Narzędzia:

Posiedzenie: 10. posiedzenie Senatu RP VIII kadencji, 2 dzień


25 i 26 kwietnia 2012 r.
Stenogram z dnia poprzedniego

(Wznowienie posiedzenia o godzinie 9 minut 04)

(Posiedzeniu przewodniczą marszałek Bogdan Borusewicz oraz wicemarszałek Jan Wyrowiński)

Wznowienie posiedzenia

Marszałek Bogdan Borusewicz:

Wznawiam posiedzenie.

Proszę senatorów sekretarzy o zajęcie miejsc przy stole prezydialnym.

Punkt 6. porządku obrad: drugie czytanie projektu uchwały w 30. rocznicę utworzenia Tymczasowej Komisji Koordynacyjnej NSZZ „Solidarność”

Przystępujemy do rozpatrzenia punktu szóstego porządku obrad: drugie czytanie projektu uchwały w 30. rocznicę utworzenia Tymczasowej Komisji Koordynacyjnej NSZZ „Solidarność”.

Witam gości, członków TKK „Solidarność” i współpracowników. Dziękuję za przybycie. (Oklaski)

Przypominam, że projekt uchwały został wniesiony przez grupę senatorów. Zawarty jest on w druku nr 92, a sprawozdanie w druku nr 92S.

Sprawozdanie połączonych Komisji Ustawodawczej oraz Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji

Proszę sprawozdawcę Komisji Ustawodawczej oraz Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji, pana senatora Józefa Piniora, o przedstawienie wspólnego sprawozdania komisji o projekcie uchwały.

Senator Sprawozdawca Józef Pinior:

Szanowne Panie i Szanowni Panowie Senatorowie! Szanowni Państwo!

Trzydzieści lat temu, w kwietniu 1982 r., w warunkach stanu wojennego została utworzona Tymczasowa Komisja Koordynacyjna NSZZ „Solidarność”, która koordynowała działalność związku w ścisłej współpracy z jego przewodniczącym Lechem Wałęsą właśnie w warunkach stanu wojennego. Polska wolność i demokracja były możliwe dzięki ofiarności i działalności dziesiątek tysięcy działaczy zaangażowanych w działania „Solidarności” w stanie wojennym oraz setek tysięcy ludzi, którzy nie wahali się zaryzykować swoimi karierami, często aresztowaniem, uwięzieniem, w niektórych przypadkach także utratą zdrowia, a nawet życia, aby zamanifestować swoje przywiązanie do ideałów solidarności, demokracji i niepodległości. Te działania, ta ofiarność społeczeństwa obywatelskiego w tamtych warunkach doprowadziły do demokratycznego przełomu i zbudowania suwerennego państwa.

Senat Rzeczypospolitej chciałby oddać hołd tym wszystkim, którzy byli zaangażowani w działalność „Solidarności” w stanie wojennym. W związku z tym proponujemy następującą uchwałę Senatu. Teraz odczytam treść tej uchwały.

Uchwała w 30. rocznicę utworzenia Tymczasowej Komisji Koordynacyjnej NSZZ „Solidarność”. „22 kwietnia 1982 roku, na spotkaniu, przywódcy konspiracyjnej Solidarności uzgodnili zasady i sposób koordynacji swoich działań w kraju i za granicą. Misją Tymczasowej Komisji Koordynacyjnej było utrzymanie Solidarności jako najważniejszej instytucji niezależnego, samorządnego społeczeństwa, które swą potrzebę wolności mogło przez wiele lat realizować tylko przez aktywność w podziemiu. Fundamentem pozostawała solidarnościowa strategia walki bez przemocy. Strategicznym celem było odzyskanie możliwości legalnego działania a jednym z efektów – niezależne kadry w chwili odradzania się demokracji i wolnego rynku.

