Narzędzia:
Wspólne posiedzenie Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności (nr 56), Komisji Środowiska (nr 50) w dniu 20-07-2021
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– wspólne posiedzenie Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności (56.)

oraz Komisji Środowiska (50.)

w dniu 20 lipca 2021 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz niektórych innych ustaw (druk senacki nr 447, druki sejmowe nr 1346, 1369 i 1369-A).

(Początek posiedzenia o godzinie 12 minut 08)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Komisji Środowiska Zdzisław Pupa)

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Szanowni Państwo, pozwolicie, że otworzymy pięćdziesiąte posiedzenie… Myślę, że to jest pięćdziesiąte posiedzenie Komisji Środowiska. Tak?

(Głos z sali: Tak.)

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Pięćdziesiąte. Tak.

(Głos z sali: Powinno być uroczyste, Panie Przewodniczący.)

Myślę, że wrócimy do tego uroczystego posiedzenia Komisji Środowiska i Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności.

W każdym razie wszystkich członków komisji rolnictwa i środowiska zapraszamy na wyjazdowe posiedzenie komisji, można powiedzieć, w rejon Podkarpacia. Temat będzie związany z wpływem środowiska na zdrową żywność, jak również na zdrowie. Tak że będziemy zwiedzać gospodarstwa rolne, ale też będziemy w pięknych miejscach Podkarpacia, aby zobaczyć, że rzeczywiście środowisko ma wpływ na produkcję żywności.

Proszę planować, Szanowni Państwo, taki wyjazd 14–17 września.

Mam nadzieję, że – jest z nami tutaj minister Kraska – nam nie przeszkodzi żaden lockdown.

I proszę, Panie Ministrze, nie ogłaszać żadnych lockdownów w tym czasie – korzystając z obecności pana ministra taki wniosek składamy.

I przechodzimy do porządku obrad.

W dzisiejszym porządku obrad mamy rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz niektórych innych ustaw – druk senacki nr 447, druki sejmowe nr 1346, 1369 i 1369-A.

Jest z nami z gość, pan minister Dziadzio, który w poprzednim posiedzeniu komisji dotyczącym tego samego tematu również brał udział. Witamy pana ministra, podsekretarza stanu, głównego geologa kraju, pełnomocnika rządu do spraw polityki surowcowej państwa – witamy pana ministra zdalnie. Z panem ministrem jest pani Elżbieta Piskorz, dyrektor Departamentu Ropy i Paliw Transportowych. Jest również pani Jolanta Pieńkowska, naczelnik Wydziału Jakości Paliw Transportowych i Bezpieczeństwa Technicznego. Jest pan Maciej Machaj z ministerstwa klimatu, naczelnik wydziału w Departamencie Prawnym, jak również pan Michał Nowak, główny specjalista do spraw legislacji z Departamentu Prawnego. Jest też pan Lesław Żarski z Urzędu Regulacji Energetyki, dyrektor Departamentu Rynku Paliw Ciekłych – udział zdalny. Jest pan Piotr Orzech z Urzędu Regulacji Energetyki, zastępca dyrektora Departamentu Prawnego i Rozstrzygania Sporów. I jest także z nami pan Piotr Magda z Kancelarii Senatu, główny legislator – witamy, Panie Mecenasie. Witam szanownych państwa senatorów i gości, których być może nie wymieniłem. Witam sekretariaty Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności oraz Komisji Środowiska.

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz niektórych innych ustaw (druk senacki nr 447, druki sejmowe nr 1346, 1369 i 1369-A)

I byśmy przystąpili do rozpatrzenia ustawy zawartej w druku senackim nr 447.

Prosimy pana ministra Piotra Dziadzię o zaprezentowanie ustawy połączonym 2 komisjom.

Proszę uprzejmie, Panie Ministrze.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska Piotr Dziadzio:

Dzień dobry państwu.

Czy jestem słyszalny?

(Przewodniczący Zdzisław Pupa: Bardzo dobrze.)

To dobrze.

Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo! Szanowna Komisjo!

Mam przyjemność przedstawić państwu rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz niektórych innych ustaw.

