Narzędzia:
Wspólne posiedzenie Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności (nr 115), Komisji Budżetu i Finansów Publicznych (nr 148) w dniu 04-08-2022
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– wspólne posiedzenie Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności (115.),

oraz Komisji Budżetu i Finansów Publicznych (148.)

w dniu 4 sierpnia 2022 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 47. posiedzeniu Senatu do ustawy o dodatku węglowym.

(Początek posiedzenia o godzinie 8 minut 31)

(Posiedzeniu przewodniczą przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów Publicznych Kazimierz Kleina oraz przewodnicząca Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności Maria Koc)

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 47. posiedzeniu Senatu do ustawy o dodatku węglowym

Otwieramy z panią przewodniczącą wspólne posiedzenie Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności oraz Komisji Budżetu i Finansów Publicznych w sprawie rozpatrzenia poprawek do ustawy o dodatku węglowym, poprawek, które zostały zgłoszone na posiedzeniach naszych komisji oraz na posiedzeniu plenarnym.

Nasze posiedzenie ma charakter hybrydowy, to znaczy wraz z nami, senatorami pracującymi na miejscu, pracują także senatorowie zdalnie.

Informuję wszystkich obecnych, że posiedzenie jest transmitowane przez internet.

Czy w posiedzeniu uczestniczą osoby prowadzące działalność lobbingową w rozumieniu prawa? Nie ma takich osób.

Czy są uwagi do porządku posiedzenia, jaki tu przedstawiłem? Nie ma.

Poprawek łącznie przygotowanych przez obie komisje oraz poprawek zgłoszonych na posiedzeniu plenarnym jest 29. Część poprawek to są poprawki, które są tożsame, zostały zgłoszone zarówno na posiedzeniu Komisji Budżetu i Finansów Publicznych, jak i na posiedzeniu Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności, a część to są poprawki różne. Procedować będziemy w sposób tradycyjny, a więc w taki sposób, że poprawki zostaną ogólnie przedstawione przez Biuro Legislacyjne, przez pana mecenasa, następnie poprosimy o stanowisko rządu w sprawie tych poprawek i będziemy głosowali.

Nie ma przedstawiciela rządu. Ja myślę, że zrobimy tak. Całe to zestawienie było dostarczone przedstawicielom rządu i jest znane. Myślę, że teraz przynajmniej omówimy te poprawki, a ewentualnie, gdy dotrze ktoś z ministerstwa, pani minister lub dyrektor departamentu, wówczas zapytamy o opinię dotyczącą poszczególnych poprawek.

Czy jest zgoda na taki sposób procedowania?

Dodam, że w ministerstwie na pewno znają te wszystkie poprawki, otrzymali je wcześniej, to raz, a dwa, przedstawiciele ministerstwa uczestniczyli i w debacie, i w dyskusjach na posiedzeniach komisji. Tak więc są one doskonale znane, przynajmniej te poprawki, które zostały zgłoszone na posiedzeniach obu komisji. To chyba tak zrobimy, dobrze? Ewentualnie głosowania, jeżeli tak państwo uznacie, przeprowadzimy bez udziału przedstawicieli rządu albo… O, może akurat wchodzi. Tak, jest już z nami przedstawiciel ministerstwa, więc będzie nam łatwiej procedować.

Proszę państwa, poprawki pierwsza, druga, trzecia, czwarta, piąta, ósma, jedenasta, dwunasta, trzynasta i piętnasta to są poprawki, które zostały przygotowane i zaproponowane przez Komisję Budżetu i Finansów Publicznych. Zostały one przedyskutowane, zostały także przedstawione na posiedzeniu plenarnym.

Czy wymagają one szczegółowego omówienia?

(Głos z sali: Nie.)

(Głos z sali: Nie, tylko…)

Nie? Dobrze.

Poprosimy o stanowisko rządu wobec tych poprawek. Czy może macie panie zestawienie poprawek? Poproszę o wersję papierową, tak będzie najwygodniej.

