pożarną oraz jednostkami Państwowego Ratownictwa Medycznego. Ustawa dopuszcza także współpracę z innymi podmiotami, np. ze strażami miejskimi czy pogotowiem energetycznym. Centra będą działały według zasady wzajemnej zastępowalności. Zgłoszenie, które z jakiejkolwiek przyczyny nie będzie mogło być odebrane w CPR właściwym dla miejsca pobytu osoby dzwoniącej, zostanie automatycznie przekierowane do innego centrum.

W ustawie określono wymagania stawiane operatorom numerów alarmowych. Operatorem będzie mogła być osoba z co najmniej średnim wykształceniem, posługująca się co najmniej 1 językiem obcym, która odbyła szkolenie i zdała odpowiedni egzamin oraz ma, wydany na 3 lata, certyfikat operatora numerów alarmowych.

Wniosek Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej o przyjęcie ustawy bez poprawek poparło 55 senatorów, 28 zaś było przeciw.

Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.

 

Oświadczenia

Po wyczerpaniu porządku 44. posiedzenia oświadczenia wygłosili lub złożyli senatorowie: Grzegorz Bierecki, Ryszard Bonisławski, Jerzy Chróścikowski, Henryk Cioch, Grzegorz Czelej, Robert Dowhan, Ryszard Górecki, Piotr Gruszczyński, Andrzej Grzyb, Jan Maria Jackowski, Kazimierz Jaworski, Stanisław Jurcewicz, Kazimierz Kleina, Maciej Klima, Ryszard Knosala, Andrzej Kobiak, Stanisław Kogut, Robert Mamątow, Andrzej Misiołek, Rafał Muchacki, Jarosław Obremski, Leszek Piechota, Aleksander Pociej, Marian Poślednik, Sławomir Preiss, Zdzisław Pupa, Jan Rulewski, Janina Sagatowska, Krzysztof Słoń wraz z grupą senatorów, Grażyna Sztark, Grzegorz Wojciechowski wraz z grupą senatorów, Piotr Zientarski.

 

Zobacz inne aktualności Przejdż do wszystkich aktualności

10. posiedzenie Senatu

Zakończyło się 10. posiedzenie Senatu. Izba wniesie do Sejmu projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji sołtysa oraz ustawy o świadczeniu uzupełniającym dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji.

9. posiedzenie Senatu

Zakończyło się 9. posiedzenie Senatu. Izba podjęła m.in. uchwałę w związku z atakiem rakietowym na konwój pojazdów organizacji humanitarnej w Strefie Gazy i śmiercią wolontariuszy, w tym obywatela RP.

8. posiedzenie Senatu

Izba zakończyła obrady.