Narzędzia:
Posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych (nr 12) w dniu 20-02-2020
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych (12.)

w dniu 20 lutego 2020 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy budżetowej na rok 2020 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji: 07 – Najwyższa Izba Kontroli; 19 – Budżet, finanse publiczne i instytucje finansowe; 58 – Główny Urząd Statystyczny; 77 – Podatki i inne wpłaty na rzecz budżetu państwa; 79 – Obsługa długu Skarbu Państwa; 81 – Rezerwa ogólna; 83 – Rezerwy celowe; 85 – Budżety wojewodów ogółem, a także planów finansowych: Centrum Badań i Edukacji Statystycznej GUS; Funduszu Reprywatyzacji, Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego; Rzecznika Finansowego; Polskiej Agencji Nadzoru Audytowego (druk senacki nr 70, druki sejmowe nr 112, 112-A, 204 i 204-A).

(Początek posiedzenia o godzinie 17 minut 20)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Kazimierz Kleina)

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Proszę państwa, otwieram posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych.

Witam wszystkich państwa bardzo serdecznie. Przepraszamy… W pierwszej kolejności to ja przepraszam za to opóźnienie. Mieliśmy posiedzenie komisji budżetu poświęcone, w skrócie mówiąc, opłacie cukrowej i ono trochę się przeciągnęło. A nawet nie zakończyliśmy jeszcze do końca pracy nad tą ustawą, przenieśliśmy to na przyszły tydzień.

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie ustawy budżetowej na rok 2020 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji: 07 – Najwyższa Izba Kontroli; 19 – Budżet, finanse publiczne i instytucje finansowe; 58 – Główny Urząd Statystyczny; 77 – Podatki i inne wpłaty na rzecz budżetu państwa; 79 – Obsługa długu Skarbu Państwa; 81 – Rezerwa ogólna; 83 – Rezerwy celowe; 85 – Budżety wojewodów ogółem, a także planów finansowych: Centrum Badań i Edukacji Statystycznej GUS; Funduszu Reprywatyzacji, Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego; Rzecznika Finansowego; Polskiej Agencji Nadzoru Audytowego (druk senacki nr 70, druki sejmowe nr 112, 112-A, 204 i 204-A)

Ale teraz zaczynamy od sprawy, która dla nas, dla naszej komisji jest sprawą najważniejszą, czyli od budżetu na rok 2020.

Bardzo serdecznie wszystkich państwa witam. Witam pana ministra Skibę i innych ministrów oraz prezesów różnych instytucji finansowych, którzy dziś będą prezentowali te części budżetu, które są przedmiotem zainteresowania Komisji Budżetu i Finansów Publicznych.

Będziemy procedowali w sposób następujący: na początku poprosimy pana ministra finansów o krótką prezentację całego budżetu, a nie tylko tej części dotyczącej instytucji finansowej, a później będziemy prosili o informacje dotyczące budżetów poszczególnych części. Dzisiaj będzie to tylko informacja ze strony państwa. Oczywiście mogą być pytania ze strony senatorów, ale to w dniu jutrzejszym – to już mówię do członków komisji budżetu i finansów –spotykamy się rano, o godzinie 10.00 i wtedy wysłuchamy informacji poszczególnych komisji branżowych, które analizowały poszczególne budżety. Wtedy po 10.00, po tej prezentacji – ona nie powinna, jak myślę, trwać dłużej niż godzinę czy półtorej – będzie czas na to, żeby także senatorowie członkowie komisji składali propozycje swoich poprawek do ustawy budżetowej na rok bieżący. Planujemy wstępnie, że o 14.00 będzie już głosowanie nad poszczególnymi poprawkami do ustawy budżetowej. Jeżeli nie zdążymy do 14.00, to maksymalnym terminem będzie godzina 15.00. Ale to będzie zależało od państwa senatorów, od nas wszystkich, potoczy się to w zależności od tego, jaka będzie sytuacja.

Czy jest zgoda w tej sprawie ze strony senatorów? Jest zgoda.

Zadam jeszcze jedno standardowe pytanie, które zawsze zadajemy, robię to i ja, i inni prowadzący posiedzenie komisji. Czy w posiedzeniu komisji uczestniczą osoby prowadzące działalność lobbingową w rozumieniu prawa? Nie ma takich osób, a więc odnotowujemy to w protokole.

I proszę teraz pana ministra o informację…

Aha, zanim jeszcze pan minister zabierze głos, spytam, czy ze strony senatorów są jakieś uwagi do sposobu procedowania? Nie ma.

Panie Ministrze, bardzo proszę.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Leszek Skiba:

Dziękuję bardzo.

Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!

Mam przyjemność przedstawić najważniejsze, tak jak zrozumiałem z tej wstępnej części, informacje dotyczące projektu budżetu na rok 2020. Generalnie ten projekt bazuje na tym, co wynika ze spojrzenia na to, co się dzieje w polskiej gospodarce, i analizie tego.

Zacznę od podstawowych informacji dotyczących założeń ekonomicznych. Wierzymy, że mimo lekkiego spowolnienia dynamika PKB pozostaje w dalszym ciągu korzystna. Założony wzrost na rok 2020 to jest 3,7. W tym wymiarze mamy dobre… No, dane z polskiej gospodarki, które się pojawiają, potwierdzają, że to założenie jest słuszne. Trwa oczywiście dyskusja dotycząca inflacji. Wskaźnik założony w projekcie ustawy budżetowej to 2,5. Mieliśmy tutaj okazję, dzisiaj chociażby, dyskutować z panem przewodniczącym na posiedzeniu komisji senackiej nad zjawiskami związanymi z wyższą dynamiką inflacji. Powtórzę, o czym była mowa. Dla Ministerstwa Finansów prognozy inflacji służą przede wszystkim temu, aby dobrze zaprognozować wydatki… Przepraszam, wydatki częściowo, ale przede wszystkim dochody podatkowe. Czyli tak naprawdę to, że mylimy się czasami, jeśli chodzi o prognozy makroekonomiczne, szczególnie w okresie inflacji, nie oznacza, że jest to dla nas duży problem, o ile prognozy dotyczące dochodów podatkowych są słuszne. Ministerstwo Finansów nie występuje tutaj w konkursie na najlepszego prognostę makroekonomicznego, ale najlepszego prognostę dochodów podatkowych i wydatków podatkowych, bo podstawowym celem jest dobre zaprognozowanie wpływów podatkowych i trzymanie wydatków w ryzach, można powiedzieć. Z tej perspektywy prognozy inflacji służą tylko i wyłącznie temu, aby mieć świadomość wszystkich plusów i minusów związanych z koniunkturą gospodarczą. A więc pod tym względem rzeczywiście jest tak, że prognoza jest niższa niż to, co jest oczekiwane, ale mamy to już wkomponowane w prognozy wydatków.

Generalnie budżet na rok 2020 jest zgodny z regułą wydatkową. Co jest oczywiste, reguła wydatkowa pozwala na wzrost wydatków, a właściwie pozwala na zalimitowanie, ograniczanie wzrostu wydatków. Łącznie to, co od strony ogólnej… Dochody w projekcie budżetu wynoszą 435 miliardów 340 milionów zł. Są to łączne dochody, na które… Skąd te dochody, to już powiemy później, przedstawimy poszczególne informacje w części szczegółowej, ale tak jak jest standardowo, większość dochodów pochodzi z podatków, a wśród tych podatków większość, a właściwie lekko ponad połowa to są podatki pośrednie, to znaczy sam VAT plus do tego podatek akcyzowy i oczywiście podatki dochodowe. To jest strona dochodowa.

Jeśli chodzi o wydatki, to budżet ten cechuje to, że wydatki są na tym samym poziomie, na którym są dochody, czyli deficyt jest zerowy. Łączna suma tych wydatków, czyli limitów wydatkowych przewidzianych na 2020 r. to jest także 435 miliardów 340 milionów zł. I to jest ta podstawowa informacja, która, można powiedzieć, pozwala na przedstawienie w skrócie informacji o tym budżecie.

W skład tych wszystkich różnych wydatków, które składają się na wydatki budżetu państwa… Te wydatki jakby realizują priorytety rządu, w związku z tym jest tam finansowanie programu „500+”, finansowanie ze środków Funduszu Solidarnościowego świadczeń uzupełniających dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji, podwyższenie zasiłku uzupełniającego, wypłata uzupełniającego świadczenia rodzinnego, realizacja programu „Dobry start”, waloryzacja świadczeń emerytalnych i rentowych, gwarantowana minimalna podwyżka świadczeń w ramach realizacji programu „Senior+”, zwiększanie standardowo… No, wraz ze wzrostem PKB rosną wydatki na ochronę zdrowia. Jest też przedstawione finansowanie programu modernizacji Policji, Straży Granicznej i Państwowej Straży Pożarnej, Służby Ochrony Państwa w ramach programu na lata 2017–2020. Jest „Program modernizacji Służby Więziennej w latach 2017–2020”. Zaplanowano wzrost wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej na poziomie 6%, zwiększenie wydatków w obszarze szkolnictwa wyższego i nauki. Realizację dopłat do paliwa rolniczego na zwiększonym poziomie wprowadzono już w 2019 r. i to finansowanie zostało utrzymane. Poza tym mowa jest o finansowaniu zadań w zakresie mieszkalnictwa, zadań w zakresie transportu lądowego, infrastruktury kolejowej i drogowej oraz Funduszu Dróg Samorządowych. Chodzi o realizację zadań przeciwdziałąjących wykluczeniu transportowemu mieszkańców niewielkich miejscowości; to jest np. tzw. fundusz autobusowy. Jest też program „Mosty dla regionów” i budowa drogi wodnej, która łączy Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską.

W sensie budżetowym są też tzw. dochody ujemne, czyli pomniejszenie dochodów, które musiały być sfinansowane z innych źródeł. Są to kwestie związane z tym, że mamy do czynienia z programem małego ZUS i te wszystkie działania w zakresie podatków, które wiążą się z obniżeniem podatku PIT. W dalszym ciągu warto pamiętać, że są trwałe rozwiązania, co prawda wprowadzone w roku 2019, ale mające efekty dla roku 2020. To podniesienie kosztów uzyskania przychodów, obniżenie stawki pierwszej podatku PIT. I w tym zakresie mamy… Zostało to uwzględnione w prognozach dochodów. Należy podkreślić, że dokonano tych wszystkich działań przy zmniejszających się rok do roku kosztach obsługi długu. Oczywiście te koszty są realistycznie zaprognozowane, planowane są na kwotę 27,6 miliarda zł. W części dotyczącej długu będą przedstawiane dotychczasowe informacje.

Tak więc nie ma deficytu w zakresie budżetu państwa i jest to projekt… Jeśli chcemy popatrzeć sektorowo, to wynik sektora finansów publicznych jest taki, że planowany deficyt sektora finansów publicznych w 2020 r. wyniesie 32,2 miliarda zł, czyli to jest 1,4% w metodologii krajowej. Z kolei po wyeliminowaniu wyników budżetu środków europejskich ukształtuje się to na poziomie 15,3, czyli to jest 0,6. I to jest, można powiedzieć, ten wskaźnik, który jest sprawozdawany po wyeliminowaniu budżetu środków europejskich. Finalnie metodologia europejska zobowiązuje nas do pokazania tej liczby, która dotyczy całego sektora instytucji rządowych i samorządowych. W tym wymiarze deficyt szacowany jest na 1,2% PKB. To jest już wielkość po wszystkich korektach związanych z przejściem z kasy na memoriał i jeszcze z uwzględnieniem środków europejskich. W związku z tym jest oczywiście uwzględnione… To wszystko bazuje też na szacunkach związanych z tym, jakie są wydatki, deficyty i dochody w innych komponentach sektora finansów publicznych, czyli chodzi tutaj o samorządy i instytucje takie jak fundusze. To są takie podstawowe informacje.

Pan przewodniczący prosił tutaj o informacje dotyczące zmian podczas prac w parlamencie, w Sejmie. W Sejmie nie dokonano zmiany w zakresie poziomu dochodów i wydatków, dokonano przesunięć pomiędzy wydatkami. Szczegółowa informacja została przekazana do komisji. Pod tym względem te wszystkie… Tych poprawek, tych zmian było całkiem sporo. Ich lista jest długa, zajmuje, jak widziałem, 8 stron. Ta informacja została przekazana. Nie wiem, czy jest… Jeśli będzie potrzeba, to oczywiście możemy jakoś to omówić, ale większość to są informacje o niewielkich zmianach, takie szczegółowe. Tak naprawdę najlepiej zapoznać się z całością dokumentu, który został przekazany. I może na tym skończę tę część ogólną. Dziękuję.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Bardzo dziękuję panu ministrowi.

