Narzędzia:
Posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi (nr 48) w dniu 20-07-2021
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi (48.)

w dniu 20 lipca 2021 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw oraz niektórych innych ustaw (druk senacki nr 452, druki sejmowe nr 1343 i 1359).

2. Rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o izbach rolniczych oraz niektórych innych ustaw (druk senacki nr 453, druki sejmowe nr 1339, 1360 i 1360-A).

(Początek posiedzenia o godzinie 19 minut 01)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Jerzy Chróścikowski)

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Szanowni Państwo, pozwolicie, że otworzę posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Pragnę przypomnieć, że dzisiaj mamy w porządku obrad 2 punkty, czyli rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw oraz niektórych innych ustaw; druk senacki nr 452, druki sejmowe 1343 i 1359. I drugi punkt: rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o izbach rolniczych oraz niektórych innych ustaw; druk senacki nr 453 i druki sejmowe nr 1339, 1360, 1360 A.

Pragnę przypomnieć, że nasze posiedzenie jest posiedzeniem z możliwością uczestnictwa zdalnego i jest transmitowane w internecie. Tak że również senatorowie mogą uczestniczyć w nim zdalnie.

Nie będę czytał całej tej formuły, to już mamy przećwiczone, w związku z czym wszyscy państwo wiedzą, jak należy się zachowywać.

Rozumiem, że senatorowie uczestniczący zdalnie są połączeni, tak?

(Głos z sali: Tak.)

Tak. Ci, którzy nie mogli bezpośrednio wziąć udziału w naszym posiedzeniu.

Pragnę przywitać na naszym posiedzeniu pana ministra Ryszarda Bartosika z Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Witam, Panie Ministrze.

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Ryszard Bartosik: Dzień dobry. Witam, Panie Przewodniczący. Witam państwa.)

Witam również osoby, które zechciały z panem ministrem tu przybyć i wziąć udział w posiedzeniu. Jest to pan Paweł Małaczek, zastępca dyrektora Departamentu Prawnego w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Witam. Jest pan Waldemar Guba, dyrektor Departamentu Rynków Rolnych w ministerstwie rolnictwa również. Pan Łukasz Goździk, naczelnik Wydziału Zorganizowanych Form Współpracy w Departamencie Rynków Rolnych, też w ministerstwie rolnictwa. Jest również pan Tomasz Kuśnierek, zastępca prezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Witam. Zaszczyciła nas też pani Marzena Trajer, dyrektor Biura Analiz i Strategii w Krajowym Ośrodku Wsparcia Rolnictwa. Z organizacji jest wśród nas, jak widzę, pan Marian Sikora, przewodniczący Rady Federacji Branżowych Związków Producentów Rolnych. Jest również pan Mieczysław Grodzki, prezes zarządu Krajowej Rady Spółdzielczej. Pan Jan Machynia, główny specjalista w Spółdzielczym Instytucie Badawczym Krajowej Rady Spółdzielczej. Witam serdecznie. Pan Władysław Serafin, prezes Krajowego Związku Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych. Witamy pana Władysława. Również widzę pana Sławomira Szczepańskiego, głównego legislatora, który jest z nami zawsze, nasze biuro, sekretariat. Witam państwa senatorów i gości, których ewentualnie nie wymieniłem.

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw oraz niektórych innych ustaw (druk senacki nr 452, druki sejmowe nr 1343 i 1359)

W związku z tym, że mamy 2 punkty… Punkt pierwszy dotyczy zmiany ustawy o grupach producenckich.

Panie Ministrze, proszę o wprowadzenie.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Ryszard Bartosik:

Szanowny Panie Przewodniczący! Państwo Senatorowie! Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo!

Mam zaszczyt zaprezentować stanowisko rządu do ustawy, która dotyczy organizowania się rolników we wspólne struktury gospodarcze w formie grup producentów rolnych i organizacji producentów. Zmiany, które znajdują się w ustawie, wynikają z dotychczasowych doświadczeń, sposobu funkcjonowania grup producentów rolnych, a także są odpowiedzią na postulaty zgłaszane przez podmioty zaangażowane w proces tworzenia grup producentów rolnych i przez same grupy producentów rolnych, postulaty dotyczące problemów i wątpliwości w zakresie stosowania przepisów zmienianej ustawy. Te same rozwiązania zostały wprowadzone także w zakresie tworzenia i funkcjonowania organizacji producentów rolnych.

Nowe rozwiązania mają na celu ułatwienie funkcjonowania podmiotów posiadających status grupy producentów rolnych oraz organizacji producentów, a także wzmocnienie tworzenia tego typu struktur na obszarach wiejskich. Dzięki temu zwiększy się ich konkurencyjność na rynku produktów rolnych, a co za tym idzie dochodowość gospodarstw domowych, rolników będących ich członkami.