Dzisiaj Senatorowie świadomi, że Solidarność jest źródłem odrodzenia niepodległej Rzeczypospolitej, przekazują słowa szacunku wszystkim, którzy swoją podziemną aktywnością zachowali siłę i znaczenie Solidarności. Nie wahamy się nazwać solidarnościowej konspiracji Wielką. Na tę Wielkość składają się setki tysięcy obywateli angażujących się w strajki, manifestacje, pomoc aresztowanym i internowanym, w ochronę ich rodzin, zaangażowanych w druk i kolportaż niezależnych pism i książek. Ta Wielkość to także zaangażowanie i wsparcie obywateli Europy i Świata w obronie misji i wizji Solidarności. Wszystkim ludziom zaangażowanym w tę działalność należą się słowa uznania i podziękowania od Senatu Rzeczypospolitej Polskiej. Są oni dla nas współtwórcami Ruchu Solidarności, który wyznaczył nowe drogi dochodzenia do demokracji i wolnego społeczeństwa.

Droga, którą wyznaczyła Solidarność, pozwoliła naszej Ojczyźnie zająć godne miejsce we wspólnocie wolnych narodów. Kultywowanie tego dziedzictwa, pamięć o nadziejach i wartościach Solidarności, która powstała jako rzecznik pluralizmu, tolerancji i szacunku dla godności każdego człowieka, pozostaje dla nas trwale obecnym wyzwaniem i obowiązkiem”. Dziękuję bardzo. (Oklaski)

Marszałek Bogdan Borusewicz:

Dziękuję, Panie Senatorze.

Obecnie senatorowie mogą zgłaszać trwające nie dłużej niż minutę zapytania do sprawozdawcy komisji oraz do upoważnionego przedstawiciela wnioskodawców.

Przypominam, że wnioskodawcy upoważnili do ich reprezentowania senatora Józefa Piniora.

Czy ktoś z państwa pragnie zadać takie pytanie? Nie ma zgłoszeń.

Otwarcie dyskusji

Otwieram dyskusję.

Informuję, że nikt z państwa senatorów nie zapisał się do głosu.

Zamknięcie dyskusji

Zamykam dyskusję.

Przystąpienie do trzeciego czytania projektu

Przystępujemy do trzeciego czytania.

Informuję, że w tej sytuacji trzecie czytanie obejmuje jedynie głosowanie.

Przypominam, że komisje wnoszą o przyjęcie przez Senat jednolitego projektu uchwały zawartego w druku nr 92S.

Głosowanie

Przystępujemy do głosowania.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem projektu uchwały? Proszę nacisnąć przycisk „za”.

Kto jest przeciw – przycisk „przeciw”.

Kto się wstrzymał od głosu – przycisk „wstrzymuję się”.

Dziękuję. Proszę o wyniki.

Na 87 obecnych senatorów 87głosowało za. (Głosowanie nr 1)

(Oklaski)

Podjęcie uchwały

Wobec wyników głosowania stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w 30. rocznicę utworzenia Tymczasowej Komisji Koordynacyjnej NSZZ „Solidarność”.

Proszę o podejście do stołu prezydialnego dwóch członków pierwszej TKK, panów Zbigniewa Bujaka i Eugeniusza Szumiejkę.

Proszę, oto tekst uchwały. (Oklaski)

(Pan Zbigniew Bujak: Dziękuję, Panie Marszałku.)

Dziękuję. (Oklaski)

Punkt 1. porządku obrad: ustawa o zmianie ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (cd.)

Powracamy do rozpatrywania punktu pierwszego porządku obrad: ustawa o zmianie ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych.

W przerwie w obradach odbyło się posiedzenie Komisji Gospodarki Narodowej oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej, które ustosunkowały się do przedstawionych w toku debaty wniosków i przygotowały wspólne sprawozdanie w tej sprawie. Znajduje się ono w druku nr 86Z.

Sprawozdanie połączonych Komisji Gospodarki Narodowej oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej

Proszę sprawozdawcę, pana senatora Andrzeja Owczarka, o przedstawienie sprawozdania komisji.

Senator Sprawozdawca Andrzej Owczarek:

Panie Marszałku! Wysoka Izbo!

W dniu wczorajszym odbyło się posiedzenie dwóch połączonych komisji – Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisji Gospodarki Narodowej. Rekomendują one Wysokiej Izbie przyjęcie wniosku zawartego w punkcie oznaczonym rzymską dwójką, czyli przyjęcie ustawy bez poprawek. Dziękuję bardzo.

