Narzędzia:
Posiedzenie Komisji Obrony Narodowej (nr 4) w dniu 20-02-2020
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– posiedzenie Komisji Obrony Narodowej (4.)

w dniu 20 lutego 2020 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy budżetowej na rok 2020 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji: 01 – Kancelaria Prezydenta RP; 29 – Obrona narodowa; 83 – Rezerwy celowe; 85 – Budżety wojewodów ogółem; pozostałe części budżetowe w zakresie działu 752 – Obrona narodowa; a także planów finansowych Agencji Mienia Wojskowego, Zakładu Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego, Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych (druk senacki nr 70, druki sejmowe nr 112, 112-A, 204 i 204-A).

2. Przyjęcie planu pracy na rok 2020.

(Początek posiedzenia o godzinie 12 minut 04)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Jarosław Rusiecki)

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Witam państwa bardzo serdecznie na posiedzeniu senackiej Komisji Obrony Narodowej.

W porządku dzisiejszego posiedzenia są 2 punkty. Pierwszy, najważniejszy na dziś i na cały najbliższy rok, jak również bardzo istotny dla całości funkcjonowania polskich Sił Zbrojnych… W pierwszym punkcie mamy rozpatrzenie ustawy budżetowej na rok 2020 w częściach właściwych zakresowi działania Komisji Obrony Narodowej. Państwo senatorowie mieli dostarczony w stosownym czasie dokument budżetowy, jak również dokumenty i informacje przygotowane przez Departament Budżetowy Ministerstwa Obrony Narodowej. W drugim punkcie przyjmiemy plan pracy na 2020 r., o którym wcześniej wielokrotnie dyskutowaliśmy i na posiedzeniach komisji, i w rozmowach bezpośrednich wśród senatorów. Państwo macie też druk tematyczny dotyczący tego punktu.

Pozwolę sobie, Szanowni Państwo, przywitać gości dzisiejszego posiedzenia. Witam bardzo serdecznie pana ministra Wojciecha Skurkiewicza, sekretarza stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej. Witam serdecznie pana płka Pawła Bartczaka, dyrektora Departamentu Budżetowego w Ministerstwie Obrony Narodowej. Witam serdecznie pana Mirosława Wiklika, dyrektora Gabinetu Szefa Biura Bezpieczeństwa Narodowego – witam bardzo serdecznie pana dyrektora. W zakresie naszych dzisiejszych działań jest budżet związany z Kancelarią Prezydenta, z Biurem Bezpieczeństwa Narodowego. Witam bardzo serdecznie panią Agnieszkę Kidę, zastępcą dyrektora Departamentu Finansowania Sfery Budżetowej w Ministerstwie Finansów. Witam bardzo serdecznie panią Monikę Rokitę-Górniewicz, naczelnik Wydziału Obrony Narodowej i Służb Specjalnych w Departamencie Finansowania Sfery Budżetowej w Ministerstwie Finansów. Witam pana płka Marka Kozłowskiego, szefa Inspektoratu Uzbrojenia. Witam serdecznie pana Piotra Jastrzębskiego, zastępcę prezesa Agencji Mienia Wojskowego. Witam pana płka Dariusza Owczarka, szefa Oddziału Planowania Finansowego w Zarządzie Planowania Rzeczowego w Sztabie Generalnym Wojska Polskiego. Witam bardzo serdecznie pana płka Mariusza Rapacza, szefa Oddziału Wsparcia, Analiz i Sprawozdawczości w Inspektoracie Uzbrojenia. Witam pana płka Arkadiusza Polaka, zastępcę dyrektora Zakładu Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego w Ministerstwie Obrony Narodowej. Witam panią Annę Orłowską, starszego specjalistę w Departamencie Finansowym w Agencji Mienia Wojskowego. Witam pana Macieja Olszewskiego, naczelnika Wydziału Administracyjnego w Gabinecie Szefa Biura Bezpieczeństwa Narodowego. Witam pana płka Jacka Woińskiego, zastępcę naczelnika Wydziału Planowania i Prognozowania Finansowego w Departamencie Budżetowym Ministerstwa Obrony Narodowej. Witam bardzo serdecznie pana Kazimierza Maciejewskiego z Ministerstwa Finansów. Witam również bardzo serdecznie pana mecenasa Marka Jarentowskiego, głównego eksperta w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu.

Witam wszystkich państwa bardzo serdecznie, również pracowników Kancelarii Senatu, którzy wspierają nas w sprawnym przeprowadzeniu tego posiedzenia komisji.

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie ustawy budżetowej na rok 2020 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji: 01 – Kancelaria Prezydenta RP; 29 – Obrona narodowa; 83 – Rezerwy celowe; 85 – Budżety wojewodów ogółem; pozostałe części budżetowe w zakresie działu 752 – Obrona narodowa, a także planów finansowych: Agencji Mienia Wojskowego; Zakładu Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego; Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych (druk senacki nr 70, druki sejmowe nr 112, 112-A, 204 i 204-A)

Szanowni Państwo, chciałbym, abyśmy przystąpili do rozpatrzenia punktu pierwszego, a więc do rozpatrzenia ustawy budżetowej na rok 2020 w częściach właściwych działaniom Ministerstwa Obrony Narodowej.

O wprowadzenie bardzo proszę pana ministra Wojciecha Skurkiewicza. Bardzo proszę, Panie Ministrze.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Wojciech Skurkiewicz:

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo!

Mam zaszczyt przedstawić Wysokiej Komisji budżet resortu obrony narodowej na rok 2020. Jeśli pan przewodniczący pozwoli, na początku przedstawię zarys samego budżetu i filozofię tworzenia budżetu ministra obrony narodowej, jak również te obszary priorytetowe dla resortu, które będą finansowane z budżetu MON. A co do drugiej części, to chciałbym, żebyśmy mogli przedstawić państwu prezentację, w której przedstawimy szczegółowe odzwierciedlenie zapisów budżetowych w części 29 „Obrona narodowa”. Uczyni to pan dyrektor Bartczak. Oczywiście po tych dwóch wstępnych częściach będziemy pozostawali do państwa dyspozycji w celu rozwiania wszelkich wątpliwości i udzielenia odpowiedzi na wszelkie pytania.

