Narzędzia:
Posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi (nr 52) w dniu 19-10-2021
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi (52.)

w dniu 19 października 2021 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej (druk senacki nr 512, druki sejmowe nr 1451, 1592 i 1592-A).

(Początek posiedzenia o godzinie 12 minut 04)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Jerzy Chróścikowski)

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Dzień dobry państwu.

Pozwolicie, że otworzę posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Jest to już pięćdziesiąte drugie posiedzenie. W punkcie pierwszym mamy rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy…

(Głos z sali: Głośniej prosimy.)

Nie słychać?

Podsuniemy bliżej mikrofon.

W punkcie pierwszym mamy: rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej; druk senacki nr 512, druki sejmowe nr 1451, 1592 i 1592-A.

Niezmiernie miło mi powitać dzisiaj na posiedzeniu wszystkich gości, a szczególnie pana ministra rolnictwa, sekretarza stanu Ryszarda Bartosika. Witamy. Również witam przybyłe z panem ministrem osoby, a jest to pani Beata Gawlik-Pliszka, zastępca dyrektora Departamentu Budżetu i Finansów w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Jest również pan Marek Adamiak, p.o. dyrektora Departamentu Rolnictwa i Rozwoju Wsi w Najwyższej Izbie Kontroli. Witam. Jest także pan Grzegorz Anczewski, doradca w Krajowej Radzie Izb Rolniczych. Witam. Ministerstwo Finansów reprezentuje pani Iwona Pylak, zastępca dyrektora Departamentu Podatku Akcyzowego, i pan Cezary Kozłowski… Naczelnik, tak?

(Głosy z sali: Komorowski.)

Komorowski. A, dobrze, no tak niewyraźnie tu jest napisane. Dobrze. Witam wszystkich, którzy zechcieli wziąć udział w naszym posiedzeniu, witam państwa senatorów, jak również osoby, które zechciały połączyć się zdalnie.

Są połączeni?

(Głos z sali: Są.)

Jest 2 takich senatorów.

Kworum mamy, w związku z tym możemy prowadzić obrady.

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej (druk senacki nr 512, druki sejmowe nr 1451, 1592 i 1592-A)

Prosiłbym pana ministra o wprowadzenie do punktu porządku obrad dotyczącego rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej.

Proszę, Panie Ministrze.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Ryszard Bartosik:

Panie Przewodniczący! Państwo Senatorowie! Szanowni Państwo!

Proponujemy wprowadzić pod obrady Wysokiej Komisji, a następnie Wysokiego Senatu ustawę o częściowym zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego. W tej ustawie zwiększamy limit zużycia oleju napędowego ze 100 do 110 l na 1 ha oraz z 30 do 40 l dla hodowców, którzy hodują bydło. Takie rozwiązanie w ostatnich latach było już wprowadzane. W związku z tym, że koszty produkcji rolnej, w tym koszty paliw, ulegają ciągłemu wzrostowi, minister rolnictwa i rozwoju wsi złożył do Sejmu projekt ustawy o zwiększeniu tych limitów, o których powiedziałem wcześniej. Wnioskuję do Wysokiej Komisji o pozytywne zaakceptowanie tych zmian, które zostały już zaakceptowane i uchwalone przez Sejm Rzeczypospolitej. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Dziękuję.

Proszę panią legislator o uwagi Biura Legislacyjnego.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Iwona Kozera-Rytel:

Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.

Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo!

Biuro Legislacyjne nie zgłasza uwag do tej ustawy. Dziękuję.

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Dziękuję.

W związku z tym otwieram debatę.

Czy ktoś chciałby zabrać głos w tej dyskusji? Są chętni?

(Senator Zdzisław Pupa: Ja mam pytanie.)

Proszę, pan senator Pupa.

Senator Zdzisław Pupa:

Panie Ministrze, pan mówi tutaj o współczynniku, a jak to się przekłada kwotowo? O ile więcej rolnik otrzyma pieniędzy w związku ze zwiększonym limitem?

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Ryszard Bartosik: Jeśli mogę, Panie Przewodniczący.)

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Tak.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Ryszard Bartosik:

Kwotowo jest to 10 zł.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Jeśli mogę uzupełnić…

(Przewodniczący Jerzy Chróścikowski: Proszę, Panie Ministrze.)

