Narzędzia:
Posiedzenie Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich (nr 20) w dniu 13-08-2020
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– posiedzenie Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich (20.)

w dniu 13 sierpnia 2020 r.

Porządek obrad:

1. Opinia komisji o projekcie budżetu Kancelarii Senatu na rok 2021.

(Początek posiedzenia o godzinie 8 minut 14)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Sławomir Rybicki)

Przewodniczący Sławomir Rybicki:

Dzień dobry.

Otwieram dwudzieste posiedzenie Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich.

Szanowni Państwo, informuję, że posiedzenie komisji jest transmitowane w internecie.

Proszę o informację, czy na sali znajdują się osoby wykonujące zawodową działalność lobbingową w rozumieniu ustawy o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa. Robię to dla zasady, bo wiem, że nikogo nie ma. Znam skład komisji, ale dla porządku tę formułę wygłaszam.

Państwa senatorów, którzy są obecni na sali proszę o nieuruchamianie aplikacji do połączenia zdalnego, gdyż doprowadzi to do sprzężeń akustycznych.

Szanowni Państwo, chciałbym sprawdzić, czy wszyscy senatorowie, którzy chcieli wziąć udział w posiedzeniu komisji, zostali już włączeni do posiedzenia.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Będziemy jeszcze w trakcie posiedzenia reagować na bieżąco na zgłaszające się osoby.

Wszystkich państwa senatorów obradujących zdalnie proszę o upewnienie się, czy państwa iPady są podłączone do zasilania, a kamery w nich włączone. Proszę także o zapewnienie takiego położenia iPada i obiektywu kamery, aby byli państwo widoczni podczas połączenia. Przed zabraniem głosu proszę państwa o samodzielne włączanie mikrofonów.

Przypominam ponadto, że do dyspozycji senatorów obradujących zdalnie jest specjalny numer telefonu, na który możecie państwo dokonywać zgłoszeń i problemów technicznych.

Teraz sprawdzę, czy mamy kworum. Czy wszyscy senatorowie, którzy w sposób zdalny biorą udział w posiedzeniu komisji są podłączeni?

(Głos z sali: Czy wszyscy są podłączeni?)

Jeżeli tak, to ilu senatorów?

(Głos z sali: Mamy 4 senatorów.)

Stwierdzam, że komisja obraduje przy zapewnionym kworum.

Proszę państwa, w porządku posiedzenia jest jeden punkt: opinia komisji o projekcie budżetu Kancelarii Senatu na rok 2021.

Czy są uwagi do tego punktu?

Proszę bardzo, pani senator Borys-Damięcka.

Senator Barbara Borys-Damięcka:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Po pierwsze, chciałabym zapytać, czy uczestniczy w naszym spotkaniu konstruktor lub konstruktorzy tego projektu budżetu na 2021 r.? Bo rozumiem, że pan dyrektor świeżo objął swoje stanowisko.

I czy nie powinien razem z nami być szef Kancelarii Senatu, który zawsze na takich posiedzeniach, przynajmniej innych komisji, referował zasady konstrukcji budżetu na następny rok?

Przewodniczący Sławomir Rybicki:

Dziękuję, Pani Senator.

Witam – nie uczyniłem tego na początku, to robię to w tym momencie – na posiedzeniu szefa Kancelarii Senatu, pana ministra Adama Niemczewskiego, który jako szef kancelarii odpowiada również za projekt budżetu.

Witam na posiedzeniu kolejnych senatorów.

Punkt 1. porządku obrad: opinia komisji o projekcie budżetu Kancelarii Senatu na rok 2021

Panie Ministrze, to jest moment, w którym oddam panu głos, z prośbą o przedstawienie projektu budżetu Kancelarii Senatu na 2021 r.

Proszę bardzo, pan minister Adam Niemczewski.

Szef Kancelarii Senatu Adam Niemczewski:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Szanowni Państwo!

