Narzędzia:

3–4 lipca 2013 r.

05.07.2013

Na swoim 36. posiedzeniu Izba rozpatrzyła 10 ustaw, do 4 wprowadziła poprawki. Senatorowie zapoznali się też z informacją o działalności rzecznika praw dziecka za rok 2012 wraz z uwagami o stanie przestrzegania praw dziecka, przedstawioną przez rzecznika Marka Michalaka.

 

Poprawka Senatu do ustawy o zmianie ustawy Kodeks pracy oraz ustawy o związkach zawodowych

Nowelizacja, uchwalona przez Sejm na 43. posiedzeniu, 13 czerwca 2013 r., na podstawie projektów rządowego i poselskiego, wydłuża okres rozliczeniowy czasu pracy i reguluje zasady ruchomego i przerywanego czasu pracy. Obecnie czas pracy nie może przekraczać 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin w 5-dniowym tygodniu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 4 miesięcy. W rolnictwie i hodowli, a także w ochronie mienia lub osób dotychczas mógł być wprowadzony okres rozliczeniowy nieprzekraczający 6 miesięcy, a w wypadku nietypowych warunków organizacyjnych lub technicznych mających wpływ na przebieg procesu pracy – nieprzekraczający 12 miesięcy. Nie było jednak dopuszczalne stosowanie przedłużonego okresu rozliczeniowego w systemie równoważnego czasu pracy przy dozorze urządzeń, zatrudnieniu przy ochronie mienia i osób lub przy pracy w ruchu ciągłym.

W myśl nowelizacji, jeżeli będzie to uzasadnione przyczynami obiektywnymi, technicznymi lub dotyczącymi organizacji pracy, okres rozliczeniowy zostanie wydłużony z 4 nie więcej jednak niż do 12 miesięcy z zachowaniem ogólnych zasad dotyczących ochrony bezpieczeństwa i zdrowia pracowników. Wydłużenie okresu rozliczeniowego do 12 miesięcy będzie wymagało porozumienia ze wszystkimi zakładowymi organizacjami związkowymi. W razie nieuzgodnienia jego treści pracodawca będzie mógł uzgodnić treść porozumienia z organizacjami związkowymi reprezentatywnymi w rozumieniu kodeksu pracy albo w porozumieniu zawieranym z przedstawicielami pracowników, wyłonionymi w trybie przyjętym u danego pracodawcy, jeżeli u pracodawcy nie działają zakładowe organizacje związkowe. Jak wyjaśniał senatorom podczas posiedzenia wiceminister pracy Radosław Mleczko, nowelizacja nie wydłuża okresu rozliczeniowego do 12 miesięcy, a jedynie daje partnerom społecznym, czyli pracodawcom i pracownikom, taką możliwość.

Nowe przepisy pozwalają też na stosowanie rozkładów czasu pracy na indywidualny wniosek pracownika, niezależnie od ustaleń ze związkami lub reprezentacją pracowników. Rozkład - sporządzony w formie pisemnej lub elektronicznej na okres krótszy niż okres rozliczeniowy - musi obejmować jednak co najmniej 1 miesiąc. Pracodawca ma przekazywać pracownikowi jego rozkład czasu pracy co najmniej na 1 tydzień przed rozpoczęciem pracy w okresie, na który go sporządzono. W zakresie ruchomego czasu pracy nowelizacja przewiduje 2 rozwiązania. Po pierwsze, pracodawca będzie mógł wyznaczyć pracownikom różne godziny rozpoczynania pracy w poszczególnych dniach. Po drugie, rozkład czasu pracy będzie mógł określać przedział, w którym pracownik ma rozpoczynać pracę, a konkretną godzinę wybierze sam pracownik. W obu wypadkach ruchomy czas pracy nie może naruszać prawa do odpoczynku dobowego i tygodniowego. Przyjęto zasadę, że ponowne wykonywanie pracy w tej samej dobie w ramach ruchomego czasu pracy nie stanowi pracy w godzinach nadliczbowych. Wykonywanie pracy w systemie ruchomym będzie możliwe także na wniosek zainteresowanego pracownika, co ma ułatwić godzenie życia zawodowego i rodzinnego. Ta ostatnia ewentualność będzie możliwa zarówno wówczas, gdy w zakładzie pracy w ogóle nie przyjęto systemu ruchomego czasu pracy w trybie uzgodnień ze związkami zawodowymi albo przedstawicielami pracowników, jak i wtedy, gdy przyjęto ruchomy czas pracy, ale pracownik wybiera inny rozkład czasu pracy niż wynikający z ustaleń na szczeblu zakładowym. Wprowadzenie przerywanego czasu pracy stanie się także możliwe w drodze porozumienia ze związkami zawodowymi lub przedstawicielami pracowników (dotychczas tylko w układzie zbiorowym pracy).

