Narzędzia:
Posiedzenie Komisji Kultury i Środków Przekazu (nr 32) w dniu 11-05-2021
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– posiedzenie Komisji Kultury i Środków Przekazu (32.)

w dniu 11 maja 2021 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami oraz ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej (druk senacki nr 370, druki sejmowe nr 1012, 1037 i 1037-A).

2. Sprawy różne.

(Początek posiedzenia o godzinie 15 minut 03)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodnicząca Barbara Zdrojewska)

Przewodnicząca Barbara Zdrojewska:

Szanowni Państwo, serdecznie witam na posiedzeniu Komisji Kultury i Środków Przekazu. Witam wszystkich obecnych tutaj – panią senator i panów senatorów. Witam pracowników naszego biura. Witam gościa, pana posła Jacka Świata i, last but not least, panią minister Gawin – zdalnie. Serdecznie państwa witam.

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami oraz ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej (druk senacki nr 370, druki sejmowe nr 1012, 1037 i 1037-A)

Rozpoczynamy posiedzenie komisji kultury, którego głównym punktem będzie rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami oraz ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej – druk senacki nr 370, druki sejmowe nr 1012, 1037 i 1037-A.

Ustawa została w Sejmie przyjęta jednogłośnie i nie wzbudziła żadnych kontrowersji, tak że mam nadzieję, że uda nam się szybko przeprowadzić nasze dzisiejsze posiedzenie komisji.

O, przepraszam, witam też naszego pana legislatora.

Ale może zaczniemy od pani minister.

Bardzo proszę, Pani Minister Gawin.

Czy pani minister nas słyszy?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu Magdalena Gawin:

Tak jest. Słyszę.

(Przewodnicząca Barbara Zdrojewska: O, to…)

Szanowna Pani Przewodnicząca, chciałabym właśnie jeszcze się upewnić, czy jestem dobrze słyszalna, czy wszyscy senatorowie mnie słyszą.

(Przewodnicząca Barbara Zdrojewska: Tak, słychać panią bardzo dobrze i widać też bardzo dobrze.)

Bardzo dziękuję.

Szanowni Państwo, a więc przypomnę jeszcze, że nowelizacja dotyczy konieczności wprowadzenia do polskiego porządku prawnego przepisu karnego na potrzeby rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej z 17 kwietnia 2019 r. w sprawie wprowadzania i przywozu dóbr kultury.

27 czerwca 2019 r. weszło w życie rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej w sprawie wprowadzania i przywozu dóbr kultury, którego celem jest przyjęcie w Unii Europejskiej – czyli na terenie wszystkich państw, które wchodzą w skład Unii Europejskiej – wspólnych zasad zapewniających skuteczną ochronę przed nielegalnym handlem dobrami kultury przywożonymi z krajów trzecich, w których dobra te powstały lub zostały odkryte, oraz zapobieganie finansowaniu terroryzmu z nielegalnej sprzedaży wyżej wymienionych dóbr kultury przywożonych do Unii Europejskiej.

Szanowni Państwo, chciałabym tylko jeszcze przypomnieć, że handel zabytkami, dziełami sztuki jest trzecim źródłem finansowania grup terrorystycznych po handlu ludźmi i handlu ropą. To trzecie źródło pozyskiwania pieniędzy przez grupy terrorystyczne to są właśnie dzieła sztuki i zabytki. Chodzi tutaj o to, żeby uszczelnić granice Unii Europejskiej i wyposażyć państwa członkowskie Unii Europejskiej w narzędzia, które mogą ukrócić ten proceder.

Jak państwo senatorowie zapewne wiecie, ta rezolucja była poprzedzona taką dużą dyskusją w Unii Europejskiej, w Parlamencie Europejskim, dlatego że wszystkie dane policyjne wskazywały, że to niestety na terenie Unii Europejskiej zdarzają się – i to często – nabywcy tych dzieł sztuki czy też jakiejś zabytkowej archeologii. I, niestety, ten proceder na terenie Unii Europejskiej kwitł, tak jak powiedziałam.

Oczywiście w Polsce ta sytuacja wygląda troszkę lepiej ze względu na to, że nie mamy znaczącej mniejszości islamskiej, że nie mamy takiego zagrożenia terrorystycznego, ale to nie chroni Polski przed tym, że jest krajem tranzytowym. My chcemy zapobiec tej sytuacji.