Jakie są najważniejsze rozwiązania? Zmniejszamy obowiązkowy poziom wielkości wyprodukowanych produktów lub grupy produktów, jaka musi zostać sprzedana przez członków do grupy producentów rolnych, z co najmniej 80% do co najmniej 70%. Obowiązkiem tym objętych będzie co najmniej 90% producentów rolnych zrzeszonych w grupie zamiast dotychczasowych 100%.

Wprowadzamy 90-dniowy termin na wydanie przez dyrektora oddziału regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa decyzji o uznaniu grupy producentów rolnych oraz zatwierdzeniu planu biznesowego i dokonania wpisu grupy do rejestru. W obecnie stosowanych ogólnych przepisach k.p.a. dotyczących terminów te terminy są zbyt krótkie i tym samym niewystarczające.

Wprowadzamy także możliwość składania dokumentów w formie elektronicznej. Wprowadzamy obowiązek złożenia wraz z wnioskiem o uznanie grupy producentów rolnych lub organizacji producentów wersji elektronicznej planu biznesowego. Wydłużamy termin na złożenie przez grupę producentów rolnych wniosku o zatwierdzenie zmian w planie biznesowym. Wniosek ten powinien być złożony w terminie nie późniejszym niż 60 dni – dotychczas było to 90 dni – przed zakończeniem danego roku działalności grup.

Wyłączamy związki grup producentów rolnych z obowiązku składania prezesowi Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa rocznego sprawozdania finansowego.

Wprowadzamy też tryb, który pozwala w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w zakresie spełnienia przez grupę producentów rolnych lub organizacje producentów kryteriów uznania na usunięcie stwierdzonych naruszeń w określonym terminie.

Wprowadzony zostaje obowiązek określania maksymalnego odsetka głosów i udziałów, jakie mogą posiadać członkowie udziałowcy lub akcjonariusze organizacji producentów rolnych.

Ponadto wprowadzamy również możliwość zmiany planu biznesowego dla organizacji producentów rolnych na wniosek o zmianę planu, który powinien być złożony do właściwego dyrektora oddziału regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w terminie nie późniejszym niż 60 dni przez zakończeniem danego roku działalności organizacji producentów.

Postanowienia dotyczące okresu wypowiedzenia członkostwa w organizacji, który to okres nie może być krótszy niż 6 miesięcy, będą określone w statucie, umowie lub innym akcie założycielskim organizacji producentów rolnych.

Wysoka Komisjo, w ustawie zawarte są także przepisy przejściowe, które będą dotyczyć kwestii merytorycznych, a więc są to sprawy związane z funkcjonowaniem czy przebiegiem spraw rozpoczętych, ale niezakończonych, od dnia wejścia w życie ustawy. Są to przepisy, które będą porządkować dotychczasowy stan prawny.

Wnoszę do Wysokiej Komisji o pozytywną opinię odnośnie do uchwalanej ustawy, będącej przedmiotem dzisiejszego posiedzenia. Dziękuję za uwagę.

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Dziękuję, Panie Ministrze.

Prosiłbym pana legislatora o wyrażenie opinii Biura Legislacyjnego.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Sławomir Szczepański:

Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo!

Biuro Legislacyjne nie zgłasza zastrzeżeń legislacyjnych do procedowanej ustawy. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Dziękujemy.

Otwieram dyskusję.

Czy ktoś chciałby zabrać głos?

Nie widzę zgłoszeń…

Proszę, pan senator Pupa.

Senator Zdzisław Pupa:

Zgłaszam wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Dziękuję.

Nie ma innych wniosków? Nie ma.

Skoro nie ma ani chętnych do zabrania głosu, ani innych wniosków, poddaję pod głosowanie wniosek pana senatora Pupy o przyjęciu ustawy bez poprawek. Zarządzam głosowanie.

Osoby zdalnie uczestniczące są połączone, tak? Są.

Kto jest za przyjęciem ustawy bez poprawek? (9)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (0)

Proszę o podanie łącznych wyników.

(Głos z sali: 9 – za, jednogłośnie.)

Ogłaszam wynik głosownia, 9 – za, jednogłośnie.

Kto z państwa chciałby być sprawozdawcą?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Poszukujemy chętnych na sprawozdawcę.

(Głos z sali: Senator Jacek Włosowicz)

Jacek Włosowicz, tak?

Pan senator Jacek Włosowicz będzie sprawozdawcą. Dziękuję.

Punkt 2. porządku obrad: rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o izbach rolniczych oraz niektórych innych ustaw (druk senacki nr 453, druki sejmowe nr 1339, 1360 i 1360-A)

Przechodzimy do punktu drugiego porządku obrad. W punkcie drugim…

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Ryszard Bartosik: Panie Przewodniczący, jeśli mogę słowo…)

Tak, proszę, Panie Ministrze.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Ryszard Bartosik:

Chciałbym podziękować Wysokiej Komisji. W punkcie drugim będzie referował pan minister Giżyński, tak że…

(Przewodniczący Jerzy Chróścikowski: Ale go nie ma, więc jak go nie ma, to go pan zastąpi…)

Ale ja myślę, że jest.

