Narzędzia:

Prace w komisjach senackich – 28 marca 2023 r.

28.03.2023
Komisja Nadzwyczajna ds. Klimatu (fot. Tomasz Ozdoba, Kancelaria Senatu)

Komisja Nadzwyczajna ds. Klimatu zarekomenduje Senatowi wprowadzenie 2 poprawek do ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej oraz niektórych innych ustaw.

Pierwsza poprawka usuwa trzy przepisy: art. 5, który wprowadza zmiany w ustawie o podatku akcyzowym, art. 10, wprowadzający zmiany w ustawie o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw oraz art. 11, zmieniający ustawę o zakupie preferencyjnym paliwa stałego dla gospodarstw domowych. Senatorowie uznali, że zapisane w tych artykułach zmiany nie dotyczą zagadnień, które są główną materią procedowanej ustawy. Uzasadniali, że dodawanie zmian w aktach prawnych przy okazji nowelizacji innych zagadnień, tylko  po to, aby szybko zostały wprowadzone,  jest złym sposobem stanowienia prawa. Druga poprawka ma charakter redakcyjny.

Senatorowie z Komisji Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą zapoznali się z informacjami na temat realizacji ustawy o repatriacji oraz ustawy o Karcie Polaka.

Informacje o realizacji ustawy o repatriacji przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Piotr Wawrzyk oraz dyrektor Departamentu Obywatelstwa i Repatriacji w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Marek Zieliński.

Wiceminister Piotr Wawrzyk wyjaśnił, że choć liczebność osób polskiego pochodzenia mieszkających w krajach byłego ZSRR różni się w zależności od przyjmowanych kryteriów, z szacunków MSZ wynika, że żyje tam jeszcze ok. miliona Polaków, jakkolwiek szacunki te mogą być zaniżone. Nie wszystkie te osoby są zainteresowane repatriacją do Polski ani nie wszystkie spełniają przewidziane w ustawie o repatriacji kryteria uprawniające do uzyskania wizy repatriacyjnej. Na podstawie informacji zebranych przez konsulaty dyplomatyczno-konsularne MSZ szacuje, że w najbliższym czasie repatriować chciałoby ok. 7–8 tysięcy osób polskiego pochodzenia, przy czym najwięcej obywateli Kazachstanu (ok. 3650 osób) i Rosji (2000 osób).  Omawiając dane z ostatnich dwóch lat funkcjonowanie ustawy o repatriacji, wiceminister Wawrzyk przypomniał, że polskie placówki dyplomatyczne zostały zmuszone do przeformułowania i ograniczenia swego funkcjonowania ze względu na pandemię Covid-19, a szczególne utrudnienia spowodowała agresja Rosji na Ukrainę, wskutek której obecnie funkcjonują w ograniczonym zakresie tylko dwa wydziały konsularne w Ukrainie, a konsulty w Rosji ze względu na działania władz miejscowych musiały znacznie ograniczyć liczbę personelu, co przełożyło się na okrojenie ich zadań, w tym dotyczących procesu repatriacji. W związku z tymi utrudnieniami liczba przyjętych wniosków repatriacyjnych w ub.r. wyniosła 1016, czyli była o 540 mniejsza w stosunku do roku 2021, ale już liczba wydanych wiz krajowych – 804 – była większa niż poprzednio (ok. 770). Wiceszef MSZ Piotr Wawrzyk przypomniał też, że prawo wnioskowania o repatriację przysługuje posiadaczom Karty Polaka, którzy osiedlili się w Polsce, po roku przebywania na terytorium RP.

