Narzędzia:
Wspólne posiedzenie Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich (nr 25), Komisji Ustawodawczej (nr 92) w dniu 25-11-2020
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– wspólne posiedzenie Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich (25.),

oraz Komisji Ustawodawczej (92.)

w dniu 25 listopada r.

Porządek obrad:

1. Pierwsze czytanie projektu uchwały w sprawie zmiany Regulaminu Senatu (druk senacki nr 257).

(Początek posiedzenia o godzinie 10 minut 07)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Komisji Ustawodawczej Krzysztof Kwiatkowski)

Przewodniczący Krzysztof Kwiatkowski:

Dzień dobry państwu!

Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Ustawodawczej i komisji regulaminowej, w imieniu własnym i pana przewodniczącego Sławomira Rybickiego, którego witam serdecznie, a który uczestniczy w posiedzeniu w sposób zdalny.

Punkt 1. porządku obrad: pierwsze czytanie projektu uchwały w sprawie zmiany Regulaminu Senatu (druk senacki nr 257)

Przypomnę, że w porządku posiedzenia mamy punkt dotyczący zmian w Regulaminie Senatu, które umożliwią udział w posiedzeniach Senatu i komisji senackich w sposób zdalny, ale o tym powie za chwilę pan senator Rybicki jako upoważniony do reprezentowania wnioskodawców.

Nie słyszę żadnych uwag do porządku posiedzenia.

Jednocześnie na podstawie listy obecności stwierdzam, że mamy kworum na połączonym posiedzeniu obu komisji.

W związku z tym, że jesteśmy na kolejnym posiedzeniu i wszyscy senatorowie są już poinformowani, jak uczestniczyć w posiedzeniu w sposób zdalny, przechodzimy od razu do części merytorycznej.

Oddaję głos panu przewodniczącemu Rybickiemu celem przedstawienia założeń zmian w Regulaminie Senatu.

Bardzo proszę, Panie Przewodniczący.

Senator Sławomir Rybicki:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Witam wszystkich państwa bardzo serdecznie.

Wysokie Komisje, w imieniu wnioskodawców chciałbym przedstawić projekt uchwały Senatu zmieniającej regulamin naszej pracy. Wszyscy jesteśmy świadkami rozwijającej się, a przynajmniej niegasnącej pandemii. Pracujemy jako Senat w sposób zdalny. Chcemy stworzyć takie warunki, aby wszystkie osoby, które zgodnie z art. 60 Regulaminu Senatu, czyli ministrowie, eksperci, wszyscy uprawnieni i zaproszeni… Aby mogli również brać udział w pracach komisji.

Ta propozycja zmiany regulaminu jest efektem konsultacji i wewnątrz Senatu. Wielu senatorów, również opozycyjnych, wyrażało taką intencję, aby tych zmian dokonać. Również głosy z zewnątrz, czy to z Rady Ministrów, czy od ekspertów, czy też wszystkich innych, tych, którzy chcieliby brać udział w pracach komisji, jak myślę, trzeba uwzględnić, bo nie mamy na razie horyzontu czasowego, aby ten czas, który przeżywamy, jakoś szybko się skończył.

Zmiana nie jest jakaś szczególnie doniosła, ale bardzo praktyczna, mianowicie zmienilibyśmy, jeżeli Senat wyrazi taką zgodę, dział VIIIa, który w tej chwili brzmi: „Udział senatorów w posiedzeniach Senatu i komisji senackich w sposób zdalny”. Propozycja zmiany jest, aby ten tytuł brzmiał: „Udział w posiedzeniach Senatu i komisji senackich w sposób zdalny”.

