Narzędzia:
Posiedzenie Komisji Infrastruktury (nr 30) w dniu 04-01-2021
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– posiedzenie Komisji Infrastruktury (30.)

w dniu 4 stycznia 2021 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy budżetowej na rok 2021 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji: 18 – Budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo; 21 – Gospodarka morska; 26 – Łączność; 27 – Informatyzacja; 39 – Transport; 69 – Żegluga śródlądowa; 71 – Urząd Transportu Kolejowego; 76 – Urząd Komunikacji Elektronicznej; 83 – Rezerwy celowe; 85 – Budżety wojewodów ogółem, a także planów finansowych: Centralnego Ośrodka Informatyki; Funduszu – Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców; Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym; Funduszu Szerokopasmowego; Krajowego Zasobu Nieruchomości; Transportowego Dozoru Technicznego; Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (druk senacki nr 294, druki sejmowe nr 640, 785 i 785-A).

(Początek posiedzenia o godzinie 12 minut 05)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Jan Hamerski)

Przewodniczący Jan Hamerski:

Dzień dobry państwu.

Otwieram posiedzenie Komisji Infrastruktury związane z rozpatrywaniem ustawy budżetowej w części właściwej dla naszej komisji.

Chciałbym serdecznie przywitać członków komisji, panie i panów senatorów, a w szczególności naszych zacnych gości, zarówno tych, którzy zaszczycili nas dzisiaj osobiście swoją obecnością, jak i tych, którzy są z nami online.

Witam serdecznie przedstawiciela Ministerstwa Infrastruktury, pana ministra Webera, ze współpracownikami. Witam… Ponieważ lista tychże współpracowników z różnych ministerstw jest dość obszerna, to proszę się nie obrazić, Szanowni Państwo, jeżeli przywitam tylko, że tak powiem, szefów delegacji. Ale również nie mniej serdecznie witam pozostałych państwa. Witam panią minister Annę Kornecką ze współpracownikami. Witam przedstawiciela Krajowego Zasobu Nieruchomości, pana prezesa Bartłomieja Druzińskiego, ze współpracownikami. Witam przedstawicieli Ministerstwa Finansów, na czele z panią dyrektor Aleksandrą Szwemberg. Witam pana ministra Andruszkiewicza. Witam pana prezesa UTK Ignacego Górę. Witam pana ministra z Ministerstwa Aktywów Państwowych Macieja Małeckiego ze współpracownikami. Witam pana głównego geodetę kraju, pana Waldemara Izdebskiego, ze współpracownikami. No, i oczywiście witam serdecznie naszego pana mecenasa, pana Macieja Telca, i sekretarza, pana Emila Tomalę.

Mam nadzieję, że wszystkich tych, którzy są tutaj obecni i którzy są z nami połączeni zdalnie, przywitaliśmy.

Szanowni Państwo, czy…

Chciałbym jeszcze sprawdzić, czy mamy łączność online z naszymi gości i członkami komisji.

I w tej części formalnej chciałbym jeszcze tylko zapytać, czy są na sali osoby, które zajmują się zawodowo działalnością lobbingową.

Nie ma takich osób.

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie ustawy budżetowej na rok 2021 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji: 18 – Budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo; 21 – Gospodarka morska; 26 – Łączność; 27 – Informatyzacja; 39 – Transport; 69 – Żegluga śródlądowa; 71 – Urząd Transportu Kolejowego; 76 – Urząd Komunikacji Elektronicznej; 83 – Rezerwy celowe; 85 – Budżety wojewodów ogółem, a także planów finansowych: Centralnego Ośrodka Informatyki; Funduszu – Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców; Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym; Funduszu Szerokopasmowego; Krajowego Zasobu Nieruchomości; Transportowego Dozoru Technicznego; Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (druk senacki nr 294, druki sejmowe nr 640, 785 i 785-A)

W związku z tym przechodzimy do porządku obrad.

Wszystkie te techniczne sprawy… Ze względu na to, że już któryś raz jest możliwość pracy członków komisji online, wszyscy wiedzą, jak postępować.

Szanowni Państwo, ze względu na to, że pan minister Weber jest dzisiaj osobą reprezentującą Ministerstwo Infrastruktury nie tylko na posiedzeniu naszej komisji, ale i na innych posiedzeniach, mam olbrzymią prośbę do pani minister Kornackiej: jeżeli wyrazi pani zgodę, to dopuścilibyśmy pana ministra Webera jako pierwszego do głosu odnośnie do tych działów, które dotyczą Ministerstwa Infrastruktury.

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju, Pracy i Technologii Anna Kornecka: Tak, oczywiście, proszę.)

Dziękujemy serdecznie, Pani Minister.

Pan minister, wraz ze swoimi współpracownikami, będzie uprzejmy przybliżyć nam tematy związane z transportem, gospodarką morską i żeglugą śródlądową.

Proszę uprzejmie, Panie Ministrze.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Rafał Weber:

Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.

Dziękuję pani minister za uprzejmość. Faktycznie, o tej samej godzinie odbywa się też posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej. Tak że postaram się w takim maksymalnym skrócie przedstawić kwestie związane z 3 częściami – gospodarką morską, transportem i żeglugą śródlądową – w kontekście budżetu na 2021 r..

Jeżeli chodzi o część 21 „Gospodarka morska”, to w 2021 r. planujemy uzyskać dochody w wysokości 11 milionów 510 tysięcy zł. Najwyższe wpływy z dochodów, w kwocie 10 milionów 505 tysięcy zł, zaplanowane zostały przez urzędy morskie w Gdyni i w Szczecinie, a pozostałe dochody zaplanowane zostały… Działalność Ministerstwa Infrastruktury w izbach morskich w Gdyni i w Szczecinie oraz okręgowej izbie morskiej, a także Morskiej Służbie Poszukiwania i Ratownictwa…

Jeżeli chodzi o wydatki, to w tegorocznej ustawie budżetowej zaplanowane zostały one w wartości 2 miliardów 227 milionów 391 tysięcy zł w ramach… Prawie 1 miliard 110 milionów zł to część 21 „Gospodarka morska”, a 1 miliard 117 milionów zł – rezerwy celowe.

Zadania realizowane w ramach części 21 „Gospodarka morska” obejmują sprawy dotyczące transportu morskiego i żeglugi morskiej, obszarów morskich, portów i przystani morskich, ochrony środowiska morskiego oraz gospodarowania mieniem Skarbu Państwa w odniesieniu do spółek z udziałem Skarbu Państwa.

Wspomniane wydatki będą realizowane przez urzędy morskie w Gdyni i w Szczecinie, Akademię Morską w Szczecinie, Uniwersytet Morski w Gdyni, Morską Służbę Poszukiwania i Ratownictwa, Zespół Szkół Morskich w Świnoujściu, Morską Stocznię Remontową Gryfia, izby morskie w Gdyni i w Szczecinie, Odwoławczą Izbę Morską, a także przez Ministerstwo Infrastruktury.

W ramach tych środków realizowane są też programy wieloletnie: po pierwsze, „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”, po drugie, „Utrzymanie morskich dróg wodnych w rejonie ujścia Odry w latach 2019– 2028”, i po trzecie, „Program ochrony brzegów morskich”.

Proszę Wysoką Komisję o pozytywną opinię odnośnie do części 21 „Gospodarka morska”, jeżeli chodzi o ustawę budżetową na rok 2021. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Dziękuję bardzo, Panie Ministrze.

Czy odnośnie do tego działu są jakieś pytania do pana ministra ze strony państwa senatorów lub opinie? Proszę bardzo.

Proszę bardzo, Pani Senator.

Senator Halina Bieda:

Ja tylko chciałabym zapytać… Administracja morska też jest w tej części, tak? Bo na posiedzeniu komisji klimatu rozpatrywaliśmy ustawę dotyczącą farm morskich i tam pan minister powiedział, że będą zwiększone środki dla urzędów morskich. I chciałabym zapytać, czy tak jest i jaka to jest kwota. Dziękuję.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Rafał Weber:

Administracja morska jest zawarta w tej części, części 21.