Stosowanie nowych zasad rozliczania i rozkładu czasu pracy musi być zgłoszone przez pracodawcę Państwowej Inspekcji Pracy „w trybie pilnym”, w ciągu 5 dni roboczych. Tyle samo czasu ma pracodawca na przekazanie PIP kopii porozumienia w sprawie przedłużenia okresu rozliczeniowego czasu pracy, zawartego z zakładowymi organizacjami związkowymi.

W nowelizacji przewidziano ponadto, że czas odpracowania zwolnienia od pracy, udzielonego pracownikowi na jego pisemny wniosek w celu załatwienia spraw osobistych, nie może stanowić pracy w godzinach nadliczbowych. Odpracowanie zwolnienia od pracy nie może przy tym naruszać prawa pracownika do nieprzerwanego odpoczynku dobowego i tygodniowego.

Nowelizacja gwarantuje pracownikowi otrzymanie minimalnego wynagrodzenia za pracę także w miesiącach, w których, ze względu na rozkład czasu pracy, nie miał obowiązku wykonywania pracy. Zwalnia pracodawcę z obowiązku sporządzania rozkładu czasu pracy, jeżeli wynika on z prawa pracy albo z umowy o pracę. Pracodawca będzie mógł w porozumieniu z pracownikiem ustalić czas niezbędny do wykonania powierzonych zadań, uwzględniając ogólne dyrektywy wymiaru czasu pracy - w takim wypadku rozkład czasu pracy ustali sam pracownik.

W trakcie debaty wiceminister pracy Radosław Mleczko wyjaśniał senatorom, że w wypadku pracowników zatrudnionych na etacie każdego miesiąca niezależnie od przepracowanych godzin otrzymają oni swoje wynagrodzenie wynikające z umowy o pracę. Jeśli natomiast ich umowa przewiduje wynagrodzenie na podstawie stawki godzinowej, to jeśli w danym miesiącu w wyniku zmniejszonego zapotrzebowania pracodawcy nie wypracują godzin odpowiadających minimalnemu wynagrodzeniu za pracę, i tak takie otrzymają. Wiceminister poinformował też, że wydłużony okres rozliczeniowy obowiązuje w 14 państwach, m.in. na Słowacji, Łotwie, w Czechach, Niemczech, Grecji, Szwecji, Estonii.

Zgodnie z założeniami, nowe rozwiązania mają pomóc przedsiębiorcom lepiej organizować pracę i rozliczać czas pracy, a także umożliwić elastyczne reagowanie na zmieniającą się koniunkturę gospodarczą i zachować miejsca pracy. Nowelizacja od początku budziła wiele kontrowersji. Rząd argumentował, że zmiana pomoże utrzymać konkurencyjność polskiej gospodarki, związki zawodowe protestowały, twierdząc, że pracownik zostanie sprowadzony do roli niewolnika.

Komisja Rodziny i Polityki Społecznej oraz Komisja Ustawodawcza wniosły o przyjęcie ustawy bez poprawek. Izba odrzuciła ten wniosek 86 głosami, przy 2 – za. Głosami 55 senatorów, przy 30 – przeciw i 4 wstrzymujących się, poparła natomiast poprawkęzaproponowaną podczas debaty przez senatora Mieczysława Augustyna, uzupełniającą katalog sytuacji, w których pracodawca nie ma obowiązku sporządzania rozkładu czasu pracy. Nie przyjęto natomiast propozycji senatora Marka Borowskiego, aby nowe rozwiązania wydłużające okres rozliczeniowy były przepisami przejściowymi „na czas kryzysu” i obowiązywały tylko do końca 31 grudnia 2015 r. Senat opowiedział się także przeciw zmianom sugerowanym przez senatorów PiS: Stanisława Koguta, Andrzeja Matusiewicza, Grzegorza Biereckiego, Henryka Ciocha, Marka Martynowskiego, Grzegorza Wojciechowskiego i Andrzeja Pająka. Postulowali oni, aby okres rozliczeniowy czasu pracy mógł być przedłużony maksymalnie do 6 miesięcy, i to w ściśle określonych wypadkach, a także by skreślono przepisy o ruchomym czasie pracy i wprowadzono ochronę przed zwolnieniem dla przedstawicieli pracowników, którzy w wypadku braku organizacji związkowej będą negocjować z pracodawcą porozumienie o zasadach rozliczania czasu pracy.

