Narzędzia:
Wspólne posiedzenie Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności (nr 51), Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi (nr 45) w dniu 15-06-2021
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– wspólne posiedzenie Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności (51.) oraz Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi (45.)

w dniu 15 czerwca 2021 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o przekształceniach własnościowych w przemyśle cukrowniczym (druk senacki nr 399, druki sejmowe nr 1162 i 1183).

(Początek posiedzenia o godzinie 11 minut 03)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi Jerzy Chróścikowski)

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Szanowni Państwo, proszę o zajmowanie miejsc.

Pozwólcie państwo, że otworzę posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności z panem wiceprzewodniczącym Piechą.

Witam wszystkich państwa na dzisiejszym posiedzeniu.

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o przekształceniach własnościowych w przemyśle cukrowniczym (druk senacki nr 399, druki sejmowe nr 1162 i 1183)

Mamy dzisiaj do rozpatrzenia 1 punkt: ustawa o zmianie ustawy o przekształceniach własnościowych w przemyśle cukrowniczym – druk senacki nr 399, druki sejmowe nr 1162 i 1183.

Witam gości, którzy są z nami. Przedstawiciele rządu niestety… Przykro mi, że są zdalnie. Zawsze ich zapraszamy, żeby uczestniczyli w posiedzeniu na bieżąco, tym bardziej że mamy poluzowania covidowe. Na przyszłość zapraszamy do nas, do uczestnictwa tutaj, a nie zdalnie. No ale trudno. Musimy się z tym dzisiaj pogodzić. Przyjmuję, że…

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych Andrzej Śliwka: Panie Przewodniczący, z największą przyjemnością następnym razem stawimy się osobiście. Przepraszamy najmocniej. Praktyka, która dotychczas funkcjonowała, była taka, że pracowaliśmy w trybie zdalnym. W przyszłości, jeśli będzie okazja, naprawimy ten błąd. Przepraszamy najmocniej.)

Witam pana Andrzeja Śliwkę, podsekretarza stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych. Witam również Wojciecha Krzysztofika, dyrektora Departamentu Nadzoru w Ministerstwie Aktywów Państwowych. Jest z nami pani Katarzyna Średnicka, naczelnik wydziału w Departamencie Rynków Rolnych w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi, zdalnie. Witam. Zdalnie jest pan Waldemar Rolewski z Federacji Związków Pracodawców-Dzierżawców i Właścicieli Rolnych. Jest z nami również pan Jarosław Pasztaleniec, doradca ekonomiczny w Najwyższej Izbie Kontroli, i nasz legislator, pan Sławomir Szczepański. Witam państwa senatorów.

Pozwólcie państwo, że odczytam formułkę, która nas obowiązuje, w związku z tym, że nasze posiedzenie jest również zdalne. Jeśli chodzi o senatorów, to będą oni zabierali głos na dotychczasowych zasadach. Nie będę tego wszystkiego czytał i tłumaczył, bo państwo już to znają.

Pytanie. Czy wśród państwa znajdują się lobbyści? Jeśli tak, to proszę o zgłaszanie się. Nie ma takich osób.

Widzimy na sali dużo osób. Są to osoby, które witam szczególnie serdecznie. Są to uczestnicy senackiej aplikacji administracyjnej przysłuchujący się naszym dzisiejszym obradom. Są to przyszli, czy już obecni pracownicy?

(Głos z sali: Obecni.)

Tak, obecni pracownicy, którzy, można powiedzieć, zdobywają szlify w miejscu, gdzie będą pracować. Miło mi się z państwem spotkać.

Będę w tej chwili prosił o głos pana ministra, o krótkie wprowadzenie dotyczące naszego punktu obrad.

Proszę.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych Andrzej Śliwka:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Wysoka Komisjo!

