Narzędzia:
Wspólne posiedzenie Komisji Obrony Narodowej (nr 26), Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności (nr 97) w dniu 08-03-2022
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– wspólne posiedzenie Komisji Obrony Narodowej (26.)

oraz Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności (97.)

w dniu 8 marca 2022 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o obrocie z zagranicą towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, a także dla utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa oraz ustawy o Agencji Mienia Wojskowego (druk senacki nr 646, druki sejmowe nr 2057 i 2059).

(Początek posiedzenia o godzinie 16 minut 09)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Komisji Obrony Narodowej Jarosław Rusiecki)

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Chciałbym państwa powitać i rozpocząć wspólne posiedzenie Komisji Obrony Narodowej oraz Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności Senatu Rzeczypospolitej.

Chciałbym państwa poinformować, że nasze posiedzenie jest transmitowane w internecie.

Na samym początku chciałbym też zadać pytanie, czy na sali znajdują się osoby wykonujące zawodową działalność lobbingową w rozumieniu ustawy o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa. Nie widzę takich osób.

Bardzo dziękuję.

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o obrocie z zagranicą towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, a także dla utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa oraz ustawy o Agencji Mienia Wojskowego (druk senacki nr 646, druki sejmowe nr 2057 i 2059)

Szanowni Państwo, przedmiotem dzisiejszych obrad na wspólnym posiedzeniu komisji jest rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o obrocie z zagranicą towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, a także dla utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa oraz ustawy o Agencji Mienia Wojskowego. Ustawa jest zawarta w druku senackim nr 646 oraz w drukach sejmowych nr 2057 i 2059.

Chciałbym powitać na dzisiejszym posiedzeniu połączonych komisji pana ministra Wojciecha Skurkiewicza, sekretarza stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej.

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Wojciech Skurkiewicz: Dzień dobry.)

Witam bardzo serdecznie pana ministra Michała Wiśniewskiego, podsekretarza stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii. Witam bardzo serdecznie panią Agnieszkę Bolestę, prezesa Agencji Mienia Wojskowego. Witam pana Jana Pawelca, dyrektora Departamentu Obrotu Towarami Wrażliwymi i Bezpieczeństwa Technicznego z Ministerstwa Rozwoju i Technologii. Witam bardzo serdecznie panią Anetę Mijal, zastępcę dyrektora Departamentu Prawnego w Ministerstwie Rozwoju i Technologii. Witam posła sprawozdawcę ustawy, pana posła Krzysztofa Tchórzewskiego. Witam bardzo serdecznie panią mecenas Beatę Mandylis, głównego legislatora w Biurze Legislacyjnym, autorkę opinii do ustawy. Witam państwa senatorów uczestniczących w obradach komisji w sali nr 217, jak również tych państwa senatorów, którzy uczestniczą w obradach w sposób zdalny.

Poproszę o przedstawienie ustawy pana ministra Michała Wiśniewskiego, podsekretarza stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii.

Bardzo proszę, Panie Ministrze.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii Michał Wiśniewski:

Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!

Celem projektowanej ustawy jest wprowadzenie zmian umożliwiających usprawnienie procedur dotyczących obrotu towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym, w szczególności w przypadku wystąpienia zagrożenia bezpieczeństwa i obronności państwa, realizacji interesów narodowych Rzeczypospolitej Polskiej w dziedzinie bezpieczeństwa narodowego, wypełniania jej zobowiązań międzynarodowych, a także udzielania pomocy i wsparcia podmiotom prawa międzynarodowego publicznego.

Obrót towarami o znaczeniu strategicznym jest realizowany na podstawie zezwoleń wydawanych przez ministra właściwego do spraw gospodarki. Podmioty realizujące dostawy wymienionych towarów mają obowiązek uzyskać od ministra właściwego do spraw gospodarki zezwolenie na ich wywóz. Na podstawie obowiązujących przepisów do wniosku o udzielenie zezwolenia wymienione podmioty są obowiązane dołączać certyfikat importowy lub oświadczenie końcowego użytkownika wystawione przez odbiorcę docelowego towaru.

