Narzędzia:
Posiedzenie Komisji Środowiska (nr 7) w dniu 30-01-2020
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– posiedzenie Komisji Środowiska (7.)

w dniu 30 stycznia 2020 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw (druk senacki nr 59, druki sejmowe nr 159 i 175).

(Początek posiedzenia o godzinie 13 minut 33)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Zdzisław Pupa)

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Szanowni Państwo, pozwolicie, że rozpoczniemy kolejne posiedzenie Komisji Środowiska.

W porządku obrad mamy rozpatrzenie ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw; druk senacki nr 59, druki sejmowe nr 159 i 175.

Szanowni Państwo, komunikat: uprzejmie informuję, że posiedzenie jest transmitowane przez internet online.

Mam pytanie, czy w posiedzeniu uczestniczą przedstawiciele podmiotów prowadzących działalność lobbingową w rozumieniu ustawy o działalności lobbingowej w stanowieniu prawa.

Nie widzę zgłoszeń.

Serdecznie witam pana ministra Piotra Dziadzia z Ministerstwa Klimatu, sekretarza stanu, głównego geologa kraju, pełnomocnika rządu ds. polityki surowcowej państwa. Witam pana ministra. Jest z nami również pan Piotr Nowak z Ministerstwa Klimatu. Witam szanownego pana dyrektora. Jest z nami pan Paweł Świerk z Ministerstwa Klimatu, radca prawny. Witam szanownego pana. Jest z nami pani Edyta Tuszyńska z Najwyższej Izby Kontroli, doradca prawny w Departamencie Środowiska. Witamy. Jest z nami, jak zawsze, pan Krzysztof Zaręba z Polskiej Izby Gospodarczej, prezes zarządu, oraz pan Marek Gromiec, ekspert Komisji Środowiska. Witamy pana profesora. Witamy również pana Marka Jarentowskiego z Kancelarii Senatu, głównego eksperta ds. legislacji z Biura Legislacyjnego. Pierwszy raz na posiedzeniu Komisji Środowiska…

(Główny Ekspert w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Marek Jarentowski: Tak.)

Super.

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw (druk senacki nr 59, druki sejmowe nr 159 i 175)

Szanowni Państwo, żeby nie przedłużać, oddam głos panu ministrowi, aby przybliżył przedmiot ustawy.

Panie Ministrze, uprzejmie proszę o zabranie głosu.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Klimatu Piotr Dziadzio:

Dzień dobry, Szanowni Państwo. Dzień dobry, Panie Przewodniczący. Bardzo dziękuję za udzielenie mi głosu.

Ja mam informację, którą, jak sądzę, państwo doskonale znacie i doskonale jesteście w temacie zorientowani, w zakresie ustawy z przedłożenia poselskiego, posłów Prawa i Sprawiedliwości, do której chciałbym się jako główny geolog kraju, jak również osoba reprezentująca ministra klimatu, odnieść merytorycznie. Szanowni Państwo, troszeczkę przybliżę państwu sytuację, żebyśmy mieli czytelny obraz. Pozwolę sobie przedstawić kilka faktów, które dadzą państwu taką informację wyjaśniającą powód potrzeby wprowadzenia tej ustawy w życie.

Szanowni Państwo, 2 firmy prawie równocześnie w 2012 r. złożyły wnioski koncesyjne na poszukiwanie i rozpoznawanie złóż surowców w podobnych obszarach. Mówię o tym, żebyśmy sobie…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

…obraz tej sytuacji ukształtowali. W Ministerstwie Środowiska w 2014 r. zostały przyznane te koncesje, czyli koncesje na poszukiwanie – zaznaczam – i rozpoznawanie dla 2 podmiotów. Wówczas Ministerstwo Środowiska przyznało obszary koncesyjne tym właśnie 2 podmiotom.

(Senator Jadwiga Rotnicka: Jakim?)

Zaraz do tego dojdziemy, na samym końcu, bo to…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

…nie jest istotne z punktu widzenia meritum sprawy, absolutnie nie jest to istotne. To mogą być podmioty X, Y – tak możemy je nazywać.

Podmioty te zaskarżyły te decyzje jako niekorzystne dla nich. Wówczas Ministerstwo Środowiska uchyliło te decyzje i przekazało do ponownego rozpatrzenia, w sumie to było 5 decyzji. Jedna z tych firm wniosła skargę do WSA na wszystkie decyzje Ministerstwa Środowiska, ale WSA je uchylił. 11 lipca 2014 r. następuje zmiana prawa geologicznego i górniczego, która wchodzi w życie 1 stycznia 2015 r. Ta ustawa zmienia zasady przyznawania koncesji, ta ustawa, która weszła w życie 1 stycznia, zmienia zasady przyznawania koncesji. Wyroki WSA zostają zaskarżane przez jedną z tych firm, która wnosi skargę kasacyjną do NSA. W listopadzie 2017 r. zapadły wyroki NSA utrzymujące w mocy wyroki WSA. Cała procedura… Akta sprawy do Ministerstwa Środowiska wracają w 2018 r., a od czerwca do grudnia 2018 r. znajdują się one w prokuraturze, czyli trafiają do prokuratury. W styczniu 2019 r. rozpoczęło się postępowanie w drugiej instancji w Ministerstwie Środowiska, obecnie Ministerstwie Klimatu. Do dzisiaj Ministerstwo Środowiska czy Klimatu… Odbyło się jedynie wysłuchanie stron i przekazanie informacji o przedłużaniu się postępowań, czyli nie dochodzi do rozstrzygnięcia sprawy, nie ma podstaw do rozstrzygnięcia sprawy.

