Narzędzia:

Zapowiedzi

1 czerwca 2005 r.

1 czerwca 2005

Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych. W pierwszym punkcie porządku dziennego rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o rezerwach państwowych oraz zapasach obowiązkowych paliw.

Zapisy nowelizacji, która była projektem rządowym, rekomendował senatorom wiceminister gospodarki i pracy Piotr Rutkowski. Zapoznano się także z opinią kierownika Sekcji Zapasów Obowiązkowych Paliw w Agencji Rezerw Materiałowych Wiesława Górskiego. Wysłuchano szczegółowych uwag Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

W rozpatrywanej nowelizacji wprowadzono zmiany w zakresie regulacji dotyczących zapasów obowiązkowych paliw ciekłych oraz kar pieniężnych za naruszenie przepisów ustawy. Jej podstawowym celem było zwiększenie efektywności funkcjonowania systemu tworzenia i utrzymywania zapasów obowiązkowych paliw ciekłych poprzez wyeliminowanie źródeł opóźnień w procesie ich tworzenia i zapewnienie w ten sposób warunków realizacji przez Polskę zobowiązań wynikających z przystąpienia do Unii Europejskiej.

W głosowaniu Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych opowiedziała się za zaproponowaniem Senatowi wprowadzenia 6 poprawek do ustawy o zmianie ustawy o rezerwach państwowych oraz zapasach obowiązkowych paliw, zbieżnych z sugestiami senackiego biura legislacyjnego. Ustalono, że podczas posiedzenia plenarnego sprawozdanie w tej sprawie złoży senator Jerzy Markowski.

Następnie komisja przystąpiła do rozpatrywania ustawy o upoważnieniu do ratyfikacji Konwencji między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Królestwa Szwecji w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Sztokholmie dnia 19 listopada 2004 r.

Przyjęcie sejmowej ustawy ratyfikacyjnej rekomendował senatorom wiceminister finansów Jarosław Neneman. Obecny był także wicedyrektor Departamentu Prawno-Traktatowego w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Janusz Łącki. Pozytywną opinię przedstawiło biuro legislacyjne.

W głosowaniu Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych postanowiła zaproponować Senatowi niezgłaszanie zastrzeżeń do omawianej ustawy sejmowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Franciszka Bobrowskiego.

W trzecim punkcie porządku dziennego rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Na temat zapisów nowelizacji sejmowej, którą uchwalono na podstawie dwóch projektów: rządowego i senackiego, wypowiadał się wiceminister finansów J. Neneman, który sugerował m.in. wprowadzenie pewnych zmian. Ponadto zapoznano się z uwagami senackiego biura legislacyjnego.

Projekt senacki, przyjęty w związku z orzeczeniem Trybunału Konstytucyjnego z 23 września 2003 r., ograniczał się do zmiany art. 260 § 1 Ordynacji podatkowej, zmierzającej do tego, aby stronie, która poniosła szkodę na skutek wydania decyzji, następnie uchylonej w wyniku wznowienia postępowania lub stwierdzenia jej nieważności, służyło odszkodowanie za poniesioną szkodę (a nie rzeczywistą szkodę - jak w dotychczasowym brzmieniu). Rozwiązanie wzorowane na projekcie senackim znalazło się w ustawie uchwalonej przez Sejm.

Ponadto ustawa uchwalona przez Sejm dostosowuje przepisy prawa podatkowego do zmienionego prawa wspólnotowego, tj. dyrektywy dotyczącej wzajemnej pomocy właściwych władz państw członkowskich w obszarze podatków bezpośrednich, niektórych podatków konsumpcyjnych i podatków od premii ubezpieczeniowych oraz dyrektywy o opodatkowaniu dochodów z oszczędności w formie wypłacanych odsetek. Nowelizacja wprowadza instytucję porozumienia w sprawach ustalenia cen transakcyjnych - chroniącą powiązane podmioty krajowe i zagraniczne przed zarzutem zaniżania cen w transakcjach pomiędzy tymi podmiotami. W ustawie umożliwiono skorygowanie przez organ podatkowy błędów rachunkowych i innych oczywistych omyłek w złożonej przez podatnika deklaracji, jeżeli zmiana wysokości zobowiązania podatkowego, kwoty nadpłaty, kwoty zwrotu podatku lub wysokości straty w wyniku tej korekty nie przekroczy 1000 zł. Ponadto ustawa umożliwia zabezpieczenie wykonania zobowiązań podatkowych w formie gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej, poręczenia banku, weksla, czeku, zastawu rejestrowego na prawach z papierów wartościowych emitowanych przez Skarb Państwa lub Narodowy Bank Polski oraz depozytu w gotówce. Wprowadza ułatwienia w zakresie składania deklaracji i podań za pomocą środków komunikacji elektronicznej, a także porządkuje przepisy dotyczące ulg w spłacie zobowiązań podatkowych, tj. umożliwiające w określonych wypadkach odroczenie terminu płatności podatku lub zaległości podatkowej, rozłożenie zapłaty na raty, umorzenie w całości lub w części zaległości podatkowych.

W kolejnych głosowaniach Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 22 poprawek do rozpatrywanej nowelizacji ordynacji podatkowej. Ustalono, że proponowane zmiany zarekomenduje Izbie senator Genowefa Ferenc.

Na zakończenie posiedzenia senatorowie przystąpili do rozpatrywania ustawy o finansach publicznych.

Zapisy zawarte w nowelizacji omówili wiceminister finansów Elżbieta Suchocka-Roguska i główny inspektor audytu wewnętrznego w tym resorcie Augustyn Kubik. Zapoznano się także z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Ustawę uchwalono na podstawie dwóch projektów: rządowego i poselskiego. Do reprezentowania stanowiska rządu w toku prac parlamentarnych został upoważniony Minister Finansów. Celem ustawy jest kompleksowe określenie zadań publicznych w zakresie finansów publicznych, zasad funkcjonowania sektora finansów publicznych oraz jego podstawowych instytucji.

Po wstępnym zapoznaniu się z rozwiązaniami przyjętymi w ustawie sejmowej senatorowie postanowili kontynuować prace nad nią na kolejnym posiedzeniu, 14 czerwca br.