Marszałek Bogdan Borusewicz:

Dziękuję bardzo.

Czy senatorowie wnioskodawcy lub pozostały senator sprawozdawca chcą jeszcze zabrać głos? Dotyczy to senatorów Matusiewicza i Ortyla. Nie chcą.

Głosowanie

Przystępujemy zatem do głosowania.

W pierwszej kolejności zostanie przeprowadzone głosowanie nad wnioskiem o odrzucenie ustawy, a następnie, w wypadku odrzucenia tego wniosku, nad wnioskiem o przyjęcie ustawy bez poprawek. Głosowanie nad przedstawionymi poprawkami zostanie przeprowadzone, jeżeli zostaną odrzucone poprzednie wnioski.

Przystępujemy do głosowania nad wnioskiem senatora Andrzeja Matusiewicza o odrzucenie ustawy.

Przycisk obecności.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Proszę o wyniki.

Na 85 obecnych senatorów 29 głosowało za, 55 – przeciw, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 2)

Wobec odrzucenia wniosku o odrzucenie ustawy przystępujemy do głosowania nad wnioskiem Komisji Gospodarki Narodowej oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Przycisk obecności.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Proszę o wyniki.

Na 91 obecnych senatorów 59 głosowało za, 31 – przeciw, 1 nie głosował. (Głosowanie nr 3)

Podjęcie uchwały

Wobec wyników głosowania stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych.

Punkt 2. porządku obrad: ustawa o zmianie ustawy o transporcie drogowym (cd.)

Powracamy do rozpatrywania punktu drugiego porządku obrad: ustawa o zmianie ustawy o transporcie drogowym.

Komisja Gospodarki Narodowej przedstawiła projekt uchwały, w którym wnosi o wprowadzenie poprawek do ustawy – druk senacki nr 87A.

W pierwszej kolejności zostaną przeprowadzone głosowania nad przedstawionymi poprawkami, a następnie nad podjęciem uchwały, w całości ze zmianami wynikającymi z przyjętych poprawek.

Głosowanie

Przystępujemy do głosowania.

Poprawka pierwsza adekwatnie oddaje istotę przepisu.

Przycisk obecności.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Proszę o wyniki.

Na 92 obecnych senatorów 79 głosowało za, 13 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 4)

Poprawka została przyjęta.

Poprawka druga ma charakter redakcyjny.

Przycisk obecności.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Na 91 obecnych senatorów 88 głosowało za, 3 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 5)

Poprawka została przyjęta.

Poprawka trzecia zastępuje szersze pojęcie „siedziba”, czyli chodzi o miejscowość prowadzenia działalności, węższym pojęciem „lokal przedsiębiorstwa”.

Przycisk obecności.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Na 92 obecnych senatorów 90 głosowało za, 2 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 6)

Poprawka została przyjęta.

Poprawka czwarta umożliwia uiszczenie wynagrodzenia po wykonaniu przewozu okazjonalnego, a w przypadku płatności bezgotówkowej również poza lokalem przedsiębiorstwa.

Przycisk obecności.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Na 91 obecnych senatorów 86 głosowało za, 5 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 7)

Poprawka została przyjęta.

Poprawka piąta umożliwia przewóz okazjonalny samochodami niespełniającymi kryterium konstrukcyjnego będącymi przedmiotem leasingu.

Przycisk obecności.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Na 92 obecnych senatorów 81 głosowało za, 2 – przeciw, 9 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 8)

Poprawka została przyjęta.

Poprawka szósta eliminuje z treści ustawy przepisy niezwiązane z zakresem projektu ustawy.

Przycisk obecności.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Na 92 obecnych senatorów 27 głosowało za, 59 – przeciw, 5 wstrzymało się od głosu, 1 nie głosował. (Głosowanie nr 9)

Poprawka została odrzucona.

Przystępujemy do głosowania nad projektem uchwały w sprawie ustawy, w całości ze zmianami wynikającymi z przyjętych poprawek.

Przycisk obecności.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Na 92 obecnych senatorów 61 głosowało za, 31 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 10)

Podjęcie uchwały

Wobec wyników głosowania stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym.