Przechodząc do omówienia szczegółowych zapisów – ich nie jest wiele oczywiście – powiem, że powyższa zmiana, projekt, który proponujemy, umożliwi gościom zaproszonym na posiedzenie komisji senackiej wzięcie udziału w tym posiedzeniu w sposób zdalny. Ten sposób uczestnictwa w pracach komisji będzie możliwy w szczególnych przypadkach, no, właśnie takich, jaki mamy w tej chwili, czyli wynikających z wprowadzenia stanu nadzwyczajnego czy stanu epidemii lub stanu zagrożenia epidemicznego. Decyzję o umożliwieniu udziału gości w posiedzeniu komisji w sposób zdalny będzie tak jak do tej pory podejmował marszałek Senatu po zasięgnięciu opinii Konwentu Seniorów. Przy czym przepis art. 67a Regulaminu Senatu będzie stosowany odpowiednio. W przypadku udziału gościa w posiedzeniu komisji w sposób zdalny będzie on obowiązany potwierdzić swoją obecność na posiedzeniu niezwłocznie po rozpoczęciu obrad w danym dniu, w dniu posiedzenia poprzez uwierzytelnienie się w wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej. Gość komisji, który potwierdzi swoją obecność na posiedzeniu w taki sposób, będzie brał udział w posiedzeniu komisji w sposób zdalny do zakończenia obrad w danym dniu. Utajnienie obrad komisji będzie uniemożliwiało oczywiście ten sposób uczestnictwa. To jest odpowiednie stosowanie artykułu obowiązującego w tej chwili, tj. art. 67b ust. 1 pkt 1 i ust. 2 Regulaminu Senatu.

W posiedzeniu komisji w sposób zdalny będą mogli uczestniczyć posłowie… Tak jak do tej pory oczywiście, tylko do tej pory nie mogli uczestniczyć zdalnie, bo regulamin na to nie zezwalał. Będą mogli uczestniczyć posłowie, przedstawiciele Rady Ministrów i organów administracji rządowej, a także wybrani w Rzeczypospolitej Polskiej posłowie do Parlamentu Europejskiego, a ponadto w przypadku, o którym mowa w art. 60 ust. 3 regulaminu, co chcę podkreślić, na żądanie komisji albo przewodniczącego komisji w celu współpracy z komisją – także inni przedstawiciele Rady Ministrów oraz przedstawiciele państwowych i samorządowych organów i instytucji, zakładów i przedsiębiorstw, spółek prawa handlowego z udziałem państwowych lub komunalnych osób prawnych oraz organizacji społecznych korzystających z dotacji budżetu państwa. W posiedzeniu komisji w sposób zdalny będą mogli również uczestniczyć eksperci, przedstawiciele środowiska i organizacji zainteresowanych przedmiotem pracy komisji oraz inne osoby, ale pod warunkiem, że przewodniczący komisji zleci im sporządzenie opinii lub zaprosi je do udziału w posiedzeniu. To jest art. 60 ust. 6 Regulaminu Senatu. Te przepisy są odpowiednio stosowane do obowiązujących już artykułów regulaminu, które katalogują listę osób uprawnionych do wzięcia udziału w posiedzeniu komisji.

To tyle. Jeżeli będą pytania, to bardzo bym prosił ewentualnie o zadawanie, poprosiłbym też o ewentualne komentarze pana Jakuba Zabielskiego, przedstawiciela Biura Legislacyjnego. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Krzysztof Kwiatkowski:

Bardzo serdecznie panu przewodniczącemu dziękuję za syntetyczne przedstawienie zmian.

Otwieram dyskusję.

Później poproszę pana mecenasa, bo będą też jakieś pytania ze strony państwa senatorów. Już się zgłosili w kolejności zgłoszeń: pani przewodnicząca Barbara Zdrojewska, pan marszałek Marek Borowski.

Bardzo proszę.

Pani Senator.