Mamy zatem rozpoczęte procesy koncesyjne na starych zasadach, a w międzyczasie nastąpiła zmiana warunków przyznawania koncesji poprzez zmianę prawa geologicznego i górniczego. Nie zostały uchwalone wówczas przepisy przejściowe odnoszące się do takiej właśnie sytuacji. W związku z tym podmiotom, które dzisiaj starają się o udzielenie koncesji, nie możemy udzielić w żaden sposób tej koncesji, gdyż zmieniły się warunki. Te warunki drastycznie zmieniają możliwość wydania koncesji, bo są inne zasady. W pierwszej części były to, powiedzmy, zasady normalnego udzielania koncesji, tzn. odbywało się to na zasadach takich, że podmiot zgłasza zainteresowanie i składa wniosek koncesyjny o prowadzenie prac poszukiwawczych i rozpoznawczych. Takie postępowanie może prowadzić Ministerstwo Środowiska czy Klimatu. Zmieniają się warunki, które definiujemy jako warunki open door. W związku z tym, że nie jesteśmy w stanie poprzez nowe przepisy porównać tych samych wniosków koncesyjnych, które zostały złożone na starych zasadach… Przy obowiązujących nowych zasadach open door nie jesteśmy w stanie skończyć postępowania. Jakiekolwiek byłyby to podmioty gospodarcze, to nie ma… Nie chodzi nam o podmioty gospodarcze – chodzi nam o to, żeby była możliwość zakończenia, zamknięcia postępowań i udzielenia koncesji na poszukiwanie i rozpoznawanie. Chodzi o to, żeby po prostu zamknąć ten proces. Proces trwa już ponad 4 lata.

Co jeszcze mogę państwu wskazać z mojego punktu widzenia jako istotne elementy… Zmiana ustawy, która jest proponowana tutaj, pozwoli wydać koncesje w drugiej instancji zgodnie z prawem. W tej chwili nie mamy podstaw prawnych do tego, ażebyśmy mogli wydać te koncesje, a nawet procedować w tej sprawie. Tak że nie mówiąc o wydaniu, tylko o samym przeprowadzeniu tego procesu… Nie ma po prostu takiej możliwości.

I druga sprawa. Minister klimatu musi mieć pewność, że przepisy wprowadzone dadzą podstawę do udzielenia takich koncesji i nie będą podstawą tak naprawdę do ich uchylenia w przyszłości. I to chyba jest elementem najbardziej istotnym dla państwa…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

…jeśli chodzi o przybliżenie tej sytuacji, w której się znaleźliśmy czy w której znalazł się organ koncesyjny.

Jeszcze jedną rzecz powiem. Ustawa nie przesądza ani też nie rozstrzyga, kto ewentualnie otrzyma koncesję – to jest całkowicie poza tą ustawą. Ta ustawa daje tylko możliwość zakończenia procesu prowadzącego do udzielenia koncesji, nie przesądza w żaden sposób o tym procesie, nie preferuje żadnej ze stron.

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Dziękuję panu ministrowi.

Prosiłbym naszego legislatora o uwagi do tej ustawy.

(Senator Sławomir Rybicki: Ale my chcielibyśmy wiedzieć, i było takie pytanie pani przewodniczącej, jakie podmioty…)

Chwilę, zaraz będzie…

(Senator Jadwiga Rotnicka: Nawet nie o podmioty, tylko…)

Przepraszam, porządek obrad…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Proszę bardzo, Panie Mecenasie, o uwagi do ustawy.

Główny Ekspert w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Marek Jarentowski:

Dziękuję bardzo.

Zasady techniki prawodawczej przewidują, że gdy ustawodawca na nowo reguluje pewną materię i zmienia przepisy prawa, to może, choć nie musi, w przypadku trwających stosunków prawnych przedłużyć stosowanie przepisów starych, dotychczasowych. Nowelizacja ustawy – Prawo geologiczne i górnicze z 2014 r. uregulowała w przepisach przejściowych pewne kwestie dotyczące niektórych stosunków prawnych. Ta nowelizacja weszła w życie 1 stycznia 2015 r. Co do zasady przepisy przejściowe powinno się zamieszczać w ustawie nowelizującej – nie w późniejszej ustawie. Tak więc to jest pewne odstąpienie od reguł. W zakresie, w jakim w przepisach przejściowych nie utrzymano możliwości stosowania starych przepisów, co do zasady powinniśmy stosować przepisy nowe. A więc te podmioty, które są objęte tymi przepisami, wiedziały, że muszą spełnić nowe warunki od 1 stycznia 2015 r. Tymczasem przepis w ustawie przedłożonej komisji nakazuje na powrót stosowanie przepisów starych. Jest to niezgodne z regułami polskiego prawa. Nie jest wykluczone, że w tym przypadku… Biuro Legislacyjne nie zna przypadków, których to dotyczy, i uzasadnienie do projektu ustawy nie zawiera wykazu takich postępowań czy informacji, na jakim etapie znajdują się te różne stosunki prawne. Z wypowiedzi przedstawiciela rządu na posiedzeniu komisji Sejmu wynikało, że chodzi o przypadki, w których sąd administracyjny uchylił decyzję organu administracji i obecnie postępowanie ponownie toczy się przed organem administracji, przed ministrem. Nie jest wykluczone, że w tych przypadkach naruszenie tej zasady może być korzystne dla wszystkich czy niektórych uczestników postępowania administracyjnego, ale bez wiedzy o postępowaniach i przyczynach uchylenia tych decyzji administracyjnych przez sąd trudno to ustalić. Zgodnie z regułą wyrażoną w ustawie o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych dopuszczalne byłoby nadanie aktowi temu wstecznej mocy obowiązującej, jeżeli zasady demokratycznego państwa prawnego nie stoją temu na przeszkodzie. Ale, co podkreślam, Biuro Legislacyjne nie zna tych przypadków i nie może odnieść się do tego, czy będzie to korzystne dla wszystkich czy tylko niektórych podmiotów. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Dziękuję za informację.