Szanowni Państwo, budżet resortu obrony narodowej został opracowany zgodnie z ustawową zasadą kształtowania wydatków obronnych państwa na poziomie 2,1% przewidywanego wykonania produktu krajowego brutto. Warto zwrócić uwagę, że w roku 2020 budżet będzie już po raz drugi przygotowywany w oparciu o tę zasadę. Wcześniejsze budżety były przygotowywane w oparciu o dane z roku wcześniejszego, poprzedzającego, tj. o PKB z roku wcześniejszego.

Ten budżet na rok 2020 będzie imponujący i będzie budżetem rekordowym, bo zamknie się kwotą blisko 50 miliardów zł – dokładnie jest to kwota 49 miliardów 996 milionów 900 tysięcy zł. Jego przeznaczenie to w głównej mierze sfinansowanie szkolenia wojsk, modernizacji technicznej, wyposażenia Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej oraz realizacja zobowiązań sojuszniczych naszego kraju.

Limit wydatków w części 29 „Obrona narodowa” został określony w wysokości 49 miliardów 15 milionów 400 tysięcy zł i będzie wyższy w stosunku do wydatków z roku 2019 o 4 miliardy 972 miliony zł, tj. o ponad 11%.

Budżet obrony pozwoli na poprawę kluczowych zdolności operacyjnych Sił Zbrojnych. Wydatki rzeczowe planowane przez resort obrony w roku 2020 będą ukierunkowane na osiągnięcie priorytetowych celów, tj. wzmocnienie zdolności operacyjnych jednostek operacyjnych dyslokowanych na wschodzie kraju – to jest jeden z tych priorytetów, które przyświecają nam i w konstruowaniu budżetu, i w działaniach, które podejmujemy od roku 2015, gdy chodzi o wzmocnienie wschodnich rubieży Rzeczypospolitej, które bardzo często, przez szereg lat, były niemal zapomniane; modernizację techniczną; wzrost liczebności Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej; rozwój i konsolidację struktur organizacyjno-funkcjonalnych, w tym formowanie i ukompletowanie nowego związku taktycznego; rozwijanie struktur organizacyjnych Wojsk Obrony Terytorialnej; rozbudowę struktur organizacyjnych do działań w cyberprzestrzeni oraz wsparcia kryptologicznego – tutaj chodzi m.in. tworzenie wojsk obrony cyberprzestrzeni; realizację procesu szkolenia Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej, w tym w szczególności w ramach krajowych i międzynarodowych ćwiczeń i treningów; zapewnienie możliwości realizacji zadań obronnych przez organy władzy, administracji publicznej, przedsiębiorców oraz organizacje społeczne. Priorytetowe znaczenie dla funkcjonowania Sił Zbrojnych będzie miało również wzmocnienie pozycji Polski jako partnera w międzynarodowej współpracy wojskowej w ramach struktur Sojuszu Północnoatlantyckiego, Unii Europejskiej i innych organizacji międzynarodowych; tworzenie warunków do przyjęcia w Polsce zwiększonej obecności sił amerykańskich oraz warunków do utrzymania wysuniętej obecności wojskowej sojuszników w celu dalszej poprawy zdolności i wzmocnienia wschodniej flanki NATO; realizacja polskich priorytetów w obszarze wojskowym Sojuszu Północnoatlantyckiego, w tym dbałość o wzmocnienie zdolności obrony kolektywnej Sojuszu; realizacja polskich priorytetów na forum Unii Europejskiej, w tym głównych interesów gospodarczo-obronnych; prowadzenie międzynarodowej współpracy wojskowej dwu- i wielostronnej, w tym wzmacnianie partnerstwa ze Stanami Zjednoczonymi; rozwój współpracy z państwami naszego regionu; udział w misjach i operacjach NATO, Unii Europejskiej, ONZ oraz innych operacji koalicyjnych, zgodnie z priorytetami polskiej polityki zagranicznej; a także wzmocnienie postaw proobronnych w społeczeństwie oraz z zakresu wsparcia systemu militarnego ze strony organizacji społecznych.

Szanowni Państwo, reasumując tę wstępną pierwszą część, mogę powiedzieć, że wydatki obronne zaplanowane w kwocie blisko 50 miliardów zł zabezpieczą realizację głównych celów i priorytetowych zadań stojących przed Siłami Zbrojnymi, umożliwią ich rozwój, także rozwój zdolności operacyjnych, poprawę jakości szkolenia, odtworzenie sprawności sprzętu i uzbrojenia wojskowego, a także systematyczną poprawę wartości użytkowej infrastruktury wojskowej w perspektywicznych garnizonach.

Szanowni Państwo, jeszcze raz powtórzę: to jest budżet bardzo wysoki, to jest budżet rekordowy i to jest pierwszy rok, kiedy korzystamy z dobrodziejstwa znowelizowanej przed kilkoma lat ustawy, która w perspektywie roku 2030 zwiększa budżet Ministerstwa Obrony Narodowej do 2,5% produktu krajowego brutto, co nastąpi właśnie w roku 2030.

O przedstawienie szczegółów budżetu poproszę pana dyrektora Bartczaka.

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Dziękuję bardzo, Panie Ministrze.

Proszę bardzo, Panie Dyrektorze, o prezentację.

Dyrektor Departamentu Budżetowego w Ministerstwie Obrony Narodowej Paweł Bartczak:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Panie Ministrze! Szanowni Państwo!

Pan minister omówił już cel główny działalności urzędu ministra obrony narodowej w 2020 r., omówił też działania, poprzez które chcemy ten cel osiągnąć. Ja przejdę może do technikaliów tego budżetu, czyli do slajdu trzeciego.

Poproszę o następny slajd.

Szanowni Państwo, podstawowe wskaźniki makroekonomiczne, na podstawie których budżet Ministerstwa Obrony Narodowej, resortu obrony narodowej został skalkulowany, to prognoza produktu krajowego brutto w 2020 r. na poziomie 2 bilionów 373 miliardów zł; wydatki obronne na poziomie opisanym w art. 7 ustawy o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych, czyli 2,1% PKB planowanego do osiągnięcia w 2020 r.; średnioroczny wzrost cen towarów i usług o 2,5%; waloryzacja emerytur i rent – wzrost o 3,24%; waloryzacja wynagrodzeń osób objętych i nieobjętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń – o 6%.