Aktualna ustawa z dnia 26 sierpnia 1994 r. o przekształceniach własnościowych w przemyśle cukrowniczym w art. 11b ust. 4 zakłada, że akcje nowych emisji Krajowej Spółki Cukrowej bez wyłączonego prawa głosu mogą obejmować wyłącznie plantatorzy buraków cukrowych, którzy są związani umową kontraktacji z Krajową Spółką Cukrową, lub pracownicy Krajowej Spółki Cukrowej. W obecnym stanie prawnym Skarb Państwa ma wyłącznie możliwość nabywania akcji nowej emisji z wyłączonym prawem głosu.

Nowelizacja modyfikuje pozycję prawną Skarbu Państwa w ten sposób, że w przypadku uczestniczenia w procesie konsolidacji obejmowane przez Skarb Państwa akcje Krajowej Spółki Cukrowej nie będą miały wyłączonego prawa głosu. Projekt nowelizacji był szeroko konsultowany ze stroną społeczną, zyskał akceptację związków zawodowych i przedstawicieli plantatorów Krajowej Spółki Cukrowej.

Żeby nadać pewien kontekst tej sytuacji, powiem, że przedmiotowa nowelizacja jest elementem procesu budowy grupy spożywczej. Zgodnie z wypracowaną koncepcją konsolidacja przebiega w oparciu o wiodącą rolę Krajowej Spółki Cukrowej jako największego podmiotu z udziałem Skarbu Państwa, działającego w ramach grupy kapitałowej w sektorze rolno-spożywczym. Ten proces będzie polegał na podwyższeniu kapitału zakładowego Krajowej Spółki Cukrowej poprzez wniesienie przez Skarb Państwa udziałów spółek przeznaczonych do konsolidacji na podwyższenie kapitału zakładowego Krajowej Spółki Cukrowej w zamian za akcje o podwyższonym kapitale zakładowym Krajowej Spółki Cukrowej wyemitowane w ramach subskrypcji prywatnej, skierowanej do Skarbu Państwa. Przedmiotowa nowelizacja ma na celu wzmocnienie roli Skarbu Państwa w Krajowej Spółce Cukrowej, ale trzeba też powiedzieć, że ma na celu odpowiednie dostosowanie udziałów Skarbu Państwa czy też uprawnień, które miałby Skarb Państwa, i zrównanie ich z uprawnieniami zarówno plantatorów, jak i pracowników Krajowej Spółki Cukrowej. Bardzo dziękuję.

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Dziękuję.

Prosiłbym o opinię Biuro Legislacyjne.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Sławomir Szczepański:

Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.

Panie Przewodniczący! Wysokie Komisje! Szanowni Państwo!

Biuro Legislacyjne zgłosiło uwagę dotyczącą proponowanego w art. 2 ustawy terminu wejścia w życie. Ustawa wchodzi z dniem następującym po dniu ogłoszenia, więc nie zapewnia się tu minimalnego okresu vacatio legis. Zgodnie z ustawą o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych jest to możliwe pod warunkiem spełnienia 2 przesłanek: gdy nie stoją temu na przeszkodzie zasady państwa prawa oraz gdy przemawia za tym ważny interes państwa. Posiłkując się informacjami zamieszczonymi w uzasadnieniu do ustawy… Wskazane tam jest, że za proponowanym terminem wejścia w życie ustawy przemawia pilne przeprowadzenie konsolidacji spółek branży rolno-spożywczych. W związku z tym wyjaśnienia wymaga, czy ta okoliczność stanowi ważny interes państwa, który uzasadnia wejście w życie ustawy w proponowanym terminie. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Dziękuję.

Czy rząd chciałby się odnieść do tej uwagi? Czy pan minister chciałby się odnieść?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych Andrzej Śliwka:

Dziękuję, Panie Przewodniczący. Oczywiście.

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Podobne uwagi były zgłaszane na etapie rządowego procesu legislacyjnego. Zostały one wyjaśnione z RCL i przez sejmowych legislatorów. Mając na względzie kwestie związane z budową holdingu spożywczego… Im szybciej przedmiotowa ustawa wejdzie w życie, tym szybciej będziemy mogli przeprowadzać proces konsolidacji. Chyba wszystkim nam zależy, żeby zbudować silną grupę w sektorze rolno-spożywczym, która będzie mogła funkcjonować na przedmiotowym rynku, stąd też jest wniosek i prośba do szanownych pań i panów senatorów, ażeby przedmiotowa nowelizacja pozostała w kształcie zaproponowanym przez rząd. Dziękuję.