Projektowane zmiany polegają na dokonaniu wyłączeń w przepisach ustawy o obrocie w celu umożliwienia niedołączania do wniosku o wywóz oświadczenia odbiorcy docelowego oraz certyfikatu importowego w sytuacji: nieodpłatnego przekazywania siłom zbrojnym państw obcych produktów podwójnego zastosowania i uzbrojenia przez ministra obrony narodowej – podstawą takiego uzyskania będzie uchwała Rady Ministrów; udostępnienia produktów podwójnego zastosowania i uzbrojenia z zasobu rezerw strategicznych przez Rządową Agencję Rezerw Strategicznych w drodze decyzji prezesa Rady Ministrów.

Szanowni Państwo, zmiana ma charakter kluczowy dla zapewnienia ciągłości zgodnego z prawem przekazywania naszym sojusznikom wsparcia w zakresie uzbrojenia i towarów podwójnego zastosowania, a więc dla realizacji żywotnych interesów bezpieczeństwa Rzeczypospolitej Polskiej. Zmiana może mieć zasadnicze znaczenie szczególnie w sytuacji, gdy końcowy użytkownik, z powodów niezależnych od siebie, nie będzie w stanie wystawić wymaganego obecnie prawem certyfikatu importowego oraz oświadczenia końcowego użytkownika.

Zwracam się z prośbą do Wysokiej Komisji o nadanie tej legislacji rygoru najwyższej pilności. Dziękuję.

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Dziękuję bardzo panu ministrowi.

Czy pan minister Skurkiewicz chciałby coś dodać z perspektywy Ministerstwa Obrony Narodowej?

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Wojciech Skurkiewicz:

Nie, dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący. Jeżeli będą jakiekolwiek pytania i wątpliwości, będziemy starali się je rozwiewać.

Jeżeli chodzi o ministra obrony narodowej, to tutaj chodzi głównie o art. 2 i o doprecyzowanie zapisu art. 92, który jest dziś w obiegu prawnym, w ustawie o Agencji Mienia Wojskowego. Doprecyzowujemy i wskazujemy zapisy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady. Numer tego rozporządzenia to 2021/821, jest to rozporządzenie z dnia 20 maja 2021 r. Tutaj jest to doprecyzowanie, które dotyczy Agencji Mienia Wojskowego.

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Bardzo dziękuję panu ministrowi.

Bardzo proszę o zabranie głosu panią mecenas Beatę Mandylis, autorkę opinii prawnej do procedowanej ustawy.

Bardzo proszę, Pani Mecenas.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Beata Mandylis:

Bardzo dziękuję.

Szanowni Państwo!

Niniejsza ustawa, jak wynika z załączonej do uzasadnienia ustawy oceny skutków regulacji, nie była przedmiotem uzgodnień, konsultacji i opiniowania, nie była przedmiotem rozpatrzenia przez Stały Komitet Rady Ministrów ani nawet przez komisję prawniczą. Niestety na skutek tego, że nie była ona dyskutowana z prawnikami, zaistniała tu pewna ułomność, która nie ma charakteru merytorycznego. Biuro Legislacyjne wypowiada się na temat strony legislacyjno-prawnej aktów prawnych przekazanych do Senatu. Chciałabym przedstawić pewną problematyczną kwestię, która powinna zostać przez państwa senatorów rozważona i wzięta pod uwagę, tak aby mieli państwo pełną świadomość co do uchwalanej ustawy, tego, co ona zawiera i co sobą reprezentuje.

