Narzędzia:
Wspólne posiedzenie Komisji Ustawodawczej (nr 206), Komisji Budżetu i Finansów Publicznych (nr 101) w dniu 14-12-2021
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– wspólne posiedzenie Komisji Ustawodawczej (206.)

oraz Komisji Budżetu i Finansów Publicznych (101.)

w dniu 14 grudnia 2021 r.

Porządek obrad:

1. Pierwsze czytanie projektu ustawy o zmianie ustawy o kredycie konsumenckim (cd.) (druk senacki nr 489).

(Początek posiedzenia o godzinie 8 minut 22)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów Publicznych Kazimierz Kleina)

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych oraz Komisji Ustawodawczej.

Punkt 1. porządku obrad: pierwsze czytanie projektu ustawy o zmianie ustawy o kredycie konsumenckim (druk senacki nr 489) (cd.)

Przedmiotem naszego posiedzenia jest projekt ustawy o zmianie ustawy o kredycie konsumenckim.

To jest projekt, który został złożony przez grupę senatorów. Jego celem jest poprawa sytuacji pożyczkobiorców, głównie tych, którzy korzystają z tzw. chwilówek, ale oczywiście w związku z tym, że mamy do czynienia z całym systemem pożyczkowym, dotyczy on także tych pożyczek, których udzielają banki i spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe, a więc ci wszyscy, którzy funkcjonują na rynku.

Ta sprawa, ten projekt był już omawiany na naszych posiedzeniach, zastanawialiśmy się nad nim. Uznaliśmy, że trzeba go jeszcze dopracować, doprecyzować. Na to nałożyła się także praca Ministerstwa Sprawiedliwości, której efektem jest projekt podobny, ale trochę inny. Oczywiście tego, jaki on będzie miał ostateczny kształt, nie wiemy, ponieważ jest on jeszcze na takim etapie, że ciągle się nad nim w ministerstwie pracuje.

Projekt ten został już omówiony przez Biuro Legislacyjne, przez osoby zainteresowane. Myśmy wystąpili o opinię, o OSR, która także została przygotowana. Zwróciliśmy się także z prośbą do Ministerstwa Finansów, aby udzieliło nam odpowiedzi, przedstawiło wyliczenia, pokazało, jakie byłyby skutki finansowe przyjęcia tej ustawy. Na to pytanie nie uzyskaliśmy odpowiedzi ze strony Ministerstwa Finansów, głównie z tego powodu, że Ministerstwo Finansów uważa, że sprawa jest przygotowywana w Ministerstwie Sprawiedliwości. Taki byłby mniej więcej stan na dziś.

Patrzę jeszcze na panią mecenas, która słuchała… czy nie słuchała tego, co mówiłem?

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Iwona Kozera-Rytel: Tak, tak…)

Tak jest. Potwierdza pani, że wygląda to mniej więcej tak, jak przedstawiłem.

Teraz mamy do tego poprawki, poprawki, które zostały przygotowane przez panią senator Staroń, i kilka poprawek, które ja przygotowałem przy pomocy Biura Legislacyjnego i je zgłaszam. Zaraz bardzo poproszę panią mecenas o omówienie tych poprawek.

Czy są jeszcze jakieś wnioski na tym etapie, żebyśmy ewentualnie mogli to… Zgłasza się jeszcze senator Borowski, który coś zaproponuje. Zaraz się dowiemy, co to będzie.

Proszę bardzo, Panie Senatorze.

Senator Marek Borowski:

Ja proponuję zdjąć ten kwiat, bo nie widzę pana senatora Kwiatkowskiego.

(Wesołość na sali)

(Przewodniczący Kazimierz Kleina: O!)

(Senator Magdalena Kochan: Przez kwiaty Kwiatkowskiego nie widać.)

Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Była jeszcze jedna próba, inny senator próbował zdjąć ten kwiat, ale ta operacja się nie udała. Senator Borowski ma większy dar przekonywania i udało się zdjąć.

Proszę bardzo, Senatorze… Aha, to jedyna propozycja, uwaga.