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Dziękuję.

Otwieram dyskusję.

Jeszcze pan legislator. Proszę.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Sławomir Szczepański:

Panie Przewodniczący, dziękuję bardzo.

Panie Ministrze, nie uzyskaliśmy jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, czy ta okoliczność stanowi ważny interes państwa. To jest o tyle istotne… Ja to przyjmę do wiadomości, jeśli proponowany termin wejścia w życie będzie jak najbardziej zasadny. W przeciwnym razie pojawi się tu wątpliwość co do zgodności z art. 2, czyli zasadą poprawnej legislacji i zachowaniem minimalnego okresu wejścia w życie, oraz art. 88 ust. 2 konstytucji stanowiącym, że ustawy ogłasza się w trybie i na zasadach określonych w przywołanej wcześniej ustawie. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Dziękuję.

Rozumiem, że wyjaśnienia… że dwie strony już to sobie wytłumaczyły, a my zdecydujemy, co zrobimy.

Otwieram dyskusję.

Pan wiceprzewodniczący. Proszę.

Senator Wojciech Piecha:

Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!

Ja mam 3 pytania do ministerstwa.

Jaka jest ogólna liczba cukrowni w Polsce z udziałem kapitału zagranicznego i w jakich spółkach te cukrownie działają? To pierwsze pytanie.

Drugie pytanie. Ile cukrowni wchodzi w skład Krajowej Spółki Cukrowej i jaki procent w rynku ma nasza Krajowa Spółka Cukrowa?

I jeszcze jedno pytanie, dotyczące holdingu spożywczego. O tym holdingu już dosyć długo mówimy, ale ten holding jeszcze nie powstał. Kiedy powstanie? Dziękuję.

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Dziękuję.

Proszę, Panie Ministrze, o udzielenie odpowiedzi.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych Andrzej Śliwka:

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Może na początku powiem słowo odnośnie do holdingu, a później, jeżeli pan przewodniczący pozwoli, przekażę głos panu prezesowi Derezińskiemu, który również jest obecny na posiedzeniu komisji.

Jeżeli chodzi o holding spożywczy, to zgodnie ze wszystkimi naszymi działaniami i planem, który sobie założyliśmy, chcielibyśmy, żeby Krajowa Grupa Spożywcza, czyli holding spożywczy, powstała w bieżącym roku. Chciałbym powiedzieć, że zgłosiliśmy zamiar koncentracji wspólnie z Krajową Spółką Cukrową do UOKiK. Otrzymaliśmy decyzję prezesa UOKiK, który wyraził na to zgodę. Biegły sądowy zbadał sprawozdanie finansowe zarządu Krajowej Spółki Cukrowej dotyczące przedmiotu aportu i 24 marca 2021 r. wydał pozytywną opinię dotyczącą przedmiotu aportu. Uzgodniono z Prokuratorią Generalną treść projektów umów przeniesienia spółek i przekazania ich. Mamy opinię Prokuratorii Generalnej co do zaakceptowania i odpowiedzi w tym zakresie. Uzgodniono również z Prokuratorią Generalną treść projektu umowy objęcia akcji. Jeżeli chodzi o sam byt prawny, to chciałbym powiedzieć, że na 7 lipca zostało zwołane walne zgromadzenie akcjonariuszy, na którym akcjonariusze wypowiedzą się w zakresie powstania przedmiotowej grupy, która miałaby powstać w ramach podmiotu integrującego, czyli Krajowej Spółki Cukrowej.

Panie Przewodniczący, jeżeli pan pozwoli, to oddam głos panu prezesowi Derezińskiemu.

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Proszę.

Członek Zarządu Krajowej Spółki Cukrowej SA Marek Dereziński:

Witam państwa serdecznie.