Projekt budżetu na rok 2021, który opiniuje komisja, zakłada w części budżetowej 03 „Kancelaria Senatu” dochody w wysokości 110 tysięcy zł, a wydatki w wysokości 120 milionów 895 tysięcy zł. Projektowane wydatki na 2021 r., co macie państwo w informacji, są wyższe o 16,9% w stosunku do roku 2020. Z czego to wynika? Wynika to z tego, że Sejm w tym roku obniżył nam wydatki w części dotyczącej opieki nad Polonią o 110 milionów 500 tysięcy oraz wydatki w rozdziale 75101 o 8 milionów 820 tysięcy zł. W związku z tym, że obniżenie wydatków na Polonię było podyktowane taką czy inną wolą Sejmu, to obniżenie wydatków w rozdziale 75101, z którego finansowana jest obsługa merytoryczna i techniczna działalności Senatu i jego organów, skutkuje znacznym ograniczeniem zakresu zadań realizowanych przez Kancelarię Senatu. Wobec tego, planując budżet na 2021 r., należało przywrócić te środki i ująć wydatki na zadania, które nie zostały zrealizowane w 2021 r. Ponadto dochodzą tutaj wydatki, jakie zostały nałożone przez ustawodawcę, to znaczy od 1 stycznia 2021 r. pracodawca musi przewidzieć środki na pracownicze plany kapitałowe, z czym związane jest zwiększenie środków o 825 tysięcy zł. Oprócz tego – ja potem o tym wspomnę – przewidziano w tym budżecie wydatki, do których zobowiązuje nas ustawa o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, tzn. wydatki na realizację zadań w zakresie opieki nad Polonią, o których mowa w art. 4d ustawy. Ustawa w dalszym ciągu obowiązuje, w związku z tym, planując budżet Kancelarii Senatu w tym zakresie, musimy przewidzieć takie wydatki. Ponieważ w tym roku ustawodawca zmienił zakres podmiotów odpowiedzialnych za opiekę nad Polonią, czyli opieką tą zajmuje się również prezes Rady Ministrów, ale pozostawił Senat, wobec tego zaplanowaliśmy tutaj wydatki w wysokości 10 milionów zł, tj. de facto 10% tego, co zwyczajowo mieliśmy w budżecie Kancelarii Senatu.

Może o dochodach nie będę wspomniał, bo one są marginalne w stosunku do wydatków.

Powiem tylko, że na świadczenia dla osób fizycznych są przewidziane 23 miliony 181 tysięcy zł. Jest to więcej w stosunku do roku 2020 o 1,6% i jest związane ze zwiększeniem wydatków na wypłatę pracownikom biur senatorskich dodatkowego wynagrodzenia rocznego. W obecnym roku te wydatki były niższe z tego powodu, że niektórzy pracownicy dopiero rozpoczęli pracę, wobec tego za krótszy okres należały się te dodatkowe wynagrodzenia roczne. A największą pozycję w grupie wydatków stanowią świadczenia na rzecz osób fizycznych, czyli środki przeznaczone na prowadzenie biur senatorskich oraz wypłatę diet parlamentarnych dla senatorów. Jest to kwota 22 milionów 659 tysięcy zł. Największą pozycję w wydatkach Kancelarii Senatu stanowią wydatki bieżące jednostek budżetowych, wśród których 70% stanowią wydatki na wynagrodzenia pracowników, uposażenia senatorskie, dodatki do uposażeń oraz składki i wpłaty od nich naliczone. Wydatki na wynagrodzenia zostały zaplanowane na poziomie roku 2020 i, tak jak wspominałem, w tym są również zawarte wydatki na pracownicze plany kapitałowe. Łączna kwota wydatków zaplanowanych na wynagrodzenia to jest przeszło 65 milionów zł.