Czy są pytania do pana ministra dotyczące budżetu jako całości? Pan minister będzie do naszej dyspozycji także jutro, więc jutro też będzie można ewentualnie zadawać pytania o te sprawy, ale jeżeli dzisiaj nasunęły się panom senatorom jakieś pytania, to bardzo proszę. Nie ma pytań.

W takim razie przystępujemy do omawiania, rozpatrywania poszczególnych części budżetu, które są właściwe zakresowi przedmiotowemu naszej komisji.

Proponuję, abyśmy rozpatrzyli budżety instytucji znajdujących się, że tak powiem, poza sektorem samego Ministerstwa Finansów; wówczas te osoby będą mogły po prostu opuścić nasze posiedzenie. Może będzie to wygodniejsze. A później, już na końcu będziemy mówili o całym Ministerstwie Finansów, zajmując się jego poszczególnymi elementami.

W takim razie pierwszą instytucją jest Najwyższa Izba Kontroli.

Naszym gościem jest pan Andrzej Styczeń, dyrektor generalny Najwyższej Izby Kontroli. To pan będzie w imieniu NIK prezentował budżet na rok bieżący. Bardzo proszę.

Dyrektor Generalny Najwyższej Izby Kontroli Andrzej Styczeń:

Dziękuję.

Szanowny Panie Przewodniczący, Szanowni Państwo, doręczony państwu projekt budżetu Najwyższej Izby Kontroli na rok 2020…

(Głosy z sali: Mikrofon.)

Dobrze, przepraszam. Chyba teraz będzie lepiej. Tak? Dobrze.

Szanowny Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!

Doręczony państwu projekt budżetu Najwyższej Izby Kontroli na rok 2020 uchwalony został przez Kolegium Najwyższej Izby Kontroli w dniu 27 lutego 2019 r. Został opracowany zgodnie z rozporządzeniem ministra finansów z dnia 28 stycznia 2019 r. w sprawie szczegółowego sposobu, trybu i terminów opracowywania materiałów do projektu ustawy budżetowej, z uwzględnieniem wskaźników służących do opracowania prognoz wieloletniego planu finansów państwa z dnia 3 stycznia 2019 r.

Projekt budżetu NIK na rok 2020 został skonstruowany w oparciu o następujące założenia. Przyjęto średnioroczny wskaźnik wzrostu cen towaru i usług konsumpcyjnym na poziomie 2,5%. Stan zatrudnienia utrzymano na niezmienionym poziomie, to jest obejmujący liczbę 1 tysiąca 701 etatów. Wydatki na wynagrodzenia założone do budżetu, który był przyjęty przez kolegium, założono w kwotach nominalnych w wysokości wyższej o 7,3% w stosunku do kwot ujętych w ustawie budżetowej na 2019 r., ale wskutek wniesionych poprawek w tej pozycji wzrost wynagrodzeń ukształtował się na poziomie 6%, czyli na takim poziomie jak w całej administracji publicznej. Do wyliczenia wysokości składek z tytułu członkostwa w międzynarodowych organizacjach zrzeszających najwyższe organy kontroli przyjęto średnioroczny kurs walutowy w wysokości 4,30 gr za 1 euro, 4 zł 30 gr.

Przyjęte wskaźniki oraz założenia mają na celu przede wszystkim zapewnienie warunków do realizacji statutowych działań, w szczególności związanych z procesami kontrolnymi, oczywiście także z realizacją ważnych przedsięwzięć remontowo-inwestycyjnych, utrzymaniem w należytym stanie majątku Skarbu Państwa oraz umożliwieniem aktywnej działalności izby na forum międzynarodowym, tj. w ramach współpracy w zakresie INTOSAI i EUROSAI, czyli współpracy organów kontroli ogólnoświatowej i europejskiej.

Co do przedstawionego budżetu – zacznę może od dochodu, bo jest to zawsze mniejsza część budżetu izby. Projekt budżetu NIK na 2020 r. zakłada, że łączna kwota dochodów wyniesie 724 tysiące zł, co oznacza zmniejszenie o 15% w stosunku do kwoty określonej w ustawie budżetowej na 2019 r. Stałymi źródłami dochodów, podobnie jak w latach poprzednich, będą wpływy z czynszu za najem lokali, które są w stałym zarządzie Najwyższej Izby Kontroli, oraz ze sprzedaży dwumiesięcznika „Kontrola Państwowa”. Pozostałe pozycje mają charakter zmienny. Ich określanie na etapie konstruowania budżetu ma charakter szacunkowy, tworzone są w oparciu o uśrednione dane z lat poprzednich. Są to przede wszystkim przychody uzyskane od ubezpieczycieli z tytułu nieterminowych realizacji za kary umowne w przypadku postępowań przetargowych, szczególnie remontowych.

Co do wydatków – projekt budżetu NIK na 2020 r. zakłada już po zmianach, które były dokonane na posiedzeniu komisji sejmowej i przyjęte wstępnie przez parlament, wydatki w wysokości 303 milionów 949 tysięcy zł. Są wyższe od wydatków zaplanowanych w 2019 r. o 15 milionów 273 tysiące zł, to jest o 5,3% w wartościach nominalnych, a w kwotach realnych, po uwzględnieniu planowanego wskaźnika inflacji, są wyższe o 2,7%. Szczegółowe zestawienie planowanych wydatków w układzie paragrafów i ich procentowy wzrost lub spadek w porównaniu do roku 2019 zawiera załącznik nr 1, który został państwu dostarczony, przedłożony w ramach projektu.

Zwyczajowa analiza części wydatkowej budżetu w pierwszej kolejności dotyczy wynagrodzeń osobowych, w związku z tym, że w strukturze Najwyższej Izby Kontroli jest to największy wydatek, stanowiący zazwyczaj około 80–81%. Pozwolę sobie więc najpierw omówić pozostałe wydatki, aby na końcu dojść do części związanej z wydatkami w paragrafie dotyczącym wynagrodzeń.

Zacznę wiec od drugiej części, drugiej co do wartości grupy wydatków, tj. paragrafu 400, dotyczącego grupy wydatków bieżącej jednostki. Swoim zakresem obejmuje on 10 pozycji planowanych wydatków, w tym m.in. zakup materiałów, wyposażenia, zakup energii, zakup usług, pozostałe opłaty z tytułu zakupu usług telekomunikacyjnych. Łącznie wydatki w tej grupie mają wynieść 22 miliony 110 tysięcy zł, co stanowi 7,2% wszystkich planowanych wydatków. Zaplanowano je w kwocie niższej o 4 miliony 633 tysiące zł w stosunku do kwoty założonej w ustawie budżetowej na 2019 r.

Następna pod względem wielkości grupa wydatków to wydatki majątkowe, które stanowią 4,9% budżetu NIK na 2020 r. Zostały one zaplanowane w wysokości 14 milionów 970 tysięcy zł, z tego na inwestycje budowlane – 10 milionów 885 tysięcy zł, a na zakupy inwestycyjne – tylko 4 miliony 85 tysięcy zł. Z kwoty 10 milionów 885 tysięcy zł zaplanowanej na inwestycje budowlane kwota 10 milionów 90 tysięcy zostanie przeznaczona na kontynuację zadań rozpoczętych w 2019 r. lub w latach wcześniejszych, a 795 tysięcy – na nowe inwestycje. Z kolei zakupy inwestycyjne zaplanowane na 2020 r. w kwocie 4 milionów 85 tysięcy zł zostaną przeznaczone m.in. na zakup sprzętu informatycznego – 2 miliony 255 tysięcy zł, na zakup licencji na oprogramowanie – 1 milion 100 tysięcy zł, a także na inne wyposażenie. W grupie obejmującej łącznie pozostałe wydatki oraz świadczenia założono wzrost wydatków w stosunku do kwoty uchwalonej w 2019 r. o 1 milion 737 tysięcy. Wzrost ten dotyczy głównie wydatków w paragrafie 4270, czyli obejmujących zakup usług remontowych. Na 2020 r. wydatki te zaplanowano łącznie w wysokości 6 milionów 7 tysięcy zł, co było wynikiem analiz bieżących potrzeb remontowych. Główne pozycje remontowe przedstawiliśmy w tabeli nr 13 projektu budżetu. Obejmują one m.in. remonty pomieszczeń i instalacji w Centrali NIK w Warszawie, remonty obiektów w delegaturach NIK oraz naprawę i konserwację sprzętu i środków transportu.

Wydatki w grupie 444, tj. odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych – tu jest też wzrost – zaplanowano w kwocie wyższej o 619 tysięcy zł w stosunku do planu ubiegłego roku. Wzrost ten wnika z przyjęcia do naliczenia odpisu na 2020 r. przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej w drugim półroczu 2018 r., to jest kwoty 4 tysięcy 134 zł i 2 gr. Pozostałe wydatki w tej grupie – m.in. łącznie kwoty podróży służbowych, krajowych, zagranicznych, wynagrodzenia osobowe – są zaplanowane na poziomie zbliżonym do wydatków ujętych w ustawie budżetowej na 2019 r.

I teraz powróciłbym do pierwszej części, jeśli chodzi o wielkość wydatków, czyli wynagrodzeń osobowych i pochodnych, których udział w strukturze bieżących wydatków jest, tak jak mówiłem, na poziomie 80,5%. To są wynagrodzenia osobowe pracowników wraz z pochodnymi oraz dodatkowym wynagrodzeniem rocznym. Projekt budżetu na 2020 r. zakłada, że fundusz wynagrodzeń NIK będzie się kształtował na poziomie 198 milionów 73 tysięcy zł. W stosunku do planu według ustawy budżetowej na 2019 r. oznacza to wzrost o 6%, czyli dokładnie o 11 milionów 158 tysięcy zł. Ja tutaj zaznaczę przy tym wzroście wynagrodzeń, że w projekcie budżetu przyjętym przez kolegium on był na poziomie 7,3%. W zeszłym roku związek zawodowy pracowników NIK dość mocno wnosił o poprawę statusu materialnego pracowników NIK poprzez wzrost funduszu wynagrodzeń, dlatego kolegium przyjęło w planie te 7,3%. Na wypłatę dodatkowego wynagrodzenia rocznego zaplanowano kwotę 13 milionów 650 tysięcy, to jest wyższą o 650 tysięcy zł od wydatków planowanych w roku ubiegłym. Wzrost ten wynika z wzrostu podstawy naliczania tego wynagrodzenia. Planowana w 2020 r. kwota składek na ubezpieczenie społeczne składek, na Fundusz Pracy jest wyższa od planowanego według ustawy budżetowej na 2019 r. o 2 miliony 406 tysięcy zł. Zwiększenie wydatków z tytułu płacenia składek jest konsekwencją założonego wzrostu wynagrodzenia. Na tym zakończę wystąpienie dotyczące budżetu klasycznego.

Teraz tylko dwa słowa o budżecie zadaniowym, który został przygotowany tak jak budżet klasyczny, zgodnie z rozporządzeniem ministra finansów w sprawie opracowywania materiałów do projektu ustawy budżetowej. W 2020 r. izba będzie uczestniczyć w spełnianiu funkcji 1 „Zarządzanie państwem”, realizując zadanie 1.7, dotyczące oceny działalności organów administracji publicznej, Narodowego Banku Polskiego oraz jednostek organizacyjnych wydatkujących środki publiczne z punktu widzenia ustawowych kryteriów NIK. Należy podkreślić, że budżet NIK w układzie zadaniowym wykorzystywany jest jako jedno z narzędzi monitorowania efektywności oraz skuteczności zarządzania, a co za tym idzie, wydatkowania środków publicznych.

Podsumowując, pragnę podkreślić, że przedłożony projekt budżetu Najwyższej Izby Kontroli na 2020 r. jest odzwierciedleniem potrzeb wszystkich jednostek organizacyjnych izby wynikających z założonego programu, realizacji zadań statutowych, oraz konieczności utrzymania majątku Skarbu Państwa w należytym stanie.

