Narzędzia:
Wspólne posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej (nr 125), Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji (nr 142) w dniu 15-12-2021
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– wspólne posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej (125.)

oraz Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji (142.)

w dniu 15 grudnia 2021 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 34. posiedzeniu Senatu do ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z powołaniem Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości.

2. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 34. posiedzeniu Senatu do ustawy o ustanowieniu „Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Ochrony Państwa w latach 2022–2025”, o ustanowieniu „Programu modernizacji Służby Więziennej w latach 2022-2025” oraz o zmianie ustawy o Policji i niektórych innych ustaw.

(Początek posiedzenia o godzinie 8 minut 37)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji Aleksander Pociej)

Przewodniczący Aleksander Pociej:

Witam wszystkich państwa.

Przepraszam za lekkie opóźnienie, ale jeszcze pewne rzeczy ustalaliśmy z przedstawicielami ministerstwa, co powinno przyspieszyć nasze działanie.

Otwieram posiedzenie wspólne Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji w sprawie rozpatrzenia wniosków zgłoszonych na trzydziestym czwartym posiedzeniu Senatu.

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 34. posiedzeniu Senatu do ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z powołaniem Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości

W tej chwili, jako pierwsza, będzie ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku z powołaniem Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości oraz niektórych innych ustaw.

I teraz tak: na prośbę i we współpracy z przedstawicielami ministerstwa zgłosiłem wczoraj poprawkę nr 1. Mówię to po to, żeby było wiadomo, jaki jest stosunek ministerstwa do tej poprawki.

I głosujemy nad nią.

Kto z państwa senatorów jest za poprawką nr 1?

11 osób na sali za.

Kto jest przeciw?

Nie ma głosów przeciw.

Kto się wstrzymał?

Nikt.

Bardzo proszę o doliczenie głosów zdalnych.

(Specjalista w Dziale Koordynacji Prac Senackich w Biurze Prac Senackich w Kancelarii Senatu Marta Rowińska: 16, jednogłośnie za.)

Jednogłośnie poprawka została zaaprobowana.

Poprawka nr 2. Tu również – przypominam – jest zgoda strony rządowej.

Kto z państwa jest za?

Kto jest przeciw?

Nikt.

Kto się wstrzymał?

Na sali nikt.

W sumie 16 osób za, 1 osoba się wstrzymała.

Poprawka uzyskała aprobatę.

Poprawka nr 3. Tu to samo: strona rządowa jest za.

Kto jest za?

Tu 11 osób za.

Kto jest przeciw?

Nie widzę.

Kto się wstrzymał?

Nie widzę.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

No trudno, nie będziemy czekać, jeżeli ktoś tam nie potrafi przycisnąć.

17 osób za, jednogłośnie.

Poprawka przeszła.

Poprawka nr 4. To samo: strona rządowa jest za.

Kto z państwa jest za?

Jednogłośnie na sali za.

(Specjalista w Dziale Koordynacji Prac Senackich w Biurze Prac Senackich w Kancelarii Senatu Marta Rowińska: 16 za, jednogłośnie.)

Jednogłośnie poprawka uzyskała aprobatę.

Poprawka nr 5. Wczoraj ja ją złożyłem z panią senator Sekułą i prosiłem ministerstwo o uargumentowanie, dlaczego chciało, żeby art. 4–6 i art. 10 pkt 1 i 2 oraz art. 17 weszły w życie 14 dni przed wejściem w życie ustawy.

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości Michał Woś: Rozumiem, że można Panie Przewodniczący… Michał Woś.)

Tak. Bardzo proszę.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości Michał Woś:

Panie Przewodniczący, rzeczywiście zależało nam, żeby ustawa, ta część dotycząca kodeksu postępowania karnego, weszła w życie jak najszybciej. Przypomnę państwu senatorom, Wysokiej Komisji, czego to dotyczy, a mianowicie tego, że Sąd Najwyższy w uchwale uznał, że rzeczami nie są środki pieniężne na rachunkach bankowych, i to, można powiedzieć, w sposób daleko idący może niweczyć wiele postępowań przygotowawczych, które są prowadzone, i w fazie in rem, i w fazie ad personam. W związku z tym uchwała Sądu Najwyższego sugerowała, żeby możliwie prędko właściwe przepisy znowelizować. I tutaj te słowa „możliwie prędko” zainspirowały autorów poprawki do tego, żeby rzeczywiście zaproponować to niezwłoczne wejście w życie.

Ale jeżeli jest tak… Z wdzięcznością przyjmujemy stanowisko pana przewodniczącego i to, że całość ustawy w tej części dotyczącej k.p.k. znalazła uznanie także Wysokiej Komisji i pana przewodniczącego, i w takiej sytuacji te 14 dni… Jeżeli teraz, półtora miesiąca czy trochę ponad miesiąc prokuratura i inne organa… No, one wykazały się już taką cierpliwością, więc te 14 dni, dla spójności systemu, nie są gigantyczną przeszkodą – chociaż jest, sprawdziliśmy to, kilkanaście tysięcy zabezpieczeń „na biegu”. Ale, jak mówię, w tej sprawie stanowisko różnych organów ścigania jest takie, że jeszcze przez te 14 dni dadzą radę. Dziękuję uprzejmie.