Tak rzucone bez kontekstu to 10 zł może niezbyt ciekawie brzmi, ale samo wsparcie ogólne na ten cel to jest kwota ponad 1 miliarda 300 tysięcy z budżetu państwa, takie środki są tu przeznaczone. Jeśli chodzi o wsparcie takie bezpośrednie, krajowe, to jest to jedno z największych wsparć w tej chwili. My co jakiś czas te limity zmieniamy, zwiększamy i jeśli tendencja będzie taka, jak jest, to pewnie spotkamy się na posiedzeniu komisji za jakiś czas, analizując czy uchwalając nowe przepisy podnoszące te limity. Ale kwotowo wydatkowane jest ponad 1 miliard 300 tysięcy z budżetu państwa, na wsparcie dla rolników w zakresie częściowego zwrotu podatku akcyzowego. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Dziękuję.

Czy jeszcze ktoś chciałby zabrać głos?

Proszę, pan senator Łyczak.

Senator Józef Łyczak:

Panie Ministrze! Panie Przewodniczący!

Chciałbym, żebyśmy dokładnie się zrozumieli. Na ostatnim spotkaniu, które mieliśmy z panem premierem, pytałem, czemu ta zwiększana kwota jest taka niska, bo to było wtedy 14 zł. I wtedy pan premier odpowiedział, że to nie jest, cytuję: „bułka bez masła, tylko bułka z masłem, bo to razem w skali kraju wyniesie 160 milionów”. Zgadza się? Pan dziś mówi, że to jest kwota ponad 1 miliard, więc matematycznie tak nie do końca… Nie wiem, z czego ona wynika. Ja się z tego cieszę, bo ceny paliw nam rosną i nikt nie wie, nikt na tej sali nie powie, że za miesiąc olej napędowy będzie po 7 czy po 8 zł. Ja już nie mówię o cenach nawozów, ale o tym będziemy mówili przy drugiej ustawie, jak myślę, o tych kontraktowych sprawach. Tak że tutaj kilkakrotnie… Skąd ta różnica… Może tak: skąd ta różnica? Pytam, bo pan premier mówił o 160 milionów, a pan mówi o ponad 1 miliardzie, więc tu jest 7-krotny wzrost. Chciałbym, żebyśmy to wyjaśnili.

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Ryszard Bartosik: Jeśli mogę, Panie Przewodniczący.)

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Tak. Proszę, Panie Ministrze.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Ryszard Bartosik:

Panie Senatorze, nie ma tutaj rozbieżności. Pan premier zapewne mówił o wsparciu bieżącym, czyli o tych 10 zł, o których mówię, a 1 miliard 300 tysięcy to jest całościowa kwota wsparcia, bo przecież dotychczas jest to wsparcie w kwocie 100 zł, a podnosimy je do 110 zł. Czyli roczna kwota wsparcia w całości to jest 1 miliard 300 tysięcy. Tak że wcześniejsza wypowiedź pana premiera dotyczyła wsparcia bieżącego, czyli tych 10 zł.

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Dziękuję.

Nie widzę chętnych. Pozwolę sobie udzielić głosu.

Panie Ministrze, związki zawodowe domagały się zwiększenia wsparcia, wyliczenia były takie, że to powinna być wielkość 130, a nie 100, jeśli chodzi o zużycie oleju na 1 ha. Wiele kalkulacji pokazywało, że to powinno być podniesione. Ja rozumiem, że rząd nie ma środków finansowych i nie chce udzielić takiego wsparcia, ale my sugerowaliśmy panu premierowi, również na tym spotkaniu, że powinien się zastanowić, czy nie dać wsparcia na całą akcyzę. I moje pytanie jest takie: ile właściwie wynosi możliwa maksymalna stawka do wypłacenia jako zwrotu akcyzy? Wiemy, że część jest częścią tzw. unijną, z której nie można zrezygnować. W związku z tym jest pytanie: ile maksymalnie można by było dać tego zwrotu z akcyzy? Jeśli chodzi o litry, to już jest następny wskaźnik, którym podnosimy. Ale czy to jest już prawie maksymalna wartość, czy jeszcze mamy możliwość podniesienia? Oprócz wielkości na 1 ha… Ile jeszcze można zwrócić akcyzy? Pytam, bo przecież tej akcyzy… tego oleju nie zużywamy, jeżdżąc po drogach, tylko po polu, w związku z tym nie powinniśmy płacić za akcyzę. To jest pierwsze pytanie.