Senatorze Przewodniczący Kwiatkowski, czy pan ma jeszcze jakieś propozycje do tej ustawy?

Senator Krzysztof Kwiatkowski:

Żadnych. Kieruję się propozycjami pana przewodniczącego i pani przewodniczącej.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Tak, tylko że to są po części alternatywne wnioski, więc trzeba będzie wybrać. Zaraz pani mecenas, choć może nie do końca…

Pani Mecenas, czy pani pomogłaby nam w tej skomplikowanej materii na tym etapie prac nad ustawą?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Iwona Kozera-Rytel:

Tak, oczywiście, Panie Przewodniczący.

Dziękuję bardzo.

Szanowni Państwo!

Może po kolei. W pierwszej kolejności mamy 2 poprawki pani senator Lidii Staroń. Jedna to jest poprawka, której celem jest przeniesienie definicji podmiotu powiązanego do przepisów ogólnych ustawy o kredycie konsumenckim, tak aby te przepisy były bardziej czytelne i bardziej precyzyjne. W sumie byłyby to 2 poprawki: umieszczenie definicji podmiotu powiązanego w art. 5 ustawy o kredycie konsumenckim po pkcie 3 i odpowiednia modyfikacja art. 36c, tak aby tam już nie było mowy o definicji podmiotu powiązanego. Nad tymi 2 poprawkami powinno się głosować łącznie.

Kolejna poprawka to jest poprawka merytoryczna pana senatora Kazimierza Kleiny, który proponuje niejako 4 progi procentowe w zależności od tego, na jaki czas zawierana będzie umowa kredytu konsumenckiego, i w zależności od tego, na jaką kwotę. Teraz tak. Pan senator Kleina proponuje 5%, jeżeli okres kredytowania nie będzie przekraczał 90 dni, czyli 5% do 90 dni, i następujące współczynniki: jeżeli okres kredytowania będzie przekraczał 90 dni, a całkowita kwota kredytu nie będzie przekraczała 10 tysięcy zł, to będzie 10% i 30%. Kolejny próg. Jeśli okres kredytowania będzie przekraczał 90 dni, a kwota kredytu będzie wyższa niż 10 tysięcy zł, ale nie będzie przekraczała 50 tysięcy zł, to 10% i 20% odpowiednio. Jeśli zaś okres kredytowania będzie przekraczał 90 dni, a całkowita kwota kredytu będzie wyższa niż 50 tysięcy zł, to 10% i 10%. Tak te współczynniki odpowiednio mają się kształtować. Pozaodsetkowe koszty kredytu w całym okresie kredytowania, zgodnie z propozycją pana senatora Kleiny, nie mogłyby być wyższe niż 75% całkowitej kwoty kredytu. To jest kolejna sprawa.

Dalej jest poprawka pani senator Lidii Staroń, która polega na skreśleniu pktu 3 w art. 1. To jest przepis, który stanowi, że naruszenie nowych regulacji wprowadzanych nowelizacją może stanowić praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów. Ten przepis jest zbędny, bo oczywiste jest to, że naruszenie tych przepisów będzie mogło być uznane za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów.

(Przewodniczący Kazimierz Kleina: Czy ten przepis jest w tym projekcie, czy ta propozycja pani senator Staroń jest zbędna? Który przepis jest zbędny?)

Zbędny jest ten przepis, który jest w projekcie. Propozycja pani senator Staroń zmierza do tego, żeby skreślić ten przepis i jest jak najbardziej zasadna.

Kolejna sprawa to jest kwestia przepisu przejściowego. To jest jedyne miejsce, w którym pani senator Staroń i pan wnioskodawca Kazimierz Kleina, albo odwrotnie, bo pani senator jest wnioskodawcą projektu, mają rozbieżne propozycje. Pan senator Kleina proponuje, żeby nie stosować nowych przepisów do tych umów, które są w toku, które będą w toku w czasie wejścia w życie ustawy, innymi słowy, ażeby nowe regulacje znalazły zastosowanie już do tych umów, które zostaną zawarte po dniu wejścia w życie ustawy. Zaś propozycja pani senator Staroń zmierza do tego, ażeby te umowy, które będą w toku w czasie wejścia ustawy w życie, podlegały przeliczeniu w zakresie kosztów pozaodsetkowych, które powstaną po dniu wejścia ustawy w życie.