Drugą dużą kategorią wydatków są wydatki na zakupy towarów i usług. To jest 20% wydatków, czyli kwota 18 milionów zł. Środki te są przeznaczone na zakup usług dotyczących: wysyłki przez senatorów, wynajmu przez senatorów mieszkań w Warszawie, korzystania przez biura z dostępu do sieci internetowej, obsługi wizyt i delegacji zagranicznych, zakupów sprzętu biurowego i materiałów eksploatacyjnych.

Kolejna grupa wydatków, zaplanowana na poziomie 5,3% planowanych wydatków budżetowych, dotyczy przelotów senatorów w krajowym przewozie lotniczym, przejazdów na terenie kraju środkami publicznego transportu zbiorowego oraz krajowych i zagranicznych podróży. Na ten cel zaplanowano prawie 5 milionów zł.

Co jeszcze do tego? A, wydatki majątkowe. Na rok 2021 zaplanowaliśmy wydatki majątkowe w wysokości przeszło 2,5 miliona zł. Są one wyższe o 468 tysięcy zł w stosunku do roku 2020. Zakupy inwestycyjne obejmują w szczególności zakup praw autorskich i licencji do oprogramowania antywirusowego, oprogramowania systemowego i sieciowego, zakup urządzeń poligraficznych i sprzętu informatycznego. Na rok 2020 przewidziano również zakup 2 samochodów osobowych. Ponadto planowane są zadania związane z budownictwem inwestycyjnym. Obejmują one m.in. remont w budynku przy ul. Frascati, który jest użytkowany wspólnie z Kancelarią Prezydenta oraz Kancelarią Sejmu. Należy tam przebudować system przeciwpożarowy oraz zaplanować prace związane z unieruchomionymi dźwigami osobowymi. Kolejnymi wydatkami inwestycyjnymi są wydatki zaplanowane na rozbudowę instalacji, klimatyzacji i wentylacji w budynkach użytkowanych przez kancelarię. W roku przyszłym zaplanowano na ten cel 250 tysięcy zł.

I jeszcze wydatki w rozdziale 75195, dotyczącym opieki nad Polonią i Polakami. Tak jak wspominałem, obowiązek zaplanowania tych wydatków nakłada na nas ustawa o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. I w związku z tym zaplanowano: na dotacje celowe z budżetu na finansowanie lub dofinansowanie zadań zleconych do realizacji przez fundacje 5 milionów 600 tysięcy zł, na dofinansowanie zadań do realizacji przez stowarzyszenia 4 miliony zł, na dotacje na finasowanie i dofinansowanie zadań zleconych do realizacji pozostałym jednostkom niezaliczanym do sektora finansów publicznych 400 tysięcy zł.

I to, myślę, byłoby ogólne przedstawienie budżetu. Jeśli będą pytania, to oczywiście na nie odpowiemy.

Przewodniczący Sławomir Rybicki:

Dziękuję, Panie Ministrze.

Witam na posiedzeniu panią dyrektor Agnieszkę Szlązak, dyrektor Biura Finansowego.

Otwieram dyskusję.

Pani senator Borys-Damięcka zgłosiła się do dyskusji. Proszę bardzo.

Senator Barbara Borys-Damięcka:

Ja mam kilka pytań. I bardzo cieszę się, że jest pani dyrektor, która, myślę, pewne kwestie mi wyjaśni. Bo ja czegoś nie rozumiem, ale może niesłusznie.