Jeżeli chodzi o akt prawny, który tutaj mamy, to jest to przede wszystkim nowelizacja ustawy o obrocie z zagranicą towarami, technologiami i usługami. Zmieniana ustawa, ustawa matka, tak to się nazywa, w art. 2 stanowi, że obrót z zagranicą towarami, technologiami i usługami jest dozwolony w Rzeczypospolitej na zasadach określonych w rozporządzeniu Rady Wspólnot Europejskich nr 428 z 2009 r. W art. 3 w pkcie 1 zawarta jest definicja produktów podwójnego zastosowania, która odnosi się właśnie do rozporządzenia nr 428/2009. To rozporządzenie w ustawie matce jest przytaczane wielokrotnie, kilkadziesiąt razy w różnych przepisach, w związku z czym praktycznie tak jakby cała ustawa odnosi się do rozporządzenia, które utraciło moc 9 września 2021 r. Z tym samym dniem weszło w życie nowe rozporządzenie z 2021 r., które rzeczywiście, jak tutaj przedstawia ministerstwo, jako akt prawa Unii Europejskiej może być stosowane przed prawem krajowym zgodnie z naszą konstytucją. W tym wypadku ma to miejsce, ponieważ prawo krajowe praktycznie utraciło znaczenie w zakresie, w jakim odnosi się do rozporządzenia z 2009 r., które utraciło moc. Kwestia jest taka: podstawowym, drobnym, dostrzeżonym przeze mnie na początku błędem jest to, że po wejściu w życie niniejszej nowelizacji w ustawie pojawią się dwie różne definicje tego samego przedmiotu, czyli definicje produktu podwójnego zastosowania. W art. 3 pkt 1 będzie jedna definicja, która będzie odnosiła się do starego, nieaktualnego rozporządzenia, a w art. 9 będzie druga definicja tego samego, która będzie odnosiła się do nowego rozporządzenia.

Jeżeli chodzi o ewentualne poprawki, to musiałyby one, Szanowni Państwo, polegać na tym, żeby w całej ustawie o obrocie towarami i technologiami wnieść w miejsce starego rozporządzenia nowe rozporządzenie. Są to poprawki, które zgodnie z orzecznictwem Trybunału Konstytucyjnego wykraczają poza zakres poprawek dopuszczalnych na tym etapie postępowania legislacyjnego, wobec czego wydaje się, że nawet gdyby państwo senatorowie byli skłonni wprowadzać takie poprawki, to niestety Senat nie byłby uprawniony do ich przyjęcia. No cóż. To tyle. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Bardzo dziękuję, Pani Mecenas.

Czy pan minister chciałby się ustosunkować do tych uwag?

Pan minister Skurkiewicz jako pierwszy, a później pan minister Wiśniewski.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Wojciech Skurkiewicz:

Szanowni Państwo, jedna kluczowa kwestia i wyjaśnienie, które się państwu należy. Z tego, co wiem, wynika, że ministerstwo…

(Głos z sali: Bliżej mikrofonu.)

Jeszcze bliżej? Dobrze.

…Ministerstwo Rozwoju i Technologii pracuje już nad aktem prawnym, który będzie konsumował uwagi, o których wspomniała pani mecenas. Ale proszę mieć świadomość, że ta ustawa jest podyktowana potrzebą… może „potrzebą chwili” to złe słowa, ale tym, co dzieje się za naszą wschodnią granicą. Chodzi o przekazywanie stronie ukraińskiej, również ukraińskiemu wojsku wspomnianych produktów, towarów podwójnego zastosowania. Konkretnie chodzi o kamizelki kuloodporne i hełmy, które przekazujemy i które w oparciu o dotychczasowe przepisy musiałyby być… zakończenie tej procedury musiałoby wiązać się z przedstawieniem oświadczenia końcowego użytkownika, jak również certyfikatu importowego. Dziś, Szanowni Państwo, jest to w praktyce niemożliwe do uzyskania i niemożliwe do zrealizowania.

Proszę mieć świadomość, że ta zmiana jest podyktowana tym, że mamy taką, a nie inną sytuację, że są określone potrzeby, które dziś realizujemy. Ja przypomnę również, że wsparcie dla strony ukraińskiej, dla wojska ukraińskiego odbywa się… Wszelkie donacje odbywają się w oparciu o uchwałę Rady Ministrów, bo to Rada Ministrów podejmuje kolegialnie decyzje o przekazaniu. Oczywiście są to z reguły dokumenty o charakterze niejawnym, bo, jak państwo zdajecie sobie sprawę, ta pomoc jest bardzo rozbudowana i wieloaspektowa. Zgadzając się po części z uwagą pani mecenas, proszę, by mieli państwo na względzie tę kwestię.