Pan minister prosił o głos… Pan radca, proszę bardzo.

Radca Prawny w Departamencie Geologii i Koncesji Geologicznych w Ministerstwie Klimatu Paweł Świerk:

Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!

Dziękuję za te uwagi. Jeżeli chodzi o uwagi pana legislatora, to rzeczywiście w polskim prawie działa zasada bezpośredniego stosowania ustawy nowej, jednak, jak słusznie zauważył pan legislator, co do zasady stosuje się przepisy ustawy nowej i nie wyklucza się wyjątków. Prawda?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

W tym orzeczeniu Trybunału Konstytucyjnego, na które powołuje się opinia Kancelarii Senatu, czyli orzeczeniu z 2006 r., Trybunał Konstytucyjny wskazał, kiedy takie wyjątki co do stosowania nowej ustawy mogą mieć miejsce. Te wyjątki są natury tak naprawdę systemowej lub aksjologicznej. Inaczej: zasadą jest stosowanie ustawy nowej, ale w pewnych przypadkach stosujemy ustawę starą. Stosujemy ustawę dotychczasową w tych właśnie przypadkach, kiedy tej nowej ustawy nie da się po prostu zastosować. I właśnie w takiej sytuacji się znaleźliśmy – tych nowych przepisów bezpośrednio nie możemy stosować, natomiast mamy wątpliwości, czy możemy stosować te przepisy stare. I w tym celu właśnie powstał projekt zmiany ustawy – Prawo geologiczne i górnicze z 2014 r., aby doprecyzować tę kwestię poprzez wprowadzenie do tej ustawy zmieniającej przepisu tak naprawdę przejściowego, który wprost by to uregulował.

Na tym etapie nie możemy sobie pozwolić, żeby te decyzje wydane przez ministra środowiska, ministra klimatu jeszcze raz trafiły do sądu, a sąd znowu by je uchylił ze względów formalnych, ponieważ, nie wiem, doszedłby do przekonania, że jednak trzeba w tych przypadkach stosować przepisy ustawy starej bądź ewentualnie nowej. Ten proces przedłużyłby się o kolejne 3, 4 lata, zanim by się to przetoczyło przez wojewódzki sąd administracyjny i Naczelny Sąd Administracyjny.

I jeszcze jedna kwestia, może tak nie do końca wyłuszczona w wypowiedzi pana legislatora, ale wskazana w opinii Kancelarii Senatu, dotycząca naruszenia tą uchwaloną przez Sejm ustawą zasady lex retro non agit, czyli zasady niedziałania prawa wstecz. Chyba nie do końca mamy tutaj do czynienia ze złamaniem tej zasady, ponieważ… Pozwolę sobie zacytować wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 2002 r., który wskazał, na czym polega ta zasada niedziałania prawa wstecz. Ta zasada jest dyrektywą w postępowaniu organów prawodawczych polegającą na zakazie stosowania norm prawnych, które nakazywałyby stosować nowo ustanowione normy prawne do zdarzeń, które miały miejsce przed ich wejściem w życie. Tu nie do końca mamy do czynienia z taką sytuacją, ponieważ nie mamy nowo ustanowionych norm prawnych. My jedynie wskazujemy, że te normy, które obowiązywały w momencie wszczęcia tych postępowań i w momencie trwania tych postępowań, nadal będą obowiązywać – w drugiej instancji. Dziękuję.

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Dziękuję za wyjaśnienie.

Otwieram dyskusję.

Do dyskusji zgłosiła się pani przewodnicząca Jadwiga Rotnicka.

Proszę uprzejmie.

Senator Jadwiga Rotnicka:

Dziękuję bardzo.

Mam krótkie pytanie. Mówił pan o 2 podmiotach, których sprawa ciągnie się od 2014 r. Czy w świetle tego, co państwo teraz proponujecie, będą to tylko te 2 podmioty… Czy my dla nich to robimy, czy otwieramy wachlarz możliwości dla innych podmiotów?

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Klimatu Piotr Dziadzio:

Tylko dla 2 podmiotów, żeby umożliwić zakończenie postępowań…

(Senator Jadwiga Rotnicka: Dobrze.)

…administracyjnych.

(Senator Jadwiga Rotnicka: To jest jedno. A drugie…)

To jest 5 postępowań, ale 2 podmioty.

Senator Jadwiga Rotnicka:

Tak. I druga rzecz. Chciałabym się dowiedzieć, jakich to podmiotów dotyczy i de facto w jakiej branży one działają. Dziękuję.

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Poprosimy państwa senatorów, żeby po kolei się wypowiedzieli, a później pan minister… Dobrze?

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Klimatu Piotr Dziadzio: Dobrze.)