Kilka słów na temat celu ustawy.

Projekt ustawy stanowi wypełnienie zobowiązania realizacji narodowego celu redukcyjnego w skrócie NCR poprzez podmioty zajmujące się produkcją, importem lub nabyciem wewnątrzwspólnotowym paliw ciekłych. Zmiany w ustawie o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw dotyczą zatem realizacji Narodowego Celu Redukcyjnego. Są one następujące: wprowadzenie ułatwień dla podmiotów zobowiązanych do realizacji NCR w zakresie wspólnej realizacji tego obowiązku; utworzenie ewidencji projektów redukcji emisji gazów cieplarnianych w segmencie wydobywczym ropy naftowej i gazu ziemnego, z których pochodzą reedukacje emisji gazów cieplarnianych, wykorzystywane do realizacji NCR, tzw. UER-sy; wprowadzenie zmian sposobu określenia wskaźnika emisji gazów cieplarnianych dla energii elektrycznej zużywanej w pojazdach samochodowych; wprowadzenie możliwości realizacji NCR przy wykorzystaniu instrumentu, jakim jest opłata zastępcza – z opłaty zastępczej będą mogły skorzystać tylko podmioty, które wykażą realizację NCR na minimalnym, wyznaczonym w projekcie ustawy, poziomie, a wpływy z tytułu opłaty zastępczej będą stanowiły przychód Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – doprecyzowanie przepisu dotyczącego kar pieniężnych dla podmiotów wspólnie realizujących NCR; zmiana przepisu, na podstawie którego określana jest wysokość kary pieniężnej za brak realizacji NCR na wymaganym poziomie; przedłużenie terminu na składanie sprawozdań z realizacji NCR przez podmioty zobowiązane do realizacji tegoż NCR do prezesa URE, z 31 marca do 30 czerwca, i konsekwentnie przez prezesa URE do Rady Ministrów oraz do Komisji Europejskiej.

Zmiany dotyczą również objęcia systemem monitorowania i kontrolowania jakości paliw wodoru wykorzystywanego na cele transportowe w tym zakresie. Tutaj rozszerzono system monitorowania o obowiązek kontrolowania jakości wodoru wykorzystywanego w pojazdach. Jest to spójne z obowiązkiem wspierania rozwoju transportu opartego na paliwach alternatywnych, zgodnie z dyrektywą 2014/94 Unii Europejskiej z 22 października 2014 r. Założono tutaj jednak znacznie ułatwienia dla funkcjonowania systemu. Projekt ustawy przewiduje, że przepisy dotyczące wodoru wejdą w życie 1 stycznia 2023 r.

Dodatkowo ustawa obejmuje zmiany w definicji oleju opałowego i ciężkiego oleju opałowego.

Projekt ustawy zawiera również zmiany przepisów w prawie energetycznym i prawie ochrony środowiska, w ustawie o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym oraz w ustawie o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw.

Szanowni Państwo, podsumowując chciałbym państwu powiedzieć, że zmiany w przepisach, które są zawarte w niniejszej ustawie, są konieczne do pilnego procedowania, pilnego wdrożenia i są oczekiwane przez przedsiębiorców. Te zmiany w przepisach dotyczą obowiązku realizacji Narodowego Celu Redukcyjnego. Wejście w życie projektu ustawy w trakcie 2021 r. umożliwi podmiotom realizującym NCR zastosowanie instrumentu w postaci opłaty zastępczej, o czym wcześniej wspomniałem. Będzie ona służyła realizacji obowiązku za 2021 r. i za kolejne 3 lata, co umożliwi optymalizację przepływu środków na ograniczenie emisji z paliw transportowych. Tym samym projekt ustawy powinien wejść w życie w jak najwcześniejszym terminie.

Zmiany w prawie energetycznym usuwają zidentyfikowaną lukę prawną w przepisach regulujących zasady sprawozdawczości przedsiębiorstw sektora paliw ciekłych. Szybkie wejście w życie projektu ustawy będzie skutkować zachowaniem dotychczasowych uproszczeń zasad realizacji sprawozdawczości.

