Narzędzia:

Petycja z dnia 26 lipca 2021 r. w sprawie podjęcia inicjatywy ustawodawczej dotyczącej zmiany ustaw: z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz z dnia 11 września 2015 r. o osobach starszych, celem scalenia i ujednolicenia przepisów dotyczących polityki senioralnej(P10-64/21).


Petycja zbiorowa wniesiona przez Delegaturę Warmińsko-Mazurską „Obywatelskiego Parlamentu Seniorów”.

Dotyczy:

– usunięcia art. 5c ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713 ze zm.);

– zmiany brzmienia art. 1, 2, 4 (dodany pkt 4 i 5), 5, 6 i 7 oraz dodanie art. 4a i 4b w ustawie z dnia 11 września 2015 r. o osobach starszych (Dz. U. poz. 1705).

Autorzy petycji wnoszą o uregulowanie w jednym akcie prawnym tj. ustawie o osobach starszych: praw osób starszych, wyznaczenie kierunków polityki senioralnej, powołanie Parlamentu Seniorów jako reprezentanta i rzecznika osób starszych – liczącego 460 deputowanych. Kadencja Parlamentu Seniorów powinna rozpoczynać się zawsze 1 października w Międzynarodowym Dniu Osób Starszych i trwać 3 lata. Parlament swoją działalność będzie opierał na pracy społecznej deputowanych. Deputowani biorący udział w sesjach parlamentu lub zorganizowanych wydarzeniach będą mogli ubiegać się o zwrot kosztów dojazdu. Sesje Parlamentu będą odbywały się co najmniej dwa razy w roku, w tym jedna sesja będzie miała miejsce każdego 1 października. Parlament będzie mógł powoływać komisje problemowe. W zamyśle autorów petycji, obsługę administracyjno–prawną oraz techniczną organu przedstawicielskiego seniorów zapewnić powinna Kancelaria Sejmu.

28 lipca 2021 r. petycja została skierowana do rozpatrzenia przez Komisję Praw Człowieka, Praworządności i Petycji.

10 lutego 2022 r. Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji rozpatrzyła petycję, zapoznała się z postulatami petycji i ich uzasadnieniem. W posiedzeniu zdalnie uczestniczyły Joanna Adamczyk-Siwek, naczelnik Wydziału Departamentu Administracji Publicznej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Lidia Ułanowska, dyrektor Departamentu Polityki Senioralnej Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej.

Przedstawicielka MSWiA wskazała na potrzebę rozważenia możliwości zasięgnięcia opinii korporacji samorządowych w zakresie propozycji dotyczącej rad senioralnych oraz przeprowadzenia analizy pod kątem zgodności z prawem wyborczym postulatu w sprawie utworzenia Parlamentu Seniorów.

Z kolei dyrektor, reprezentująca resort Rodziny i Polityki Społecznej, wskazała na rozwojowy charakter ustawy o osobach starszych, która jest ważnym elementem krajowej polityki senioralnej.

Senatorowie przeprowadzili dyskusję, w której uznali, że w związku z prowadzonymi w Sejmie pracami legislacyjnymi nad 3 projektami ustaw regulującymi ramy prawne dla funkcjonowania rad senioralnych w ramach samorządu terytorialnego, nie jest obecnie wskazane podejmowanie przez Senat kolejnej inicjatywy ustawodawczej.

W głosowaniu senatorowie zadecydowali o niepodejmowaniu prac nad petycją.