Punkt 3. porządku obrad: ustawa o uchyleniu ustawy o narodowych funduszach inwestycyjnych i ich prywatyzacji oraz o zmianie niektórych innych ustaw (cd.)

Powracamy do rozpatrywania punktu trzeciego porządku obrad: ustawa o uchyleniu ustawy o narodowych funduszach inwestycyjnych i ich prywatyzacji oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Komisja Gospodarki Narodowej oraz Komisja Budżetu i Finansów Publicznych przedstawiły projekt uchwały, w którym wnoszą o przyjęcie tej ustawy bez poprawek – druk senacki nr 83A.

Głosowanie

Przystępujemy do głosowania nad przedstawionym przez komisje projektem uchwały.

Przycisk obecności.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Na 92 obecnych senatorów 87 głosowało za, 5 się wstrzymało. (Głosowanie nr 11)

Podjęcie uchwały

Wobec wyników głosowania stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o uchyleniu ustawy o narodowych funduszach inwestycyjnych i ich prywatyzacji oraz zmianie niektórych innych ustaw.

Punkt 4. porządku obrad: ustawa o zmianie ustawy o uruchamianiu środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej przeznaczonych na finansowanie wspólnej polityki rolnej (cd.)

Powracamy do rozpatrywania punktu czwartego porządku obrad: ustawa o zmianie ustawy o uruchamianiu środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej przeznaczonych na finansowanie wspólnej polityki rolnej.

Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi przedstawiła projekt uchwały, w którym wnosiła o przyjęcie tej ustawy bez poprawek – druk senacki nr 84A.

Jednocześnie mniejszość komisji zgłosiła wniosek o wprowadzenie poprawki do ustawy.

W pierwszej kolejności zostanie przeprowadzone głosowanie nad wnioskiem o przyjęcie ustawy bez poprawek, a następnie, w wypadku odrzucenia tego wniosku, nad przedstawionym wnioskiem mniejszości komisji.

Głosowanie

Przystępujemy do głosowania nad przedstawionym przez Komisję Rolnictwa i Rozwoju Wsi wnioskiem o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Przycisk obecności.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Na 93 głosujących senatorów 61 głosowało za, 29 – przeciw, 3 się wstrzymało. (Głosowanie nr 12)

Podjęcie uchwały

Wobec wyników głosowania stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy o uruchamianiu środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej przeznaczonych na finansowanie wspólnej polityki rolnej.

Punkt 5. porządku obrad: drugie czytanie projektu ustawy o zmianie ustawy o izbach lekarskich oraz niektórych innych ustaw (cd.)

Powracamy do rozpatrywania punktu piątego porządku obrad: drugie czytanie projektu ustawy o zmianie ustawy o izbach lekarskich oraz niektórych innych ustaw.

Przypominam, że wczoraj zostało przedstawione sprawozdanie komisji o projekcie ustawy oraz została przeprowadzona dyskusja.

Przystąpienie do trzeciego czytania projektu

Przystępujemy do trzeciego czytania.

Informuję, że w tej sytuacji trzecie czytanie obejmuje jedynie głosowanie.

Przypominam, że komisje wnoszą o przyjęcie jednolitego projektu ustawy zawartego w druku nr 49S.

Komisje proponują ponadto, aby Senat upoważnił senator Helenę Hatkę do reprezentowania stanowiska Senatu w dalszych pracach nad tym projektem.

Głosowanie

Przystępujemy do głosowania nad przedstawionym przez komisje projektem ustawy oraz projektem uchwały w sprawie wniesienia do Sejmu tego projektu ustawy.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto jest za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Na 93 obecnych senatorów 77 głosowało za, 11 – przeciw, 5 się wstrzymało. (Głosowanie nr 13)

Podjęcie uchwały

Wobec wyników głosowania stwierdzam, że Senat przyjął projekt ustawy o zmianie ustawy o izbach lekarskich oraz niektórych innych ustaw i podjął uchwałę w sprawie wniesienia do Sejmu tego projektu ustawy.

Jednocześnie informuję, że Senat upoważnił panią Heleną Hatkę do reprezentowania stanowiska Senatu w dalszych pracach nad tym projektem.