Z informacji przedstawionych przez dyrektora Marka Zielińskiego z Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji wynika, że w 2022 r. do Polski przesiedliło się 779 osób, w tym 775 na podstawie wiz repatriacyjnych,, i bo ich o 60 więcej niż w roku poprzednim i o 150 więcej niż w 2020 r. Najwięcej osób – 255 osób przybyło na podstawie zaproszeń skierowanych przez gminy. Ponad 200 osób samodzielnie zapewniło sobie warunki do osiedlenia, 139 osób przyjechało na zaproszenie najbliższych krewnych, a 184 osób repatriowało się za pośrednictwem jednego z dwóch funkcjonujących w Polsce ośrodków adaptacyjnych (prowadzonego przez Stowarzyszenie „Wspólnota Polska” ośrodka w Pułtusku lub zorganizowanego przez Stowarzyszenia Rodziców i Nauczycieli Powiatu Średzkiego EDU21 ośrodka w Środzie Wielkopolskiej). Dyrektor Marek Zieliński poinformował również w 2022 r. minister spraw wewnętrznych wydał 1584 postawienia w sprawie wyrażenia zgody na wydanie wizy przez konsula i decyzji o zakwalifikowaniu do wydania wizy krajowej. Osoby te ze względu na brak miejsca osiedlenia w RP czekają na rozpoczęcie procedury repatriacyjnej. Dyrektor Zieliński przypomniał, że finansowanie repatriacji odbywa się ze środków z rezerwy celowej „Pomoc dla repatriantów”, wynoszącej obecnie 44 mln 700 tys. zł.

Przewodniczący Komisji Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą, senator Kazimierz Michał Ujazdowski przypomniał, że na początku roku pełnomocnik rządu ds. repatriacji zwrócił się do komisji z prośbą o zwiększenie o 20 mln zł kwoty wymienionej rezerwy, dlatego Senat zaproponował stosowną poprawkę do ustawy budżetowej, którą poparli wszyscy senatorowie, a która z niejasnych przyczyn nie przeszła w Sejmie. Przewodniczący zapytał o stanowisko pełnomocnika w tej sprawie, jednak od obecnego na posiedzeniu dyrektora nie uzyskał jednoznacznej odpowiedzi. Dyrektor Marek Zieliński poinformował jedynie o planach przygotowania nowej propozycji finansowania tych zadań od 2027 r. Senator Halina Bieda przypomniała z kolei o senackiej inicjatywie nowelizującej ustawę o repatriacji, która również miała na celu zwiększenie środków przeznaczonych na repatriację, a która nie została dopuszczona pod obrady Sejmu.

Przedstawiając informacje o realizacji ustawy o Karcie Polaka, sekretarz stanu w MSZ Piotr Wawrzyk podkreślił, że ub.r. „był okresem największych wyzwań, jeśli chodzi o zapewnienie dostępu do Karty Polaka obywatelom Ukrainy, Białorusi i Rosji, od momentu rozpoczęcia obowiązywania tej ustawy w związku z rosyjską agresją na Ukrainę” i jej konsekwencjami, czyli największą po II wojnie światowej liczbą uchodźców w Europie, koniecznością zawieszenia pracy kilku placówek konsularnych na Ukrainie, a także koniecznością wydania specjalnych przepisów legalizujących i zabezpieczających pobyt uchodźców w Polsce i sankcjonujących udzieloną im pomoc. Wiceszef MSZ Piotr Wawrzyk poinformował, że mimo trudnych warunków działania przyjętych zostało łącznie 26 tys. 112 wniosków o wydanie Karty Polaka, w tym 15 tys. 464 przez konsulów, a 10 tys. 648 przez urzędy wojewódzkie. Najwięcej wniosków – 9 tys. 766 –przyjęły konsulaty RP na Białorusi, na Ukrainie – 2 tys. 633, w Rosji – 1047, a w Kazachstanie –318. W pozostałych państwach świata przyjęto łącznie 1782 wnioski. Najwięcej wniosków przyjęli wojewodowie podlaski i lubelski, a pozostali wojewodowie zaczęli przyjmować wnioski od sierpnia ub.r. i przyjęli łącznie 2222 wnioski spośród 10 648 wszystkich przyjętych przez wojewodów.