Nowelizacja z senacką poprawką trafi teraz ponownie do Sejmu.

 

Ustawa o zmianie ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej przyjęta bez poprawek

Zgodnie z wnioskiem Komisji Rodziny i Polityki Społecznej oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej Izba przyjęła ustawę bez poprawek. Głosowało za tym 82 senatorów, a 6 wstrzymało się od głosu.

Nowelizacja, którą Sejm uchwalił na 43. posiedzeniu, 13 czerwca 2013 r., na podstawie projektu poselskiego, wprowadza możliwość zawierania przez starostów porozumień o utworzeniu na terenie innego powiatu placówek opiekuńczo-wychowawczych typu rodzinnego. Obecnie w tym trybie można tworzyć na terenie innego powiatu rodzinne domy dziecka oraz zawodowe rodziny zastępcze. Ponadto w ustawie określono zakres spraw mogących być przedmiotem takiego porozumienia pomiędzy starostami. Będzie m.in. możliwe ustalenie, który powiat będzie zajmował się przyznawaniem świadczeń i finansowaniem takiej działalności.

Nowelizacja trafi teraz do podpisu prezydenta.

 

Ustawa o zmianie ustawy o usługach płatniczych oraz niektórych innych ustaw przyjęta z poprawkami

Nowelizacja, uchwalona przez Sejm na 43. posiedzeniu, 13 czerwca 2013 r., z przedłożenia rządu, wprowadza uregulowania w zakresie wydawania, wykupu i dystrybucji pieniądza elektronicznego oraz tworzenia, organizacji i działalności instytucji tego pieniądza, a także nadzoru nad tymi podmiotami. Wdraża unijną dyrektywę 2009/110/WE, której celem jest usunięcie barier związanych z wejściem na rynek pieniądza elektronicznego oraz ułatwienie podejmowania i prowadzenia działalności w zakresie jego wydawania. Ustawa, zgodnie z założeniami, wprowadza ułatwienia w podejmowaniu działalności przez krajowe instytucje pieniądza elektronicznego. Ustala procedurę w zakresie kroków, które należy podjąć, i warunków, jakie trzeba spełnić, aby stać się instytucją pieniądza elektronicznego. Wprowadza rozwiązania związane z usuwaniem barier dla firm chcących wejść na rynek usług pieniądza elektronicznego.

Nowelizacja m.in.: poszerza katalog podmiotów oraz produktów możliwych do wyboru przy dystrybucji świadczeń emerytalno-rentowych, daje m.in. możliwość otrzymywania tych świadczeń na rachunek innego podmiotu niż banki i SKOK. Wszystko to, co jest związane z systemem emerytalno-rentowym, również może być umieszczone w systemie z obiegiem pieniądza elektronicznego. W ustawie przewidziano możliwość korzystania z rachunków płatniczych prowadzonych przez dostawców innych niż banki.

Nowelizacja wdraża też przepisy konieczne do prawidłowego wykonywania rozporządzenia europejskiego ustanawiającego wymogi techniczne i handlowe w odniesieniu do poleceń: przelewu i zapłaty w euro (rozporządzenie SEPA). Wprowadza zamknięty katalog wydawców pieniądza elektronicznego, zawierający: spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe, w tym Krajową SKOK, Pocztę Polską SA, a także oddziały zagranicznych instytucji pieniądza elektronicznego.

Nowelizacja przewiduje również, że niektóre przepisy, dotyczące ochrony użytkownika i wykonywania obowiązków informacyjnych przez podmioty działające na rynku usług płatniczych wobec Narodowego Banku Polskiego, będą stosowane także w odniesieniu do usług dotychczas wyłączonych z tych obowiązków.