I na koniec bardzo bym prosił szanowną komisję o przyjęcie tego projektu budżetu. Dziękuję.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dziękuję bardzo panu dyrektorowi.

Czy są pytania ze strony senatorów?

Panie Dyrektorze, czy mógłby pan jeszcze tylko podać, jakie średnie wynagrodzenie w NIK jest planowane na rok przyszły albo jakie jest obecnie?

Dyrektor Generalny Najwyższej Izby Kontroli Andrzej Styczeń:

Jedną chwileczkę, Panie Przewodniczący…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

To jest kwota 9 tysięcy 703 zł. To średnia miesięczna.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Bardzo dziękuję.

Nie ma więcej pytań, w takim razie przystępujemy…

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Bardzo dziękuję panu dyrektorowi.

Oczywiście państwo możecie też już… Jeżeli wszystkie sprawy zostały podane, to nie zatrzymuję państwa dłużej.

W tej chwili będzie omawiany budżet Głównego Urzędu Statystycznego.

Bardzo proszę, kto z państwa? Jest pan prezes?

(Prezes Głównego Urzędu Statystycznego Dominik Rozkrut: Tak. Dominik Rozkrut, prezes GUS.)

Proszę bardzo o krótką informację, Panie Prezesie.

Prezes Głównego Urzędu Statystycznego Dominik Rozkrut:

Muszę przyznać, że występowanie po Najwyższej Izbie Kontroli to jest zadanie trochę frustrujące, ponieważ u nas znaczny odsetek pracowników…

(Przewodniczący Kazimierz Kleina: Ale za to pan prezes będzie mógł jeszcze chyba omówić przy okazji plan finansowy Centrum Badań i Edukacji Statystyki…)

Tak jest, tak jest.

No niestety, u nas wynagrodzenia są znacznie niższe i jeszcze przeżywam tę średnią, o której przed chwilą usłyszałem. Ale przechodząc do rzeczy…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

(Przewodniczący Kazimierz Kleina: Poprosimy oczywiście też o te informacje, bo zawsze o to pytam, czyli o średnie… Tak że pana także o to zapytamy.)

Dobrze. Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.

W 2020 r. Główny Urząd Statystyczny finansowany będzie z działów: przetwórstwo przemysłowe, informatyka, administracja publiczna, obrona narodowa.

Po kolei. Dochody budżetowe to oczywiście jest niewielka pozycja w budżecie, ale zacznę od nich, bo taką mamy tutaj praktykę. W Głównym Urzędzie Statystycznym dochody budżetowe na 2020 r. zaplanowane zostały w wysokości 2 milionów 265 tysięcy. Jest to niecałe 90% dochodów zaplanowanych rok wcześniej. W strukturze tych dochodów oczywiście dominują dochody w dziale „Administracja publiczna”; to jest blisko 80%. Pozostałe to „Przetwórstwo przemysłowe” i „Informatyka”. W układzie rodzajowym to są przede wszystkim, w 75%, wpływy z usług; jest to głównie udostępnianie danych statystycznych oraz danych z rejestru REGON, interpretacji PKWiU i prac statystycznych. Ten spadek dochodów o 10,1% w stosunku do poprzedniego roku, a w ślad za tym przewidywanego wykonania spowodowany jest głównie malejącym corocznie zapotrzebowaniem na zakupy publikacji opracowań informacji statystycznej w formie papierowej, ponieważ coraz więcej tych danych dostępnych jest w trybie online i również w taki sposób używane są przez naszych użytkowników.

Przechodzę do punktu drugiego. To są wydatki budżetowe na 2020 r. W rezerwie celowej przyznano na GUS dodatkowe środki na sfinansowanie prac w zakresie programów zarządzanych i koordynowanych przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego – to jest kwota 36 milionów 545 tysięcy, w tym 24 miliony 400 tysięcy na POPC oraz 12 milionów 100 tysięcy na POIiŚ.

Limit wydatków budżetowych Głównego Urzędu Statystycznego na 2020 r. został ustalony w wysokości 659 milionów 808 tysięcy zł. W porównaniu do 2019 r. jest to wzrost, stanowi to 151% poprzedniego roku, przy czym tutaj trzeba zaznaczyć – to bardzo ważne informacje – że to jest związane z realizacją spisów powszechnych, tj. powszechnego spisu rolnego, który będzie przeprowadzony jesienią tego roku, i przygotowaniem do narodowego spisu powszechnego, który zostanie przeprowadzony wiosną przyszłego roku.

W strukturze wydatków planowanych na 2020 r. według rodzajów największe udziały będą miały oczywiście wydatki na wynagrodzenia. To jest 49,5% wydatków ogółem, składające się na 326 milionów 609 tysięcy zł. Wydatki na wspomniane przeze mnie przeprowadzenie spisów powszechnych, tj. spisu rolnego i spisu powszechnego ludności mieszkań, w kwocie 188 milionów 934 tysięcy zł, stanowią 28,6% wydatków ogółem. Składki na ubezpieczenia społeczne to jest 8,91%, to tzw. wydatki rzeczowe, które stanowią w naszym budżecie 3,6% wydatków ogółem. Jest to kwota 23 milionów 666 tysięcy.

Tutaj istotne są jeszcze… Może tych pozostałych nie będę wymieniał, ale wymienię wydatki na finansowanie i współfinansowanie projektów z Unii Europejskiej w wysokości 33 milionów 499 tysięcy zł, co stanowi 5,1% wydatków ogółem. W stosunku do ustawy budżetowej z poprzedniego, 2019 r. oraz do przewidywanego wykonywania budżetu w 2019 r. limit wydatków na 2020 r. uwzględniający wydatki na finansowanie projektów z udziałem środków Unii Europejskiej będzie wyższy o 225 milionów 309 tysięcy zł, tj. właśnie o te 51,9%, o których pozwoliłem już sobie wspomnieć wcześniej.

Przechodzę dalej, do punktu: wynagrodzenia osobowe. Projekt planu wynagrodzeń na 2020 r. ustalony został w łącznej wysokości 343 milionów 215 tysięcy zł. W porównaniu do ustawy budżetowej z 2019 r., gdzie ta kwota wynosiła 308 milionów 549 tysięcy zł, zwiększy się o 34 miliony 666 tysięcy, to jest o 11,2%, w tym 887 tysięcy na dodatkowe wynagrodzenia roczne. Oczywiście te 11,2% ma związek z przeprowadzaniem przez nas spisów powszechnych. Czysty wzrost środków, które otrzymaliśmy na wynagrodzenia, to jest wzrost wynikający ze zwiększenia o 6% kwot bazowych dla osób objętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń; to jest taki obligatoryjny wzrost wynagrodzeń w administracji publicznej w przyszłym roku.

Przejdę do kolejnego punktu, gdzie mamy instytucje gospodarki budżetowej. Jest to Centrum Badań i Edukacji Statystycznej GUS w Jachrance, które świadczy usługi szkoleniowe na rzecz statystyki publicznej oraz zleceniodawców zewnętrznych. Centrum to prowadzi działalność statutową w zakresie badawczym, edukacyjnym, popularyzatorskim na rzecz statystyki publicznej. W 2020 r. centrum planuje wykonać przychody ogółem na kwotę 5 milionów 835 tysięcy zł, z tego 5 milionów 820 tysięcy – z tytułu prowadzonej działalności podstawowej, a 15 tysięcy – z tytułu odpisów amortyzacyjnych nieodpłatnie otrzymanych środków trwałych. Planowane przychody na 2020 r. – 5 milionów 835 tysięcy – w porównaniu do ustawy budżetowej z 2019 r. będą niższe o 1 milion 815 tysięcy zł, tj. 23,7%.

I tym chciałbym zakończyć to moje krótkie podsumowanie.

Aha, jeszcze jedna informacja, którą na początku obiecaliśmy przekazać. Nasze przeciętne wynagrodzenie razem z dodatkowym wynagrodzeniem rocznym, obliczane w ten sposób, taką metodyką, wynosi 4 tysiące 628 zł.

(Głos z sali: Bez trzynastki.)

Bez trzynastki, przepraszam, bez trzynastki. 4 tysiące 628 zł.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Bardzo dziękujemy panu prezesowi. To ważna informacja także dla nas.

Czy są pytania do pana prezesa? Nie ma? Jeżeli…

Senator Leszek Czarnobaj.

Senator Leszek Czarnobaj:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Panie Prezesie, mam 2 pytania odnośnie do… Pierwsze. Jeśli dobrze usłyszałem – tutaj nie zdążę sprawdzić – o 1 milion zł niższe są dochody własne, które pan prezes tutaj zapowiedział. Dlaczego? To po pierwsze.

I drugie pytanie. Realizujecie państwo dużo projektów unijnych. Panie Prezesie, czy realizacja tych projektów unijnych odbywa się w ramach kadr, które pan ma u siebie w GUS, czy też są to osoby, których nie są w tej statystyce, którą pan zaprezentował? I czy wynagrodzenie, o którym pan mówił, dotyczy tylko płacy w Głównym Urzędzie Statystycznym, a wynagrodzenie za realizację projektów unijnych jest dodatkowo… Czy są inne czynniki ujmowane w tym sprawozdaniu?

Prezes Głównego Urzędu Statystycznego Dominik Rozkrut:

To wynagrodzenie, które podałem, to jest wynagrodzenie bez uwzględniania projektów. Realizacja projektów oczywiście zwiększa wynagrodzenia, ale to obejmuje tylko te osoby, które biorą udział czynny w tych projektach.

A jeżeli chodzi o ten spadek dochodów, to główna przyczyna jest taka, jak wspomniałem. Po prostu nie sprzedajemy już tylu publikacji, tylu produktów tradycyjnych, ponieważ staramy się udostępniać wszystko, co jest w szerszym zakresie, online, za darmo. I z tego wynika spadek dochodów.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dziękuję bardzo.

Dziękuję bardzo panu prezesowi i gościom, którzy z panem przyszli.

Teraz chyba będzie Urząd Komisji Nadzoru Finansowego.

Bardzo proszę o podobną informację. No, tam będzie trochę inna, bo inaczej państwo jesteście finansowani.

Przewodniczący Komisji Nadzoru Finansowego Jacek Jastrzębski:

Szanowny Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!

Jeżeli dla państwa taka formuła prezentowania jest akceptowalna, to ja bym najpierw przedstawił kilka informacji o charakterze najbardziej ogólnym…

(Przewodniczący Kazimierz Kleina: No właśnie o taką prosimy.)

…a następnie, jeżeli będą pytania szczegółowe, to będziemy… Jestem tutaj w towarzystwie dyrektorów z urzędu, więc albo oni będą, albo ja będę do dyspozycji, żeby…

(Przewodniczący Kazimierz Kleina: Dokładnie tak. Tak że proszę o ogólną informację, a dalej będzie w zależności od potrzeb.)

Na wstępie chciałbym poczynić taką uwagę, że gospodarka finansowa Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego opiera się na założeniu finansowania kosztów funkcjonowania urzędu oraz samej komisji. Co do zasady wpłaty są wnoszone przez podmioty nadzorowane, czyli nasze planowanie budżetowe opiera się na zasadzie równowagi między planowanymi przychodami z wpłat od podmiotów nadzorowanych a planowanymi kosztami naszej działalności.

Na rok 2020 przychody urzędu zaplanowane zostały w wysokości niecałych 408 milionów zł. Tak jak wspomniałem wcześniej, najważniejszym źródłem tych przychodów są wpłaty i opłaty od podmiotów nadzorowanych, oraz wpływy z opłat za zezwolenia, akredytacje i opłaty ewidencyjne. Nasze przychody z tego źródła mają wynieść ponad 390 milionów zł, czyli niecałe 391 milionów zł. Koszty, które zostały zaplanowane, odpowiadają tej kwocie, czyli to jest niecałe 391 milionów zł. Z tego wynagrodzenia wraz z pochodnymi wynoszą niecałe 226 milionów, a środki na wydatki majątkowe zaplanowane zostały w wysokości 30 milionów. Przy czym, jeżeli okaże się, że koszty poniesione w roku 2020 będą niższe od zaplanowanych na ten moment, a tym samym niższe też od przychodów, które uzyskamy w związku z opłatami wnoszonymi przez podmioty nadzorowane, to ta różnica podlega rozliczeniu zasadniczo w ten sposób, że zaliczana jest na poczet kosztów na lata następne. Czyli jeżeli występuje różnica, to jest to rozliczane.