Przepisy projektu ustawy dotyczą objęcia systemem monitorowania i kontrolowania jakości paliw wodoru przeznaczonego na cele transportowe. Projekt jest elementem ram prawnych dla nowego paliwa alternatywnego, jakim jest wodór. Przepisy w tym zakresie są pożądane przez branżę paliwową, która zgłasza zainteresowanie inwestycjami w wodór na cele transportowe. Z uwagi na to, że rynek wodoru dopiero zaczyna się kształtować, wejście w życie tej części przepisów ustawy zaplanowano na 1 stycznia 2023 r.

Szanowni Państwo, podsumowując jeszcze raz, chciałbym podać fakt, że projekt ustawy zawiera bardzo oczekiwane przez przedsiębiorców zmiany oraz został uchwalony przez Sejm 8 lipca całkowicie ponad podziałami politycznymi. Mogę podać, że za zagłosowało w Sejmie 434 posłów, przeciw było 8, 1 senator się wstrzymał.

W związku z tym zwracam się do państwa z uprzejmą prośbą o niezgłaszanie propozycji zmian na obecnym etapie prac. Tylko taki przebieg prac, czyli taki płynny, umożliwi zakończenie etapu prac parlamentarnych nad projektem ustawy tak, że jeszcze w lipcu uda się nam go przeprocedować, a tym samym urealni wejście w życie projektowanych zmian w sierpniu. O co bardzo proszę i wnioskuję. I równocześnie dziękuję za uwagę.

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Dziękuję panu ministrowi.

Proszę bardzo przedstawiciela naszego Biura Legislacyjnego.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda:

Dziękuję bardzo.

Państwo Przewodniczący! Wysokie Komisje! Szanowni Państwo!

Do omawianej ustawy Biuro Legislacyjne zgłasza 8 zastrzeżeń legislacyjnych.

Po pierwsze, art. 1 pkt 5 opiniowanej ustawy stanowi, że użyte w art. 9d w ust. 1 oraz w art. 16 w ust. 1 określone wyrazy zastępuje się innymi wyrazami, tymczasem stosownie do §88 ust. 1 zasad techniki prawodawczej zastosowanie powołanej techniki legislacyjnej jest uwarunkowane występowaniem zmienianego określenia w wielu przepisach zmienianej ustawy.

Analogiczny błąd popełniono w art. 1 w pkcie 13 opiniowanej ustawy.

Po drugie, art. 16 ust. 4c ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw w brzmieniu nadanym przez opiniowaną ustawę statuuje uprawnienie pracownika Inspekcji Handlowej do kontroli certyfikatu jakości wodoru lub jego kopi, o których mowa w art. 25a ust. 5–8. Powołane odesłanie należy ocenić z jednej strony jako nieprawidłowe, gdyż certyfikat jakości wodoru jest konstytuowany w dodawanym art. 25a ust. 5 ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw, a z drugiej strony jako niespójne z dodawanym przez opiniowaną ustawę art. 17a ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw, który stanowiąc o kontroli certyfikatu, nie odsyła do dodawanego art. 25a.

Po trzecie, zarówno w świetle §157 zasad techniki prawodawczej, wedle którego nie odsyła się do przepisów już zawierających odesłania, jak i w świetle konieczności sprecyzowania zastosowanego odesłania modyfikacji wymaga art. 17a ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw. W brzmieniu określonym przez opiniowaną ustawę przewiduje on, że w toku kontroli pracownik Inspekcji Handlowej dokonuje kontroli dokumentacji, o której mowa w art. 25a ust. 4. W związku z tym zauważenia wymaga również, że dodawany art. 25a ust. 4 został podzielony na 2 zdania. Pierwsze z nich stanowi o dokumentacji z badań, o których mowa w ust. 2 i 3, a drugie stanowi o dokumentacji jedynie z jednego badania, o którym mowa w ust. 3.