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Jest?

Jest pan minister Giżyński?

(Zastępca Dyrektora w Departamencie Prawnym w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Paweł Małaczek: Sprawdzę na zewnątrz.)

(Rozmowy na sali)

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Ryszard Bartosik: Dobrze, jeśli nie będzie pana ministra, to poczekamy, załatwimy sprawę.)

No, rozumiem, że pan minister dysponuje jeszcze czasem i nie musi w tym momencie wychodzić, jeśli nie będzie…

(Zastępca Dyrektora w Departamencie Prawnym w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Paweł Małaczek: Nie ma.)

Nie ma. No to zaczynamy.

Jeśli można… To nie wymaga długiej opinii.

Proszę, Panie Ministrze.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Ryszard Bartosik:

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Przedstawiamy projekt w sprawie rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy o izbach rolniczych oraz niektórych innych ustaw. Ustawa dotyczy funkcjonowania polskich organizacji związkowych, tj. izb rolniczych, w organizacjach międzynarodowych, a w szczególności w organizacjach skupionych przy instytucjach Unii Europejskiej. Poprzez izby rolnicze umożliwiamy działalność tych organizacji na forum europejskim, wspierając je finansowo, tak aby mogły tam funkcjonować i działać. Ta sytuacja ma już miejsce, one funkcjonują od wielu lat, dzięki wsparciu finansowemu z budżetu państwa organizacje mogą reprezentować stanowisko naszych rolników na forum europejskim. O przybliżenie tej ustawy poproszę pana dyrektora.

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Dziękuję, Panie Ministrze.

Panie Dyrektorze, proszę, gdyby chciał pan jeszcze coś dodać…

Zastępca Dyrektora w Departamencie Prawnym w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Paweł Małaczek:

Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!

Ustawa wprowadza możliwość finansowania, a właściwie dofinansowywania przez kolejne 6 lat działalności organizacji rolniczych na forum europejskim. Jest to taki sam okres, jaki był poprzednio. Ustawa przewiduje również uwzględnienie kosztów, które zostały poniesione od początku tego roku w zakresie funkcjonowania organizacji na forum międzynarodowym, w organizacjach europejskich. Dodatkowo ustawa przewiduje pewne rozwiązania, które do tej pory były uregulowane na poziomie rozporządzenia, czyli aktu wykonawczego. Chodzi o kwestie trybowe zawierania umów z poszczególnymi organizacjami przez Krajową Radę Izb Rolniczych, która co do zasady otrzymuje dofinansowanie i rozdziela to dofinansowanie na poszczególne organizacje. Rozwiązania są analogiczne do istniejących do tej pory, tyle że niejako zmienił się ich poziom: nie rozporządzenie, tylko ustawa. To tyle. Dziękuję.

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Dziękuję.

Otwieram… Aha, przepraszam, poproszę jeszcze Biuro Legislacyjne o opinię.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Sławomir Szczepański:

Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo!

Podobnie jak w przypadku pierwszej ustawy, również i w przypadku ustawy procedowanej Biuro Legislacyjne nie zgłasza zastrzeżeń legislacyjnych. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Dziękuję.

Otwieram dyskusję.

Kto z państwa senatorów chciałby zabrać głos?

Nie widzę…

O, pan senator. Proszę.

Senator Józef Łyczak:

Proponuję przyjąć ustawę. Jestem za.

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Dobrze, dziękuję.

Widziałem, że wcześniej podnosił…

Proszę.

Prezes Zarządu Krajowej Rady Spółdzielczej Mieczysław Grodzki:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Panowie Senatorowie! Panie Ministrze! Panowie Dyrektorzy!

Jako Mieczysław Grodzki, prezes zarządu Krajowej Rady Spółdzielczej chciałbym przed głosowaniem może kilka zdań powiedzieć.

Myśmy w poprzedniej perspektywie byli wpisani do dofinasowania i to stanowił art. 266a prawa spółdzielczego. A dlaczego? Naczelnym organem samorządu spółdzielczego jest Krajowa Rada Spółdzielcza i do jej podstawowych zadań należy reprezentowanie polskiego ruchu spółdzielczego w kraju i za granicą. My nie mamy nic do COPA, ale w COGECA chcielibyśmy uczestniczyć. Stąd też wnosiliśmy do pana przewodniczącego pismo z dość długim uzasadnieniem, rozpisując naszą historię działania, z prośbą o uwzględnienie w tej nowej perspektywie Krajowej Rady Spółdzielczej, która reprezentuje co najmniej 3 tys. rolniczych spółdzielni. Chcielibyśmy tam funkcjonować.