Jeżeli chodzi o główne czynniki, które wpływają też na wysokość naszego budżetu i na które chciałbym zwrócić uwagę, to są to nowe zadania, które stają przed Urzędem Komisji Nadzoru Finansowego. W szczególności chciałbym zwrócić uwagę na kwestie związane z koniecznością dostosowania nadzoru do fundamentalnej przebudowy systemu emerytalnego, zwłaszcza wdrożenia systemu PPK. Zmierzamy też do wprowadzenia rozsądnych tzw. okresów inspekcyjnych czy cykli inspekcyjnych. Dotyczy to zwłaszcza banków spółdzielczych, gdzie cykl inspekcyjny jest bardzo długi. Możemy dostarczyć bardziej szczegółowe informacje. To wszystko oczywiście wymaga odpowiedniego zwiększenia i zasobów ludzkich, i oprzyrządowania, które służy realizacji tych zadań. Dostosowanie do dyrektywy Solvency II to też jest jedno z wyzwań, z którymi się mierzymy i które wiążą się z koniecznością poniesienia dodatkowych nakładów. Jest też cały blok kwestii związanych z informatyką. Zadania, na których tutaj się koncentrujemy w dużym stopniu, to są kwestie związane z cyberbezpieczeństwem. Wiele systemów, które funkcjonują w Urzędzie Komisji Nadzoru Finansowego, wymaga albo zastąpienia nowymi, albo w ogóle stworzenia nowych. Nasza logika w tym zakresie opiera się na tym, aby w coraz większym zakresie odstępować od kupowania rozwiązań gotowych i przechodzić na rozwiązania, które będą budowane przez zespół wewnętrzny. Oczywiście odbywałoby się to, być może, ze wsparciem konsultantów czy dostawców zewnętrznych, jednak chodzi o to, żeby te kompetencje były budowane w samym urzędzie, dzięki czemu będziemy ograniczali uzależnienia od zewnętrznych dostawców i będziemy jakby tworzyli bazę kompetencyjną, która może być wykorzystywana w latach kolejnych.

Tak jak mówiłem, to są takie informacje o charakterze ogólniejszym, jeżeli chodzi o kwotę budżetu całościowego i udział w nich wynagrodzeń. Jeżeli jest zainteresowanie ze strony państwa bardziej szczegółowymi informacjami dotyczącymi naszego budżetu, to jesteśmy do dyspozycji. Albo ja, w miarę możliwości, postaram się odpowiedzieć na ewentualne pytania o kwestie szczegółowe, albo poproszę obecnych ze mną tutaj koleżankę i kolegów.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dziękuję bardzo.

To teraz takie standardowe pytanie dotyczące średniego wynagrodzenia.

Przewodniczący Komisji Nadzoru Finansowego Jacek Jastrzębski:

Średnie wynagrodzenie na 2020 r. wynosi – chcę podać dokładnie – 11 tysięcy 585 zł i…

(Przewodniczący Kazimierz Kleina: No, to już wystarczy, wystarczy taka szczegółowość.)

Mamy to tutaj zaokrąglone do złotówki na etat miesięcznie.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dziękuję bardzo.

Czy są pytania ze strony senatorów?

Proszę bardzo, pan senator Czarnobaj.

Senator Leszek Czarnobaj:

Panie Przewodniczący, mam pytanie. W budżecie w pozycji „Środki przyznane innym podmiotom” jest kwota 55 milionów, a dalej są środki obrotowe i środki pieniężne – w tej samej kwocie. Jak należy to odczytać? Czy to jest właśnie ta kwota, o której pan mówił, że jeżeli zostaje, to zaliczacie ją na przyszły rok? Jak należy to odbierać?

(Przewodniczący Kazimierz Kleina: Bardzo proszę…)

(Przewodniczący Komisji Nadzoru Finansowego Jacek Jastrzębski: Moglibyśmy prosić, Panie Senatorze o doprecyzowanie? O którą pozycję chodzi?)

W planie, który… Jeśli macie państwo przed sobą projekt planu finansowego Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego na rok 2020, to zobaczycie, że w pozycji IX – rzymska dziewiątka – są środki przyznawane innym podmiotom. A pkt 1 to środki obrotowe, a 1.1 – środki pieniężne w kwocie 55 553, w tysiącach, czyli to są miliony.

(Dyrektor Generalny Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego Kamil Mroczka: To są środki, które zostały na kontach urzędu na koniec roku…)

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Proszę się przedstawić.

Dyrektor Generalny Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego Kamil Mroczka:

Kamil Mroczka, dyrektor generalny Urząd Komisji Nadzoru Finansowego.

To jest stan środków, które na koniec roku poprzedniego były na naszych rachunkach i które, tak jak mówił pan przewodniczący, są później rozliczane ze składkami na 2020 r.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

(Senator Leszek Czarnobaj: Na początku roku było 62, ale rozumiem, że w tych 62 jest to 55, tak? Bo jak pan weźmie jedynkę… Stan na początku roku to 62 450…)

Tak.

(Senator Leszek Czarnobaj: Czyli 55 jest w tych 62.)

Tak, tak.

(Senator Leszek Czarnobaj: Czyli na koniec roku będziecie rozliczać te 55 553…)

Tak.

(Senator Leszek Czarnobaj: Dobrze, dziękuję.)

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dziękuję bardzo. Dziękuję bardzo panom, wszystkim państwu z Komisji Nadzoru Finansowego.

A teraz plan finansowy rzecznika finansowego.

(Senator Leszek Czarnobaj: Z siedzibą w Łodzi.)

Bardzo proszę.

Zastępca Rzecznika Finansowego Paweł Zagaj:

Dzień dobry państwu.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Paweł Zagaj, zastępca rzecznika finansowego.

Panie Przewodniczący! Szanowna Komisjo!

Koszty działalności rzecznika finansowego i jego biura pokrywane są z wpłat podmiotów rynku finansowego oraz z wynagrodzeń z tytułu usług i realizacji zadań w zakresie Funduszu Edukacji Finansowej. Maksymalne stawki składek, które są przeznaczane na rzecznika finansowego, regulowane są ustawą i doprecyzowane w rozporządzeniu ministra finansów. Aktualnie wynoszą one 80% maksymalnego wymiaru składek przewidzianych ustawą.

Prognozowane koszty funkcjonowania rzecznika finansowego zostały oparte o takie założenia, że rzecznik będzie oczywiście utrzymywał zadania, które obecnie wykonuje, jednak będzie również realizował usprawnienia związane jakby z tymi zadaniami. W szczególności będzie to polegało na usprawnieniu działalności infolinii konsumenckiej, jak również poradnictwa konsumenckiego, a także skracaniu czasu reakcji rzecznika finansowego na sygnały pochodzące od konsumentów czy też z rynku. Ponadto rzecznik wprowadzi nowe aktywności związane z jego funkcjonowaniem. Będzie to skarga nadzwyczajna, powszechniejsze będzie również korzystanie z takiej bezpośredniej pomocy udzielanej konsumentom w dochodzeniu ich praw z tytułu nieuczciwych praktyk rynkowych, tj. w związku z kompetencją z art. 26 ustawy. Bardzo istotnym elementem działalności rzecznika finansowego 2020 r. będzie również działalność edukacyjna i informacyjna – rzecznik planuje rzeczywiście o wiele bardziej rozszerzyć swoją działalność w tym obszarze – a także kwestie związane z wzmocnieniem działań prewencyjnych i proaktywnych. Innymi słowy, rzecznik rozszerzy swoje kompetencje w zakresie analizy rynku i szybkiej reakcji na zagrożenia, które na tym rynku występują.

Po uwzględnieniu tych zadań przewidywane koszty funkcjonowania rzecznika finansowego w roku 2020 to jest 31 milionów, z czego… Zdecydowana większość, tj. te 31 milionów, jest pokryta z zaliczek podmiotów rynku finansowego, a 44 tysiące zł, jak się przewiduje, jest do pokrycia z wynagrodzenia z Funduszu Edukacji Finansowej.

Największy udział w kosztach – pewnie podobnie jak w innych jednostkach – mają tutaj wynagrodzenia i pochodne. Jest to ok. 22 milionów zł.

Uprzedzając pytanie pana przewodniczącego, powiem, że przewidywane średnie wynagrodzenie w 2020 r. to 7 tysięcy 700 brutto. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dziękuję bardzo.

Czy są pytania do pana rzecznika? Nie ma. Dziękuję bardzo.

I plan finansowy Polskiej Agencji Nadzoru Audytowego.

Zastępca Prezesa Polskiej Agencji Nadzoru Audytowego Justyna Adamczyk:

Dzień dobry. Justyna Adamczyk, Polska Agencja Nadzoru Audytowego.

Szanowny Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!

Polska Agencja Nadzoru Audytowego rozpoczęła działalność operacyjną od 1 stycznia 2020 r. Głównym przychodem agencji są opłaty z tytułu nadzoru wnoszone przez firmy audytorskie. Stawka opłat jest ustalona w takiej wysokości, aby uzyskane przychody zrównoważyły koszty nadzoru publicznego. W 2020 r. stawka opłat wynosi 2,73% przychodów firm audytorskich z usług, które są objęte nadzorem. W planie finansowym wskazano, że agencja uzyska przychody właśnie z tytułu opłat pobieranych od firm audytorskich. Będzie to kwota 21 milionów 437 tysięcy. Oczywiście koszty będą w takiej samej wysokości. W kwocie kosztów została uwzględniona składka dla opolskiej izby biegłych rewidentów, bo niektóre zadania będzie wykonywała właśnie ta izba biegłych rewidentów. Jest to kwota ok. 1 miliona 949 tysięcy zł. Polska Agencja Nadzoru Audytowego otrzyma również dotację budżetową w wysokości 6 milionów zł. Ta dotacja zwiększy fundusz podstawowy agencji.

Główną pozycją kosztów są koszty wynagrodzeń, ponieważ w agencji będą zatrudnione wysokospecjalistyczne osoby z dużymi kwalifikacjami, które będą przeprowadzały kontrolę; planujemy, że będą one stanowiły ok. 30% zatrudnionych. I odpowiadam na pytanie o wynagrodzenia – przewidujemy średnie wynagrodzenie w kwocie ok. 11 tysięcy zł. Dziękuję.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dziękuję bardzo.

Proszę bardzo, czy są pytania ze strony senatorów do przedstawiciel Polskiej Agencji Nadzoru Audytowego? Nie ma.

Dziękuję bardzo pani.

W ten sposób chyba omówiliśmy te zewnętrzne instytucje. Pozostajemy w obrębie Ministerstwa Finansów, czyli teraz część 19 „Budżet, finanse publiczne i instytucje finansowe”. Tutaj będą poszczególne załączniki, które będziemy po kolei omawiali, już według pana ministra sugestii tak, żeby to było… Pani dyrektor będzie nam to po kolei omawiała, a inne osoby będą ją wspierały.

(Dyrektor Generalny Ministerstwa Finansów Renata Oszast: To znaczy ja omawiam część 19, a kolejne części – dyrektorzy departamentów…)

Poszczególne osoby. Dobrze.

To bardzo proszę, Pani Dyrektor.

Dyrektor Generalny Ministerstwa Finansów Renata Oszast:

Dziękuję.

Renata Oszast, dyrektor generalny Ministerstwa Finansów.

Szczegółowe dane dotyczące części 19 zostały przedłożone Wysokiej Komisji, dlatego pozwolę sobie, podobnie jak moi poprzednicy, przedstawić tylko najważniejsze dane w skrócie.

W zakresie dochodów budżetowych zaplanowane zostały środki w wysokości 616 milionów 813 tysięcy. Jest to wzrost o ponad 6%, to jest o kwotę 37 milionów 504 tysięcy. W roku 2020 najwyższy udział w dochodach planowanych w naszej części stanowią dochody z tytułu odsetek od lokat terminowych. Jest to kwota 519 milionów 300 tysięcy.

W zakresie wydatków w projekcie ustawy budżetowej na 2020 r. zaplanowano kwotę 7 miliardów 973 miliony 67 tysięcy zł. Z kolei wydatki budżetu państwa bez wydatków dotyczących projektów środków Unii Europejskiej wynoszą 7 miliardów 906 milionów 223 tysiące. Główną pozycję stanowią wynagrodzenia wraz z pochodnymi. Jest to kwota 6 miliardów 15 milionów 829 tysięcy zł, w tym wynagrodzenia – 5 miliardów 203 miliony 261 tysięcy zł, a pochodne od wynagrodzeń – 812 milionów 568 tysięcy zł.