Przed nami poprawki pierwsza, druga, trzecia, czwarta, piąta, ósma, jedenasta, dwunasta, trzynasta i piętnasta. Nad tymi poprawkami należy głosować łącznie. To jest grupa poprawek, która dotyczy rozszerzenia kręgu podmiotów korzystających z dopłaty i w związku z tym zmiany tytułu ustawy.

Dyrektor Departamentu Elektroenergetyki i Gazu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska Paweł Pikus:

Stanowisko rządu jest negatywne.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za poparciem wymienionych przeze mnie poprawek?

6 głosów za.

Kto jest przeciw?

2 głosy przeciw.

Kto się wstrzymał od głosu?

Proszę o podanie łącznych wyników.

Jeszcze 10 sekund. Pani to wszystko ma wyliczone co do sekundy. Widzicie, to jest jednak komisja. (Wesołość na sali)

(Głos z sali: Komputer…)

11 – za, 10 – przeciw, 1 senator się wstrzymał.

Poprawki zostały zaakceptowane przez połączone komisje.

Poprawka nr 6 to jest poprawka obu komisji. To jest de facto poprawka legislacyjna, prawda?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda:

Jeżeli Wysokie Komisje wyraziłyby zgodę, to nad poprawkami legislacyjnymi można byłoby głosować łącznie. One zostały również poparte przez przedstawicieli Rady Ministrów. Dziękuję.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Tak, pan kiwa głową.

Czy mógłby pan wymienić wszystkie poprawki, które byłyby objęte wspólnym głosowaniem?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda:

Byłyby to poprawki nr 6, 9, 14, 22, 24 i 27. Dziękuję.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

To są poprawki, które zostały zaakceptowane i na posiedzeniu komisji gospodarki narodowej, i na posiedzeniu naszej komisji. Na posiedzeniach obu komisji otrzymały rekomendacje rządu. Tak więc jeszcze raz dla pewności zapytamy pana, czy podtrzymuje pan…

Dyrektor Departamentu Elektroenergetyki i Gazu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska Paweł Pikus:

Tak, rząd ma pozytywną opinię o tych poprawkach.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Czy jest zgoda, żebyśmy głosowali łącznie nad tymi poprawkami? Jest.

Przystępujemy do głosowania nad wymienionymi przez pana mecenasa poprawkami, czyli nad szóstą i następnymi.

Kto jest za? (22)

Kto jest przeciw? (0)

Kto wstrzymał się od głosu? (0)

Proszę o podanie łącznych wyników.

Jednogłośnie, 22 senatorów głosowało za tymi poprawkami.

Kolejna poprawka to będzie chyba poprawka nr 7…

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda:

Nie, poprawka nr 7 została wykluczona poprzez pozytywne zaopiniowanie wcześniejszych poprawek.

(Przewodniczący Kazimierz Kleina: Aha. Czyli następnie…)

Aktualnie należy głosować nad poprawką nr 10.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Poprawka nr 10 to jest poprawka komisji gospodarki…

Dyrektor Departamentu Elektroenergetyki i Gazu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska Paweł Pikus:

Panie Przewodniczący, a czy mogę mieć pytanie, dlaczego ta poprawka została wykluczona? Jakie jest uzasadnienie?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda:

Ta poprawka została wykluczona z tego względu, że grupa poprawek, która zmierzała do rezygnacji z uzależniania prawa do dodatku od wymienionych rodzajowo głównych źródeł gospodarstwa domowego, wchodziła w konflikt z poprawką sformułowaną jako poprawka nr 8. Ona również dotyczy art. 6 ust. 2, skreślone są tam wyrazy, zaś poprawka nr 7 nadaje pełne brzmienie ust. 2. Dziękuję.

(Dyrektor Departamentu Elektroenergetyki i Gazu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska Paweł Pikus: Jeśli mogę…)

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Proszę bardzo.

Dyrektor Departamentu Elektroenergetyki i Gazu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska Paweł Pikus:

Tyle że poprawka nr 8 jest poprawką stricte legislacyjną, zaś poprawka nr 7 jest poprawką mocno merytoryczną, która mocno ingeruje w tekst tego art. 6 ust. 2. Zatem teraz będzie tak, że…

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Czy pan dyrektor mógłby wytłumaczyć różnicę?