Otóż na samym początku, czyli na stronie 5 tego budżetu, jest oczywiście podana suma, o którą zmniejszono kancelarii budżet na 2021 r., a w motywacji tego zmniejszenia podano m.in. to, że jest to związane z zakończeniem kadencji i zwrotem niewykorzystanych przez senatorów środków na prowadzenie biur. Ja rozumiem, że w dalszym ciągu obowiązują przepisy – albo jestem w błędzie – że jeżeli w ustalonym regulaminowo terminie biuro senatorskie nie rozliczy się z kancelarią po upływie roku czy po upływie kadencji i miną bodajże 3 miesiące, to pieniądze, które ewentualnie podlegałyby zwrotowi do kancelarii, przechodzą na własność Skarbu Państwa. Chyba że się coś w tych przepisach zmieniło. Tak więc nawet jeżeli są biura senatorskie, które nie dokonały w odpowiednim terminie rozliczenia środków na prowadzenie biur, zwłaszcza gdy miały obowiązek zwrócić nadwyżki, to nie może to powodować, że Kancelaria Senatu jest podwójnie za to karana, ponieważ te pieniądze wracają do Skarbu Państwa. A wiadomo, gdzie jest konstruowany budżet m.in. Senatu. Tak więc dla mnie to jest argument w pewnym sensie nie do przyjęcia, że to może stanowić podstawę do obniżenia wysokości budżetu. A ponieważ nie jest zacytowany żaden przepis ani nie powołują się państwo na żaden numer uchwały, która, że tak powiem, czyni praworządnym takie ukaranie Senatu, to prosiłabym o wyjaśnienie, jak to właściwie funkcjonuje. To jest moje pierwsze pytanie.

Teraz będzie drugie pytanie. Pod koniec strony 10 jest pkt 6, który mówi o odpisie na fundusz świadczeń socjalnych. Ja rozumiem, co to jest fundusz świadczeń socjalnych, i rozumiem, że on w pierwszej kolejności dotyczy wszystkich pracowników etatowych Kancelarii Senatu, bo tak wynika z kodeksu pracy i wszystkich przepisów. Ale tutaj podano również, że paragraf ten obejmuje odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla pracowników Kancelarii Senatu oraz dla senatorów. Prosiłabym o wyjaśnienie, w jakim stopniu i w jakim charakterze ja partycypuję w funduszu socjalnym jako senator. Bo przyznam, że osobiście nie odczułam tego nigdy, w żaden sposób. A więc chciałabym wiedzieć, czy ja mam do tego jakiekolwiek prawo jako senator.

I moje trzecie pytanie… A właściwie nie pytanie, tylko informacja, którą pozwalam sobie podać. Na samym końcu strony 11 mówi się o tym, że w projekcie zaplanowanym na 2021 r. jest rozbudowa instalacji klimatyzacji i wentylacji w budynkach użytkowanych przez Kancelarię Senatu. To jest bardzo ogólnie. W wyniku naszych utyskiwań i narzekań przez kilkanaście lat… Ja co najmniej przez 14 lat jestem świadkiem narzekania na klimatyzację na tej sali. Wszyscy twierdzimy, że albo instalacja była niefachowa i nikt nie potrafi tego zreperować… Tutaj obowiązują dziwne prawa, bo jest lodowaty nawiew, a powietrze powinno być ochładzane tak, żeby latem nie trzeba było zakładać marynarek, żakietów, płaszczy itd., siedząc na tej sali. Bo wychodzimy z niej skostniali. A osoby, które obsługują tę klimatyzację, nie są w stanie w ogóle znaleźć żadnego półśrodka, bo mogą albo wyłączyć klimatyzację, albo zostawić tak, jak jest. Zwłaszcza że panowie twierdzą, że mają przykazane, że to ma być standard i że nie wolno tego ruszać. A mówię o tym dlatego, że kolejne 250 tysięcy ma być wydane na klimatyzację w pomieszczeniach biurowych Senatu. Jeżeli klimatyzacja w tych pomieszczeniach będzie tak działać, jak działa w tej sali, to pieniądze będą wyrzucone w błoto. I moje pytanie brzmi: czy kiedykolwiek Kancelaria Senatu zainteresowała się tym, żeby naprawdę zrobić solidne, fachowe badania, na czym polega wada tej klimatyzowanej sali i czy jest szansa jakiejkolwiek naprawy? Bo 2 lata temu była robiona renowacja tej klimatyzacji, co kosztowało bardzo duże pieniądze, ale kompletnie nic się nie zmieniło.

