Narzędzia:

Petycja z dnia 9 maja 2022 r. w sprawie podjęcia inicjatywy ustawodawczej dotyczącej zmiany art. 27f ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, poprzez zmianę w sposobie przyznawania ulgi podatkowej dla małżeństw na jedno małoletnie dziecko (P10-35/22).


Petycja indywidualna wniesiona przez osobę fizyczną.

Dotyczy: zmiany art. 27f ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.).

Autor petycji wnosi o podjęcie działań legislacyjnych zmierzających do zmiany art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca uważa, że stosowanie ulgi podatkowe (ulgi prorodzinnej) dla małżeństwa tylko z jednym dzieckiem według obowiązujących przepisów jest niesprawiedliwe. W opinii autora petycji próg podatkowy, który pozwala na skorzystanie z ulgi, powinien zostać zmieniony po przez jego podniesienie lub powinien zostać całkowicie zniesiony. Ponadto, jak podkreślono w uzasadnieniu petycji, obecne rozwiązania prawne dotyczące ulgi prorodzinnej zawartej w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, bardziej promują osoby, które nie zawarły związku małżeńskiego, a posiadają jedno dziecko.

24 maja 2022 r. petycja została skierowana do rozpatrzenia przez Komisję Praw Człowieka, Praworządności i Petycji.

4 października 2022 r. Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji rozpoczęła rozpatrywanie petycji. Senatorowie wysłuchali informacji o postulatach petycji oraz ich uzasadnieniu. Ustną opinię przedstawiła uczestnicząca w posiedzeniu przedstawicielka Ministerstwa Finansów, zastępca dyrektora w Departamencie Podatków Dochodowych, Beata Karbownik. W opinii podniesiono, że od 2013 r. przepisy o uldze na dzieci funkcjonują w innym kształcie. Ponadto podkreślono, że zmiana miała na celu wsparcie rodzin wielodzietnych oraz zwiększenie dzietności – zatem zwiększono możliwość odpisania dochodu w zależności od ilości posiadanych dzieci. Nadto, wszelkie zmiany w konstrukcji ulgi, powodują ubytki w podatku dochodowym, który jest ważnym podatkiem nie tylko z punku widzenia budżetu państwa, ale także budżetu samorządów terytorialnych. W ocenie przedstawicielki ministerstwa konstrukcja ulgi prorodzinnej, zawartej w art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, promuje wielodzietność i jest właściwie zaprojektowana. W konkluzji przedstawicielka resortu finansów negatywnie odniosła się do postulatów petycji.

W dyskusji senatorów złożony został wniosek o zasięgnięcie opinii Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej. Komisja zdecydowała podjąć decyzję w sprawie petycji po zasięgnięciu pisemnej opinii Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej.

31 maja 2023 r. Komisja kontynuowała prace nad petycją. Senatorowie dysponowali opiniami o petycji Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej oraz Ministerstwa Finansów. W opinii resortu finansów wyjaśniono powstałe na gruncie petycji wątpliwości prawne dotyczące nierównego traktowania rodzin posiadających jedno dziecko i rodzin wielodzietnych, z powołaniem się na orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego. Ponadto wskazano na konstrukcję ulgi na dzieci mającej promować rodziny wielodzietne ze względu na słabą demografię. Obecni na posiedzeniu przedstawiciele Ministerstwa Finansów stwierdzili, że postulat petycji został już częściowo zrealizowany, gdyż w 2023 r. do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadzono regulację dotyczącą zniesienia limitu progu dochodowego w odniesieniu do rodziców wychowujących jedno dziecko, jeżeli to dziecko ma orzeczoną niepełnosprawność.

W dyskusji senator Robert Mamątow zgłosił wniosek o niekontynuowanie prac nad petycją.

W głosowaniu senatorowie zdecydowali o niekontynuowaniu prac nad petycją.