Narzędzia:
Posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych (nr 52) w dniu 05-01-2021
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych (52.)

w dniu 5 stycznia 2021 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie opinii komisji senackich o ustawie budżetowej na rok 2021.

(Początek posiedzenia o godzinie 15 minut 08)

(Posiedzeniu przewodniczy zastępca przewodniczącego Paweł Arndt)

Zastępca Przewodniczącego Paweł Arndt:

Bardzo proszę o zajmowanie miejsc.

Otwieram posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych.

Witam wszystkich, którzy przybyli na to posiedzenie, witam też tych, którzy za pośrednictwem internetu, w sposób zdalny z nami pracują. Witam przedstawicieli Ministerstwa Finansów, witam koleżanki i kolegów senatorów, przedstawicieli wszystkich komisji, również naszej komisji, komisji budżetowej.

Proszę państwa, na początek, jak zwykle, formułki, które jako przewodniczący posiedzenia jestem zobowiązany przedstawić.

Na wstępie informuję, że posiedzenie komisji jest transmitowane w internecie.

Proszę o informację, czy na sali znajdują się osoby wykonujące zawodową działalność lobbingową w rozumieniu ustawy o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa. Nikt się nie zgłasza. Rozumiem, że takich osób nie ma.

Państwa senatorów, którzy są obecni na sali, proszę o nieuruchamianie aplikacji do połączenia zdalnego, gdyż doprowadzi to do sprzężeń akustycznych.

Chciałbym teraz sprawdzić, czy wszyscy senatorowie, którzy chcieli wziąć udział w posiedzeniu komisji w sposób zdalny, zostali już włączeni do posiedzenia. Tak. Mam potwierdzenie, że tak.

Chciałbym też sprawdzić, czy goście, którzy chcieli uczestniczyć w posiedzeniu komisji w sposób zdalny, zostali już włączeni do posiedzenia. Czy mamy tu gości spoza komisji? Tak, wszystko się zgadza.

Wszystkich państwa senatorów oraz gości obradujących zdalnie proszę o upewnienie się, czy państwa iPady lub komputery są podłączone do zasilania, a kamery w nich włączone. Proszę także o zapewnienie takiego położenia iPada lub komputera oraz obiektywu kamery, aby państwo byli widoczni podczas połączenia.

Zapisywanie się do głosu przez senatorów oraz gości biorących udział w posiedzeniu w sposób zdalny może nastąpić poprzez czat w aplikacji lub werbalnie. Zabranie głosu przez senatora lub gościa biorącego udział w posiedzeniu komisji w sposób zdalny będzie możliwe dopiero po jego udzieleniu przez przewodniczącego komisji. Przed zabraniem głosu proszę państwa o samodzielne włączanie mikrofonów. Po skończonej wypowiedzi proszę mikrofon wyłączyć.

Proszę państwa, jeśli chodzi o poprawki, to czas na składanie poprawek już minął, tak że sądzę, że wszyscy państwo senatorowie, którzy poprawki chcieli złożyć, już je złożyli. Oczywiście dotarły do nas poprawki komisji i te poprawki będziemy w tej chwili rozpatrywać.

Chciałbym jeszcze przypomnieć, że do dyspozycji senatorów obradujących zdalnie jest specjalny numer telefonu, pod którym możecie państwo dokonywać zgłoszeń problemów technicznych.

Proszę państwa, chciałbym jeszcze mieć pewność, że mamy kworum, jeśli chodzi o członków komisji.

(Głos z sali: Mamy kworum.)

Mamy kworum. Mam potwierdzenie, że mamy kworum, możemy więc rozpocząć już prace nad tym, co dzisiaj mamy w programie.

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie opinii komisji senackich o ustawie budżetowej na rok 2021

A w programie mamy 1 punkt, a mianowicie rozpatrzenie opinii komisji senackich o ustawie budżetowej na rok 2021.

Te wszystkie opinie trafiły tu do nas. I chciałbym, aby teraz po kolei państwo przewodniczący czy przedstawiciele komisji przedstawili opinie swoich komisji. Chciałbym to zrobić w taki sposób, żeby w pierwszej kolejności przedstawiły to osoby, które są na sali, ale zdaje się, że nie ma zdalnie senatorów, którzy…

(Głos z sali: Są, są.)

Ale mówię o tych, którzy mają przedstawić opinie. Pytam, bo chciałbym to podzielić, tak aby w pierwszej kolejności były osoby, które są na sali, w drugiej kolejności osoby uczestniczące w obradach zdalnie, a w przypadku tych komisji, których przedstawicieli nie ma wcale, ja odczytam opinię komisji, jeśli będzie taka potrzeba.

Proszę państwa, oczywiście po przedstawieniu każdej opinii będzie możliwa dyskusja, jeśli taka będzie potrzeba. O opinię ministra będę pytał wtedy, gdy będziemy głosować nad poprawkami. Tak że chciałbym, żeby to szło w miarę możliwości sprawnie.

W pierwszej kolejności poproszę przedstawiciela Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich. Jest z nami pan marszałek Marek Borowski.

Bardzo proszę.

(Senator Marek Borowski: Ja się przeniosę do mikrofonu.)

Do mikrofonu. Tak, oczywiście.