Punkt 8. porządku obrad: ustawa o zmianie ustawy o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych oraz ustawy o zmianie ustawy o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych (cd.)

Powracamy do rozpatrywania punktu ósmego porządku obrad: ustawa o zmianie ustawy o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych oraz ustawy o zmianie ustawy o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych.

W przerwie w obradach odbyło się posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi, która ustosunkowała się do przedstawionych w toku debaty wniosków i przygotowała sprawozdanie w tej sprawie. Znajduje się ono w druku nr 96Z.

Sprawozdanie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi

Proszę sprawozdawcę, pana senatora Błaszczyka, o przedstawienie sprawozdania komisji.

Senator Sprawozdawca Przemysław Błaszczyk:

Panie Marszałku! Wysoki Senacie!

Komisja na posiedzeniu w dniu wczorajszym rozpatrzyła zgłoszone w czasie dyskusji wnioski i wnosi o przyjęcie ustawy wraz z poprawkami. Dziękuję.

Marszałek Bogdan Borusewicz:

Dziękuję bardzo.

Czy senator wnioskodawca lub senator sprawozdawca mniejszości komisji chcą zabrać głos? Nie.

Głosowanie

Przystępujemy do głosowania.

W pierwszej kolejności zostanie przeprowadzone głosowanie nad wnioskiem o przyjęcie ustawy bez poprawek, a następnie, w wypadku odrzucenia tego wniosku, nad przedstawionymi poprawkami.

Przystępujemy do głosowania nad wnioskiem Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Przycisk obecności.

Kto jest za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Na 93 senatorów 60 głosowało za, 32 – przeciw, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 14)

Podjęcie uchwały

Wobec wyników głosowania stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych oraz ustawy o zmianie ustawy o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych.

Informuję, że porządek obrad dziesiątego posiedzenia Senatu został wyczerpany.

Przystępujemy do oświadczeń senatorów poza porządkiem obrad.

Informuję państwa senatorów, że oświadczenia złożone do protokołu zostaną zamieszczone w urzędowej wersji sprawozdania stenograficznego. Oświadczenia nie mogą trwać dłużej niż pięć minut. Przedmiotem oświadczenia mogą być sprawy związane z wykonywaniem mandatu, przy czym nie może ono dotyczyć spraw będących przedmiotem porządku obrad bieżącego posiedzenia Senatu. Marszałek odmówi przyjęcia niewygłoszonych oświadczeń, których treści nie można ustalić lub których wygłoszenie przez senatora nie byłoby możliwe w przysługującym mu na to czasie, czyli w ciągu pięciu minut. Nad oświadczeniem senatorskim nie przeprowadza się dyskusji.

Czy mamy oświadczenia?

(Rozmowy na sali)

Proszę o wygłoszenie oświadczenia pana senatora Jackowskiego.

(Senator Jan Maria Jackowski: Panie Marszałku, może trzydzieści sekund przerwy, żeby ludzie wyszli, bo to będzie…)

Chwila przerwy.

Tych, którzy wychodzą, zapraszam piętro niżej na otwarcie wystawy TKK.

(Rozmowy na sali)

(Przewodnictwo obrad obejmuje wicemarszałek Jan Wyrowiński)

Wicemarszałek Jan Wyrowiński:

Powracamy do obrad.

Oświadczenia

Pan senator Jan Maria Jackowski wygłasza oświadczenie. Bardzo proszę.

Senator Jan Maria Jackowski:

Dziękuję, Panie Marszałku.

Wysoka Izbo!

Oświadczenie skierowane do prezesa Rady Ministrów w sprawie nowych dowodów osobistych wyposażonych w mikroprocesor.

Zwracam się do prezesa Rady Ministrów o wyjaśnienie poniższej kwestii.

W marcu bieżącego roku Komitet Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji rekomendował przesunięcie terminu wdrożenia elektronicznych dowodów osobistych do czasu wykonania odpowiednich testów integracji z systemami informatycznymi państwa, jak również określenia niezbędnych funkcjonalności elektronicznego dowodu osobistego, w tym także rozstrzygnięcia kwestii celowości wprowadzenia kolejnej metody uwierzytelnienia podpisu osobistego.