(Dyrektor Departamentu Elektroenergetyki i Gazu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska Paweł Pikus: Już wyjaśniam.)

Jaka jest intencja poprawki nr 7?

Dyrektor Departamentu Elektroenergetyki i Gazu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska Paweł Pikus:

Tak. Intencja poprawki nr 7 jest bardzo daleko idąca, ponieważ ona uszczegóławia, w jaki sposób kredyty na potrzeby i gwarancje Skarbu Państwa, które mają być przyznawane przez BGK, mają być procedowane. Przykładowo wprowadza ona takie rozwiązanie, że minister właściwy do spraw energii akceptuje regulamin udzielania kredytów w ramach linii kredytowej przedstawiony przez BGK, czego wcześniej nie było, doprecyzowuje też, że dotyczy ona przedsiębiorcy i jego wniosku, o ile w innej instytucji finansowej nie uzyskał on takiego finansowania, w szczególności nie uzyskał kredytu zabezpieczonego poręczeniem i gwarancją, czego też nie ma w dzisiejszym projekcie ustawy, a co było wartością dodaną tej poprawki i było też przedmiotem uzgodnień pomiędzy Ministerstwem Finansów, BGK i Ministerstwem Klimatu i Środowiska, wszystko po to, żeby te gwarancje Skarbu Państwa były jak najbardziej operacyjne. I teraz to, czego ja się obawiam, to to, że poprawka legislacyjna, która zmienia tylko kolejność wyrazów, wykluczy możliwość głosowania nad poprawką mocno merytoryczną, której treść wynika z uzgodnień pomiędzy instytucjami.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Myślę, że to wymaga wyjaśnienia, prawda?

Panie Mecenasie, proszę, że tak powiem… Wydaje się, że ta poprawka… Proszę bardzo.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda:

Poprawka nr 8 nie jest poprawką legislacyjną, jest konsekwencją rezygnacji z koncepcji, która zakłada przyznanie prawa do dodatku jedynie gospodarstwom domowym, które korzystają z węgla kamiennego, a także brykietu i peletu zawierających co najmniej 85% węgla kamiennego. Nie jest to również zamiana wyrazów, jest to skreślenie wyrazów „w szczególności na potrzeby zakupu i rozliczenia węgla kamiennego”. Dziękuję.

(Senator Maria Koc: Wydaje się, że jest to poprawka dalej idąca i trzeba nad nią głosować.)

(Dyrektor Departamentu Elektroenergetyki i Gazu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska Paweł Pikus: Jeśli mogę… Ja rozumiem pewną…)

(Senator Maria Koc: …ustalaliśmy i komisja gospodarki ją przegłosowała.)

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Na posiedzeniu komisji budżetu ta kwestia w ogóle nie była przez rząd podnoszona, prawda? Myśmy…

(Senator Maria Koc: Ale na posiedzeniu komisji gospodarki…)

Ja to rozumiem, tak, tyle że prosiliśmy też o różne sugestie i propozycje rządu, które należałoby… Ja nie neguję tej poprawki, tylko po prostu mówię, że ona… Pan dyrektor był na posiedzeniu, ta sprawa w ogóle nie była podnoszona na posiedzeniu komisji gospodarki narodowej, a myśmy w tej sprawie byli zdecydowanie otwarci.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Proszę?

(Dyrektor Departamentu Elektroenergetyki i Gazu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska Paweł Pikus: Na posiedzeniu komisji gospodarki była poruszana.)

Tak, mówię o komisji budżetu. Na posiedzeniu komisji budżetu nie była poruszana.

(Senator Maria Koc: Ale w komisji gospodarki była, uszanujcie to państwo.)

My szanujemy wszystkich, a szczególnie komisję gospodarki narodowej i panią przewodniczącą. Ja tylko mówię, że ta sprawa nie była ze strony rządu zgłaszana jako ważna, prawda? I dotyczy ona…

(Senator Maria Koc: Ale jest teraz.)