Wydaje mi się, że sprawa jest bardzo jednoznaczna, dobra dla wszystkich państw członkowskich oraz dla Unii Europejskiej, w tym dla Polski. Bardzo dziękuję.

Przewodnicząca Barbara Zdrojewska:

Bardzo dziękuję, Pani Minister.

Oddaję głos panu legislatorowi.

Bardzo proszę.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Dziękuję bardzo.

Ustawa nie budzi zastrzeżeń legislacyjnych.

Przewodnicząca Barbara Zdrojewska:

Bardzo krótko i szybko.

Szanowni Państwo, w takim razie jest z nami pan poseł Jacek Świat, który przedstawiał sprawozdanie w Sejmie.

Czy pan poseł chciałby zabrać głos?

Poseł Jacek Świat:

Ja mogę tylko ze swojej strony w imieniu Sejmu rekomendować przyjęcie tego projektu, który nie wzbudził wątpliwości. 449 posłów było za, nikt nie był przeciw, tylko 2 posłów się wstrzymało – to mówi samo za siebie.

Przewodnicząca Barbara Zdrojewska:

Bardzo dziękuję, Panie Pośle.

Otwieram dyskusję.

Czy są jakieś pytania do pani minister, do pana posła, do pana legislatora, który nie ma strzeżeń?

Może pan marszałek jako historyk… Nie.

Wydaje mi się, że ten projekt nie budzi kontrowersji, tak że proponuję, żebyśmy przystąpili do głosowania.

Kto z pań i panów jest za pozytywną opinią komisji kultury o ustawie o zmianie ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami oraz ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej?

Kto jest przeciw?

(Senator Barbara Borys-Damięcka: Jesteś za czy przeciw?)

(Senator Bogdan Borusewicz: Przeciw.)

(Senator Barbara Borys-Damięcka: Bo głosujemy właśnie.)

(Senator Jan Maria Jackowski: Ja jestem za.)

(Głosy z sali: Czyli przeciw.)

(Senator Jerzy Fedorowicz: Trudne dzieciństwo…)

Kto się wstrzymał?

Mówiłam: „kto jest przeciw?” „kto się wstrzymał?”.

Proszę o podanie wyników głosowania.

Jednogłośnie 7 za.

Tak że mamy pozytywną opinię o ustawie.

Teraz pozostaje nam tylko…

Czy ktoś zgłosi się na ochotnika i będzie przedstawiał…

(Senator Barbara Borys-Damięcka: Pani przewodnicząca.)

(Głos z sali: Tak jest. Przewodnicząca.)

Dobrze. W takim razie ja się podejmuję. Bardzo dziękuję.

Czyli ten punkt programu został szybko załatwiony.

Bardzo dziękuję, Pani Minister. Bardzo dziękuję, Panie Pośle. Panu też już dziękujemy – zwracam się…

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu Magdalena Gawin: Chciałabym bardzo podziękować…)

Ale jeszcze to nie… Przepraszam.

Oczywiście, Pani Minister.

Ale to nie jest koniec posiedzenia komisji, bo my mamy jeszcze sprawy różne, więc koleżanki i kolegów proszę o pozostanie.

I pani minister.

Proszę bardzo.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu Magdalena Gawin:

Ja tylko chciałabym serdecznie podziękować pani przewodniczącej i wszystkim członkom senackiej komisji kultury, dlatego że to jest naprawdę ważne rozporządzenie i musimy je wdrożyć. A więc cieszę się, że spotkało się z jednoznaczną przychylnością.

Przewodnicząca Barbara Zdrojewska:

Bardzo dziękuję, Pani Minister. Do widzenia. Dziękuję.

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu Magdalena Gawin: Do widzenia.)

(Brak nagrania)

Punkt 2. porządku obrad: sprawy różne

Przewodnicząca Barbara Zdrojewska:

…Nie słychać mnie, tak?

Ja wiem, że chodzi o kontrole… o nasze propozycje do Najwyższej Izby Kontroli w sprawie kontroli w dziedzinie kultury czy mediów.

Zwracam się do pana marszałka, bo wiem, że pan marszałek sam złożył wniosek. Może go wzmocnić wnioskiem komisji? Ja bym chętnie poddała to pod głosowanie. Chodzi mi o Muzeum II Wojny Światowej. Tak?

(Głos z sali: Zgadza się.)