Wzrost wydatków na wynagrodzenia w 2020 r. w wysokości 12,4% w stosunku do ustawy budżetowej z 2019 r. dotyczy całej części 19. Wynika on: ze wzrostu dodatkowego wynagrodzenia rocznego; z konieczności sfinansowania skutków uruchomionych rezerw celowych w roku 2019, w szczególności w związku z realizacją nowych zadań oraz związanych z realizacją postanowień porozumienia szefa KAS ze związkami zawodowymi z dnia 21 listopada 2018 r. w sprawie regulacji uposażeń i wynagrodzeń oraz z utrzymaniem rezultatów podjętych w roku 2018 r.; z podwyższenia kwoty bazowej dla osób objętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń oraz wynagrodzeń osób objętych i nieobjętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń; z konieczności sfinansowania skutków z tytułu dodatków służby cywilnej dla urzędników mianowanych z dniem 1 grudnia 2018 r.; z konieczności sfinansowania zwiększenia zatrudnienia w związku z wprowadzeniem wiążącej informacji stawkowej na podstawie ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, oraz ustawy – Ordynacja podatkowa; ze skutków innych uregulowań, w tym zwiększenia wydatków na uposażenia w związku ze zmianą rozporządzenia w sprawie dodatków do uposażenia zasadniczego funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej.

W budżecie na 2020 r. zaplanowano również środki na pozostałe wydatki bieżące jednostek budżetowych, na funkcjonowanie jednostek podległych i realizację zadań statutowych. Największą pozycję w ramach tych wydatków w kwocie 1 miliarda 368 milionów 925 tysięcy zł przewidziano na realizację rządowego programu „Wspieranie przedsiębiorczości z wykorzystaniem poręczeń i gwarancji BGK” w wysokości 320 milionów 640 tysięcy zł. Na wydatki majątkowe dla Ministerstwa Finansów oraz jednostek podległych zaplanowano kwotę 162 milionów 72 tysięcy zł. Umożliwi ona sfinansowanie w 2020 r. przede wszystkim zadań w zakresie budownictwa inwestycyjnego oraz niezbędnych zakupów inwestycyjnych na potrzeby statutowe jednostek Krajowej Administracji Skarbowej i Ministerstwa Finansów. Kwotę 294 milionów 317 tysięcy zł stanowią dotacje i subwencje, w szczególności dotacje i subwencje dla partii politycznych oraz dotacje do posiłków sprzedawanych w barach mlecznych. Kwota 65 milionów 80 tysięcy to są świadczenia na rzecz osób fizycznych, przede wszystkim wydatki Krajowej Administracji Skarbowej na zakup umundurowania i sfinansowanie obowiązkowych świadczeń dla funkcjonariuszy celno-skarbowych.

W części 19 realizujemy również programy z udziałem środków Unii Europejskiej. W ramach tego budżetu zaplanowano wydatki dotyczące programów realizowanych z udziałem środków Unii Europejskiej w wysokości 95 milionów 211 tysięcy zł, w tym budżet państwa to 66 milionów 844 tysiące, a budżet środków europejskich – 28 milionów 367 tysięcy zł. Największe programy realizowane z udziałem środków…

(Przewodniczący Kazimierz Kleina: Przepraszam, czy to już jest w ramach załącznika nr 15?)

Nie, to jest cały czas część 19.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Te największe programy – wracam do temu – to jest Program Operacyjny „Pomoc techniczna 2014–2020”, gdzie jest kwota 50 milionów 77 tysięcy zł, Program Operacyjny „Polska cyfrowa 2014–2020” z kwotą 20 milionów 703 tysięcy zł; w ramach tego programu realizujemy m.in. projekt Platformy Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych, czyli PUESC. Na Program Operacyjny „Infrastruktura i środowisko 2014–2020” zaplanowano kwotę 10 milionów 847 tysięcy zł. W ramach tego programu realizowane będą projekty mające na celu głęboką modernizację energetyczną budynków użyteczności publicznej. W ujęciu zadaniowym w zakresie części 19 wyszczególniono 6 zadań, wśród których wskazano jedno zadanie priorytetowe, to jest zadanie 4.1 „Realizacja należności budżetu państwa”. Na realizację wszystkich 6 zadań w 2020 r. zaplanowano w budżecie państwa i w budżecie środków europejskich łączną kwotę w wysokości 8 miliardów 1 miliona 434 tysięcy, w tym w ramach środków budżetu państwa – kwotę 7 miliardów 973 miliony 67 tysięcy, a w ramach budżetu środków europejskich – 28 milionów 367 tysięcy zł. Na wykonanie zadania priorytetowego zaplanowano kwotę w wysokości 7 miliardów 48 milionów 872 tysięcy, w tym z budżetu państwa będzie 7 miliardów 23 miliony 222 tysiące, a z budżetu środków europejskich – 25 milionów 650 tysięcy.

Ministerstwo Finansów obsługuje również Fundusz Reprywatyzacji. Na 2020 r. zaplanowano przychody Funduszu Reprywatyzacji z odsetek w kwocie ogółem 70 milionów zł, z tego 52 miliony zł stanowią odsetki bankowe od środków zgromadzonych na rachunku Funduszu Reprywatyzacji, a 18 milionów to są odsetki od udzielonych pożyczek.

Na rok 2020 nie są planowane żadne przychody ze sprzedaży 5% akcji i udziałów należących do Skarbu Państwa ze spółek powstałych w wyniku komercjalizacji. Na rok 2020 na realizację zadań z Funduszu Reprywatyzacji zaplanowano środki w wysokości ogółem 940 milionów 700 tysięcy zł, z tego 440 milionów 700 tysięcy na wypłatę odszkodowań dla byłych właścicieli mienia przejętego przez Skarb Państwa i 500 milionów na sfinansowanie nabycia przez Skarb Państwa, reprezentowany przez prezesa Rady Ministrów, akcji w spółkach.

Bardzo dziękuję… Aha, jeszcze jedna informacja, na którą pewnie wszyscy czekają. A więc średnie wynagrodzenie w roku 2020, jeśli chodzi o Ministerstwo Finansów, to jest 6 tysięcy 678 zł. Dziękuję.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dziękuję bardzo.

Czy są pytania?

Proszę bardzo, pan senator Czarnobaj.

Senator Leszek Czarnobaj:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Pani Dyrektor, nie mam tu strony, więc… Jest tabelka. I czytam tu, że zaplanowane wydatki na 2020 r., w porównaniu do wydatków z roku ubiegłego, kiedy było to 7 miliardów… Już nie czytam o tych 188 milionach. W roku 2020 jest 11-procentowy wzrost. Czy można powiedzieć, że 11-procentowy to jest jeden z większych?

Dyrektor Generalny Ministerstwa Finansów Renata Oszast:

To wynika ze wzrostu wynagrodzeń.

Senator Leszek Czarnobaj:

Ze wzrostu wynagrodzeń. Dobrze.

A teraz chciałbym zapytać, tak z ciekawości… Dział 752 „Obrona narodowa” – 197 tysięcy. Jakie zadanie państwo tutaj realizujecie?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Proszę?

Dyrektor Generalny Ministerstwa Finansów Renata Oszast:

Szkolenia z obrony.

(Senator Leszek Czarnobaj: Szkolenia, tak?)

Szkolenia, tak.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dziękuję bardzo.

Część 79, obsługa długu Skarbu Państwa.

Proszę, pan minister.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Leszek Skiba:

Dziękuję bardzo.

Takie podstawowe informacje, od których zacznę w tej części, to przychody i rozchody związane z finansowaniem potrzeb pożyczkowych. Ogólnie potrzeby pożyczkowe netto w projekcie ustawy budżetowej kształtują się na poziomie 23,5 miliarda zł…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

(Senator Leszek Czarnobaj: Nie, nie, jest, wszystko jest…)

(Głos z sali: Ciii…)

Przypominam, że przewidywalne wykonanie na rok 2019 to 12,6 miliarda zł, a w ustawie budżetowej było to 46 miliardów. I na te 23,5 miliarda potrzeb pożyczkowych netto składa się przede wszystkim deficyt w budżecie środków europejskich, to jest 17 miliardów plus mniejsze elementy, przede wszystkim ujemne saldo zarządzania płynnością sektora finansów publicznych w wysokości 4 miliardów zł. Warto pamiętać, że potrzeby pożyczkowe netto, to jest 23,5 miliarda zł, zostaną sfinansowane przede wszystkim przez emisję, w ramach finansowania krajowego, papierów skarbowych, papierów wartościowych na kwotę 46 miliardów, dokładnie 46,2 miliardów, oraz spadku środków budżetowych o 0,2 miliarda. Jednocześnie ta emisja na rynku krajowym pokryje ujemne finansowanie zagraniczne, czyli redukcję zadłużenia zagranicznego, w wysokości 22,9 miliarda zł, co wynika z zapadających emisji w walutach obcych, kredytów w międzynarodowych instytucjach finansowych. Są też, że tak powiem, ujemne zmiany, jeśli chodzi o rachunek walutowy. Czyli tak naprawdę ograniczamy emisję w walutach obcych i jest emisja obligacji na sumę netto 46 miliardów zł, a z tego wszystkiego… Potrzeby pożyczkowe netto to 23,5 miliarda zł. Dodatkowo warto pamiętać, że są potrzeby pożyczkowe brutto, wynikające z zapadających obligacji, łącznie szacowane na 141,7 miliardów zł w roku 2020. Jest to nieznacznie więcej niż w roku bieżącym, bo w roku bieżącym to jest 135,9. Te potrzeby pożyczkowe brutto składają się oczywiście na sfinansowanie potrzeb pożyczkowych netto, czyli 23,5, oraz zapadające obligacje na rynku krajowym 88,7, na rynku zagranicznym 29,4. To składa się na tę sumę 141,7 miliardów zł.

Jeśli chodzi o drugi element, czyli obsługę długu, to łączne wydatki związane z obsługą długu to jest 27,6 miliarda, kwota wydatków w tym zakresie w części 79 wynosi 27,6 miliarda zł, mniej niż limit zapisany w projekcie ustawy budżetowej, czyli 29,2. Jeśli chodzi o obsługę długu, to koszty związane z finansowaniem na rynku krajowym to jest 20,3 miliarda zł, pozostałe to jest obsługa długu na rynku zagranicznym 7,3 miliarda zł. W większości jest to oczywiście finansowanie obligacji, w mniejszym stopniu kredytów od międzynarodowych instytucji finansowych. Dochody z tytułu obsługi długu zaplanowane są na 1,54. W większości stanowią wpływy ze sprzedaży obligacji skarbowych, to są odsetki wykupywane przez inwestorów.

W ramach strategii zarządzania długiem sektora finansów publicznych przedstawiono cele tej strategii, czyli utrzymanie elastycznego podejścia do kształtowania struktury finansowania pod względem wyboru rynku, waluty i finansów. Głównym źródłem finansowania pozostanie rynek krajowy. Udział długu denominowanego w walutach obcych zostanie pomniejszony poniżej 25%, średnia zapadalność utrzymana będzie na poziomie zbliżonym do 4,5 roku, tzn. zapadalność długu krajowego to 4,5 roku, a średnia zapadalność całego długu zostanie utrzymana na poziomie zbliżonym do 5 lat.

Założenia makroekonomiczne w przypadku strategii zarządzania długiem i projektu budżetu są oczywiście spójne. Warto pamiętać, że cała strategia i plan, prognozy zakładają obniżenie relacji państwowego długu publicznego do PKB. Według metodologii krajowej państwowy dług publiczny zostanie obniżony do 44,4 na koniec 2019 r., następnie 43,8 na koniec 2020 r., a w kolejnych latach ten trend spadkowy się utrzyma, na koniec 2023 r. to będzie 39,7. To jest metodologia krajowa. Według metodologii europejskiej, czyli liczącej dług sektora instytucji rządowych i samorządowych, będzie to 46,5 na koniec 2020 r., a na horyzoncie strategii, czyli w 2023 r., to jest 42,8% PKB. Koszty obsługi długu ulegną obniżeniu. W relacji do PKB to jest 1,3, a będzie poniżej 1,2. To są podstawowe informacje w zakresie części 98 i 79.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dziękuję bardzo.