Po czwarte, w treści oświadczenia przedsiębiorcy wystawiającego certyfikat jakości wodoru, zawartej w art. 25a ust. 7 pkcie 7 ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw w brzmieniu określonym przez opiniowaną ustawę, należy dodać oznaczenie „Dziennika Ustaw”, w którym została ogłoszona ustawa o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw, tak jak to zostało uczynione w innych przepisach opiniowanej ustawy oraz w tych przepisach ustawy nowelizowanej, które nie są poddane zmianie przez opiniowaną ustawę.

Po piąte, mając na uwadze, że zgodnie z §154 ust. 1 zasad techniki prawodawczej statuowanie skrótu określenia złożonego jest uzależnione od wielokrotnego występowania danego określenia złożonego w danej ustawie, modyfikacji wymagają przepisy art. 1 pktu 25 oraz art. 4 pktu 1, które nie respektują tego wymagania.

Po szóste, dodawany przez art. 1 pkt 25 opiniowanej ustawy art. 30j ust. 5 ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw stanowi, że prowadzona przez prezesa Urzędu Regulacji Energetyki ewidencja projektów redukcji emisji gazów cieplarnianych w segmencie wydobywczym zawiera dane, o których mowa w ust. 2 w pktach 1–9. Mając to na uwadze, za zbędne należy uznać określenie w ust. 6 tego artykułu, że ewidencja ta podlega publikacji w Biuletynie Informacji Publicznej w zakresie właśnie tych informacji.

Po siódme, w świetle wyrażonej w §59 ust. 1 zasad techniki prawodawczej reguły powoływania artykułu podzielonego na jednostki redakcyjne niższego stopnia modyfikacji wymagają zmieniane przez opiniowaną ustawę przepisy art. 35d ust. 1 pkty 2 i 3 ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw.

Wreszcie po ósme, w art. 4 w pkcie 2 opiniowanej ustawy, który zmierza do nowelizacji jednego z przepisów ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych, należy zwrócić uwagę na lukę w zakresie wymienionych decyzji Komisji Europejskiej. Przepis ten stanowi bowiem o decyzjach Komisji Europejskiej wydanych przed 30 czerwca, a więc do dnia 29 czerwca 2021 r., oraz o decyzjach Komisji Europejskiej wydanych po 30 czerwca, a więc decyzjach wydanych od dnia 1 lipca br. Nie obejmuje on zatem swym zakresem decyzji wydanych w dniu 30 czerwca br.

Państwo Przewodniczący, Wysoka Komisjo, dziękując bardzo za udzielenie głosu, chciałbym poinformować jedynie, że rozpatrująca opiniowaną ustawę Komisja Nadzwyczajna do Spraw Klimatu jednogłośnie zaaprobowała wszystkie poprawki rekomendowane przez Biuro Legislacyjne. Dziękuję.

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Dziękuję.

Chciałbym zapytać o stanowisko pana ministra w sprawie proponowanych poprawek.

Panie Ministrze, słyszymy się?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska Piotr Dziadzio:

Tak, tak.

Szanowny Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!

Ja chciałbym troszeczkę podsumować to, co pan legislator powiedział przed chwilą, a równocześnie zwrócić uwagę na to, że projekt ustawy był już przedmiotem analizy komisji prawnej i legislatorów sejmowych, którzy nie zwrócili nam uwagi na tego typu…

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Nie słyszymy teraz pana ministra… Halo?

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska Piotr Dziadzio: Tak, tak, jestem.)

No, teraz lepiej.

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska Piotr Dziadzio: Czy jestem słyszalny?)

Proszę mówić.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska Piotr Dziadzio:

Okej. Dobrze.

Czy powtórzyć? Czy ja byłem słyszalny wcześniej? Bo nie wiem, czy to, co powiedziałem, było przez państwa słyszane.

(Głos z sali: Od początku…)

(Przewodniczący Zdzisław Pupa: Niech pan powie od początku, bo początku nie było słychać.)

Dobrze.