Dziękuję. To wszystkie moje pytania.

Przewodniczący Sławomir Rybicki:

Dziękuję, Pani Senator.

Czy pan minister będzie odpowiadać, czy pani dyrektor?

(Głos z sali: Może pani dyrektor.)

Proszę bardzo.

Dyrektor Biura Finansowego w Kancelarii Senatu Agnieszka Szlązak:

Panie Przewodniczący! Pani Senator! Panie Ministrze!

Odpowiadam na pytanie pierwsze, w zakresie dochodów. W uzasadnieniu zmniejszenia dochodów wskazano, że dochody planowane przez Kancelarię Senatu – bo to Kancelaria Senatu ustala plan dochodów – na rok 2021 zostały zmniejszone w stosunku do roku 2020 o 290 tysięcy. Zapis uzasadniający to zmniejszenie mówi o tym, że w roku 2021 kancelaria nie będzie miała jednego z tytułów wpływów, dotyczącego zwrotu środków na prowadzenie biur senatorskich. Kancelaria nie ma stałych tytułów wpływów. Dochody kancelarii są bardzo niskie. W latach zmiany kadencji te dochody nam się zwiększają w związku z tym, że senatorowie mają obowiązek zwrotu niewykorzystanych środków. I w 2020 r. takie wpływy były. W 2021 r. kancelaria takich wpływów nie będzie miała, bo senatorowie rozliczają się w okresie kadencji i środki niewykorzystane w danym roku mogą być wykorzystane przez senatorów w następnych latach w ramach kadencji. W związku z tym kancelaria nie będzie miała wpływów z tytułu rozliczeń. I to jest podstawowe uzasadnienie nieplanowania przez Kancelarię Senatu dochodów w wysokości, w jakiej są zapisane w ustawie budżetowej na rok 2020.

(Senator Barbara Borys-Damięcka: A mogę ad vocem?)

Tak.

(Senator Barbara Borys-Damięcka: Czy nie bardzo?)

Przewodniczący Sławomir Rybicki:

Proszę, Pani Senator. Jeżeli to jest kwestia dopytania, to oczywiście.

Senator Barbara Borys-Damięcka:

Ale w tej sytuacji, Pani Dyrektor, wydaje mi się, że pomniejszenie budżetu z tego tytułu, o którym mówimy, czyli z tytułu tych zwrotów, powinno się odbyć dopiero w roku, który kończy kadencję, a nie w poszczególnych latach…

(Dyrektor Biura Finansowego w Kancelarii Senatu Agnieszka Szlązak: Pani…)

Rok do roku nie powinno się pomniejszać tych pieniędzy, jeżeli nie wiemy, czy nie będzie już corocznego obowiązku zwrotu nadwyżek z biur senatorskich.

Dyrektor Biura Finansowego w Kancelarii Senatu Agnieszka Szlązak:

Pani Senator, jeżeli mogę odpowiedzieć… Pani Senator, w roku 2019 nastąpiła zmiana kadencji Senatu. 7 listopada pan marszałek wydał nowe zarządzenie w sprawie rozliczeń biur senatorskich i w tym zarządzeniu został przesunięty termin rozliczenia się senatorów ze środków na prowadzenie biur, które funkcjonowały w IX kadencji. Termin ten został przesunięty o kolejne 30 dni. I tak naprawdę dopiero w roku 2020 upływał termin rozliczenia się senatorów z pobranych środków w ramach IX kadencji. W 2020 r. ci senatorowie, którzy nie wykorzystali środków przekazanych przez Kancelarię Senatu na pokrycie kosztów funkcjonowania biur, mieli obowiązek zwrotu tych środków. I te środki zostały zwrócone.