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Jeśli chodzi o rynek cukru w Polsce, to w tej chwili działają na nim 4 podmioty, 3 z nich to podmioty z kapitałem zagranicznym. Dla kapitału zagranicznego pracuje 10 zakładów. 7 zakładów jest w posiadaniu Krajowej Spółki Cukrowej. Nasz udział to jest ok. 40%.

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Dziękuję. Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos?

Proszę. Pan senator Komornicki.

Senator Władysław Komarnicki:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Panie Ministrze, ja mam kilka pytań i będę miał prośbę. Na te pytania, na które od ręki nie będzie pan mógł odpowiedzieć, prosiłbym o odpowiedzi na piśmie, dlatego że ustawa, którą będziemy procedować, jest bardzo ważna.

Moje pierwsze pytanie. Ile pieniędzy z Krajowego Planu Odbudowy zostanie przeznaczonych na utworzenie i funkcjonowanie Polskiej Grupy Spożywczej, a także innych podmiotów, m.in. portu przeładunkowego Bydgoszcz Emilianowo czy Jurajskiego Agro Fresh Parku SA z siedzibą w Kościelcu?

Drugie pytanie. Kiedy powstanie obiecany od 5 lat holding i jakie spółki wejdą w skład grupy? Jaki będzie status prawny grupy? Czy przewiduje się dla grupy oddzielną strukturę organizacyjną w zakresie administracji pracowników? Czy do tego projektu były zamawiane odpłatne ekspertyzy, a jeżeli tak, to jakie były koszty opracowania tych ekspertyz?

Trzecie moje pytanie. Ilu pracowników będzie zatrudnionych w Polskiej Grupie Spożywczej? Czy Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa ostatecznie przekazały do Ministerstwa Aktywów Państwowych listę spółek prawa handlowego, które mają tworzyć grupę kapitałową Polskiej Grupy Spożywczej? Czy walne zgromadzenie wspólników tych spółek zakończyło już proces rozliczeniowy za 2020 r.? Czy przekazano już udziały tychże spółek do Ministerstwa Aktywów Państwowych? Jakie do tej pory zostały podniesione koszty na otworzenie Polskiej Grupy Spożywczej?

Czwarte moje pytanie. Krajowa Spółka Cukrowa jest osobą prawną, której działalność określają liczne przypisy, od przepisów kodeksu spółek handlowych do całego szeregu regulacji wynikających z szeroko pojętego prawa giełdowego. Chciałbym zapytać, czy regulacje dotyczące prawa nabywania udziałów, określone przez tę ustawę nie są przypadkiem pominięciem wszystkich instytucji, których zdaniem jest ochrona praw udziałowców.

Następne pytanie. Dlaczego takie decyzje nie są podejmowane standardową drogą i dlaczego specjalnie tworzy się prawo pod zamówienie większościowego udziałowca?

Następne. Czy były prowadzone konsultacje? Szczególnie chodzi mi tutaj… Mówię w imieniu rolników, bo są rolnicy, którzy nic nie wiedzieli na ten temat, a byli tym zainteresowani.

Następne. W uzasadnieniu ustawy napisano, iż aktualnie w Krajowej Spółce Cukrowej Skarb Państwa posiada 66,69%. W związku z tym chciałbym o coś spytać, Panie Ministrze. W wyniku planowanych zmian, czyli podwyższenia kapitału poprzez przyjęcie z innych spółek do Skarbu Państwa… Jaka będzie relacja plantatorów oraz pracowników? Czy nie pogorszy się ich sytuacja własnościowa w Krajowej Spółce Cukrowej? Czy ewentualnie w zamian za to, że planowany holding będzie miał dobre wyniki gospodarcze, uda się im coś zrekompensować?

Następne. W opinii związku zawodowego „Solidarność” podnosi się kwestię nabywania udziałów przez pracowników w przejmowanych spółkach. Jak to zostanie uregulowane? Czy ten temat w ogóle zostanie podjęty? To jest bardzo ważne.