Chciałbym się odnieść do tego, co powiedział pan legislator, ale równocześnie poinformować państwa, że ten projekt był przedmiotem pracy komisji prawnej i legislatorów sejmowych, którzy nie zwracali uwagi na, naszym zdaniem, takie bardzo nieistotne z punktu widzenia istotności ustawy poprawki. Z tego wywnioskowaliśmy, że te poprawki, tak jak powiedziałem, nie miały i nie mają takiego istotnego charakteru. W związku z tym z punktu widzenia rządu ten projekt ustawy powinien być przyjęty bez poprawek. Generalnie o to apeluję. I wnoszę o taką decyzję Wysokiej Komisji.

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Dziękuję bardzo panu ministrowi.

Rozpoczynamy dyskusję.

Kto chce zabrać głos?

Widzę, że pan senator Komarnicki przygotowuje mikrofon…

Proszę bardzo.

Senator Władysław Komarnicki:

Bardzo dziękuję, Panie Przewodniczący.

Ja mam pytania do pana ministra.

Pierwsze moje pytanie: czy opłaty zastępcze, które będą uiszczane do Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i kierowane na rozwój biopaliw najnowszej generacji, rzeczywiście będą we właściwy sposób kierowane i poprawią ekologiczność transportu w Polsce? Transportu, o którym bardzo dużo się dzisiaj mówi.

Rodzi się też następne pytanie: jaki to będzie miało wpływ na ceny paliw?

Drugie moje pytanie jest takie: na jakim etapie jest rozwój technologii wodorowych w Polsce? Wszyscy o tym dyskutujemy. I kto prowadzi dzisiaj badania i jakie podejmuje działania? A przede wszystkim jakie instytucje, jakie korporacje i jakie firmy to dzisiaj robią? Jaki jest udział państwa w tym przedsięwzięciu? I kiedy tak naprawdę planowane jest wdrożenie tego? Ale prosiłbym o takie systematyczne podanie tego. Na pewno jakieś plany co do tego wodoru mamy i – korzystając z tego, że jest pan minister – chciałbym się dowiedzieć, jak one dzisiaj wyglądają.

I moje trzecie pytanie. Słyszeliśmy zapewnienie, że zarówno kary, jak i opłaty zastępcze nie wpłyną na cenę paliw. Ale ta cena szybuje coraz bardziej. W związku z tym chciałbym zapytać pana ministra: co wpływa pana zdaniem na to, że paliwa są coraz droższe? I zanosi się, że będą jeszcze droższe.

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Są inne uwagi? Nie ma…

Pani profesor.

Proszę bardzo, Pani Przewodnicząca.

Senator Alicja Chybicka:

Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!

Podobnie jak w Komisji Nadzwyczajnej do spaw Klimatu, gdzie przegłosowano poprawki, my stoimy na stanowisku, że prawo, które stanowimy, musi być dobrze stanowione, bez błędów legislacyjnych. I nawet jeśli te poprawki nie mają walorów merytorycznych, to powinny być uwzględnione.

W związku z tym proponuję przejęcie poprawek Biura Legislacyjnego i poddanie ich pod głosowanie. Dziękuję.

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Czy są inne uwagi? Nie ma.

W takim razie przystępujemy do rozstrzygnięć.

Nie było…

(Senator Władysław Komarnicki: Ale prosiłem o odpowiedź.)

A, proszę bardzo. Przepraszam. Dobrze, dobrze.

Panie Ministrze, bardzo prosimy o udzielenie odpowiedzi panu senatorowi Komarnickiemu.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska Piotr Dziadzio:

Dziękuję bardzo za te pytania.

Chciałbym państwu zwrócić uwagę na 2 rzeczy.

Przede wszystkim opłata zastępcza jest korzystna dla naszej gospodarki ze względu na to, że ona trafia do budżetu, który jest później wykorzystywany właściwie na rozwój różnego rodzaju technologii. Czyli, po pierwsze, ona zostaje w kraju – i to jest najważniejsza rzecz – a po drugie, trafia do instytucji, która właściwie gospodaruje środkami, to jest do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Ma on duże i długie doświadczenie w zakresie dysponowania środkami pochodzącymi z różnych opłat. I jestem w pełni przekonany, że jest to instytucja kompetentna i efektywnie wydająca pieniądze na wsparcie rozwoju innowacyjnych technologii – tu szczególnie możemy powiedzieć o fotowoltaice, o programach, które są finansowane w ramach Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Sami państwo wiecie, że te środki są właściwie wydatkowane i właściwie są kontrolowane i rozliczane. Fundusz realizuje również programy międzynarodowe ze środków unijnych. A więc tutaj ja nie mam wątpliwości, że właściwie zostaną spożytkowane środki z opłaty zastępczej, które trafią do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i będą służyły rozwojowi niskoemisyjnego transportu. Jestem o tym przekonany.