Ostatnia sprawa to jest kwestia vacatio legis. Pan senator Kleina proponuje, żeby było to 30 dni od dnia ogłoszenia.

Ja może jeszcze tylko dodam, że gdyby poprawka pani senator Staroń uzyskała większość, to ja sugerowałabym jednak wydłużenie vacatio legis, tak aby dać odpowiedni czas na dostosowanie się do tego przepisu przejściowego, który mówi o tym, że trzeba będzie te koszty poprzeliczać.

To są wszystkie poprawki. Bardzo dziękuję.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dziękuję bardzo.

Teraz pan przewodniczący senator Kwiatkowski.

Senator Krzysztof Kwiatkowski:

Ja chciałbym zaproponować, jeżeli byłaby zgoda, w przypadku tych wszystkich poprawek, które prezentują wspólne stanowisko pani przewodniczącej i pana przewodniczącego, głosowanie zbiorcze; oczywiście, jeżeli byłaby na to zgoda. A w przypadku tej 1 poprawki, gdzie jest różnica, ja bym zaapelował do pani senator o wydłużenie odrobinę terminu w kontekście tego, co zaproponowała pani legislator. Ja wtedy też bym tę poprawkę chętnie poparł i pewno pan przewodniczący też wtedy to rozważy.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Ja będę trwał przy swoich poprawkach. Nie będę na nowo myślał nad tą kwestią, tak będzie bezpieczniej dla mojego rozumienia tej ustawy.

(Senator Lidia Staroń: Ja oczywiście…)

Ale oczywiście alternatywa zawsze jest możliwa.

Senator Lidia Staroń:

Ja oczywiście chciałabym, żeby ta poprawka stała się prawem. Dotyczy to oczywiście czasu po dniu wejścia w życie ustawy, chodzi tylko o ten czas, a nie o wcześniejsze odsetki. I, tak jak pan przewodniczący powiedział, oczywiście 21 dni, a nie 14, żeby rzeczywiście było więcej czasu.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Jasne.

Bardzo dziękuję pani senator.

Proszę państwa, wśród senatorów nawet generalnie pojawiły się wątpliwości co do tego, czy jest sens przyjmowania tego projektu w związku z tym, że on jest podobny do projektu opracowywanego w ministerstwie, nie jest taki sam, ale – jak mówiłem – my nie znamy ostatecznego kształtu projektu, nad którym się pracuje w Ministerstwie Sprawiedliwości. Nasze rozwiązania na tym etapie, przynajmniej te, które jeden z senatorów proponuje w ramach poprawek, są nawet odrobinę korzystniejsze od tego, co myśli minister sprawiedliwości, mówię o całym sektorze finansowo-bankowym, i one są przemyślane.

Tak więc myślę, jak to dzisiaj zrobić, żebyśmy poszli do przodu. Wydaje mi się, że ten projekt może tylko pomóc w przyjęciu ostatecznie lepszego rozwiązania. Może projekt przygotowany przez rząd, a może ten będzie podstawą do pracy nad tym. Skoro zostało wykonane tak dużo pracy i przez panią senator, i przez innych senatorów wnioskodawców, także przez Biuro Legislacyjne, to może rzeczywiście damy szansę pokazania tego projektu szerszej opinii i może akurat uda się przeforsować te zapisy, które powinny być korzystne dla pożyczkobiorców, a równocześnie nie będą niszczyły całego sektora bankowo-pożyczkowego, bo o tym także musimy pamiętać. Wydaje mi się, że moje propozycje idą w tym kierunku, żeby znaleźć pewną równowagę w całym systemie. Dlatego raz jeszcze rekomenduję te poprawki, które ja zgłosiłem. A jak będzie, zobaczymy.

Czy są inne wnioski?

Pan senator Borowski, później pani senator Staroń.

Proszę bardzo.

Senator Marek Borowski:

Ja chciałbym się dowiedzieć, jaka była w tej sprawie…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Może poczekam.