Wiceminister Wawrzyk przypomniał również, że w związku z rosyjską agresją „konsulaty RP na terenie Ukrainy przeniosły Karty Polaka do siedziby MSZ i od początku kwietnia ub. r. do końca lutego br. wnioskodawcy z Ukrainy, którzy wyjechali do Polski, mogli je tam odebrać, po wcześniejszym umówieniu się poprzez dedykowany adres mailowy”. Poinformował również, że te karty, które nie zostały odebrane, są jeszcze do odebrania w siedzibie MSZ w Warszawie. Na bieżąco obsługą wydawania kart zajmuje się konsulat we Lwowie, funkcjonuje także Wydział Konsularny Ambasady RP w Kijowie, choć w ograniczonym zakresie. Ponadto wiceminister Wawrzyk powiedział, że od ub.r. możliwe jest składanie wniosków o wydanie lub przedłużenie Karty Polaka przez obywateli Ukrainy, Białorusi i Rosji w Polsce, w każdym urzędzie wojewódzkim, najbliższym miejsca pobytu takich osób w Polsce.

Z kolei dyrektor Departamentu Obywatelstwa i Repatriacji w MSWiA Marek Zieliński poinformował, że w 2022 r. posiadacze Karty Polaka, którzy osiedlili się w Polsce z zamiarem stałego pobytu, mogli uzyskać świadczenie pieniężne, wypłacane przez 9 miesięcy, w wysokości 50% minimalnego wynagrodzenia przez pierwsze trzy miesiące i 60% tej kwoty przez kolejne pół roku. W 2022 r. złożono ponad 12 tysięcy wniosków o przyznanie tego świadczenia.

Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi zapoznała się z informacjami ministra rolnictwa oraz ministra aktywów państwowych na temat działalności Rynku Towarów Rolno-Spożywczych na Towarowej Giełdzie Energii S.A. funkcjonującego w ramach Platformy Żywnościowej oraz funkcjonowania giełd rolno-spożywczych i rynków hurtowych rolno-spożywczych w Polsce. Komisja wysłuchała także informacji ministra rolnictwa o stanie realizacji przez samorządy ustawy z 29 października 2021 r. o ułatwieniach w prowadzeniu handlu w piątki i soboty przez rolników i ich domowników.

Komisja Infrastruktury zarekomenduje kilkanaście poprawek do ustawy o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia.

Komisja poparła poprawki o charakterze legislacyjnym i doprecyzowującym, które zaproponowało Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu. Poprawki zgłosił również wiceprzewodniczący komisji senator Artur Dunin. Realizują one postulaty przedstawicieli branży motoryzacyjnej zajmującej się montażem instalacji gazowej dotyczące m.in. utrzymania w mocy świadectw homologacji takich instalacji.

Ustawa, którą omówił wiceminister infrastruktury Rafał Weber, dostosowuje polskie prawo do przepisów UE i regulaminów ONZ, jeśli chodzi o system homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia. Wprowadza m.in. sposób wskazania organów krajowych właściwych ds. homologacji, nowy system naliczania wysokości opłat za wydanie dokumentów homologacyjnych (zgodnie ze stawkę godzinową). Określa też zasady wyznaczania służb technicznych w celu rzetelnego i prawidłowego przeprowadzania badań na potrzeby procedur homologacyjnych. Przewiduje ponadto alternatywną możliwość uzyskania świadectwa homologacji dodatkowej instalacji gazowej.

Komisja Infrastruktury zarekomenduje Izbie kilkadziesiąt zmian do ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw, w tym ponad 30 poprawek zaproponowanych przez Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu, mających charakter doprecyzowujący, zapewniający zgodność przepisów z zasadami techniki legislacyjne i technicznym. Poprawki autorstwa senatora Ryszarda Świlskiego nie uzyskały większości. Zostaną zgłoszone jako wniosek mniejszości.

Jak wyjaśniał wiceminister infrastruktury Rafał Weber, nowelizacja ustawy o drogach publicznych dostosowuje polskie prawo do unijnej dyrektywy w sprawie elektronicznego poboru opłat drogowych. Wprowadza przepisy dotyczące terminu wdrażania nowych elektronicznych systemów poboru opłat albo dokonywania istotnych zmian w tych systemach. Uściśla obowiązki użytkowników usługi EETS, wprowadza też ramy prawne dla transgranicznej wymiany danych o naruszeniach obowiązku uiszczania opłat drogowych, co zwiększy skuteczność ich egzekucji od użytkowników dróg z innych państw UE. EETS umożliwia opłacenie przejazdu w państwach UE na podstawie tylko jednej umowy, z jednym dostawcą EETS. Nowela umożliwia również wojewodom przyśpieszenie ogłaszania inwestycji drogowych na 2024 r. w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg.