Jeśli chodzi o COGECA, to chyba nie muszę, Panie Przewodniczący, ich przedstawiać. Pan jako wiceprezydent COGECA dokładnie zna zadania komitetu i wie, co tam jest reprezentowane.

W rolnictwie jest bardzo ciężko, w spółdzielczym też, i dlatego uważamy, że każda pomoc, która pomoże naszemu rolnictwu i rolnikom przetrwać i być na odpowiednim poziomie, jest wskazana. No więc mamy tu uprzejmą prośbę do panów senatorów i pana przewodniczącego o ewentualne rozpatrzenie naszych poprawek, które złożyliśmy.

Jeżeli trzeba, to ja opowiem o naszym działaniu na forum międzynarodowym, które może nie zaczęło się od dawna, ale… Wystarczyłoby mi 10 minut, jeżeli panowie, pan przewodniczący i państwo pozwolicie, to ja to mogę przedstawić.

(Przewodniczący Jerzy Chróścikowski: Nie, nie potrzebujemy, bo znamy te wszystkie sprawy.)

Ja myślę, że… Z panem przewodniczącym widzieliśmy się właśnie w COGECA, podczas naszej aplikacji o przyjęcie, a było to już dwukrotnie. Poprzednio krajowa rada była pełnoprawnym uczestnikiem… No, w tej chwili nie ma reprezentanta czy organizacji, która reprezentowałaby polskie spółdzielnie rolnicze na forum COGECA.

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Dziękuję.

Pan Serafin prosił o głos.

Prezes Krajowego Związku Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych Władysław Serafin:

Panie Przewodniczący! Szanowni Panowie Senatorowie!

Ja nie tylko popieram wniosek kolegi prezesa, ale chcę powiedzieć, że też w ramach konsultacji krajowy związek złożył propozycję ustawowego wpisania do ustawy Krajowej Rady Spółdzielczej ponownie. Składam to na karb… No, albo mamy do czynienia z intrygą polityczną, albo z wielką nieświadomością młodej generacji polityków, także w Sejmie, którzy w pewnych momentach idą na oślep. Krajowa rada była wpisana w ustawie i nie ma przeszkód, aby odnowić tę ustawę w stosunku do krajowej rady. Nieprawdziwe jest myślenie, że najpierw musi być przyjęta do COGECA, a potem dopiero uwzględniona w ustawie. Będziemy poprawiać ustawę? No, nie ma takiej możliwości. Ktoś państwa, i posłów, i członków rządu, wprowadza w błąd. Ja przypomnę, COPA i COGECA są to dwie różne organizacje. COPA jest strukturą syndykalną, związkową, a COGECA – spółdzielczą.

Dlaczego nie ma tu krajowej rady, Panie Ministrze… Trzeba by zapytać pana Ardanowskiego, który w porozumieniu z panem Sikorą i z panem Szmulewiczem wyeliminowali krajową radę z kandydowania, bardzo prostym zagraniem. Najpierw, w 2017 r., wykorzystali fakt, że ja byłem zatrzymany, i podstępem wykluczyli krajowy związek, dokonując potężnego przestępstwa – do dziś nie reaguje na nie minister, co jest bardzo dziwne – poprzez uruchomienie środków z budżetu państwa w sposób nienależny i przestępczy. I w ten sposób…

(Rozmowy na sali)

Może nie będę państwu przeszkadzał, co?

W ten sposób wpisali się, krajowa rada i federacja, do COGECA, w miejsce krajowego związku. Proszę państwa, ktoś powinien zapoznać się ze statutem federacji. Federacja związków branżowych ma zamknięty statut, zrzesza tylko związki branżowe i nie jest organizacją ani związkiem spółdzielczym. Krajowa rada zrzesza tylko rolników, na zasadzie samorządu rolniczego, nie nabywając w ten sposób reprezentacji spółdzielców. Bo gdyby tak patrzeć, to równie dobrze krajowa rada mogłaby złożyć wniosek o przyjęcie jej do całego konkordatu w Rzymie, do episkopatu i dalej, jako że reprezentowałaby też katolików. Takie proste przełożenie jest niewiarygodne. Prawo do reprezentowania… Oczywiście nasuwa się pytanie, dlaczego Bruksela ich przyjmuje. Bo oni nas mają za nic i gdzieś. Chodzi o to, abyśmy płacili 0,5 mln euro – na tym im zależy, bo autorytetu polskie organizacje już dawno nie mają. Jak się zachowali panowie, to musicie państwo senatorowie wiedzieć. Pan przewodniczący pewnie dokładnie wie, jaką cenę osobiście zapłacił za manipulację, żeby dwukrotnie nie został wiceprezydentem COPA. Ja też byłem dwukrotnie wiceprezydentem COPA.