(Senator Jadwiga Rotnicka: To ja, jeżeli mogę, przepraszam, pójdę zagłosować w komisji…)

Dobrze.

(Senator Jadwiga Rotnicka: …która równolegle obraduje, i wrócę. Przepraszam najmocniej.)

Dobrze.

Pan senator Gawłowski, proszę uprzejmie.

Senator Stanisław Gawłowski:

Dziękuję bardzo.

Czy byłby pan minister tak uprzejmy i wyjaśnił, czym różnią się zasady udzielania koncesji na podstawie przepisów sprzed 2014 r. od tych, które weszły po tym okresie? Co decyduje – kolejność złożenia wniosku, pieniądze? Czy koncesja na badanie i poszukiwanie jest równoznaczna z koncesją wydobywczą? Gdyby pan opisał szczegóły dotyczące różnic…

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Klimatu Piotr Dziadzio: Okej.)

…w postępowaniu, zwłaszcza że dotyczy to 2 podmiotów. Jak pan zauważył, ta ustawa nie rozstrzyga na tym etapie, ale jednak tamta ustawa rozstrzyga definitywnie, kto… Panie Ministrze, rozstrzyga definitywnie, tylko pan to musi nazwać. I za chwilę pan to pewnie zrobi, bo nie ma pan wyboru. My jesteśmy na posiedzeniu komisji senackiej, więc zakładam, że będzie pan mówił prawdę. Tak więc proszę nazwać, określić te różnice bardzo precyzyjnie, opisać, jak one wyglądają.

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Dziękuję.

Pan senator Rybicki.

Senator Sławomir Rybicki:

Panie Przewodniczący, myślę, że dobrze byłoby, gdyby minister odpowiadał na pytania. Ja mam pytanie, ale najpierw chciałbym uzyskać informację, odpowiedź na to pytanie, które zadała pani przewodnicząca Rotnicka, o jakie podmioty chodzi. Odpowiedzi implikują ewentualnie kolejne pytania, więc…

(Przewodniczący Zdzisław Pupa: Pani senator Rotnicka prosiła, żeby udzielić odpowiedzi, jak wróci.)

(Wypowiedź poza mikrofonem)

No to proponuję, żeby padła odpowiedź na pytania senatora Gawłowskiego.

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Czy są inni senatorowie, którzy chcieliby zabrać głos? Nie ma.

Proszę bardzo, Panie Ministrze. Proszę udzielić odpowiedzi na pytania pana senatora Gawłowskiego.

(Głos z sali: Różnice w postępowaniach…)

Pan radca.

Radca Prawny w Departamencie Geologii i Koncesji Geologicznych w Ministerstwie Klimatu Paweł Świerk:

Szanowny Panie Senatorze, do końca 2014 r. każdy podmiot zainteresowany taką koncesją składał wniosek koncesyjny na taki obszar tak naprawdę, na jaki chciał. W takim przypadku inny podmiot mógł złożyć swój wniosek koncesyjny dotyczący obszaru zazębiającego się… Prawda? I prowadzono 2 równoległe postępowania. To nie było nigdzie uregulowane, kto pierwszy, ten lepszy…

(Senator Stanisław Gawłowski: Kto pierwszy, ten lepszy.)

Proszę?

(Senator Stanisław Gawłowski: Kto pierwszy, ten lepszy. Ma pan rację.)

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Klimatu Piotr Dziadzio: Ale to było w 2012 r.)

(Głos z sali: Dwa w 2014 r…)

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Tak. Od 2015 r. pierwszy złożony wniosek… Jest procedura zwana open door. Pierwszy złożony wniosek wyznaczał granicę tego obszaru, co do którego toczyło się to postępowanie koncesyjne. Tak więc pierwszy wniosek wszystko tak naprawdę zakreślał i wszyscy kolejni wnioskodawcy musieli się dostosować do tego wniosku. Taka jest ta różnica. I teraz my jesteśmy w takiej sytuacji, że w postępowaniach wszczętych przed końcem 2014 r. mielibyśmy, jeżeli chodzi o tę zasadę stosowania bezpośredniego przepisów nowych, stosować open door na etapie drugiej instancji, co jest tak naprawdę niemożliwe.

(Senator Stanisław Gawłowski: Czyli, jeżeli dobrze rozumiem, przed wejściem tych przepisów było tak, że ten, kto złożył pierwszy, ten de facto otrzymywał…)

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Klimatu Piotr Dziadzio: Nie.)

Nie, nie…

(Senator Stanisław Gawłowski: Jak pokażecie inny przykład, to oddam wam honor. …Ten de facto otrzymywał koncesję na badanie i rozpoznanie, co de facto na końcu oznaczało, że miał również prawo do koncesji wydobywczej.)

(Wypowiedzi w tle nagrania)

(Senator Stanisław Gawłowski: Po zmianie przepisów przy zasadzie otwartej to ministerstwo decydowało, który wnioskodawca dostaje koncesję, biorąc pod uwagę różne inne jeszcze parametry. Tak?)

Panie Senatorze…

(Senator Stanisław Gawłowski: Tak?)

Z tym zastrzeżeniem, że to nie ministerstwo decydowało, tylko… Kryteria są w przepisach prawa.

(Senator Stanisław Gawłowski: Tak jest.)