Senator Barbara Zdrojewska:

Ja mam pytanie do pana senatora sprawozdawcy: czy na posiedzeniu komisji regulaminowej zastanawialiście się państwo też nad wadami. Ja ogólnie to popieram i uważam, że w takim czasie, jaki jest teraz, czasie pandemii bardzo dobre jest umożliwienie zdalnego udziału w posiedzeniach komisji. Jednak chciałabym poinformować o sprawie, która się zdarzała do tej pory na posiedzeniu naszej komisji. To znaczy jest ciało powołane ustawą, Rada Mediów Narodowych, które odmówiło… dwu- czy trzykrotnie odmówiło uczestnictwa w posiedzeniu Komisji Kultury i Środków Przekazu, jako powód podając epidemię i prosząc o to, żeby był możliwy zdalny udział w tym posiedzeniu komisji. Doskonale wiemy, że zupełnie czymś innym jest udział zdalny, a czymś innym jest udział bezpośredni, np. przewodniczący komisji… Do tej pory nie było czegoś takiego – nie byłam na żadnym takim posiedzeniu komisji – żeby przewodniczący prowadził zdalnie posiedzenie komisji. To jest po prostu bardzo trudne, wręcz niemożliwe, jeśli chodzi o poprowadzenie posiedzenia komisji. Tak jak dobrym obyczajem w Senacie jest fakt, że ministrowie, przedstawiciele państwowych instytucji itd. pojawiają się osobiście. To jest nasza praca, senatorów, i to jest praca też tych instytucji.

Obawiam się… Zwracam się do przewodniczącego, pana senatora Rybickiego, z pytaniem o to, czy rozważana była sprawa tego, że taka sytuacja będzie nadużywana przez takie osoby, takich gości jak np. Rada Mediów Narodowych, która uczestniczy w innych spotkaniach, natomiast sukcesywnie nie przychodzi na posiedzenia senackiej komisji kultury, podając jako powód właśnie COVID. Czy zastanawialiście się nad tym, w jaki sposób możemy zapobiec pewnego rodzaju nadużyciom, bo do tej pory jeszcze nikt instytucji państwowych, ministerstw ani senatorów nie zwolnił od tego, skoro są zdrowi, żeby uczestniczyli w pracach Sejmu, Senatu itd. i nie wykorzystywali dla różnych swoich celów faktu… możliwości zdalnego uczestniczenia. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Krzysztof Kwiatkowski:

Dziękuję bardzo, Pani Senator.

Czy pan przewodniczący Rybicki będzie chciał od razu się ustosunkować?

Senator Sławomir Rybicki:

Jeżeli mogę, to chciałbym od razu po pytaniu pani przewodniczącej, senator Zdrojewskiej.

Pani Przewodnicząca, ta propozycja zmiany regulaminu nie była przedmiotem prac komisji regulaminowej, ale odnosząc się do pani spostrzeżeń i uwag, chciałbym powiedzieć, że ja podzielam pogląd, który pani wyraziła, taki, że udział w posiedzeniach komisji jest czymś pożądanym, oczywistym i, można powiedzieć, obowiązkowym dla wielu osób i że stosowanie tych przepisów, które proponujemy, będzie zachodziło wyjątkowo. I to marszałek za każdym razem będzie wydawał decyzję o tym, że komisja będzie mogła się odbywać w trybie zdalnym, i będą ku temu poważne przesłanki. Ja oczywiście niczym nie jestem w stanie wytłumaczyć braku obecności przedstawiciela rządu czy Rady Mediów Narodowych. Powinni stawiać się przed komisją. Ta regulacja, którą proponujemy, jak mówię, jest skierowana – tak jak było do tej pory – do wszystkich tych, którzy z powodów nadzwyczajnych, czy to chorobowych, czy innych ważnych powodów życiowych, nie mogą osobiście brać udziału w posiedzeniu Senatu czy posiedzeniu komisji. Stwarzamy narzędzia, instrumenty i przepisy, które w tych wyjątkowych sytuacjach dadzą taką możliwość. No więc myślę, że jeżeli ten przepis wprowadzimy, to już w ogóle nie będzie możliwości wytłumaczenia się z braku uczestnictwa w posiedzeniu komisji, nawet gdyby się ktoś powoływał na epidemię czy chorobę, to jednak ten przepis nie usprawiedliwi nieobecności poprzez zdalny udział osoby zaproszonej, uprawnionej czy zobowiązanej. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Krzysztof Kwiatkowski:

Dziękuję panu senatorowi.

