Narzędzia:

Petycja z dnia 29 listopada 2021 r. w sprawie podjęcia inicjatywy ustawodawczej dotyczącej zmiany art. 12 ust. 1, 3 i 4 ustawy z dnia 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim, w celu wprowadzenia zmian w sposobie finansowania funduszów sołeckich z budżetu państwa (P10-84/21).


Petycja zbiorowa wniesiona przez Stowarzyszenie Sołtysów Województwa Podkarpackiego.

Dotyczy: zmiany art. 12 ust. 1, 3 i 4 ustawy z dnia 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim (Dz. U. z 2014 r. poz. 301 ze zm.) poprzez zmianę zasad finansowania funduszów sołeckich z budżetu państwa.

14 grudnia 2021 r. petycja została skierowana do rozpatrzenia przez Komisję Praw Człowieka, Praworządności i Petycji.

3 marca 2022 r. Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji rozpoczęła rozpatrywanie petycji, zapoznała się z jej postulatami oraz ich uzasadnieniem. Opinię o postulatach petycji przedstawiła Joanna Adamczyk Siwek, Naczelnik Wydziału Struktur i Ustroju Samorządu Terytorialnego w Departamencie Administracji Publicznej w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji, która stwierdziła, że w razie wprowadzenia rozwiązań zawartych w petycji, należy liczyć się ze znacznym zwiększeniem środków finansowych, które powinny być przeznaczone z budżetu państwa na fundusz sołecki. Jednocześnie podniesiono, iż planowanie środków, o których mowa w petycji, należy czynić na 10 lat naprzód. Przedstawicielka resortu stwierdziła, że zasadnym było by zwrócenie się o opinię do Ministerstwa Finansów.

W dyskusji głos zabrał senator Michał Seweryński, który poprał wniosek o uzyskanie opinii resortu finansów o postulatach petycji. Senator Robert Mamątow stwierdził, że należałoby zwrócić się również o pisemną opinię do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Komisja zdecydowała o zasięgnięciu pisemnych opinii.

21 kwietnia 2022 r. Komisja kontynuowała prace nad petycją. Senatorowie zapoznali się z treścią opinii Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, w której stwierdzono, że przyjęcie wniosków Stowarzyszenia spowodowałoby, że faktyczne środki przeznaczone na zwrot w ramach funduszy sołeckich byłyby wypłacane w ustawowej wysokości, bez wprowadzania mechanizmu korygującego. W konsekwencji nastąpiłby znaczny wzrost środków finansowych, które powinny być przeznaczone z budżetu państwa na ww. cel. W opinii podano przykładowo, że na 2022 r. należałoby zabezpieczyć ok. 245,5 mln zł, natomiast w rezerwie celowej jest ujęte 149 mln zł, czyli dodatkowe 96 mln zł więcej. Uczestniczący (zdalnie) w posiedzeniu przedstawiciel ministerstwa podtrzymał stanowisko wyrażone w opinii. Wstępne, ustne stanowisko wyraził również przedstawiciel Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu. Głos w dyskusji zabrała też senator Ewa Matecka, która postawiła wniosek o dalsze wyjaśnienia Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Ponadto, Komisja oczekiwać będzie na stanowisko Prezesa Rady Ministrów o przedmiocie petycji.

11 stycznia 2023 r. Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji kontynuowała rozpatrywanie petycji. W dyskusji głos zabrał Ireneusz Niewiarowski, Prezes Krajowego Stowarzyszenia Sołtysów, który poparł postulaty petycji. Obecny na posiedzeniu Komisji Szymon Wróbel, zastępca dyrektora Departamentu Administracji Publicznej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, przedstawił stanowisko resortu z którego wynika, że od 2024 r. w ustawie nie będzie maksymalnego limitu wydatków z budżetu państwa na realizacje ustawy. W związku z powyższym mechanizm korygujący nie będzie mógł być zastosowany, co w konsekwencji oznacza, że podjęcie inicjatywy jest bezprzedmiotowe. Stanowisko takie zostało potwierdzone przez przedstawiciela Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Mając na uwadze powyższe stanowiska senator Robert Mamątow złożył wniosek o zakończenie prac nad postulatami petycji.

Komisja w głosowaniu zdecydowała o zakończeniu prac nad petycją.