Wydatki na urzędy morskie w Gdyni i w Szczecinie będą kształtowały się na poziomie prawie 2 miliardów zł, tj. 1 miliarda 936 milionów 924 tysięcy zł, z czego w części 21 to jest 819 milionów 689 tysięcy zł, a w rezerwach celowych – 1 miliard 117 milionów 235 tysięcy zł. Dziękuję bardzo.

Senator Halina Bieda:

Ale mnie chodzi o to, czy zostało uwzględnione, że urzędy morskie będą teraz miały więcej zadań w związku z wejściem w życie wspomnianej ustawy. Bo pan minister Zyska zapewniał nas, że to zostało uwzględnione i urzędy morskie z tego tytułu dostaną więcej środków. I tylko o to chciałabym zapytać, nie jaka tam jest ogólna kwota, tylko czy rzeczywiście to zostało uwzględnione. Dziękuję.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Rafał Weber:

Z informacji, które teraz otrzymuję, wynika, że są te środki faktycznie zarezerwowane w rezerwach celowych. To są ponad 2 miliony zł, 2 miliony 900 tysięcy zł w zakresie rezerwy celowej w poz. 56. Jest to rezerwa na zmiany systemowe i niektóre zmiany organizacyjne, w tym nowe zadania, z przeznaczeniem na realizację nowych zadań wynikających z ustawy o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych.

(Senator Halina Bieda: Dziękuję bardzo.)

Przewodniczący Jan Hamerski:

Dziękuję, Panie Ministrze.

Czy ktoś z senatorów uczestniczących online… Nie ma więcej pytań.

Dziękujemy serdecznie, Panie Ministrze.

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Rafał Weber: A czy transport, Panie Przewodniczący… I później jeszcze żegluga śródlądowa…)

Przepraszam najmocniej.

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Rafał Weber: …z Ministerstwa Infrastruktury… Jeżeli pani minister pozwoli oczywiście.)

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju, Pracy i Technologii Anna Kornecka: Pozwolę, proszę bardzo.)

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Rafał Weber:

Dziękuję bardzo.

Część 39 „Transport”. W 2021 r. planuje się uzyskać dochody w wysokości 85 milionów 460 tysięcy zł, co stanowi 100,2% w stosunku do wielkości wynikającej z ustawy budżetowej na rok 2020. Najwyższe wpływy z dochodów, w kwocie 56 milionów 166 tysięcy zł, zostały zaplanowane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Ponadto dochody zostały zaplanowane w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego, Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego, Ministerstwie Infrastruktury oraz z tytułu wpłaty do budżetu 30% zysków Transportowego Dozoru Technicznego.

Jeżeli chodzi o wydatki, to w 2021 r. zaplanowano wydatki na zadania w obszarze infrastruktury, ze wszystkich źródeł finansowania, w tym z uwzględnieniem zwiększenia środków w nowelizowanej ustawie budżetowej na rok 2020, w łącznej wysokości 51 miliardów zł 573 milionów 310 tysięcy zł. To jest o ponad 1 miliard zł więcej niż w roku 2020. Zaplanowane wydatki przeznaczone będą na… I teraz po kolei.

Infrastruktura drogowa – tu jest 20 miliardów 417 milionów zł. Wydatki Krajowego Funduszu Drogowego to ponad 15 miliardów zł, a wydatki budżetu państwa – ponad 5 miliardów zł. Jest to o 0,5% więcej niż w roku 2020, jeżeli chodzi o porównanie wydatków z budżetu państwa na obecny rok do tych z roku 2020.

Transport kolejowy – przewidziane wydatki to 21 miliardów 133 miliony 869 tysięcy zł. Jest to 111,4% w porównaniu do roku 2020. Tak że tutaj też widoczny jest wzrost. Z tej kwoty ponad 21 miliardów zł ponad 19 miliardów zł to infrastruktura kolejowa, inwestycje na liniach kolejowych w ramach programu kolejowego, dofinansowanie do kosztów zarządzania infrastrukturą kolejową, budowa i przebudowa dworców kolejowych, a także pomoc techniczna dla PKP PLK. I 2 miliardy zł z małym hakiem to kolejowe przewozy pasażerskie, czyli dofinansowanie krajowych przewozów pasażerskich w celu wyrównania przewoźnikom kolejowym przychodów utraconych z tytułu obowiązujących ustawowych uprawnień do ulgowych przejazdów, dofinansowanie pasażerskich międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozów kolejowych wykonywanych w ramach usług publicznych, a także projekty unijne polegające na zakupie taboru kolejowego.

Fundusze celowe to ponad 4 miliardy zł, dokładnie 4 miliardy 174 miliony 485 tysięcy zł. Pierwszy z nich to w zasadzie już nie Fundusz Dróg Samorządowych, tylko Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg – to jest kwota 3 miliardy 374 miliony 480 tysięcy zł. Drugi to Fundusz rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej – tutaj 800 milionów zł, a nawet 800 milionów 5 tysięcy zł. I pozostałe projekty, realizowane z udziałem środków unijnych, wraz z wydatkami Centrum Unijnych Projektów Transportowych, to 5 miliardów 247 milionów 788 tysięcy zł. Środki te będą przeznaczone na realizację projektów związanych m.in. z rozwojem infrastruktury lotniczej, portowej i drogowej w miastach na prawach powiatu oraz rozwojem lokalnego transportu zbiorowego w miastach, np. budową metra, zakupem taboru tramwajowego.

Zaplanowane środki dotyczą przede wszystkim wydatków budżetowych środków europejskich zaplanowanych w planie Centrum Unijnych Projektów Transportowych i przewidzianych do przekazania w formie płatności na rzecz beneficjentów realizujących projekty na podstawie zawartych umów o dofinansowanie i złożonych wniosków o płatność.

I wreszcie ostatnia pozycja to 252 miliony 711 tysięcy zł – aż 140% w stosunku do roku 2020 – to zadania z zakresu bezpieczeństwa drogowego realizowane przez Głównego Inspektora Transportu Drogowego, tutaj kwota 219 milionów zł, a także 33 miliony 690 tysięcy zł na zadania realizowane przez sekretariat Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.

Mamy też zadania z zakresu lotnictwa – to jest prawie 120 milionów zł – a także wydatki obronne, 134 miliony zł. No, i oczywiście 91 milionów zł – mniej, niż w roku 2020 – to są wydatki zaplanowane na utrzymanie i statutową działalność Ministerstwa Infrastruktury. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Dziękuję, Panie Ministrze.

Czy członkowie komisji mają jakieś pytania, uwagi, opinie?

Pani senator Zając. Prosimy uprzejmie.

Senator Alicja Zając:

Chciałabym skorzystać z tej okazji pracy nad budżetem tegorocznym i wspomnieć krótko rok poprzedni. Widzimy po tych danych, które przedstawiał minister Weber, że Ministerstwo Infrastruktury przygotowało zwiększenie kwot w poszczególnych działach na realizację inwestycji w 2021 r. A ja chcę podziękować za ten miniony rok, 2020. Możemy przeanalizować całą Polskę i działalność samorządów, jak wiele się zmienia w zakresie infrastruktury w naszym kraju. I za to bardzo serdecznie dziękuję, za tę dobrą współpracę z Komisją Infrastruktury. Z przyjemnością się uczestniczy w takich posiedzeniach, nie tylko tych dotyczących budżetu, wydatków itd., bo wszystkie te posiedzenia komisji były bardzo twórcze. I myślę, że następny rok, 2021, mimo wszystkich ograniczeń przyniesie również wiele pożytecznych inicjatyw lokalnych ze wsparciem Ministerstwa Infrastruktury, za co na ręce pana ministra Webera składam bardzo serdeczne podziękowania i proszę o przekazanie ich ministrowi Adamczykowi. Myślę, że również moje koleżanki i moi koledzy, wszyscy członkowie komisji wraz z panami przewodniczącymi dołączą się do tych podziękowań. Bardzo dziękuję.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Dziękuję, Pani Senator.