W roku 2020 krajowa rada złożyła normalną wymaganą przepisami aplikację. Statut COGECA i COPA mówi, że wymagana jest jednomyślność wszystkich organizacji członkowskich. Ale prawda jest inna. Jeżeli jest zgoda po stronie polskiej, to żadna europejska organizacja nie zgłosi sprzeciwu. A jak się zachowali w stosunku do wniosku… Pan prezes z pracownikiem pojechał do Brukseli i został ośmieszony. Wiecie państwo, dlaczego? Dlatego, że 2 tygodnie przed tajnym głosowaniem… Głosowanie jest tajne, w dniu posiedzenia wrzuca się kartki do urny i każdy kraj ma łącznie 12 głosów w COPA-COGECA, 6 ma izba i 6 federacja. A co panowie zrobili? Ja mam ten dokument, minister też go ma. Otóż panowie, pan Sikora i pan Szmulewicz, 2 tygodnie przed tym rozesłali maile w całej Europie, że oni się wstrzymują przed głosowaniem w sprawie przyjęcia krajowej rady. To jest sygnał w demokratycznej Europie, że jesteśmy przeciw. Dlaczego? Bo zachowują sobie swój mandat i dzielą kasę, i wypłacają sobie diety po kilkaset tysięcy rocznie na prywatne konta, pan Szmulewicz z panem Borowskim, w sposób przestępczy według mnie. Ale minister milczy, kiedy go zawiadamiam.

I ostatnia sekwencja…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Ostatnia sekwencja. W ostatnim okresie nikt nie rozlicza organizacji z działalności. Ja dostaję sprawozdania, jako jedyny, wszystkie. Proszę państwa, a minister jeszcze każe mi płacić za to, za kopie. Przesyła 860 stron, z czego 750 jest do wyrzucenia, bo to jest 8 razy to samo zaproszenie, każda organizacja to załącza, do tego programy posiedzeń… I zawartość jest fikcyjna, a merytorycznego nie ma tam nic. Poza jedynym uczciwym sprawozdaniem organizacji, jaką jest federacja związków branżowych. Te branże… poszczególni eksperci te sprawozdania składają. A poza tym nie ma nic.

Ponadto – zapodaję państwu następną informację – wszystkie organizacje razem za pieniądze z dotacji zatrudniają w Polsce w biurach na pełnych etatach 18 osób. Setki tysięcy złotych idzie na utrzymanie pracowników biur związkowych, a nie jest przeznaczane na wyjazdy do Brukseli, bo wyjazdów w tamtym roku… Wydano 4,5 mln, a wyjazdów do Brukseli było… był 1 wyjazd. Szmulewicz był 2 razy w roku… W roku 2019, 2020 był w Brukseli 2, 3 razy w roku. Tych 8 pracowników w izbach przygotowuje wyjazd, kupuje bilet i zamawia hotel, biorąc po 3, 4 tys. miesięcznie. Tylko po to, żeby zarząd izby parę razy w roku wyjechał do Brukseli. Jest to jakaś nieprawdopodobna rzecz, która uchodzi w ministerstwie, a minister odpisuje mi tak nieprawdziwe rzeczy, że w tej chwili złożyłem do prokuratury i do premiera 6 wniosków – o kłamstwa i powtarzanie nieprawdy.

Panie Przewodniczący, Panowie Senatorowie, wnoszę, żebyście z własnej inicjatywy, bez przeszkód dopisali… To nieprawda, że ze względów legislacyjnych nie można tego zrobić, bo państwo się nie zmieniło przez ostatnie 2 lata. Do końca grudnia obowiązywała ustawa, w której Krajowa Rada Spółdzielcza była wpisana. To tylko machinacje tych dwóch panów spowodowały, że krajowa rada nie jest członkiem COGECA. Mało tego, Polska nie ma wiceprezydenta w COPA. A wiecie państwo dlaczego? Pan przewodniczący nie zaprzeczy. Otóż zgodnie z naszym rozdzielnikiem, przyjętą kolejką, zgłosił się na wiceprezydenta, bo na tę kadencję 2000–2004 Polsce przysługiwała ta funkcja, pan Leszek Kuropatwiński. I wiecie, co zrobiono? Pan przewodniczący Samoobrony, Leszek Kuropatwiński, zgłosił swoją aplikację do biura w Brukseli, a panienka na polecenie Szmulewicza nie przekazała zgłoszenia do sekretariatu. I kiedy na telebimie… kiedy rozmawiali powoływani na wiceprezydentów, Leszek patrzy, a jego kandydatura nie padła. Nie przekazano dokumentów z biura organizacji polskich, zostały one zatrzymane. Nie wykonano… A biuro jest biurem wszystkich organizacji. Niby szczególiki, ale jak ważne. Polska już po raz trzeci nie ma wiceprezydenta w COPA i nigdy nie miała w COGECA. Jak ja byłem w COGECA, z ramienia kółek rolniczych, to jako kółka zostaliśmy wyeliminowani na podstawie przestępczej działalności Szmulewicza, jako dysponenta środków budżetowych. Panie Ministrze, albo to się rozwiąże… To nieprawda, że krajowy związek nie zapłacił składki. Ustawa jest niezmieniona, nawet w tym zakresie jest dalej niezmieniona. Ustawa mówi: koszty ponosi krajowa rada. I ona dostała pieniądze z budżetu na krajowy związek, i zwróciła 480 tys. To jest przestępstwo wobec organizacji. Dziś mówią, że Serafin wykluczył kółka z COPA-COGECA. Nieprawda. Ja będę domagał się śledztwa, nawet prokuratorskiego, w tej sprawie.