Czyli poprawkę pozytywnie opiniujemy.

Przewodniczący Aleksander Pociej:

Bardzo, bardzo dziękuję, Panie Ministrze. Wszyscy słyszeli.

W związku z tym pytam: kto z państwa senatorów jest za poprawką nr 5?

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Liczymy, liczymy.

(Specjalista w Dziale Koordynacji Prac Senackich w Biurze Prac Senackich w Kancelarii Senatu Marta Rowińska: 16 głosów za.)

Tak, rozumiem. A czy był ktoś przeciw albo wstrzymał się?

(Specjalista w Dziale Koordynacji Prac Senackich w Biurze Prac Senackich w Kancelarii Senatu Marta Rowińska: Nie, jednogłośnie za.)

Jednogłośnie poprawka została przyjęta przez komisje.

Nie głosujemy nad całością.

Kto był do tej pory sprawozdawcą? Ja. No to rozumiem, że ja nadal nim będę. Dobrze.

(Wesołość na sali)

Dziękuję bardzo.

Punkt 2. porządku obrad: rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 34. posiedzeniu Senatu do ustawy o ustanowieniu „Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Ochrony Państwa w latach 2022–2025”, o ustanowieniu „Programu modernizacji Służby Więziennej w latach 2022-2025” oraz o zmianie ustawy o Policji i niektórych innych ustaw

I teraz możemy przejść do modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Ochrony Państwa.

Chciałbym… Tu znowu moglibyśmy zagłosować łącznie nad 13 poprawkami, ale muszę z tego wspólnego głosowania wyłączyć – i za chwilę państwu powiem dlaczego – poprawkę nr 4. Za chwilę to wytłumaczę. One są z poparciem strony rządowej. Zagłosujemy w tej chwili nad poprawkami nr 1–13, zagłosujemy nad nimi łącznie, oprócz poprawki nr 4…

(Głos z sali: I nr 5.)

I nr 5, przepraszam, tak jest, nr 4 i 5. Tak jest.

(Senator Krzysztof Kwiatkowski: Nad poprawką nr 3 będziemy głosować też w bloku, jak rozumiem.)

Tak jest. Od nr 1 do nr 13 włącznie, głosujemy łącznie. I…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Proszę?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Nie.

(Wypowiedzi w tle nagrania)

7 i 17.

(Rozmowy na sali)

Pani mecenas, bardzo proszę jeszcze raz, gdyby pani…

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Beata Mandylis:

Szanowni Państwo, jeżeli blok obejmuje poprawki…

(Przewodniczący Aleksander Pociej: Od 1 do 13.)

(Senator Robert Mamątow: Nie 1, 3…)

Od 1… W sumie można przegłosować nr 1–17 z wyjątkiem nr 4 i 5.

Przewodniczący Aleksander Pociej:

Czy jest zgoda, że głosujemy nad nr 1–17, bez nr 4 i 5?

(Głos z sali: Na jakiej podstawie?)

(Senator Marek Martynowski: Jak pan minister Wąsik ustosunkowuje się do tych poprawek? Czy akceptuje je, czy nie? Bo to też jest bardzo ważne.)

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Maciej Wąsik:

Panie Przewodniczący, my większość tych poprawek akceptujemy, rzeczywiście… w zasadzie wszystkie tak naprawdę…

(Przewodniczący Aleksander Pociej: No, wszystkie, bo ja rozmawiałem z panem dyrektorem…)

Tylko 2 poprawki wymagają oczywiście pewnej dyskusji.

Trzeba podkreślić jeszcze jedno, tj. to, że te poprawki to efekt jak gdyby rozmów ze stroną związkową i wydaje się, że są to poprawki racjonalne, rozsądne i zgodne z oczekiwaniami dotyczącymi pragmatyki policjantów. Tak że popieramy te poprawki. Rzeczywiście 2 wymagają jeszcze pewnej…

Przewodniczący Aleksander Pociej:

Dziękuję bardzo.

Czyli głosujemy – jeszcze raz mówię – nad nr 1–17, nad wszystkimi łącznie, prócz nr 4 i 5. Bardzo proszę, kto… Strona rządowa jest również za tymi poprawkami.

Bardzo proszę. Kto z państwa senatorów jest za?

Kto jest przeciw?

Nikt.

I nikt się nie wstrzymał na sali.

(Specjalista w Dziale Koordynacji Prac Senackich w Biurze Prac Senackich w Kancelarii Senatu Marta Rowińska: 17 głosów za, nikt nie był przeciw, 1 senator się wstrzymał.)

Przy 1 wstrzymaniu się od głosu komisje poparły wszystkie te poprawki.

W tej chwili przechodzimy do poprawek nr 4 i 5.