Senatorowie z Komisji Obrony Narodowej opowiedzieli się za przyjęciem bez poprawek ustawy o zmianie ustawy o dozorze technicznym.

Jak wyjaśnił wiceminister obrony Wojciech Skurkiewicz, nowela umożliwia eksploatację urządzeń technicznych wojsk sojuszniczych przebywających w Polsce bez konieczności uzyskiwania decyzji szefa Wojskowego Dozoru Technicznego. Personel wojsk sojuszniczych, obsługujący i konserwujący swój sprzęt, nie będzie potrzebował – wydawanych przez polskie jednostki dozoru technicznego – zaświadczeń, które kwalifikują do obsługi i konserwacji urządzeń.

Kolejne posiedzenie tej komisji odbyło się w trybie ustawy o ochronie informacji niejawnych.

Komisja Infrastruktury oraz Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej przyjęły z poprawkami ustawę o aplikacji mObywatel. Do ustawy wprowadzono pakiet 32 poprawek legislacyjnych. Poprawki merytoryczne przewidują natomiast umożliwienie w aplikacji zaistnienia legitymacji parlamentarnej oraz dodatkowe dopisanie do ustawy płatności rolniczej. Sprawozdawcą ustawy na posiedzeniu Senatu będzie senator Zygmunt Frankiewicz.

Komisja Gospodarki Narodowej i Innowacyjności oraz Komisja Środowiska rozpatrzyły ustawę o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej oraz niektórych innych ustaw. Senatorowie przyjęli poprawkę, która nadaje nowe brzmienie art. 19, dotyczącemu zmian w ustawie o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku. Wprowadzona poprawka ma charakter techniczny i ma na celu usprawnienie rozpatrywania wniosków o wypłaty tzw. wyrównania dla przedsiębiorców. Wnioski złożone przez wejściem w życie ustawy i będące w toku rozstrzygania, zostaną rozpatrzone zgodnie z dotychczas obowiązującymi przepisami. Komisje przyjęły także jedną poprawkę o charakterze redakcyjnym.

Komisje: Praw Człowieka, Praworządności i Petycji oraz Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej zaproponują Izbie odrzucenie ustawy o zmianie ustawy o referendum lokalnym.

Negatywne stanowisko w sprawie ustawy przedstawiły: korporacje samorządowe tworzące komisję wspólną rządu i samorządu, Związek Powiatów Polskich i Unia Miasteczek Polskich.

Liczne zastrzeżenia do noweli zgłosiły Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu i Krajowe Biuro Wyborcze. Wniosek o odrzucenie ustawy złożyli senatorowie: Zygmunt Frankiewicz, Aleksander Pociej i Bogdan Zdrojewski.

Nowela zmienia zasady organizowania i przeprowadzania referendum lokalnego, m.in. obniża próg ważności referendum z 30 na 15% uprawnionych do głosowania. Przewiduje, że przedmiotem referendum lokalnego będą mogły być także sprawy dotyczące społecznych, gospodarczych lub kulturowych więzi łączących wspólnotę samorządową. Referendum o odwołanie władz wykonawczych pochodzących z wyborów bezpośrednich, np. prezydenta miasta lub burmistrza, będzie ważne, jeśli weźmie w nim udział co najmniej 3/5 liczby głosów oddanych w wyborach na odwoływany organ. Referendum będzie można przeprowadzać 2 razy w czasie trwania kadencji danego organu, po raz pierwszy – nie wcześniej niż na 18 miesięcy i nie później niż na 24 miesiące od początku jego kadencji; po raz drugi – nie wcześniej niż na 12 miesięcy i nie później niż na 6 miesięcy przed upływem kadencji tego organu. Ograniczenie to nie będzie się odnosić do referendum w sprawie odwołania organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego i odwołania wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. Nowela zmniejsza o połowę liczbę obywateli niezbędnych do zainicjowania referendum: 5% – gminy i powiaty, 2,5% – województwa; inicjatorzy ci będą mieć 6 miesięcy na zebranie podpisów popierających. Wydłuża też terminy, m.in. na zaskarżenie do sądu administracyjnego uchwały organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego odrzucającej wniosek mieszkańców w sprawie przeprowadzenia referendum.

Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji dyskutowała na temat wpływu ewentualnych zmian personalnych w Państwowej Komisji ds. przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 na funkcjonowanie komisji.

Przewodniczący Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji Aleksander Pociej poinformował, że zwołał posiedzenie w związku ze złożeniem przez dra hab. Błażeja Kmieciaka oświadczenia o rezygnacji z funkcji przewodniczącego Państwowej Komisji. Przypomniał, że chociaż Państwowej Komisji ds. przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 została powołana ustawą z 30 sierpnia 2019 r., do chwili obecnej w zasadzie nie rozpoczęła faktycznej działalności, ponieważ dopiero po roku od powołania Komisji jej członkowie złożyli ślubowanie, a po ponad roku uruchomiono urząd obsługujący tę komisję i dopiero kiedy Komisja rozpoczęła przyjmowanie wniosków, okazało się ustawa regulująca działalność tej instytucji jest na tyle wadliwie skonstruowana, że uniemożliwia komisji realizację zadań. „Do roku 2023 trwały prace nad tym, aby ta ustawa mogła zadziała,  z wczoraj dowiedzieliśmy się, że przewodniczący Państwowej Komisji składa rezygnację, powołując się na fakt, że nie jest prawnikiem, a osoba pełniąca tę funkcję powinna być prawnikiem, żeby móc realizować zadania zapisane w poprawionej ustawie”. Przewodniczący Pociej wyjaśnił, że poprosił Biuro Legislacyjne w Kancelarii Senatu o wyjaśnienie, co de facto oznacza rezygnacja Błażeja Kmieciaka z funkcji przewodniczącego Państwowej Komisji i jakie będzie ona miała konsekwencje dla dalszego funkcjonowania tej komisji.

Wicedyrektor Biura Legislacyjnego w Kancelarii Senatu Katarzyna Konieczko poinformowała, że Biuro nie może ocenić pod względem prawnym sytuacji faktycznej, ponieważ nie jest dysponentem dokumentu dotyczącego rezygnacji Błażeja Kmieciaka z funkcji przewodniczącego komisji. Dlatego biuro przygotowało informację na temat regulacji prawnej dotyczącej wyboru i odwołania przewodniczącego Państwowej Komisji ds. przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15. Wicedyrektor Konieczko wyjaśniła, żekwestie odwołania przewodniczącego uregulowano w art. 10 ust. 5 ustawy o Państwowej Komisji do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 w taki sposób, że Przewodniczącego „odwołuje z tej funkcji Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, zwykłą większością głosów, w przypadku – i tu jest przesłanka – niewypełniania obowiązków Przewodniczącego”. Podkreśliła, że ustawa nie przewiduje odrębnej przesłanki w postaci rezygnacji z funkcji. „Taką przesłankę można znaleźć tylko w przypadku instytucji wygaśnięcia członkostwa w Komisji, tymczasem z oświadczenia złożonego przez Błażeja Kmieciaka wynika, że jego rezygnacji z funkcji przewodniczącego nie jest rezygnacją z członkostwa w Komisji” – powiedziała przedstawicielka Biura Legislacyjnego, zastrzegając, że dysponuje jedynie tą wersją oświadczenia Przewodniczącego Kmieciaka, która została zamieszczona na stronie internetowej Państwowej Komisji ds. przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15, a nie wglądem do dokumentu złożonego do Marszałka Sejmu RP. Jej zdaniem, tasytuacja musi zostać oceniona przez służby prawne doradzające Prezydium Sejmu RP, dlatego że nadanie dalszego biegu sprawie należy, zgodnie z Regulaminem Sejmu, do Prezydium. Podkreśliła, że ustawa przewiduje zarówno wygaśnięcie członkostwa w komisji, jak i odwołanie członka komisji, przy czym w ustawie przesłanki zostały ściśle określone, ale nie mają związku z rezygnacją z funkcji przewodniczącego komisji. Wicedyrektor Biura Legislacyjnego wskazała, że Regulamin Sejmu determinuje dalsze kroki po złożeniu wniosku o odwołanie – wniosek składa prezydium Sejmu, w regulaminie wskazane są też działania właściwej komisji sejmowej, terminy, obowiązek publikacji w druku sejmowym, a następnie obowiązek publikacji ewentualnej uchwały Sejmu w Monitorze Polskim. Wybór nowego przewodniczącego również leży w gestii Sejmu i odbywa się – zgodnie z art. 10 ust. 5 ustawy o Państwowej Komisji do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 – zwykłą większością głosów na wniosek Prezydium Sejmu.