Czy jeszcze ktoś z państwa senatorów ma jakieś pytania, uwagi do pana ministra w sprawie budżetu?

Skoro nie ma, to dziękuję bardzo…

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Rafał Weber:

Jeszcze jedna część, Panie Przewodniczący, obiecuję, że ostatnia. Część 69 „Żegluga śródlądowa”.

W roku 2021 planuje się uzyskać dochody w wysokości 800 tysięcy zł, co stanowi 91% kwoty wynikającej z ustawy budżetowej na rok 2020.

Jeżeli chodzi o wydatki w tej części w roku obecnym, to zostały one zaplanowane w kwocie 30 milionów zł. Ponad 26 milionów zł to są wydatki związane z żeglugą śródlądową w części 69, tzn. wydatki budżetu państwa, budżetu środków krajowych, finansowanie i współfinansowanie projektów z udziałem środków europejskich, a także budżet środków UE.

I część 83 to 3 miliony 357 tysięcy zł. Rezerwy celowe, finansowanie i współfinansowanie projektów z udziałem Unii Europejskiej, a także budżet środków europejskich.

Zadania realizowane w ramach tej części obejmują sprawy funkcjonowania oraz rozwoju śródlądowych dróg wodnych w zakresie żeglugi śródlądowej, ruchu wodnego w zakresie żeglugi śródlądowej, przewozu osób i rzeczy środkami żeglugi śródlądowej, budowy oraz modernizacji śródlądowych dróg wodnych, współpracy międzynarodowej na wodach granicznych oraz ujętych w systemie międzynarodowych dróg wodnych.

Wspomniane wydatki będą realizowane przez Urząd Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie, Urząd Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu, Urząd Żeglugi Śródlądowej w Bydgoszczy, Technikum Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu oraz Ministerstwo Infrastruktury. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Dziękuję bardzo.

Pytania, uwagi? Nie ma.

Dziękuję bardzo.

Czy pan minister wyczerpał temat?

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Rafał Weber:

Tak, z mojej strony to wszystko. Bardzo dziękuję…

(Przewodniczący Jan Hamerski: Dziękuję serdecznie.)

… panu przewodniczącemu i pani minister za państwa cierpliwość.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Przy takim, że tak powiem, zasobie współpracowników, pan minister był… Myślałem, że ktoś ze współpracowników będzie przez pana ministra dopuszczony do głosu. Ale to świadczy tylko dobrze o tym, że pan minister wszystko trzyma w garści.

(Brak nagrania)

Prosiłbym panią minister o zreferowanie kwestii dotyczących budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa.

Proszę uprzejmie, Pani Minister.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju, Pracy i Technologii Anna Kornecka:

Dziękuję bardzo.

Szanowny Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

W tym miejscu chciałabym przedstawić dochody budżetowe w części 18 „Budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo”. Zostały one zaplanowane w wysokości 6 milionów 672 tysięcy zł. Źródła tych dochodów będą następujące.

Wpłaty banków dotyczące dokonanych przez członków spółdzielni mieszkaniowych zwrotów nominalnych kwot umorzeń kredytów mieszkaniowych w związku z przekształceniem spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu w prawo własności i przeniesieniem przez spółdzielnię mieszkaniową na rzecz członka prawa odrębnej własności do lokalu mieszkalnego – to jest kwota 5 milionów zł.

Dalej: wpłaty banków dotyczące spłat zadłużenia kredytobiorców z tytułu przejściowego wykupienia odsetek od kredytów mieszkaniowych w ramach spłat normatywnych – 620 tysięcy zł.

Opłaty z tytułu przeprowadzenia postępowania kwalifikacyjnego o nadanie uprawnień zawodowych w zakresie szacowania nieruchomości – 800 tysięcy zł.

Pozostałe dochody, w łącznej kwocie 252 tysięcy zł, to zwroty premii gwarancyjnych wypłaconych w latach ubiegłych, najem powierzchni użytkowej, a także opłaty za zarząd i użytkowanie wieczyste w zakresie służebności gruntowej.

Wydatki w części 18 „Budownictwo planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo” zostały zaplanowane w łącznej wysokości 427 milionów 420 tysięcy zł. Wydatki ze środków budżetu państwa wyniosą 423 miliony 790 tysięcy zł, a wydatki z budżetu środków europejskich – 3 miliony 630 tysięcy zł. Zostaną one przeznaczone na następujące zadania.

Na wpłatę do Funduszu Dopłat zaplanowano kwotę 79 milionów 200 tysięcy zł. Te środki funduszu przeznaczone będą na realizację następujących programów. Program wsparcia społecznego budownictwa czynszowego – 73 miliony 200 tysięcy zł. Program „Mieszkanie dla młodych” – 6 milionów zł.

Na refundację premii gwarancyjnej i premii za systematyczne oszczędzanie, zaplanowano kwotę 158 milionów zł 700 tysięcy zł. Na wykup odsetek od kredytów mieszkaniowych zaplanowano 19 milionów 800 tysięcy zł. Na zasilenie Funduszu Termomodernizacji i Remontów zaplanowano 36,5 miliona zł. Na utrzymanie i statutową działalność ministerstwa w projekcie ustawy budżetowej zaplanowano wydatki w kwocie 45 milionów 327 tysięcy zł. Na finansowanie i współfinansowanie projektów z udziałem środków Unii Europejskiej przeznaczonych zostanie 1 milion 97 tysięcy zł. Realizowane będą projekty w ramach Programu Operacyjnego „Wiedza, edukacja, rozwój 2014–2020”.

Wydatki krajowe wyniosą 44 miliony 237 tysięcy zł, w tym na wynagrodzenia z pochodnymi dla pracowników ministerstwa – 32 miliony 205 tysięcy zł. Na utrzymanie, inwestycje oraz statutową działalność Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego w projekcie ustawy budżetowej zaplanowano środki w wysokości 36 milionów 63 tysięcy zł, w tym 2 miliony 104 tysiące zł z budżetu środków europejskich. Na utrzymanie, inwestycje i statutową działalność Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii w projekcie ustawy budżetowej zaplanowano wydatki w kwocie 50 milionów 260 tysięcy zł, w tym 609 tysięcy zł z budżetu środków europejskich.

Dodatkowo dla części 18 „Budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo” zaplanowano rezerwy celowe. Poz. 44 pod nazwą „Dofinansowanie realizacji niektórych zadań kontynuowanych, w tym środki na odbudowę dochodów budżetu państwa i zadania związane z poprawą finansów publicznych” – kwota 4 milionów 985 tysięcy zł. 3 miliony 450 tysięcy zł zostanie przeznaczonych na realizację zadania wynikającego z potrzeby zapewnienia instytucjom i obywatelom dostępu do aktualnych danych przestrzennych w skali kraju, w tym w szczególności do aktualnej ortofotomapy. 1 milion 535 tysięcy zł zostanie przeznaczonych na zwiększenie wynagrodzeń dla Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego w związku z planowanym utworzeniem dodatkowych 17 etatów na potrzeby realizacji zadań związanych z cyfryzacją procesów administracyjnych w obszarze budownictwa.

Poz. 49 pod nazwą „Utrzymanie rezultatów niektórych projektów zrealizowanych przy udziale środków z Unii Europejskiej, w tym systemy informatyczne, a także środki na wsparcie potencjału realizacji zadań publicznych” – kwota 10 milionów zł. Zaplanowane środki zostaną przeznaczone na utrzymanie produktu powstałego w ramach Programu Operacyjnego „Polska cyfrowa”.

