Narzędzia:

Posiedzenie: 71. posiedzenie Senatu RP VIII kadencji, 2 dzień


4 i 5 marca 2015 r.
Przemówienia z dnia poprzedniego

Przemówienie senatora Zbigniewa Meresa w dyskusji nad punktem 7. porządku obrad

Przemówienie senatora Zbigniewa Meresa w dyskusji nad punktem 7. porządku obrad

Szanowny Panie Marszałku! Wysoka Izbo!

Ustawa o ratyfikacji Układu o stowarzyszeniu między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi z jednej strony, a Gruzją, z drugiej strony, sporządzonego w Brukseli dnia 27 czerwca 2014 r. ma na celu przede wszystkim wyrażenie przez parlament zgody na dokonanie przez prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej ratyfikacji Układu o stowarzyszeniu między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Gruzją, z drugiej strony, sporządzonego w Brukseli dnia 27 czerwca 2014 r.

Ponadto ustawa dąży do promowania stopniowego zbliżania się UE i Gruzji w oparciu o wspólne wartości; zapewnienia pogłębionego dialogu politycznego, promowania, zachowania i wzmacniania pokoju i stabilizacji zarówno na poziomie regionalnym, jak i międzynarodowym; tworzenia warunków sprzyjających pogłębionym stosunkom gospodarczym i handlowym, prowadzącym do stopniowego dostępu Gruzji do części rynku wewnętrznego Unii Europejskiej; pogłębienia współpracy w dziedzinie sprawiedliwości, wolności i bezpieczeństwa w celu wzmocnienia praworządności oraz poszanowania praw człowieka i podstawowych wolności; stworzenia warunków korzystnych dla stale zacieśniającej się współpracy w innych obszarach będących przedmiotem wspólnego zainteresowania.

Należy zauważyć, iż wejście w życie układu będzie także potwierdzeniem skuteczności zapoczątkowanej przez Rzeczpospolitą Polską i Królestwo Szwecji w 2008 r. inicjatywy Partnerstwa Wschodniego – stanowiącej zasadniczy element wschodniego wymiaru Europejskiej Polityki Sąsiedztwa – której głównym celem jest dążenie do ustanowienia politycznego stowarzyszenia i gospodarczej integracji państw Partnerstwa Wschodniego z Unią Europejską.

Wejście w życie układu będzie ważnym impulsem dla innych państw obszaru wschodniego sąsiedztwa Unii Europejskiej, chcących iść europejską ścieżką rozwoju, do kontynuowania wysiłków zmierzających do osiągnięcia w przyszłości podobnych celów.

Uważam, że omawiany układ o stowarzyszeniu jest celowy i konieczny oraz że przyniesie pozytywne skutki – zwłaszcza jego część handlowa, ponieważ będzie ona korzystna dla interesów gospodarczych i handlowych Polski. Po wejściu w życie przepisów układu należy spodziewać się wzrostu obrotów handlowych między Polską a Gruzją oraz zwiększenia dostępu do rynku gruzińskiego dla polskich przedsiębiorstw, niższych kosztów prowadzenia działalności handlowej oraz większej stabilności prowadzenia działalności gospodarczej. Oznacza to bardziej przyjazne warunki do inwestowania, skutkujące wzrostem napływu bezpośrednich inwestycji zagranicznych do Gruzji. Można także spodziewać się ograniczenia występowania barier w wymianie usługowej. Mimo że Gruzja, z udziałem 0,5% w całym polskim eksporcie, nie należy do znaczących polskich rynków eksportowych, to w ostatnich latach eksport do tego kraju cechuje się bardzo wysoką dynamiką. Dziękuję.

Przemówienie senatora Rafała Muchackiego w dyskusji nad punktem 7. porządku obrad

Przemówienie senatora Rafała Muchackiego w dyskusji nad punktem 7. porządku obrad

Szanowny Panie Marszałku! Wysoka Izbo!

Chciałbym zabrać głos w sprawie procedowanej ustawy o ratyfikacji Układu o stowarzyszeniu między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Gruzją, z drugiej strony, sporządzonego w Brukseli dnia 27 czerwca 2014 r.

Nie tak dawno mieliśmy okazję podejmować analogiczną decyzję w kwestii stowarzyszenia z Mołdawią. Dziś nasza decyzja dotyczy państwa, które już od wielu lat boleśnie doświadczane jest z powodu tego, że chce prowadzić niezależną politykę wewnętrzną i zagraniczną. Naród gruziński pragnie wolności, chce czuć się prawdziwym suwerenem w swoim kraju. Nie ma innej drogi w walce o wolność jak tylko poprzez wysiłek włożony we wspieranie tych państw, które dążą do niezależności. Wbrew temu, co twierdzą niektórzy, również w naszym kraju, Unia Europejska nie odbiera nam wolności, lecz poszerza spektrum możliwości, jakimi dysponujemy w polityce zagranicznej i wewnętrznej. Wierzę, że dzisiejsza decyzja zaprocentuje w przyszłości nie tylko zwiększeniem bezpieczeństwa Gruzji, ale również państw członkowskich Unii Europejskiej. Dziękuję.

