Narzędzia:

Zapowiedzi

13 listopada 2013 r.

14 listopada 2013

Na 43. posiedzeniu Izba rozpatrzyła 4 ustawy, do 2 wprowadziła poprawki. Senatorowie zapoznali się również z informacją ministra środowiska o przygotowaniach do 19. Sesji Konferencji Stron Ramowej Konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu – COP 19 w Warszawie i o jej przebiegu. Senat dokonał także wyboru senatora Wojciecha Skurkiewicza na przewodniczącego Komisji Obrony Narodowej, a także zmian w składzie komisji senackich.

 

Poprawki Senatu do ustawy o postępowaniu wobec osób z zaburzeniami psychicznymi stwarzających zagrożenie życia, zdrowia lub wolności seksualnej innych osób

Założeniem ustawy, uchwalonej przez Sejm na 52. posiedzeniu, 23 października 2013 r., na podstawie projektu rządowego, jest wprowadzenie nowych, postpenalnych środków zabezpieczających w postaci nadzoru prewencyjnego wykonywanego przez policję albo umieszczenia w Krajowym Ośrodku Zapobiegania Zachowaniom Dyssocjalnym. Wprowadzenie tych środków ma służyć ochronie społecznego bezpieczeństwa poprzez nadzorowanie albo izolowanie osób, które, odbywając karę pozbawienia wolności, wykazują zaburzenia psychiczne w postaci upośledzenia umysłowego, zaburzenia osobowości albo zaburzenia preferencji seksualnych o charakterze lub nasileniu wskazującym, że zachodzi wysokie lub bardzo wysokie prawdopodobieństwo popełnienia przez tę osobę, po opuszczeniu zakładu karnego, czynu zabronionego z użyciem przemocy lub groźbą jej użycia przeciwko życiu, zdrowiu lub wolności seksualnej, zagrożonego karą pozbawienia wolności o górnej granicy co najmniej 10 lat. Ustawa ma służyć dalszej detencji (przymusowe osadzenie w szpitalu psychiatrycznym) osób skazanych na karę śmierci, którym na podstawie ustawy z 1989 r. o amnestii zamieniono ją na karę 25 lat pozbawienia wolności wobec braku w ówczesnym kodeksie karnym kary w postaci dożywotniego pozbawienia wolności.

Warunkiem zastosowania detencji albo nadzoru prewencyjnego byłoby wydanie w trakcie odbywania przez daną osobę kary pozbawienia wolności takiej opinii psychiatrycznej i psychologicznej o osobie osadzonej, która stanie się dla dyrektora zakładu karnego podstawą wystąpienia do właściwego sądu z wnioskiem o uznanie tej osoby za stwarzającą zagrożenie dla innych. Po zasięgnięciu opinii 2 biegłych lekarzy psychiatrów, biegłego psychologa, biegłego lekarza seksuologa oraz po przeprowadzeniu rozprawy sąd, który zasięga tej opinii, dokonałby oceny i wydawał postanowienie, w którym uznałby, czy dana osoba stwarza zagrożenie. W razie decyzji twierdzącej sąd decydowałby o tym, jaki rodzaj środka zabezpieczającego należy zastosować: czy nadzór prewencyjny, który nie wiąże się z pozbawieniem wolności, czy też umieszczenie w ośrodku zapobiegania zachowaniom dyssocjalnym, co jednak de facto wiąże się z pozbawieniem wolności.

Resort sprawiedliwości podkreśla, że przepisy mają dać możliwość wysłania na terapię osób, które odbyły karę, lecz zachodzi obawa, że znów popełnią przestępstwo. Aby uniknąć zarzutu niekonstytucyjności, decyzję o skierowaniu do ośrodka zamkniętego powiązano z aktualnymi cechami osobowości sprawcy, a nie z wcześniejszym wyrokiem.

Komisja Zdrowia zaproponowała 15 poprawek, Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji – 17. W trakcie debaty senator Marek Borowski złożył wniosek o odrzucenie ustawy (odrzucony 71 głosami przeciw, przy 8 – za i 3 wstrzymujących się). Senator Maciej Klima zaś zgłosił 3 poprawki. Spośród 19 łącznie zaproponowanych zmian Izba poparła 17. Za przyjęciem ustawy w takim kształcie opowiedziało się 82 senatorów, a 5 wstrzymało się od głosu. Duża część poprawek to zmiany redakcyjne, doprecyzowujące i terminologiczne. Senat określił ponadto grupę osób, które mogą być uznane za stwarzające zagrożenie, dodając do skazanych na terminową karę pozbawienia wolności osoby skazane na karę 25 lat pozbawienia wolności oraz ograniczając tak określony krąg wyłącznie do skazanych odbywających karę w systemie terapeutycznym. Inna senacka poprawka ma na celu wskazanie, że przestępstwo, co do którego istnieć będzie prawdopodobieństwo jego popełnienia przez osobę uznaną za stwarzającą zagrożenie, to czyn zagrożony nie tylko terminową karą pozbawienia wolności o górnej granicy co najmniej 10 lat, ale też karą 25 lat pozbawienia wolności albo karą dożywotniego pozbawienia wolności. W innej poprawce wskazano na zadania służby ochrony poza terenem ośrodka. Senat określił też krąg osób (prokurator i pełnomocnik) obowiązanych do udziału w rozprawie, a także podmioty uprawnione do wnoszenia o umieszczenie w ośrodku osoby, wobec której stosuje się nadzór prewencyjny. Na podstawie innej poprawki możliwe byłoby posługiwanie się numerem PESEL przy dokumentowaniu zastosowania przymusu bezpośredniego wobec osoby umieszczonej w ośrodku.