Na kolejnym slajdzie… Jeszcze może jeden slajd wcześniej, Panie Pułkowniku.

Jak wynika z przepisów ustawy o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych, budżet kalkujemy, mnożąc prognozowane PKB przez wskaźnik 2,1%, co daje nam kwotę… Slajd wcześniejszy, Panie…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

…Co daje nam kwotę blisko 50 miliardów zł.

Na następnym slajdzie mamy bardziej szczegółowe rozbicie tej kwoty. Kwota blisko 50 miliardów dzieli się na wydatki budżetowe, Fundusz Modernizacji Sił Zbrojnych oraz środki Agencji Mienia Wojskowego. Z tego w części 29 – to jest ta ramka po prawej stronie slajdu – jest to 49 miliardów 15 milionów zł, a w innych częściach budżetowych jest niemalże 786 milionów zł. W częściach „Nauka”, „Gospodarka”, w części 88 na jednostki prokuratury, w części 83 rezerwy na finansowanie programu modernizacji policji i pozostałych służb MSWiA – 433 miliony zł; w części 46 „Zdrowie” mamy zaplanowane 57 milionów na Lotnicze Pogotowie Ratunkowe, służbę śmigłowcową; jest także 1 milion zł w części 16 na projekt GovTech.

Proszę, następny slajd.

Jeżeli patrzymy na porównanie budżetu z 2019 r. i projektowanego budżetu, tego na ten rok, to możemy zauważyć, że budżet projektowany na ten rok jest o ponad 11% wyższy, tj. o niemalże 5 miliardów zł większy od poprzedniego. Na slajdzie, w ramce poniżej, mamy kwotowe rozbicie tych środków na poszczególne działy budżetowe. Oczywiście najwięcej, czyli ponad 40 miliardów zł, znajduje się w dziale 752 „Obrona narodowa”, na drugim miejscu jest dział 753 „Obowiązkowe ubezpieczenie społeczne”.

Proszę, następny slajd.

Teraz bardziej szczegółowe porównanie w podziale na ekonomiczne kategorie wydatków, porównanie budżetów na lata 2019 i 2020. Jak państwo zauważycie, w ostatniej kolumnie właściwie w każdej kategorii, a nawet na pewno w każdej kategorii notujemy wzrost wydatków. Najwyższy wzrost, o 17,8%, mamy w kategorii „Centralne plany rzeczowe”. Drugi co do wielkości, o 13,8%, w kategorii „Wydatki osobowe”.

Proszę, następny slajd.

I jeszcze jeden rzut oka na strukturę wydatków, z innej perspektywy, na podział poszczególnych wydatków w budżecie Ministerstwa Obrony Narodowej. Wydatki osobowe… Wydatki majątkowe stanowią największą część tego budżetu, ponad 28%. Drugie w kolejności są wydatki osobowe – ponad 25%.

Proszę o następny slajd.

To jest kolejny widok na nasz budżet, tym razem w podziale na strukturę zadaniową wydatków. Największa część oczywiście znajduje się w funkcji 11 „Bezpieczeństwo zewnętrzne i nienaruszalność granic” – ponad 39 miliardów zł. Na drugim miejscu funkcja 13 „Zabezpieczenie społeczne i wspieranie rodziny” – ponad 7 miliardów 600 milionów zł.

Proszę o następny slajd.

Jeśli chodzi o bardziej szczegółowe omówienie poszczególnych kategorii ekonomicznych, to w przypadku dotacji, które stanowią 4% całego budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej i kwotę prawie 2 miliardów zł, mamy szereg podmiotów dotowanych. Największą część tej kwoty stanowią dotacje podmiotowe i subwencje dla uczelni wojskowych – ponad 900 milionów zł, 46% niemalże ogólnej kwoty dotacji. Na drugim miejscu jest Agencja Mienia Wojskowego – 864 miliony zł, ponad 43% globalnej kwoty dotacji.

Proszę o następny slajd.

Wydatki na emerytury, renty i pozostałe świadczenia stanowią 18% planowanego budżetu na ten rok, co stanowi kwotę prawie 8 miliardów 875 milionów zł. Jak już wspomniałem, wskaźnik waloryzacji świadczeń emerytalno-rentowych został założony na poziomie 103,24%. Wskaźnik przyrostu świadczeniobiorców jest bez zmian, na poziomie 161,4%. Średnie świadczenie po waloryzacji wyniesie w przypadku emerytur 3 tysiące 917 zł, renta inwalidzka – 3 tysiące 430 zł, a renta rodzinna – 3 tysiące 141 zł.

Jeśli chodzi o wydatki osobowe na uposażenia żołnierzy i wynagrodzenia pracowników cywilnych wojska, to wydatki te stanowią ponad 25%, ponad 1/4 całego budżetu, co daje kwotę prawie 12 miliardów 400 milionów zł. Jeśli chodzi o szczegóły, to średnia płaca w przypadku żołnierzy jest prognozowana na poziomie 5 tysięcy 681 zł. Wpływa na to wzrost kwoty bazowej do 1 tysiąca 614 zł oraz wskaźnika mnożnika z poziomu 3,63 do 3,811. W przypadku służby cywilnej średnia płaca wyniesie 4 tysiące 773 zł, w przypadku pozostałych pracowników cywilnych – 4 tysiące 210 zł.

Jeśli chodzi o stany osobowe, to planujemy, że w 2020 r. osiągniemy średnioroczny stan osobowy żołnierzy na poziomie 122 tysięcy 500, w tym: żołnierze zawodowi – 111 tysięcy 500; kandydaci na żołnierzy – 8 tysięcy, żołnierze Narodowych Sił Rezerwowych – na poziomie 3 tysięcy; funkcjonariusze SW i SKW – 2 tysiące 681; w służbie przygotowawczej – 4 tysiące; żołnierze rezerwy – 2 tysiące, w tym 690 w Legii Akademickiej; żołnierze terytorialnej służby wojskowej – do 29 tysięcy. Pracownicy cywilni – 48 tysięcy 430.