I teraz tak: poprawka nr 4, która była wcześnie przegłosowana, poprzednio, w obydwóch komisjach… Ale w zakresie, który zmienia ta poprawka nr 4, pojawiła się następnie, na sali, poprawka pani senator Czudowskiej, dotycząca częściowo tej samej regulacji. I teraz tak: w rozmowie z ministerstwem… Ministerstwo poprosiło, żeby poprawkę nr 5, która lepiej określa to, co myśmy określili w tej nr 4… żebyśmy my w tym zakresie zmienili naszą poprawkę, co jest w naszej gestii.

Pani Mecenas, bardzo proszę, dwa słowa.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Beata Mandylis:

Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.

Wydaje się, że art. 34g ust. 1 powinien być sformułowany w ten sposób, aby część początkowa zdania, czyli „Policjant usunięty ze szkolenia, o którym mowa w art. 34 ust. 8, w przypadkach wskazanych w art. 34f ust. 1 pkt 1, 3–5 i 11, może dokończyć przerwane szkolenie”, tu przecinek… I dalsza część tego przepisu byłaby z poprawki pani senator Czudowskiej, czyli „jeżeli przed upływem 12 miesięcy od dnia ustania przyczyny, z powodu której został zwolniony ze szkolenia, przełożonemu właściwemu do spraw osobowych zgłosi gotowość do dokończenia szkolenia”. Połączenie tych 2 poprawek w ten sposób tak jakby pozwoli na osiągnięcie tego najlepszego efektu. Dziękuję.

Przewodniczący Aleksander Pociej:

Pani Mecenas, bardzo dziękuję.

Ja popieram takie rozwiązanie.

Czy ministerstwo… Bardzo krótko: tak czy nie?

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Maciej Wąsik:

Tak, popieramy.

Przewodniczący Aleksander Pociej:

Dziękuję bardzo.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Autopoprawkę.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Tak jest, tak jest. Tak, oczywiście.

W związku z tym… A później będziemy głosować nad nr 9, że nie… Czy jak?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Beata Mandylis:

To można tak: np. głosować nad nr 5 wraz z autopoprawką, nad nr 4 nie, bo ona tamtą wyklucza, i potem nad nr 18 i 19.

Przewodniczący Aleksander Pociej:

Ja rozumiem. Ja na razie mówię tylko, czyli nr 5 nie… To znaczy nr 4 z autopoprawką.

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Beata Mandylis: Tak.)

Tak jest. I tak głosujemy.

Strona rządowa, bardzo proszę… A, tak. Dziękuję bardzo.

Czyli w ten sposób głosujemy teraz nad nr 4 z autopoprawką.

Kto z państwa senatorów jest za?

Jednogłośnie na sali, bez wstrzymujących się i bez sprzeciwu.

(Specjalista w Dziale Koordynacji Prac Senackich w Biurze Prac Senackich w Kancelarii Senatu Marta Rowińska: 17 jednogłośnie za.)

Jednogłośnie, wszyscy za.

Teraz nr 5, która została skonsumowana przez autopoprawkę do nr 4.

Kto z państwa…

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Beata Mandylis: Tego nie musimy…)

A, nie musimy głosować. Dobrze. Dziękuję bardzo.

I teraz poprawka nr 18, co do której strona rządowa jest przeciwna.

(Głos z sali: Nr 18 i 19 łącznie.)

Nr 18 i 19, tak, łącznie będą przegłosowane. To są poprawki wypracowane na poprzednim posiedzeniu wspólnym komisji.

Kto z państwa senatorów jest za?

(Senator Robert Mamątow: Jeszcze rząd… Przepraszam.)

A, przepraszam… Ja powiedziałem, że strona rządowa jest przeciwna.

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Maciej Wąsik: Panie Przewodniczący, ja chciałbym…)

Tak, dobra, bardzo krótko.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Maciej Wąsik:

Zgadzam się, strona rządowa jest przeciwna, ale chciałbym jedno słowo uzasadnienia dodać.

To są poprawki, które zmniejszają poszerzenie formacji. My chcemy zwiększyć formacje mundurowe o nowych funkcjonariuszy, co wpłynie na poprawę bezpieczeństwa. A poprawka mówi, że zmniejszamy liczbę nowych funkcjonariuszy, którzy przyjdą do służby. W związku z tym uważam, że ona jest szkodliwa z punktu widzenia bezpieczeństwa obywateli. I proszę Wysoką Komisję o odrzucenie tych poprawek.

Przewodniczący Aleksander Pociej:

Dziękuję bardzo.

Zarządzam głosowanie.

Kto z państwa senatorów jest za tą poprawką?

7 na sali za.

Kto jest przeciw?

4 osoby na sali są przeciw.

Kto się wstrzymał?

Bez wstrzymania się od głosu.

Proszę…

8 głosów za, 9 – przeciw, nikt się nie wstrzymał.

Czyli poprawki nie uzyskały większości.

Pan senator Pęcherz dalej będzie sprawozdawał, tak?

Dziękuję bardzo.

Zamykam to posiedzenie.

(Koniec posiedzenia o godzinie 8 minut 53)