Panie Przewodniczący, Szanowni Państwo, wyrok NSA z 2016 r., wydany z wniosku ministra rolnictwa, w związku z konfliktem między ministrem, krajową radą, przy udziale krajowego związku, po to, żeby była wykładnia, jak jest rozumiana dotacja. Nikt tego wyroku nie stosuje, on nawet nie jest zastosowany do tej ustawy i ta ustawa w pewnej części jest w sprzeczności z wyrokiem NSA. Ale jak mi powiedziano: nie kop się z koniem, Serafin, bo i tak nie wygrasz. I kiedy na posiedzeniu komisji rolnictwa chcieliśmy złożyć wniosek o wpisanie krajowej rady, w drugim czytaniu, jeden z posłów, przewodniczący, wstał i zamknął dyskusję, żeby nam uniemożliwić zabranie głosu. Tak że ja dziękuję panu przewodniczącemu za umożliwienie zabrania głosu. I powiem, że NSA w tym wyroku…

Panie Ministrze, pracownicy dostarczają panu nierzetelnie dokumenty, pan jest wprowadzany w błąd. I pan minister, i minister Puda – wy macie dawkowane informacje i jesteście straszeni Serafinem. W ten sposób ukrywacie przestępców i przy okazji sami naruszacie prawo. NSA mówi wyraźnie: beneficjentem dotacji jest wyłącznie krajowa rada, a nie kółka rolnicze, zatem nie obowiązują nas systemy odpowiedzialności. Związki zawodowe nie ponoszą odpowiedzialności za jakiekolwiek niecelowe wydatki, bo to akceptuje krajowa rada i ona potem za to odpowiada. No więc te różne sztuczne decyzje wydane 27 stycznia 2016 r., już po wyroku NSA, są sprzeczne z tym… I sztucznie krajowa rada wydała sobie decyzję na oddanie 700 tys., i sztucznie robiła proces sądowy krajowemu związkowi.

Ja mówię tylko o uczciwości, chodzi mi to, żebyście państwo nie powodowali takimi treściami ustaw, i bez kontroli tej rywalizacji, de facto politycznej, między związkami. Takie rzeczy mają miejsce.

Panie Przewodniczący, niech pan jako szef związku… Proszę państwa, panów senatorów, żebyście wykazali wolę i wnieśli z własnej inicjatywy, bo my, ja z prezesem, nie możemy tego wnieść… Wnieście poprawkę, aby po każdym zdarzeniu… Tekst jest gotowy, napisany, ma go pan prezes. Wnieście poprawkę, którą Sejm przyjmie. Wnieście poprawkę o dopuszczenie tu krajowej rady. To jest po prostu niezbędne i nie jest to w sprzeczności ani z ustawą, ani z konstytucją. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Dziękuję.

Jedna informacja. To, że pan Serafin wyraził tutaj swoją opinię, to jest oczywiście jego zdanie i prawo do jego wyrażania, natomiast na dzień dzisiejszy w COPA wiceprezesem jest pani Maliszewska.

(Prezes Krajowego Związku Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych Władysław Serafin: W COGECA.)

W COGECA, tak, w COGECA…

(Prezes Krajowego Związku Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych Władysław Serafin: I też niezgodnie z prawem, bo nie jest spółdzielcą.)

No, trudno mi powiedzieć, czy zgodnie, czy niezgodnie, ale reprezentuje m.in. spółdzielnie, więc proszę nie mówić, że COGECA nie ma…

(Prezes Krajowego Związku Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych Władysław Serafin: Okej.)

Jest pani Maliszewska.

(Prezes Krajowego Związku Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych Władysław Serafin: Ale w COPA nie ma.)

W COPA nie ma, rzeczywiście, bo pan Szmulewicz chciał być prezydentem, ponownie startować i poprosił pana…

(Prezes Krajowego Związku Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych Władysław Serafin: I nikt go w Europie nie chce.)

Poprosił pana Kuropatwińskiego, żeby się wycofywał, a on będzie startował, ale potem się wycofał i nie startował.

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Ale nie tak do końca, że nie chciano przekazać… Pan Kuropatwiński zdecydował: dobra, niech startuje na prezydenta. W końcu i tak Szmulewicz odstąpił miejsce pani Christine, Francuzce, która rzeczywiście została prezydentem.