Pan marszałek Marek Borowski.

Senator Marek Borowski:

Dziękuję bardzo.

Ja nie mam zastrzeżeń co do intencji, tylko mam pewne wątpliwości co do zakresu, który jest tu przewidziany. Mianowicie te przepisy z działu szóstego, dotyczące udziału w posiedzeniach w sposób zdalny ma się stosować do osób wymienionych w art. 60 ust. 2, 3 i 6. I to są następujące osoby: po pierwsze, posłowie, przedstawiciele Rady Ministrów i europosłowie; po drugie, to są przedstawiciele państwowych i samorządowych organów, instytucji, zakładów różnych itd.; wreszcie po trzecie, to są eksperci. I dobrze. No, tyle tylko, że do nich ma się stosować odpowiednio przepisy art. 67a, co jest jasne, oczywiste, bo tam chodzi o zgodę marszałka, i 67b ust. 1 pkt 1. Pkt 1: potwierdza swoją obecność. No więc to jest zrozumiałe. A potem ust. 2, 4… Ust. 2: zgłasza zapytanie, zapisuje się do głosu. To jest oczywiste. Jednak ust. 3 i 4 już budzą wątpliwości. No, punkt czwarty mówi, że senator biorący udział w posiedzeniu Senatu w sposób zdalny głosuje… No, te osoby nie głosują. Tak więc nie bardzo wiem, dlaczego czwarty punkt… Zaraz będę prosił o wyjaśnienie. Również trzeci punkt jest wątpliwy: składa wnioski o charakterze legislacyjnym. Te osoby mogą pewne rzeczy sugerować, ale nie mogą składać takich wniosków. Tak że prosiłbym o wyjaśnienie dotyczące pkt 3 i 4. Dziękuję.

Przewodniczący Krzysztof Kwiatkowski:

Dziękuję.

Oddaję głos panu mecenasowi.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:

Dziękuję bardzo.

Panie Marszałku! Szanowni Państwo!

Pewne nieporozumienie, Panie Marszałku. Dlaczego? Dlatego że panu się pomyliły oznaczenia ustępów i punktów. Proszę zwrócić uwagę, że odsyłamy do art. 67b ust. 1 pkt 1, czyli to jest kwestia potwierdzania obecności, prawda, a nie odsyłamy do art. 67b ust. 1 pkt 2 do 4.

(Senator Marek Borowski: Aha, dobrze, dobrze. W porządku.)

W związku z tym… mówimy o punktach, a nie o ustępach, albo odwrotnie: mówimy o ustępach, a nie o punktach.

(Senator Marek Borowski: O ustępach, a nie o punktach.)

Tak jest.

(Senator Marek Borowski: O to chodziło. Przepraszam.)

Dziękuję.

(Senator Marek Borowski: Okej.)

Przewodniczący Krzysztof Kwiatkowski:

Dziękujemy za te wyjaśnienia. One rozstrzygają tę sprawę.

Czy…

Pan senator Czerwiński.

Senator Jerzy Czerwiński:

Jeśli można…

Panie Przewodniczący, Wysoka Komisjo, ja bym chciał usłyszeć dokładnie, jak ta grupa osób będzie teraz włączona w posiedzenia komisji, w sposób precyzyjny.

Przewodniczący Krzysztof Kwiatkowski:

Pan mecenas, bardzo proszę.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:

To ja w tym momencie odczytam przepisy, dlatego że mamy to sformułowane poprzez odesłanie. Prawda? I teraz jest art. 60 ust. 2. To troszeczkę zajmie, bardzo przepraszam, ale muszę sobie to otworzyć.

W posiedzeniach komisji mogą uczestniczyć posłowie, przedstawiciele Rady Ministrów i organów administracji rządowej, a także wybrani w Rzeczypospolitej Polskiej posłowie do Parlamentu Europejskiego. To jest pierwsza grupa.