Proszę o następny slajd.

Wydatki na utrzymanie i szkolenie jednostek wojskowych stanowią 15% budżetu, co daje kwotę 7 miliardów 400 milionów zł. Są to wydatki bieżące, m.in. na zakup materiałów i wyposażenia, konserwację uzbrojenia i sprzętu wojskowego, remonty i konserwację budynków, zakup energii, a także na podatki, opłaty, składki oraz na zakup usług.

Jeżeli chodzi o centralne plany rzeczowe, to składają się one z 4 planów: planu modernizacji technicznej, centralnego planu inwestycji budowlanych, centralnego planu inwestycji budowlanych realizowanych przez NATO Security Investment Programme, a także planu zakupu środków materiałowych. Ogółem środki na plany rzeczowe, jak już wcześniej mówiłem, rosną. W porównaniu z kwotami z roku 2019 globalna kwota na centralne plany rzeczowe rośnie o ponad 17%. I w każdej z tych 4 kategorii notujemy poważny wzrost. Największy jest na plan modernizacji technicznej – o 22,1%, w przypadku centralnego planu inwestycji budowlanych to jest prawie 5%, duży wzrost notuje też plan inwestycji budowlanych realizowany przez NATO Security Investment Programme, czyli natowski program, który zajmuje się realizowaniem tych inwestycji. Co do planu zakupu środków materiałowych, to tu jest wzrost nieznaczny, o 1,1%. Ale ogólnie kwota na centralne plany rzeczowe to ponad 17, prawie 18 miliardów zł. To stanowi znaczny procent całego budżetu, bo ponad 36%.

Proszę o następny slajd.

Małe porównanie rok do roku. Ustawa o przebudowie, modernizacji i finansowaniu Sił Zbrojnych wymaga 20-procentowego wskaźnika wydatków majątkowych w całym budżecie. Jak państwo widzicie, zarówno w roku 2019, jak i w 2020 znacznie ten wskaźnik przekraczamy, przy czym i tak jesteśmy na ścieżce wzrostowej, bo w 2020 r. nawet w stosunku do wydatków z 2019 ten wskaźnik rośnie.

Proszę o następny slajd.

W planach rzeczowych są również zaplanowane wydatki bieżące, tj. 8,2% budżetu, ponad 4 miliardy zł. Są to głównie wydatki na remonty sprzętu i uzbrojenia, również na zakupy drobnego sprzętu i uzbrojenia, amunicji i materiałów wybuchowych, materiałów pędnych oraz smarów, na umundurowanie, na zakup żywności na zapasy mobilizacyjne oraz leków.

Jeśli chodzi o Fundusz Modernizacji Sił Zbrojnych, to w tym roku planujemy przychody na poziomie 159 milionów zł, ale wraz z pozostałością z roku 2019, wynoszącą ponad 16 milionów zł, daje to razem ponad 175 milionów zł. Na tym samym poziomie planujemy też koszty. Finansowanie zadań z obszaru modernizacji będzie realizowane właśnie z tych środków.

Proszę, następny slajd.

Panie Przewodniczący, Panie Ministrze, Szanowni Państwo, podsumowując, powiem tak: projekt budżetu resortu obrony narodowej na 2020 r. umożliwia w szczególności przyspieszenie procesu modernizacji technicznej, zwiększenie liczebności Sił Zbrojnych, w tym w ramach tworzenia kolejnej, osiemnastej dywizji, tworzenie warunków do realizacji zadań sojuszniczych wynikających z decyzji podjętych na szczycie NATO w Warszawie w 2016 r. Umożliwia również rozwój, dalszy rozwój jednostek obrony terytorialnej oraz poprawę stanu zasobów obronnych, technicznych, materiałowych oraz osobowych w obszarze rezerw. Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Dziękuję bardzo panu dyrektorowi.

Szanowni Państwo…

Panu ministrowi i panu dyrektorowi dziękuję za przedstawienie informacji, w kontekście dbałości o politykę bezpieczeństwa zawartą w budżecie, w projekcie budżetu na 2020 r., z perspektywy Ministerstwa Obrony Narodowej.

A teraz poprosiłbym, aby taką informację z perspektywy, że tak powiem, zwierzchnika Sił Zbrojnych przedstawił nam pan dyrektor Mirosław Wiklik, szef Gabinetu Szefa Biura Bezpieczeństwa Narodowego.

Bardzo proszę, Panie Dyrektorze.

Dyrektor Gabinetu Szefa Biura Bezpieczeństwa Narodowego Mirosław Wiklik:

Dziękuję bardzo.

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Panie Ministrze! Szanowni Państwo!

Wobec skali tych liczb, które pan minister i pan dyrektor byli łaskawi przedstawić, nasz budżet wygląda znacznie skromniej.

Zgodnie z projektem planu wydatków Kancelarii Prezydenta w części dotyczącej Biura Bezpieczeństwa Narodowego, zatwierdzonym przez szefa Kancelarii Prezydenta i przesłanym Wysokiej Komisji, cały budżet w projekcie planu wydatków BBN na rok 2020 to jest kwota 18 milionów 559 tysięcy. Tu łącznie na wynagrodzenia osobowe i pochodne jest kwota 12 milionów 804 tysięcy zł, z czego kwota 1 miliona 975 tysięcy dotyczy żołnierzy zawodowych, którzy pełnią służbę w Biurze Bezpieczeństwa Narodowego na podstawie rozporządzenia o służbie żołnierzy zawodowych w instytucjach cywilnych. Z tego i z przytoczonych liczb wynika, że na wynagrodzenia dla żołnierzy zawodowych jest 15,42% łącznej kwoty na wynagrodzenia.