Czy mógłby pan marszałek uzasadnić ten wniosek? To my zastanowimy się, czy nie wzmocnić głosu pana marszałka głosem komisji kultury.

Bardzo proszę.

Senator Bogdan Borusewicz:

…Dotyczy kwestii przekształcenia tego muzeum. Ponieważ tam stworzono nową jednostkę i włączono muzeum Westerplatte… Przepraszam, stworzono nową jednostkę Muzeum II Wojny Światowej, która obejmowała jedynie pole bitwy na Westerplatte. Tam są różne projekty, dość kosztowne, odtworzenia struktury sprzed wojny, nawet sprzed I wojny. A tam był ośrodek… A to było miejsce takie wypoczynkowe.

To jest dość kosztowne i ja zadaję sobie pytanie, czy to jest uzasadnione. Czy odtworzenie elementów tego miejsca wypoczynkowego jest uzasadnione? Tego muzeum, które, jak mówię, zostało włączone do Muzeum II Wojny Światowej.

Dość duże pieniądze poszły na budowę, wyposażenie, ekspozycje Muzeum II Wojny Światowej i tam nastąpiły zmiany. Chciałbym wiedzieć, jakie są koszty tych zmian, jakie to są zmiany, jak daleko idące. Bo w tej kwestii są różne głosy.

W związku z tym zgłosiłem tę prośbę o kontrolę Muzeum II Wojny Światowej przez Naczelną Izbę Kontroli. No i oczywiście podtrzymuję ten wniosek.

Przewodnicząca Barbara Zdrojewska:

Bardzo dziękuję, Panie Marszałku.

Rozumiem, że ma pan ten wniosek sformułowany na piśmie, może nie przy sobie, ale…

Senator Bogdan Borusewicz:

Niestety nie wiedziałem, że będziemy mieć…

(Przewodnicząca Barbara Zdrojewska: Tak, ale…)

Nie mam go przy sobie. Ja go przekazałem marszałkowi Grodzkiemu. Bo on się zwrócił z propozycją…

Przewodnicząca Barbara Zdrojewska:

Ale ja przypominam, że myśmy tutaj długo dyskutowali na temat przejmowania Muzeum II Wojny Światowej i budziło to pewne kontrowersje. Ja myślę, że…

(Senator Bogdan Borusewicz: Ale…)

Bo nie jestem taka pewna, czy to miałoby dotyczyć tylko samego faktu jakiegoś pomysłu tam czy też legalności przejmowania tego wszystkiego.

Senator Bogdan Borusewicz:

To także oczywiście można rozszerzyć.

Ale ja mam jeszcze wniosek, z którym – tak uważam – komisja powinna wystąpić, dotyczący kontroli od strony finansowej spożytkowania tych dużych dotacji dla telewizji publicznej.

Chociaż wydaje mi się, że taki wniosek już był. Nie wiem, czy on został zrealizowany, czy nie. A więc tutaj…

Przewodnicząca Barbara Zdrojewska:

O ile mnie pamięć nie myli, o tyle w tej chwili w telewizji publicznej jest…

(Senator Bogdan Borusewicz: Jest kontrola.)

…kontrola NIK-owska. Tak.

(Senator Bogdan Borusewicz: Czyli był taki wniosek. Czyli to jest to…)

Tak, tak, był taki wniosek. I…

(Senator Jan Maria Jackowski: Prezes Banaś pracuje.)

Tak, prezes Banaś…

(Senator Bogdan Borusewicz: I to dobrze pracuje, Panie Senatorze.)

…tam pracuje.

Ja przypomnę państwu jeszcze kilka kontrowersyjnych spraw.

Jeśli chodzi o… Ostatnio rozmawialiśmy o Muzeum Historii Polski. Myślę, że jest jeszcze za wcześnie, żeby już oceniać inwestycje i to, czy tam wszystko dobrze się zdarzyło, czy niedobrze. Myślę, że poczekamy do przyszłego roku. I to będzie ewentualnie do…

(Senator Barbara Borys-Damięcka: Zresztą chyba NIK nie przyjąłby w tej chwili, dopóki to jest na etapie…)

(Senator Jan Maria Jackowski: Nierozliczona inwestycja.)