Senackie poprawki rozpatrzy teraz Sejm.

 

Ustawa o zmianie ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym oraz niektórych innych ustaw – przyjęta bez poprawek

Głosami 56 senatorów, przy 30 wstrzymujących się, Izba poparła bez poprawek ustawę, uchwaloną przez Sejm na 52. posiedzeniu, 23 października 2013 r., na podstawie projektu poselskiego. Wniosła o to Komisja Budżetu i Finansów Publicznych. Wprowadzone zmiany zwiększają ochronę interesów konsumentów korzystających z usług instytucji finansowych, w tym tzw. parabanków. Nowelizacja przewiduje m.in., że Komisja Nadzoru Finansowego będzie mogła wykorzystywać do celów edukacyjnych i informacyjnych – bezpłatnie i w czasie przez siebie określonym – publiczne środki masowego przekazu i za ich pomocą publikować komunikaty i ostrzeżenia. Ponadto nowelizacja poszerza przepisy w zakresie oceny zdolności kredytowej. Znalazł się w niej zapis zakazujący udzielania kredytów podmiotom, które nie posiadają zdolności kredytowej. Zmiany zobowiązują też KNF do obowiązkowego publikowania na swojej stronie internetowej tzw. ostrzeżeń publicznych, zawierających informacje o złożeniu zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa w stosunku do podmiotów prowadzących nielegalną, czyli bez zgody KNF, działalność np. bankową. Ustawa reguluje także kwestie ważności terminu obowiązywania formularza informacyjnego. Projekt umowy, który klient otrzymuje od instytucji kredytowej, obowiązywałby 1 dzień. Doprecyzowano też termin: „stopa oprocentowania kredytu” oraz kwestie ochrony danych osobowych klienta i danych związanych z sytuacją klientów.

Nowelizacja zostanie teraz skierowana do podpisu prezydenta.

 

Poprawki Senatu do ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt oraz niektórych innych ustaw

Ustawa, uchwalona przez Sejm na 52. posiedzeniu, 23 października 2013 r., z przedłożenia rządu, ma zapewnić efektywne i jednolite stosowanie na terytorium Polski przepisów unijnych, określających wytyczne sanitarne dla produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi (m.in. mączki mięsno-kostne), a także regulacji w sprawie zwalczania chorób zakaźnych zwierząt. Ustawa zmienia system kar za naruszenia przepisów dotyczących produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i pochodnych. Kary w postaci decyzji administracyjnych nakładaliby lekarze weterynarii lub graniczni lekarze weterynarii. Ustawa przewiduje kary pieniężne w wysokości 15- lub 30-krotności przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej za rok poprzedzający. Wysokość kar za poszczególne naruszenia zostałaby skonkretyzowana w rozporządzeniu ministra rolnictwa i byłaby zróżnicowana w zależności od stopnia zagrożenia wywołanego przez dane naruszenie dla bezpieczeństwa zdrowia publicznego i zdrowia zwierząt oraz rozmiaru korzyści, jakie podmiot dokonujący naruszenia osiągnął lub mógł osiągnąć.

Zgodnie z ustawą powiatowy lekarz weterynarii będzie mógł m.in. zakazać właścicielowi zwierząt gospodarskich ich przemieszczania, jeśli zajdzie uzasadnione podejrzenie, że zwierzęta te były żywione niedozwolonymi produktami ubocznymi pochodzenia zwierzęcego lub produktami pochodnymi. Zmiana ta ma na celu zapobieżenie zdarzającym się dotychczas sytuacjom, w których zwierzęta po stwierdzeniu przez organy Inspekcji Weterynaryjnej nieprawidłowości w ich żywieniu były natychmiast przemieszczane w nieznane miejsca. W tym wypadku działania organów Inspekcji Weterynaryjnej mają na celu przeciwdziałanie poddaniu takich zwierząt ubojowi oraz wykorzystaniu pochodzących od nich produktów do wytwarzania żywności.

Ponadto ustawa doprecyzowuje przepisy dotyczące sprawowania nadzoru przez głównego lekarza weterynarii nad obiektami, pomieszczeniami oraz laboratoriami wykonującymi badania i inne czynności związane z żywym czynnikiem zakaźnym, jego materiałem genetycznym, antygenami lub szczepionkami wytwarzanymi z takich antygenów.

