Narzędzia:
Wspólne posiedzenie Komisji Obrony Narodowej (nr 32), Komisji Infrastruktury (nr 92) w dniu 29-06-2022
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– wspólne posiedzenie Komisji Obrony Narodowej (32.)

oraz Komisji Infrastruktury (92.)

w dniu 29 czerwca 2022 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy o transporcie materiałów niebezpiecznych drogą powietrzną (druk senacki nr 745, druki sejmowe nr 2308, 2313 i 2313-A).

(Początek posiedzenia o godzinie 9 minut 00)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Komisji Obrony Narodowej Jarosław Rusiecki)

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Dzień dobry państwu. Witam państwa bardzo serdecznie. Witam panie i panów senatorów, witam naszych gości na posiedzeniu połączonych Komisji Obrony Narodowej oraz Komisji Infrastruktury.

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie ustawy o transporcie materiałów niebezpiecznych drogą powietrzną (druk senacki nr 745, druki sejmowe nr 2308, 2313 i 2313-A)

W porządku dzisiejszych obrad jest rozpatrzenie ustawy o transporcie materiałów niebezpiecznych drogą powietrzną; druk senacki nr 745 oraz druki sejmowe nr 2308, 2313 i 2313-A.

Witam państwa bardzo serdecznie i pozwolę sobie przywitać naszych gości, którzy dość licznie przybyli na nasze posiedzenie. Witam pana Łukasza Chaberskiego, zastępcę dyrektora Departamentu Lotnictwa w Ministerstwie Infrastruktury, który dzisiaj reprezentuje rząd; witam bardzo serdecznie pana dyrektora. Witam panią Magdalenę Porzycką, naczelnik wydziału w Departamencie Lotnictwa w Ministerstwie Infrastruktury. Witam bardzo serdecznie panią Renatę Rychter, dyrektor Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury. Witam bardzo serdecznie panią Magdalenę Sokołowską, głównego specjalistę w Departamencie Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury, oraz panią Monikę Straczuk, również głównego specjalistę w Departamencie Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury. Witam serdecznie pana Grzegorza Kuzkę, zastępcę dyrektora Departamentu Prawnego w Ministerstwie Infrastruktury. Witam panią Joannę Sikorską, zastępcę dyrektora Departamentu Operacyjno-Lotniczego w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego. Witam bardzo serdecznie panią Małgorzatę Iwanowską, naczelnik wydziału w Departamencie Prawno-Legislacyjnym w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego. Bardzo serdecznie witam pana pułkownika Pawła Bratkowskiego, zastępcę szefa Szefostwa Służby Ruchu Lotniczego Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej. Witam bardzo serdecznie pana Marcina Prucnala, który reprezentuje Biuro Sieci i Logistyki w Poczcie Polskiej. Witam bardzo serdecznie pana Marka Młodzianowskiego, kierownika Działu Zarządzania Bezpieczeństwem w Poczcie Polskiej. Witam także: pana kierownika Jerzego Bogdalika z Biura Współpracy Międzynarodowej i Filatelistyki Poczty Polskiej; pana Piotra Fredę, również reprezentującego Pocztę Polską, Centrum Poczta Polska Ochrona; Karola Sieczaka, radcę prawnego w Polskiej Agencji Atomistyki; pana Adriana Jakowiuka, głównego specjalistę z Państwowej Agencji Atomistyki. Witam serdecznie panią Marię Rainczuk, specjalistę kontroli państwowej w Najwyższej Izbie Kontroli w Departamencie Infrastruktury. Witam bardzo serdecznie panią Danutę Drypę, głównego legislatora z Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Jak państwo widzicie, jest nas bardzo wielu na dzisiejszym posiedzeniu.

(Głos z sali: Tylko powiem, że ładniejsza cześć jest…)

Tak, ładniejsza część jest większością.

Szanowni Państwo, chcę jeszcze tylko poinformować, że nasze posiedzenie odbywa się również w sposób zdalny. Są senatorowie, którzy w ten sposób biorą udział w posiedzeniu komisji. Witam państwa bardzo serdecznie.

Nie przedłużając, poprosiłbym o wprowadzenie do ustawy pana dyrektora Łukasza Chaberskiego.