Poz. 56 pod nazwą „Rezerwa na zmiany systemowe i niektóre zmiany organizacyjne, w tym nowe zadania” – kwota 55 milionów zł. Zaplanowane środki zostaną przeznaczone na zadania Krajowego Zasobu Nieruchomości określone w ustawie o Krajowym Zasobie Nieruchomości; projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw wspierających rozwój mieszkalnictwa, druk nr 534.

Poz. 61 pod nazwą „Zasilenie Funduszu Dopłat z przeznaczeniem na sfinansowanie wypłat finansowego wsparcia budownictwa socjalnego i komunalnego oraz na dopłaty do czynszu” – kwota 300 milionów zł. Zaplanowane środki zostaną przeznaczone na zasilenie Funduszu Dopłat, program finansowego wsparcia budownictwa socjalnego i komunalnego na podstawie ustawy o finansowym wsparciu tworzenia lokali socjalnych, mieszkań chronionych, noclegowni i domów dla bezdomnych oraz program dopłat do czynszów w pierwszych latach najmu „Mieszkanie na start” na podstawie ustawy o pomocy państwa w ponoszeniu wydatków mieszkaniowych w pierwszych latach najmu mieszkania.

Dysponentem państwowego funduszu celowego pod nazwą „Fundusz Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym” jest główny geodeta kraju. Przychody na rok 2021 zaplanowano w wysokości 6 milionów 412 tysięcy zł, a koszty realizacji zadań wyniosą 6 milionów 888 tysięcy zł. Planowany stan funduszu na koniec 2021 r. wyniesie 22 miliony 473 tysiące zł, w tym środki pieniężne – 22 miliony 423 tysiące zł.

Krajowy Zasób Nieruchomości – KZN – jest państwową osobą prawną, utworzoną na podstawie ustawy o Krajowym Zasobie Nieruchomości. Dochody KZN na rok 2021 zaplanowano w wysokości 55 milionów 200 tysięcy zł. Wydatki KZN na 2021 r. zostały określone na kwotę 55 milionów 168 tysięcy zł, w tym kwota 40 milionów zostanie przeznaczona na realizację ustawowych zadań, a 15 milionów 168 tysięcy zł – na finansowanie bieżącej działalności.

Proszę Wysoką Komisję o pozytywną opinię na temat budżetu w części 18 „Budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo”.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Dziękuję bardzo, Pani Minister.

Czy państwo senatorowie mają jakieś pytania do pani minister, uwagi do budżetu?

Skoro nie ma, to dziękuję bardzo, Pani Minister.

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju, Pracy i Technologii Anna Kornecka: Dziękuję bardzo.)

W tej chwili przystąpimy do omówienia planu finansowego Krajowego Zasobu Nieruchomości – to jest załącznik nr 14 – o którym w części wspomniała już również pani minister.

Czy pan prezes Druziński zechce coś dodać?

Prezes Krajowego Zasobu Nieruchomości Bartłomiej Druziński:

Szanowny Panie Przewodniczący, Szanowna Komisjo!

Tak jak wspomniała już przed chwilą pani minister, przychody KZN w przyszłym roku będą przedstawiały się na poziomie 55 milionów zł, z czego 40 milionów zł to będzie dotacja celowa, m.in. na płatności dotyczące VAT w przypadku, kiedy KZN będzie przekazywał grunty Skarbu Państwa z zasobu KZN aportem do spółek, do tych nowopowstałych SIM, 15 milionów zł zostanie… To będzie przekazywane jako dotacja podmiotowa na bieżącą działalność KZN związana z gospodarowaniem gruntami, które są w zasobie KZN. Dziękuję.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Dziękuję bardzo, Panie Prezesie.

Przechodzimy do części 26, do łączności.

Ministerstwo Aktywów Państwowych reprezentuje pan minister Maciej Małecki.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych Maciej Małecki:

Dzień dobry.

Szanowny Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Panie i Panowie Senatorowie!

Chciałbym zaprezentować projekt budżetu Ministerstwa Aktywów Państwowych na rok 2021 właśnie w części budżetowej 26 „Łączność”.

Zgodnie z rozporządzeniem prezesa Rady Ministrów z 8 października minionego roku zmieniającym rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu działania ministra aktywów państwowych to właśnie minister aktywów państwowych dysponuje częścią budżetową 26 „Łączność”.

Na rok 2021 w tej części nie zaplanowano dochodów budżetowych, a wydatki zostały zaplanowane w budżecie państwa w wysokości 6 milionów 918 tysięcy zł.

Zadania związane z funkcjonowaniem operatorów pocztowych zaplanowano w kwocie 3 milionów 303 tysięcy zł. Środki w formie dotacji przedmiotowej zostaną przeznaczone na refundację utraconych przez operatorów pocztowych wpływów związanych z realizowaniem usług pocztowych ustawowo zwolnionych z opłat za ich świadczenie. Zaplanowane środki w kwocie 2 milionów 413 tysięcy zł zostaną przeznaczone na refundację wpływów od przesyłek zawierających egzemplarze obowiązkowe wysyłane do bibliotek uprawnionych do ich otrzymywania, zgodnie z art. 7 ustawy o obowiązkowych egzemplarzach bibliotecznych. 890 tysięcy zł zostanie przeznaczonych na refundację wpływów od przesyłek dla osób niewidomych, chodzi o przesyłki z korespondencją lub druk, o masie do 7000 g, w których informacja jest utrwalona pismem wypukłym lub na innym nośniku dostępnym do odczytu przez niewidomych lub ociemniałych.

Na pokrycie kosztów administracyjnych i technicznych oraz obsługi merytorycznej ministra w tym obszarze zaplanowano 2 miliony 189 tysięcy zł. W ramach tej kwoty są środki na wynagrodzenia w wysokości 1 miliona 447 tysięcy zł. Składka do organizacji międzynarodowej, czyli do Światowego Związku Pocztowego, to zabezpieczone środki na poziomie 1 miliona 334 tysięcy zł. I na zadania wynikające z Programu Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych zaplanowane są środki w wysokości 92 tysięcy zł.

Wynagrodzenia ogółem w części 26 zostały zaplanowane w kwocie 1 miliona 447 tysięcy zł.

I tyle informacji z części 26 „Łączność”. Uprzejmie proszę o przyjęcie przez Wysoką Komisję tej propozycji.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Dziękuję bardzo, Panie Ministrze.

Pytania do pana ministra? Ewentualne uwagi, opinie do tej części budżetu? Nie ma.

Dziękuję serdecznie.

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych Maciej Małecki: Dziękuję bardzo.)

Dziękuję, Panie Ministrze.

Szanowni Państwo, ponieważ pan minister Weber, że tak powiem, został przez Wysoką Komisję zwolniony i bierze udział w posiedzeniach innych komisji, Komisji Samorządu Terytorialnego… Ale mam pytanie. W tej części, że tak powiem, dotyczącej transportu, są z nami on-line również przedstawiciele Transportowego Dozoru Technicznego i Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Jeżeli chcieliby coś uzupełnić, to proszę bardzo. Jeżeli nie, to dziękuję serdecznie.

Nie słychać, aby ktoś był zainteresowany uzupełnieniem w tej części.

Szanowni Państwo, przejdziemy w tej chwili do planu finansowego Funduszu Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, Funduszu Gospodarki Zasobem…

(Głos z sali: Jeszcze Urząd Transportu Kolejowego, pan prezes Góra.)

A jest pan prezes?

(Głos z sali: Tak, jest.)

Jest, jest. Najmocniej przepraszam. W takich układzie Urząd Transportu Kolejowego, część 71, pan prezes Góra.

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego Ignacy Góra:

Szanowny Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo!

Przedstawię najważniejsze dane dotyczące dochodów i wydatków Urzędu Transportu Kolejowego, które są zawarte w budżecie na rok 2021.