(Prezes Krajowego Związku Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych Władysław Serafin: Ale nie odblokował miejsca dla Leszka.)

Nie odblokował, ale tu już jest inna rzecz. Ale nie dyskutujmy na ten temat, na temat szczegółów, bo akurat parlament nie będzie rozstrzygał, kto…

(Głosy z sali: Tak jest.)

…reprezentuje lepiej, kto gorzej. Jednak na dzień dzisiejszy trzeba organizacjom pomóc, bo bez zorganizowanego wsparcia nie będziemy mieli tego głosu.

Jeśli chodzi o działalność, jeśli mogę w dwóch zdaniach, żeby nie przeciągać, to powiem tak. Wiele organizacji tam pracuje, a w związku z tym, że obowiązywały obostrzenia pandemii, to nawet więcej nas to kosztowało zobowiązania, pracy w ramach prac przygotowawczych w kraju. Więcej nas to kosztowało też ze względu na łączenia przez internet, bo posiedzenia w formie zdalnej odbywały się bez przerwy itd. Wiemy, ile to wszystko kosztuje i więcej… W związku z tym ja bym tutaj powiedział tak, w tej trudnej sytuacji nie było wyjazdów i dużych kosztów, które były przedtem… Na wyjazdy, bezpośrednie uczestnictwo, bo od lutego… chyba jeszcze w lutym był jeden wyjazd, który się odbył, ale następnych w czasie pandemii nie było. W związku z tym większa liczba pracowników musiała pracować na to, żeby tutaj bezpośrednio się organizować itd.

Ale ja nie mam nic przeciwko temu i jeżeli ktoś z państwa złoży wniosek o wpisanie krajowej rady, no to będzie to rzecz do dyskusji i do decyzji parlamentu. Natomiast, no, powiem szczerze, że jest tak i o tym pan Serafin dobrze wie, że jeżeli COPA nie wyrazi zgody, to niestety zapis nic tu nie daje, a jeżeli zgodę wyrazi COGECA, bo tu chodzi o COGECA, no to tak będzie. Ale na dzień dzisiejszy, tak jak mówię, spółdzielczość w Polsce reprezentuje pani Maliszewska, która jest pracownikiem Polskiej Izby Mleka, o ile dobrze pamiętam, a jest zgłoszona przez pana… pana…

(Prezes Krajowego Związku Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych Władysław Serafin: Sikorę.)

…Sikorę, jako przedstawiciela, który jest tam… No, mówię, jaka jest rzeczywistość.

Tak że dziękuję panu Serafinowi.

Prosił o głos pan wiceprzewodniczący.

Proszę.

Senator Ryszard Bober:

Dziękuję.

Panie Przewodniczący! Panowie Senatorowie! Panowie Ministrowie!

Rzeczywiście ta poprawka jest zasadna, jest sensowna i należy ją uwzględnić, poza jednym elementem, który budzi tu niestety wątpliwości formalnoprawne, a dotyczą one zmiany i wpisu tego do ustawy o działalności prawa spółdzielczego z 16 września 1982 r. Gdybyśmy na tym elemencie oparli naszą dyskusję, to wychodzimy poza zakres i przedmiot procedowanej ustawy. W związku z powyższym… Możemy to zrobić, ale poprzez 3 standardowe czytania, poprzez inicjatywę Senatu. Niemniej jednak ja wnoszę – i taką poprawkę składam – abyśmy uwzględnili tylko tam, gdzie mamy enumeratywnie wyszczególnione podmioty, które mogą być dotowane… Chodzi o to, aby rzeczywiście uwzględnić w ustawie krajową radę. Taki zapis jest tutaj możliwy z formalnego… no, prawnego punktu widzenia. Jeżeli zaś mamy to podjąć w całości, to potrzebne będą prawdopodobnie inne kroki prawne.

Prawda, Panie Legislatorze? Rozmawialiśmy wcześniej i tutaj prośba do pana, aby ewentualnie skorygował mnie pan, moje wypowiedzi, jeżeli pan przewodniczący pozwoli. Dziękuję.

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Proszę.

Szanowni Państwo, ja dodam tylko jedną rzecz…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

No to proszę.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Sławomir Szczepański:

Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.

Panie Przewodniczący, ja podzielam wątpliwości, abstrahując od zasadności tej ewentualnej poprawki… wniosku legislacyjnego. Wątpliwości budzi to, że poprawka wiązałaby się z rozszerzeniem procedowanej ustawy o zupełnie nową ustawę w zakresie merytorycznym. No więc wątpliwości co do zasady 3 czytań są. Jednak w zależności od decyzji Wysokiej Komisji… Jeżeli taki wniosek legislacyjny byłby złożony, to poza tymi wątpliwościami również trzeba by było, moim zdaniem, tak jak popatrzyłem na chwilę obecną, skorygować tę poprawkę, bo akurat ten przepis art. 266a skonsumował się z końcem 2020 r., bo to było na lata 2015–2020. No więc wtedy trzeba by było dokonać odpowiedniej korekty, np. dodać nowy przepis, tak jak jest przykładowo w art. 2, w przypadku art. 14a ust. 3. Ale to nie eliminuje tych wątpliwości, o których tutaj też pan senator powiedział.

