Narzędzia:
Posiedzenie Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich (nr 19) w dniu 12-08-2020
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– posiedzenie Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich (19.)

w dniu 12 sierpnia 2020 r.

Porządek obrad:

1. Przygotowanie projektu uchwały w sprawie zmian w składzie komisji senackiej.

2. Rozpatrzenie sprawozdania z wydatków budżetowych biur senatorskich IX kadencji Senatu RP za okres od 1 stycznia do 11 listopada 2019 r.

3. Wyrażenie opinii w sprawie odwołania Szefa Kancelarii Senatu w związku z jego rezygnacją.

4. Wyrażenie opinii w sprawie powołania Szefa Kancelarii Senatu.

(Początek posiedzenia o godzinie 8 minut 02)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Sławomir Rybicki)

Przewodniczący Sławomir Rybicki:

Dzień dobry państwu. Otwieram dziewiętnaste posiedzenie Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich.

Szanowni Państwo, informuję, że posiedzenie komisji jest transmitowane w internecie. Państwa senatorów, którzy są obecni na sali, proszę o nieuruchamianie aplikacji do połączenia zdalnego, gdyż doprowadzi to do sprzężeń akustycznych.

Szanowni Państwo, chciałbym sprawdzić, czy wszyscy senatorowie, którzy chcieli wziąć udział w posiedzeniu komisji, zostali włączeni do posiedzenia…

(Rozmowy na sali)

3 senatorów obraduje zdalnie. Mamy w związku z tym, bez wątpienia, kworum.

Czy możemy stwierdzić, że wszyscy senatorowie, którzy zgłosili chęć uczestnictwa w posiedzeniu, są podłączeni? Dziękuję bardzo.

Wszystkich państwa senatorów obradujących zdalnie proszę o upewnienie się, czy państwa iPady są podłączone do zasilania, a kamery w nich włączone. Proszę także o zapewnienie takiego położenia iPada i obiektywu kamery, aby byli państwo widoczni podczas połączenia.

Zapisywanie się do głosu przez senatora obradującego zdalnie może nastąpić przez czat w aplikacji lub werbalnie. Sposób zgłaszania się opisany jest w instrukcji, którą otrzymaliście państwo mailowo. Jedno z poprzednich posiedzeń komisji już odbywało się w trybie zdalnym, tak że wiemy, jak to czynić.

Zabranie głosu będzie możliwe dopiero po jego udzieleniu przez przewodniczącego komisji. Przed zabraniem głosu proszę państwa o samodzielne włączanie mikrofonów. Po zakończeniu wypowiedzi proszę o wyłączenie mikrofonu.

Poprawki możecie państwo przesyłać na adres mailowy podany w przekazanej państwu informacji o zdalnym posiedzeniu komisji z potwierdzonego konta mailowego. Złożenie poprawek należy zaanonsować na czacie lub werbalnie. W temacie maila proszę wpisać skrót nazwy komisji, na posiedzenie której kierują państwo poprawkę, oraz tytuł ustawy.

Przypominam ponadto, że do dyspozycji senatorów obradujących zdalnie jest specjalny numer telefonu, pod który możecie państwo dokonywać zgłoszeń problemów technicznych.

Szanowni Państwo, chcę raz jeszcze, dla zasady, sprawdzić, czy mamy kworum. Czy wszyscy senatorowie biorący udział w posiedzeniu komisji w sposób zdalny są połączeni?

Dziękuję bardzo. Stwierdzam, że obradujemy w składzie, który zapewnia kworum komisji.

Proszę państwa, przechodzimy do realizacji porządku posiedzenia, który pierwotnie przewidywał 2 punkty: po pierwsze, przygotowanie projektu uchwały w sprawie zmian w składzie komisji senackiej, po drugie, rozpatrzenie sprawozdania z wydatków budżetowych biur senatorskich IX kadencji Senatu Rzeczypospolitej za okres od 1 stycznia do 11 listopada 2019 r. Do komisji wpłynęło pismo marszałka Senatu, który zwrócił się do komisji – zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 10, w związku z art. 8 Regulaminu Senatu – o zaopiniowanie przez Komisję Regulaminową, Etyki i Spraw Senatorskich odwołania pana Piotra Świąteckiego ze stanowiska szefa Kancelarii Senatu oraz powołania na to stanowisko pana Adama Niemczewskiego, wicedyrektora Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

W związku z tym wnoszę o uzupełnienie porządku obrad o punkt dotyczący zaopiniowania odwołania pana Piotra Świąteckiego oraz o punkt dotyczący zaopiniowania powołania na stanowisko szefa kancelarii pana Adama Niemczewskiego. Byłyby to punkty trzeci i czwarty.

Kto z państwa senatorów jest za uzupełnieniem porządku posiedzenia o punkty, o których wspomniałem? (6)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (3)

Dziękuję bardzo.