Dla wyjaśnienia dodam, że my próbujemy sobie radzić w sposób pośredni. Chyba możemy to powiedzieć, Panie Ministrze. Nie powiem, że robimy to w sposób hybrydowy, ale rzeczywiście w sposób pośredni. Namiastką – stosujemy to w oparciu o te zamówienia – jest dziś oświadczenie, które jest prezentowane przez attaché wojskowego Ukrainy na terenie Rzeczypospolitej Polskiej. Ale, jak mówię, to jest namiastka. Musimy mieć takie przepisy prawa, żebyśmy byli w tym zakresie odpowiednio zabezpieczeni.

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Dziękuję bardzo.

Pan minister Michał Wiśniewski. Bardzo proszę.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii Michał Wiśniewski:

Pani Mecenas, doprecyzowując tutaj to, co powiedział pan minister Skurkiewicz, chciałbym powiedzieć…

(Przewodniczący Jarosław Rusiecki: Panie Ministrze, poproszę bliżej mikrofonu.)

…że z moich informacji wynika, że my mamy dokument zaakceptowany przez RCL. Chyba że zostałem wprowadzony w błąd, ale nie sądzę. Było to konsultowane. To jest raz.

Dwa. Co do dalszych pani uwag pozwolę sobie przekazać głos pani mecenas Mijal.

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Bardzo proszę.

Zastępca Dyrektora Departamentu Prawnego w Ministerstwie Rozwoju i Technologii Aneta Mijal:

Bardzo dziękuję, Panie Ministrze.

Aneta Mijal, Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Szanowna Komisjo! Szanowni Państwo!

Uprzejmie proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.

Ustawa, którą rozpatrujemy w toku prac komisji, była procedowana w trybie odrębnym. Jak słusznie powiedziała pani mecenas, ten tryb nie obejmował pewnych etapów procesu legislacyjnego, niemniej jednak takie działanie jest dozwolone na podstawie uchwały Rady Ministrów – Regulamin pracy Rady Ministrów w przypadku, kiedy waga i pilność sprawy wymaga, żeby pominąć pewne etapy procesu legislacyjnego. Niemniej jednak w toku prac i przed rozpatrzeniem projektu, przed wniesieniem projektu pod obrady Rady Ministrów Rządowe Centrum Legislacji uzgodniło ten projekt. Ministerstwo Obrony Narodowej oraz Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji też zaakceptowały ten projekt. Na późniejszym etapie Rada Ministrów przyjęła wszystkie nasze wyjaśnienia i również przyjęła projekt.

Jeżeli chodzi o kwestie pojęciowe, to faktycznie procedowana ustawa odwołuje się w dwóch przypadkach do nowego rozporządzenia, które obowiązuje bezpośrednio. Posługujemy się już w tym momencie tą definicją. Ta definicja, podobnie jak w starym rozporządzeniu, odsyła do konkretnego rozumienia przepisów dotyczących produktów podwójnego zastosowania, do samego rozporządzenia. Na grunt ustawy my nie przeniesiemy samej definicji, tylko odesłanie do odpowiedniego przepisu.

Obowiązująca ustawa o obrocie z zagranicą towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym zawiera wprawdzie odesłanie do nieobowiązującego już rozporządzenia, niemniej jednak, tak jak wyjaśnił pan minister Skurkiewicz, my cały czas prowadzimy proces legislacyjny. W tym nowym projekcie, w nowej ustawie oczywiście naprawimy te odesłania. Będą tam odesłania do nowego rozporządzenia.

Szanowni Państwo, ponieważ zastał nas stan wojny, przepisy dopuszczają pomoc podmiotom prawa międzynarodowego. Żeby jak najbardziej uprościć procedury i nieść pomoc naszym sąsiadom z Ukrainy, zdecydowaliśmy się, ze względu właśnie na tę wyjątkową sytuację i konieczność pilnego podjęcia działań, wprowadzić odwołania w ustawie do już obowiązującego rozporządzenia, ale tylko w takim zakresie, w jakim są one konieczne, tak żeby nie naruszyć systemu, w bardzo ograniczonym zakresie. Robimy to właśnie dlatego, żeby była możliwa realizacja celu naszej ustawy. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Dziękuję bardzo.