Na podstawie nowelizacji wojewoda zyska też możliwość wyznaczania granic terenów odosobnionych, na których, pod nadzorem lekarza weterynarii, będą mogły obowiązywać łagodniejsze wymagania dotyczące usuwania zwłok zwierząt np. przez spopielenie. Chodzi tu o obszary z niewielką populacją zwierząt, położone daleko od przedsiębiorstw zajmujących się utylizacją. Ponadto nowelizacja upoważnia głównego lekarza weterynarii do opracowywania programów zwalczania chorób zakaźnych zwierząt innych niż wymienione w ustawie. Będzie to mógł zrobić na wniosek organizacji zrzeszającej podmioty prowadzące działalność w zakresie utrzymywania zwierząt gospodarskich.

W wyniku głosowań Izba wprowadziła 5 poprawek do ustawy, w tym 4 sugerowane przez Komisję Rolnictwa i Rozwoju Wsi i 1 zgłoszoną w trakcie debaty przez senatora Marka Konopkę. Poprawki proponowali też senatorowie Jerzy Chróścikowski i Grzegorz Wojciechowski. Przyjęte zmiany miały charakter redakcyjny i ujednolicający terminologię ustawy. Ponadto Izba uwzględniła w brzmieniu przepisu zakres zadań Państwowej Inspekcji Sanitarnej, a także wprowadziła wyjątek od zasady stosowania ustawy względniejszej wobec sprawcy czynu zabronionego. Za przyjęciem nowelizacji z tymi zmianami opowiedziało się 57 senatorów, 28 było przeciw, a 1 osoba wstrzymała się od głosu.

Nowelizacja z senackimi poprawkami ponownie zostanie skierowana do Sejmu.

 

Informacja ministra środowiska o przygotowaniach 19. Sesji Konferencji Stron Ramowej Konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu – COP 19 w Warszawie i o jej przebiegu

Informację przedstawiła wiceminister środowiska Beata Jaczewska. Jak przypomniała, 11 listopada 2013 r. na Stadionie Narodowym w Warszawie rozpoczęła się 19. Sesja Konferencji Stron Ramowej Konwencji Narodów Zjednoczonych (COP) w sprawie zmian klimatu oraz towarzysząca jej 9. Sesja Spotkań Stron Protokołu z Kioto (CMP).Wiceminister środowiska poinformowała, że zarejestrowanych jest 12 400 uczestników, ale taka ich liczba spodziewana jest w drugim tygodniu obrad. Dodała też, że dotychczas nie było żadnych zgłoszeń o jakichkolwiek trudnościach logistycznych. Wiceminister Beata Jaczewska podkreśliła, że w pierwszym dniu obrad udało się przyjąć porządki obrad zarówno COP, jak i CMP. „I to jest postrzegane przez wszystkie delegacje jako gigantyczny sukces dyplomatyczny polskiej prezydencji, bo akurat tutaj były pewne trudności i do końca nie było wiadomo, czy te porządki obrad zostaną przyjęte, zwłaszcza porządek obrad COP” – mówiła wiceminister środowiska. Poinformowała też, że Polska zaproponowała zaproszenie do rozmów również przedstawicieli biznesu z całego świata. W drugim tygodniu obrad szczytu klimatycznego zostaną zorganizowane dodatkowe spotkania z przedstawicielami biznesu oraz burmistrzami i prezydentami miast z całego świata. Jak podkreśliła wiceminister Beata Jaczewska, nigdy wcześniej tego rodzaju rozmowy nie odbywały się w sposób formalny.

 

Ustawa o ratyfikacji Protokołu dodatkowego do Prawnokarnej konwencji o korupcji, sporządzonego w Strasburgu dnia 15 maja 2003 r. – przyjęta bez poprawek

Izba jednomyślnie, 86 głosami, wyraziła zgodę na ratyfikowanie protokołu dodatkowego do konwencji o korupcji. Taki wniosek przedstawiły Komisja Spraw Zagranicznych oraz Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji.

Ustawę ratyfikacyjną Sejm uchwalił na podstawie projektu rządowego podczas 52. posiedzenia, 23 października 2013 r. Celem protokołu jest uzupełnienie konwencji o korupcji o przepisy penalizujące przestępstwa czynnej i biernej korupcji, popełnione przez krajowych i zagranicznych arbitrów oraz krajowych i zagranicznych ławników.

 

Oświadczenia

Po wyczerpaniu porządku 43. posiedzenia oświadczenia wygłosili lub złożyli senatorowie:Grzegorz Bierecki, Alicja Chybicka, Dorota Czudowska, Robert Dowhan, Stanisław Gorczyca, Ryszard Górecki, Stanisław Iwan, Jan Maria Jackowski, Maciej Klima, Ryszard Knosala, Andrzej Kobiak, Stanisław Kogut, Zbigniew Meres, Rafał Muchacki, Jarosław Obremski, Andrzej Person, Leszek Piechota, Marian Poślednik, Sławomir Preiss, Janina Sagatowska, Wojciech Skurkiewicz, Grzegorz Wojciechowski, Jan Wyrowiński, Alicja Zając.