Natomiast ta zasada pierwszeństwa…

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Ale nie… Nie, przepraszam, mam prośbę. Czy pan odpowiada sobie na pytanie, czy pan minister odpowiada panu na pytanie? Po kolei…

(Senator Stanisław Gawłowski: Dopytuję, bo…)

Pilnujmy…

(Senator Stanisław Gawłowski: …pan mecenas i pan minister…)

Przepraszam bardzo.

(Senator Stanisław Gawłowski: …nie chcą…)

Pilnujmy porządku. Odpowiada teraz pan minister. Proszę uprzejmie wysłuchać tego, co ma…

(Senator Stanisław Gawłowski: Panie Przewodniczący, dobrze, to ja…)

Później pan może kolejne pytanie zadać, dodatkowe.

(Senator Stanisław Gawłowski: Dobrze.)

Proszę bardzo, Panie Ministrze.

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Proszę tylko mikrofon włączyć.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Klimatu Piotr Dziadzio:

Szanowni Państwo, gdyby była możliwość zakończenia tamtych postępowań w tamtym trybie prawnym, to dawno uległyby one zakończeniu.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Dokładnie tak. Ze względu na zmianę przepisów, które, tak jak tutaj pan mecenas powiedział, redefiniują warunki udzielania koncesji, nie ma możliwości przeprowadzenia na starych warunkach prawa geologicznego… Nie ma, mamy związane ręce – nie możemy udzielić koncesji nikomu. Nieistotny jest tutaj termin złożenia… Te podmioty, o których mówimy, praktycznie równocześnie złożyły wnioski koncesyjne, a te obszary się zazębiały. Potem wprowadzono całkowicie nowe reguły udzielania koncesji, w związku z czym nie jesteśmy w stanie nic zrobić. Są zawieszone, uczciwie zawieszone wnioski koncesyjne…

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Dziękuję bardzo.

A teraz prosiłbym udzielić odpowiedzi na pani pytanie. Pani senator Rotnicka już wróciła.

(Senator Jadwiga Rotnicka: Na jedno pytanie dostałam już odpowiedź – że to dotyczy 2 podmiotów. A teraz pytanie, jakich.)

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Klimatu Piotr Dziadzio:

Szanowni Państwo, przedstawię państwu postępowania, jakich dotyczy ta sprawa. Są to: 2 postępowania w sprawie o ponowne rozpatrzenie w przedmiocie udzielenia koncesji na poszukiwanie i rozpoznawanie w obszarze złożowym Bytom Odrzański; 1 postępowanie w sprawie o ponowne rozpatrzenie w przedmiocie udzielenia koncesji na poszukiwanie i rozpoznawanie w obszarze złożowym Kotla; 1 postępowanie w sprawie o ponowne rozpatrzenie w przedmiocie udzielenia koncesji na poszukiwanie i rozpoznawanie w obszarze złożowym Niechlów; 1 postępowanie w sprawie o ponowne rozpatrzenie w przedmiocie udzielenia koncesji na poszukiwanie i rozpoznawanie w obszarze złożowym Kulów-Luboszyce. To są te postępowania.

(Senator Stanisław Gawłowski: A podmioty?)

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Dziękuję bardzo.

(Senator Stanisław Gawłowski: Nazwy podmiotów…)

Dziękuję za udzielenie odpowiedzi.

Pani senator Rotnicka prosiła o głos.

Senator Jadwiga Rotnicka:

Ja chciałabym tylko dopytać, bo…

(Przewodniczący Zdzisław Pupa: Pan senator Gawłowski też, tak?)

…nic mi nie mówi nazwa obszaru złożowego, czego to dotyczy. Czy to jest miedź, srebro, złoto, nie wiem, węgiel…

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Przepraszam, przepraszam… Pani Rotnicka zadała pytanie. Teraz pan senator Rybicki.

Proszę bardzo.

Senator Sławomir Rybicki:

Padały pytania, jakie podmioty wystąpiły o koncesje, jakich to podmiotów dotyczy. Nie powiedział pan minister nam także tego, o jakie surowce chodzi.

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Teraz, w kolejności, pan senator Gawłowski.

Proszę bardzo.

Senator Stanisław Gawłowski:

Moje pytania były tożsame…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

…z tymi, które padły przed chwilą z ust pana senatora Rybickiego.

Ja jeszcze o coś dopytam. Prawo geologiczne wymaga naprawdę ogromnej wiedzy i to wiedzy specjalistycznej. Nie ma w Polsce zbyt wielu ludzi, którzy w tym się specjalizują. Pan minister, jak myślę, wie o tym doskonale. Jakim cudem był to projekt poselski, Panie Ministrze? Dlaczego nie złożyliście tego projektu jako projektu ministerialnego? Pan…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

…odpowiadając nawet na te pytania, ewidentnie udowadnia, że to jest wasz projekt. A dlaczego nie przeprowadziliście wszystkich konsultacji? Dlaczego nie zapytaliście zainteresowanych samorządów na tym terenie? Dlaczego po raz kolejny idziecie na skróty?

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Dziękuję.

Nie widzę więcej zgłoszeń.

Proszę bardzo, Panie Ministrze, o udzielenie odpowiedzi.

(Głos z sali: Projekt poselski…)

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Klimatu Piotr Dziadzio:

Został złożony jako wniosek poselski i my go wspieramy tutaj w tym zakresie…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

(Głos z sali: Jak zawsze.)

(Senator Jadwiga Rotnicka: A jakie to są surowce?)

Surowce…

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Miedź…

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Surowce: miedź i srebro.

(Głos z sali: Wszyscy tak działali przecież.)

