Narzędzia:

Posiedzenie: 36. posiedzenie Senatu RP IX kadencji, 2 dzień


2 i 3 marca 2017 r.
Przemówienia z dnia poprzedniego

Przemówienie senatora Andrzeja Kamińskiego w dyskusji nad punktem 3. porządku obrad

Przemówienie senatora Andrzeja Kamińskiego w dyskusji nad punktem 3. porządku obrad

Szanowny Panie Marszałku! Wysoka Izbo!

Zadaniem ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów uchwalonej przez Sejm w dniu 10 lutego 2017 r. jest wdrożenie regulacji, które mają na celu udoskonalenie systemu podatkowego. Monitorowanie drogowe zakłada nadzór nad przewozem paliw płynnych, alkoholu skażonego oraz suszu tytoniowego. Wszelkie zebrane dane dotyczące przewozu tych towarów będą gromadzone i przetwarzane. Implikacja ustawy niesie za sobą wiele korzystnych skutków. Pierwszym i najbardziej oczywistym jest bezsprzecznie zniwelowanie matactw podatkowych – zarówno nieprawidłowości w zakresie rozliczania podatku VAT, jak i podatku akcyzowego – często występujących w przypadku omawianych towarów.

Nie od dziś walka z nielegalnym rynkiem towarów wrażliwych jest sprawą istotną dla naszego państwa. Przywołana regulacja pozwala na podjęcie walki z problemem, z którego wynika kolejne, również wymagające zwalczania istotne zagadnienie owocujące nie mniej ważnymi niż oszustwa podatkowe, a z perspektywy interesu obywatela może właśnie znacznie bardziej istotnymi, skutkami. Mowa tutaj oczywiście o naruszeniach zasad uczciwej konkurencji.

Nieuczciwa konkurencja bardzo mocno odbija się na interesie przedsiębiorców przestrzegających obowiązującego prawa. Wprowadzenie omawianych zmian pozwoli zniwelować ten proces. Towary, które obejmuje omawiana ustawa, często są przedmiotem obrotu na czarnym rynku. Monitorowanie ich transportu, przewozu pozwoli na znaczne ograniczenie tego procederu. Słuszne jest także ustalenie konkretnej masy brutto podlegającej kontroli, wagi oraz objętości – odpowiednio 500 kg i 500 l. Pozwala to na uspokojenie wszystkich martwiących się zbytnią ingerencją i kontrolą państwa, jeżeli chodzi o drogowy przewóz towarów wrażliwych.

Przemówienie senatora Macieja Łuczaka w dyskusji nad punktem 8. porządku obrad

Przemówienie senatora Macieja Łuczaka w dyskusji nad punktem 8. porządku obrad

Ideą zaproponowanych zmian w ustawie o zmianie ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych jest dostosowanie przepisów zawartych w ustawie z dnia 10 maja 1990 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych do przepisów Konstytucji RP. Co więcej, zaproponowane zmiany mają polegać na nowelizacji przepisów w zakresie powoływania członków komisji, tym samym prowadzić do rezygnacji z wydawania rozporządzenia w tym aspekcie przez prezesa Rady Ministrów.

W ramach obowiązujących przepisów prawnych na podstawie upoważnienia do wydania przez prezesa Rady Ministrów wskazanego rozporządzenia działa obecnie Krajowa Komisja Uwłaszczeniowa, która jest organem odwoławczym od decyzji wojewodów w przedmiocie komunalizacji mienia. Zaproponowane zmiany mają na celu przede wszystkim dostosować prace komisji do dzisiejszych realiów prawnych, dokonać nowelizacji obowiązujących przepisów wymienionej ustawy oraz dokonać zmiany organu, który będzie miał uprawnienia do odwołania i powołania nowych członków komisji.

Nowe przepisy proponują ministra właściwego do spraw administracji publicznej jako organ podejmujący decyzje personalne dotyczące składu osobowego komisji. Komisja miałaby liczyć 6 członków, w tym przewodniczącego. Ponadto nowelizacja ustawy precyzyjnie określa, jakie warunki musi spełnić kandydat, żeby mógł się ubiegać o pozostanie członkiem komisji. Ma to przede wszystkim zapewnić sprawne działanie komisji w składzie do tego przygotowanym merytorycznie. Zaproponowane zmiany określają tryb pracy komisji oraz zasady jej finansowania i wynagradzania jej członków, czego nie można odnaleźć w pierwotnych zapisach ustawy. Praca w komisji, związana z pełnieniem funkcji publicznej, nakłada na jej członków obowiązek składania oświadczeń o swoim stanie majątkowym.

Zaproponowane zmiany uważam za trafne. Brak pewnych zapisów powodował, że ustawa była nieprecyzyjna w dość istotnych kwestiach, przez co mogła być różnie interpretowana. Jestem za wprowadzeniem zaproponowanych zmian.