Jest, jest, ja to rozumiem. Dlatego też zastanawiam się, jak ewentualnie z tego wybrnąć. Czy ta kwestia…

(Senator Maria Koc: Skoro ta jest dalej idąca…)

No, tutaj muszą się wypowiedzieć… Nie chcę się wypowiedzieć… Ja też widzę, że ona może być ważna, ale to po prostu wymaga jakiegoś uzgodnienia.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda:

Wysokie Komisje!

Pewnym wyjściem z tego swoistego pata byłoby przegłosowanie przez komisję gospodarki narodowej, ale wyłącznie przez tę komisję, modyfikacji treści poprawki art. 6 ust. 2 w taki sposób, aby nie nadawać pełnego brzmienia art. 6 ust. 2, tylko ograniczyć się do takiej zmiany, która nie wykluczałaby skreślenia wyrazów „w szczególności na potrzeby zakupu i rozliczenia węgla kamiennego”. W innym przypadku nie widzę możliwości głosowania nad tą poprawką, w związku z tym, że została ona wykluczona przez dalej idącą.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Czyli ta poprawka dawałaby możliwość korzystania z tego kredytu także w przypadku innych źródeł ciepła, prawda? Czyli jeżeli ktoś, np. jakaś spółdzielnia mieszkaniowa, korzysta z oleju opałowego czy z gazu, to miałby też możliwość korzystania z tego źródła energii. Tak to rozumiem, Panie Dyrektorze, gdyby została przyjęta ta autopoprawka. Tak?

(Dyrektor Departamentu Elektroenergetyki i Gazu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska Paweł Pikus: Ja powiem tak: poprawki, które zostały…)

Ale czy… Przepraszam. Co by to oznaczało? Czy ta poprawka, którą zasugerował pan mecenas, oznaczałaby to?

Dyrektor Departamentu Elektroenergetyki i Gazu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska Paweł Pikus:

Nie.

(Przewodniczący Kazimierz Kleina: A co ona by oznaczała?)

Oznaczałaby, że trzeba by podzielić tę zmianę w propozycji siódmej tak, aby nie obejmowała ona zmiany zdania, które jest w poprawce ósmej, co prowadziłoby do tego, że poprawki byłyby rozbieżne przedmiotowo i mogły być przegłosowane odrębnie. Ja tak to zrozumiałem.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Czy moja interpretacja jest bardziej prawidłowa, czy nie? Też nie.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda:

Ograniczę się do sformułowania ewentualnej treści poprawki…

(Przewodniczący Kazimierz Kleina: Tak, ale proszę też wyjaśnić, jaki byłby jej sens, bo ja nie…)

Myślę, że przedstawiciel rządu jako właściwy w tym zakresie powinien to uczynić, ponieważ jest to poprawka merytoryczna i ta propozycja nie była zgłaszana przez Biuro Legislacyjne.

Sensem propozycji Biura Legislacyjnego, która jest tylko do rozważenia, jest takie sformułowanie treści poprawki, aby oddawała ona intencje nowego brzmienia art. 6 ust. 2, z tą jedyną różnicą, że nie byłoby tam zawarte sformułowanie „w szczególności na potrzeby zakupu i rozliczenia węgla kamiennego”. W pozostałym zakresie intencja tej poprawki byłaby wyrażona, a tym samym nie byłoby pomiędzy nimi kolizji. Dziękuję.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Panie Dyrektorze?

Dyrektor Departamentu Elektroenergetyki i Gazu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska Paweł Pikus:

Ja to rozumiem tak samo. W takim razie proszę o potwierdzenie pana mecenasa. Chodziłoby o to, żeby zmiana siódma, zaproponowana w niej poprawka nie obejmowała tego zdania „w szczególności na potrzeby zakupu i rozliczenia węgla kamiennego”.

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda: Tak, tego sformułowania.)

Tak. I to prowadziłoby do tego, że przedmiot obu tych poprawek byłby inny, byłyby one rozbieżne, a w związku z tym można by było nad nimi głosować oddzielnie i przyjęcie jednej nie powodowałoby konieczności odrzucenia drugiej.

(Przewodniczący Kazimierz Kleina: Tak jest.)

Pan przewodniczący teraz rozumie, tak?