Poproszę o wyniki głosowania zdalnego…

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Dziękuję. Stwierdzam, że komisja przyjęła propozycję poszerzenia porządku obrad o zaopiniowanie odwołania i powołania szefa Kancelarii Senatu. Dziękuję bardzo.

Punkt 1. porządku obrad: przygotowanie projektu uchwały w sprawie zmian w składzie komisji senackiej

Przechodzimy do realizacji punktu pierwszego: przygotowanie projektu uchwały w sprawie zmian w składzie komisji senackiej.

Proszę państwa, projekt stosownej uchwały macie państwo w materiałach. Ja ten projekt odczytam.

„Uchwała Senatu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia… w sprawie zmian w składzie komisji senackiej.

§1. Senat Rzeczypospolitej Polskiej, na podstawie art. 13 ust. 2 Regulaminu Senatu, odwołuje:

1) senatora Jana Marię Jackowskiego z Komisji Nadzwyczajnej do spraw Klimatu,

2) senatora Kazimierza Michała Ujazdowskiego z Komisji Nadzwyczajnej do spraw Klimatu.

§2. Senat Rzeczypospolitej Polskiej, na podstawie art. 13 ust. 2 Regulaminu Senatu, wybiera:

1) senatora Pawła Arndta do Komisji Nadzwyczajnej do spraw Klimatu,

2) senator Beatę Małecką-Liberę do Komisji Nadzwyczajnej do spraw Klimatu”.

Otwieram dyskusję.

Czy są do tego projektu uwagi? Nie widzę zgłoszeń.

Skoro nie ma, to poddaję pod głosowanie projekt uchwały Senatu.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem projektu uchwały w zaproponowanym brzmieniu? (8)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (1)

Dziękuję bardzo. Stwierdzam, że komisja…

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Dziękuję. Stwierdzam, że komisja przyjęła projekt uchwały dotyczący zmian w składzie komisji senackiej.

Punkt 2. porządku obrad: rozpatrzenie sprawozdania z wydatków budżetowych biur senatorskich IX kadencji Senatu RP za okres od 1 stycznia do 11 listopada 2019 r.

Przechodzimy do realizacji punktu drugiego porządku posiedzenia: rozpatrzenie sprawozdania z wydatków budżetowych biur senatorskich IX kadencji Senatu RP za okres od 1 stycznia do 11 listopada 2019 r.

Witam na posiedzeniu komisji panią Agnieszkę Szlązak, dyrektor Biura Finansowego, która będzie odpowiadać na ewentualne pytania. Witam również pana Adama Niemczewskiego, zastępcę dyrektora Biura Legislacyjnego. Witam wszystkich państwa obecnych na posiedzeniu komisji.

Proszę państwa, otwieram dyskusję.

Mamy możliwość zapytać przy okazji tej corocznej analizy wydatków budżetowych o sprawy związane z działalnością biur senatorskich, z rozliczeniami naszych rachunków – o wszystkie sprawy dotyczące funkcjonowania biur senatorskich, w zakresie wydatków budżetowych oczywiście.

Na początek chciałbym zapytać panią dyrektor o zmianę sposobu rozliczania biur senatorskich, jaka nastąpiła wraz z nową kadencją. Nie powiem, że budzi on jakieś kontrowersje, ale na pewno jest dla wielu senatorów pewną nowością, do której się muszą przystosować.

Chciałbym panią poprosić o kilka słów charakterystyki tego nowego systemu rozliczenia.

Dyrektor Biura Finansowego w Kancelarii Senatu Agnieszka Szlązak:

Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!

Tak jak pan przewodniczący powiedział, od X kadencji Senatu zmieniły się zasady rozliczania, nie wydatkowania przez państwa środków. Zasady wydatkowania pozostały te same. Kancelaria Senatu w celu ułatwienia rozliczeń biur senatorskich i w celu ujednolicenia zasad rozliczania środków na prowadzenie biur senatorskich – ujednolicenia ich z tymi zasadami, jakie obowiązują w Kancelarii Sejmu – wprowadziła nowe reguły w tym zakresie. Senatorowie nie przedstawiają już Kancelarii Senatu oryginalnych dokumentów dotyczących funkcjonowania biur i wydatkowanych środków z ryczałtu przeznaczonego na bieżące funkcjonowanie biura, ze środków przeznaczonych na opinie i ekspertyzy. Utrzymana została zasada przedstawiania oryginałów dokumentów dotyczących rozliczenia środków na remont i wyposażenie biur senatorskich. Z oczywistych względów państwo przedstawiacie Kancelarii Senatu także dokumenty dotyczące tych wydatków, które są państwu refundowane. To jest rzecz oczywista.