Senator Marek Borowski:

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich rozpatrywała 4 części tego projektu, a właściwie budżetu już uchwalonego przez Sejm, mianowicie budżety Państwowej Komisji Wyborczej, Kancelarii Prezydenta, Sejmu i Senatu.

Od razu powiem, że jeśli chodzi o Sejm i Państwową Komisję Wyborczą, to żadnych uwag, propozycji nie zgłoszono. Propozycje dotyczą 2 pozostałych części. I tak, jeśli chodzi o Senat, to komisja wniosła propozycje 3 poprawek. Jedna poprawka związana jest za sprawą chyba wszystkim dobrze znaną, mianowicie z kwestią sprawowania pieczy nad Polonią i Polakami za granicą. To jest sprawa, która ciąży nad nami od dawna. Po raz kolejny komisja uznała, że nie można bezkarnie łamać ustawy, ustawy o organizacjach pożytku publicznego i o wolontariacie, która wyraźnie mówi, że opiekę nad Polonią zagraniczną sprawuje Senat. Tymczasem Senat nie ma na ten cel środków. W związku z tym w poprawce proponujemy zwiększyć środki Kancelarii Senatu o 10 milionów zł, a zmniejszyć ogólną rezerwę budżetu Rady Ministrów o takąż kwotę. To pozwoli Senatowi wykonywać swoje ustawowe i tradycyjne obowiązki.

Druga poprawka związana jest z takim dosyć drastycznym zmniejszeniem wydatków senackich, które zostało dokonane 2 lata temu i które ciąży do dzisiaj. To jest kwota ok. 9 milionów zł. Chodzi tu przede wszystkim o kwestie wydatków bieżących, które musiały zostać bardzo silnie ograniczone. Zdaniem komisji ta kwota powinna zostać przywrócona.

Trzecia poprawka dotyczy stosunkowo skromniejszej, znacznie skromniejszej kwoty, 738 tysięcy zł, która została w Sejmie – jak to się popularnie mówi – obcięta z wydatków senackich i przekazana na wydatki bieżące do Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Uważamy, komisja uznała, że tego rodzaju transfery, jak ten z Kancelarii Senatu do organu wykonawczego, nie powinny mieć miejsca, a to są środki, które są potrzebne na niezbędne remonty, m.in. związane z wentylacją, z klimatyzacją, a także zapewnieniem zakwaterowania dla senatorów, którzy są zakwaterowani poza hotelem. I to są te 3 poprawki.

Jeśli chodzi o budżet Kancelarii Prezydenta, to komisja uznała, że ten budżet, który został przyjęty w Sejmie, w pozycji wydatków bieżących, a także w pozycji wydatków majątkowych powinien być nieco zmniejszony. Proponujemy, aby wydatki bieżące Kancelarii Prezydenta zmniejszyć o 2 miliony zł, wydatki majątkowe – o 1 milion, a przeznaczyć te środki na dofinansowanie zadań realizowanych przez Europejskie Centrum Solidarności w Gdańsku, które, przypomnę, utraciło bodaj 2 lata temu 3 miliony 700 tysięcy zł subwencji i do dzisiaj pozostaje na bardzo głodowej stawce, bardzo głodowym dofinansowaniu. To jest w ogóle niesłuszne, bo to jest niezwykle ważna, cenna instytucja, nie tylko w wymiarze krajowym, ale i międzynarodowym. Poza tym w roku 2021 przypada wiele rocznic ważnych z punktu widzenia, ogólnie rzecz biorąc, „Solidarności”, opozycji demokratycznej, tych wszystkich wydarzeń, które miały miejsce 40 lat temu, 45 lat temu, i oczywiście Europejskie Centrum Solidarności chciałoby – a nawet powinno, jest to jego obowiązkiem – odpowiednio zaznaczyć te daty w naszej historii w swojej działalności. To są wszystkie poprawki. Dziękuję.

Zastępca Przewodniczącego Paweł Arndt:

Bardzo dziękuję.

To była opinia komisji regulaminowej.

Czy w tej sprawie może są jakieś pytania do przedstawiciela komisji regulaminowej?

Ja chciałbym jeszcze powiedzieć państwu senatorom, członkom komisji budżetu, że będziemy mieli ewentualnie także okazję podyskutować nad tymi poprawkami, gdy przystąpimy do głosowania.

Czy ktoś z uczestników zdalnych się zgłasza? Nie.

Jeśli nie ma zgłoszeń, to przyjmujemy tę opinię, a nad poprawkami, tak jak mówiłem, będziemy dyskutowali i głosowali podczas kolejnego posiedzenia, najprawdopodobniej koło godziny 18.00.

Tak że bardzo dziękuję panu marszałkowi.

Przystępujemy do wysłuchania opinii kolejnej komisji. Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji i pani poseł Joanna Sekuła.

(Głosy z sali: Senator.)

Tak, przepraszam. Ja niestety mam skrzywienie zawodowe z poprzednich lat. Bardzo przepraszam.

Pani Senator, proszę.

Senator Joanna Sekuła:

Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo! Panie Ministrze!

4 stycznia Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji, obradując na swoim posiedzeniu, rozpatrzyła projekt budżetu na rok 2021 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji.