Dochody. W części 71 dochody zaplanowano w wysokości 3 milionów 466 tysięcy zł. Zakłada się w 2021 r. zmniejszenie realizacji dochodów o 1,8% w stosunku do dochodów planowanych na rok 2020. Jeżeli chodzi o główne pozycje planowanych dochodów, to są to wpływy z opłat za wydawanie certyfikatów i świadectw bezpieczeństwa przewoźnikom kolejowym, autoryzacji i świadectw bezpieczeństwa zarządcom infrastruktury oraz świadectw bezpieczeństwa użytkownikom bocznic kolejowych, w łącznej wysokości 1 milion 280 tysięcy zł. To są także wpływy z opłat m.in. za nadanie i zmianę numerów pojazdów w rejestrach EVN i NVR w wysokości 711 tysięcy zł i wpływy z opłat za wydanie zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji podsystemów strukturalnych oraz pojazdów zgodnych i niezgodnych z technicznymi specyfikacjami interoperacyjności, w wysokości 479 tysięcy zł.

Jeżeli chodzi o wydatki, to zgodnie z ustawą budżetową limit wydatków budżetowych ogółem dla części 71 wynosi 61 milionów 400 tysięcy zł. Wydatki bieżące i majątkowe, bez środków na realizację programów operacyjnych POPT, POIiŚ i POWER na rok 2021, planowane są w wysokości 38 milionów 737 tysięcy zł. Wydatki bieżące, w kwocie 37 milionów 941 tysięcy zł, to wynagrodzenia osobowe i pochodne od wynagrodzeń wszystkich grup pracowniczych oraz wpłaty na pracownicze plany kapitałowe finansowane przez podmiot zatrudniający, w kwocie 27 milionów 412 tysięcy zł, oraz pozostałe wydatki bieżące, w kwocie 10 milionów 529 tysięcy zł. Wydatki majątkowe stanowią 736 tysięcy zł.

Na zakończenie powiem, że w 2021 r. na finansowanie i współfinansowanie programów zaplanowano wydatki z budżetu środków europejskich, w kwocie 15 milionów 688 tysięcy zł, i z budżetu państwa, w kwocie 6 milionów 975 tysięcy zł.

Panie Przewodniczący, Wysoka Komisjo, Szanowni Państwo, bardzo dziękuję za uwagę i uprzejmie proszę o pozytywne zaopiniowanie budżetu Urzędu Transportu Kolejowego na rok 2021.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Bardzo dziękuję, Panie Prezesie.

Jeżeli do załącznika nr 14 zechcą się odnieść pani dyrektor Moździerz-Zarzyka i pan prezes Suchora-Natkaniec, to proszę bardzo. Jeżeli nie, to dziękuję.

Nie ma chętnych. Dziękuję serdecznie.

Szanowni Państwo, przechodzimy do planu finansowego Funduszu Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, Funduszu Gospodarki Zasobami Geodezyjnymi i Kartograficznymi, Funduszu Szerokopasmowego oraz informatyzacji. Ponieważ z tych planów finansowych właściwie najmniej do przedstawienia ma pan główny geodeta kraju, pan Izdebski, ja bym prosił pana prezesa o głos.

Główny Geodeta Kraju w Głównym Urzędzie Geodezji i Kartografii Waldemar Izdebski:

Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!

Tu już pani minister Kornecka przedstawiła główne kwoty wynikające z Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym. Ja może tylko przypomnę: dochody na poziomie 6,5 miliona zł, wydatki na poziomie 6 milionów 800 tysięcy zł. Do dochodów zaliczamy tutaj dochody wynikające z udostępniania materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego oraz obsługi systemu ASG-EUPOS.

Jeśli chodzi o materiały geodezyjne, to od nowelizacji ustawy – Prawo geodezyjne i kartograficzne zrezygnowaliśmy z opłat. W tej chwili, od 31 lipca 2020 r., większość materiałów zasobu udostępnionych jest bezpłatnie, jeśli chodzi o tę centralną część zasobu. A na pozostałych poziomach zasobu pozostało to bez zmian.

Tak więc jeśli chodzi o te kwoty, to, tak jak to przedstawiłem… No, Fundusz Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym jest takim naszym elementem wspomagania działań w geodezji i kartografii. W tej chwili takie zadanie, które staram się zrealizować do końca, to jest w szczególności wprowadzenie nowego układu współrzędnych wysokościowych, tzw. EVRF2007, które ewentualnie jest wspomagane… Starostwa są też wspomagane z tego funduszu, jeżeli same nie mogą sobie poradzić z wprowadzeniem tego nowego układu.

No, to ja do powiedzenia mam tyle. Jeżeliby ewentualnie były jakieś pytania, to bardzo proszę.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Dziękuję bardzo.

Jeżeli nie ma pytań i uwag do tej części budżetu, do tej części planu finansowego funduszu, to prosiłbym pana ministra Andruszkiewicza o przedstawienie Funduszu Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców oraz Funduszu Szerokopasmowego. I w pańskiej gestii również jest część 27 budżetu „Informatyzacja”.

Panie Ministrze, zapraszamy.

Sekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Adam Andruszkiewicz:

Bardzo dziękuję.

Szanowny Panie Przewodniczący!, Wysoka Komisjo!

(Głos z sali: Mikrofon.)

Czy mnie dobrze słychać, Panie Przewodniczący? Bo słyszałem jakieś takie dźwięki w tle.

(Przewodniczący Jan Hamerski: Tak, słychać pana, Panie Ministrze.)

Dobrze, dziękuję, Panie Przewodniczący.

Wysoka Komisjo, w swoim wystąpieniu chcę jedynie zasygnalizować niektóre wielkości wydatków przewidzianych na rok 2021, z uwagi na to, że Wysoka Komisja otrzymała szczegółową informację z tego zakresu.

Planowane dochody na rok 2021 w części 27 „Informatyzacja” wynoszą 247 tysięcy zł, głównie z tytułu zwrotów środków wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem lub wykorzystanych z naruszeniem procedur, o których mowa w art. 184 ustawy o finansach publicznych.

Wielkość wydatków zaplanowano w kwocie 1 miliarda 679 milionów 288 tysięcy zł. Wydatki realizowane będą przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów – w kwocie 553 milionów 333 tysięcy zł; oraz podległą ministrowi cyfryzacji jednostkę budżetową Centrum Projektów Polska Cyfrowa – w kwocie 1 miliarda 125 milionów 955 tysięcy zł.

W ramach dotacji zaplanowano dotacje celowe dla Instytutu Łączności – Państwowego Instytutu Badawczego, m.in. na finansowanie zadań polegających na wsparciu naukowym, badawczym i technicznym w zakresie planowania polityki państwa dotyczącej rozwoju społeczeństwa informacyjnego, oraz dla Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej – Państwowego Instytutu Badawczego NASK na finansowanie zadań w ramach procesu wdrażania Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej na podstawie ustawy z dnia 27 października 2017 r., zadań w zakresie analiz, audytów lub wsparcia, zmian w obszarze bezpieczeństwa, analiz, projektowania budowy i wsparcia w projektach.

W ramach dotacji uzgodniono także środki w wysokości 9 milionów zł, na realizację programu wieloletniego „Program Rozwoju Talentów Informatycznych na lata 2019–2029”.

W ramach wydatków bieżących wynagrodzenia z pochodnymi stanowią kwotę 58 milionów 653 tysięcy zł, a pozostała kwota, 51 milionów 173 tysięcy zł, przeznaczona zostanie m.in. na utrzymanie i eksploatację Systemu Rejestrów Państwowych oraz centralnej ewidencji wydanych i unieważnionych dokumentów paszportowych, utrzymanie systemu elektronicznej platformy usług administracji publicznej ePUAP, Scentralizowanego Systemu Dostępu do Informacji Publicznej i strony głównej Biuletynu Informacji Publicznej, utrzymanie, eksploatację i serwis oprogramowania niezbędnego do dostarczania usług przez systemy certyfikacyjne Centrum Certyfikacji, realizację Programu Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych Rzeczypospolitej Polskiej na lata 2017–2026 oraz zakup towarów i usług szkolenia pracowników, różne opłaty i składki, wynagrodzenia bezosobowe.