Jak zaznaczył sprawozdawca Komisji Budżetu i Finansów Publicznych senator Leszek Czarnobaj, „ważnym elementem ustawy jest transparentność transakcji”. W nowelizacji zawarto zapis, że agent rozliczeniowy na żądanie klienta ma obowiązek udzielić informacji o wysokości i rodzaju opłat nakładanych przez agenta na akceptanta.

W wyniku kolejnych głosowań Izba poparła 74 poprawki, w tym 64 sugerowane przez Komisję Budżetu i Finansów Publicznych i 10 zmian zgłoszonych przez senatora Leszka Czarnobaja.Izba odrzuciła natomiast poprawki proponowane przez senatora Józefa Zająca. W większości przyjęto zmiany techniczno-legislacyjne, zapewniające spójność merytoryczną i terminologiczną oraz komunikatywność ustawy. Ponadto Senat m.in. zmodyfikował definicję pojęcia: „agent”, przyjmując, że agent może działać również na podstawie innej umowy niż umowa agencyjna. Uściślił też definicję pojęcia: „karta płatnicza”, przyjmując, iż karta nie musi identyfikować wydawcy, oraz zawężając zakres tej definicji w sposób uniemożliwiający uznanie za kartę płatniczą na przykład polecenia zapłaty lub mobilnych instrumentów płatniczych. Inna senacka zmiana zmierza do tego, aby w każdej walucie mógł być wydawany wyłącznie pieniądz elektroniczny. Kolejna uwzględnia, iż na rynku funkcjonują również karty płatnicze na okaziciela. Izba zlikwidowała ponadto katalog przykładowych okoliczności, które Komisja Nadzoru Finansowego winna wziąć pod uwagę przy ocenie przesłanki rękojmi ostrożnego i stabilnego zarządzania instytucją płatniczą. Wprowadzono też mechanizm umożliwiający krajowej instytucji płatniczej wydającej pieniądz elektroniczny uniknięcie sankcji w związku z przekroczeniem ustawowego limitu średniej wartości pieniądza elektronicznego pozostającego w obiegu. Senatorowie precyzyjnie określili także, że środki pieniężne otrzymane w zamian za wydanie pieniądza elektronicznego będą podlegały ochronie nie później niż od 5. dnia roboczego od daty postawienia ich do dyspozycji instytucji pieniądza elektronicznego.

Senackie poprawki rozpatrzy teraz Sejm.

 

Ustawa o zmianie ustawy o wyrobach budowlanych oraz ustawy o systemie oceny zgodności przyjęta bez poprawek

Głosami 88 senatorów, przy 1 - przeciw, Senat poparł wniosek Komisji Gospodarki Narodowej i przyjął bez poprawek nowelizację, uchwaloną przez Sejm na 43. posiedzeniu, 13 czerwca 2013 r., z przedłożenia poselskiego. Ustawa dostosowuje prawo polskie do wspólnotowego, określonego w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady nr 305/2011 z 9 marca 2011 r. Nowelizacja umożliwia producentom wyrobów budowlanych uzyskiwanie w Polsce tzw. europejskich ocen technicznych wyrobów budowlanych. To dokumenty niezbędne do sprzedaży tych wyrobów na terenie Unii Europejskiej. Ustawa upoważnia ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej do wyznaczania jednostek oceny technicznej (JOT) uprawnionych do badania wyrobów budowlanych na terytorium Polski. O takie wyznaczenie będą mogły wnosić zainteresowane instytuty badawcze, działające na podstawie ustawy z 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych. Ustawa definiuje pojęcia, które przywoływane są w rozporządzeniu, wyznacza też obowiązek powołania punktu kontaktowego ds. wyrobów budowlanych, o którym mowa w rozporządzeniu, oraz reguluje kwestie kontroli wyrobów budowlanych.

Nowelizacja upoważnia ponadto ministra właściwego ds. budownictwa do wydania nowego rozporządzenia, dotyczącego m.in. sposobu informowania o właściwościach użytkowych wyrobów budowlanych. Informacja taka będzie dołączana do każdego wyrobu budowlanego wprowadzanego na rynek. Ma z niej wynikać, gdzie i jak należy stosować dany wyrób.

