Narzędzia:
Wspólne posiedzenie Komisji Obrony Narodowej (nr 27), Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności (nr 99) w dniu 09-03-2022
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– wspólne posiedzenie Komisji Obrony Narodowej (27.)

oraz Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności (99.)

w dniu 9 marca 2022 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 38. posiedzeniu Senatu do ustawy o zmianie ustawy o obrocie z zagranicą towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, a także dla utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa oraz ustawy o Agencji Mienia Wojskowego.

(Początek posiedzenia o godzinie 17 minut 15)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Komisji Obrony Narodowej Jarosław Rusiecki)

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Dzień dobry państwu.

Rozpoczynam wspólne posiedzenie Komisji Obrony Narodowej oraz Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności.

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 38. posiedzeniu Senatu do ustawy o zmianie ustawy o obrocie z zagranicą towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, a także dla utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa oraz ustawy o Agencji Mienia Wojskowego

Przedmiotem obrad komisji jest ustawa o zmianie ustawy o obrocie z zagranicą towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, a także dla utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa oraz ustawy o Agencji Mienia Wojskowego.

Witam bardzo serdecznie na posiedzeniu pana ministra Michała Wiśniewskiego, podsekretarza stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii, wraz ze współpracownikami. Witam pana Jana Pawelca, dyrektora Departamentu Obrotu Towarami Wrażliwymi i Bezpieczeństwa Technicznego. Witam panią mecenas Joannę Sauter-Kunach, dyrektora Departamentu Prawnego. Witam bardzo serdecznie panią Anetę Mijal, zastępcę dyrektora Departamentu Prawnego w Ministerstwie Rozwoju i Technologii. Bardzo serdecznie witam panią mecenas Beatę Mandylis, głównego legislatora w Kancelarii Senatu.

Szanowni Państwo, posiedzenie jest transmitowane w internecie i ma charakter hybrydowy. Uczestniczą w nim też parlamentarzyści w sposób zdalny.

W czasie posiedzenia plenarnego zostały zgłoszone dwa wnioski: wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek i wniosek o wprowadzenie poprawki, która została zgłoszona przez pana senatora Martynowskiego. Ten wniosek był konsultowany, jeśli mogę tak powiedzieć, szerzej, bo zarówno z ministerstwem, jak i z klubami, niemniej chciałbym poprosić pana przewodniczącego Marka Martynowskiego o zreferowanie poprawki.

Senator Marek Martynowski:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Szanowni Państwo!

Tak jak powiedział pan przewodniczący, to było opracowywane ponad podziałami politycznymi. Poprawka, która została złożona przeze mnie w trakcie posiedzenia Senatu, była niestety modyfikowana. Po tych modyfikacjach chciałbym złożyć autopoprawkę. Nie ukrywam pewnych rzeczy, bo przecież państwo dobrze wiecie, że ja się tym tematem akurat nie zajmuję. Chcę być szczery w stosunku do państwa. Czuwał nad tym minister razem z senatorami. Wspólnie chcieliśmy złożyć jak najlepszą poprawkę. I jeśli pan przewodniczący mi pozwoli, to oddałbym głos panu ministrowi i on by się wypowiedział na temat tej autopoprawki i poprawki.

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Bardzo dziękuję.

Panie Przewodniczący, chciałbym też przywitać obecnego wśród nas pana senatora Krzysztofa Kwiatkowskiego, z którym szerzej konsultowaliśmy tę poprawkę.

Bardzo proszę, Panie Ministrze, o szczegółową czy bardziej szczegółową informację o zgłoszonej poprawce w tej niezwykle ważnej sprawie.

Bardzo proszę.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii Michał Wiśniewski:

Szanowny Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!

Bardzo serdecznie dziękuję, że ta autopoprawka jest procedowana ponad podziałami. Chciałbym w tej chwili przedstawić główne zarysy autopoprawki. Nie chcę tutaj ukrywać, że zostały jeszcze zrobione poprawki do poprawek, korekty do autopoprawki. Robione są one przez legislatorów z biura senackiego, więc za chwilkę będziemy mieć zmienioną wersję. Żeby iść dalej, pozwolę sobie w tej chwili opowiedzieć o głównych punktach, artykułach.

Szanowni Państwo, zależy nam na tym, żeby hełmy oraz kamizelki kuloodporne, które mają atesty wojskowe i policyjne, jak również ochraniacze do twarzy, kończyn i innych części ciała, na 2 miesiące były wyłączone z ustawy o obrocie towarami oraz technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, a także dla utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa.