To pomniejszenie nie dotyczy wydatków, Pani Senator, tylko dotyczy dochodów, które planuje sama Kancelaria Senatu. Kancelaria Senatu nie może utrzymać planu dochodów w roku 2021 na poziomie roku 2020, bo po prostu nie jest w stanie tego planu zrealizować, a mamy obowiązek rzetelnego planowania dochodów i wykazywania tylko tych dochodów, o których wiemy, że je uzyskamy. I tego tytułu nie ma w roku 2021, bo senatorowie tego nie zwrócą, bo nie ma w zarządzeniu marszałka Senatu zapisu zobowiązującego senatorów do zwrotu niewykorzystanych środków w trakcie kadencji po zakończeniu okresu rozliczeniowego, jakim w tym przypadku jest rok kalendarzowy. W związku z tym nie możemy planować tych dochodów.

Przewodniczący Sławomir Rybicki:

Czy to jest jasne?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Panie Ministrze, proszę jeszcze…

Szef Kancelarii Senatu Adam Niemczewski:

Takie dochody prawdopodobnie pojawią się po zakończeniu tej kadencji.

(Dyrektor Biura Finansowego w Kancelarii Senatu Agnieszka Szlązak: Tak.)

(Przewodniczący Sławomir Rybicki: Tak jest.)

Po prostu. I też znowu będzie wyższy…

Przewodniczący Sławomir Rybicki:

Przez kolejne 3 lata…

(Dyrektor Biura Finansowego w Kancelarii Senatu Agnieszka Szlązak: Tak.)

(Szef Kancelarii Senatu Adam Niemczewski: Tak.)

…po prostu rozliczenie będzie przechodzić z roku na rok i dopiero na końcu kadencji okaże się, czy są zwroty środków niewykorzystanych do budżetu, czy też nie.

I poproszę o pozostałe odpowiedzi.

Dyrektor Biura Finansowego w Kancelarii Senatu Agnieszka Szlązak:

I plany na rok 2023 – bo planowanie dla Ministerstwa Finansów jest 3-letnie i w tym roku jest również obowiązek planowania dochodów na rok 2023… W materiałach planistycznych zostały wykazane zwiększone dochody Kancelarii Senatu na rok 2023 w związku z tym, że zapewne część senatorów już będzie zwracała niewykorzystane środki. Ale…

(Senator Barbara Borys-Damięcka: Fundusz socjalny.)

Fundusz socjalny.

Pani Senator, oczywiście ma pani prawo korzystać z funduszu świadczeń socjalnych. Według uchwały Prezydium Senatu, Kancelaria Senatu ma obowiązek utworzenia odpisu na fundusz socjalny na zasadach takich, jak dla pracowników, zgodnie z ustawą o funduszu świadczeń socjalnych. I taki odpis mamy obowiązek utworzyć i tworzymy co roku. A państwo macie prawo do korzystania ze świadczeń z funduszu. Są to zapomogi, pożyczki na remonty tzw. budowlane, czy dopłaty do wypoczynku, do różnych form rekreacji. Tak że obowiązek tworzenia funduszu świadczeń socjalnych został nałożony na Kancelarię Senatu i kancelaria taki fundusz tworzy…

(Senator Barbara Borys-Damięcka: To są pożyczki zwrotne czy bezzwrotne?)

Pożyczka jest zwrotna, a zapomogi są bezzwrotne. I jest zespół, który decyduje o podziale środków i o przyznaniu senatorom zarówno pożyczek, jak i zapomóg. A ten zespół tworzą senatorowie.