(Przewodniczący Kazimierz Kleina: Tak jest.)

Chodzi o to, żeby była po prostu rozbieżność przedmiotowa. Wtedy jako rząd w odniesieniu do poprawki nr 7 będziemy mieli stanowisko pozytywne, zaś w odniesieniu do poprawki nr 8, ponieważ ona weszła w zakres tych poprawek, wobec których stanowisko rządu było negatywne, będziemy mieć stanowisko negatywne.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Tak. To jeszcze raz. Ażeby można było ewentualnie wrócić do tej kwestii, to komisja gospodarki narodowej musiałaby dokonać autopoprawki swojej poprawki, tak? A czy to oznacza…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Tak, ale muszę mieć jasność, że wówczas ta linia kredytowa byłaby otwarta dla wszystkich podmiotów, bez względu na to, jaka jest…

Dyrektor Departamentu Elektroenergetyki i Gazu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska Paweł Pikus:

Wtedy przegłosowanie poprawki nr 7 i poprawki nr 8 miałoby taki skutek, że…

(Przewodniczący Kazimierz Kleina: …byłoby teoretycznie dla wszystkich.)

Tak, to byłoby… Tak, tak.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Okej.

Czy pani…

(Dyrektor Departamentu Elektroenergetyki i Gazu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska Paweł Pikus: Jeżeli komisja przykładowo przegłosowałaby…)

W takim razie musicie dokonać tej autopoprawki.

Senator Maria Koc:

Dobrze. To w takim razie w tym nowym sformułowaniu musimy jako komisja gospodarki przegłosować…

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Tylko komisja gospodarki dokonuje autopoprawki w tym duchu, w jakim została przedstawiona przez pana mecenasa, a zaakceptowana przez pana dyrektora.

(Senator Maria Koc: Zatwierdzona przez stronę rządową.)

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda:

Tak. A potem Wysokie Komisje wspólnie głosują już nad zmodyfikowaną poprawką nr 7. Dziękuję.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Tak jest.

(Przewodnictwo obrad obejmuje przewodnicząca Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności Maria Koc)

Przewodnicząca Maria Koc:

Dobrze.

To teraz, Szanowni Państwo, Członkowie Komisji Gospodarki, głosujemy nad autopoprawką, która jest zaakceptowana przez stronę rządową.

Kto z państwa jest za przyjęciem tej autopoprawki? (10)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (2)

Proszę o podanie wyników głosowania.

Przypominam, głosuje tylko komisja gospodarki.

(Senator Kazimierz Kleina: Tylko komisja gospodarki.)

Autopoprawka została przyjęta. Dziękuję.

(Przewodnictwo obrad obejmuje przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów Publicznych Kazimierz Kleina)

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Teraz głosujemy nad poprawką nr 7, już łącznie, tak?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Łącznie, czyli obie komisje, w tym sensie łącznie.

Kto jest za przyjęciem poprawki nr 7 po autopoprawce? (19)

Kto jest przeciw? (0)

Kto wstrzymał się od głosu? (1)

Proszę o podanie łącznych wyników.

19 – za. No pięknie, wynik przyzwoity.

Teraz głosujemy nad poprawką nr 8, prawda?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Tak, ósma już została przyjęta. Dobrze.

W tej chwili poprawka nr 10.

Proszę może omówić nam tę poprawkę.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda:

Poprawka nr 10 zmierza do przyznania Radzie Ministrów prawa do umorzenia w całości lub części na wniosek ministra finansów wierzytelności Skarbu Państwa, które powstały z tytułu udzielonej gwarancji przedsiębiorstwom energetycznym. W aktualnym brzmieniu ust. 9 stanowi, że jeżeli odzyskanie wierzytelności Skarbu Państwa nie jest możliwe, Rada Ministrów może to uczynić. Dziękuję.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Czy są jakieś pytania w odniesieniu do tej poprawki?

Senator Paweł Arndt.

Senator Paweł Arndt:

Chciałbym wiedzieć, jaka jest różnica. Ja rozumiem, że Skarb Państwa nie będzie umarzał pożyczek wtedy, kiedy są one możliwe do spłacenia, tylko w przypadku, gdy to jest niemożliwe. Tak że tak nie do końca rozumiem treść tej poprawki.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Pani Minister?