Jeśli chodzi o drugie pytanie, jaki ustawa ma wpływ na ceny paliw, to ona nie ma bezpośredniego wpływu na ceny paliw. Ceny paliw są uzależnione przede wszystkim od tego, że jesteśmy w tej chwili, jeśli chodzi o rozwój gospodarczy, na etapie takiego boomu i ożywienia gospodarczego. W związku z tym wzrasta zapotrzebowanie na paliwo, a tym samym wzrastają ceny paliw. A więc to jest mechanizm rynkowy tak naprawdę. Ustawa nie ma na to wpływu.

Jeśli chodzi o rozwój technologii wodorowych, to mamy szereg instytucji, które zajmują się badaniem i przygotowywaniem Rzeczypospolitej do wdrożenia technologii wodorowej. Mamy instytucje naukowe, państwowe instytuty badawcze, które się tym zagadnieniem zajmują. Jest to Instytut Nafty i Gazu – Państwowy Instytut Badawczy i jest to Instytut Energetyki, który bardzo poważnie zajmuje się wdrożeniem technologii produkcji elektrolizerów, czyli bezpośrednio technologii pozwalającej produkować wodór – wodór z odnawialnych źródeł energii, możemy powiedzieć, z energii elektrycznej pochodzącej z odnawialnych źródeł energii. Jeśli chodzi o kolejne zagadnienie w zakresie wodoru, to Ministerstwo Klimatu i Środowiska jest w trakcie przygotowywania i już uzgadniania tak naprawdę strategii wodorowej. Ministerstwo Klimatu i Środowiska tworzy ramy prawne dla funkcjonowania w ogóle technologii i tego nowego obszaru gospodarczego, jakim jest wodór, jakim jest paliwo wodorowe tak naprawdę.

Ja w zasadzie, wydaje mi się, odpowiedziałem na wszystkie pytania, które były przez państwa zadane. A gdyby ewentualnie była jakaś potrzeba uzupełnienia, to to zrobię. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Senator Komarnicki jeszcze prosił o uzupełnienie.

Senator Władysław Komarnicki;

Bardzo dziękuję.

Panie Ministrze, nie mogę się z panem zgodzić, że boom gospodarczy wpływa na zwiększenie ceny paliwa.

I ja chciałbym grzecznie przypomnieć, że 6 lat temu, jak państwo szliście do władzy, mówiliście społeczeństwu – słyszałem to osobiście wielokrotnie – że wystarczy przypilnować kosztów, a wy będziecie regulować koszty, które dotychczas według waszej oceny były źle przypilnowane, i będziecie regulować ceny paliwa. Tak grzecznie przypominam, że jego cena nie powinna przekroczyć 4 zł.

Ja tylko mam jedną prośbę i pytanie do pana, Panie Ministrze. Jak to jest, że ceny paliw na nienarodowych stacjach są niższe niż na naszych? Co jest powodem?

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Czy pan minister udzieli odpowiedzi.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska Piotr Dziadzio:

Nie potrafię odpowiedzieć na pytanie o ceny, bo ceny moim zdaniem kształtuje rynek. To jest pierwsza sprawa. Tego się będę trzymał i tego w zasadzie wszyscy się trzymamy.