Sprawa nowych dowodów ciągnie się od kilku lat. Zgodnie z ustawą o dowodach osobistych miały być one wprowadzone już 1 stycznia 2011 r…

(Rozmowy na sali)

(Wicemarszałek Jan Wyrowiński: Panowie Senatorowie, do rozmów są kuluary, powtarzam: kuluary. Bardzo proszę. Bardzo proszę, Panie Senatorze.)

Termin przesuwano kilka razy, a teraz ze wszystkiego zrezygnowano. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych podjęło decyzję o unieważnieniu przetargu na dostawę nowych blankietów dowodów osobistych. Wcześniej Komitet Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji przedstawił stanowisko w sprawie wprowadzenia nowego dowodu osobistego. Najciekawszy jest jednak komunikat MSW, z którego wynika, iż mając na uwadze stanowisko Komitetu Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji, zdecydowano o podjęciu prac nad zmianą ustawy z 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych. Zmiana w ustawie ma dotyczyć rezygnacji z warstwy elektronicznej dowodu osobistego.

Czy to oznacza, że Polacy nie doczekają się w najbliższym czasie wygodnego, taniego i dostępnego dla każdego narzędzia umożliwiającego prostą formę uwierzytelnienia i załatwienia spraw w urzędzie przez internet?

Oświadczenie drugie.

Zwracam się do prezesa Rady Ministrów o wyjaśnienie pewnej kwestii. Okazuje się, że Unia Europejska nie chce dalej finansować niektórych projektów, które od lat nie ruszyły z miejsca lub nad którymi prace toczą się zbyt wolno. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, czyli główny dysponent środków Unii Europejskiej w Polsce, wstrzymało rozliczanie projektów związanych z e-administracją, ponieważ spodziewa się cofnięcia ich certyfikowania przez Brukselę. Okazuje się, że problemy ma aż siedem na dwadzieścia dziewięć projektów. Wszystko wskazuje na to, że stracimy prawie 1 miliard zł dotacji.

Jak rząd zamierza rozwiązać zaistniały problem? W dziedzinie e-administracji wypadamy bardzo słabo. W rankingu ONZ dotyczącym e-administracji Polska zajmuje dopiero czterdzieste siódme miejsce. Nasz kraj wyprzedziły między innymi Czechy, Węgry, Rosja, a także Kazachstan.

I oświadczenie trzecie. Jest to wspólne oświadczenie moje i pani senator Alicji Zając w sprawie Warszawskiej Opery Kameralnej.

Ostatnie decyzje władz samorządowych województwa mazowieckiego o obniżeniu dotacji podmiotowej dla Warszawskiej Opery Kameralnej o niemal 24% stawiają praktycznie w stan likwidacji tę zasłużoną dla polskiej kultury instytucję. Kilkuletnie postępowanie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego udowadnia, że urzędnicy nie są w stanie udźwignąć odpowiedzialności za instytucję artystyczną, której są organizatorem.

Warszawska Opera Kameralna jako jedyny teatr na świecie od dwudziestu jeden lat prezentuje podczas corocznego, trwającego sześć tygodni, Festiwalu Mozartowskiego wszystkie sceniczne dzieła Wolfganga Amadeusza Mozarta. Instytucja ta jest realizatorem operowych festiwali Claudia Monteverdiego, Gioacchina Rossiniego, Georga Friedricha Händla, Festiwalu Oper Staropolskich czy Festiwalu Oper Kameralnych XX i XXI wieku.

Od samego początku istnienia Warszawska Opera Kameralna pełni rolę kulturotwórczą. To na jej zamówienie powstało kilkadziesiąt utworów muzycznych, w tym kilkanaście oper. W instytucji tej działa jedyny w Polsce etatowy zespół instrumentów dawnych Musicae Antiquae Collegium Varsoviense, którego członkowie, grający na instrumentach z epoki, specjalizują się w wykonawstwie muzyki baroku, klasycyzmu i romantyzmu.