Do wiadomości Wysokiej Komisji, szanownych państwa, pozwolę sobie przedstawić strukturę Departamentu Zwierzchnictwa nad Siłami Zbrojnymi – bo takowy w strukturze Biura Bezpieczeństwa Narodowego funkcjonuje, jako jeden z departamentów merytorycznych. Łącznie dla Departamentu Zwierzchnictwa nad Siłami Zbrojnymi w zarządzeniu szefa biura określono 14 etatów wojskowych, z czego na dzień dzisiejszy obsadzonych jest 10 etatów wojskowych. Jest tam zastępca szefa biura – stanowisko wakujące; dyrektor Departamentu Zwierzchnictwa nad Siłami Zbrojnymi – stanowisko obsadzone; zastępca dyrektora departamentu zwierzchnictwa – stanowisko wakujące. I te 3 stanowiska, które przedstawiłem, czyli zastępca szefa biura, dyrektor departamentu i zastępca, są to stanowiska tzw. generalskie o… siedemnaście, osiemnaście… Pozostałe komórki wchodzące w skład departamentu zwierzchnictwa to jest Zespół Wojskowej Współpracy Międzynarodowej, Zespół Koordynujący, Zespół Rozwoju i Modernizacji Sił Zbrojnych i niedawno powołany Zespół Dyżurnej Służby Operacyjnej, który funkcjonuje od grudnia. Ten Zespół Dyżurnej Służby Operacyjnej budził dosyć duże emocje w trakcie posiedzeń komisji sejmowych w ubiegłym roku. Do informacji Wysokiej Komisji podam, że zespół ten powołany jest do informowania pana prezydenta, zwierzchnika Sił Zbrojnych, do bieżącego informowania o sferze bezpieczeństwa militarnego i pozamilitarnego. W skład tego zespołu wchodzi 10 osób, z czego 6 stanowisk to są stanowiska przewidziane dla żołnierzy zawodowych, pozostałe stanowiska przewidziane dla osób cywilnych. Bardzo dziękuję.

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Bardzo dziękuję panu dyrektorowi.

Szanowni Państwo, w tej chwili mamy komplet tej wiedzy, plus oczywiście mamy dokumenty, które zostały dostarczone w odpowiednim czasie państwu senatorom.

Chcę rozpocząć dyskusję.

Czy panie i panowie senatorowie mają pytania do naszych gości?

Bardzo proszę, pan senator Wcisła.

Senator Jerzy Wcisła:

Dziękuję bardzo.

Panie Przewodniczący! Szanowna Komisjo!

Ja mam kilka pytań. Pierwsze pytanie – o poziom tego budżetu tegorocznego, rzeczywiście imponujący, w relacji do budżetu ubiegłorocznego. Jaki to jest… Czy to jest na tym samym poziomie? Czy jest wzrost tego budżetu?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

No dobrze…

Drugie pytanie. W celach budżetowych zapisane… Jako trzeci cel jest zapisany wzrost liczebności Sił Zbrojnych. Proszę powiedzieć: czy ten cel, który założyliście, będzie osiągnięty? I czy to będzie cel, który jest celem ostatecznym dla Sił Zbrojnych? Czyli, załóżmy, zakładamy – bo ja nie wiem tego – że cel to 150 tysięcy, jeśli chodzi o liczebność wojsk. Czy osiągniemy ten cel w tym roku? A jeżeli nie, to czy ten cel jest ograniczony zbyt małą ilością środków, aby można go było zrealizować? Bo tam jest, tak jak widziałem, zapisane 12,4 miliarda zł na utrzymanie, na uposażenie i utrzymanie tej liczebności.

Trzecie pytanie dotyczy środków na ćwiczenia i zakupy amunicji. Proszę powiedzieć, jak to jest konstruowane. Czy wy planujecie liczbę ćwiczeń, poligonów i amunicji, którą można zużyć w tym czasie, tj. podczas tych ćwiczeń, na podstawie możliwości finansowych, czy finanse są dostosowane do potrzeb odpowiedniego ćwiczenia i wyszkolenia wojska?

Czwarte pytanie…

(Rozmowy na sali)

Myślę, że… Panie Przewodniczący, mogę? Tak?

(Przewodniczący Jarosław Rusiecki: Tak, tak.)

Czwarte…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Dobrze, bo jeszcze mam 2 pytania.

Czwarte pytanie dotyczy inwestycji budowlanych. W jaki sposób te środki, które posiadacie, wystarczają na realizację potrzeb? I czy te potrzeby i te środki uwzględniają też inwestycje budowlane, które wiążą się z obecnością sił międzynarodowych, sił natowskich w Polsce, czy może one są finansowane z jakichś innych – myślę w tym momencie o środkach zewnętrznych, środkach NATO – źródeł?

I czwarte pytanie czy może wątpliwość. Proszę o wyjaśnienie. Fundusz modernizacji – 175 milionów zł. To jest raptem 1/3 procenta budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej. To wygląda bardzo skromnie. Czy potrzeby nie są większe? Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Bardzo dziękuję panu przewodniczącemu.

Umówmy się, że będą serie pytań zadawane indywidualnie przez senatorów i po tym będzie odpowiedź.

Czy pan minister może już w tej chwili odpowiadać lub wskazać…

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Wojciech Skurkiewicz: Tak, bardzo proszę. Oczywiście, Panie Przewodniczący.)

To bardzo proszę.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Wojciech Skurkiewicz:

Jeżeli chodzi o ostatnią kwestię, Fundusz Modernizacji Technicznej, to tak, w istocie, 175 milionów zł w stosunku do samego budżetu to nie jest imponująca kwota. Tylko proszę też pamiętać o tym, że Fundusz Modernizacji Technicznej jest jakby dodatkowym komponentem do budżetu, zawiera m.in. wpłaty z tytułu kar umownych, jeżeli chodzi o podmioty produkujące uzbrojenie na potrzeby Sił Zbrojnych – bo w każdej umowie są zawarte zapisy o karach umownych. Jeżeli wykonawca nieterminowo realizuje zamówienie, to środki finansowe z tych kar zasilają m.in. Fundusz Modernizacji Technicznej. Ten fundusz zasilają również środki finansowe np. z tytułu pobierania opłat za odpłatne wynajmowanie chociażby naszych poligonów – za to również pobieramy środki finansowe i one też zasilają Fundusz Modernizacji Technicznej. Tak jest na przykład przy okazji organizacji pokazów lotniczych Air Show, tzn. jeżeli jest wypracowana nadpłata, zysk, to pewna kwota, np. 1 miliona zł, zasiliła Fundusz Modernizacji Technicznej. Środki finansowe, które są zgromadzone w tym funduszu, są później przeznaczane m.in. na zakup sprzętu… Oczywiście nie wprost na zakup sprzętu, bo to nie jest jakaś imponująca kwota w porównaniu do tych kilkunastu miliardów złotych, które mamy na realizację naszych planów wynikających chociażby z planu modernizacji technicznej. Niemniej jednak jest to dodatkowy komponent finansowy, który zasila nasze działania zakupowe.