W trakcie posiedzenia senatorowie Bogdan Zdrojewski oraz Robert Mamątow zasugerowali, aby na posiedzenie komisji zaprosić przewodniczącego Błażeja Kmieciaka. Przewodniczący Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji Aleksander Pociej poinformował, że dr Kmieciak zaproszenia nie przyjął, i wyraził zdziwienie, że chociaż od dawna wiadomo było, jaki kształt przyjmie nowelizacja ustawy, rezygnacja miała miejsce tak późno.

Przewodniczący Aleksander Pociej zadeklarował, że zwróci się do Marszałek Sejmu RP Elżbiety Witek z prośbą o przedstawienie harmonogramu działań Sejmu w tej sprawie i wskazanie terminu wyboru przez Sejm RP nowego przewodniczącego Państwowej Komisji ds. przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15.

Komisja Budżetu i Finansów Publicznych przyjęła bez poprawek ustawę o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Federacyjną Republiką Brazylii w sprawie eliminowania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu oraz zapobiegania uchylaniu się i unikaniu opodatkowania oraz Protokołu do tej Umowy, podpisanych w Nowym Jorku dnia 20 września 2022 r. Ustawa upoważnia prezydenta do ratyfikacji umowy i  protokołu do niej, zmierzających do eliminowania podwójnego opodatkowania podatkiem od dochodu oraz zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania i unikania go. Ma to umożliwić dalszy rozwój dwustronnej współpracy gospodarczej pomiędzy obu krajami. Jak podkreślano podczas posiedzenia, Brazylia jest największym partnerem handlowym Polski w Ameryce Południowej i istnieje duży potencjał w wymianie handlowej między obu krajami. Podlegająca ratyfikacji umowa zgodna jest z międzynarodową polityką naszego kraju w zakresie zawierania tego typu umów.

Senatorowie zaproponowali natomiast poprawki do ustawy o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi, ustawy o obligacjach, ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, systemie gwarantowania depozytów oraz przymusowej restrukturyzacji oraz niektórych innych ustaw. Na wniosek senatorów Pawła Arndta i Kazimierza Kleiny komisja budżetu zarekomenduje Izbie skreślenie 6 artykułów tej ustawy: 4, 15, 16, 18, 19 i  20.  Na potrzebę ich usunięcia wskazało senackie Biuro Legislacyjne. W ocenie biura są one niezgodne z art. 118 ust. 1 oraz art. 119 ust. 1 i 2 konstytucji, ponieważ wprowadzono je bez dochowania trybu wymaganego dla sejmowego postępowania ustawodawczego, z naruszeniem zasad wykonywania inicjatywy ustawodawczej i rozpatrywania projektu ustawy w 3 czytaniach. Według legislatora niedopuszczalne jest też wprowadzanie poprawek, które stanowią „nowość normatywną, wychodząc poza zakres projektu ustawy”, niezależnie od tego, czy są one korzystne dla adresatów wprowadzanych regulacji. Skreślane artykuły nowelizują m.in. ustawę o specjalnych strefach ekonomicznych, ustawę o Narodowym Instytucie Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego, ustawę o finansowaniu zadań oświatowych oraz ustawę o fundacji rodzinnej. Zgodnie z argumentacją legislatora poprawki zgłaszane na etapie sejmowego postępowania ustawodawczego powinny „pozostawać w związku z projektem złożonym w Sejmie przez wnioskodawcę, przy czym więź ta winna mieć wymiar nie tylko formalny, ale i merytoryczny, polegający na tym, że konkretne poprawki odnoszące się do projektu powinny pozostawać w odpowiedniej relacji z jego treścią, zmierzając do modyfikacji pierwotnej treści projektu”.  Kolejna zmiana zaproponowana przez komisję budżetu miała charakter legislacyjny i uzyskała poparcie strony rządowej.