Warszawska Opera Kameralna od lat jest znakomitym ambasadorem kultury polskiej na świecie. Od roku 1972 odbyła olbrzymią liczbę wyjazdów zagranicznych, odwiedzając trzydzieści trzy kraje Europy, Azji i obydwu Ameryk. Poza granicami Polski dała ponad tysiąc pięćset przedstawień i koncertów, które obejrzało i wysłuchało ponad półtora miliona widzów i słuchaczy. Przedstawienia Mozarta zostały wykonane po raz pierwszy na przykład w Libanie, Japonii czy Omanie właśnie za sprawą Warszawskiej Opery Kameralnej.

Zwracamy się z prośbą o zainicjowanie zmian legislacyjnych w zakresie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej umożliwiających przejęcie prowadzenia samorządowej instytucji kultury, jaką jest Warszawska Opera Kameralna, przez ministra kultury i dziedzictwa narodowego lub spowodowanie, aby minister kultury i dziedzictwa narodowego przejął współprowadzenie Warszawskiej Opery Kameralnej i stał się razem z samorządem województwa mazowieckiego organizatorem tej szacownej instytucji artystycznej.

Podpisy: Jan Maria Jackowski, Alicja Maria Zając. Dziękuję.

Wicemarszałek Jan Wyrowiński:

Było to nieco ponad przysługujący czas, ale nie przerywałem, wiem, że było to oświadczenie niejako podwójne, tak że uwzględniłem ten fakt. Dziękuję bardzo, Panie Senatorze.

I pan senator Stanisław Kogut. Bardzo proszę.

Senator Stanisław Kogut:

Panie Marszałku, Panie i Panowie Senatorowie, swoje oświadczenie kieruję do premiera rządu, pana Donalda Tuska.

Zwrócili się do mnie z pismem międzynarodowi przewoźnicy drogowi w Polsce.

Panie Premierze!

„2 kwietnia 2012 r. prezydent Federacji Rosyjskiej D. Miedwiediew podpisał ustawę federalną o sygnaturze N 31-RZ wprowadzającą zmiany w zakresie wykorzystania środków transportu zarejestrowanych w innych państwach oraz wykonania bez odpowiednich zezwoleń międzynarodowych przewozów samochodowych ładunków i pasażerów. Ustawa ta wprowadza drastyczny wzrost kar za naruszenie przepisów dotyczących międzynarodowych przewozów drogowych. Przepisy wejdą w życie po upływie trzydziestu dni od ich opublikowania, czyli 2 maja 2012 r.

Ustawa budzi głębokie zaniepokojenie środowiska polskich międzynarodowych przewoźników drogowych, bowiem od kilku lat strona rosyjska w sposób niezgodny z umową zawartą między rządem Rzeczypospolitej Polskiej a rządem Federacji Rosyjskiej o międzynarodowych przewozach drogowych z dnia 30 sierpnia 1966 r., konwencją CMR oraz innymi przepisami międzynarodowymi klasyfikuje część przewozów dwustronnych wykonywanych przez polskich międzynarodowych przewoźników drogowych, traktując je jako przewozy do krajów trzecich” – chodzi o to, że traktuje się je jako przewozy niedozwolone i żąda się specjalnych mocno limitowanych zezwoleń na przewóz.

Interpretacja i wynikająca stąd praktyka rosyjskich służb kontrolnych jest zdaniem przewoźników niezgodna z prawem międzynarodowym i umową polsko-rosyjską. Polscy przewoźnicy będą narażeni na bardzo poważne skutki finansowe. Ich konsekwencją może być wyparcie polskich przewoźników z rynków przewozów międzynarodowych w kierunku wschodnim.

„Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce wielokrotnie podnosiło już ten problem i między innymi z naszej – czyli ich – inicjatywy zostały podjęte przez Ministerstwo Infrastruktury działania na forum Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ, gdzie wniesiono pod obrady Grupy Roboczej SC-1 sprawę prawidłowej interpretacji przepisów prawa międzynarodowego w tym zakresie.