Optymistyczne informacje pan przekazał.

W tej chwili przechodzimy do załącznika nr 1, do części budżetowej 77 „Podatki i inne wpłaty na rzecz budżetu państwa”.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Leszek Skiba:

Dziękuję bardzo.

W tej części podstawowa informacja jest taka, że dobra koniunktura gospodarcza i te podstawowe dane, które zostały przedstawione, czyli wzrost w ujęciu realnym 3,7, w ujęciu nominalnym 6,1, dobra koniunktura przejawiająca się też we wzroście wynagrodzeń w gospodarce i wzrost rent i emerytur, co jednocześnie pozwala na to, żeby Polacy te wszystkie środki, które uzyskują w ramach podwyżek wynagrodzeń, podwyżek emerytur i podwyżek rent, przeznaczali na konsumpcję, dzięki czemu prognozowane jest, że spożycie prywatne wzrośnie o 6,4%, do tego dobra sytuacja na rynku pracy, to wszystko sprawia, bez wchodzenia już w szczegóły makroekonomiczne, że zakładamy wzrost dochodów podatkowych. To wszystko prowadzi do wzrostu dochodów podatkowych, oczywiście oprócz wszystkich działań związanych z poprawą ściągalności. Tak więc łącznie dochody podatkowe wzrosną. Prognoza zakłada wzrost o 7,7%, z poziomu ponad 377 miliardów do 406 miliardów.

Tak jak w poprzednich latach, głównym źródłem wśród dochodów podatkowych, a to są 404 miliardy, są dochody z VAT, 196,5 miliarda, czyli nieco poniżej połowy. Pozostałe źródła podatkowe to są pozostałe 3 główne podatki, podatek akcyzowy – 75 miliardów, dochodowy od osób fizycznych – 66 miliardów, dochodowy od osób prawnych – 42 miliardy zł. Inne podatki, już o znacznie mniejszym udziale w dochodach budżetu państwa, to podatek od gier – 2,6, podatek od wydobycia niektórych kopalin – 1,7, od instytucji finansowych – 4,8, od sprzedaży detalicznej… Przypominam o ustawie, nad którą szanowni państwo senatorowie mieli okazję dyskutować, czyli odsuwającej moment uruchomienia podatków od sprzedaży detalicznej. Aktualny stan prawny jest taki, że w połowie roku, 1 lipca ten podatek zacznie funkcjonować. Szacowane od tego półrocza dochody to są 662 miliony zł. Dodatkowo cła w tej części, w której nie stanowią dochodu budżetu Unii Europejskiej, to jest prawie 4,7 miliarda zł. Mamy też wpisaną wpłatę z zysku Narodowego Banku Polskiego na poziomie 7 miliardów 172 milionów. Pozostałe wpłaty to są 2 miliardy 181 milionów, a środki z Unii Europejskiej – 2 miliardy 341 milionów.

To są te podstawowe założenia, które stanowią stronę dochodową budżetu państwa i pozwalają na sfinansowanie wydatków budżetowych. Dziękuję.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dziękuję bardzo.

Pytanie zadaje senator Leszek Czarnobaj.

Senator Leszek Czarnobaj:

Panie Przewodniczący! Panie Ministrze!

Mam 2 pytania. Pierwsze dotyczy akcyzy, bo jak gdzieś czytałem, to w roku 2019 było chyba troszeczkę mniej niż planowano, czyli było jakieś zachwianie, przy wzroście konsumpcji były niższe dochody z podatku akcyzowego. Po pierwsze, czy to jest realne? Po drugie, czy to nie jest problem np. pomijania uiszczania opłaty akcyzowej? Czy jakieś działania rządu zostały podjęte w tym zakresie? To jest pierwsza sprawa.

I drugie pytanie dotyczy VAT. Zresztą są opracowania dotyczące roku 2019, realizacji dochodów, luk i innych rzeczy. Czy projekt zakładający 8-procentowy wzrost według pana ministra jest realny? To po pierwsze. A po drugie, czy ten wzrost jest oparty na zwiększonych dochodach związanych z kolejnym uszczelnianiem, czy na zwiększonej konsumpcji w roku 2020?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Leszek Skiba:

Jeśli chodzi o pytanie dotyczące akcyzy, to przypomnę, o czym warto pamiętać, jeśli chodzi o wykonanie w roku 2019, że mieliśmy do czynienia z ważną zmianą, czyli z projektem, którego celem było ograniczenie wzrostu cen energii elektrycznej, i w ramach tego projektu obniżono akcyzę na energię elektryczną, co później rzutowało na wykonanie dochodów z akcyzy, szczególnie…

(Senator Leszek Czarnobaj: I to jest jedyna przyczyna.)

Tak, to jest generalnie najważniejsza czy jedyna przyczyna, bo nie widzimy problemu polegającego na tym, że istnieje jaki brak, nie widzimy problemu nieszczelności, jeżeli chodzi o dochody z akcyzy. Podstawowy kłopot podatku akcyzowego – i to też było omawiane podczas dyskusji o podwyżce stawek w odniesieniu do alkoholu i papierosów – jest taki, że dochody z VAT mają inny charakter niż z akcyzy. Generalnie dochody z VAT są procentem od ceny i w związku z tym, gdy cena rośnie, to udział VAT w konsumpcji jest mniej więcej stały, o ile, powiedzmy… Tu może być długa dyskusja o efekcie ściągalności, także o procykliczności konsumpcji, ale generalnie pozostaje to w jakiejś relacji do konsumpcji finalnej.

W przypadku akcyzy kłopot, który jest obserwowany od wielu lat w Polsce, jest taki, że stawka akcyzy w odniesieniu do papierosów, alkoholu, ale też innych towarów objętych akcyzą, jest określoną kwotą do danej ilości towaru. Jeśli Polacy… Jeśli nawet następuje wzrost cen wynikający np. z kosztów produkcji papierosów, alkoholu albo cen energii, cen ropy naftowej w przypadku paliw, a liczba konsumowanych towarów, liczba sztuk lub litrów w zależności od tego, o jakim towarze mówimy, jest stała, bo Polacy, powiedzmy, nie zwiększają konsumpcji, to dochody z akcyzy też są stałe, tak jak powiedziałem, niezależnie od ceny.

W przypadku podwyżek cen następuje wzrost dochodów z VAT, a w przypadku podwyżek cen towarów objętych akcyzą i stałej konsumpcji nie ma wzrostu dochodów z akcyzy. To jest podstawowy kłopot czy, powiedzmy, efekt dla budżetu, polegający na tym, że generalnie dynamika dochodów, czyli wzrost dochodów z akcyzy, standardowo jest mniejsza niż w przypadku VAT, o ile nie mamy do czynienia z 2 czynnikami, jakimi są wzrost konsumpcji danych towarów albo nasilenie działań w zakresie poprawy ściągalności.

Z zasady towary, które są akcyzowane, nie są konsumowane w znaczeniu efektów związanych z elastycznością dochodową, czyli jeżeli Polacy są zamożniejsi, to idą do restauracji, wyjeżdżają na wakacje, kupują sobie różne rzeczy, ale z tych dodatkowych dochodów, z dochodów ekstra, które trafiają do ich kieszeni na skutek wzrostu wynagrodzeń, nie kupują więcej alkoholu, papierosów i paliwa. W związku z tym pod tym względem nie widzimy pozytywnej korelacji między wzrostem zamożności a konsumpcją towarów akcyzowych. To jest standardowy problem, jeśli chodzi o dochody z podatku akcyzowego. W związku z tym, jeżeli chcemy zwiększyć dochody z akcyzy, to raczej nie da się tego uzyskać poprzez zwiększoną konsumpcję, tylko przez poprawę ściągalności. A to już tak naprawdę zostało osiągnięte i widzimy pozytywne efekty, chociażby w przypadku papierosów, tutaj KAS ma powody… chwali się, że już poniżej 10% papierosów konsumowanych w Polsce stanowią papierosy nielegalne w znaczeniu krajowej i produkcji nielegalnej oraz z przemytu. W związku z tym Polska jest pokazywana jako ta, która w ciągu ostatnich 3 lat odniosła sukces, jeśli chodzi o ściągalność, o poprawę ściągalności w znaczeniu walki z nielegalną produkcją, nielegalną konsumpcją czy konsumpcją nielegalnych papierosów, może w ten sposób.

A w przypadku cen… Jest prowadzona dyskusja o podatku akcyzowym. W związku z tym to całe… Takie podstawowe informacje o podatku akcyzowym, które mamy, są podstawą do argumentowania, że stawki akcyzy mają znaczenie dla budżetu, w pewnym sensie podwyżka stawek akcyzy również ma znaczenie dla budżetu, ale oczywiście jest też dyskusja o efektach zdrowotnych, o czym już była mowa.

Jeśli chodzi o VAT, to mamy do czynienia z 2 czynnikami. Pierwszy czynnik to jest wzrost gospodarczy, a drugi to ściągalność. Założona ściągalność to jest 7,4 miliarda zł. Czyli w ramach tutaj, tak patrząc… Krótko. W tym wzroście o 14,5 miliarda, czyli ze 182 do 196,5, poprawa ściągalności to jest to jest 7,4, a pozostała część to jest wzrost wynikający z efektu gospodarczego. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dziękuję bardzo.

Jeszcze jest pytanie.

Senator Bierecki.

Senator Grzegorz Bierecki:

Jeszcze pytanie, no takie kuriozum. Ile wynosi wartość środków pochodzących z ceł, które przekazujemy dorocznie do budżetu Unii Europejskiej? Wiemy, ile zostaje u nas. A ile wysyłamy tam dorocznie?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

To nawet jutro możemy uzyskać odpowiedź na to pytanie, tak że…

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Leszek Skiba:

Tak, jutro, bo generalnie nie pamiętam, czy zostaje udział 25 czy 15, ale w związku z tym, że te 4,6… te 4 miliardy to jest…

(Głos z sali: 25 zostaje.)

Aha, 25 zostaje. Czyli 4 miliardy 680 milionów to jest 25%, a reszta, czyli 3 razy tyle, trafia do budżetu Unii Europejskiej.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dziękujemy bardzo.

Załącznik nr 2, czyli część budżetowa 81 „Rezerwa ogólna” i „Rezerwy celowe” w zakresie poz. 16, 21, 44, 46, 54 i 56.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Leszek Skiba:

Część 81 „Rezerwa ogólna”. W projekcie budżetu państwa na rok 2020 utworzono rezerwę ogólną w kwocie 250 milionów zł. W trakcie prac sejmowych rezerwa ta została zwiększona o sumę 7 milionów 935 tysięcy zł, tj. do kwoty 257 milionów 935 tysięcy. Zgodnie z przepisami rezerwa jest do dyspozycji Rady Ministrów. Zasady określone w ustawie są takie, że prezes Rady Ministrów jest upoważniony do dysponowania środkami z „Rezerwy ogólnej” do kwoty 10 milionów zł, a minister finansów – do kwoty 2 milionów zł, ponad tymi przedziałami decyzję podejmuje Rada Ministrów.

Odnosząc się do „Rezerw celowych” budżetu państwa, chcę powiedzieć, że w przedstawionym projekcie „Rezerwy celowe” stanowią łącznie 22 miliardy 701 milionów zł, to jest łącznie 60 pozycji, i jest to kwota o ponad 7 miliardów mniejsza niż w 2019 r. W porównaniu do rządowego projektu ustawy budżetowej na rok 2020 kwota ta została zwiększona o 32 miliony zł, czyli całkiem niewiele, bo całość to są ponad 22 miliardy. Krótko przedstawię teraz informację o „Rezerwach celowych”.

Rezerwa z poz. 16 „Zobowiązania wymagalne Skarbu Państwa” jest tworzona w budżecie państwa co roku z przeznaczeniem na sfinansowanie wymagalnych zobowiązań Skarbu Państwa wynikających ze spraw sądowych i ugód. W 2020 r. rezerwa została zaplanowana w kwocie 400 milionów zł. Wysokość rezerwy została oszacowana na podstawie dostępnych i przewidywanych danych dotyczących realizacji zobowiązań związanych ze sprawami sądowymi.