Jeżeli chodzi o kwestie dotyczącą relacji kwoty z roku 2020 do tej z roku 2019, to ja przypomnę, że to jest… Rok 2020 jest pierwszym rokiem, w którym mamy budżet zwiększony o 0,1 PKB. Realnie to jest wzrost, w porównaniu do kwoty z roku 2019, o ponad 5 miliardów. Budżet z roku 2019 zamykał się kwotą niewiele ponad 44 miliardów zł, a w roku 2020 mamy kwotę grubo ponad 49 miliardów, prawie 50 miliardów zł. A więc to jest ta różnica.

Jeżeli chodzi o kwestię dotyczącą liczebności, to ustawowe zapisy mówią, że polska armia może liczyć do 200 tysięcy żołnierzy, w tym 150 tysięcy żołnierzy zawodowych i 50 tysięcy żołnierzy terytorialnej służby wojskowej. My oczywiście będziemy sukcesywnie dążyć czy dążymy do tego, aby armia była coraz liczebniejsza i żeby przybywało żołnierzy. W planach budżetowych na rok 2020 zapisujemy również wskaźniki dotyczące liczebności i żołnierzy, i żołnierzy terytorialnej służby wojskowej. Jeżeli chodzi o żołnierzy zawodowych, my jako limit na koniec roku 2020 wyznaczyliśmy liczbę 111 tysięcy 500 żołnierzy zawodowych – oprócz oczywiście żołnierzy Narodowych Sił Rezerwowych oraz tych, którzy służą w tzw. służbie kandydackiej, a te liczby są odpowiednio takie: jeżeli chodzi o kandydatów, to jest to 8 tysięcy żołnierzy, a jeżeli chodzi o Narodowe Siły Rezerwowe, to 3 tysiące żołnierzy. No i oczywiście jest limit związany z tworzeniem Wojsk Obrony Terytorialnej – na koniec roku 2020 określiliśmy go na poziomie 29 tysięcy żołnierzy terytorialnej służby wojskowej. Docelowy model Wojsk Obrony Terytorialnej i liczba żołnierzy to 53 tysiące służących w Wojskach Obrony Terytorialnej. Oczywiście proszę też mieć świadomość tego, że my cały czas jesteśmy w fazie tworzenia Wojsk Obrony Terytorialnej i te pierwsze brygady, które są na wschodzie, dopiero będą zdobywać zdolności operacyjne, dopiero w najbliższym czasie będą gotowe do pełnego zaangażowania, pełnej służby. Cykl tworzenia Wojsk Obrony Terytorialnej jest rozłożony na lata, a zakończenie tworzenia Wojsk Obrony Terytorialnej planujemy na rok 2024.

Jeżeli chodzi o ćwiczenia… Tutaj chciałbym zwrócić uwagę na planowane… Zresztą te dane macie państwo w tym dokumencie, który komisja otrzymała, w informacji o budżecie, to jest na stronie 13. W roku 2020 w ramach szkolenia Sił Zbrojnych planowane są do realizacji 42 ćwiczenia dowódczo-sztabowe, 39 ćwiczeń z wojskami i 100 ćwiczeń w układzie międzynarodowym. Oczywiście największe ćwiczenia, które będą odbywały się w tym roku, to Anakonda 2020 i Defender Europe 2020. To są te największe i najważniejsze ćwiczenia. Myślę, że panowie mi towarzyszący ten temat rozwiną.

To chyba wszystko, Panie Przewodniczący.

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Dyrektor Departamentu Budżetowego w Ministerstwie Obrony Narodowej Paweł Bartczak:

Panie Przewodniczący, jeśli chodzi o inwestycje budowlane, to wydatki na nie są umiejscowione w dwóch planach: w centralnym planie inwestycji budowlanych – tutaj mamy 1 miliard 862 miliony zł, w stosunku do kwoty z 2019 r. jest tu wzrost o 4,8%; mamy też środki zaplanowane w centralnym planie inwestycji budowlanych, tzw. NATO Security Investment Programme – tu są 293 miliony, prawie 294 miliony zł. W sumie jest to wzrost o 114%. I te 293 miliony dzielą się w następujący sposób…

(Głos z sali: Tu jest dodatkowy …)

Aha…

(Głos z sali: Tu jest dodatkowy…)

To jakby to… 293 miliony to jest budżet, a środki natowskie, czyli dodatkowe, które uzyskujemy na te inwestycje, to 153 miliony zł. W sumie daje do blisko 450 milionów zł, z tego 65% stanowią środki z budżetu MON, a 34% środki natowskie. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Dziękuję, Panie Dyrektorze.

Kto z państwa senatorów jeszcze chciałby zadać pytanie?

(Senator Krzysztof Brejza: Ja może…)

Bardzo proszę. Pan senator Krzysztof Brejza.

Senator Krzysztof Brejza:

Dziękuję bardzo.

Panie Ministrze, w której części budżetu znajdują się wydatki na podkomisję do spraw ponownego zbadania wypadku lotniczego? I w jakiej wysokości przewidujecie państwo te wydatki w tym roku?

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Bardzo proszę, Panie Ministrze.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Wojciech Skurkiewicz:

Te środki finansowe są ulokowane w ramach tzw. pozostałej działalności. Jeśli pan przewodniczący pozwoli, zaraz przedstawimy panu tę kwotę.

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Panie Przewodniczący, jeżeli możemy, prosimy o możliwość udzielenia odpowiedzi w formie pisemnej. Tak że udzielimy pisemnie …

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Oczywiście. Odpowiedź na pytanie postawione przez pana senatora Krzysztofa Brejzę będzie na piśmie.