Przemówienie senatora Tadeusza Kopcia w dyskusji nad punktem 12. porządku obrad

Przemówienie senatora Tadeusza Kopcia w dyskusji nad punktem 12. porządku obrad

Jak podają autorzy omawianego tu projektu ustawy o zmianie ustawy o opłatach abonamentowych, z doniesień prasowych wynika, że w stosunku do osób wymienionych w art. 4 ustawy o opłatach abonamentowych, będących w przekonaniu, że na mocy ustawy zostały zwolnione od obowiązku płacenia opłat abonamentowych, zostały wszczęte postępowania egzekucyjne. W skali kraju w rachubę może wchodzić kilkaset tysięcy takich osób. Średnia zaległość z tytułu niepłacenia abonamentu bez odsetek wynosi 1 tysiąc 400 zł.

Szczególnie rażące i jednocześnie trudne do pogodzenia z zasadami współżycia społecznego jest dochodzenie wspomnianych należności od osób, które ukończyły siedemdziesiąty piąty rok życia i które nie spełniły dodatkowych wymogów określonych w ust. 3 i 4 art. 4 ustawy.

Autorzy projektu przypominają, że kilka lat temu rząd sugerował nie tylko osobom wymienionym w art. 4 ust. 1, lecz także wszystkim płatnikom abonamentu RTV, że niepłacenie tej publicznej daniny nie powinno wywołać negatywnych konsekwencji prawno-finansowych.

Celem niniejszej nowelizacji jest zatem wprowadzenie abolicji w stosunku do osób wymienionych w art. 4 ust. 1 ustawy. Jej zakres dotyczyłby zaległości powstałych w czasie obowiązywania ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 r. o opłatach abonamentowych do momentu wejścia w życie niniejszej ustawy. W odniesieniu do tych osób zaległości w opłatach abonamentowych za ten okres nie byłoby dochodzone, a w odniesieniu do należności dochodzonych w trybie postępowania egzekucyjnego w administracji byłyby one umarzane.

Projekt ustawy powoduje pozytywne skutki społeczno-gospodarcze. Wskazano także, że budżet państwa w następstwie uchwalenia wspomnianej ustawy nie poniósłby uszczerbku, gdyż opłaty abonamentowe są przekazywane Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji po potrąceniu przez operatora należnych mu opłat i prowizji.

Przemówienie senatora Tadeusza Kopcia w dyskusji nad punktem 13. porządku obrad

Przemówienie senatora Tadeusza Kopcia w dyskusji nad punktem 13. porządku obrad

Projektowana ustawa o zmianie ustawy o opłatach abonamentowych oraz ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych ma na celu zniesienie obowiązku składania przez osoby, które ukończyły siedemdziesiąty piąty rok życia, oświadczenia o spełnianiu warunków do korzystania ze zwolnienia z opłat abonamentowych.

Autorzy tego projektu wskazują, że na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 r. o opłatach abonamentowych (DzU nr 85, poz. 728 z późn. zm.) osoby, które ukończyły siedemdziesiąt pięć lat, podlegają zwolnieniu z opłat abonamentowych. Zwolnienie z wymienionych opłat przysługuje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym złożono w placówce pocztowej operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe oświadczenie o spełnianiu warunków do korzystania z tego rodzaju zwolnienia i przedstawiono dokumenty potwierdzające uprawnienie do tego zwolnienia.

W praktyce okazało się, że spełnienie tego wymogu jest uciążliwe i trudne dla wskazanych osób, które między innymi ze względu na stan zdrowia często nie dopełniały tych formalności.

W związku z tym projekt ustawy przewiduje, że zwolnienie z opłat abonamentowych będzie przysługiwało od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osoba ukończy siedemdziesiąty piaty rok życia. Jednocześnie projekt znosi obowiązek składania przez te osoby oświadczenia o spełnianiu warunków do korzystania z wymienionego zwolnienia.

Opłaty abonamentowe są pobierane przez operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe. W związku z tym w celu umożliwienia temu podmiotowi dokonywania weryfikacji osób podlegających zwolnieniu od opłat abonamentowych z uwagi na ukończony siedemdziesiąty piąty rok życia, projekt ustawy przewiduje wprowadzenie zmiany w ustawie z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych.

Zmiana ta ma polegać na wprowadzeniu możliwości udostępniania wyznaczonemu operatorowi danych ze zbioru PESEL jedynie w zakresie danych osób, które podlegają zwolnieniu z opłat abonamentowych z powodu osiągniętego wieku.

Według danych na koniec 2013 r. – jak podają autorzy omawianego tu projektu – proponowane rozwiązanie objęłoby około 1 miliona 200 tysięcy osób. Dla wielu osób w tym wieku byłoby to istotne ułatwienie, gdyż ze względu na stan zdrowia, samotne zamieszkiwanie nie zawsze mogą one dokonać czynności zgłoszenia nabycia prawa zwolnienia z opłat abonamentowych, a następnie ponoszą tego konsekwencje.

Autorzy projektu wskazują ponadto, że projektowana ustawa nie pociągnie za sobą skutków finansowych dla budżetu państwa ani nie wpłynie na poziom dochodów i wydatków pozostałych jednostek sektora finansów publicznych, w tym jednostek samorządu terytorialnego.