Po wysłuchaniu przedstawicieli ministerstw i urzędów centralnych oraz przeprowadzeniu dyskusji komisja nie wnosi poprawek do wskazanej części budżetowej. W głosowaniu 3 senatorów było za, 1 – przeciw, 3 się wstrzymało. Dziękuję.

Zastępca Przewodniczącego Paweł Arndt:

Bardzo dziękuję.

Czy są pytania do pani senator? Jeśli nie ma, to dziękuję bardzo.

Jako kolejnego o głos poproszę pana senatora Józefa Łyczaka, Komisja Środowiska.

Senator Józef Łyczak:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Uprzejmie informuję, że Komisja Środowiska na posiedzeniu w dniu 4 stycznia rozpatrzyła skierowaną przez marszałka Senatu w dniu 23 grudnia 2020 r. ustawę budżetową na rok 2021, druk senacki nr 294, w częściach: 22 „Gospodarka wodna”, 41 „Środowisko”, 51 „Klimat”, 68 „Polska Agencja Atomistyki”, 83 „Rezerwy Celowe” i 85 „Budżety województw ogółem”, a także plany finansowe Państwowego Gospodarstwa Wodnego „Wody Polskie”, Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i 23 parków narodowych.

Komisja po wysłuchaniu opinii przedstawicieli ministerstwa oraz przeprowadzeniu dyskusji wnosi o przyjęcie bez poprawek wymienionych części ustawy budżetowej. Dziękuję bardzo.

Zastępca Przewodniczącego Paweł Arndt:

Bardzo dziękuję panu senatorowi.

Czy są pytania do pana senatora? Od uczestników zdalnych też nie ma? Nie ma.

Bardzo dziękuję, Panie Senatorze.

W takim razie opinię Komisji Środowiska już rozpatrzyliśmy.

Jako kolejną poproszę o głos panią senator Barbarę Zdrojewską, Komisja Kultury i Środków Przekazu.

Senator Barbara Zdrojewska:

Szanowne Panie i Panowie Senatorowie!

Na posiedzeniu komisji, które odbyło się dziś rano, o godzinie 8.00, po wysłuchaniu informacji przedstawicieli prezydenta, Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji oraz ministra kultury i dziedzictwa narodowego Komisja Kultury i Środków Przekazu nie wniosła żadnych poprawek.

Zaopiniowała odpowiednie części w 3 głosowaniach. Wydała pozytywną opinię na temat budżetu Kancelarii Prezydenta w zakresie Narodowego Funduszu Rewaloryzacji Zabytków: 6 – za, 0 – przeciw, 1 senator się wstrzymał. Zaopiniowała pozytywnie część 24 budżetu „Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego” ustawy na 2021 r. wraz z załącznikami: 3 głosy – za, 1 – przeciw, 3 senatorów się wstrzymało. I tu zwracam uwagę, bo to się rzeczywiście rzadko zdarza, ale zaopiniowała negatywnie część 09 budżetu „Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji” w ustawie budżetowej na rok 2021: 3 – za, 5 – przeciw, nikt się nie wstrzymał. I tę opinię przekazuję szanownej komisji. Dziękuję bardzo.

Zastępca Przewodniczącego Paweł Arndt:

Bardzo dziękuję, Pani Senator.

Ja miałbym pytanie. Czy jeśli chodzi o Krajową Radę Radiofonii i Telewizji, to państwo proponujecie jakąś poprawkę? Rozumiem, że nie.

Senator Barbara Zdrojewska:

Nie, nie było poprawek. Jednak ze względu na przebieg spotkania i wypowiedzi udzielane przez pana przewodniczącego opinia była taka, jaka była. Jeżeli ktoś chce znać szczegóły, to oczywiście odpowiem na pytania, opowiem, jak przebiegała dyskusja.

Może gwoli wyjaśnienia powiem, że myśmy od kilku lat wnosili do Krajowej Rady prośbę o objęcie monitoringiem jakościowym mediów publicznych. I okazuje się, że nadal nie znalazło się to wśród zadań, mimo zwiększenia budżetu Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Będą środki na inne monitoringi, ale nie zwiększy się zakres monitorowania mediów publicznych. Dziękuję bardzo.

Zastępca Przewodniczącego Paweł Arndt:

Bardzo dziękuję, Pani Przewodnicząca.

Czy są pytania do przedstawiciela Komisji Kultury i Środków Przekazu?

(Głos z sali: Nie ma.)

Nie ma.

Dziękuję bardzo.

W takim razie zakończyliśmy omawianie tej części naszego programu.

Teraz w planie mam Komisję Nauki, Edukacji i Sportu. Pan senator Kazimierz Wiatr.

Bardzo proszę, Panie Senatorze.

Senator Kazimierz Wiatr:

Panie Przewodniczący! Panie Ministrze! Szanowni Państwo!

Komisja Nauki, Edukacji i Sportu rozpatrzyła części budżetowe „Oświata i wychowanie”, „Szkolnictwo wyższe i nauka”, „Polska Akademia Nauk”, „Sport” i „Informatyzacja”.

Komisja Nauki, Edukacji i Sportu po dyskusji nie zgłosiła poprawek i w głosowaniu pozytywnie zaopiniowała te części budżetowe: 5 senatorów było za, nikt nie był przeciw, 2 senatorów się wstrzymało. Dziękuję bardzo.