Drugie pytanie. Pan minister napisał w dokumencie, który dostałem do przedstawiania na zewnątrz – podpisywał go wtedy, o ile pamiętam, drugi wiceminister – że w momencie, kiedy jest proponowane przez Unię Europejską nowe rozwiązanie, tzw. dojście do 55 , istnieje zagrożenie, że wprowadzenie tego mechanizmu w związku z akcyzą itd., itd., bo nie chcę tu dłużej wywodzić… Jest taka obawa, że może być zlikwidowana możliwość zwrotu akcyzy w przypadku paliwa. Czy rzeczywiście jest takie stanowisko? No, ja mam tu podpisane pismo.

Proszę.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Ryszard Bartosik:

Jeżeli chodzi o pierwszą sprawę, to nie jest to w tej chwili w pełni wykorzystane, możemy podnieść tę kwotę do 1,07 zł, czyli jesteśmy blisko.

Co do drugiego pytania i tej wypowiedzi, to ja w tej chwili nie potrafię do tego się odnieść. No, nie znam tej wypowiedzi.

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

No, informacja, której udzielamy, przyszła bezpośrednio z doświadczonego departamentu. Działamy w ramach Unii Europejskiej, więc, jak rozumiem, to z tamtego źródła wyszło. W związku z tym prawdopodobieństwo, że podpisane przez pana ministra… No, to jest chyba jednak wiarygodne, że takie obawy istnieją w związku z nowymi rozwiązaniami Fit for 55, czyli tym dojściem do 55, o którym mówimy.

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Ryszard Bartosik: To tak, jeżeli…)

To byłoby dla nas coś potwornego, że my tu staramy się zwracać z budżetu, a tam są proponowane nowe rozwiązania, tak dramatyczne dla polskiego rolnictwa.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Ryszard Bartosik:

Panie Przewodniczący, jeśli chodzi o te rozważania i rozwiązania, to rzeczywiście coś takiego na poziomie Komisji pojawiło się w planach, ale jeszcze nie podjęto decyzji. Mogę to tak skwitować: jeszcze niejedna rzecz nas zaskoczy. A poza tym te plany nie są układane w polskim rządzie czy w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Tak że pewne propozycje tam są i takie zagrożenie również występuje. Jeśli dojdzie do dyskusji, będziemy się przed tym, mam nadzieję, skutecznie bronić, o ile będzie próba realizacji tego zamiaru. Na razie takie hasło padło na poziomie Unii Europejskiej, a jeśli jest podnoszony ten problem, no to trzeba by stwierdzić, że zagrożenie rzeczywiście istnieje.

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

No więc ja to prezentowałem na forum europejskim, w Brukseli, to stanowisko polskiego rządu. Podnosimy ten problem, żeby, nie daj Boże, panu Timmermansowi nie przyszło do głowy coś takiego dobrego, co proponuje, że znowu będziemy mówić, że zamiast pomagać polskiemu rolnictwu, europejskiemu rolnictwu, będziemy tylko przechodzić po prostu – powiedziałbym – na złą stronę. Zamiast pomocy będzie Zielony Ład, który jest promowany, a który może bardzo skutecznie obniżać dochodowość, już nie mówiąc o tych wszystkich czynnikach, które… W związku z tym domagamy się tutaj, jako związki zawodowe… Ja rozumiem, że w Parlamencie była zgłaszana taka poprawka, aby zwiększyć limit do 130 l, ale ona nie przeszła. Ja tu teraz nie będę stawiał… Zostawiam jeszcze do dyskusji panu ministrowi to, czy w tej sytuacji, w której się znajdujemy, wzrostu cen paliwa, nie należałoby… Możemy na posiedzeniu plenarnym taką poprawkę złożyć, tylko chciałbym usłyszeć deklarację, że rząd rzeczywiście ma możliwość finansową zabezpieczyć zwrot akcyzy. Chodzi o akcyzę w cenie paliwa, na którym jeździmy po polu, bo przecież nie powinniśmy dokładać do kosztów produkcji. To jest też ważne przecież dla konsumentów. Dziękuję.

Proszę.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Ryszard Bartosik:

Jeśli mogę, Panie Przewodniczący…

Naprawdę monitorujemy sytuację związaną z różnymi propozycjami Komisji Europejskiej i jeżeli zacznie się dyskusja czy nawet przyjdzie podjąć decyzję, to będziemy odpowiednie stanowisko zajmować, szukać rozwiązań, przeciwstawiać się temu bądź szukać innej formy pomocy. Zobaczymy, no, dziś to jest na poziomie teoretycznym.

Jeśli chodzi o podwyższenie limitu i wsparcia, to niestety nie mam upoważnienia do tego, żeby mówić, że są zabezpieczone środki.