Pytanie o klimatyzację. Pani Senator, ja wiem, że pani pytała o klimatyzację przy omawianiu budżetu na rok 2020. Wtedy pan minister Kowalski dosyć szczegółowo to wyjaśnił. Są trudności z prawidłowym… tzn. ona funkcjonuje prawidłowo, tylko z uwagi na małą powierzchnię, jaką ma sala, oraz to, że były trudności w zaprojektowaniu tej klimatyzacji wynikające z kanałów wentylacyjnych, z konstrukcji tego budynku… Wiem, że 2-krotnie była robiona ekspertyza dotycząca poprawy funkcjonowania klimatyzacji. Niestety w opiniach tych otrzymaliśmy taką informację, że nie jest to możliwe, właśnie z uwagi na małą powierzchnię sali i na brak możliwości umieszczenia w kanałach tych urządzeń, które doprowadzają powietrze. Tak że my o tym wiemy, analizujemy to, ale niestety jest ten problem. Wiem, że zwłaszcza z tyłu sali, gdzie jest bezpośredni nawiew powietrza… Staramy się, żeby dużo wcześniej przed posiedzeniem sala była chłodzona. Jest włączana klimatyzacja na noc, żeby schłodzić salę i żeby później był mniejszy strumień tego zimnego powietrza. A wynika to właśnie z tego, że sala tak naprawdę nie jest przystosowana do tego, żeby pracowało w niej tyle osób.

Przewodniczący Sławomir Rybicki:

Dziękuję.

(Głos z sali: Dziękuję.)

Pani senator Małecka-Libera.

Proszę bardzo.

Senator Beata Małecka-Libera:

Dziękuję bardzo.

Ja nie tyle może bezpośrednio do samego projektu budżetu… Korzystając z obecności pana ministra, chciałabym tylko przekazać taką informację, która być może przy konstruowaniu przyszłorocznego budżetu i różnych umów będzie dosyć ważna.

Otóż zwróciliśmy uwagę – to nie jest tylko moja obserwacja, ale też kilku innych osób – że sprzątanie pomieszczeń poszczególnych komisji jest chyba niewystarczające. Z tego względu, że czasami obradujemy do późnych godzin wieczornych, mamy okazję zobaczyć, jak to tak naprawdę wygląda. I, oprócz wyrzucenia śmieci, nic więcej się tam nie dzieje. Szczególnie w sytuacji dodatkowego wzmożonego rygoru myślę, że czystość w tych pomieszczeniach powinna być zachowana. To po prostu tytułem zwrócenia uwagi na ten fakt. Dziękuję.

Przewodniczący Sławomir Rybicki:

Dziękuję.

Ja mam pytanie do państwa o zatrudnienie w Kancelarii Senatu rok do roku. Jaki jest stan w tej chwili i jak to się ma do poprzedniego roku budżetowego?

Szef Kancelarii Senatu Adam Niemczewski:

Zatrudnienie, wg stanu na 1 sierpnia 2020 r., – łącznie z osobami na urlopach bezpłatnych i wychowawczych oraz z marszałkami Senatu – wynosi 348,73 osoby. Bez marszałków Senatu są to 343 osoby, a bez osób na urlopach bezpłatnych i wychowawczych mamy zatrudnionych 335 osób. Tak było 1 sierpnia 2020 r.

W stosunku do 1 stycznia to zatrudnienie się zmniejszyło. 1 stycznia było 349 osób. Czyli mamy zmniejszenie zatrudnienia o 14 osób.

Przewodniczący Sławomir Rybicki:

Dziękuję.

Czy są jeszcze pytania?

Pan marszałek senator Marek Borowski. Proszę bardzo.

Senator Marek Borowski:

Dziękuję.