Zastępca Przewodniczącego Paweł Arndt:

Bardzo dziękuję, Panie Senatorze.

Czy do pana senatora są pytania? Nikt się nie zgłasza.

Panie Senatorze, bardzo dziękujemy.

Zakończyliśmy omawianie tej części.

Jako kolejny jest pan senator Wojciech Piecha, Komisja Gospodarki Narodowej i Innowacyjności.

Bardzo proszę, Panie Senatorze.

Senator Wojciech Piecha:

Panie Przewodniczący!

Komisja Gospodarki Narodowej i Innowacyjności na posiedzeniu w dniu 5 stycznia 2021 r. rozpatrzyła skierowaną przez marszałka Senatu w dniu 23 grudnia ustawę budżetową na rok 2021 w następujących częściach: część 20 „Gospodarka” oraz plany finansowe Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, Polskiego Centrum Akredytacji, Urzędu Dozoru Technicznego, Polskiej Agencji Kosmicznej, Funduszu Rekompensat Pośrednich Kosztów Emisji; część 40 „Turystyka” oraz plan finansowy Polskiej Organizacji Turystycznej i plany finansowe Funduszu Inwestycji Kapitałowych, Polskiego Instytutu Ekonomicznego; część 49 budżetu „Urząd Zamówień Publicznych”; część „Urząd Patentowy RP”; „Główny Urząd Miar”; „Prokuratoria Generalna”; „Polski Komitet Normalizacji”; część 47 budżetu „Energia” oraz plany finansowe Agencji Rezerw Materiałowych, Funduszu Zapasów Interwencyjnych, Funduszu Wypłaty Różnic Ceny; „Gospodarka złożami kopalin”; „Aktywa państwowe”; „Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów”; „Urząd Regulacji Energetyki”; „Wyższy Urząd Górniczy”; „Rezerwy celowe”; „Budżety wojewodów ogółem”.

Komisja po wysłuchaniu przedstawionych przez przedstawicieli ministerstw i urzędów centralnych informacji oraz przeprowadzeniu dyskusji wyraża pozytywną opinię o wskazanych częściach budżetu. Nie zgłoszono żadnych poprawek.

Zastępca Przewodniczącego Paweł Arndt:

Bardzo dziękuje, Panie Senatorze.

Czy do pana senatora są jakieś pytania? Może są jakieś głosy w dyskusji? Spośród uczestników zdalnych też nikt się nie zgłasza.

Bardzo dziękuję.

Zakończyliśmy w takim razie omawianie opinii tej komisji.

Proszę państwa, kolejny na mojej liście jest pan senator Jarosław Rusiecki, Komisja Obrony Narodowej.

Panie Senatorze, bardzo proszę.

Senator Jarosław Rusiecki:

Panie Przewodniczący! Państwo Przewodniczący! Panie Ministrze!

Chciałbym przedstawić opinię Komisji Obrony Narodowej, której posiedzenie odbyło się dzisiaj. Komisja rozpatrywała ustawę budżetową w zakresie budżetu obronnego, załączniki dotyczące części 29 „Obrona narodowa”, dotyczące części „Kancelaria Prezydenta” oraz „Rezerwy celowe”, plan finansowy Agencji Mienia Wojskowego, plan finansowy Zakładu Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego i plan finansowy Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych.

Konstruowanie budżetu w zakresie obronności musi być ściśle powiązane z ustawą z dnia 25 maja 2001 r. dotyczącą przebudowy i modernizacji technicznej oraz finansowania Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej. Z tego wynika, że w roku 2021 na cele obronności należy przeznaczyć 2,2 produktu krajowego brutto. Jest to kwota 51 miliardów 833 miliony 722 tysiące zł. Również dalsze elementy związane z budową i konstrukcją budżetu są związane z parametrem przeznaczania 20% wydatków obronnych… To wynika z tej ustawy i jest to kwota 15 miliardów 780 zł. Również budżet na prowadzenie prac naukowo-badawczych i rozwojowych w zakresie obronności kraju jest związany ze współczynnikiem, jest to 2,5% wydatków obronnych, co daje kwotę 1 miliarda 295 milionów 855 tysięcy. Wszystkie te parametry w budżecie dotyczącym Sił Zbrojnych zostały na właściwym poziomie oszacowane i dzięki temu mogą być realizowane cele dotyczące obronności kraju.

Chcę powiedzieć, że na dzisiejszym posiedzeniu komisja wydała pozytywną opinię na temat budżetu. W głosowaniu 6 senatorów było za przyjęciem opinii pozytywnej, nikt nie był przeciw, 3 senatorów się wstrzymało. Nie zostały zgłoszone żadne poprawki. Dziękuję bardzo.

Zastępca Przewodniczącego Paweł Arndt:

Bardzo dziękuję panu senatorowi.

Czy do pana senatora są jakieś pytania? Nikt się nie zgłasza.

Panie Senatorze, bardzo dziękuję.

(Senator Jarosław Rusiecki: Dziękuję bardzo.)

Zakończyliśmy omawianie opinii Komisji Obrony Narodowej.