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Dlatego moja prośba, żeby ewentualnie… W razie gdyby taka poprawka została zgłoszona na posiedzeniu plenarnym, chciałbym znać stanowisko rządu. Dlatego wcześnie to sygnalizuję. Dziękuję.

Proszę, pan senator Błaszczyk.

Senator Przemysław Błaszczyk:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Czy to 1,07 zł to jest kwotowa suma, czy to jest procentowo… Tak z ciekawości pytam: czy to jest kwotowo uwzględnione, czy to jest procentowy udział?

Mam też pytanie… Pan przewodniczący poruszył sprawę akcyzy, ale chodzi też o podatek drogowy, no, to jest też kwestia podatku drogowego, bo sprzęt rolniczy nie jeździ po drogach. Czy ten podatek drogowy jest liczony razem z akcyzą, czy osobno? Jak to wygląda?

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

No, mamy tu też przedstawicieli Ministerstwa Finansów, więc mogą nam udzielić takiej szczegółowej odpowiedzi.

Jeśli można, prosimy.

Zastępca Dyrektora Departamentu Podatku Akcyzowego w Ministerstwie Finansów Iwona Pylak:

Dzień dobry.

Iwona Pylak, Departament Podatku Akcyzowego.

Jeśli chodzi o konstrukcję i budowę stawki podatku akcyzowego, jak również kwestię naliczania tych wszystkich opłat, to oddam głos panu naczelnikowi wydziału, który zajmuje się stawkami. Myślę, że w tym zakresie będzie mógł najbardziej wyczerpująco odpowiedzieć państwu na to pytanie.

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Proszę.

Naczelnik Wydziału w Departamencie Podatku Akcyzowego w Ministerstwie Finansów Cezary Komorowski:

Cezary Komorowski.

Ta stawka jest wyrażona w złotych, czyli jest kwotowa.

Jeśli chodzi o obciążenie stawki paliwa, to mówimy nie o podatku drogowym, tylko o opłacie paliwowej, czyli jednym z tych czynników, które wchodzą również w skład tych obciążeń, jakie dotyczą oleju opałowego.

(Senator Przemysław Błaszczyk: A akcyza jest osobno?)

A akcyza jest – tak – osobno. Akcyza od nowego roku będzie wynosiła 160 zł od 1 tysiąca l.

(Senator Przemysław Błaszczyk: 1,60 zł.)

Nie 1,60 zł, 1 tysiąc 160 od 1 tysiąca, czyli 1,16 zł od 1 l. Tak że tutaj pole manewru nie jest duże.

(Przewodniczący Jerzy Chróścikowski: Ile to wyszło?)

(Głos z sali: Mikrofon.)

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Ile wynosi podatek?

(Senator Przemysław Błaszczyk: Opłata paliwowa.)

Naczelnik Wydziału w Departamencie Podatku Akcyzowego w Ministerstwie Finansów Cezary Komorowski:

Opłata paliwowa?

(Przewodniczący Jerzy Chróścikowski: Tak.)

329,12 zł od nowego roku, od 1 tysiąca l.

(Przewodniczący Jerzy Chróścikowski: A obecnie jest niższa czy wyższa?)

Tak, czyli zostaje jeszcze zwiększone to obciążenie tutaj, o te dodatkowe 30 gr na 1 l.

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

No dobrze, to mamy informację.

Czy są jeszcze jakieś pytania?

Nie ma.

W związku z tym stawiam wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Czy są jakieś inne wnioski legislacyjne?

Nie widzę zgłoszeń.

W związku z tym zarządzam głosowanie.

Kto jest za przyjęciem ustawy bez poprawek?

(Głos z sali: 6 głosów za.)

Kto jest przeciw?

(Głos z sali: Nie ma głosów przeciw.)

Kto się wstrzymał?

(Głos z sali: Jednomyślnie przyjęte.)

Razem ze zdalnymi.

(Głos z sali: 8 – za, jednogłośnie.)

Łącznie 8 głosów za, jednogłośnie.

Czy ktoś chciałby być sprawozdawcą?

Nie widzę chętnych. To będę ja, senator Chróścikowski.

Dziękuję, Panie Ministrze.

Tak że porządek obrad mamy wyczerpany.

Zamykam posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Następne posiedzenie będziemy mieli o godzinie 13.00, wspólnie z Komisją Środowiska.

(Koniec posiedzenia o godzinie 12 minut 22)