W związku z tym, że nowe przepisy prawa wchodzą w życie już w maju, a ewentualne decyzje EKG ONZ mogą być prawdopodobnie podjęte na najbliższej sesji Grupy Roboczej SC1, czyli w dniach 22–24 października 2012 r., uważamy za niezbędne i pilne jednoznaczne wyjaśnienie ze stroną rosyjską wątpliwości związanych z prowadzonymi przez polskich przewoźników przewozami.

Wobec drastycznie wysokich kar, jakie przewiduje nowa ustawa FR – sięgających kwoty 60 tysięcy zł – nie można narażać polskich przewoźników drogowych na tak poważne konsekwencje, grożące nawet utratą pojazdów używanych do wykonania tych przewozów”.

Od kilku lat środowisko domaga się wprowadzenia skutecznego systemu kontroli polskich zezwoleń wykorzystywanych przez zagranicznych przewoźników. Do dzisiaj pomimo zapewnień i składanych deklaracji kontrola taka nie funkcjonuje, zaś strona rosyjska prowadzi bardzo szczegółową kontrolę polskich przewoźników. Kontrola ta obejmuje absolutnie 100% przejeżdżających pojazdów. W konsekwencji zdecydowanie utrudnia to prowadzenie rozmów dwustronnych pomiędzy Polską i Federacją Rosyjską w zakresie wymiany zezwoleń na przewozy drogowe towarów.

Przesyłając do pana premiera niniejszą informację, oczekuję podjęcia pilnych działań, które uchroniłyby polskich przedsiębiorców transportowych przed dramatycznymi konsekwencjami, jakie może przynieść wprowadzenie tej niekorzystnej ustawy.

Zdaniem przewoźników niezbędne są pilne rozmowy z odpowiednimi władzami Federacji Rosyjskiej w celu precyzyjnego i niebudzącego wątpliwości określenia zasad przewozów wykonywanych przez przewoźników obu państw.

Z poważaniem – senator RP Stanisław Kogut.

Drugie, bardzo krótkie oświadczenie…

(Wicemarszałek Jan Wyrowiński: Czas już minął, Panie Senatorze, ale proszę bardzo.)

Drugie, bardzo krótkie oświadczenie kieruję także do premiera rządu, pana Donalda Tuska.

Zwracam się z prośbą o przeanalizowanie algorytmu podziału subwencji oświatowej naliczanej na jednego ucznia, przekazywanej przez rząd Rzeczypospolitej, przez ministra finansów, do gmin, powiatów, miast.

Mamy Rok Korczaka, a przewiduje się likwidację dwóch tysięcy małych, wiejskich szkół. Uważam, że nie można spychać odpowiedzialności na wójtów, burmistrzów i prezydentów miast. Media nagłaśniają, że rady powyższych organów samorządowych likwidują te szkoły, a to jest nieprawda. To rząd likwiduje te szkoły. Pan jako premier Rzeczypospolitej powinien się przyglądnąć algorytmowi, według którego naliczana jest subwencja na jednego ucznia. Jeżeli mogę coś zasugerować, to zasugerowałbym, aby naliczało się na oddział, a nie na jednego ucznia. Bardzo często jest tak, że te małe szkoły są także ośrodkami kultury, zajmują się też sprawami społecznymi, bo organizowane są tam zebrania wiejskie. W związku z tym proszę pana premiera rządu Rzeczypospolitej o bardzo poważne zajęcie się tym problemem. Dziękuję.

Wicemarszałek Jan Wyrowiński:

Bardzo dziękuję, Panie Senatorze.

Nie ma więcej zgłoszeń od państwa senatorów, którzy by chcieli wygłosić oświadczenie. Nie ma również komunikatów.

Szanowni Państwo, pozostaje mi poinformować, że protokół dziesiątego posiedzenia Senatu Rzeczypospolitej Polskiej ósmej kadencji zostanie udostępniony senatorom w terminie trzydziestu dni po posiedzeniu Senatu w Biurze Prac Senackich w pokoju nr 255.

Zamknięcie posiedzenia

Zamykam dziesiąte posiedzenie Senatu Rzeczypospolitej Polskiej ósmej kadencji.

(Wicemarszałek trzykrotnie uderza laską marszałkowską)

(Koniec posiedzenia o godzinie 9 minut 42)

Odpowiedź nie została jeszcze udzielona.