Kto z państwa senatorów…

(Senator Krzysztof Brejza: Czy ja mogę jeszcze tylko dopytać, Panie Przewodniczący?)

Proszę bardzo.

Senator Krzysztof Brejza:

Ale ja rozumiem, że ujawnicie kwotę, a nie poinformujecie nas, że ta kwota z różnych przyczyn nie może być przedstawiona komisji.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Wojciech Skurkiewicz:

Ale to nie jest jakaś kwota tajna. Ona jest zapisana w budżecie. I tę kwotę przedstawimy panu w formie pisemnej.

(Senator Krzysztof Brejza: Dobrze. Dziękuję.)

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Z pewnością informacja będzie wyczerpująca.

Kto z państwa senatorów ma jeszcze pytania do pana ministra i do pana dyrektora?

Bardzo proszę, pan senator Zdrojewski.

Senator Bogdan Zdrojewski:

Jak rozumiem, w tym budżecie nie pojawiają się jeszcze kwoty związane z zobowiązaniem zakupu F-35. Tak?

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Panie Ministrze, bardzo proszę.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Wojciech Skurkiewicz:

Panie Senatorze, takie pytanie padało również na posiedzeniu komisji sejmowej. W tym budżecie już są pierwsze środki finansowe związane z zakupem samolotów F-35. To jest bodajże kwota 1 miliarda 200 milionów zł. Jeżeli jestem w błędzie, to proszę, żeby mnie panowie poprawili. Panie Pułkowniku?

(Głos z sali: Zaraz sprawdzimy.)

(Wypowiedzi w tle nagrania)

(Przewodniczący Jarosław Rusiecki: Proszę bardzo, Panie Pułkowniku…)

Tak? Mamy to?

(Szef Oddziału Wsparcia, Analiz i Sprawozdawczości w Inspektoracie Uzbrojenia Mariusz Rapacz: 1 miliard 900 milionów 52…)

Aha, 1 miliard 900…

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Dziękuję bardzo.

Kto z państwa senatorów ma jeszcze pytania? Nikt.

Szanowni Państwo, komisja jest zobowiązana wydać opinię w sprawie budżetu, przekazać ją komisji finansów…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Przepraszam.

Jeśli nie ma…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Skoro nie ma pytań, to chciałbym, Szanowni Państwo, postawić wniosek o pozytywne zaopiniowanie ustawy budżetowej w częściach właściwych zakresowi działania komisji, a więc w części 01 „Kancelaria Prezydenta RP”, czyli zwierzchnika Sił Zbrojnych, w części 29 „Obrona narodowa”, w części 83 „Rezerwy celowe”, w części 85 „Budżety wojewodów ogółem”, w pozostałych częściach budżetowych w zakresie działu 752 „Obrona narodowa”, a także w kwestii planów finansowych Agencji Mienia Wojskowego, Zakładu Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego i Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych, tj. ustawy zawartej w druku senackim nr 70. Stawiam wniosek o pozytywne zaopiniowanie tego komisji finansów Senatu Rzeczypospolitej Polskiej…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Nie widzę zgłoszeń innych wniosków.

Pozwolę sobie więc państwa zapytać: kto jest za przyjęciem tego wniosku? (7)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (2)

Dziękuję państwu bardzo.

Komisja Obrony Narodowej Senatu Rzeczypospolitej wydała pozytywną opinię dla komisji finansów w sprawie budżetu – szeroko to określę – przedstawionego przez Ministerstwo Obrony Narodowej oraz prezydenta Rzeczypospolitej, zwierzchnika Sił Zbrojnych.

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Wojciech Skurkiewicz: Panie Przewodniczący, jeszcze, jeśli pan pozwoli…)

Bardzo proszę, Panie Ministrze.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Wojciech Skurkiewicz:

Bo w międzyczasie… Żeby pan senator Brejza nie czekał zbyt długo na pismo, które skierowalibyśmy do państwa… W swoich notatkach odszukałem, że jeżeli chodzi o plan finansowy dotyczący podkomisji do ponownego zbadania katastrofy samolotu Tu-154M, to ten plan wynosi 2 miliony 746 tysięcy.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Czyli już nie będzie potrzebne informowanie dalsze, w formie pisemnej.

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Dziękuję…

(Głos z sali: Pan minister się po prostu pomylił…)

Dziękuję bardzo panu ministrowi za…

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Wojciech Skurkiewicz: Nie…)

…właściwą refleksję i odnalezienie tych…

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Wojciech Skurkiewicz: Za szybką reakcję – prawda?)

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

I szybką reakcję, w konsekwencji.

Szanowni Państwo, my oczywiście mamy jeszcze drugi punkt do omówienia, ale teraz bardzo serdecznie dziękuję naszym gościom za przybycie – panu ministrowi… A, przepraszam jeszcze!

Sprawozdawca komisji.

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Nie chcę państwa obciążać i podejmę się tego wyzwania.

Szanowni Państwo, bardzo serdecznie dziękuję panu ministrowi i wszystkim współpracownikom pana ministra. Dziękuję panu dyrektorowi. Dziękuję za dobrą współpracę.

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Wojciech Skurkiewicz: Dziękujemy.)

I do zadań!

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Chwila technicznej przerwy.

(Rozmowy na sali)

Punkt 2. porządku obrad: przyjęcie planu pracy na rok 2020

Szanowni Państwo, wracamy do porządku, do punktu drugiego: przyjęcie planu pracy na rok 2020.

Przedstawiłem państwu propozycje, które przedyskutowaliśmy wcześniej, i na posiedzeniach, i w bezpośrednich rozmowach. Te propozycje zawierają jakby 2 elementy tematów na poszczególne posiedzenia. Tak nawiasem mówiąc, chciałbym, żebyśmy już w najbliższy wtorek o godzinie – o której, Panie Andrzeju, mamy mamy salę? – o 12.00. zajęli się tym pierwszym, a właściwie drugim tematem z naszego planu. To są zagadnienia, powiedziałbym, naszej merytorycznej aktywności. Do tego oczywiście należy dołączyć, jak zawsze, ten element, który jest związany ściśle z legislacją. Jak również są tu propozycje – tak bym to traktował – dotyczące wizytacji studyjnych. Jedna z nich – myślę, że można połączyć tu 2 tematy – to wizyta w Akademii Wojsk Lądowych, która bombarduje nas już od kilku lat zaproszeniami do tej największej uczelni wojskowej.