(Przewodniczący Kazimierz Kleina: Momencik, Pani Mecenas, teraz pan…)

Ten projekt, który rząd przyjął, to już jest przyjęty, on nie jest opracowywany, nie jest tak, że nie wiadomo, kiedy się pojawi itd. Z odpowiedzi Ministerstwa Finansów wynika, że 30 listopada Rada Ministrów przyjęła projekt, który jest projektem szerszym, bo obejmuje on również nadzór nad tymi instytucjami pożyczkowymi itd. To po pierwsze. Po drugie, była też chyba jakaś opinia Ministerstwa Sprawiedliwości w tej sprawie.

Czy pan przewodniczący Kwiatkowski wie coś na ten temat?

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Tak. Proszę.

Senator Krzysztof Kwiatkowski:

Zaraz zobaczymy. Ja muszę powiedzieć, że mnie doświadczenie uczy, że projekty senackie są lepsze od projektów rządowych.

Senator Marek Borowski:

Generalnie podzielam pański pogląd, ale w tym przypadku niekoniecznie, dlatego że projekt pani senator w zasadzie opiera się wyłącznie na wzorze, zaś ten projekt rządowy, o którym trochę czytałem, ma nie tylko wzór, i tu oczywiście można dyskutować, tutaj te poprawki można by potem nanosić, ale zawiera również akurat w tym przypadku chyba dobre rozwiązania dotyczące nadzoru nad tymi instytucjami pożyczkowymi. Tak że mam pytanie o tę opinię, o to, jak ona wyglądała.

Senator Krzysztof Kwiatkowski:

Ministerstwo Sprawiedliwości w swojej opinii napisało, że w związku z tym, że jest projekt rządowy, konkretnie przygotowany przez Ministerstwo Sprawiedliwości, uważa za bardziej celowe, uzasadnione procedowanie nad tamtym projektem, a nie nad senackim. Tyle że to jest pogląd, bym powiedział.

(Senator Marek Borowski: Jasne. Tylko…)

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

A minister finansów – tu pan senator się powołuje na to pismo ministra finansów – w piśmie informuje, że 30 listopada, czyli kilka dni temu, został przyjęty przez Radę Ministrów projekt, który proponuje uregulowanie kwestii będących przedmiotem naszego projektu i tak naprawdę on te sprawy reguluje. Tak więc taką mamy sytuację.

Senator Marek Borowski:

Panowie Przewodniczący, ja uważam, że poprawki dotyczące samego algorytmu, bo do tego to się w gruncie rzeczy sprowadza, można nanosić na ten projekt, który się tu pojawi już jako ustawa sejmowa. Ergonomia pracy wymaga, żeby po prostu nie mnożyć bytów ponad potrzebę. Tak więc ja osobiście jestem przeciwny procedowaniu nad tym projektem. Tym bardziej że minister finansów nie był uprzejmy udzielić odpowiedzi na pytania. My nie pytaliśmy pana ministra finansów, jak wygląda projekt rządowy – cieszę się, że minister finansów na to pytanie odpowiedział – tylko zadaliśmy kilka merytorycznych pytań, dotyczących kształtowania się sytuacji instytucji pożyczkowych, pytaliśmy, czy zmiany w tej dziedzinie nie spowodują jakichś negatywnych konsekwencji. Minister finansów uciekł od tej odpowiedzi. Mnie się wydaje, że przyjmowanie ustawy, projektu, który trafi do Sejmu, ustawy bez takiej informacji jest trochę działaniem w ciemno. Dlatego stawiam wniosek, żeby nie procedować nad tym projektem.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dziękuję bardzo za wniosek.

Czy pani mecenas ten projekt, który został przyjęty przez Radę Ministrów, też już analizowała, miała pani taką możliwość?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Iwona Kozera-Rytel:

Nie miałam jeszcze możliwości szczegółowo analizować tego projektu. On został przyjęty przez Radę Ministrów, ale zdaje się, że jeszcze nie został wniesiony do Sejmu. Tak przynajmniej mi się wydaje.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dziękuję bardzo.

Proponuję 5 minut przerwy.