W ramach wydatków majątkowych przewiduje się m.in. kwoty na inwestycje budowlane w wysokości 3 milionów 906 tysięcy zł, w ramach których planowane są realizacje zadań związanych z budynkiem położonym przy ul. Królewskiej 27, zakupy inwestycyjne w wysokości 6 milionów 97 tysięcy zł, z przeznaczeniem m.in. na rozwój Cyfrowej Tożsamości, rozwój publicznej aplikacji mobilnej mObywatel, zakup sprzętu komputerowego, oprogramowania informatycznego, systemów informatycznych.

Zostały zaplanowane dotacje majątkowe w wysokości 3 milionów 939 tysięcy zł, z przeznaczeniem, m.in., na finansowanie zadań w ramach procesu wdrażania Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej OSE, certyfikacji i standaryzacji cyberbezpieczeństwa, rozwój systemu eRPL i rozwój publicznej aplikacji mobilnej mObywatel.

Na finansowanie i współfinansowanie projektów z udziałem środków Unii Europejskiej przewiduje się kwotę 1 miliarda 409 milionów 469 tysięcy zł. Z tego na Kancelarię Prezesa Rady Ministrów przypada kwota 291 milionów zł 812 tysięcy, z przeznaczeniem na realizację…

(Zakłócenia w trakcie wypowiedzi)

…Programu Operacyjnego „Polska Cyfrowa”, m.in. kampanie edukacyjno-informacyjne na rzecz upowszechniania korzyści z wykorzystania technologii cyfrowych, redukcję kosztów budowy sieci szerokopasmowych, projekty „KRONIK@ – Krajowe Repozytorium Obiektów Kultury i Nauki”, „Otwarte dane plus”, „e-Zamówienia – elektroniczne zamówienia publiczne”, „Rozwój Systemu Rejestrów Państwowych”, „Zintegrowana Platforma Analityczna”, „e-Doręczenia – usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego w Polsce”, „Portal RP”, „Cyfrowa Piaskownica Administracji”, „Wspólna Infrastruktura Informatyczna Państwa”, „Katalogi Administracji Publicznej”, AI Tech „Akademia Innowacyjnych Zastosowań Technologii Cyfrowych”, a także na realizację zadań instytucji otoczenia umowy partnerstwa.

Środki te przeznaczone są także realizację Programu Operacyjnego „Wiedza, edukacja, rozwój”, czyli projektów „Dostępność cyfrowa stron jednostek samorządu terytorialnego – zasoby, szkolenia, walidatory” oraz „Akademia Dostępności Cyfrowej”; zadań Programu Operacyjnego „Pomoc techniczna”, na finansowanie wynagrodzeń pracowników zajmujących się wdrażaniem POPC, a także na realizację zadań instytucji otoczenia umowy partnerstwa dla POPC.

Na Centrum Projektów Polska Cyfrowa przypadają środki w kwocie 1 miliarda 117 milionów zł, z przeznaczeniem m.in. na realizację zadań w związku z pełnieniem funkcji instytucji pośredniczącej dla Programu Operacyjnego „Polska cyfrowa”. Na wynagrodzenia zaplanowano środki w wysokości 79 milionów 462 tysięcy zł, a na pochodne od wynagrodzeń – w wysokości 15 milionów 656 tysięcy zł, na sfinansowanie prognozowanego, średniorocznego poziomu zatrudnienia 786 osób, z tego 535 członków korpusu służby cywilnej, 5 osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe, 244 osoby nieobjęte mnożnikowych systemem wynagrodzeń oraz 1 funkcjonariusz.

Przechodzę do planu finansowego instytucji gospodarki budżetowej, czyli Centralnego Ośrodka Informatyki. Przychody oszacowano na poziomie 418 milionów zł 717 tysięcy zł. Na tę kwotę składają się przychody z prowadzonej przez instytucję działalności, czyli 418 milionów 617 tysięcy zł oraz odsetki od środków przekazanych ministrowi finansów w zarządzanie – 100 tysięcy zł.

Wysokość przychodów na rok 2021 szacowano przede wszystkim na podstawie zawartych umów, w tym m.in. na administrowanie Zintegrowaną Infrastrukturą Rejestrów, utrzymanie systemu Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców CEPiK, utrzymanie oraz rozwój Systemu Rejestrów Państwowych, świadczenie usług zapewniających poprawne i nieprzerwane funkcjonowanie e-PUAP, Węzeł Krajowy i HelpDesk POPC.

Koszty na rok 2021 zaplanowano w wysokości 418 milionów, 617 tysięcy zł.

W 2021 r. COI przewiduje uzyskanie zysku brutto w kwocie 100 tysięcy zł.

Na koniec 2021 r. zaplanowano środki obrotowe w wysokości 23 milionów 618 tysięcy zł, w tym środki pieniężne – 11 milionów 157 tysięcy zł; należności – 12 milionów 392 tysiące zł; oraz zapasy – 69 tysięcy zł, a planowany stan zobowiązań będzie wynosił 8 milionów 817 tysięcy zł.

Panie Przewodniczący, przechodzę do planów finansowych funduszy celowych.

Plan finansowy Funduszu – Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców. Planowany stan funduszu na początek 2021 r. wyniesie 140 milionów 204 tysiące zł. Zgodnie z projektem planu w 2021 r. prognozowane jest uzyskanie przychodu w wysokości 159 milionów 134 tysięcy zł z następujących tytułów: z przychodów opłat pobieranych za udostępnianie danych lub informacji Centralnej Ewidencji Pojazdów i Centralnej Ewidencji Kierowców – 1 milion 800 tysięcy zł; z przychodów z opłat ewidencyjnych – 153 miliony 334 tysiące zł; odsetki od środków przekazanych ministrowi finansów w zarządzanie – 4 miliony zł.

Na 2021 r. zaplanowano koszty w wysokości 283 milionów 189 tysięcy zł, w tym na zadania związane z informatyzacją państwa przewidziano kwotę 108 milionów 867 tysięcy zł. Zgodnie z projektem planowane są koszty własne w kwocie 129 milionów 430 tysięcy zł, m.in. na zakup usług związanych z utrzymaniem, serwisowaniem, eksploatacją, modernizacją i rozwojem systemu informatycznego CEPiK i CEPiK 2.0, zakup usług w obszarze wykonywania czynności materialno-technicznych związanych z przygotowaniem odpowiedzi na wnioski dalej kierowane do Centrali Ewidencji Kierowców i Centralnej Ewidencji Pojazdów, związanych z utrzymaniem Centrum Zapasowego w Bydgoszczy, zakup usług na wykorzystanie ekspertyz, analizy i opinii z zakresu działania SI CEPiK, usług pocztowych w obrocie krajowym i zagranicznym, przyjmowania, przemieszczania i doręczania przesyłek listowych, wykonanie specjalistycznych ekspertyz prawnych i technicznych, zakup usług szkoleniowych, materiałów, wyposażenia, zakup usług remontowych, składki do organizacji międzynarodowych, realizację zadań związanych z informatyzacją. Dotacja na realizację zadań bieżących – 3 miliony 574 tysiące zł, z przeznaczeniem na prowadzenie systemu teleinformatycznego elektronicznego katalogu marek i typów pojazdów homologowanych oraz dopuszczonych do ruchu na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, zintegrowanego z systemem teleinformatycznym, w którym jest prowadzona Centralna Ewidencja Pojazdów.