I ostatnie. Chciałbym zapytać przede wszystkim o to, jakie koszty poniesie polski podatnik. Ile to wszystko będzie kosztowało? Czy w ogóle macie wyliczenia dotyczące tego, ile utworzenie tej całej grupy, tego całego holdingu będzie kosztowało nas, podatników? Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Dziękuję. Jeśli można, przynajmniej częściowo, to proszę udzielić odpowiedzi. Jeżeli nie, to poprosiłbym o odpowiedzi na piśmie.

(Senator Władysław Komarnicki: Tak. Prosiłem o odpowiedzi na piśmie, Panie Przewodniczący. Dziękuję.)

Proszę, Panie Ministrze.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych Andrzej Śliwka:

Panie Przewodniczący! Szanowny Panie Senatorze!

Bardzo dziękuję za te pytania. Mając na względzie szeroki zakres tych pytań, postaram się panu senatorowi, najszybciej jak to możliwe, odpowiedzieć na piśmie.

Niemniej jednak są tu dwie kwestie, które chciałbym wyjaśnić. Celem powstania holdingu spożywczego jest stworzenie na bazie dostępnych zasobów Skarbu Państwa silnego podmiotu, grupy kapitałowej, która wzmocni pozycję spółek z portfela Skarbu Państwa i przyczyni się do rozwoju polskiego rolnictwa oraz przemysłu spożywczego. Tworząc holding spożywczy, mamy na celu wzmocnienie pozycji konkurencyjnej na krajowych, a także na międzynarodowych rynkach.

Jeżeli chodzi o podmiot, który będzie… W dominującym zakresie akcjonariuszem będzie tu Skarb Państwa, a pozostałymi akcjonariuszami będą pracownicy czy plantatorzy buraków cukrowych.

Kwestie związane ze strukturą kapitałową. Wszystko zależy od tego, jakie podmioty finalnie znajdą się w Krajowej Grupie Spożywczej. To jest jakby etap, który rozkładamy w czasie. Oczywiste jest, Panie Senatorze, że w sytuacji, w której będzie podnoszony kapitał i akcje będą obejmowane przez Skarb Państwa, udział Skarbu Państwa będzie rósł. Z drugiej strony proszę wziąć pod uwagę następujący element: w takiej sytuacji proces konsolidacji, czyli zwiększenie udziału Skarbu Państwa, odbywa się z korzyścią dla akcjonariuszy mniejszościowych, ponieważ następuje zwiększenie wartości ich akcji w Krajowej Spółce Cukrowej czy w Krajowej Grupie Spożywczej. W związku z tym wydaje mi się, że ta obawa jest zarządzana.

Chciałbym, żeby wyraźnie wybrzmiało, że my podeszliśmy do tego projektu, jak sam pan senator powiedział, ważnego projektu, z dużą troską i z wielką chęcią, żeby proces legislacyjny i przedmiotowa zmiana były szeroko konsultowane społecznie. Odbyliśmy szereg rozmów ze związkami zawodowymi, z przedstawicielami plantatorów Krajowej Spółki Cukrowej. Takie szersze spotkania odbyły się w lutym, w czerwcu i w listopadzie 2020 r. oraz w lutym 2021 r. My jesteśmy w permanentnym bilateralnym kontakcie z przedstawicielami plantatorów. Rozmawialiśmy również z Krajowym Sekretariatem Przemysłu Spożywczego, rozmawialiśmy z Sekretariatem Rolnictwa. Wielokrotnie pokazaliśmy, że drzwi Ministerstwa Aktywów Państwowych, jeżeli chodzi o tematykę związaną z kwestiami holdingu spożywczego, są otwarte zarówno dla posłów, jak i senatorów. Jeśli ktokolwiek z pań i panów senatorów chciałby uzyskać jakieś szczegółowe informacje, to my jak najbardziej jesteśmy otwarci, żeby szczegółowo wyjaśnić wątpliwości związane z tym tematem.

Panie Senatorze, chciałem, żeby te dwie kwestie tu wybrzmiały. Do pozostałych kwestii, które pan senator poruszył, pozwoliłbym sobie odnieść się w formie pisemnej. Dziękuję.