Nierozliczona inwestycja.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Tak jest, Pani Senator. Tak, ma pani absolutną rację.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Ale zastanawiałam się jeszcze nad tym tajemniczym przydziałem grantów przez ministerstwo kultury. Nie wiem, czy państwo myśleliście o tym. Bo to wszystko zostało jednak przewrócone do góry nogami. I jak to się stało, że w ogóle przyjęto ten sposób podziału środków, bez żadnych kryteriów, na własne widzimisię. No bo właściwie to się okazało na tym spotkaniu, które mieliśmy.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

(Senator Bogdan Borusewicz: Jeżeli można…)

Pan marszałek.

Senator Bogdan Borusewicz:

O ile poprzednio były protesty, o tyle po ponownej analizie, po posiedzeniu naszej komisji i po ponownym rozdzieleniu tych grantów tych protestów ja nie słyszę. Tak? A poprzednio były bardzo ostre protesty. W tej chwili ich nie ma. Nie wiem w związku z tym, czy jest sens.

(Przewodnicząca Barbara Zdrojewska: Ja nie wiem. Ja tutaj nie naciskam, tylko pytam. To jest wola komisji.)

Ale wydaje mi się, że tutaj nie macie państwo racji, mówiąc, że nie można złożyć wniosku o kontrolę Muzeum Historii Polski przed zakończeniem inwestycji. Bo ja uważam, że kontrola może dotyczyć wydatkowania pieniędzy, ale także powodów opóźnienia tej inwestycji i wzrostu kosztów. A tam jest znaczący wzrost kosztów i znaczące opóźnienie.

Ale ja myślę, że możemy się zapoznać najpierw jeszcze z tą propozycją. Bo jest opisana dokładnie wystawa. Ja tego nie czytałem jeszcze. Nie zdążyłem. Potem powinniśmy zrobić dyskusję na temat scenariusza tej wystawy, a ewentualnie jeszcze potem się zastanawiać.

Dobrze. Ja takiego wniosku o kontrolę NIK-owską nie składam, ale proponuję, żebyśmy się jednak spotkali po zapoznaniu się ze scenariuszem i przedyskutowali ten scenariusz.

Przewodnicząca Barbara Zdrojewska:

Dobrze, Panie Marszałku.

Basiu, chcesz jeszcze coś…

(Senator Bogdan Borusewicz: Ale to jest poza tą kontrolą NIK-owską.)

Pani Senator, czy pani chce jeszcze coś powiedzieć?

(Senator Barbara Borys-Damięcka: Nie, ja się zastanawiałam nad…)

(Głosy z sali: Mikrofon.)

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Pani Minister, widzę panią. Za chwilę dostanie pani głos, po pani senator Damięckiej.

Senator Barbara Borys-Damięcka:

Ja się zastanawiałam – ale to może nie jest sprawa do takiego ogólnego omówienia – nad pani propozycją dotyczącą takiego spotkania związanego z sytuacją teatrów w Polsce. Czy to jest sprawa do debaty już na dziś, czy za jakiś czas? To znaczy, w momencie, kiedy jednak ruszy sprawa uruchomienia pracy wszystkich teatrów, każdego szczebla – i narodowych, i samorządowych, i prywatnych itd. Czyli po 29 maja. Prawda? Jeżeli ten sektor działalności będzie uwolniony i zacznie funkcjonować. Dlatego że wtedy będzie można porozmawiać na temat tego, co pandemia, jeśli chodzi o naszą kulturę, o ograniczenia, o straty, jakich doznały teatry, i o oddziaływanie teatrów na kulturę – na kulturę osobistą, na dzieci, na propagandę w dziedzinie kultury… I będzie można przygotować opracowania. Tym bardziej że będziemy mogli sięgnąć do źródeł, do relacji konkretnych osób, które przygotują nam na podstawie swoich własnych przeżyć…

Ja mogę zaproponować – ponieważ dostałam taką propozycję, żeby ewentualnie to przygotować – schemat tego spotkania, które powinniśmy odbyć z konkretnymi osobami. Osobami, które dadzą świadectwo, bo tylko na świadectwach można polegać. Chodzi o to, żebyśmy potem mogli podjąć jakieś decyzje i spróbować porozmawiać z organami rządowymi typu ministerstwo kultury, odpowiedzialne za teatry jako takie, w ogóle o sytuacji teatrów i o tym, czy sektor teatralny powinien w jakiejś perspektywie dostać daleko idące wspomaganie na odbudowę infrastruktury, na odbudowę zasobów ludzkich w postaci zespołów artystycznych, które się porozlatywały, czy w ogóle na odbudowę więzi twórczych i współpracy z całym środowiskiem literackim, scenariopisarskim itd. Bo w tej chwili wszystko działa odrębnie, osobno. Mamy taką sytuację zawieszenia.