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska Anna Łukaszewska-Trzeciakowska: Ja oddam głos panu dyrektorowi.)

Proszę.

Dyrektor Departamentu Elektroenergetyki i Gazu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska Paweł Pikus:

Tak. Zgodnie z tą poprawką pierwsza część ustępu została skreślona, w związku z tym rozszerza to możliwość umorzenia przez Radę Ministrów wierzytelności Skarbu Państwa powstałych z tytułu udzielenia gwarancji.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Czyli bez względu na to, czy są one do wyegzekwowania, czy nie. Tak?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Czyli w ogóle bez żadnych warunków?

Dyrektor Departamentu Elektroenergetyki i Gazu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska Paweł Pikus:

Dokładnie tak. Tu chodzi o większą elastyczność po stronie rządu w odniesieniu do tych zobowiązań ciepłowni.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Tyle że w tym chyba nie ma elastyczności, jest po prostu bezwarunkowe umarzanie.

Dyrektor Departamentu Elektroenergetyki i Gazu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska Paweł Pikus:

Nie, nie, jest zapisane, że Rada Ministrów może umorzyć.

(Głos z sali: Może.)

(Senator Maria Koc: Może, czyli nie musi.)

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

A jak komisja budżetu… Tak pytam o komisję budżetu, bo to…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Tak? To przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawki nr 10? (16)

Kto jest przeciw? (2)

Kto się wstrzymał od głosu? (4)

Proszę o podanie łącznych wyników.

16 – za, 2 – przeciw, 4 się wstrzymało.

Poprawka otrzymała poparcie połączonych komisji.

I teraz poprawka numer?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda:

Teraz powinniśmy głosować nad poprawkami nr 16, 17, 18, 20, 21, 23 i 28, które skreślają wszystkie przepisy omawianej ustawy niedotyczące problematyki dodatku węglowego. Dziękuję.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Proszę bardzo, stanowisko rządu.

Dyrektor Departamentu Elektroenergetyki i Gazu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska Paweł Pikus:

Negatywne.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem tych poprawek? (11)

Kto jest przeciw? (10)

Kto się wstrzymał od głosu? (0)

Proszę o podanie łącznych wyników.

11 – za, 10 – przeciw.

Poprawki otrzymały poparcie połączonych komisji.

I kolejna poprawka.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda:

Obecnie powinniśmy głosować nad poprawkami nr 19 i 29, które w ocenie Biura Legislacyjnego wykraczają poza materię ustawy, nowelizując ustawę o finansach publicznych. Dziękuję.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Proszę bardzo, czy mogłaby pani minister wyjaśnić nam te poprawki?

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska Anna Łukaszewska-Trzeciakowska: Ja przekażę głos panu dyrektorowi.)

Proszę.

Dyrektor Departamentu Elektroenergetyki i Gazu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska Paweł Pikus:

To jest doprecyzowanie ustawy o finansach publicznych w zakresie tej możliwości, którą daliśmy w art. 6. Dzisiaj ustawa o finansach publicznych w art. 212 mówi o tym, co ustawa budżetowa określa. W pkcie 7 stanowi, że określa kwotę wydatków przypadających do spłaty w danym roku budżetowym zgodnie z zawartą umową z tytułu poręczenia gwarancji udzielonych przez jednostkę samorządu terytorialnego. Tymczasem tutaj chodzi o kwotę wydatków na spłatę przypadających w danym roku budżetowym zgodnie z zawartą umową wymagalnych zobowiązań z tytułu udzielonych przez jednostkę samorządu terytorialnego poręczeń i gwarancji. Kwestia jest bardziej formalna, chodzi o to, żeby odzwierciedlić te gwarancje, które są… które będą podnoszone dla ciepłowni, również w ustawie budżetowej.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Ale jest ona wprowadzana w sposób, który budzi wątpliwości.

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem tych poprawek? (10)

Kto jest przeciw? (10)

Kto się wstrzymał od głosu? (1)

Proszę o podanie łącznych wyników.