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Proszę bardzo, Panie Senatorze Rybicki.

Senator Sławomir Rybicki:

Panie Przewodniczący, to jest jakaś sytuacja zabawy w kotka i myszkę. No to jest niepoważne, żeby minister, który przekonuje nas do uchwalenia prawa mającego dotyczyć konkretnych podmiotów i konkretnych złóż, unikał odpowiedzi na pytanie, jakich to podmiotów dotyczy. Ja, czytając tę opinię, mam wrażenie, że pan minister, nie udzielając odpowiedzi, nakłania nas do tworzenia prawa, które być może jest niezgodne z prawem. No, chcielibyśmy, zanim podejmiemy decyzję co do głosowania, żeby pan minister zechciał odpowiedzieć choćby tyle…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

…że te podmioty mają jakąś określoną osobowość prawną, jakoś się nazywają. No przecież to jest naprawdę niewiele, to nie jest tajemnica żadna przecież.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Klimatu Piotr Dziadzio:

Podałem obszary złożowe. Myślę, że dla państwa to jest bardzo czytelne, żeby poprzez te obszary złożowe…

(Senator Sławomir Rybicki: Nie jest czytelne.)

…poszukiwawcze…

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Nie jest…

(Senator Sławomir Rybicki: A nawet gdyby było, to pana obowiązkiem jest odpowiedzieć. No chyba że pan ma coś do ukrycia.)

Dotyczy to 2 podmiotów: KGHM-u i Miedzi Cooper.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Dziękuję za udzielenie odpowiedzi.

Proszę bardzo, jeszcze pan senator Gawłowski.

Senator Stanisław Gawłowski:

To który z tych podmiotów jako pierwszy złożył wniosek o koncesję według tych starych zasad? Pan mówił, że równocześnie, ale nie ma takiej możliwości, żeby równocześnie… Są nawet w sekundach różnice. Który pierwszy złożył: KGHM czy ten drugi podmiot?

(Głos z sali: Miedzi Cooper się nazywa.)

Miedzi Cooper czy jak tam…

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Klimatu Piotr Dziadzio:

Nie, ale na jakiej podstawie można coś takiego wnioskować w tej chwili? Ja…

(Senator Stanisław Gawłowski: Na podstawie dziennika. Wie pan, tam jest…)

Nie, w porządku…

(Senator Stanisław Gawłowski: Macie dziennik, jest koncesja – jest pieczątka… Panie Ministrze, na takiej podstawie.)

Ta ustawa nie rozstrzyga – jeszcze raz państwu mówię – komu udzielona zostanie koncesja. Ta ustawa pozwala zakończyć postępowanie.

I druga sprawa. Koncesja na poszukiwanie i rozpoznawanie absolutnie nie jest jednoznaczna z koncesją na wydobywanie, która jest kolejnym elementem prawa geologicznego i górniczego.

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Pan senator…

(Senator Władysław Komarnicki: Władysław Komarnicki.)

Proszę bardzo.

Senator Władysław Komarnicki:

Dziękuję.

Panie Ministrze, czy pan wie o tym, że od kilku…

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Panie Ministrze, czy pan wie o tym, że od kilku lat trwa zażarta walka pomiędzy KGHM a firmą kanadyjską Miedzi Cooper? Walka trwa co najmniej 4, 5 lat. Jako wiceprzewodniczący sejmiku lubuskiego wspierałem tę inicjatywę i wydawało mi się, że koncern KGHM jest tutaj jakby preferowany w swoim czasie. Czy dzisiaj, jak podejmujemy decyzję w głosowaniu… Jak to wpłynie na ten konflikt? On jest dzisiaj konfliktem powszechnie znanym nie tylko w Polsce, ale i w Europie i na świecie.

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Dziękuję panu senatorowi Komarnickiemu.

Pan senator Gawłowski jeszcze. Proszę uprzejmie.

Senator Stanisław Gawłowski:

Tak, bo ja nie otrzymałem odpowiedzi na pytanie, która z tych firm złożyła jako pierwsza wniosek o wydanie koncesji. Panie Ministrze, to jest proste pytanie. Proszę mi nie uzasadniać, że ta ustawa nie wpływa… Ja przeczytałem tę ustawę i na tyle, na ile ją zrozumiałem, to… Ja proszę tylko o…

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Klimatu Piotr Dziadzio:

Bardzo prosta odpowiedź jest tutaj. Zakres merytoryczny wykonywanych prac, które projektuje do wykonania strona wnosząca o udzielenie koncesji, jest jedną z głównych przesłanek udzielenia koncesji.

(Senator Stanisław Gawłowski: Ale, Panie Ministrze, ja zadałem pytanie…)

Zakres prac merytorycznych… Zakres prac merytorycznych to jest liczba wykonywanych wierceń, jakość przeprowadzonych badań, czas na wykonanie tych badań. I to są kryteria, które wchodzą w ocenę możliwości udzielenia koncesji.

(Senator Stanisław Gawłowski: Panie Ministrze, ja zadałem pytanie, a pan mi ciągle na to pytanie nie odpowiada…)

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Czy pan się zgłasza do kolejnego pytania?

(Senator Stanisław Gawłowski: Oczywiście. Ciągle proszę o odpowiedź…)

Ale no nie, przepraszam bardzo…

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Klimatu Piotr Dziadzio: Proszę zdefiniować, sformułować je tak, żeby ono było logicznym pytaniem.)