Jeżeli pani przyjęłaby propozycję, żeby w ten sposób to przygotować, to ja po prostu mogę mieć pieczę nad tym tematem zgodnie z pani wolą. A po jakimś czasie – ale nie w tej chwili, nie w najbliższym miesiącu, tylko, myślę, gdzieś pod koniec tego naszego sezonu rocznego, czyli na jesieni… Oczywiście jeżeli znowu nie będzie jakichś zamknięć w dziedzinie kultury itd., bo wtedy wrócimy do punktu zerowego. Czyli jeżeli teatry będą miały szansę normalnie funkcjonować. To jest, żebyśmy zebrali doświadczenie. Ja się do czegoś takiego mogę zobowiązać. Dziękuję.

Przewodnicząca Barbara Zdrojewska:

Bardzo dziękuję.

Ale mam prośbę. Ja się zgadzam, ale my możemy to odłożyć najpóźniej do jesieni. A jeżeli dalej będzie pandemia i dalej, to i tak powinniśmy się spotkać i porozmawiać o tym, co dalej. Myślę, że to będzie ciekawe dla wszystkich. I z chęcią umówimy się z panią senator osobno.

Ale jeszcze nie skończyliśmy tematu kontroli NIK-owskich.

(Senator Barbara Borys-Damięcka: Ja jeszcze chciałabym coś dodać, bo zapomniałam powiedzieć. Mogę?)

Oczywiście.

Senator Barbara Borys-Damięcka:

Ja przeprowadziłam konsultacje z olbrzymią liczbą dyrektorów teatrów różnego rodzaju – od scen narodowych począwszy, poprzez sceny samorządowe, kompanie teatralne i teatry prywatne. W sumie jestem po rozmowie z ponad 20 osobami zarządzającymi różnego rodzaju teatrami. I punkt widzenia tych osób jest, że tak powiem, jednomyślny – że w tej chwili, czyli maj, czerwiec czy lato, to jest dużo za wcześnie, bo to musi ruszyć, żeby oni się mogli pozbierać i zobaczyć, jakie są braki i gdzie powstały największe szkody. Chodzi też o to, żeby móc się do tego przygotować. I oni są bardzo chętni do odbycia takiego dużego spotkania z naszą komisją, jeżeli będziemy tego chcieli.

Przewodnicząca Barbara Zdrojewska:

Dobrze. Pani Senator, bardzo dziękuję. Bardzo się cieszę, że pani to przygotuje. Jeszcze sobie na ten temat porozmawiamy.

Ja myślę, że teatry, znajdując się dotychczas w bardzo trudnej sytuacji, jednak miały czas na zorientowanie się, w jakim są położeniu, ze względu na to, że instytucja jako taka działała – bo instytucji nie zamykano – albo przynajmniej częściowo działała, tak jak Senat, Sejm itd.

A jeszcze szybciutko oddam głos pani minister.

Nie wiem, w jakiej sprawie, ale proszę bardzo.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu Magdalena Gawin:

Przede wszystkim chciałabym jeszcze raz bardzo podziękować.

A korzystając z okazji, chciałabym jeszcze zgłosić kilka uwag.

Po pierwsze, oczywiście teatrami w Ministerstwie Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu zajmuje się pani minister Wanda Zwinogrodzka. Ja jej po prostu powiem o zainteresowaniu państwa senatorów sytuacją teatrów w Polsce.

Po drugie, chciałabym podkreślić, że naprawdę bardzo dobrze, że te tarcze finansowe mogły jednak pomóc przetrwać wielu artystom. Te środki nigdy nie były rozdawane przy braku kryteriów, zawsze te kryteria były, funkcjonowały. I te tarcze finansowe nie tylko dla biznesu, nie tylko dla przedsiębiorców, ale i właśnie dla artystów były niezbędne.

Chciałabym także zwrócić może uwagę państwa – bo to też wiąże się pośrednio z pandemią oraz z sytuacją i położeniem artystów – że jest wpisana do wykazu prac legislacyjnych rządu ustawa o statusie zawodowym artysty. Prawda? To jest niezmiernie ważna kwestia.