10 – za, 10 – przeciw.

Czyli poprawki nie otrzymały poparcia połączonych komisji.

Kolejna poprawka.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda:

Ostatnie głosowanie obejmuje poprawki nr 25 i 26, które zmierzają do zapewnienia spójności przepisów normujących wpłaty na rachunek Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg z przepisami ustawy o finansach publicznych oraz ustawy o działach administracji rządowej. Dziękuję.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

A jaki to ma związek z ustawą o dodatku węglowym?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda:

Związku nie ma, jednakże przepisy te były przedmiotem projektu ustawy wniesionego do Sejmu przez Radę Ministrów i są przedmiotem ustawy przekazanej Senatowi, a zatem ta problematyka nie wykracza poza materię ustawy. Dziękuję.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Czy mogłaby pani minister wytłumaczyć istotę tych poprawek?

Dyrektor Departamentu Elektroenergetyki i Gazu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska Paweł Pikus:

Istota poprawek jest bardzo formalna, chodzi o doprecyzowanie. Dzisiaj w przepisach w odniesieniu do możliwości przekazania środków na Fundusz Zapasów Interwencyjnych i Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg jest napisane, że to dysponent składa wniosek do ministra właściwego do spraw budżetu. Ta poprawka zmierza tylko i wyłącznie do zmiany podmiotu, który składa wniosek, ponieważ tymi dysponentami nie są ministrowie właściwi do spraw poszczególnych części budżetowych, oni nie mogą składać wniosków do ministra właściwego do spraw budżetu. W związku z tym zmiana zmierza do zmiany dysponenta na ministra właściwego do spraw energii bądź ministra właściwego do spraw transportu w odniesieniu do każdego z tych funduszy, tak aby można było przeprowadzić całą operację. Dziękuję.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Proszę bardzo, czy są do tego jakieś uwagi?

(Senator Maria Koc: Głosujemy.)

Nie ma.

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawek nr 25 i 26? (11)

Kto jest przeciw? (7)

Kto się wstrzymał od głosu? (4)

Proszę o podanie łącznych wyników.

Szkoda, że ministerstwo nie przedstawiło także tych wątpliwości na posiedzeniu komisji budżetu, wówczas moglibyśmy je przedyskutować, a tak to wszystko jest po prostu takie… Jest to chaotyczne. Czy państwo nie wiedzieliście o tym? Czy to pojawiło się w nocy? Pytam, bo myśmy wieczorem rozmawiali, a rano państwo to przygotowaliście. No, retoryczne pytanie. Po prostu zawsze jest lepiej, gdy w takich sprawach się współpracuje.

Proszę o podanie wyników.

(Głos z sali: Jeszcze 7 sekund.)

7 sekund. Dobrze.

Po prostu niektóre sprawy można łatwo, w prosty sposób załatwiać. Prawda?

11 – za, 7 – przeciw.

Poprawki uzyskały poparcie.

To były ostatnie poprawki.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Tak, uzyskały, uzyskały.

To były ostatnie poprawki.

Senatorem sprawozdawcą był senator… Aha, ja byłem.

(Senator Maria Koc: Ty byłeś i ja, to teraz ty…)

Aha, dobrze. Zapomniałem, że to ja byłem sprawozdawcą.

Tak że tutaj pani senator przewodnicząca sugeruje, żebym był sprawozdawcą, więc przyjmuję to i postaram się sprawnie przedstawić sprawozdanie.

Bardzo dziękuję pani minister, panu dyrektorowi…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Nie. W sprawie tej drugiej ustawy? Aha, to też jest inicjatywa, też związana z klimatem i energią.

(Senator Maria Koc: Ale my już nie?)

Wy nie. Komisji gospodarki dziękujemy i cieszymy się, zawsze z radością przyjmujemy to…

(Senator Maria Koc: Dziękujemy bardzo.)

…że możemy tutaj z wami być i pracować, działać.

(Senator Maria Koc: My również. Dziękujemy, Panie Przewodniczący.)

Dziękuję.

Zamykam posiedzenie.

(Koniec posiedzenia o godzinie 8 minut 56)