Senator Stanisław Gawłowski:

Ale, Panie Ministrze, nie da się bardziej logicznie. Nie da, bo ono jest bardzo proste. Pytam, kto pierwszy złożył wniosek o koncesję, która z tych firm pierwsza złożyła wniosek koncesyjny…

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Klimatu Piotr Dziadzio: Jeszcze raz powtarzam…)

…a pan mi odpowiada…

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Klimatu Piotr Dziadzio:

Ale to nie ma kompletnie znaczenia.

(Senator Stanisław Gawłowski: Ale to jest pana zdanie. Moje zdanie jest inne. Ja proszę o odpowiedź na to pytanie.)

Panie Dyrektorze, proszę udzielić…

Dyrektor Departamentu Geologii i Koncesji Geologicznych w Ministerstwie Klimatu Piotr Nowak:

Panie Przewodniczący, Panie Pośle…

(Przewodniczący Zdzisław Pupa: Senatorze.)

Senatorze, przepraszam bardzo… Sprawa toczy się od kilku lat i Ministerstwo Środowiska, aktualnie Ministerstwo Klimatu, nie jest w stanie rozstrzygnąć merytorycznie tych wniosków.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Ja panu senatorowi teraz z pamięci nie powiem. Nie pamiętam, z jaką datą złożony został pierwszy wniosek. Potrzebujemy tego przepisu, żeby zakończyć, być w stanie rozpatrzeć merytorycznie… Ja powtarzam: do dzisiaj sprawa merytorycznie nie została rozstrzygnięta. Bez tego przepisu będziemy tkwić w nieskończoność w takiej próżni. Dziękuję bardzo.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Klimatu Piotr Dziadzio:

Jeszcze raz powtórzę, że tylko i wyłącznie merytoryczny aspekt przesądza o tym, który podmiot może dostać koncesję na poszukiwanie i rozpoznawanie. Takie są przepisy prawa geologicznego i górniczego. Nie ma nigdzie w przepisach prawa geologiczno-górniczego napisane – proszę mi znaleźć taki przepis – że kto pierwszy złoży, ten ma prawo… Nie, nie. Przeprowadzony musi być cały proces postępowania.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Dziękuję.

W kolejności zgłoszeń: pani senator Rotnicka, pan senator Rybicki i pani senator, pani przewodnicząca Chybicka.

Senator Jadwiga Rotnicka:

Panie Ministrze, ja odnoszę wrażenie, że panu trudno albo pan nie chce w taki jasny sposób odpowiedzieć. Ja rozumiem, że merytoryka decyduje o tym, kto uzyska tę koncesję, ale z drugiej strony jestem zdziwiona, że przez tyle lat merytoryczne przesłanki nie zadecydowały o tym, że wybieramy jeden bądź drugi podmiot. Czy była już jakaś decyzja, przynajmniej wstępna decyzja? Od tego się odwoływały te podmioty poszczególne, tak?

(Głos z sali: Tak, trwa postępowanie…)

I druga sprawa…

(Głos z sali: …sądowe.)

Druga sprawa jest taka. Czy gdybyśmy teraz wrócili do rozpatrywania tych 2 wniosków koncesyjnych, to czy one będą rozpatrywane w świetle starych zasad, czyli takie same przesłanki mają być brane pod uwagę, czy też według nowego prawa, tzn. ustalimy jakieś inne przesłanki? To też dla mnie ma znaczenie.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Klimatu Piotr Dziadzio:

Na podstawie starych przepisów, które są jasno zdefiniowane…

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Panie Ministrze, po kolei. Pan senator… Skończyła pani?

(Senator Jadwiga Rotnicka: To jeżeli według starych przepisach, to co może zadecydować o tym, że ten spór wreszcie zostanie rozstrzygnięty?)

Dziękuję.

Pan senator Rybicki.

Senator Sławomir Rybicki:

Ja mam pytanie natury ogólnej. Czy pan minister uważa, że dobrą praktyką jest ta, którą proponuje grupa posłów, a pan minister wspiera, jak rozumiem, żeby ustawami zmieniać porządek, który jest uchwalony… Ustawa rozstrzyga czy unieważnia postępowania, które są w toku. Czy to jest dobra praktyka?

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Pani profesor, pani senator przewodnicząca Chybicka, proszę bardzo.

Senator Alicja Chybicka:

Panie Ministrze, ja nie bardzo rozumiem, jak panowie z ministerstwa mogli przyjść na posiedzenie komisji senackiej, nie wiedząc, kto złożył pierwszy wniosek. Czy po prostu państwo…

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Klimatu Piotr Dziadzio: Ale to nie ma znaczenia.)

Nieważne, czy to ma znaczenie, czy nie. Jeśli się referuje jakąś sprawę, to, wydaje mi się, powinno się wiedzieć, co się po drodze działo, kto złożył wniosek, czy sprawa była w sądzie, jakie były przesłanki merytoryczne, co zmieni się po wprowadzeniu danej ustawy w stosunku do tego, co było do tej pory. A tak to właściwie my jako senatorowie…

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Klimatu Piotr Dziadzio: Ale…)

…czujemy się zagubieni, bo pan nie umie odpowiadać…

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Klimatu Piotr Dziadzio: Nie, nie…)

…na proste pytania.

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Klimatu Piotr Dziadzio: Ale ja odpowiedziałem na to pytanie…)

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Dziękuję bardzo. Pan senator Gawłowski teraz będzie przy głosie…

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Klimatu Piotr Dziadzio: Nie ma w przepisach prawa geologicznego…)

Ale, Panie Ministrze, proszę się nie emocjonować, na spokojnie.