A ja ze swojej strony chciałabym tylko jeszcze zadeklarować chęć, jeśli państwo będziecie zainteresowani… Dlatego że myśmy na posiedzeniu sejmowej komisji kultury przedstawiali działalność Instytutu Pileckiego w Berlinie, w związku z nowelizacją ustawy o Instytucie Pileckiego, która jest teraz w toku. Ona jest niezbędna do tego, żebyśmy mogli założyć instytut w Nowym Jorku. Tam nie działa prawo unijne, bo jest to kraj poza Unią Europejską, i musieliśmy po prostu to dopasować do istniejącego systemu prawnego.

Wydaje mi się, że byłoby dobrze, gdyby również państwo senatorowie wykazali takie zainteresowanie, gdyby zechcieli posłuchać tego, czym zajmuje się Instytut Pileckiego w Berlinie. Byłabym bardzo wdzięczna, bo wiem, że wtedy inaczej będzie wyglądała rozmowa i dyskusja nad nowelizacją ustawy o Instytucie Pileckiego, mającą na celu umożliwić założenie instytutu w Nowym Jorku. Taka jest moja propozycja i poddaję to pod dyskusję.

Przewodnicząca Barbara Zdrojewska:

Bardzo, bardzo dziękuję.

Nie, my, Pani Minister, nie będziemy w tej chwili nad tym dyskutować, bo to nie jest w ogóle przedmiotem tego punktu. Przedmiotem tego punktu są sprawy różne dotyczące pracy komisji. Bardzo dziękujemy za uwagi, ale to chyba nie jest miejsce na uwagi ministerstwa. To już jest sprawa należąca do senatorów i to my ustalimy porządek obrad, czyli czym się będziemy zajmowali i które jednostki zostaną ewentualnie zgłoszone do kontroli. Tak że bardzo dziękuję.

A jeśli chodzi o sprawę Instytutu Pileckiego, to poświęciliśmy mu już uwagę, więc nie wiem, czy jeszcze w tym roku zmieścimy to w planie pracy. Szczerze mówiąc, przy tylu różnych ważnych sprawach zaplanowanych już wcześniej nie wiem, czy by się to nam zmieściło…

Tak że bardzo dziękuję, Pani Minister…

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu Magdalena Gawin: Bardzo dziękuję.)

I dziękuję za udział w posiedzeniu komisji.

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu Magdalena Gawin: Bardzo dziękuję.)

I zwracam się jeszcze z pytaniem: czy wspieramy wniosek pana marszałka? Czy jest taka zgoda? Nie będziemy nad tym głosować, tylko po prostu napiszemy pismo. To jest propozycja, tak że to nie jest żadne obligo dla Najwyższej Izby Kontroli.

A chciałabym jeszcze powiedzieć – jeszcze raz dziękując za to pani senator – że w sprawie tych teatrów, myślę, żeby już wszystkim głowy nie zawracać, sobie usiądziemy. To ważne, żebyśmy się tymi teatrami zajęli, jeśli nie teraz, przed wakacjami, to najpóźniej po wakacjach.

Szanowni Państwo, otrzymaliśmy pismo od pana dyrektora Roberta Kostry, który zaprasza nas – mnie wraz ze wszystkimi członkami naszej komisji – do zwiedzenia placu budowy. „Przy okazji chętnie zaprezentuje najważniejsze elementy scenariusza wystawy stałej i odpowie na wszelkie pytania z tym związane. Termin posiedzenia dostosujemy do państwa możliwości. Sądzę, że najlepiej byłoby zorganizować je w pierwszej połowie maja, kiedy, miejmy nadzieję, zostaną ograniczone obostrzenia pandemiczne”.

Tak że jest taka propozycja. Proszę o państwa głosy.

Czy są państwo chętni?

Pan marszałek.

Senator Bogdan Borusewicz:

Pani Przewodnicząca, w piśmie wprowadzającym jest informacja, że został załączony dokładny… No, jak to się nazywa? Dokładny opis tej wystawy, scenariusz tej wystawy.