Ustawa zostanie teraz skierowana do podpisu prezydenta.

 

Poprawki Senatu do ustawy o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym

W wyniku głosowania (82 głosy za, 5 wstrzymujących się) Senat wprowadził 3 poprawki do nowelizacji, uchwalonej na 43. posiedzeniu Sejmu, 13 czerwca 2013 r., na podstawie projektu poselskiego. Ustawa nakłada na każdego pieszego poruszającego się po drodze po zmierzchu poza obszarem zabudowanym obowiązek używania elementów odblaskowych w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu, chyba że pieszy porusza się po drodze przeznaczonej wyłącznie dla niego lub po chodniku. Na podstawie dotychczas obowiązującej ustawy wymóg taki dotyczył jedynie dzieci w wieku do lat 15.

Jak wynika z uzasadnienia projektu nowelizacji, mającej przede wszystkim na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach, znaczny odsetek ofiar wypadków drogowych to piesi poruszający się po zmierzchu wzdłuż nieoświetlonych dróg. W wielu wypadkach, szczególnie w trudnych warunkach atmosferycznych i przy ograniczonej widoczności, kierujący pojazdem zauważa pieszego zbyt późno, aby go bezpiecznie wyminąć. Zdaniem inicjatorów nowelizacji, koszty wyposażenia pieszych poruszających się po drogach w elementy odblaskowe, np. kamizelki czy opaski, są niewspółmiernie niskie w porównaniu z wydatkami i stratami niematerialnymi spowodowanymi wypadkami drogowymi z udziałem pieszych.

Komisja Gospodarki Narodowej proponowała, aby zmienić termin wejścia ustawy w życie z 3 miesięcy od dnia jej ogłoszenia na 1 stycznia 2014 r. W wyniku głosowania Izba poparła jednak poprawkę zgłoszoną przez senatora Łukasza Abgarowicza i wydłużyła termin wejścia ustawy w życie z 3 do 12 miesięcy od dnia jej ogłoszenia. Kolejna zmiana tego samego autorstwa zastępuje określenie: „obowiązek używania elementów odblaskowych” określeniem: „powinność używania elementów odblaskowych”. Poprawka, wprowadzona przez Senat z inicjatywysenatora Marka Martynowskiego, zawęża obowiązek używania elementów odblaskowych przez pieszych poruszających się po drodze po zmierzchu tylko do dróg krajowych i wojewódzkich.

Senackie poprawki rozpatrzy teraz Sejm.

 

Poprawki Senatu do ustawy o zmianie ustawy Prawo lotnicze

Ustawa, uchwalona przez Sejm na 43. posiedzeniu, 14 czerwca 2013 r., na podstawie projektu komisyjnego, umożliwi przewoźnikom lotniczym składanie niektórych dokumentów do prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w języku angielskim. Dotyczy to m.in.: wniosku o wydanie tymczasowego zezwolenia na lot dla obcego statku powietrznego, zgody na lot cywilnego samolotu z materiałami niebezpiecznymi niedopuszczonymi lub warunkowo dopuszczonymi do przewozu na pokładzie, wniosku o udzielenie zezwolenia na loty na określonych trasach lub obszarach, zawiadomienia o wykonywaniu przewozów lotniczych na trasach do i z Polski oraz w Polsce, rozkładu lotów lub programu lotów do i z Polski oraz w Polsce, wniosku o wydanie zgody na odstąpienie od stosowania niektórych przepisów unijnych. Dokumenty te trzeba będzie przetłumaczyć tylko, jeśli zażąda tego prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego. W języku angielskim będą mogły być również składane kopie niektórych dokumentów, w tym potwierdzających objęcie przewoźnika ważnym ubezpieczeniem OC oraz kopie dokumentów dotyczących kolejnego okresu ubezpieczenia o tym samym zakresie, co dotychczasowe. Ustawa doprecyzowuje, że zadania członka personelu pokładowego na statku powietrznym będzie mogła wykonywać osoba mająca ważne świadectwo dopuszczenia do pracy, przeszkolenie na typ i wariant statku powietrznego oraz ważne badania lekarskie. Obecnie wystarcza świadectwo odbycia szkolenia podstawowego z zakresu bezpieczeństwa. Świadectwa dopuszczenia do pracy będą wydawane przez certyfikowanych przewoźników lotniczych. Ustawa nakłada też na nich obowiązek przedstawiania prezesowi Urzędu Lotnictwa Cywilnego do końca każdego roku kalendarzowego wykazu wydanych świadectw i przeprowadzonych szkoleń.