Koszty inwestycyjne – 150 milionów 185 tysięcy zł, w szczególności na dotacje inwestycyjne w kwocie 216 tysięcy zł, z przeznaczenie na prowadzenie systemu teleinformatycznego i elektronicznego katalogu marek i typów pojazdów homologowanych oraz dopuszczonych do ruchu na terenie RP, oraz zakupy inwestycyjne w kwocie 149 milionów 969 tysięcy zł, z przeznaczeniem m.in. na budowę Centralnej Ewidencji Kierowców oraz zakup infrastruktury dla systemu informatycznego CPS.

Środki będą przeznaczane również m.in. na realizację zadań związanych z informatyzacją w tym m.in. modernizację ZIR, rozwój Systemu Rejestrów Państwowych – 47 milionów 982 tysięcy zł.

Planowany stan funduszu na koniec 2021 r. wyniesie 16 milionów 149 tysięcy zł.

Plan finansowy Funduszu Szerokopasmowego. Fundusz celowy został utworzony na podstawie art. 16a ustawy z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych. Planowany stan funduszu na początek 2021 r. wyniesie 0 zł. Zgodnie z projektem planu na 2021 r. prognozowane jest uzyskanie przychodu w kwocie 130 milionów 181 tysięcy zł z następujących tytułów: przychody z wpływów z opłat za prawo do wykorzystania zasobów numeracji, przychody z wpływów z opłat za prawo do dysponowania częstotliwościami, przychody z wpływów z kar pieniężnych nakładanych przez prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

Na rok 2021 są zaplanowane koszty w kwocie 130 milionów 171 tysięcy zł. Zgodnie z projektem planowane są: koszty własne w wysokości 6,5 miliona zł, z przeznaczeniem m.in. na wynagrodzenia bezosobowe oraz zakup usług, koszt inwestycyjny w wysokości 123 milionów zł, z przeznaczeniem na wypłaty beneficjentom interwencji podejmowanych z środków funduszu.

Planowany stan funduszy na koniec 2021 r. wyniesie 0 zł.

Ponadto, w związku z koniecznością zapewnienia finansowania zadań związanych z informatyzacją państwa w ustawie o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2021 ujęty został przepis dotyczący możliwości przeznaczenia środków z Funduszu Szerokopasmowego w wysokości 100 milionów zł na zadania związane z informatyzacją państwa.

Przechodzę do rezerwy celowej z poz. 43 „Finansowanie Inicjatywy «Wspólna Infrastruktura Informatyczna Państwa»”. Zaplanowane zostały tam środki w wysokości 3 milionów zł. Zgodnie z §11 ust. 1 uchwały nr 97 Rady Ministrów w sprawie Inicjatywy „Wspólna Infrastruktura Informatyczna Państwa”. Środki na wydatki w kwocie 3 milionów zł – z tego kwota 2 miliony 250 tysięcy zł to wydatki majątkowe – przeznaczone zostaną w 2021 r. na następujące zadania: rozbudowę i utrzymanie infrastruktury centrum przetwarzania danych oraz licencji oprogramowania niezbędnych do świadczenia usług w ramach Wspólnej Infrastruktury Informatycznej Państwa, a także realizację usług wsparcia migracji systemów IT administracji publicznej do modelu opartego na usługach chmury obliczeniowej.

Panie Przewodniczący, Szanowni Państwo Senatorowie, proszę o rozpatrzenie i pozytywne zaopiniowanie ustawy budżetowej na rok 2021 w zakresie części 27 „Informatyzacja”, a także planów finansowych instytucji gospodarki budżetowej Centralny Ośrodek Informatyki, Funduszu – Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców oraz Funduszu Szerokopasmowego. Dziękuję serdecznie, Panie Przewodniczący.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Dziękuję, Panie Ministrze.

Dziękuję również za to, że w swojej opinii ujął pan niewymieniony uprzednio przeze mnie plan finansowy Centralnego Ośrodka Informatyki. Dziękuję bardzo.

Szanowni Państwo, czy do pana ministra jakieś pytania, uwagi co do projektu budżetu? Nie ma.

W związku z tym prosiłbym… Doczekał się również i pan prezes Karol Krzywicki, prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej, na swój czas.

Panie Prezesie, bardzo proszę o…

Zastępca Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej Karol Krzywicki:

Dziękuję serdecznie. Dzień dobry.

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Proszę przyjąć życzenia wszystkiego, co najlepsze. Dużo zdrowia, radości, pokoju w nowym roku. Jako że to jest pierwsze posiedzenie, jeszcze nie miałem okazji się z państwem widzieć.

Drodzy Państwo, przejdę tak pokrótce do omówienia dochodów i wydatków z części 76 „Urząd Komunikacji Elektronicznej”. Będę to przedstawiał w kategoriach, powiedzmy, generalnych, ogólnych. Jeżeli państwo bylibyście zainteresowani, oczywiście jestem gotowy rozszerzyć każdą z pozycji, które będę poruszał.

Dochody Urzędu Komunikacji Elektronicznej w roku 2021 szacowane są na 2 miliardy 672 miliony 689 tysięcy zł, w tym wpływy z opłat za koncesje i licencje – 373 miliony zł, wpływy z opłat egzaminacyjnych oraz opłat za wydanie świadectw, dyplomów itd. – 429 tysięcy, wpływy z opłat za zezwolenia, akredytacje oraz opłaty ewidencyjne, w tym opłaty za częstotliwości – 2 miliardy 194 miliony 260 tysięcy zł, wpływy z opłat różnych – 104 miliony, w tym opłata telekomunikacyjna, która wyniesie 19 milionów zł, nieco ponad 19 milionów zł, oraz opłata za prawo do korzystania z zasobów numeracji – ponad 85 milionów zł.

Wydatki budżetowe naszego urzędu szacowane są w roku 2021 na 115 milionów 809 tysięcy zł, w tym 97 milionów 469 tysięcy zł to będą wydatki bieżące, 4 miliony zł to będą wydatki majątkowe, a 14 milionów z małą górką, 14 milionów 247 tysięcy zł to będzie współfinansowanie projektów z udziałem środków Unii Europejskiej.

Wynagrodzenia z pochodnymi wyniosą 66 milionów 446 tysięcy zł; wydatki osobowe niezaliczone do wynagrodzeń – 250 tysięcy zł; wydatki bezosobowe – 200 tysięcy zł; grupa wydatków bieżących jednostki – 27 milionów 265 tysięcy zł; zakup usług remontowych – 700 tysięcy zł; podróże służbowe krajowe i zagraniczne – 1 milion 150 tysięcy zł, ale to tak naprawdę może być zupełnie inna kwota, znacznie mniejsza, wszystko zależy od sytuacji związanej z COVID; składki do organizacji międzynarodowych – 86 tysięcy zł; oraz pozostałe wydatki – 3 miliony 136 tysięcy zł.

Wydatki majątkowe szacujemy na 4 miliony zł, w tym kontynuowane będą zakupy wyposażenia i oprogramowania dla ruchomych stacji pomiarowych oraz aparatury kontrolno-pomiarowej służącej realizacji zadań związanych z nadzorem rynku wyrobów.

Wspomniałem również o projektach realizowanych z udziałem środków unijnych. Na ten cel do współfinansowania przewidujemy 7 milionów 652 tysiące zł, w tym 629 tysięcy zł to jest budowa Punktu Informacyjnego ds. Telekomunikacji. Rozbudowa systemu Punktu Informacyjnego ds. Telekomunikacji ma pochłonąć 5 milionów 827 tysięcy zł. I e-Doręczenia, świeżo przyjęte, również dzięki państwu, Wysokiej Komisji, usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego w Polsce, którą będziemy wdrażali już od tego roku, to jest kwota 139 tysięcy zł oraz 759 tysięcy zł z budżetu środków europejskich.

Bardzo dziękuję i oczywiście uprzejmie proszę Wysoką Komisję o pozytywne zaopiniowanie części 76 „Urząd Komunikacji Elektronicznej”.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Bardzo dziękuję, Panie Prezesie.