Ja bym proponował najpierw się spotkać i podyskutować na temat scenariusza, zobaczyć, co w tym scenariuszu jest – tak, żeby mieć opinię na ten temat – a potem ewentualnie zwizytować czy zrobić takie posiedzenie wyjazdowe niedaleko. Pojechać, zobaczyć, a pan dyrektor nas oprowadzi po placu budowy. Ale najpierw powinna być tutaj dyskusja na temat scenariusza. Chodzi o to, żeby nic nas nie rozpraszało, żebyśmy też sobie wyrobili opinię na temat scenariusza. Bo budowa jest interesująca – zobaczymy tam schody, jakieś wylewki itd. – ale scenariusz jest najważniejszy. Osobno scenariusz, a potem się zastanowimy, czy są jakieś pytania, które trzeba będzie zadać na miejscu…

Przewodnicząca Barbara Zdrojewska:

Dobrze. Rozumiem.

(Senator Bogdan Borusewicz: Tak?)

Oczywiście, tylko, Panie Marszałku, ja zwracam uwagę, że już mieliśmy jedno posiedzenie komisji na ten temat, a, jak rozumiem, mają być jeszcze 2, bo jeszcze tam pojedziemy i jeszcze omówimy scenariusz wystawy.

Senator Bogdan Borusewicz:

Nie, to ja proponuję, żeby jednak… To znaczy, uważam, że koniecznie powinniśmy się zapoznać ze scenariuszem. Tamta dyskusja była bez scenariusza. O tym, co stanowi o wystawie, mówi scenariusz wystawy. Czyli jakie tam są elementy, co będzie, opis tego, jak one będą eksponowane. To jest istotne.

A jeżeli za dużo się zajmujemy tym muzeum, to ja uważam, że scenariusz nam wystarczy. Nie musimy robić wycieczki na budowę.

Przewodnicząca Barbara Zdrojewska:

Ja przypominam, że zgodnie z prośbą senatorów ja poprosiłam pana dyrektora, żeby nam przysłał to, co było prezentowane, ten cały scenariusz. I on jest. To było na prośbę pana senatora Ujazdowskiego i pana senatora Zdrojewskiego.

Ale wydaje mi się…

(Senator Bogdan Borusewicz: Ale to nie był scenariusz, a teraz mamy scenariusz.)

A skąd pan wie, że mamy scenariusz, Panie Marszałku?

(Senator Bogdan Borusewicz: No bo jest informacja, że został dołączony do pisma.)

Nie, nie, nie, to właśnie chodzi…

(Senator Bogdan Borusewicz: Nie?)

A więc dostaliśmy, ale to nie jest scenariusz, tylko to jest to, co widzieliśmy na ostatnim posiedzeniu komisji. Moim zdaniem to nie jest scenariusz wystawy, tylko to jest koncepcja – ja to tak oceniam.

Nie wiem, jak to jest nazwane. Pani Anno?

(Senator Bogdan Borusewicz: Scenariusz.)

No scenariusz. No dobrze.

(Senator Bogdan Borusewicz: Tamto to była koncepcja – tak mi się wydaje, tak było na druku.)

(Senator Jerzy Fedorowicz: Coś pomogę może?)

Nie, ja nie potrzebuję pomocy, Panie Przewodniczący, ale jeśli pan chce coś powiedzieć, to bardzo proszę.

Senator Jerzy Fedorowicz:

To się zgłaszam.

Przypominam tylko, że w protokole jest moje pytanie dotyczące scenariusza. W protokole posiedzenia, na którym wyraziłem swoje obawy co do scenariusza dotyczącego ostatniego, nie wiem, 30-lecia Rzeczypospolitej i ludzi zasłużonych dla nas. I są w protokole słowa pana ministra Glińskiego, że ta prawda będzie obiektywna. Niemniej jednak ja bardzo poważnie przychylam się do tego, o czym mówił pan marszałek – że my musimy ten scenariusz przeczytać i zobaczyć, póki jest jeszcze czas na to, żeby go gdzieś skorygować. Chodzi o to, żeby nie doszło potem do jakichś konfliktów, które będą w przestrzeni…

Przewodnicząca Barbara Zdrojewska:

Bardzo dziękuję.

Ja przypominam, że dostał pan już, Panie Senatorze…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

…ten scenariusz, to, o co poprosiliśmy.

Tak, przesłaliśmy państwu informację z linkiem. To ma jakieś 300 stron. Nie jesteśmy w stanie wysłać tego państwu w formie… Ale pani Ania na prośbę senatorów przesłała wszystko państwu senatorom, a także panu senatorowi Ujazdowskiemu i panu senatorowi…

(Senator Jerzy Fedorowicz: Poszczególnym?)