Bardzo proszę, Panie Dyrektorze.

Zastępca Dyrektora Departamentu Lotnictwa w Ministerstwie Infrastruktury Łukasz Chaberski:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Wysokie Komisje! Panie i Panowie Senatorowie!

Obowiązujące przepisy krajowe w obszarze transportu materiałów niebezpiecznych drogą powietrzną mają charakter rozproszony i odnoszą się jedynie do wybranych aspektów tego zagadnienia. Ze względu na to zachodzi potrzeba uregulowania tej problematyki w sposób kompleksowy w celu pełnej implementacji do krajowego porządku prawnego Załącznika 18 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r., oraz stanowiących uszczegółowienie postanowień tego załącznika Instrukcji Technicznych Bezpiecznego Transportu Materiałów Niebezpiecznych Drogą Powietrzną, a także w celu zwiększenia bezpieczeństwa w regulowanym obszarze. Dlatego rząd zaproponował, sporządził projekt ustawy w tym zakresie, który m.in. określa: zasady nadzoru prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz prezesa Państwowej Agencji Atomistyki nad przestrzeganiem przepisów z zakresu transportu materiałów niebezpiecznych droga powietrzną w lotnictwie cywilnym; zasady nadzoru ministra obrony narodowej nad wykonywaniem lotów cywilnych statków powietrznych z materiałami niebezpiecznymi na potrzeby Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej z lotnisk wojskowych i na lotniska wojskowe; obowiązki operatorów lotniczych, wyznaczonych operatorów pocztowych i nadawców w zakresie transportu materiałów niebezpiecznych drogą powietrzna; zasady przeprowadzania szkoleń i egzaminów dla osób biorących udział w transporcie materiałów niebezpiecznych drogą powietrzną oraz zasady uzyskiwania uprawnień instruktorów prowadzących szkolenia; sposób informowania o wypadkach oraz innych zdarzeniach z materiałami niebezpiecznymi; kary pieniężne za naruszenie przepisów i opłaty za czynności urzędowe wykonywane przez prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego i prezesa Państwowej Agencji Atomistyki.

Jeśli chodzi o skutki finansowe proponowanej ustawy, to ze względu na przewidziane w projekcie rozszerzenie zakresu zadań prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego planowane jest zwiększenie części 39 budżetu państwa o środki niezbędne do sfinansowania kosztów zatrudnienia w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego 3 nowych pracowników. W latach 2022–2031 maksymalny limit wydatków będących skutkiem finansowym ustawy został określony na kwotę 3,5 miliona zł. W pierwszym roku ze względu na planowane wejście w życie ustawy w trakcie trwającego roku to jest mniej, a w kolejnych latach to będzie po 370 tysięcy zł rocznie. Jednocześnie szacuje się, że wpływy do budżetu państwa z tytułu wprowadzonych opłat i kar przewyższą planowane wydatki.

To tyle tytułem wprowadzenia. Oczywiście jesteśmy otwarci i gotowi – tak jak pan przewodniczący przedstawiał, jesteśmy szeroką koalicją ekspertów w zakresach, których dotyczy ustawa – żeby odpowiedzieć na wszystkie pytania. Dziękuję.

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Dziękuję bardzo panu dyrektorowi.

Nim rozpoczniemy dyskusję, poproszę o ocenę legislacyjną projektu panią mecenas Danutę Drypę z Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Bardzo proszę, Pani Mecenas.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Danuta Drypa:

Dziękuję.

Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!

Ja postaram się esencjonalnie przedstawić treść uwag Biura Legislacyjnego. Zasadnicze zastrzeżenia budzi tryb, w jakim zostały wprowadzone 2 przepisy, tj. przepisy art. 51 i 52. Te przepisy wprowadzają odpowiednio zmianę w ustawie z dnia 2 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, a także w ustawie z dnia 23 marca br. o szczególnych regulacjach w zakresie transportu i gospodarki morskiej w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium Ukrainy. Przepisy te zostały dodane na etapie drugiego czytania w Sejmie, co, jak wielokrotnie podkreślał Trybunał Konstytucyjny, stanowi naruszenie procesu legislacyjnego, tzn. niedochowanie wymogu przeprowadzenia 3 czytań, a także przekroczenie zakresu przedmiotowego poprawki.