(Senator Lidia Staroń: Czy ja jeszcze mogłabym…)

Oczywiście. A potem 5 minut przerwy.

Proszę.

Senator Lidia Staroń:

Bardzo krótko.

Jeżeli chodzi o tamten projekt, to jest on jeszcze przed konsultacjami, nie jest w Sejmie, nie jest jeszcze w Sejmie…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

…jest on jeszcze przed opiniami, tak więc to jest taka droga.

I jeszcze jedna bardzo ważna rzecz: to jest przecież początek, jeżeli chodzi o nasze przepisy, to jest początek drogi. Jeśli nawet ta nasza inicjatywa pójdzie do Sejmu… Ja mam taką nadzieję, bo ona jest bardzo dobra.

Tu jeszcze senator powiedział, że podstawą jest wzór. Tak, tak jest, jeżeli chodzi o tę poprawkę, o naszą poprawkę. Tak samo w projekcie rządowym. Podstawą jest ten sam wzór, tylko inne są parametry. O to tu chodzi.

Dlaczego to jest takie ważne, żeby to było jak najszybciej? Dlatego że dzisiejsze przepisy są nieludzkie, po prostu. Jeżeli jest np. 1 tysiąc 300% za tydzień… To są bardzo… Trzeba to jak najszybciej zmienić.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Te wszystkie argumenty znamy, one były podnoszone przez panią senator…

(Senator Lidia Staroń: Ja wiem, tylko dlatego…)

…i my o tym wszystkim wiemy.

I teraz 5 minut przerwy.

(Senator Lidia Staroń: Dobrze.)

(Senator Krzysztof Kwiatkowski: Ja mam tylko gorącą prośbę, żeby to rzeczywiście było 5 minut, bo ja później mam posiedzenie. I mam jeszcze…)

Ale o tym decyduje nie pani mecenas, tylko…

(Senator Krzysztof Kwiatkowski: My.)

…senator Kleina wspólnie z senatorem Kwiatkowskim…

(Senator Krzysztof Kwiatkowski: Okej.)

…więc zwracanie się w tej sprawie do pani mecenas…

(Senator Krzysztof Kwiatkowski: A ja myślałem, że będą jeszcze konsultacje. To ja jeszcze o jedną rzecz zapytam.)

Tak, ale konsultacje Kleiny z Kwiatkowskim…

(Senator Krzysztof Kwiatkowski: Aha, dobrze. To będzie to 5 minut.)

…i może jeszcze…

Proszę.

Senator Krzysztof Kwiatkowski:

Czy gdyby wniosek pana marszałka nie uzyskał poparcia, to my będziemy mogli głosować nad tymi poprawkami, gdzie jest zbieżność stanowisk pana przewodniczącego i pani przewodniczącej, w jednym bloku głosowań? Dziękuję.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Iwona Kozera-Rytel:

Tak.

Jak rozumiem, pan senator Borowski postawił wniosek o odrzucenie projektu.

(Głos z sali: Tak, odrzucenie.)

(Głos z sali: Nie, odroczenie. Tak?)

Senator Marek Borowski:

Powiem tak: ja nie wiem, w jakiej fazie pracy my właściwie jesteśmy. Czy my…

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Iwona Kozera-Rytel: W pierwszym czytaniu.)

W pierwszym czytaniu. Tak?

(Głos z sali: No to…)

To tak, jestem za tym, żeby po prostu nie kontynuować pracy nad tym projektem. Jeżeli jedyną formą wyrażenia tego jest wniosek o odrzucenie, to taki składam.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

(Głos z sali: Odroczenie.)

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Oczywiście jeszcze możemy odroczyć, możemy czekać na jakieś uwarunkowania, ale to może w czasie przerwy się nad tym zastanowimy.

Senator Marek Borowski:

Dobrze. W tej sytuacji byłbym za odroczeniem prac, dlatego że jeżeli ten projekt…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Słucham?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

(Głos z sali: …a później się zdecydować.)

Jeżeli…

(Senator Krzysztof Kwiatkowski: To może bez przerwy głosujmy nad tym wnioskiem. Zobaczymy, czy on ma większość.)