Kolejna rezerwa to jest poz. 21, jest to rezerwa na zwiększenie wynagrodzeń przeznaczonych na wypłaty wynagrodzeń dla osób odwołanych z kierowniczych stanowisk państwowych, a także nagród jubileuszowych i odpraw emerytalnych – 10 milionów zł. Zostanie ona przekazana, gdy pojawi się zapotrzebowanie na te środki.

Rezerwa w poz. 44 to środki na dofinansowanie realizacji niektórych zadań kontynuowanych, w tym środki na odbudowę dochodów budżetu państwa, zadania związane z poprawą finansów publicznych – łącznie 1 miliard 449 milionów zł. Środki te zostaną przekazane m.in. ministrom klimatu, rozwoju, finansów, infrastruktury, rodziny, pracy i polityki społecznej, spraw zagranicznych oraz wojewodom z przeznaczeniem przede wszystkim na kontynuowanie zadań realizowanych w poprzednich latach, tj. realizacja zadań związanych z ustawą – Prawo wodne, realizacja zadań związanych z ustawą o odpadach i bazach danych o odpadach, realizacja zadań związanych z ustawą o zmianie ustawy o drogach i niektórych innych ustaw, a także zadanie, jakim jest rozbudowa Centrum Partnerstwa Społecznego „Dialog”, chodzi o siedzibę Rady Dialogu Społecznego.

Druga pula zadań to są zadania związane z odbudową dochodów państwa i zadania związane z poprawą finansów publicznych. Są to zadania wynikające w szczególności z realizacji zadań z ustawy o monitorowaniu i kontroli jakości paliw oraz o Krajowej Administracji Skarbowej, jest tu wdrożenie wiążącej informacji stawkowej, budowa platformy postępowań elektronicznych dotyczących gier hazardowych e-Koncesje, prowadzenie rejestru domen w zakresie ustawy o oferowaniu gier hazardowych, realizacja programu wieloletniego „Modernizacja Krajowej Administracji Skarbowej w latach 2020–2022ˮ.

Dodatkowo jest rezerwa, jest to poz. 46, na wspieranie zwalczania przemytu i podrabiania wyrobów tytoniowych, jest tu 12 milionów 100 tysięcy zł. Jest ona nieco niższa niż rok temu. To jest standardowa rezerwa związana z umowami zawieranymi przez Komisję Europejską z międzynarodowymi koncernami tytoniowymi. Stosownie do tych umów środki są przekazywane z przeznaczeniem na działania w zakresie zwalczania przemytu lub podrabiania wyrobów tytoniowych głównie Policji, Straży Granicznej i Służbie Celno-Skarbowej.

Kolejna to jest rezerwa nr 54 na wypłatę odszkodowań przez wojewodów za nieruchomości pozyskiwane pod gazociągi, stanowiące inwestycje towarzyszące budowie gazoportu w Świnoujściu oraz odszkodowania za nieruchomości pozyskiwane pod realizację strategicznych inwestycji w sektorze naftowym – kwota 10 milionów 60 tysięcy zł. Głównie chodzi o odszkodowania, które wypłacają wojewodowie w przypadku nieruchomości pozyskiwanych pod gazociąg, to jest ten gazociąg obsługujący terminal w Świnoujściu, a także inne działania w zakresie strategicznych inwestycji w sektorze naftowym.

Kolejna rezerwa to jest rezerwa w poz. 56, rezerwa na zmiany systemowe, niektóre organizacyjne oraz nowe zadania. Łącznie jest to 579 milionów 970 tysięcy zł i jest to ponadtrzykrotnie mniej niż w 2019 r. Planowane są tu środki, które zostaną przeznaczone przede wszystkim na zmiany organizacyjne, systemowe. W ramach tych środków planujemy realizację zadań Urzędu Regulacji Energetyki wynikającą z ustawy o systemie rekompensat dla sektorów i podsektorów energochłonnych, dosyć duża część związana jest z wydatkowaniem w zakresie wzrostu cen energii, także program realizowany w ramach europejskiego podejścia do sektorów o zwiększonej energochłonności. Są tu też wydatki Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów związane ze wzmocnieniem nadzoru i kontroli nad wprowadzeniem do obrotu kotłów na paliwo stałe, to są nowe zadania dla UOKiK, związane też z implementacją dyrektywy, która mówi o kotłach na paliwo stałe wprowadzanych do obiegu i o koniecznej kontroli w tym zakresie. Są tu zadania realizowane przez UOKiK związane z realizacją niektórych ustaw w celu ograniczenia zatorów płatniczych oraz związane z wydawaniem opinii o celowości inwestycji w sektorze zdrowia, to jest nowa inicjatywa Ministerstwa Zdrowia w zakresie powstania instrumentu oceny wniosków inwestycyjnych w sektorze zdrowia, czyli taki sposób identyfikacji wydatków inwestycyjnych i analiz priorytetów w tym zakresie. To jest właśnie rezerwa w poz. 56.

To wszystko to są podstawowe informacje o najważniejszych rzeczach związanych z częścią 81 „Rezerwa ogólna” oraz częścią 83 „Rezerwy celowe”. Dziękuję.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dziękuję bardzo.

Teraz załącznik nr 5 „Plan przychodów i rozchodów budżetu państwa”.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Leszek Skiba: Tak, ja o tym powiedziałem w ramach części dotyczącej obsługi długu, bo to są potrzeby pożyczkowe netto i potrzeby pożyczkowe brutto.)

Dziękuję bardzo.

Teraz tak, załącznik nr 9 „Zakres i kwoty dotacji przedmiotowych i podmiotowych w 2020 r.” to też było…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Tak. Plan finansowy Funduszu Reprywatyzacji…

(Głos z sali: To już było.)

…też już był, pani to przedstawiała.

To przechodzimy teraz do części budżetowej 85 „Budżety wojewodów ogółem”.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Leszek Skiba:

Tak.

Panie Przewodniczący, to jest część 85, pozwalająca na sfinansowanie wielu zadań, w których pośredniczą wojewodowie. Łączne wydatki w tym zakresie planowane są w kwocie 91 milionów zł 58 tysięcy i stanowią nieco więcej, jest tu wzrost o ponad 3% w stosunku do roku 2019.

Po pierwsze, to są różne rozliczenia finansowe w kwocie 70 milionów zł. Środki te przewidziane są na realizację zadań związanych z zachowaniem funkcji leczniczych uzdrowisk w wysokości równej wpływom z tytułu opłaty uzdrowiskowej pobranej w roku 2018. Po drugie, jest to rezerwa ogólna i celowa ujęta w planie w kwocie 19 milionów zł 31 tysięcy. Środki te stanowią tzw. rezerwę wojewody. Wojewodowie w ramach ustalonych wydatków mogą tworzyć rezerwę w wysokości do 1% wydatków zaplanowanych w budżetach, z wyłączeniem dotacji. To są właśnie te środki, które stanowią rezerwę wojewodów. Kolejny element to jest 1 milion 350 tysięcy. Te środki są przeznaczone na współfinansowanie projektów w ramach europejskiej współpracy terytorialnej na lata 2014–2020. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dziękuję bardzo.

Kolejne załączniki, które tutaj mamy, dochody budżetu środków europejskich, załącznik nr 3… Chodzi o to, żebyśmy niczego nie pominęli.

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Leszek Skiba: Tak, jasne.)

Tutaj będziemy mieli wydatki budżetu środków… Dochody i wydatki, załączniki nr 3 i 4.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Leszek Skiba:

Generalnie w ramach ustawy budżetowej jest wyodrębniony budżet środków europejskich, to jest zgodne z ustawą o finansach publicznych. Mamy wydzieloną część w związku z tym, że środki europejskie służą obsłudze programów europejskich finansowanych z budżetu Unii Europejskiej. Łącznie w ramach finansowania wszystkich programów operacyjnych suma dochodów w tym zakresie szacowana jest na 71 miliardów 448 milionów zł, a suma wydatków, która ma być zrealizowana w ramach programów operacyjnych planowanych na rok 2020, to jest 88 miliardów 402 miliony zł. Z tego wynika deficyt budżetu środków europejskich na poziomie 17 miliardów, o czym mówiłem wcześniej. Te 17 miliardów jest deficytem, który powiększy nam potrzeby pożyczkowe netto, ale oczywiście zostanie to sfinansowane w kolejnych latach. Dziękuję.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dziękuję bardzo.

Kolejny załącznik, załącznik nr 6, obejmuje wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych.

(Senator Grzegorz Bierecki: Miałbym jeszcze pytanie do poprzedniego…)

Jeszcze jest pytanie.

Senator Bierecki.

Senator Grzegorz Bierecki:

To pytanie dotyczy poprzedniego załącznika, niejako w tej samej linii, co poprzednio. Ile wynosi teraz nasza składka wpłacana do Unii Europejskiej? Ile w 2020 r. zapłacimy tej składki? Pomijając cła, chodzi mi tylko o składkę, bez tych dochodów własnych Unii Europejskiej, bez ceł, które przekazujemy, bo to już wiem.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Leszek Skiba:

Obecnie są to 23 miliardy 327 milionów 650 tysięcy zł. To są środki wydatkowane na składkę do Unii Europejskiej.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dziękuję bardzo.

Senator Czarnobaj.

Senator Leszek Czarnobaj:

Panie Ministrze, ten załącznik nr 3 w całości, łącznie z norweskimi projektami i tymi wszystkimi rzeczami, to jest 71 miliardów z kawałkiem. Czy my mamy taką… Bo to jest ostatni rok +n, jeśli chodzi o rozliczenia. Czy my w tych rozliczeniach mamy niejako pogląd na to, jeśli chodzi o kwestie realizacji tych wszystkich programów jako całości? Czy jest jakiś taki, którego realizacja jest zagrożona, jeśli chodzi np. o programy operacyjne wojewódzkie czy inne tu wymienione? Czy można spać spokojnie, być spokojnym o to, że to, co zostało nam przyznane, zostanie przez nas zaabsorbowane?

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Leszek Skiba: Ja poproszę może o odpowiedź na to pytanie panią dyrektor, która na pewno zrobi to lepiej ode mnie. Dziękuję.)

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Poprosimy o krótką odpowiedź.

Dyrektor Departamentu Instytucji Płatniczej w Ministerstwie Finansów Dorota Jaworska:

Dorota Jaworska, Ministerstwo Finansów.

Nie ma takiej sytuacji, w tej chwili nie mamy żadnego zagrożonego programu, jeśli chodzi o jego realizację. Stan kontraktacji, czyli zaangażowania, jest w tej chwili na poziomie prawie 84%. Certyfikacja za zeszły rok przekroczyła nawet plan, bo było to ponad 100%. Tak że nie ma tu żadnego niebezpieczeństwa. Dziękuję.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dziękuję bardzo.

Załącznik nr 6 obejmujący wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych był już omawiany. Załącznik nr 8, czyli wykres jednostek, dla których zaplanowano dotacje podmiotowe i celowe, oraz kwoty tych dotacji, też został już omówiony. Czy nie?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Tak.

Zestawienie programów wieloletnich w układzie zadaniowym.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

To też było.

Następnie planowane dochody i wydatki budżetu środków europejskich oraz budżetu państwa to jest załącznik nr 15. To wszystko jest.

Wykaz programów wraz z limitami wydatków i zobowiązań w kolejnych latach realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Proszę bardzo, Pani Dyrektor.

Dyrektor Departamentu Instytucji Płatniczej w Ministerstwie Finansów Dorota Jaworska:

Powiem tak. Te wszystkie załączniki tak naprawdę były omawiane przy okazji omawiania poszczególnych części budżetowych, dlatego że w załącznikach tych pokazujemy wydatki budżetu środków europejskich i budżetu państwa wedle programów oraz wedle części i programów. Tak że w każdej części budżetowej w jej zakresie omawiane były poszczególne fragmenty tego załącznika. To są po prostu szczegółowe dane.

Tak samo było w przypadku załącznika nr 17, bo to są programy realizowane przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. A załącznik nr 18 opisuje proste prefinansowanie zadań w ramach europejskiego Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich, czyli to jest tzw. finansowanie wyprzedzające, pożyczki dla jednostek samorządu terytorialnego na sfinansowanie swoich zadań. Dziękuję.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dziękuję bardzo.

Czy o tych programach też mówiliście państwo przy okazji omawiania tego w komisjach branżowych?

(Dyrektor Departamentu Instytucji Płatniczej w Ministerstwie Finansów Dorota Jaworska: Tak.)

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Leszek Skiba: Tak.)