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Czyli rozumiem, że najlepiej byłoby, gdyby, dokładniej mówiąc, przygotować się i ewentualnie na posiedzeniu plenarnym zgłosić taką poprawkę, bo najlepiej by było dopracować jeszcze tę poprawkę.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Uważam, że na posiedzeniu plenarnym próbowalibyśmy to zrobić.

Ja chcę tylko zwrócić uwagę na jedną rzecz. W jednym akapicie… Art. 35c otrzymuje brzmienie: „Środki pochodzące z budżetu państwa przeznaczone na pokrycie kosztów związanych z uczestnictwem izb rolniczych, związków zawodowych rolników indywidualnych, społeczno-zawodowych organizacji rolników – i dalej są tu słowa – Krajowej Rady Spółdzielczej”…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Jest to zapis, który o tym mówi, w art. 35c. No więc nie ma nigdzie we wcześniejszych enumeratywnych wymienionych przynależności środków dostępu, natomiast w art. 35c otrzymuje takie brzmienie, że znajduje się tu jedyny… Ja to analizowałem, to jest jedyny zapis, gdzie jest wpisana Krajowa Rada Spółdzielcza. Czasami się zastanawiam, czy to nie było skopiowane z poprzedniej ustawy i w ten sposób ten zapis został…

(Głosy z sali: Z rozporządzenia.)

Z rozporządzenia został. No, tu jest zapis, a tutaj nie ma. W związku z tym ja bym proponował, żeby pan legislator dopracował to, ewentualnie posługując się tym zapisem, o ile jest to możliwe, i wtedy na plenarnym posiedzeniu zgłosić taki wniosek. Taka jest moja prośba.

A teraz proponuję przejść do głosowania, bez poprawek, jak to zgłosił pan senator Łyczak. Zgoda?

(Głos z sali: Zgoda.)

Czy pan minister… Już wszystko zostało powiedziane, ale pytanie, czy pan minister chce jeszcze coś dodać.

(Głosy z sali: Spóźnił się pół godziny i jeszcze teraz będzie…)

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Szymon Giżyński: Bardzo przepraszam, ale…)

Nie, nie, no, takie jest prawo ministra, że udziela mu się głosu. No, udzielam głosu.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Szymon Giżyński:

Dziękuję.

Szanowni Państwo, bardzo krótka uwaga. Wpisanie Krajowej Rady Spółdzielczej do ustawy nie powoduje w żadnym wypadku automatycznej przynależności do COGECA i skutków finansowych z tym związanych. To jest po prostu rzecz tutaj…

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Ale to już wyjaśniliśmy…

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Panie Ministrze, to już wyjaśniliśmy, wszyscy wiedzą, o co chodzi – że to jest tylko deklaratywny zapis, a nie wprowadzający skutki prawne.

(Prezes Krajowego Związku Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych Władysław Serafin: Przecież nikt nie mówi, że członkostwo zależy od ustawy.)

My to rozumiemy, już to przedyskutowaliśmy.

(Prezes Krajowego Związku Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych Władysław Serafin: Chodzi o to, żeby środki…)

(Głos z sali: Głosujemy.)

Dobrze, rozumiem, że wszyscy już to przedyskutowaliśmy. Wcześniej pana ministra nie było, a tu były uzasadnienia i tłumaczenia. Rozumiemy, o co chodzi.

Przechodzimy do głosowania. Wniosek jest jeden, wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Kto jest za? (6)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (3)

Trzech się wstrzymało. Proszę zdalnie… Czy ktoś tam jest podłączony? Proszę podać łączne wyniki.

6 było za, nikt nie był przeciw, 3 senatorów się wstrzymało.

Kto chciałby być sprawozdawcą.

(Głos z sali: Pan przewodniczący…)

Nie, ja proponuję tu pana senatora Pupę, który…

(Senator Zdzisław Pupa: Nie, nie, dziękuję bardzo.)

(Wesołość na sali)

(Senator Zdzisław Pupa: Pan przewodniczący na pewno to zrobi dobrze.)

No…

(Rozmowy na sali)

No dobrze, to dziękuję.

Szanowni Państwo, przegłosowaliśmy ustawę. Sprawozdawcą będzie, skoro nikt nie chce, z koniczności senator Chróścikowski.

Dziękuję państwu za udział w pracach. Dziękuję rządowi, przedstawicielom organizacji również.

W związku z tym, że wyczerpaliśmy porządek obrad, zamykam posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Dziękuję.

(Koniec posiedzenia o godzinie19 minut 41)