Teraz chciałbym przedstawić dwa artykuły, które będziemy zmieniać. Zaznaczam jeszcze raz, bardzo mocno akcentując, że byłoby to na okres 2 miesięcy od wejścia w życie niniejszej ustawy. Do czego ta ustawa będzie uprawniała obywateli?

Po pierwsze, przez 2 miesiące od wejścia w życie ustawy będziemy mieli prawo jako obywatele do wywozu i tranzytu na terytorium Ukrainy – i tylko na terytorium Ukrainy – sprzętu opancerzonego lub ochronnego, konstrukcji oraz ich elementów składowych, oznaczonych w przepisach wydanych na podstawie art. 6a ust. 3 ustawy zmienianej w art. 1 kategorią LU 13. Nie będziemy stosować przez te 2 miesiące… To jest dyrektywa i ustawa, o której mówiłem dzisiaj z rana. Mówimy tutaj o prawie międzynarodowym.

Po drugie, będziemy mogli zakupić w celu wywozu na terytorium Ukrainy kamizelki kuloodporne, hełmy wojskowe i policyjne, ochraniacze twarzy, kończyn i innych części ciała, o których mowa w art. 61 ust. 9 ustawy z dnia 13 czerwca 2019 r. o wykonywaniu działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym. Nie będziemy stosować przepisów ustawy przez 2 miesiące.

Art. 2b. Wywóz i tranzyt, o którym mowa w art. 2b pkt 1, lub zakup, o którym mowa w art. 2a pkt 2, mogą być dokonane po uzyskaniu oświadczenia końcowego użytkownika potwierdzonego przez przedstawicielstwo dyplomatyczne Ukrainy w Rzeczypospolitej Polskiej. To jest bardzo ważne, dlatego że zakupu takiego będziemy mogli dokonać tylko i wyłącznie po uzyskaniu oświadczenia potwierdzonego przez przedstawicielstwo dyplomatyczne.

Art. 2c. Przed dokonaniem wywozu lub tranzytu podmiot jest obowiązany zgłosić ministrowi właściwemu do spraw gospodarki – dziś jest to Ministerstwo Rozwoju i Technologii – w formie pisemnej lub w postaci elektronicznej zamiar dokonania wywozu lub tranzytu na terytorium Ukrainy: 1) sprzętu opancerzonego lub ochronnego, konstrukcji oraz ich elementów składowych, o których mowa w art. 2a pkt 1, lub 2) kamizelek kuloodpornych, hełmów wojskowych i policyjnych, ochraniaczy twarzy, kończyn i innych części ciała, o których mowa w art. 2a pkt 2.

Art. 2d. Dokonując zgłoszenia, o którym mowa w art. 2c, podmiot wskazuje: oznaczenie podmiotu zgłaszającego, adres siedziby lub adres miejsca zamieszkania, określenie produktu i jego ilości, oznaczenie podmiotu uprawnionego do odbioru oraz oznaczenie końcowego użytkownika. Dziękuję.

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Bardzo dziękuję.

Pan senator Krzysztof Kwiatkowski. Bardzo proszę.

Senator Krzysztof Kwiatkowski:

Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!

Ja chciałbym gorąco podziękować za możliwość wspólnej pracy z legislatorami i z przedstawicielami strony rządowej. Cieszę się, że ta formuła… Problem, który mieliśmy do rozwiązania, dotyczący, umownie mówiąc, skutecznego, szybkiego, efektywnego dostarczania przedmiotów ochrony osobistej dla żołnierzy, zostanie jak najszybciej rozwiązany poprzez poprawkę do projektu rządowego, który już mamy. W tym momencie jest to najszybsza możliwa procedura. Dzięki temu także, realizując ideę, która jest zawarta w projekcie ustawy senackiej, nie będziemy musieli jej dalej procedować. Z satysfakcją odnotowuję, że tę pracę wykonaliśmy wspólnie, ponad podziałami politycznymi. Chciałbym za to ciepło i serdecznie podziękować i ze swojej strony przekonać państwa do przyjęcia poprawki. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Dziękuję bardzo, Panie Senatorze.