Druga grupa, o tym jest art. 60 ust. 3: na żądanie komisji albo przewodniczącego w sprawach będących przedmiotem jej zakresu działania również przedstawiciele Rady Ministrów inni niż ci, o których mowa w ust. 2, przedstawiciele państwowych i samorządowych organów, instytucji, zakładów i przedsiębiorstw, spółek prawa handlowego z udziałem państwowych lub komunalnych osób prawnych oraz organizacji społecznych korzystających z dotacji z budżetu państwa, które to podmioty są obowiązane do współpracy z komisją w szczególności w celu przedstawienia informacji, wyjaśnień, opinii w formie pisemnej lub przy wykorzystaniu odpowiedniego nośnika przekazywania materiałów – i to jest najważniejsze – czynnego udziału w posiedzeniach komisji. Innymi słowy: jeżeli komisja zażąda albo przewodniczący komisji zażąda udziału określonej osoby, z tego kręgu, który wymieniłem przed chwilą, do czynnego udziału w posiedzeniu komisji, to będzie można wziąć udział w posiedzeniu komisji w sposób zdalny, o ile oczywiście marszałek Senatu na to wyrazi zgodę, co do samego sposobu organizacji pracy komisji.

I ostatnia grupa, art. 60 ust. 6: przewodniczący komisji może zlecić sporządzenie opinii oraz może zapraszać do udziału w posiedzeniach ekspertów, przedstawicieli środowisk i organizacji zainteresowanych przedmiotem pracy komisji oraz inne osoby. Innymi słowy: jeżeli przewodniczący komisji uzna obecność określonej osoby za konieczną do tego, aby komisja w sposób prawidłowy działała i podjęła rozstrzygnięcia najlepsze z możliwych, wówczas taka osoba będzie mogła wziąć udział w pracach komisji w sposób zdalny, o ile ten sposób będzie przewidziany w danym momencie. I to wszystko.

Z tej grupy… Od razu wyprzedzę i powiem szerzej, żeby już wszystko tu było jasne. W art. 60 przewidziano jeszcze ust. 2a, który odnosi się do udziału w pracach komisji zawodowych lobbystów. Zawodowi lobbyści zostali wyłączeni. Zawodowych lobbystów wyłączono chociażby z tego powodu, że, Drodzy Państwo, obowiązuje nas zasada równości w dostępie do organów władzy publicznej również w zakresie tego, w jaki sposób takie osoby będą brały udział w pracach organów Senatu. Jeżelibyśmy włączyli tutaj zawodowych lobbystów, musielibyśmy włączyć wszystkich lobbystów. Proszę pamiętać, że zawodowy lobbing…

(Przewodniczący Krzysztof Kwiatkowski: Panie Mecenasie, ja się uśmiecham, zawodowy lobbysta jest jak yeti – wszyscy o nim mówimy, ale nikt go jeszcze…)

Tak. Zawodowy lobbysta…

(Przewodniczący Krzysztof Kwiatkowski: …nie widział. W Polsce jest na liście chyba jest jedna czy 2 osoby, jak wynika z tego, co mi kiedyś mówiono.)

Może inaczej, tych osób jest więcej, natomiast rzadko kiedy legitymują się zaświadczeniem o wpisie na listę lobbystów. To jest inna sprawa.

Proszę państwa, musieliśmy ich wyłączyć. Jeżelibyśmy ich nie wyłączyli, musielibyśmy w ogóle prowadzenie lobbingu w sposób zdalny na posiedzeniach komisji dopuścić. Myślę, że to nie było wolą projektodawców. Dziękuję.

Przewodniczący Krzysztof Kwiatkowski:

Pan senator Czerwiński chce jeszcze dopytać.