Oprócz tych zastrzeżeń natury konstytucyjnej zastrzeżenie jest też takie, że te 2 przepisy nie spełniają również wymogów określonych w zasadach techniki prawodawczej, tj. wymogu, który mówi o tym, iż ustawa nie może zmieniać lub uchylać przepisów regulujących sprawy, które nie należą do jej zakresu przedmiotowego lub podmiotowego bądź też z nimi się nie wiążą. Przedmiotowa ustawa dotyczy regulacji związanych z transportem materiałów niebezpiecznych drogą powietrzną, a zmiany, które są wprowadzane w art. 51 i 52… Pierwsza z nich określa m.in. katalog podmiotów, którym będą udzielane informacje o wpisach do ewidencji osób kierujących pojazdami w określony sposób, a druga ma na celu przedłużenie okresu pobytu kierowcy, który jest obywatelem Republiki Białorusi i wykonuje określony rodzaj transportu na terytorium naszego kraju. Tak więc po prostu te wprowadzane regulacje nie są powiązane tematycznie z zasadniczym przedmiotem ustawy.

Pozostałe zastrzeżenia, które zostały zawarte w opinii Biura Legislacyjnego, mają charakter czysto legislacyjny.

Jedna z tych uwag dotyczy art. 50. Jest to przepis, który wprowadza zmiany w ustawie – Prawo lotnicze. Jedna ze zmian w szeregu przepisów ustawy – Prawo lotnicze zamieszcza odesłanie do nowej ustawy, czyli do ustawy z 23 czerwca 2022 r. o transporcie materiałów niebezpiecznych drogą powietrzną, odsyła do przepisów tej ustawy. Zgodnie z zasadami techniki prawodawczej, jeżeli odesłanie do aktu normatywnego następuje po raz pierwszy, należy przytoczyć pełny tytuł tej ustawy wraz z adresem publikacyjnym. W tym momencie to będzie hipotetyczne, ponieważ nie wiemy, jaka będzie pozycja w Dzienniku Urzędowym. Propozycja Biura Legislacyjnego byłaby taka, aby rozważyć propozycję poprawki, która powodowałaby, iż w pierwszym odesłaniu byłyby zastosowane te wymogi wynikające z zasad techniki prawodawczej.

Kolejna uwaga dotyczy już kwestionowanego art. 51. Niemniej jednak, gdyby te przepisy nadal miały funkcjonować, w opinii Biura Legislacyjnego w dodawanym w art. 51 artykule 17b… W ust. 1 we wprowadzeniu do wyliczenia znajduje się odesłanie do ewidencji, o której mowa w art. 17. W opinii Biura Legislacyjnego to odesłanie należy uściślić, ponieważ o ewidencji jest mowa w art. 17 ust. 1. I do tego zmierza propozycja poprawki.

Ostatnia z uwag, która również dotyczy art. 51, odnosi się do wyrażenia, które znalazło się w art. 17b w ust. 3, a mianowicie wyrazów „z zastrzeżeniem ust. 4”. Zastrzeżenia, które określają wzajemną relację przepisów, formułuje się tylko wtedy, gdy relacja ta jest nieoczywista, i co do zasady nie należy formułować zastrzeżeń w obrębie jednej podstawowej jednostki redakcyjnej albo następujących po sobie podstawowych jednostek redakcyjnych, w szczególności jeżeli te jednostki znajdują się w obrębie tej samej jednostki systematyzacyjnej, a taka sytuacja ma miejsce w tym przypadku. Propozycja zmierza do rozważenia przyjęcia poprawki, która by wykreślała sformułowanie „z zastrzeżeniem ust. 4”. Dziękuję.

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Dziękuję bardzo, Pani Mecenas, za wypowiedź i ocenę legislacyjną projektu.

Poproszę pana dyrektora, i ewentualnie ekspertów, o odniesienie się.

Bardzo proszę.

Zastępca Dyrektora Departamentu Lotnictwa w Ministerstwie Infrastruktury Łukasz Chaberski:

To ja może zacznę.