(Wypowiedź poza mikrofonem)

To jest wniosek o odroczenie prac. Ja tylko w drodze wyjaśnienia dodam, że w związku z projektem rządowym Ministerstwo Sprawiedliwości uważa, że w ogóle nie trzeba pracować nad tym projektem. No, ja mam do różnych zaleceń Ministerstwa Sprawiedliwości stosunek różny, ale w tym przypadku ten projekt nie ma jakiegoś charakteru politycznego. To po pierwsze. Po drugie, Pani Senator, projekt rządowy nie podlega już konsultacjom. On został już przyjęty przez Radę Ministrów, konsultacje w tej sprawie już się odbyły.

(Głos z sali: Niestety.)

Gdyby on nie został wniesiony do Sejmu…

(Senator Lidia Staroń: Nie ma go w Sejmie.)

Dobrze, właśnie o tym mówię. Jeżeli nie zostanie on wniesiony do Sejmu w określonym czasie, powiedzmy sobie, do końca stycznia, to ja rozumiem, że są jakieś przeszkody i my możemy podjąć pracę.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

W takim razie może tak, zróbmy te 5 minut przerwy…

(Głos z sali: Ale nie, głosujmy…)

(Senator Krzysztof Kwiatkowski: Głosujmy nad tym wnioskiem.)

Na razie został złożony przez mnie wniosek, żebyśmy zrobili 5 minut przerwy.

(Głosy z sali: A może…)

(Głos z sali: Ale wniosek…)

(Senator Barbara Zdrojewska: Proszę pana, jest 5-minutowa przerwa. Przewodniczący ogłosił.)

(Głos z sali: Niech się Biuro Legislacyjne wypowie.)

(Senator Barbara Zdrojewska: 5 minut przerwy.)

(Senator Krzysztof Kwiatkowski: Biuro już się wypowiedziało, Panie Przewodniczący, tak.)

(Przerwa w obradach)

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Czy możemy? Pytam, bo niektórzy uczestnicy zdalni mogli wyjść, a przerwa była trochę krótsza.

(Senator Stanisław Gogacz: Było ogłoszone 5 minut, to 5 minut.)

(Senator Marek Borowski: 5 minut to 5 minut.)

To jeszcze 1 minuta. Dobrze.

(Senator Krzysztof Kwiatkowski: Jeszcze 2 minuty, bo było…)

Minuta.

(Senator Krzysztof Kwiatkowski: Tak, minuta.)

Wznawiam obrady połączonych komisji.

Jest kilka wniosków. Najdalej idącym wnioskiem jest wniosek pana senatora Borowskiego.

Czy pan senator w jakiś sposób chce go jeszcze zmodyfikować?

Senator Marek Borowski:

Słowo, żeby była jasność. Proponuję zawiesić pracę, odroczyć pracę nad tym projektem do końca stycznia. Jeśli do końca stycznia projekt rządowy nie wpłynie do Sejmu, powrócimy do tematu.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

W takim razie głosujemy nad tym wnioskiem, bo on jest chyba najdalej idący. Tak, Pani Mecenas?

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Iwona Kozera-Rytel:

Tak, w pierwszej kolejności należy przegłosować ten wniosek, ponieważ on będzie decydował o dalszym toku procedowania.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dobrze.

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem tego wniosku?

(Głos z sali: 10.)

Kto jest przeciw?

(Głos z sali: 2.)

Kto się wstrzymał od głosu?

(Głos z sali: Nikt.)

Proszę o podanie łącznych wyników.

(Głos z sali: 20 – za, 3 – przeciw, 1 się wstrzymał.)

20 – za, 3 – przeciw, 1 się wstrzymał.

Dziękuję bardzo.

W ten sposób wstrzymaliśmy pracę nad tym projektem do końca stycznia, dając czas rządowi na ostateczne przygotowanie tego projektu. A my także możemy jeszcze ewentualnie nad nim popracować i go dopracować, a później włączyć go do następnych prac.

Zamykam wspólne posiedzenie komisji.

(Koniec posiedzenia o godzinie 8 minut 47)