Jak rozumiem, Panie Ministrze… Czy poza tym drukiem, którym dysponujemy…Czy są prace nad dostarczeniem senatorom nowego druku, czy to jest już druk końcowy?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii Michał Wiśniewski:

Nie, nie. Tak jak wspomniałem, Panie Przewodniczący, w tej chwili są dokonywane korekty. Bardziej są to korekty redakcyjne, ponieważ są pewne błędy, literówki. W jednym punkcie, chyba w art. 2a, będzie doprecyzowanie…

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

To może zapytam wprost, Panie Ministrze. Ile czasu potrzeba, żebyśmy mieli taki druk, który moglibyśmy przegłosować?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii Michał Wiśniewski:

Panie Przewodniczący, nie więcej niż 15 minut.

(Głos z sali: To możemy ogłosić przerwę.)

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Czy ktoś się zgłaszał…

(Senator Krzysztof Kwiatkowski: Chodzi o to, żebyśmy to doprecyzowali, bo…)

Ale czy ktoś się zgłaszał? Nie.

Czy pan senator Kwiatkowski chciałby jeszcze coś dodać?

Senator Krzysztof Kwiatkowski:

Ja chciałbym tylko powiedzieć jedną rzecz. Cała praca była prowadzona z udziałem legislatorów z Biura Legislacyjnego. Mieści się to wszystko w formie dopuszczalnej autopoprawki do poprawki, którą zgłosił senator Martynowski. Od strony formalnej oczywiście możemy nad tym głosować.

(Głos z sali: Ogłosimy przerwę i tyle.)

Jeżeli można ewentualnie państwa prosić… Nie wiem, czy nie mogłaby to być przerwa nawet ciut dłuższa, półgodzinna. W tym czasie odbyłoby się posiedzenie Komisji Ustawodawczej.

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Są równolegle posiedzenia komisji

Jest godzina 17.25. Ogłaszam przerwę do godziny 18.05. Dziękuję bardzo.

(Przerwa w obradach)

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Myślę, że możemy powrócić do obrad połączonych komisji, Komisji Obrony Narodowej oraz Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności.

Chciałbym bardzo serdecznie podziękować za bardzo intensywną pracę państwu mecenasom z Biura Legislacyjnego Senatu, pani mecenas i panu mecenasowi, jak również współpracownikom pana ministra Wiśniewskiego.

Szanowni Państwo, przed nami jest druk po korektach redakcyjnych. Ja jeszcze raz poproszę pana ministra o krótkie zreferowanie tematu. Jeśli będą pytania, to po tym krótkim zreferowaniu będę prosił o udzielenie na nie odpowiedzi przez pana ministra.

Bardzo proszę, Panie Ministrze.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii Michał Wiśniewski:

Dziękuję serdecznie, Panie Przewodniczący.

Szanowni Państwo!

Pozwolę sobie przeczytać dokładnie poprawkę ze zmianami, które zostały naniesione. Po tych zmianach poprawka będzie miała dokładnie takie brzmienie. Czytam.

Po art. 2 dodaje się art. 2a–2d w brzmieniu: „Art. 2a. W okresie dwóch miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy stosuje się do: 1) wywozu i tranzytu na terytorium Ukrainy sprzętu opancerzonego lub ochronnego, konstrukcji oraz ich elementów składowych, oznaczonych w przepisach wydanych na postawie art. 6a ust. 3 ustawy zmienianej w art. 1 kategorią LU 13, nie stosuje się przepisów tej ustawy; 2) nabycia w celu wywozu na terytorium Ukrainy kamizelek kuloodpornych, hełmów wojskowych i policyjnych, ochraniaczy twarzy, kończyn i innych części ciała, nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 13 czerwca 2019 r. o wykonywaniu działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym.

Art. 2b. Wywóz i tranzyt, o których mowa w art. 2a pkt 1, lub nabycie, o którym mowa w art. 2a pkt 2, mogą być dokonane po uzyskaniu oświadczenia końcowego użytkownika potwierdzonego przez przedstawicielstwo dyplomatyczne Ukrainy w Rzeczypospolitej Polskiej.

Art. 2c. Przed dokonaniem wywozu lub tranzytu podmiot, o którym mowa w art. 3 pkt 8a ustawy zmienianej w art. 1, jest obowiązany zgłosić ministrowi właściwemu do spraw gospodarki, w formie pisemnej lub w postaci elektronicznej, zamiar dokonania wywozu lub tranzytu na terytorium Ukrainy: 1) sprzętu opancerzonego lub ochronnego, konstrukcji oraz ich elementów składowych, o których mowa w art. 2a pkt 1, lub 2) kamizelek kuloodpornych, hełmów wojskowych i policyjnych, ochraniaczy twarzy, kończyn i innych części ciała, o których mowa w art. 2a pkt 2.