Komisja Gospodarki Narodowej zaproponowała wprowadzenie do ustawy 2 poprawek - legislacyjnej i mającej na celu prawidłowe odesłanie do określonego przepisu prawa lotniczego. Za przyjęciem ustawy z tymi poprawkami głosowało 58 senatorów, 29 było przeciw.

Teraz do senackich poprawek ustosunkuje się Sejm.

 

Ustawa o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych przyjęta bez poprawek

Ustawa została uchwalona na podstawie projektu senackiego na 43. posiedzeniu Sejmu, 13 czerwca 2013 r. Zgodnie z nią, szkoła wyższa lub jednostki organizacyjne prowadzące studia doktoranckie będą opłacać składki na ubezpieczenie zdrowotne studentów, doktorantów, absolwentów odbywających obowiązkowy staż w Polsce, a także osób odbywających kursy języka polskiego oraz kursy przygotowawcze do podjęcia nauki w języku polskim, którzy nie mają obywatelstwa państwa członkowskiego UE, a posiadają ważną Kartę Polaka. Obecnie takim osobom publiczna opieka zdrowotna przysługuje jedynie w nagłych przypadkach.

Komisja Zdrowia oraz Komisja Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą rekomendowały przyjęcie ustawy bez poprawek, co Izba poparła jednomyślnie, 87 głosami.

Teraz ustawa zostanie skierowana do podpisu prezydenta.

 

Ustawa o zmianie ustawy Kodeks postępowania cywilnego przyjęta bez poprawek

Ustawa, uchwalona przez Sejm na 43. posiedzeniu, 13 czerwca 2013 r., na podstawie przedłożenia rządowego, ma na celu usunięcie sprzeczności między 2 przepisami kodeksu postępowania cywilnego a przepisem Traktatu o funkcjonowania Unii Europejskiej, ustanawiającym zakaz dyskryminacji ze względu na przynależność państwową. Nowela przewiduje, że złożenie pisma procesowego na poczcie w każdym kraju UE ma takie same skutki jak złożenie go w placówce pocztowej w Polsce. W obu wypadkach będzie to równoznaczne z wniesieniem pisma do sądu. Obecnie status pisma wniesionego do sądu mają wyłącznie dokumenty nadane na terenie Polski. Ponadto obowiązek ustanowienia pełnomocnika do doręczeń spoczywał będzie jedynie na tych stronach postępowania cywilnego, które mieszkają lub mają siedzibę w państwie niebędącym członkiem UE. Obecnie pełnomocnika muszą wyznaczać strony mieszkające lub mające siedzibę poza Polską.

Senat jednomyślnie, 87 głosami, poparł wniosek Komisji Ustawodawczej oraz Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji o przyjęcie ustawy w brzmieniu uchwalonym przez Sejm.

Teraz ustawa zostanie skierowana do podpisu prezydenta.

 

Ustawa o zmianie ustawy o nasiennictwie przyjęta bez poprawek

Ustawa, uchwalona przez Sejm na 43. posiedzeniu, 13 czerwca 2013 r., na podstawie przedłożenia rządowego, ma na celu umożliwienie wpisania do krajowego rejestru odmian roślin sadowniczych, znajdujących się na liście odmian materiału szkółkarskiego CAC (wytworzony i oceniony przez dostawcę oraz spełniający wymagania w zakresie wytwarzania i jakości określone dla tego materiału) i dla których były sporządzone opisy odmian bez przeprowadzania badań OWT (badania odrębności, wyrównania i trwałości, przeprowadzane przez Centralny Ośrodek Badania Odmian Roślin Uprawnych). Chodzi o to, by producenci i sprzedawcy sadzonek nie musieli przerywać działalności do czasu rejestracji.

Określony w ustawie o nasiennictwie termin na złożenie wniosku o wpis odmian roślin sadowniczych do krajowego rejestru minął 30 września 2012 r. Aby umożliwić skorzystanie z tego przepisu należało przedłużyć termin o 2 lata – do 30 września 2014 r.

Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi wniosła o przyjęcie ustawy bez poprawek. Stanowisko takie Izba poparła jednomyślnie, 87 głosami.

Teraz ustawa zostanie skierowana do podpisu prezydenta.

 

Ustawa o ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Singapuru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu oraz Protokołu do tej Umowy, podpisanych w Singapurze dnia 4 listopada 2012 r. przyjęta bez poprawek

Ustawa została uchwalona przez Sejm na 43. posiedzeniu, 14 czerwca 2013 r., na podstawie przedłożenia rządowego. Umowa stanowiąca przedmiot ratyfikacji została przygotowana na podstawie modelowej konwencji OECD w sprawie podatku od dochodu i majątku. Zmiany dotyczą m.in. opodatkowania licencji, dywidend i odsetek, definicji występujących w umowie, wymiany informacji oraz umożliwienia dokonania tzw. korekty wtórnej, pozwalającej na usunięcie podwójnego opodatkowania. Dotychczasową metodę unikania podwójnego opodatkowania, tj. wyłączenia z progresją, zastąpi metoda proporcjonalnego zaliczenia. W umowie znalazła się także tzw. pełna klauzula wymiany informacji podatkowych.

Izba w wyniku głosowania jednomyślnie (86 głosów za), zgodnie z wnioskiem Komisji Spraw Zagranicznych oraz Komisji Budżetu i Finansów Publicznych, wyraziła zgodę na ratyfikację umowy.

Teraz prezydent będzie mógł ratyfikować umowę.

 

Informacja o działalności rzecznika praw dziecka za rok 2012 wraz z uwagami o stanie przestrzegania praw dziecka

Informację przedstawił rzecznik praw dziecka Marek Michalak. Jak poinformował, w 2012 r. do Biura Rzecznika Praw Dziecka wpłynęło 24 955 spraw. Największa liczba miała związek z prawem dziecka do wychowania w rodzinie. Zgłoszono ich 15 060, a dotyczyły m.in. ograniczenia tzw. adopcji ze wskazaniem, wysłuchania małoletniego w postępowaniu cywilnym, konfliktów o charakterze transgranicznym, funkcjonowania placówek opiekuńczo-wychowawczych, procedury przymusowego odebrania dziecka, przestrzegania przepisów postępowania w sprawach o pozbawienie władzy rodzicielskiej, widzeń rodzinnych w jednostkach penitencjarnych. 623 sprawy były związane z prawem do życia i ochrony zdrowia. 1146 spraw odnosiło się do prawa dziecka do godziwych warunków socjalnych, czyli rent rodzinnych, świadczeń z pomocy społecznej, orzeczeń dotyczących niepełnosprawności, świadczeń rodzinnych, świadczeń z funduszu alimentacyjnego, problemów mieszkaniowych czy eksmisji. 3101 spraw związanych było z prawem do nauki, a 4440 wiązało się z prawem do ochrony przed przemocą i złym traktowaniem.

W 2012 r. rzecznik praw dziecka skierował do różnych resortów 102 wystąpienia o charakterze generalnym. Ponadto, korzystając z ustawowych kompetencji, uczestniczył na prawach przysługujących prokuratorowi w 220 postępowaniach sądowych.

Istotnym elementem działalności rzecznika praw dziecka jest podejmowanie czynności kontrolnych w następstwie otrzymanych sygnałów o nieprawidłowościach, a także z własnej inicjatywy. W 2012 r. zbadano na miejscu łącznie 267 spraw.

W związku z obniżeniem wieku szkolnego przedstawiciele biura rzecznika skontrolowali stan przygotowania szkół podstawowych do przyjmowania dzieci 5- i 6-letnich, objętych rocznym obowiązkowym wychowaniem przedszkolnym lub obowiązkiem szkolnym. Badanie przeprowadzono w 94 szkołach podstawowych w całym kraju. Dodatkowo skontrolowano ośrodki wypoczynku dzieci w miejscach zamieszkania i poza nimi.