Jako kolejnego na liście mam pana posła Jana Filipa Libickiego i…

(Głos z sali: Senatora.)

Senatora. Znowu powiedziałem „posła”, przepraszam bardzo. Ale pan senator też był kiedyś posłem, więc tu akurat…

(Głos z sali: Nie ma problemu.)

…wielkiego błędu nie popełniłem.

Bardzo proszę, Panie Senatorze.

Senator Jan Filip Libicki:

Dziękuję bardzo.

Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!

Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej obradowała dzisiaj od godziny 10.00, omawiając stosowne części budżetu państwa, odpowiadające zakresowi merytorycznemu prac komisji.

Wszystkie te części zostały przyjęte przez członków komisji pozytywnie, jednogłośnie, 6 głosami za.

Zostały zgłoszone, a właściwie zasygnalizowane poprawki, które być może będą składane na posiedzeniu plenarnym, a te poprawki będą dotyczyć 3 kwestii. Po pierwsze, zastępca głównego inspektora pracy prosił o to, aby przywrócić w budżecie tej instytucji 5 milionów zł, które zostało zabrane w trakcie prac sejmowych. Motywował to tymi wszystkimi czynnościami, które inspekcja podejmuje w związku z pandemią COVID-19. W związku z tym senatorowie będą rozważać, czy wniosku o przywrócenie tych 5 milionów nie zgłosić na posiedzeniu plenarnym. Została również zasygnalizowana możliwość złożenia na posiedzeniu plenarnym wniosku o podniesienie wynagrodzeń o 20% pracownikom Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego ze względu na to, że w ostatnim roku z tytułu pandemii COVID-19 obciążono te instytucje dodatkowymi obowiązkami w ramach tarcz antykryzysowych.

Podkreślam, że to są zapowiedzi, które być może się na posiedzeniu plenarnym nie zrealizują, ale jestem zobowiązany przekazać je państwu, bo do tego zobowiązali mnie ci, którzy tego typu możliwość sygnalizowali. Bardzo dziękuję.

Zastępca Przewodniczącego Paweł Arndt:

Bardzo dziękuję, Panie Senatorze.

Rozumiem, że komisja nie zgłosiła poprawek?

(Senator Jan Filip Libicki: Nie.)

Nie zgłosiła poprawek.

Czy do pana senatora są pytania? Nie ma. Od uczestników zdalnych też nie ma.

Panie Senatorze, bardzo dziękujemy za przedstawienie opinii Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej.

Teraz chciałbym przystąpić do wysłuchania opinii kolejnych komisji, tylko teraz nie wiem… Przepraszam, tylko dodam, że członków naszej komisji chciałbym zostawić na koniec, żeby zwolnić wszystkich naszych gości. Tak że panowie senatorowie Frankiewicz i Świlski byliby na końcu.

Mam pytanie: czy jest z nami przedstawiciel Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi?

(Głos z sali: Nie ma.)

Zdaje się, że również nie ma przedstawiciela Komisji Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą?

(Głos z sali: Podobno pan przewodniczący miał…)

Tak, ale umówiliśmy się, że ja przedstawię opinie, jeżeli nie będzie w stanie dotrzeć.

Jeszcze pewnie została… A, jest pan senator Konieczny, bardzo przepraszam.

Pan senator Konieczny, Komisja Zdrowia.

Bardzo proszę.

Senator Wojciech Konieczny:

Dziękuję bardzo.

Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!

Dzisiaj obradowała Komisja Zdrowia. W toku dyskusji oceniła projekt ustawy budżetowej w zakresie przynależnym komisji. Odbyła się dyskusja, w czasie której wyrażono generalnie dezaprobatę dla ilości środków finansowych zarówno przeznaczanych na ochronę zdrowia w Polsce od wielu lat, jak i przeznaczonych w budżecie, nad którym debatujemy.

Podczas obrad komisji zgłoszono 7 poprawek, z tego nad 6 głosowano, siódma prawdopodobnie zostanie zgłoszona w trakcie posiedzenia Senatu.

Pierwsza z poprawek zmierza do dofinansowania leczenia chorób nowotworowych i chorób układu sercowo-naczyniowego – z kwotą dotacji i subwencji w wysokości 1 miliarda 950 milionów zł.

Druga poprawka dotyczy finansowania w okresie ogłoszenia stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii comiesięcznego dodatku do wynagrodzenia w wysokości 100% kwoty miesięcznego wynagrodzenia wynikającego z umowy o pracę lub innej umowy, na podstawie której praca jest wykonywana, dla pracowników podmiotów leczniczych, osób wykonujących zawody medyczne oraz osób, z którymi zawarto umowy na wykonywanie świadczeń zdrowotnych, które uczestniczą w wykonywaniu świadczeń zdrowotnych osobom chorym na COVID-19 lub osobom z podejrzeniem zakażenia wirusem SARS-CoV-2, i nie zostali skierowani do pracy na podstawie art. 47 ust. 1 ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi – z kwotą dotacji i subwencji 4 miliardy zł.

Trzecia poprawka ma na celu dofinansowanie zadań w zakresie dotyczącym epidemiologii i zwalczania chorób zakaźnych – z kwotą dotacji i subwencji 80 milionów zł. Tutaj chodzi o leczenie chorób zakaźnych i epidemiologię, ale niezwiązaną bezpośrednio z COVID-19, lecz z innymi zadaniami tej dziedziny medycyny.