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Dobrze. Dziękuję. Rozumiem, że prześlecie to państwo do komisji, a my przekażemy to senatorom.

Szanowni Państwo, czy są jeszcze chętni?

Proszę. Pan senator Józef Łyczak.

Senator Józef Łyczak:

Szanowni Państwo! Panie Ministrze!

Myślę, że wszyscy jesteśmy zadowoleni z tego, że procedujemy ustawę, która umożliwi i przyspieszy utworzenie, tak jak to dziś nazywamy, Krajowej Grupy Spożywczej, czyli holdingu spożywczego.

Ja wrócę do historii. Proces tworzenia idzie jak po grudzie, po strasznej grudzie. Mówimy o tym od przynajmniej 6 lat, mówiło o tym 2 ministrów rolnictwa i w zasadzie wszystko kończyło się na mówieniu. Dopiero w grudniu 2019 r., jak to zadanie od ministerstwa rolnictwa przejęło Ministerstwo Aktywów Państwowych, ten proces ożył. Tu chciałbym publicznie podziękować panu ministrowi Śliwce, temu panu, młodemu ministrowi, bo to dzięki niemu ten proces ruszył. Mam nadzieję, że – tak jak pan minister tutaj dzisiaj deklarował – w tym roku zostanie to wszystko sfinalizowane i powstanie grupa spożywcza, na którą wszyscy czekają, i rolnicy, i cały przemysł przetwórczy. Bo jak jest dobrze, jak mamy taką sytuację jak dziś, że jest dziura chińska i wszystko pójdzie… Prawda? Ceny są zawrotne. Senator Bober aż ze zmartwienia marszczy czoło. Pszenica kosztuje dzisiaj ok. 1 tysiąca 100 zł.

Ten holding na dzień dzisiejszy nie byłby aż tak bardzo potrzebny, ale pojawi się nadprodukcja i wówczas wszyscy będziemy czekali na tzw. bufor, który pomoże w zbyciu przy zachowaniu cen. Ja mam nadzieję, a pan minister na pewno to potwierdzi, że w finalizowanie powstania tej grupy bardzo aktywnie włączy się pan premier Sasin i sprawi, że spółki – wtajemniczeni wiedzą, o których myślę – które do tej pory za bardzo nie kwapiły się do tego, żeby się skonsolidować, podejmą taką próbę. Ten holding w niedalekiej przyszłości zacznie żyć, zacznie działać. Jeszcze raz bardzo serdecznie dziękuję panu ministrowi Śliwce za ogrom pracy, który w to włożył. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Dziękuję, Panie Senatorze.

Czy jeszcze ktoś chciałby zabrać głos? Nie widzę chętnych.

Czy są jakieś wnioski? Nie ma.

Zgłaszam wniosek formalny o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Nie ma innych głosów, w związku z tym zaproponuję przejście do głosowania. Osoby uczestniczące zdalnie są, jak rozumiem, włączone, są z nami. Tak?

Ogłaszam głosowanie. Głosujemy również zdalnie.

Kto jest za przyjęciem ustawy bez poprawek?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Proszę o podanie łącznych wyników.

15 głosów za, 1 – przeciw, 4 senatorów się wstrzymało.

Ustawa przeszła bez poprawek.

Sprawozdawcą będzie może pan senator Pupa, bo on jest…

(Głos z sali: Łyczak.)

Łyczak? Myślałem…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

No dobrze. Wiem, że pan senator Pupa jeszcze jako poseł pracował nad tą ustawą, dlatego chciałem…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Dobrze, dobrze. W związku z tym proszę o sprawozdawanie posiedzenia naszej komisji pana senatora Łyczaka.

Wyczerpaliśmy porządek obrad wspólnego posiedzenia komisji gospodarki i innowacyjności oraz komisji rolnictwa.

Bardzo państwu dziękuję.

Zamykam posiedzenie obu komisji.

(Koniec posiedzenia o godzinie 11 minut 26)