Chciałbym przede wszystkim w imieniu swoim i członków komisji… może odwrotnie, członków komisji i swoim, podziękować za życzenia. My również…

(Zastępca Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej Karol Krzywicki: Dziękuję serdecznie.)

… na ręce pana prezesa przekazujemy życzenia dla pana prezesa i wszystkich współpracowników wszystkiego, co najlepsze, w 2021 r.

(Zastępca Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej Karol Krzywicki: Dziękuję.)

Dziękujemy serdecznie.

Czy jakieś pytania, opinie do tej części budżetu?

Nie ma. Dziękuję państwu senatorom.

Szanowni Państwo, pozostały nam do zaopiniowania, zgodnie z zakresem działania naszej komisji, zagadnienia dotyczące części budżetowej 83, załącznik 2, części budżetowej 85, załączniki 1 i 2 oraz załączników: 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 15, 16 i 17.

Jest z nami przedstawiciel Ministerstwa Finansów, pani dyrektor Szwemberg. Jeżeli państwo macie… Ponieważ tych załączników jest multum, to może zróbmy w ten sposób, że jeżeli są pytania do pani dyrektor, pani Aleksandra Szwemberg będzie uprzejma oczywiście odpowiedzieć na nasze pytania, na nasze wątpliwości, ale nie widzę powodów, żeby pani dyrektor to wszystko referowała, te wszystkie załączniki.

Jeżeli się państwo ze mną zgadzacie… Czy są odmienne opinie? Nie ma.

To ja w takim układzie zapytam państwa senatorów, czy są jakieś pytania, jakieś uwagi, jakieś opinie do tej części opiniowanego przez komisję budżetu? Nie widzę…

Senator Halina Bieda:

Ja nie wiem, Panie Przewodniczący, czy to jest w tych załącznikach, bo sobie nie sprawdziłam, ale może zapytam. Jeśli to jest, to pani dyrektor mi powie, a jeśli nie, to ja sobie to gdzieś indziej znajdę.

Na poprzednim posiedzeniu procedowaliśmy taką ustawę o zmianie dotacji. Ona dotyczyła niektórych podmiotów, m.in. kopalni soli w Wieliczce, w Bochni i m.in. też kopalni „Guido” w Zabrzu – to był druk 283 – i tam były przewidziane wydatki w 2021 r. z tytułu tej ustawy w kwocie około 150 milionów zł. I ja chciałabym tylko zapytać, czy one rzeczywiście są w takiej kwocie, jak były zadeklarowane w tamtej ustawie. Bo tam deklaracja dotyczyła kilku lat, nie tylko 2021 r., ale na 2021 r. te wydatki były właśnie takie, sto czterdzieści dziewięć milionów dziewięćset ileś tysięcy. I tylko o to chciałabym zapytać. Dziękuję.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Proszę uprzejmie, Pani Dyrektor.

Dyrektor Departamentu Finansowania Sfery Gospodarczej w Ministerstwie Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej Aleksandra Szwemberg:

Szanowny Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Uprzejmie informuję, że środki na wspomnianą ustawę zostały zabezpieczone w rezerwach celowych, jako że na moment tworzenia ustawy budżetowej ustawa ta nie była przyjęta. I te środki są zabezpieczone w rezerwie w poz. 44 „Dofinansowanie niektórych zadań kontynuowanych” w kwocie 151 milionów 800 tysięcy zł. To jest kwota wynikająca z OSR.

Senator Halina Bieda:

Rozumiem. Ja tylko dopytam: ta różnica to z czegoś wynika? Bo w ustawie było, że nie więcej niż 149 milionów zł.

Dyrektor Departamentu Finansowania Sfery Gospodarczej w Ministerstwie Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej Aleksandra Szwemberg:

Prawdopodobnie wynika to z tego, że na późniejszym etapie, już po oddaniu ustawy budżetowej do Sejmu, zmienił się maksymalny limit wydatków. Wydatki na ten cel będą przeznaczone do wysokości maksymalnego limitu określonego w ustawie o dotacji przeznaczonej dla niektórych podmiotów.

Senator Halina Bieda:

Dziękuję.

(Przewodniczący Jan Hamerski: Dziękuję, Pani Senator…)

Ja jeszcze dopytam. Bo skoro tam jest taka większa kwota, to proszę mi powiedzieć, czy istnieje taka możliwość… Ponieważ właśnie muzeum górnictwa, które prowadzi kopalnię, taką zabytkową, „Guido”, sztolnię „Luiza” i szyb „Carnall”, ma taką fiszkę, na którą później, ostatecznie, chciałoby pozyskać pieniądze z Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji, ale to dopiero jak on wejdzie w życie. Niemniej jednak oni potrzebują środków, żeby wykonać dokumentację projektową. Bo chodzi o to, żeby ta kopalnia była całkowicie zasilana, w sensie ciepłowniczym, elektrycznym, z zielonych źródeł, żeby to była taka zielona kopalnia, niejako też modelowa. Pomimo, że ona nie prowadzi wydobycia, to jednak ruch musi tam być utrzymany, bo tam są zjazdy, normalnie turystyczne grupy… I chciałabym zapytać, czy istnieje taka możliwość, że np. w związku z tym, że jest tam więcej środków, oni mogli się np. zwrócić… A ja bym złożyła taką stosowną poprawkę. Jak pani dyrektor to widzi?

Dyrektor Departamentu Finansowania Sfery Gospodarczej w Ministerstwie Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej Aleksandra Szwemberg:

Niestety, nie mogę tutaj zadecydować, ponieważ na nowe zadania jest określona procedura w ustawie o finansach publicznych i musi nastąpić zmiana przeznaczenia rezerwy.

Niemniej jednak jeśli chodzi o muzeum „Guido”, to jeżeli kwota dotacji została określona w ustawie lub w OSR… No, jest to prawo powszechnie obowiązujące. I tutaj raczej nie…

Jeśli chodzi o inne źródła sfinansowania, to wiem, że istnieją takie różne możliwości. Ale nie jestem w stanie teraz powiedzieć, jakie one są.

Senator Halina Bieda:

To ja się zgłoszę po posiedzeniu komisji.

Przewodniczący Jan Hamerski:

Tak. Dziękuję bardzo. Dziękuję pani senator, dziękuję pani dyrektor.

Czy do całości omawianego tematu, tej części budżetu, która przypada do opiniowania przez Komisję Infrastruktury, macie państwo jakieś uwagi, opinie?

Skoro nie ma, to dziękuję serdecznie.

Szanowni Państwo, chciałbym państwu przedstawić propozycję przyjęcia pozytywnej opinii do tej części budżetu, która była i jest opiniowana przez Komisję Infrastruktury.

Kto jest za pozytywną opinią do tej części budżetu?

8 głosów za.

Komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała tę część budżetu.

Dziękuję serdecznie, Pani Dyrektor.

I mam jeszcze prośbę do pana senatora Świlskiego, który już tradycyjnie reprezentuje naszą komisję na posiedzeniu komisji budżetowej, aby zechciał w państwa imieniu, państwa senatorów i naszej całej komisji przedstawić tę opinię.

(Senator Ryszard Świlski: Dobrze.)

Dziękuję serdecznie, Panie Senatorze.

Jakieś uwagi, Panie Mecenasie?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Nie ma. Dziękuję serdecznie.

Szanowni Państwo, tym sposobem zamykam komisję. Ale przed zamknięciem, zawstydzony trochę – to już poza protokołem oczywiście – stanowiskiem prezesa UKE, ja również chciałbym wszystkim członkom komisji, wszystkim współpracownikom złożyć serdeczne życzenia na rok 2021. Wszystkiego dobrego.

Dziękuję bardzo.

(Koniec posiedzenia o godzinie 13 minut 10)