Ustawa o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi, ustawy o obligacjach, ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, systemie gwarantowania depozytów oraz przymusowej restrukturyzacji oraz niektórych innych ustaw, uchwalona przez Sejm na podstawie projektu rządowego, zmierza m.in. do wykonania prawa Unii Europejskiej. Określa też zasady emisji przez banki, biura maklerskie, towarzystwa ubezpieczeniowe i reasekuracji nowej kategorii obligacji, czyli obligacji kapitałowych. W momencie upadłości instytucji finansowej będą one zaliczane do jej kapitałów własnych. W stosunku do instrumentów finansowych już obecnych na rynku będą się charakteryzować większą dochodowością. Ze względu na większe ryzyko z tym związane nabywać te obligacje będą mogły wyłącznie podmioty profesjonalne, a minimalna ich wartość nominalna wyniesie 400 tys. zł. Ustawa wprowadza również kolejny instrument do wykorzystania w razie niedoborów kapitałowych w instytucjach finansowych – zasilenie przez Skarb Państwa funduszy własnych. W ustawie wprowadzono także procedurę resolution, czyli ratowania instytucji na zasadach obowiązujących wobec banków, ale w stosunku do izb rozliczeniowych.

Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej poparła bez poprawek ustawę o utworzeniu Uniwersytetu Kaliskiego im. Prezydenta Stanisława Wojciechowskiego. Uczelnia zostanie powołana od 1 października 2023 r., na bazie istniejącej obecnie Akademii Kaliskiej. Ustawa przewiduje okres przejściowy, trwający osiem lat, na dostosowanie działalności naukowej do wymogów wynikających z ustawy o szkolnictwie wyższym.

Komisja Gospodarki Narodowej i Innowacyjności rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów oraz niektórych innych ustaw i zaproponuje Senatowi wprowadzenie do niej poprawek legislacyjnych i uzupełniających przepisy przejściowe. Mniejszość komisji przedstawi wniosek o odrzucenie noweli lub skreślenie przepisów dodanych w trakcie prac sejmowych, które wykraczaja poza zakres projektu ustawy.

Omawiając ustawę, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny podkreślił, że dostosowuje ona przepisy do unijnej dyrektywy, która nadaje organom ochrony konkurencji państw członkowskich uprawnienia do skuteczniejszego egzekwowania prawa i zapewniania należytego funkcjonowania rynku wewnętrznego w UE dzięki ustanowieniu minimalnego zakresu uprawnień organów krajowych. Nowela wprowadza przepisy dotyczące UOKiK, które przewidują m.in. 5-letnią kadencję prezesa UOKiK i określają przesłanki, powodujące odwołanie go przez premiera przed końcem kadencji.

 

 

 

Zobacz inne aktualności Przejdż do wszystkich aktualności

Wizyta marszałek Senatu Małgorzaty Kidawy-Błońskiej w Brukseli

Małgorzata Kidawa-Błońska w związku z obchodami Dnia Polonii i Polaków za Granicą weźmie udział w Dniu Polskim w Brukseli 2024.

Dzień Europy w Cieszynie z udziałem marszałek Senatu

Małgorzata Kidawa-Błońska wraz z mieszkańcami i gośćmi świętowała 20-lecie wstąpienia Polski i Czech do UE.

20. rocznica wejścia Polski do Unii Europejskiej

20 lat temu Polska została pełnoprawnym członkiem Unii Europejskiej.