A jeśli chodzi o wzrost cen paliw, to jest taki mechanizm… Popatrzcie sobie, Państwo, jak wygląda ten mechanizm. Jak mieliśmy ograniczenia wynikające z COVID i mniej zużywaliśmy energii potrzebnej do napędzania samochodów, czyli w zakresie paliw kopalnych, to równocześnie OPEC zdecydowało się na to, żeby obniżyć liczbę wydobywanych baryłek dziennie. I ten mechanizm jest taki naturalny. Czyli jeśli nie ma zapotrzebowania, to mniej się eksploatuje. Sytuacja gospodarcza się zmieniła i jesteśmy w okresie po pandemii albo w trakcie jeszcze kolejnej fali, ale to ciężko powiedzieć, bo nie potrafimy sobie tego zdefiniować prawidłowo na tę chwilę. Niemiej jednak sytuacja gospodarcza się zmieniła – ożywiła się sytuacja gospodarcza, wzrosła liczba procesów gospodarczych, można by powiedzieć, wzrosło zapotrzebowanie na paliwo i wzrosła również cena za baryłkę. I to jest mechanizm rynkowy, kształtowany przez rynek. A równocześnie OPEC nie wydało jeszcze zgody na zwiększenie ilości ropy eksploatowanej w krajach, które są głównymi producentami.

(Zakłócenia w trakcie wypowiedzi)

Tak że myślę, że to jest zwykły proces rynkowy, z którym mamy w tej chwili do czynienia.

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Dziękuję panu ministrowi za wyjaśnienie.

Nie widzę więcej…

Proszę bardzo, jeszcze senator Piecha.

Senator Wojciech Piecha:

Ja mam pytanie do pana ministra: ile w Polsce produkujemy wodoru w tej chwili? Bo jesteśmy jednym z czołowych producentów wodoru. Jak widzę, mamy piąte miejsce na świecie i trzecie w Europie. I z jakich źródeł ten wodór jest produkowany? Czy z gazu koksowniczego, czy z gazu ziemnego? Dziękuję.

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska Piotr Dziadzio: Jesteśmy… Czy mogę odpowiadać?)

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Proszę bardzo pana ministra.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska Piotr Dziadzio:

Jesteśmy jednym z większych producentów wodoru w Europie. Ten wodór produkują głównie nasze rafinerie. Ja nie potrafię w tej chwili powiedzieć, ile ton rocznie produkujemy, niemniej jednak jest on wykorzystywany na potrzeby technologiczne właśnie rafinerii, a równocześnie może służyć do napędu pojazdów i może służyć do wykorzystania w energetyce cieplnej. Jest to wodór, który jest produkowany głównie w oparciu o gaz ziemny, o metan.

Jeśli chodzi o gaz syntezowy, czyli będący produktem syntezy węgla, to nie mamy produkcji w tym zakresie, niemniej jednak oczekujmy, że pewne inwestycje, które będą realizowane w związku z umową społeczną z górnikami, pozwolą nam na produkcję z gazu syntezowego zarówno dwutlenku węgla, który chcielibyśmy wyłapywać, jak i wodoru, który miałby charakter wodoru błękitnego.

Może w ten sposób: mam informację, że Polska jest trzecim największym producentem wodoru w Unii, czyli jednym z większych. W 2018 r. nasz kraj wyprodukował 1,3 miliona t wodoru. To są spore ilości. I mamy potencjał do tego, ażeby go produkować również w oparciu o źródła odnawialne, czyli o prąd elektryczny pochodzący z odnawialnych źródeł energii. Dziękuję.

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Dziękuję bardzo.

Nie ma więcej pytań.

Przystępujemy do rozstrzygnięć.

Pani senator Chybicka złożyła prośbę czy wniosek? Bo ja nie zrozumiałem dokładnie.

(Głos z sali: Wniosek.)

Nie usłyszałem pani senator, pani przewodniczącej Chybickiej.

Senator Alicja Chybicka:

Składam wniosek o… To znaczy, przejmuję poprawki Biura Legislacyjnego.

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Rozumiem, że pani senator przejmuje poprawki.

(Senator Alicja Chybicka: Tak.)

Dobrze.

W takim razie musimy rozstrzygnąć w głosowaniu, czy Wysokie Komisje zechcą przyjąć poprawki zgłoszone przez Biuro Legislacyjne.