Nie wiem, czy to już jest ujęte i czy jak nie jest ujęte, to może być ujęte w budżecie. Mianowicie epidemia, jak wiadomo, spowodowała rozkwit różnego rodzaju pracy zdalnej i kontaktów zdalnych. Jeśli chodzi o Senat, to wiemy, jak to wygląda. Spotkałem się z takimi sugestiami, że dobrze byłoby – zwłaszcza że nie wiadomo, jak się sytuacja rozwinie i jak długo będziemy jeszcze poruszać się w tym reżimie, a on może się także zaostrzyć – nas wyposażyć, tak jak się wyposaża biura senatorskie w sprzęt informatyczny, przede wszystkim w komputery, na koszt Senatu w sprzęt umożlwiający pracę zdalną w biurze senatorskim. Chodzi generalnie o kamery i mikrofony po prostu. Po pierwsze, to umożliwi kontakty z wyborcami, którzy nie zawsze mogą dojechać. Mówię tutaj zwłaszcza o tych senatorach nie z Warszawy, z której akurat ja jestem, tych z innych miejscowości. Po drugie, być może w dalszym ciągu będą utrudnione spotkania z większą liczbą osób, które jednakowoż mogą się odbywać zdalnie. A więc moja sugestia jest taka, żeby rozważyć możliwość, po pierwsze, przyjęcia tego postulatu, po drugie, ujęcia tego w budżecie. Nie sądzę, żeby to były jakieś duże pieniądze. 100 biur senatorskich z takim sprzętem… No, nie chcę w tej chwili obliczać, bo ceny są różne, ale nie są to duże pieniądze. A wydaje mi się, że warto to zrobić. Dziękuję.

Przewodniczący Sławomir Rybicki:

Dziękuję bardzo.

Panie Ministrze?

Szef Kancelarii Senatu Adam Niemczewski:

Jak panie mnie poinformowały, dostarczane nowe komputery są wyposażone zarówno w kamery, jak i w mikrofony. Oczywiście będziemy je wymieniać sukcesywnie, tak żeby wszyscy senatorowie mieli w biurach takie komputery…

(Głos z sali: Mają.)

Już nawet mają, jak pani…

(Senator Marek Borowski: Tylko w jakim? Bo to sukcesywne wymienianie… Tu nie ma terminów. To znaczy, kiedy przewidujecie, że…)

W tym roku, wydaje mi się, wszyscy dostali. Tak?

(Głos z sali: Tak.)

Mam taką informację, że wszyscy senatorowie dostali takie komputery, które są wyposażone w…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Nowy zestaw umożliwia coś takiego w biurach.

(Brak nagrania)

(Głos z sali: …Kamerki…)

Dyrektor Biura Finansowego w Kancelarii Senatu Agnieszka Szlązak:

W zarządzeniu marszałka Senatu jest zapisane, jakie środki trwałe, jakie wyposażenie kancelaria jest zobowiązana przekazać do biur senatorskich. I w takie nowe komputery biura senatorskie zostały wyposażone w tym roku. Te komputery mają już wbudowany i mikrofon, i kamerę. Tak że powinny spełniać oczekiwania i umożliwiać prowadzenie telekonferencji.

Przewodniczący Sławomir Rybicki:

Dziękuję.

Czy są jeszcze pytania w sprawie projektu budżetu Kancelarii Senatu na 2021 r.? Nie ma.

Czy senatorowie obradujący zdalnie zgłaszają taką chęć? Nie.

Dziękuję bardzo.

Wobec tego proponuję przyjąć do wiadomości przedstawiony projekt budżetu Kancelarii Senatu na rok 2021 i zaopiniować go pozytywnie, rekomendując projekt do dalszych prac legislacyjnych.

Kto z państwa senatorów jest za pozytywnym zaopiniowaniem budżetu kancelarii?

(Starszy Sekretarz Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich Piotr Białek: 4.)

Kto jest przeciw?

(Starszy Sekretarz Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich Piotr Białek: Nikt.)

Kto się wstrzymał?

(Starszy Sekretarz Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich Piotr Białek: Nikt.)

Proszę o informację o wynikach głosowania zdalnego.

(Starszy Sekretarz Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich Piotr Białek: 8 za, 1 senator się wstrzymał.)

Dziękuję bardzo.

Stwierdzam, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt Kancelarii Senatu na rok 2021.

Dziękuję państwu senatorom.

Zamykam posiedzenie Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich.

Dziękuję panu ministrowi i pani dyrektor. Dziękuję.

(Koniec posiedzenia o godzinie 8 minut 51)