Szanowni Państwo, ja bym poprosił na tym etapie, żebyśmy zakończyli już to wyjaśnianie, bo każdy z nas zdaje sobie sprawę, co jest istotą rzeczy, jaki trudny jest to moment dla tych wszystkich, którym chcemy nieść pomoc. Chciałem tylko przedstawić informację, że Sejm na swoim czterdziestym dziewiątym posiedzeniu w dniu 3 marca uchwalił tę ustawę bez poprawek – 453 posłów głosowało za, nikt nie był przeciw i nikt się nie wstrzymał.

Chciałbym rozpocząć w tym momencie dyskusję. Jako pierwszy zapisał się do głosu w sposób zdalny pan senator Bogdan Zdrojewski.

Bardzo proszę, Panie Senatorze.

Senator Bogdan Zdrojewski:

Dziękuję bardzo.

Ja czasami bywam czepialski, przepraszam bardzo, ale wydaje mi się, że w tym wypadku, ze względu na kontekst, w jakim jesteśmy, czyli konieczności reagowania bardzo szybko i bardzo sprawnie, liczą się nie dni, ale godziny. Uważam, że powinniśmy przyjąć ustawę bez poprawek, tak aby jak najszybciej można było reagować, krótko mówiąc, pomagać naszym południowowschodnim sąsiadom. W Ukrainie dzieje się bardzo wiele. To są gigantyczne dramaty i każda zwłoka, w mojej ocenie, niesie ze sobą koszty życia i zdrowia. Ja nie będę zgłaszać żadnych poprawek, będę wspierać ustawę przede wszystkim z tą intencją. Wiem dobrze, że zakres tej propozycji jest szerszy i obejmuje większą liczbę spraw, ale generalnie rzecz biorąc, uważam, że powinniśmy reagować jak najszybciej, jak najsprawniej, bez zbędnej zwłoki.

Dodam jedną rzecz. Rozumiem Biuro Legislacyjne, zawsze to biuro cenię i wspieram, ale wydaje mi się, że konsekwencje tych dwóch interpretacji, które pojawiają się na skutek odniesień, nie będą groźne, nie będą jakieś druzgocące w ewentualnych skutkach. Z tego też powodu moja opinia jest właśnie taka. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Dziękuję bardzo panu ministrowi za głos i dziękuję panu senatorowi za zgłoszony wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Bardzo proszę. Pan senator Robert Mamątow.

Senator Robert Mamątow:

Dziękuję bardzo.

Ja chciałem zgłosić taki sam wniosek. Popieram wniosek pana senatora Zdrojewskiego.

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Bardzo dziękuję.

Pan senator Jerzy Czerwiński. Bardzo proszę.

Senator Jerzy Czerwiński:

Panowie Przewodniczący! Wysokie Komisje! Szanowni Goście!

Ja mam dwa konkretne pytania.

Pierwsze jest związane z terminami czy też pojęciami, które są użyte w nowelizacji. Mianowicie w zmienianym pkcie 4 w lit. b jest termin „nieodpłatne przekazywanie uzbrojenia”, a w lit. c – „udostępnianie uzbrojenia”. To jest oczywiście w treści, bez tych wszystkich ozdobników. Pytanie: czym się różnią te dwa tryby i czy takie sformułowanie może umożliwić przekazywanie w procedurze uproszczonej, bo tak to rozumiem, np. samolotów myśliwskich?

I druga kwestia. Czy pojęcie „siły zbrojne”, które jest użyte w ustawie, obejmuje także ewentualne formacje partyzanckie i obronę cywilną miast?

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Bardzo dziękuję panu senatorowi. Dziękuję również za postawione pytania, bo odpowiedzi na nie mogą rozwiać wiele wątpliwości.

Bardzo proszę o odpowiedź.

Pan minister Skurkiewicz najpierw.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Wojciech Skurkiewicz:

Ja odpowiem z punktu widzenia ministra obrony narodowej, a później odniesiemy się do wątpliwości legislacyjnych.