Panie Przewodniczący, jeśli chodzi o poprawki, które zostały wprowadzone do ustawy na etapie prac w Sejmie, to, że tak powiem, możemy je oceniać merytorycznie, a jeśli chodzi o tryb, o którym mówiła pani mecenas, to nie będziemy zajmować stanowiska.

Jeśli chodzi o te kwestie czysto legislacyjne, to wydaje się, że to są tylko pewne technikalia, które w żaden sposób nie wpływają na czytelność i jasność przepisów, tak więc bym proponował nie uwzględniać tych poprawek przedstawionych przez Biuro Legislacyjne.

A jeśli chodzi o merytoryczne aspekty tych przepisów dotyczących transportu drogowego, to jeśli pan przewodniczący pozwoli, oddałbym głos pani dyrektor Renacie Rychter, która merytorycznie może je ocenić.

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Dziękuję.

Bardzo proszę, Pani Dyrektor.

Dyrektor Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury Renata Rychter:

Szanowny Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!

Bardzo dziękuję za udzielenie głosu.

Pozwolę sobie odnieść się do zarzutu czy uwagi pani mecenas dotyczącej braku powiązania przedmiotowego z ustawą już uchwaloną przez Sejm o przewozie towarów niebezpiecznych drogą powietrzną. Otóż my znajdujemy takie powiązanie tematyczne, przedmiotowe. Co prawda przewóz towarów niebezpiecznych regulowany tą ustawą dotyczy tylko jednego rodzaju transportu, oczywiście transportu lotniczego, jednak proszę mieć na uwadze, że przy przewozach towarów niebezpiecznych – tutaj głównie chodzi nam o paliwa – jest pewien cały łańcuch dostaw i bardzo istotną rolę w tym łańcuchu dostaw odgrywa także transport drogowy. To paliwo jest następnie z lotnisk odbierane także jednostkami samochodowymi. W związku z tym te poprawki, które zostały uchwalone przez Sejm, dodane do ustawy, mają na celu przede wszystkim walkę z ogromnymi niedoborami na rynku pracy kierowców zawodowych w transporcie drogowym, które pojawiły się w związku z agresją Rosji na Ukrainę. Dotyczą one przede wszystkim obywateli Ukrainy, bo tych kierowców najwięcej pracuje u polskich przewoźników drogowych, ok. 110 tysięcy, ta liczba robi wrażenie. Drugą liczną grupą są obywatele Białorusi – 25–26 tysięcy kierowców. Oni mają ogromny problem, dlatego że w momencie, kiedy kończy im się dokument legalizujący pobyt – chodzi głównie o wizy i pozwolenia na pracę, do których aneksem, załącznikiem jest karta pobytu – nie mogą wrócić do kraju w celu wyrobienia, uzyskania wizy. W związku z tym jedna z tych poprawek wprowadza mechanizm pozwalający ipso iure na przedłużenie dokumentów legalizujących pobyt także tych obywateli. Okresy obowiązywania są tożsame z okresami dotyczącymi obywateli Ukrainy. A zatem jest tu związek poprzez wywiedzenie, że przewozy towarów niebezpiecznych, głównie paliw, dotyczą także całego łańcucha dostaw, a jednym z elementów tego łańcucha jest właśnie transport drogowy.

Druga poprawka ma ogromny wpływ na bezpieczeństwo przewozu towarów niebezpiecznych, ponieważ dotyczy procedury karania, wzmocnionego karania i sankcjonowania tych kierowców, którzy dopuścili się tzw. recydywy. W tym zakresie jest konieczność wprowadzenia dostępu organów, które są upoważnione do nakładania grzywien w drodze mandatów karnych, do ewidencji, która jest prowadzona przez Policję. M.in. chodzi tutaj o system fotoradarowy i dostęp Inspekcji Transportu Drogowego, która będzie mogła mieć dostęp w sposób zautomatyzowany, czyli w drodze teletransmisji danych, do tychże informacji. Bardzo dziękuję.

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Dziękuję bardzo, Pani Dyrektor.

Czy ktoś z państwa ekspertów jeszcze chciałby się odnieść?