Art. 2d. Dokonując zgłoszenia, o którym mowa w art. 2c, podmiot, o którym mowa w art. 3 pkt 8a ustawy zmienianej w art. 1, wskazuje: 1) oznaczenie podmiotu zgłaszającego, adres siedziby albo adres miejsca zamieszkania; 2) określenie produktu i jego ilości; 3) oznaczenie końcowego użytkownika”. Koniec poprawki.

Teraz, jeżeli mogę, chciałbym powiedzieć kilka rzeczy od siebie, wyprzedzając pytania, które mogą się pojawić. Takie zgłoszenia, które dostaniemy… Co się z dalej z nimi stanie? Chciałbym tutaj poinformować i zadeklarować Wysokiej Komisji, że w Ministerstwie Rozwoju i Technologii zostanie przygotowana wewnętrzna procedura, w uzgodnieniu z Ministerstwem Finansów oraz z podległymi celnikami, która będzie określała, w jaki sposób będziemy dostarczać takie dokumenty do celników przez te 2 miesiące, żeby to wszystko dokonywało się płynnie, tak jak jest to dzisiaj.

Jak państwo zauważyliście, w art. 2a pkt 2 jest nowe sformułowanie. Jest to słowo „nabycie”. Nabycie, tak jak tutaj zauważyli państwo legislatorzy, ma szerszy kontekst formalnoprawny niż zakup, dlatego została tutaj wprowadzona zmiana i jest słowo „nabycie”.

Jestem do państwa dyspozycji, jeżeli są jakieś pytania.

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Dziękuję bardzo, Panie Ministrze.

Teraz mam pytanie do państwa legislatorów. Jakiś komentarz? Nie. Bardzo dziękuję.

Poproszę o pytania do pana ministra.

(Senator Władysław Komarnicki: To wszystko jest tak oczywiste, Panie Przewodniczący, że powinniśmy już głosować. My od samego początku byliśmy za.)

(Głos z sali: Tak.)

Jeśli państwo nie macie pytań…

Ja rozumiem, Pani Mecenas, że w dalszym ciągu aktualny jest wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek i że to nad nim teraz zagłosujemy. Dopiero w następnej kolejności będziemy głosować nad przyjęciem zaproponowanych poprawek, jak rozumiem. Tak? Dziękuję bardzo.

Szanowni Państwo, składam wniosek o głosowanie nad przyjęciem ustawy bez poprawek.

Kto z państwa jest za?

Kto jest przeciw?

(Głos z sali: Przeciw poprawkom?)

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Kto się wstrzymał?

Wobec tego chciałbym poinformować, że wniosek o przyjęcie…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

A, przepraszam. Jeszcze osoby z sieci, tak.

(Głos z sali: 1 – za, 12 – przeciw, 2 senatorów się wstrzymało.)

Dziękuję bardzo.

Wobec tych wyników stwierdzam, że wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek został odrzucony.

Stawiam wniosek o przyjęcie poprawek, które zostały zgłoszone przez pana senatora Martynowskiego.

Kto jest za? Proszę o podniesienie ręki.

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

(Głos z sali: 15 – za, 0 – przeciw, 1 senator się wstrzymał.)

Dziękuję bardzo.

Wobec tego, że było 15 głosów za przyjęciem poprawek, nikt nie był przeciw i 1 senator wstrzymał się od głosu, stwierdzam, że naszą rekomendacją będzie przyjęcie ustawy z poprawkami.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Nie widzę senatora sprawozdawcy z pierwszego czytania, czyli pana senatora Piechy. Skoro go nie ma, to ja podejmę się przedstawienia sprawozdania na plenarnym posiedzeniu, oczywiście jeśli państwo nie wniesiecie sprzeciwu.

(Głos z sali: Nie wniesiemy.)

To dziękuję bardzo.

Chciałbym jeszcze raz bardzo serdecznie podziękować panu ministrowi, pani mecenas i panu mecenasowi z Biura Legislacyjnego Senatu oraz współpracownikom pana ministra za intensywną pracę. Dziękuję państwu bardzo.

Zamykam posiedzenie połączonych Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności oraz Komisji Obrony Narodowej.

Dziękuję bardzo.

(Koniec posiedzenia o godzinie 18 minut 24)