Poprawka czwarta zakłada dofinansowanie Państwowego Ratownictwa Medycznego wszystkich szczebli na zakup sprzętu i wyposażenia w walce z COVID-19 – z kwotą wydatków majątkowych 100 milionów zł.

Piąta poprawka ma na celu dofinansowanie Państwowej Inspekcji Sanitarnej wszystkich szczebli w walce z COVID-19 – z kwotą wydatków bieżących jednostek budżetowych 100 milionów zł.

Szósta poprawka dotyczy środków na lecznictwo psychiatryczne związane z powikłaniami po COVID-19 – z kwotą dotacji i subwencji 200 milionów zł.

Nad tymi poprawkami odbyło się głosowanie. W większości przypadków wszyscy głosowali za, czasami pojedynczy senatorowie wstrzymali się od głosu. Na tym komisja zakończyła swoje obrady. Dziękuję.

Zastępca Przewodniczącego Paweł Arndt:

Pan senator zakończył, jak rozumiem.

Bardzo serdecznie dziękuję.

Komisja Zdrowia zgłosiła najwięcej poprawek spośród wszystkich komisji.

Czy w związku z tym są może jakieś pytania do przedstawiciela komisji? Nie ma pytań.

Jak rozumiem, ewentualne głosy w dyskusji będą w trakcie głosowania.

Bardzo dziękuję, Panie Senatorze.

Zakończyliśmy omawianie zakresu Komisji Zdrowia.

Dotarł do nas pan przewodniczący Komisji Nadzwyczajnej do spraw Klimatu.

Bardzo proszę, pan senator Stanisław Gawłowski, Komisja Nadzwyczajna do spraw Klimatu.

Senator Stanisław Gawłowski:

Dziękuję bardzo.

Komisja zajmowała się kilkoma częściami budżetu i planem finansowym Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz planem finansowym przedsiębiorstwa „Wody Polskie”.

I tak budżet w częściach dotyczących środowiska, energetyki i klimatu komisja zaopiniowała pozytywnie, bez wniosków dotyczących wprowadzenia poprawek. W odniesieniu do części dotyczącej rezerw budżetowych oraz rezerw wojewodów opinia komisji również jest pozytywna. Także w przypadku części związanej z Agencją Rezerw Materiałowych opinia komisji jest pozytywna.

Co do planu finansowego Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej komisja wyraziła opinię pozytywną, choć z zastrzeżeniami. Te zastrzeżenia dotyczą kierunków wydatkowania środków, dlatego że Narodowy Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, jak sama nazwa wskazuje, powinien się koncentrować na zadaniach i przedsięwzięciach, które są związane czy to z ochroną środowiska, z walką ze zmianami klimatu, czy też gospodarką wodną, a jednak przy przychodach własnych na poziomie 2,5 miliarda rocznie jedną z głównych pozycji kosztowych jest pozycja związana z Funduszem Dróg Samorządowych. Na ten cel z tego funduszu przeznaczone jest 1 miliard 400 milionów zł. Łatwo zauważyć, że przy wydatkach na inne cele, choćby takie jak program „Czyste powietrze”, na który zgodnie z deklaracją rządu miało być przeznaczonych rocznie ok. 10 miliardów zł, a w budżecie narodowego funduszu – i to jest jedyne miejsce, gdzie znajdziecie państwo wydatki związane z programem „Czyste powietrze” – na ten cel przeznaczone jest 1 miliard 700 milionów zł… Ewidentnie widać, że tak poważne wyzwanie, dotyczące dbałości o zdrowie Polaków, jest niedofinansowane, brakuje na ten cel pieniędzy. Komisja oczywiście ma świadomość tego, że te wydatki wynikają z regulacji ustawowych, ale oczekuje – i to jest jej wniosek adresowany do rządu – zmiany przepisów w tej części, tak aby finansowanie związane z Funduszem Dróg Samorządowych odbywało się z innych pozycji niż te, które dotyczą ochrony środowiska.