Senator Jerzy Czerwiński:

Jedna uwaga, nie wiem, czy państwo pamiętacie, ja o tym już mówiłem. Myśmy na wstępie próbowali… Kiedy uchwaliliśmy zdalne posiedzenia Izby in pleno, mówiliśmy, że dobrze by było uzupełnić krąg podmiotowy. Ale ja jednak tutaj mam wątpliwość. Po pierwsze: czy niejako z klucza, obligatoryjnie, nie na zaproszenie, ale z klucza jest możliwość zdalnego udziału przedstawicieli wnioskodawców? Pytam, bo pamiętam, że z tym to zawsze były problemy. Chodzi o przedstawicieli wnioskodawców ustawy sejmowej albo ewentualnie sprawozdawcy sejmowego… To jest raz.

Dwa. Czy są jakieś zabezpieczenia tutaj? Pytam, bo ja powiem, że im ten krąg się bardziej poszerzy, nawet wobec takich osób, które są luźno związane z Senatem, tym będzie gorzej z zabezpieczeniami.

A trzy: co z wysłuchaniem publicznym? Myśmy tutaj… Niektóre posiedzenia komisji to już były takie właściwie parawysłuchania publiczne. Były zbliżone do wysłuchań publicznych i było nawet jedno, w którym uczestniczyłem, formalne. Czy będziemy mogli też w ten sposób robić wysłuchania publiczne? To jest formalnie posiedzenie komisji, tylko jako wysłuchanie publiczne. Czy wszystkie wypadki są uwzględnione? Chodzi o to, żebyśmy nie wracali już do tego tematu.

Przewodniczący Krzysztof Kwiatkowski:

Bardzo proszę, Panie Mecenasie.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:

Tak. Przepraszam, być może ja wchodzę teraz w rolę pana przewodniczącego Rybickiego, ale pomogę, odpowiem.

(Senator Sławomir Rybicki: Proszę bardzo.)

Proszę państwa, jeżeli chodzi o kwestie związane z zabezpieczeniem, to powiem tak: ja sobie nie wyobrażam tego, żeby marszałek Senatu podjął decyzję o zdalnym posiedzeniu komisji w sytuacji, kiedy dostanie od naszego działu informatyki informację, że coś jest ryzykowne, jeżeli chodzi o bezpieczeństwo, w sieci, bezpieczeństwo Senatu jako instytucji. Bo przecież tak naprawdę tak jak w przypadku posiedzenia zdalnego komisji czy posiedzenia plenarnego, to jest to robota dla kolegów i koleżanek informatyków, którzy muszą wszystko przygotować tak, żeby to było bezpieczne. Zakładam, że jeżeli będzie taka decyzja marszałka… marszałek podejmie ją tylko wtedy, jeżeli będzie miał sto procent pewności, że wszystko jest bezpieczne.

Jeżeli chodzi o kwestię wysłuchania publicznego…

(Głos z sali: Sprawozdawcy.)

Sprawozdawcy. Tak. No, proszę państwa, sprawozdawca w Sejmie to jest poseł, no to poseł może z klucza. Jeżeli chodzi o wnioskodawców, to co do zasady wnioskodawcami są albo posłowie, albo Rada Ministrów, albo przedstawiciel Senatu, albo przedstawiciel prezydenta, a więc są to przedstawiciele organów władzy publicznej szeroko rozumianych bądź też posłowie. Tak? Więc…

(Przewodniczący Krzysztof Kwiatkowski: A w przypadku obywatelskiej inicjatywy ustawodawczej?)