Panie Senatorze, mówimy tylko i wyłącznie o produktach, o artykułach podwójnego zastosowania.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Tak, ale proszę pamiętać, że… Nie wywołujmy tutaj jakiejś paniki. Posiedzenia komisji są otwarte i są transmitowane. Tutaj nie wchodzi w grę przekazywanie żadnych samolotów.

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Myślę, że to jest bardzo ważne stwierdzenie w kontekście obserwowania nas przez opinię publiczną i odpowiedzi na tak postawione pytanie.

Bardzo dziękuję panu senatorowi i bardzo dziękuję panu ministrowi.

Jeśli chodzi o kwestie prawne, to bardzo proszę o wyjaśnienie pana ministra Wiśniewskiego.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii Michał Wiśniewski:

Panie Senatorze, w dalszej części będę posiłkował się tutaj wiedzą pani mecenas Mijal.

Co do pierwszego pana pytania, o słowo „nieodpłatne”, to wpisujemy się tutaj dokładnie w art. 92, który mówi o przekazywaniu mienia siłom zbrojnym państw obcych. Ten artykuł mówi tak: „Minister Obrony Narodowej, na podstawie uchwały Rady Ministrów, może, bez pośrednictwa Agencji, przekazywać nieodpłatnie siłom zbrojnym państw obcych wskazanych w tej uchwale produkty podwójnego zastosowania i uzbrojenie” itd. Tu wpisujemy się tylko i wyłącznie w tę uchwałę.

O uzasadnienie poproszę tutaj panią mecenas Mijal.

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Bardzo proszę.

Zastępca Dyrektora Departamentu Prawnego w Ministerstwie Rozwoju i Technologii Aneta Mijal:

Dziękuję bardzo, Panie Ministrze.

Szanowni Państwo! Szanowny Panie Senatorze!

Uprzejmie wyjaśniam, że te dwa różniące się od siebie pojęcia wynikają ze specyfiki i z podporządkowania konkretnym ustawom, do których odsyłamy w procedowanej ustawie.

Jeżeli chodzi o udostępnienie rezerw strategicznych, to w lit. c odwołujemy się wprost do art. 19 ustawy o rezerwach strategicznych. Zgodnie z tą ustawą formą przekazywania konkretnych rezerw jest ich udostępnianie. Tutaj ustawodawca tak konkretnie nazwał czynność polegającą na zwolnieniu rezerw. Tak jak pan minister tutaj wskazał, art. 92 ustawy o Agencji Mienia Wojskowego w przypadku takiego rozdysponowania sprzętu posługuje się pojęciem „nieodpłatne przekazywanie siłom zbrojnym”. Żeby była systemowa spójność, przywołujemy poszczególne pojęcia w ramach odwołania – w lit. c do art. 19 ustawy o rezerwach, a w lit. b do art. 92 ustawy do Agencji Mienia Wojskowego.

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Bardzo dziękuję.

Czy ktoś z państwa senatorów ma pytania?

(Głos z sali: Popieramy.)

Jeśli nie ma innych wniosków, to najpierw chciałbym postawić wniosek dotyczący głosowania nad przyjęciem ustawy bez poprawek.

Kto z państwa senatorów jest za? Proszę o podniesienie ręki.

8 głosów za na sali.

Kto z państwa jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

(Głos z sali: 19 głosów za, jednogłośnie.)

Stwierdzam, że w głosowaniu było 19 głosów za, jednogłośnie.

Ustawa została przyjęta z wnioskiem o poparcie bez poprawek na posiedzeniu plenarnym.

Pozostaje nam wyznaczyć senatora sprawozdawcę. Proponuję, aby pan przewodniczący Wojciech Piecha był senatorem sprawozdawcą.

(Senator Wojciech Piecha: Zgadzam się.)

Bardzo dziękuję.

Bardzo dziękuję panom ministrom, pani mecenas, wszystkich współpracownikom za dzisiejsze uczestnictwo w posiedzeniu senackich Komisji Obrony Narodowej oraz Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności. Dziękuję bardzo.

Zamykam posiedzenie.

(Koniec posiedzenia o godzinie 16 minut 37)