Myślę również, że interesująca byłaby wiedza na temat budowania Wojsk Obrony Terytorialnej w 16. Dolnośląskiej Brygadzie Obrony Terytorialnej, właśnie z tej racji, że jest to element procesu budowania WOT na naszych zachodnich ziemiach. A ja już obserwuję, że zupełnie inne doświadczenia co do budowy Wojsk Obrony Terytorialnej są na wschodzie Polski, w centrum czy też na zachodzie – dlatego też ten harmonogram tak wyglądał.

No i oczywiście są tu te propozycje, które państwu po różnych dyskusjach w naszym gronie przedstawili.

(Senator Robert Mamątow: Można, Panie Przewodniczący?)

Bardzo proszę, pan senator Mamątow.

Senator Robert Mamątow:

Ja mam taką sugestię… Bo tu jest dwunasty punkt wolny… Oczywiście ważne jest to, co dzisiaj się dzieje w Ministerstwie Obrony Narodowej, w ogóle w Siłach Zbrojnych, ale ważna jest też historia, ważna jest pamięć o żołnierzach, którzy walczyli o to, żebyśmy my dzisiaj mogli właśnie tu być i rozmawiać w polskim Senacie. Ja bym więc zaproponował, żebyśmy – jeśli pan przewodniczący znalazłby jakiś termin – mogli pójść jako komisja do muzeum żołnierzy wyklętych w Warszawie. Byłbym bardzo za to wdzięczny.

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Bardzo dziękuję. Myślę, że bardzo piękna myśl.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Bardzo proszę, pan przewodniczący Jerzy Wcisła.

Senator Jerzy Wcisła:

Panie Przewodniczący, ja prosiłem o ujęcie w tym naszym planie tematu bezpieczeństwa naszej granicy wschodniej, ale jakoś nie znajduję tu jego odzwierciedlenia. Bo to nie jest taki prosty i klarowny, w moim odczuciu, przekaz. Np. dywizja z mojego terenu była przenoszona do Białobrzegów, później była przenoszona do Olsztyna… Ja to odbieram jako ciągłą pracę nad koncepcją obrony tych granic wschodnich. I wydaje mi się, że byłoby dobrze, aby nasza komisja się tym tematem zajęła.

Przewodniczący Jarosław Rusiecki:

Dziękuję bardzo. To słuszna uwaga, nawet w kontekście budowy czwartej dywizji, która ma właśnie ten walor realizować. Zapisujemy to. I myślę, że w ramach jakiegoś uzupełnienia któregoś z tematów… Ewentualnie sam ten temat, może nawet w tej chwili…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Poprosilibyśmy o zaproszenie pana gen. Gromadzińskiego i szerszą informację w tym kontekście, co do budowy tzw. Żelaznej Dywizji.

(Senator Robert Mamątow: Ale można by ich odwiedzić, tak jak sugeruje pan senator…)

To znaczy… No, co do odwiedzin, to ja powiem tak: stosunkowo niedawno byliśmy w Siedlcach, jeszcze w ubiegłej kadencji…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

…na końcu w zasadzie. Mieliśmy taką wizytację w Siedlcach. I myślę, że to było bardzo pouczające spotkanie, wizytacja, dla wszystkich senatorów. Ja sam, jeśli mogę się tak wyrazić… Dowódczy urok pana gen. Gromadzińskiego i jego wiedza, kompetencja, zakres przedstawionych informacji co do budowania poszczególnych jednostek wojskowych, rozwijania ich, były, jak myślę, bardzo, bardzo budujące. Ale też myślę, że z pewnością łatwiej byłoby pana generała tu zaprosić, z taką…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

…z taką prezentacją – w zależności od tego, co będzie możliwe. Ale uwaga jest słuszna w kontekście… I ja nie mówię tylko o tej części wschodniej, tak ku Pomorzu też bym się, że tak powiem, kierował.

(Senator Jerzy Wcisła: Można, Panie Przewodniczący, wybrać się do Elbląga.)

Do Elbląga, tak, tak.

(Senator Jerzy Wcisła: Tam jest granica polsko-rosyjska…)

Tak.

(Senator Jerzy Wcisła: …i tam jest naprawdę wiele problemów, które…)

Zapisujemy to.

(Senator Jerzy Wcisła: Tam nasze bezpieczeństwo… Tam jest też dywizja natowska.)

Tak, tak, tak.

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Czy jeszcze jakieś uwagi?

(Senator Jerzy Wcisła: Elbląg.)

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Elbląg, Elbląg. Tak.

Skoro, Szanowni Państwo, nie ma więcej uwag, to ja bym proponował przyjąć ten plan, z tymi uwagami, które zostały zgłoszone przez pana przewodniczącego Jerzego Wcisłę i przez pana senatora Roberta Mamątowa. Jeśli panowie… aj, państwo – przepraszam panią senator – to uwzględnią i nie mają innych propozycji, to ja bym dziękował. Nie ma innych… To bardzo serdecznie dziękuję.

Jeszcze coś w kontekście tego, o czym powiedział pan senator Robert Mamątow. My oczywiście mamy w przyszłym tygodniu posiedzenie, ale, jak państwo sami wiecie, trwają przygotowania do obchodów Narodowego Dnia Pamięci „Żołnierzy Wyklętych”, który został przyjęty przez Sejm jako święto państwowe w 2011 r., jeszcze w wyniku wniosku śp. pana prezydenta Lecha Kaczyńskiego, potwierdzonego i zgłoszonego przez pana prezydenta Bronisława Komorowskiego. Te święta się zbliżają, święta ważne dla nas, dla budowy niepodległego i suwerennego państwa. Zachęcam państwa do uczestnictwa, do angażowania się, do wspierania różnych lokalnych inicjatyw.

Bardzo serdecznie dziękuję. Zamykam posiedzenie senackiej Komisji Obrony Narodowej.

(Głos z sali: Dziękujemy.)

Dziękuję bardzo.

(Koniec posiedzenia o godzinie 13 minut 02)