Sprawozdanie, które jest dzisiaj przedmiotem prac komisji, po raz ostatni sporządzone zostało przez kancelarię. Od tej kadencji to państwo sporządzacie takie sprawozdania. Takie sprawozdania już były do kancelarii złożone – za okres od 12 listopada do 31 grudnia 2019 r. Do końca maja rozliczenia biur senatorskich były w zakresie działania Biura Finansowego. 1 czerwca, jak państwo doskonale wiecie, rozliczenia biur senatorskich zostały przekazane… Biurem właściwym do analizy tych dokumentów i ich kontroli jest Biuro Spraw Senatorskich.

Z danych, które do mnie docierały, dotyczących rozliczenia biur za tę końcówkę roku 2019, za listopad i za grudzień… Wiem, że państwo mieliście problem z dokonaniem kwalifikacji wydatków, przyporządkowania ich do poszczególnych kategorii, które są wykazane w sprawozdaniu i w ogóle z wypełnieniem samego sprawozdania. Wydaje mi się jednak, że problemy zostały wyjaśnione, omówione. Myślę więc, że sprawozdanie za pełny rok kalendarzowy 2020 zostanie sporządzone w sposób prawidłowy. Na pewno bardzo istotne jest, z punktu widzenia możliwości sporządzenia tego sprawozdania, systematyczne przygotowywanie dokumentów przez pracowników biur. Nie wyobrażam sobie… Na pewno bardzo trudne będzie sporządzenie tego sprawozdania, jeżeli pracownicy biur zaczną przygotowywać je tuż przed terminem przekazania do Kancelarii Senatu. To na pewno będzie trudne. Do tej pory państwo przekazywaliście dokumenty do Kancelarii Senatu i to Kancelaria Senatu grupowała wydatki, sporządzała sprawozdanie. W przypadku tych senatorów, którzy na bieżąco przedkładali dokumenty, uwagi dotyczące rozliczeń również były przekazywane na bieżąco i zapewne łatwiej było wtedy skorygować dokumenty. Teraz… To na pewno musi być bieżąca praca z tymi dokumentami w biurze senatorskim.

Przewodniczący Sławomir Rybicki:

Dziękuję, Pani Dyrektor.

Otwieram dyskusję.

Czy ktoś z państwa senatorów chciałby w tej sprawie zabrać głos, zadać pytanie?

A senatorowie zdalni? Dziękuję.

Komisja przyjęła do wiadomości sprawozdanie i nie zgłasza uwag. Nie będziemy nad tym głosować. Skoro nie ma uwag, sprawozdanie przyjmujemy do wiadomości. Dziękuję bardzo.

(Dyrektor Biura Finansowego w Kancelarii Senatu Agnieszka Szlązak: Dziękuję bardzo.)

Punkt 3. porządku obrad: wyrażenie opinii w sprawie odwołania Szefa Kancelarii Senatu w związku z jego rezygnacją

Przechodzimy do punktu trzeciego porządku obrad: zaopiniowanie wniosku marszałka dotyczącego odwołania pana Piotra Świąteckiego z funkcji szefa Kancelarii Senatu.

Jest to, proszę państwa, wymóg regulaminowy – komisja ma obowiązek zająć stanowisko w tej sprawie. Prerogatywą marszałka jest proponowanie odwołania i powołania szefa Kancelarii Senatu, a nam pozostaje obowiązek zaopiniowania tych propozycji.

Poddaję pod głosowanie wniosek pana marszałka Senatu w sprawie odwołania pana Piotra Świąteckiego z funkcji szefa Kancelarii Senatu Rzeczypospolitej.

Kto z państwa senatorów jest za wyrażeniem pozytywnej opinii w tej sprawie? (5)

Kto jest przeciw? (1)

Kto się wstrzymał? (4)

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Dziękuję bardzo. Stwierdzam, że komisja pozytywnie zaopiniowała wniosek marszałka Senatu o odwołanie pana Piotra Świąteckiego z funkcji szefa Kancelarii Senatu.

Punkt 4. porządku obrad: wyrażenie opinii w sprawie powołania Szefa Kancelarii Senatu

Przechodzimy do punktu czwartego porządku dziennego posiedzenia komisji: zaopiniowanie wniosku marszałka Senatu o powołanie pana Adama Niemczewskiego na stanowisko szefa Kancelarii Senatu.

Kto z państwa senatorów jest za pozytywną opinią w tej sprawie? (5)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (5)

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Dziękuję bardzo.

Stwierdzam, że komisja pozytywnie zaopiniowała wniosek marszałka Senatu o powołanie pana Adama Niemczewskiego na stanowisko szefa Kancelarii Senatu.

Gratuluję.

Dziękuję państwu bardzo. Zamykam posiedzenie Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich… Nie, jeszcze sprawozdawca w sprawie zmian w składzie komisji.

Czy pani senator Borys-Damięcka… Dziękuję bardzo.

Zamykam posiedzenie Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich.

(Koniec posiedzenia o godzinie 8 minut 18)