Skoro nie, to chciałbym rozpocząć dyskusję.

Kto z państwa senatorów chciałby…

(Senator Artur Dunin: Mam jedno pytanie do pani dyrektor.)

Bardzo proszę.

Senator Artur Dunin:

Pani Dyrektor, skoro, tak jak pani twierdzi, to wszystko się łączy, to dlaczego na etapie prac w ministerstwie i uzgodnień międzyresortowych państwo tego nie zamieściliście w ustawie, tylko musiało być to dorzucone, niezgodnie z konstytucją, z praktyką konstytucyjną, podczas drugiego czytania?

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Dziękuję bardzo, Panie Senatorze.

Bardzo proszę, pani dyrektor Renata Rychter.

Dyrektor Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury Renata Rychter:

Szanowny Panie Senatorze, powody są bardzo prozaiczne. Otóż ta ustawa była procedowana już od dłuższego czas. Tak naprawdę okoliczności w postaci zmieniającej się rzeczywistości wymusiły pracę nad odpowiednimi przepisami prawa. Jeszcze na etapie, kiedy wprowadzano specjalne, szczególne regulacje, które miały dotyczyć obywateli Ukrainy, czyli mowa tutaj głównie o kierowcach z Ukrainy, nie było problemu z obywatelami Białorusi. Tak że ta dynamika problemów – mogę tak dzisiaj powiedzieć – w dostawie paliw spowodowała, że stało się to dopiero na tym etapie, najwcześniejszym z możliwych. Ja oczywiście rozumiem uwagę pani mecenas i wątpliwości pana senatora, ale po prostu takie jest prawdziwe uzasadnienie. Bardzo dziękuję.

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Bardzo dziękuję, Pani Dyrektor.

Pan przewodniczący. Bardzo proszę, Panie Senatorze.

Senator Stanisław Lamczyk:

Dziękuję bardzo.

Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!

Ja mam 2 pytania. Oczywiście nie będę tu mówił o formie, bo rzeczywiście wprowadzanie poprawek w drugim czytaniu godzi w dobrą legislację. Ale skąd się bierze kwota związana z ustawą, te 3,5 miliarda zł… nie… tak, właśnie kwota 3,5 miliarda zł?

I druga sprawa. Opóźniono wejście w życie tej ustawy, mianowicie wchodzi ona w życie od października, nie od sierpnia, i dlatego tę legislację można było wprowadzić w sposób naprawdę przejrzysty, tak, że nie budziłaby żadnych uwag i sprzeciwów. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.

Bardzo proszę, Panie Dyrektorze.

Zastępca Dyrektora Departamentu Lotnictwa w Ministerstwie Infrastruktury Łukasz Chaberski:

Panie Przewodniczący, wydaje mi się, że w OSR jest mowa o 3,5 milionie zł i to są koszty związane z zatrudnieniem w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego osób, które będą pod względem administracyjnym te kwestie obsługiwać.

A jeśli chodzi o termin wejścia w życie, to była jedna z uwag w ramach prac w Sejmie, gdyż wcześniej zaproponowane wejście w życie 1 sierpnia nie pozwalało na dochowanie terminów konstytucyjnych zarówno dla Senatu, jak i później dla pana prezydenta. Wynikał on też poniekąd z uwag i próśb podnoszonych głównie przez przedstawicieli Poczty Polskiej, bo jest obowiązek dokonania przeszkolenia pracowników i wskazywali oni, że 1 sierpnia to jest termin, do którego nie będzie możliwe dokonanie takiej ilości szkoleń pracowników. Dlatego poprawką poselską termin wejścia w życie ustawy został określony na 1 października. Dziękuję.

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Dziękuję bardzo.

Kto z państwa senatorów czy ekspertów chciałby jeszcze zabrać głos? Czy są jakieś zgłoszenia zdalne?

(Głos z sali: Nie ma.)

Skoro nie ma głosów, pozostaje nam przejść do głosowania nad ustawą.

Bardzo proszę, pan przewodniczący.