W przypadku obywatelskiej inicjatywy ustawodawczej, jeżeli przewodniczący komisji uzna za celowe, żeby taka osoba w sposób zdalny uczestniczyła w komisji, to po prostu ją zaprosi. Od tego jest art. 60 ust. 6 Regulaminu Senatu, który mówi, że przewodniczący komisji zaprasza kogo uważa. Jeżeli dostanie sygnał, że przedstawiciel wnioskodawców inicjatywy ludowej nie może wziąć udziału w komisji ze względów zdrowotnych w sposób tradycyjny, wówczas przewodniczący może go zaprosić i jednocześnie umożliwić mu, jeżeli marszałek wcześniej się na to zgodzi oczywiście, wzięcie udziału w posiedzeniu komisji w sposób zdalny. Na tej samej zasadzie może funkcjonować wysłuchanie publiczne. No, jeżeli mamy listę osób, które chcą wziąć udział w posiedzeniu komisji, na którym to posiedzeniu komisji przeprowadzone będzie wysłuchanie publiczne, to nic nie stoi na przeszkodzie, żeby przewodniczący komisji w odniesieniu do osób, które chciałyby wziąć udział w sposób zdalny, wystosował stosowne zaproszenie i w ten sposób umożliwił im wzięcie udziału. Pozostawiamy sobie w ten sposób za każdym razem decyzję u nas, nie to, że nam się ktoś wprasza, tylko my musimy go zaprosić. To jest dużo bezpieczniejsze rozwiązanie, bo jeżeli zobaczymy, że na wysłuchanie publiczne jest zgłoszonych 200 osób, z czego 190 chce wziąć udział w sposób zdalny, a nasi informatycy powiedzą, że to jest niemożliwe ze względów bezpieczeństwa, to nie możemy ich zapraszać na zasadzie wskazywania palcem: którego wybieramy do zdalnego, a którego nie. No, musi być to taki mechanizm, który pozostawia całą decyzję w przedmiocie tego, czy to będzie zdalne, czy to będzie tradycyjne, w rękach w pierwszej kolejności –marszałka, w drugiej kolejności – przewodniczącego komisji. Wydaje mi się, że to rozwiązanie jest sensowne. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Krzysztof Kwiatkowski:

Czy pan przewodniczący Rybicki chce coś ewentualnie do tego dodać?

Senator Sławomir Rybicki:

Nie, dziękuję bardzo. Pan mecenas wiernie oddał też moje intencje. Dziękuję.

Przewodniczący Krzysztof Kwiatkowski:

Ja nie widzę żadnych więcej zgłoszeń.

Zapytam jeszcze: czy możemy przystąpić do procedury głosowania tego projektu zmian w regulaminie? Tak.

Szanowni Państwo, nie zgłoszono żadnych poprawek.

Przystępujemy do procedury głosowania projektu uchwały Senatu RP w sprawie zmiany Regulaminu Senatu umożliwiającej udział w posiedzeniach Senatu i komisji senackich w sposób zdalny.

Kto z pań, panów senatorów jest za przyjęciem tego projektu, proszę o podniesienie ręki?

(Głos z sali: 14 osób.)

14 osób na sali za.

Kto jest przeciwny?

(Głos z sali: Nikt.)

Kto się wstrzymał?

(Głos z sali: Nikt.)

Dziękuję.

Proszę o dodanie wyników z głosowań w sali do wyników głosowań zdalnych i przedstawienie zbiorczych wyników.

(Głos z sali: 29 osób – za.)

29 osób głosowało za.

(Głos z sali: Nikt nie był przeciw.)

Bez głosów sprzeciwu.

(Głos z sali: 1 senator się wstrzymał.)

1 osoba wstrzymała się od głosu.

Stwierdzam, że projekt został przyjęty.

Ja teraz zapytam, przepraszam, że nie pamiętam: czy ten projekt będzie procedowany na najbliższym posiedzeniu Senatu? Pytam, bo ja nie wiem, czy pan senator Rybicki… O ile wiem, chyba nie będzie uczestniczył w tym…

(Senator Sławomir Rybicki: Pan senator Borowski…)

Uzgodniliście państwo, że pan marszałek Borowski będzie sprawozdawcą tego projektu. Tak.

Rozumiem, że pan marszałek…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Tak jest.

Nie widzę innych zgłoszeń. Pan marszałek przyjmuje na siebie obowiązki.

Szanowni Państwo, stwierdzam, że projekt przyjęliśmy, senatorem sprawozdawcą w sprawie zmian w Regulaminie Senatu jest pan senator Marek Borowski.

Nie mamy więcej punktów w tym porządku obrad.

Zamykam wspólne posiedzenie komisji regulaminowej oraz Komisji Ustawodawczej. Dziękuję państwu serdecznie.

(Koniec posiedzenia o godzinie 10 minut 32)