Mam prośbę do pana mecenasa o pomoc w pokierowaniu przebiegiem głosowania.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda:

Panie Przewodniczący, jeśli można…

Te poprawki mogą być przegłosowane łącznie, o ile nie będzie sprzeciwu.

Ale chciałbym jednocześnie prosić pana przewodniczącego, żeby zapytał, czy inne wnioski o charakterze legislacyjnym, które są dalej idące, są zgłoszone do ustawy.

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Tak, tak. To zaraz będziemy…

W czasie dyskusji nie zgłoszono żadnych wniosków legislacyjnych i nie ma ich na tę chwilę, bo gdyby były, to byśmy nad nimi procedowali. Senatorowie znają procedurę i wiedzą o możliwości zgłaszania poprawek na posiedzeniach komisji.

Nie ma żadnych innych poprawek.

Proszę bardzo, pan senator Piecha.

Senator Wojciech Piecha:

Ja zgłaszam wniosek formalny o przyjęcie tej ustawy bez poprawek.

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Bez poprawek. Tak?

(Senator Wojciech Piecha: Tak.)

Dziękuję.

W takim razie wniosek pana senatora Piechy jest najdalej idący.

Przystępujemy do głosowania.

Wszyscy senatorowie biorący udział zdalny są poinformowani i znają procedury głosowania.

Kto w takim razie jest za przyjęciem ustawy bez poprawek? Zechce podnieść rękę.

(Głos z sali: 10 głosów za.)

Głosowanie zdalne… Przepraszam.

Kto jest przeciw?

(Głos z sali: 7 głosów przeciw.)

Kto się wstrzymał?

Nie ma.

Głosowanie zdalne.

(Głos z sali: 1 senator ze zdalnych non stop nie głosuje. Czy zamykamy głosowanie?)

Zamykamy możliwość głosowania.

Wobec powyższego podsumujemy głosy, które już zostały oddane.

14 głosów za, 11 – przeciw, 1 senator się wstrzymał, tak?

(Głos z sali: Nikt się nie wstrzymał.)

Nikt się nie wstrzymał.

Jeszcze raz: 17 głosów za…

(Głos z sali: 14.)

14 głosów za, 11 – przeciw, nikt się nie wstrzymał.

Ustawa została przyjęta bez poprawek.

Pozostaje nam zgłoszenie senatora sprawozdawcy.

Czy pan senator Lamczyk wyraziłby zgodę na bycie sprawozdawcą?

Kto chce być sprawozdawcą komisji?

Senator Alicja Chybicka:

Ja zgłaszam wniosek mniejszości. Razem zgłaszamy.

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Dobrze, mamy wniosek mniejszości.

Kto chce być senatorem sprawozdawcą?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

(Brak nagrania)

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Pan senator Piecha wyraża zgodę…

(Senator Wojciech Piecha: Tak, tak. Zgadzam się.)

…na bycie senatorem sprawozdawcą.

Wobec powyższego, Szanowni Państwo, dziękuję za udział w posiedzeniu senackich komisji środowiska i gospodarki…

(Głos z sali: Jeszcze wniosek mniejszości.)

Wniosek mniejszości składa pani senator Chybicka i pan senator…

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda: Ale musi być sprawozdawca.)

Proszę?

(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda: Musi być sprawozdawca.)

Kto będzie sprawozdawcą wniosku mniejszości?

(Rozmowy na sali)

Pani prof. Chybicka jest sprawozdawcą wniosku mniejszości.

Zamykam posiedzenie Komisji Środowiska i Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności.

Dziękuję szanownym państwu za obecność, za udział.

I zachęcam członków Komisji Środowiska do udziału w dzisiejszym posiedzeniu wyjazdowym do Lasów Państwowych, ale również członków innych komisji. Gdyby ktoś chciał pojechać z nami, to zapraszamy. O 16.20 jest wyjazd. Gdyby ktoś jeszcze chciał się dopisać, to niech się zgłosi do sekretariatu komisji.

Zamykam posiedzenie połączonych komisji.

(Koniec posiedzenia o godzinie 12 minut 44)