Senator Artur Dunin:

Przed przystąpieniem do głosowania ja bym przejął poprawki pani mecenas zgłoszone do art. 21. Zastanawiam się bardzo mocno, ale to może podejmiemy decyzję później, podczas drugiego czytania na sali plenarnej, co do wykreślenia art. 51 i 52, jednak teraz przejmuję poprawki pani mecenas. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Pani Mecenas, proszę o ustosunkowanie się do głosu pana senatora…

Ale wcześniej jeszcze pan senator Jerzy Czerwiński.

Senator Jerzy Czerwiński:

Panowie Przewodniczący, składam wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Dziękuję bardzo.

(Głos z sali: Przegłosujemy najpierw, jako dalej idący, wniosek o przyjęcie bez poprawek.)

Tak, to jest wniosek najdalej idący, więc…

Ale jeszcze poprosiłbym na koniec pana dyrektora o podsumowanie, jaka jest opinia strony rządowej.

Bardzo proszę.

Zastępca Dyrektora Departamentu Lotnictwa w Ministerstwie Infrastruktury Łukasz Chaberski:

Jako strona rządowa wnosimy, proponujemy, prosimy, żeby komisja przyjęła ustawę. Ze względu na wagę, istotę przepisów, które w niej są zawarte, jest istotne, żeby ustawa została przyjęta przez parlament, jak najszybciej weszła w życie i żeby te przepisy, zarówno te dotyczące stricte transportu materiałów niebezpiecznych drogą powietrzną, jak i te dotyczące transportu drogowego, weszły w życie. Tak więc wnosimy o przyjęcie tej ustawy.

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Dziękuję bardzo, Panie Dyrektorze.

Zatem najpierw wniosek, który zgłosił pan senator Jerzy Czerwiński, o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem wniosku? Proszę o podniesienie ręki.

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Proszę o podanie wyników głosowania razem z wynikami głosowania zdalnego.

6 głosów za, 8 – przeciw, nikt się nie wstrzymał.

Dziękuję bardzo. Wniosek został odrzucony.

Drugi wniosek, który jest związany z wprowadzeniem poprawek.

Kto z państwa senatorów jest za…

(Głos z sali: Czy poprawki można przegłosować łącznie?)

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Danuta Drypa:

Panie Przewodniczący, te poprawki należy przegłosować oddzielnie.

(Przewodniczący Jarosław Rusiecki: Aha, przepraszam.)

To znaczy może inaczej: one mają charakter doprecyzowująco-legislacyjny, nie są ze sobą powiązane. Jeżeli będzie zgoda państwa senatorów, to oczywiście można je przegłosować łącznie. Ale nie są ze sobą powiązane. Dziękuję.

(Głos z sali: Czyli można.)

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

To proponuję na tym etapie łączne przegłosowanie tych poprawek.

Bardzo proszę, kto jest za wnioskiem o przyjęcie ustawy z poprawkami?

(Głos z sali: Poprawek.)

Przepraszam, poprawek.

Kto jest za przyjęciem poprawek?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Proszę o podanie wyników głosowania uwzględniających wszystkich senatorów biorących udział w głosowaniu.

8 głosów za, 6 – przeciw, nikt się nie wstrzymał.

Wniosek został przyjęty.

Pozostaje nam, Szanowni Państwo…

(Głos z sali: Przegłosować całość.)

Aha, przepraszam, tak.

Kto jest z państwa za przyjęciem ustawy w całości? Kto jest za?

(Głos z sali: Z poprawkami.)

Tak, z poprawkami.

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Łączne wyniki…

13 głosów za, jednogłośnie za.

Dziękuję bardzo. Ustawa wraz z poprawkami została przyjęta jednogłośnie.

Pozostaje nam wyznaczyć senatora sprawozdawcę.

Kto z państwa senatorów…

(Głos z sali: Proponuję przewodniczącego.)

A ja może zaproponuję pana senatora wnioskodawcę, jeśli pan senator…

Senator Artur Dunin:

Dobrze, przyjmuję, oczywiście, Panie Przewodniczący.

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Bardzo dziękuję. Dziękuję panu senatorowi. Dziękuję państwu senatorom, dziękuję państwu ekspertom, panu dyrektorowi. Dziękuję państwu bardzo.

Zamykam posiedzenie komisji.

(Koniec posiedzenia o godzinie 9 minut 28)