To było, tak? Dobrze.

Tak myślę, bo my to zawsze tu robiliśmy, prawda? Zawsze było to oddzielnie omawiane. Ale skoro było, to odkładamy to na bok.

Czy są jeszcze jakieś pytania ze strony senatorów?

Jest pytanie.

Senator Leszek Czarnobaj.

Senator Leszek Czarnobaj:

Panie Ministrze, trochę się spóźniłem i nie słyszałem, jak pan minister zaczął, więc pytanie dotyczące części ogólnej, bo jeszcze nie zdążyłem tego zsumować. Czy mógłby pan minister podać w przybliżeniu, a jeśli dokładnie, to jeszcze lepiej, sumaryczną wartość jednorazowych wpływów do budżetu po stronie dochodów? Mówię o tym, co będzie…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Jednorazowych dochodów, tych, które nie będą powtarzalne cyklicznie w roku następnym, czyli mówimy tu o wpływach dotyczących OFE, tych elementach, które są tam po stronie dochodów, dochodach, jeśli chodzi o dywidendę czy zysk Narodowego Banku Polskiego.

I drugie pytanie. Panie Ministrze, chodzi mi o wartość wydatków. Jaka wartość wydatków znajduje się poza regułą wydatkową? Czy macie państwo takie dane?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Leszek Skiba:

Jeśli chodzi o wydatki… Jeśli chodzi o dochody jednorazowe w roku 2020, to łączne dochody jednorazowe stanowią 20 miliardów 344 miliony zł. Jest to przede wszystkim opłata przekształceniowa.

(Senator Leszek Czarnobaj: A te poza regułą wydatkową?)

Nie mam takiej informacji, możemy to przygotować. Na to składają się wydatki wszystkich jednostek, które standardowo nie są objęte regułą. Musielibyśmy to zsumować.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Oczywiście.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Bardzo proszę, Senatorze.

Senator Zygmunt Frankiewicz:

Pan minister nie odpowiedział na pytanie o wpłatę Narodowego Banku Polskiego, a to jest chyba 7 miliardów 163 miliony. Tyle było, tak? W poprzednich latach, w 2 kolejnych latach było zero. Czy to jest trend, czy to taki jednorazowy wynik?

Jak jesteśmy przy tym, to powiem o jeszcze jednej sprawie. Jest tu jeszcze taki skok wpłat państwowych jednostek budżetowych. W zeszłym roku to było 21 miliardów, teraz jest 26,5 miliarda. To jest skok o 5,5 miliarda. Z czym to może być związane? Dziękuję.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Leszek Skiba:

Jeśli chodzi o Narodowy Bank Polski, to generalnie Narodowy Bank Polski prowadzi niezależną politykę, jeśli chodzi o swoje decyzje w zakresie wpłaty z zysku. Oczywiście te reguły są jasne, ale wszystko przede wszystkim zależy od informacji, czy Narodowy Bank Polski po prostu ma zysk czy go nie ma. Generalnie zysk Narodowego Banku Polskiego wynika z wartości rezerw. W sytuacji, w której mamy do czynienia z aprecjacją lub deprecjacją polskiego złotego, istnieje księgowe zjawisko zyskiwania na wartości rezerw lub utraty wartości tych rezerw wyrażonych w polskich złotych. Z tego wynika podstawowe zjawisko, jakim jest zyskiwanie na wartościach rezerw w sytuacji deprecjacji, tak jest wtedy, gdy pojawia się zysk, lub w latach, w których jest aprecjacja, ta wartość wyrażona w złotych walut obcych pomniejsza się i z tego powodu niejako w sensie księgowym ten zysk maleje lub może nawet spaść do zera. To jest niejako niezależne zjawisko. Tak naprawdę głównym czynnikiem, który na to wpływa, na to rzutuje, jest wartość zmian kursowych, które obserwujemy. To ona później wpływa na wycenę wartości rezerw walutowych, które posiada Narodowy Bank Polski. Z racji tego, że te zjawiska kursowe miały miejsce w roku 2019, jest możliwość oszacowania, prognozowania dochodów z wpłat z zysków w roku 2020. Bo mechanizm jest tu taki: osiągnięte zyski w roku 2019 trafiają do budżetu roku następnego, w związku z tym ten mechanizm jest tu powtórzony. W różnych latach te wpłaty z zysku były różne, np. w roku 2016 wpłata z zysku wynosiła prawie 8 miliardów zł, w roku 2017 – 8 miliardów 700 milionów, w latach 2018 i 2019 tego zysku nie było, był na poziomie zerowym. Ale tak naprawdę, tak jak powiedziałem, głównym czynnikiem są wahania kursowe. Dziękuję.

(Senator Zygmunt Frankiewicz: Dziękuję. Jeszcze te wpłaty jednostek, jeśli mogę…)

Tak, jeśli chodzi o wpłaty jednostek, to pyta pan o wpłaty jednostek budżetowych czy wpłaty dywidendy…

(Senator Zygmunt Frankiewicz: Jednostek budżetowych.)

To musimy sprawdzić, z czego wynikają te 3 miliardy, bo tutaj widzę, że to…

(Senator Zygmunt Frankiewicz: Nawet więcej, bo to jest 5,5 miliarda więcej względem poprzedniego roku.)

Jeśli mogę, to odpowiem jutro, bo musimy to po prostu policzyć. Tak na szybko trudno nam powiedzieć, dlaczego tak jest. Dziękuję.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dziękuję bardzo.

Jeszcze pan senator Leszek Czarnobaj.

Senator Leszek Czarnobaj:

Panie Ministrze, zapytam o jeszcze jedną rzecz, o której zapomniałem. Chodzi o rezerwy. Było tam prawie 30 miliardów, teraz są 22 miliardy. Mówię o rezerwach celowych. Tak, tak, tam jest teraz ok. 22 miliardów.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

No, trend jest dobry, Panie Ministrze, trend jest dobry. Ja o co innego chcę zapytać. Nie o to, dlaczego tak mało, bo to dobrze, że jest coraz mniej. Ja chciałbym zapytać, czy na jutrzejsze spotkanie można uzyskać informację – nie chodzi mi o dokładną wartość, tylko mniej więcej – na jaką kwotę z tych prawie 30 miliardów zł w roku 2019 nie udało się zrealizować rezerw celowych. Tak mniej więcej.

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Leszek Skiba: Dobrze.)

Nie chodzi mi o dokładną wartość, tylko o szacunek, jaka to jest mniej więcej wartość.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Czyli chodzi po prostu o wykorzystanie limitów rezerw celowych w roku ubiegłym.

Proszę bardzo.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Leszek Skiba:

Tutaj rzeczywiście jest… Pani dyrektor zwraca uwagę na to, że warto pamiętać o tym, że ten rok był specyficzny…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

…z tej racji, że rozwiązanie rezerw i rozstrzygnięcia dotyczące tych rezerw zostały… Generalnie, standardowo rezerwy nie są wykonywane i generalnie jest to dosyć duże źródło niewykonania budżetu, które w sensie ilościowym z roku na rok sięga kilku miliardów złotych. Tak więc w sytuacji, w której pojawiła się potrzeba sfinansowania chociażby zmiany w zakresie programu 500+, to było istotne źródło finansowania, czyli te potencjalne oszczędności pozwalały sfinansować przede wszystkim właśnie to rozszerzenie programu 500+. Tak że to jest z tego powodu. Prawdopodobnie zostało to wydane w całości, ale to wszystko oczywiście sprawdzimy.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Proszę bardzo.

Senator Leszek Czarnobaj:

Panie Ministrze, nie interesuje mnie specjalnie cel, bo pamiętam, że w końcówce roku myśmy też tam dokonywali korekty w odniesieniu do ok. 9 miliardów zł czy innej kwoty za rok ubiegły, gdzie m.in. były rezerwy. Chodzi mi o to, czy macie państwo szacunek dotyczący tych 30 miliardów zł, czyli spodziewacie się, że nie zrealizujemy ok. 7, 8, 9 albo 2 miliardów. Ja chciałbym po prostu móc odpowiedzieć sobie na pytanie, na które po części pan minister odpowiedział, czy to jest tendencja, że na 30 miliardów nie realizujemy 9 czy 10, a gdy mamy 20, to na pewno nie zrealizujemy 5 czy 6 miliardów.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Leszek Skiba:

Myślę, że to, co tak na już można powiedzieć, to możemy powiedzieć o pewnej tendencji związanej z łączną wartością budżetu, a nie z wartością rezerw, bo tak naprawdę używanie rezerw wynika z pewnego rodzaju, można powiedzieć, elastyczności planowania wydatków. Chodzi o to, że tak naprawdę można podejść do budżetu w ten sposób, żeby powpisywać kwoty w konkretne części budżetowe, albo w ten sposób, że wziąć pod uwagę pewne potencjalne zjawiska, które mogą wynikać, nie wiem, z brexitu, jakichś turbulencji, kryzysów, katastrof ekologicznych itd., albo afrykańskiego pomoru świń, albo jakichś innych wydatków. Stąd pozycje rezerw, w których środki trudno jest od razu przeznaczyć, po prostu nie chcemy tego usztywniać i zapisywać wydatków w konkretnej przegródce. Dlatego wstępne planowanie jest poprzez rezerwę. To jest, powiedzmy, pewna technika urzędowa, która bierze pod uwagę konieczność, potrzebę albo bardziej dokładnego, albo bardziej elastycznego zarządzania. W każdym razie generalnie w związku z tym niewykonania są niezależne od wielkości rezerw, niewykonania są mniej więcej proporcjonalne do łącznej wartości wydatków w budżecie i są niezależne od tych technik, od tego, czy umieszcza się coś w rezerwie, czy poza rezerwą. Raczej chodzi o to, że po prostu standardowo jakieś 2% budżetu państwa, czasami więcej, czasami mniej, po prostu jest niewydatkowane z tej racji, że budżet musi opierać się na limitach, ale nie wszystkie wydatki są później realizowane, z różnych względów, z różnych powodów. Dziękuję.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Dziękuję bardzo.

W ten sposób chyba zakończyliśmy…

(Senator Leszek Czarnobaj: To kończymy. Chciałem jeszcze o coś zapytać, ale już trudno.)

(Wesołość na sali)

Tak, jeszcze jutro jest dzień i będzie czas, żeby jeszcze ewentualnie jakieś pytania zadawać panu ministrowi.

Senator Leszek Czarnobaj:

Panie Przewodniczący, zostało 30 sekund. Panie Ministrze, jutro chciałbym zapytać o pewną sprawę, ale już uprzedzę. Teraz nie pamiętam, ale to sprawdzę. Chodzi mi o rezerwę, o niewykorzystane środki w Funduszu Pracy. Tam jest chyba 16 czy 18 miliardów, o ile dobrze pamiętam.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Już pan…

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Leszek Skiba:

To od razu o tym powiem. Czym innym są rezerwy w budżecie państwa, a czym innym jest Fundusz Pracy. Fundusz Pracy jest jakby jednostką, która ma środki niewydatkowane, które pozostają w Funduszu Pracy, przechodzą na kolejne lata.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Jasne, jasne, ale to też chodzi o to, żeby przekazać informację, ile środków zostało. Tak? Dobrze.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Jasne.

Przewodniczący Kazimierz Kleina:

Zawsze lepiej, gdy pieniądze zostają, niż gdy się wydatkuje więcej, niż jest.

(Senator Leszek Czarnobaj: Moja teściowa mówiła, że superata jest dokładnie tak samo zła…)

Nie, zawsze lepiej, żeby pieniądze zostały, niż były wydane.

Bardzo dziękuję panu ministrowi i wszystkim osobom panu towarzyszącym. Do zobaczenia, do jutra.

Dziękuje państwu bardzo. Dobranoc.

Spotykamy się jutro o 10.00 w tej samej sali, wtedy będą się prezentowały poszczególne komisje.

A, jeszcze powiem o rzeczy, o której nie powiedziałem wcześniej, że całe posiedzenie jest transmitowane przez internet.

(Wesołość na sali)

Miałem o tym powiedzieć na początku. Tak więc informuję tylko państwa, że ono było transmitowane.

(Senator Leszek Czarnobaj: A zapytałeś, czy są lobbyści? Też nie?)

Zapytałem, o to zapytałem.

Zamykam posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych.

(Koniec posiedzenia o godzinie 19 minut 01)