I ostatnią z naszych części budżetowych, związaną z gospodarką wodną i z planem finansowym „Wód Polskich”, komisja zaopiniowała negatywnie. Ta część budżetowa, część 22 „Gospodarka wodna”, tak naprawdę w całości czy w znaczącej większości, w 90% opiera się na planie finansowym „Wód Polskich”. Powiem tylko tyle, że plan finansowy „Wód Polskich” – ja pierwszy raz się z tym spotykam, być może państwo senatorowie z większym stażem znają takie przypadki – przewiduje w jednostce publicznej finansowej wynik ujemny, negatywny, plan finansowy to ok. 1 miliarda 400 milionów i przewiduje się, że jednostka skończy swoją działalność ze stratą 340 milionów. Dodatkowo powiem, że tenże podmiot utworzony 2,5 roku temu już dwukrotnie korzystał ze wsparcia innych instytucji: minister finansów udzielił blisko miliardowej pożyczki, również narodowy fundusz udzielał pożyczki. Na mocy ustawy okołobudżetowej ta pożyczka ulega umorzeniu, ale gdyby przyszło co do czego, gdyby „Wody Polskie” miały zwracać pieniądze z pożyczek, to strata byłaby jeszcze większa. To również oznacza, że „Wody Polskie” dzisiaj tak naprawdę nie mają możliwości realizacji swoich podstawowych statutowych zadań związanych z gospodarką wodną, a więc ochroną przed suszą czy ochroną przed powodziami. Mamy wielką zapaść, jeśli chodzi o utrzymanie infrastruktury hydrotechnicznej, zapaść dotyczącą modernizacji obwałowań. To wszystko razem powoduje, że komisja nie była w stanie wyrazić opinii pozytywnej, przy jednoczesnym rozroście administracji. Przed utworzeniem tegoż przedsiębiorstwa w Polsce struktura zarządzania gospodarką wodną sprowadzała się do centrali, 7 regionalnych zarządów gospodarki wodnej i 16 wojewódzkich zarządów melioracji i urządzeń wodnych. Dzisiaj oprócz centrali jest 11 regionalnych zarządów gospodarki wodnej, 50 zarządów zlewni i nadzory wodne tak naprawdę w każdym powiecie. To uzasadnia negatywną opinię. Dziękuję bardzo.

Zastępca Przewodniczącego Paweł Arndt:

Bardzo dziękuję, Panie Przewodniczący, Panie Senatorze.

Tutaj, tak jak w przypadku komisji kultury, jedna z części jest opiniowana negatywnie, ale rozumiem, że komisja nie wnosi poprawek w tym zakresie? Chciałbym się upewnić.

Senator Stanisław Gawłowski:

Nie wnosi poprawek, dlatego że to wymaga zmiany systemowej. Z jednej strony komisja ma świadomość tego, że na gospodarkę wodną trzeba by było przeznaczyć znacząco większe pieniądze niż te, które są dzisiaj w dyspozycji, z drugiej strony rząd sam projektuje stratę we własnej instytucji, w instytucji państwowej. To ewidentnie wskazuje, rząd w ten sposób udowadnia, że ta instytucja w jakimś wymiarze niedomaga. Tak więc to wszystko razem powoduje, że budżet opiniujemy negatywnie, ale mamy świadomość tego, że w tej części wymagane są głębokie zmiany.

Zastępca Przewodniczącego Paweł Arndt:

Bardzo dziękuję.

Czy do pana senatora są pytania? Nie ma pytań.

Panie Senatorze, bardzo dziękujemy.

Na tym zakończyliśmy omawianie opinii Komisji Nadzwyczajnej do spraw Klimatu.

Mam pytanie, czy na sali jest przedstawiciel Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi?

(Głos z sali: Nie ma.)

Nie ma.

A Komisji Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą? Też nie ma. To na końcu przedstawię te opinie.

Teraz poprosiłbym pana senatora Świlskiego, jeśli mnie słyszy, Komisja Infrastruktury.

Bardzo proszę, Panie Senatorze.

Senator Ryszard Świlski:

Panie Przewodniczący, podczas wczorajszego posiedzenia komisja rozpatrzyła ustawę budżetową na 2021 r. w częściach dotyczących prac komisji. Pragnę poinformować, że wnosimy o przyjęcie bez poprawek omówionych przez nas części ustawy budżetowej.

Zastępca Przewodniczącego Paweł Arndt:

Bardzo dziękuję panu senatorowi.

Czy do pana senatora są pytania? Nie ma pytań.

Stwierdzam, że omówiliśmy opinię Komisji Infrastruktury.

Bardzo dziękuję, Panie Senatorze.

Został nam jeszcze pan senator Zygmunt Frankiewicz, Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej.

Bardzo proszę, Panie Przewodniczący.

Senator Zygmund Frankiewicz:

Szanowni Państwo!

Komisja zajmowała się 10 częściami budżetu, planami finansowymi 2 jednostek finansów publicznych, tj. Centrum Obsługi Administracji Rządowej i Centrum Usług Logistycznych, 4 funduszami celowymi, czyli Funduszem Rekompensacyjnym, Funduszem Dróg Samorządowych, przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej i Funduszem Dostępności.

Pytań i dyskusji było sporo, sporo było uwag, ale one nie skutkowały propozycją wniesienia poprawek. Tak że te wszystkie części budżetu zostały przez komisję zaopiniowane pozytywnie stosunkiem głosów: 5 – za, 0 – przeciw, 2 senatorów się wstrzymało. Dziękuję.

Zastępca Przewodniczącego Paweł Arndt:

Bardzo dziękuję, Panie Przewodniczący.

Czy do przedstawiciela komisji samorządu terytorialnego są pytania? Nie ma pytań.

W takim razie dziękuję. Zakończyliśmy omawianie tej części budżetu.

Został nam na koniec pan przewodniczący naszej komisji, który przedstawi opinię Komisji Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej, pan senator Kazimierz Kleina, zdalnie.

Senator Kazimierz Kleina:

Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!

Komisja Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej w dniu dzisiejszym zapoznała się z częściami budżetu właściwymi komisji spraw zagranicznych oraz rezerwami celowymi.