No to…

(Senator Jerzy Fedorowicz: Możliwe, że nie otwieraliśmy, jak jest tego tak dużo.)

To znaczy, to jest na tyle duże, że trzeba w to po prostu wejść…

(Głos z sali: Otworzymy i zapoznamy się, ale chcemy podyskutować po prostu.)

Jeżeli jest taka wola, żebyśmy jeszcze zaprosili tutaj pana Kostrę, to ja go poproszę, a potem sobie wspólnie porozmawiamy, czy będziemy chcieli pojechać na budowę, czy nie.

(Senator Barbara Borys-Damięcka: Ale…)

Proszę bardzo, Pani…

Senator Barbara Borys-Damięcka:

À propos scenariusza: ja absolutnie nie czuję się osobą kompetentną do oceny scenariusza tej wystawy tak, jak oceniłby ją historyk obiektywny, z prawdziwego zdarzenia. I dlatego wydaje mi się, że powinien powstać jakiś taki wspólny zespół przedstawicieli muzeum i przedstawicieli, jakich my zaproponujemy z Senatu. Taki zespół 3- czy 4-osobowy, który by ocenił ten scenariusz, to, czy tam jest zawarta prawda historyczna, czy to jest obiektywna propozycja scenariusza, czy stronnicza, czy uwypuklona jest jakaś jedna strona i czy powinno się jakieś zdarzenie lub zjawisko historyczne wyodrębnić w takiej stałej wystawie. Bo o stałej wystawie przecież mówimy, prawda? Ja nie podejmuję się takiej oceny. Ja mogę się wypowiedzieć na temat scenariusza bardzo osobiście, ale ja nie jestem fachowcem.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Z mojego punktu widzenia powinien powstać wspólny zespół. Z naszej strony, czyli komisji, powinniśmy powołać 2 osoby, do których mamy zaufanie jako historyków, a z muzeum nie eliminować nikogo i też – 2 czy 3 osoby. Ale chodzi o taki zespół, który obiektywnie ten scenariusz oceni i powie, że to będzie wystawa, która jest zgodna z prawdą historyczną, obiektywną prawdą historyczną, i z której będą mogli skorzystać uczniowie, studenci itd., bo ona przedstawia obiektywnie naszą historię. Tak uważam.

Przewodnicząca Barbara Zdrojewska:

Bardzo dziękuję za ten głos.

Pani Senator, powiem tak: uważam, że powinniśmy się zajmować tym, do czego zostaliśmy powołani, czyli jeżeli miałaby to być ocena, to ja bym jednak proponowała… Przypominam, że spotkaliśmy się tutaj na wniosek senatora Ujazdowskiego – to przede wszystkim – że mamy tutaj historyka, który w niejednym muzeum historycznym zasiadał, pana marszałka Borusewicza, i mamy bardzo zainteresowanego historią senatora Jackowskiego, który jest zawsze aktywny w tych sprawach. Myślę, że ten 3-osobowy zespół możemy jeszcze powiększyć o chętnych, jeżeli ktoś się zgłosi. Ja proponuję, żeby ten zespół – myślę, że bardzo zacny… Może jeszcze powołać senatora Zdrojewskiego, jeżeli będzie chciał, bo on też był inicjatorem tego naszego spotkania. I myślę, że taki zespół przedstawiłby nam po prostu swoje wnioski na posiedzeniu komisji. I wtedy byśmy podyskutowali.

To jest bardzo dobry pomysł, dlatego że rzeczywiście chyba nie wszyscy będą mieli ochotę albo czują się fachowcami, jeśli chodzi o ocenianie dogłębne tego typu rzeczy.

A później podejmiemy wspólnie decyzję, czy decydujemy się na wyprawę na teren budowy.

I teraz tak: a więc to jest…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Tak.

(Senator Jerzy Fedorowicz: Taki jest zwyczaj. Zapraszają – zawsze tak było, jest i będzie.)

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Tak.

(Senator Jerzy Fedorowicz: No, możemy nie iść.)

Szanowni Państwo, jeżeli nie ma więcej pytań ani wniosków, ani uwag, to bardzo dziękuję za dzisiejsze spotkanie i zapraszam na następne.

Zamykam posiedzenie komisji.

Dziękuję bardzo.

(Koniec posiedzenia o godzinie 15 minut 39)