W 2012 r. kontynuowano rozpoczęte rok wcześniej spotkania z sędziami orzekającymi w sądach rodzinnych w całym kraju. Celem spotkań była analiza poszczególnych instytucji prawa procesowego pod kątem ich znaczenia dla ochrony praw dziecka oraz wymiana doświadczeń w tym zakresie. Efektem jest zbiór kilkudziesięciu założeń, będących aktualnie przedmiotem analizy powołanej Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Rodzinnego przy Rzeczniku Praw Dziecka. Będą one podstawą do przygotowania propozycji zmian w przepisach prawa rodzinnego.

Rzecznik praw dziecka przedstawił też uwagi o stanie przestrzegania praw dziecka. Zaznaczył, że nadal w wielu postępowaniach prowadzonych przez sądy czy przez organy administracyjne nie zasięga się opinii dziecka. Nie został też zrealizowany jego postulat, aby przynajmniej raz w roku każde dziecko było przebadane przez lekarza pediatrę. Marek Michalak podkreślił, że nadal w wielu miejscach utrudniony jest dostęp dzieci do lekarzy wielu specjalizacji, a kontrakty na świadczenia zawierane przez Narodowy Fundusz Zdrowia gwarantują najtańsze usługi, ale nie zawsze najwyższej jakości. Niezwykle pilna jest także potrzeba monitorowania funkcjonowania systemu udzielania i kontraktowania świadczeń w ramach nocnej pomocy lekarskiej oraz w dni świąteczne, tak aby dziecko o każdej porze dnia i nocy mogło uzyskać właściwą pomoc specjalisty pediatry.

Kolejnym nierozwiązanym problemem, na który zwrócił uwagę rzecznik, jest przewlekłość postępowań sądowych w sprawach rodzinnych i opiekuńczych. Rzecznik prawa dziecka wskazał na asymetryczną pozycję ojców i matek w procesach opiekuńczych i rozwodowych. Poinformował, że według statystyk Ministerstwa Sprawiedliwości, obejmujących ostatnie 10 lat, odsetek orzeczeń przyznających władzę rodzicielską ojcom to około 4%. Praktyka w procesach rozwodowych dowodzi, że tzw. plan wychowawczy nie spełnił pokładanych w nim nadziei. Nadal nawet ojcowie mający dobre kwalifikacje wychowawcze są eliminowani z życia dziecka lub ich rola jest marginalizowana. W postępowaniach rodzinnych w znikomym stopniu wykorzystywana jest instytucja mediacji.

Marek Michalak zasygnalizował też problem tzw. adopcji ze wskazaniem. Jego zdaniem, należy zmienić przepisy kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, tak aby ograniczyć krąg osób, spośród których rodzice mogą wskazać przysposabiających. Analiza orzeczeń wskazuje, że duża liczba adopcji dokonywana jest z pominięciem ośrodków adopcyjnych. Praktyka taka ułatwia funkcjonowanie tzw. szarej strefy adopcyjnej. Rzecznik praw dziecka poinformował, że propozycje konkretnych zapisów w tym zakresie przedstawił komisji sejmowej z prośbą o podjęcie działań.

 

Oświadczenia

Po wyczerpaniu porządku 36. posiedzenia oświadczenia wygłosili lub złożyli senatorowie: Grzegorz Bierecki, Przemysław Błaszczyk, Alicja Chybicka, Robert Dowhan, Stanisław Gogacz, Ryszard Górecki, Piotr Gruszczyński, Helena Hatka, Stanisław Iwan, Jan Maria Jackowski, Maciej Klima, Ryszard Knosala,Stanisław Kogut, Marek Konopka, Andrzej Misiołek, Rafał Muchacki, Jarosław Obremski, Norbert Obrycki, Andrzej Pająk, Leszek Piechota, Janina Sagatowska, Wojciech Skurkiewicz, Grażyna Sztark, Grzegorz Wojciechowski, Piotr Zientarski.

Zobacz inne aktualności Przejdż do wszystkich aktualności

10. posiedzenie Senatu

Zakończyło się 10. posiedzenie Senatu. Izba wniesie do Sejmu projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji sołtysa oraz ustawy o świadczeniu uzupełniającym dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji.

9. posiedzenie Senatu

Zakończyło się 9. posiedzenie Senatu. Izba podjęła m.in. uchwałę w związku z atakiem rakietowym na konwój pojazdów organizacji humanitarnej w Strefie Gazy i śmiercią wolontariuszy, w tym obywatela RP.

8. posiedzenie Senatu

Izba zakończyła obrady.