Na posiedzeniu komisji odbyła się obszerna dyskusja, ponad 20, prawie 30 pytań zadano ministrom obecnym na sali. Efektem tej debaty, dyskusji było przygotowanie 1 poprawki, która została przegłosowana. Jest to poprawka, która tworzy nową rezerwę, o wartości 10 milionów zł, przeznaczoną na wspieranie organizacji pozarządowych na Białorusi, także osób prześladowanych, kosztem rezerwy ogólnej Rady Ministrów. Dziękuję bardzo.

Zastępca Przewodniczącego Paweł Arndt:

Bardzo dziękuję, Panie Przewodniczący.

Czy do przedstawiciela Komisji Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej są pytania? Nie ma pytań.

W takim razie kończymy i tę część naszych rozważań.

W tej sytuacji zostały nam opinie 2 komisji, których przedstawicieli nie ma. Tak? Dobrze mówię.

Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi przedstawiła, zresztą jak wszystkie komisje, swoją opinię na piśmie. Komisja opiniowała część 32 „Rolnictwo”, 33 „Rozwój wsi”, 35 „Rynki rolne”, 62 „Rybołówstwo” i 72 „Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego”, rozpatrywała też plany finansowe agencji, funduszy – pozwolą państwo, że nie będę ich wszystkich czytał, bo są one wymienione na 2 stronach – również budżet ośrodków doradztwa rolniczego, także częściowo dochody i wydatki budżetu środków europejskich. Przeczytam może tylko konkluzję, jeśli państwo pozwolą.

Komisja po wysłuchaniu informacji przedstawionych przez przedstawicieli ministerstw i urzędów centralnych oraz uwzględniając przebieg dyskusji mimo wielu uwag nie wnosi poprawek do wymienionych części ustawy budżetowej.

Rozumiem, że tutaj pytań raczej nie ma, bo nie ma do kogo tych pytań formułować. Ja tylko przedstawiłem państwu opinię komisji.

I opinia kolejnej, ostatniej komisji, Komisji Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą.

Komisja rozpatrzyła część 03 „Kancelaria Senatu”, część 16 „Kancelaria Prezesa Rady Ministrów”, 30 „Oświata i wychowanie”, 45 „Sprawy zagraniczne” i 2 rezerwy celowe, z poz. 13 i 28, oraz budżety, części budżetów Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ministerstwa Sportu, Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii, Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych, Instytutu Pamięci Narodowej, które zawierają środki przeznaczone na rzecz Polonii i Polaków za granicą.

Komisja po wysłuchaniu informacji przedstawionych przez przedstawicieli ministerstw i urzędów centralnych oraz po przeprowadzeniu dyskusji wnosi o wprowadzenie załączonej poprawki. Państwo pozwolą, że przedstawię tę poprawkę, przeczytam jej treść. Punkt a: w art. 1 zmniejsza się limit wydatków organów i jednostek o 10 milionów zł. Punkt b: w art. 15 zmniejsza się ogólną rezerwę budżetową o 10 milionów zł. Punkt c: w załączniku nr 2 w części 03 „Kancelaria Senatu” dodaje się rozdział 75195 „Pozostała działalność” z kwotą dotacji i subwencji 10 milionów zł; w części 81 „Rezerwa ogólna” w rozdziale 75817 „Ogólna rezerwa budżetowa Rady Ministrów” zmniejsza się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 10 milionów zł. Punkt d: w załączniku nr 8 w tabeli nr 2 dodaje się część 03 „Kancelaria Senatu” w brzmieniu – tutaj jest numer rozdziału, tak, to jest 75195 – Kancelaria Senatu, fundacje, stowarzyszenia i pozostałe jednostki niezaliczone do sektora finansów publicznych i jest tu kwota 10 milionów zł. Tak wygląda poprawka Komisji Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą.

Proszę państwa, na tym właściwie zakończyliśmy omawianie opinii poszczególnych komisji.

Ja jeszcze tylko przypomnę że Komisja Budżetu i Finansów Publicznych wczoraj rozpatrywała pozostałe części budżetowe, które są przynależne komisji. Pozwolą państwo, że nie będę odczytywał nazw tych wszystkich części budżetowych i planów finansowych, bo jest ich bardzo dużo. W każdym razie wczoraj to wszystko omówiliśmy i, jak państwo wiedzą, do tej pory w tym zakresie nie zostały zgłoszone poprawki jako poprawki komisyjne. O ile wiem, jest kilka poprawek, nad którymi będziemy głosowali na kolejnym etapie naszej pracy, na naszym kolejnym posiedzeniu.

Czy pan minister chciałby jeszcze w tym momencie zabrać głos, czy tę dyskusję przełożymy już na następne posiedzenie komisji? Dobrze.

Proszę państwa jest za pięć czwarta. My się umawialiśmy, że o 18.00 odbędziemy posiedzenie komisji, ale gdyby to wszystkim pasowało, moglibyśmy to trochę przyspieszyć, jeśli też Ministerstwo Finansów jest gotowe do tego, żebyśmy wcześniej zaczęli pracę. Rozumiem, że koledzy senatorowie nie mają również… To za piętnaście piąta?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Czyli o 16.45 kolejne posiedzenie.

Bardzo dziękuję wszystkim za udział w tym posiedzeniu.

Zamykam posiedzenie komisji.

(Koniec posiedzenia o godzinie 15 minut 55)