Proszę bardzo, Panie Senatorze.

Senator Stanisław Gawłowski:

Tak, pan przewodniczący w sumie ma rację – na spokojnie.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Powiedział pan wcześniej w trakcie swoje wypowiedzi, że ta sprawa już trwa długo, że ona była rozstrzygana przez sąd i że dzisiaj macie taką obawę, iż jeżeli nie wejdą te przepisy w życie, to znowu, po raz kolejny sąd będzie rozstrzygał, kto w tym sporze tak naprawdę będzie miał rację. No jeżeli tak, to co w tym złego, jeżeli rzeczywiście do tego będzie potrzebny sąd i to sąd będzie rozstrzygał w procesie koncesyjnym? Dlaczego tak bardzo się tego procesu koncesyjnego, na końcu związanego z sądem, obawiacie? To po pierwsze.

Po drugie, nowe przepisy pozwalają wam na wydanie koncesji. To nie jest tak, że nie pozwalają. Eksperci w tej sprawie… Nawet z tej opinii biura analiz senackich, którą dzisiaj dostaliśmy, jednoznacznie wynika, że istnieje możliwość wydania. Pan nie chce powiedzieć, kto złożył wniosek jako pierwszy. Jakoś szczególnie się panu nie dziwię. Pan opowiada, że trzeba spełniać wymogi formalne. To jest oczywista oczywistość, że trzeba spełniać wymogi formalne. Chyba wszyscy, jak tutaj na tej sali siedzimy, jesteśmy zorientowani, że żeby ubiegać się o jakąkolwiek koncesję, trzeba spełniać wymogi formalne wynikające z przepisów. Ale jednak ta kolejność ma swoje znaczenie, tak samo jak ma swoje znaczenie czy miała w tamtym czasie, w oparciu o stare przepisy, sprawa dotycząca przyznania koncesji na badanie i poszukiwanie, bo to de facto było równoznaczne – Panie Ministrze, pan to dokładnie wie – z koncesją wydobywczą. Tak naprawdę po spełnieniu określonych warunków przez koncesjonariusza w zasadzie nie było możliwości niewydania mu koncesji wydobywczej.

Jak się przychodzi na posiedzenie komisji i jest tak ciężko powiedzieć, kto pierwszy i kto drugi, w jakiej kolejności to było, takich zwykłych faktograficznych rzeczy się nie umie powiedzieć, no to rzeczywiście źle to wygląda. To wygląda tylko i wyłącznie tak, że macie coś do ukrycia, a przecież nie mówimy tutaj o inwestycjach i o nakładach na poziomie 1 miliona czy nawet 100 milionów zł, tylko, gdyby pan przybliżył…

(Głos z sali: To są miliardy.)

Właśnie, miliardy. I pan tak sobie o miliardach lekko opowiada, jakby to było łapanie much. No, przykre to wszystko, nie wygląda to poważnie.

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Nie ma więcej zgłoszeń, tak że proszę bardzo, Panie Ministrze, o udzielenie odpowiedzi.

Proszę bardzo, Panie Mecenasie.

Radca Prawny w Departamencie Geologii i Koncesji Geologicznych w Ministerstwie Klimatu Paweł Świerk:

Panie Senatorze, my się nie obawiamy, że decyzja wydana ponownie przez ministra klimatu kończąca te postępowania będzie badana przez sądy administracyjne, bo po prostu jest taka zasada. Prawda? Takie decyzje zawsze będą badane przez sądy administracyjne.

(Głos z sali: To po co te przepisy?)

Proszę?

(Przewodniczący Zdzisław Pupa: Ale proszę nie komentować. Proszę po prostu udzielić odpowiedzi na pytanie pani senator Rotnickiej i po kolei…)

Ale, Panie Senatorze, nie da się tego zrobić w oparciu o te nowe przepisy, ponieważ jesteśmy w drugiej instancji. Panie Senatorze…

(Głos z sali: No ale w drugiej instancji…)

No ale sąd najprawdopodobniej uchyli z przyczyn formalnych i to znowu wróci… Panie Senatorze, ja pracuję…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

(Przewodniczący Zdzisław Pupa: Ale proszę nie polemizować, tylko udzielić odpowiedzi…)

(Senator Sławomir Rybicki: Również na moje pytanie, dotyczące…)

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Ale, Panie Senatorze, był pan przez 8 lat sekretarzem stanu w Ministerstwie Środowiska, ja pracuję tam od 12 lat. Pana koledzy udzielali tych koncesji, prawda? Drugi pana kolega uchylał te decyzje. I one poszły do sądu, prawda? Przyczyny są takie, że były… Sąd uznał, że minister środowiska nie może po prostu uchylić swojej własnej decyzji. Dlatego sądy uchyliły te decyzje. I taki był stan faktyczny. Minister środowiska wydawał decyzje o udzieleniu koncesji albo odmawiał udzielania koncesji… właściwie główny geolog kraju wtedy, następnie główny minister środowiska uchylał te decyzje…

(Wypowiedzi w tle nagrania)

I to było podnoszone przez sądy, to było przedmiotem postępowań sądowych. I dlatego to wróciło do nas, z powrotem.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Tak było, taka była sytuacja.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

I wracamy do tego, bo chcemy to zakończyć wreszcie. Sądy i tak to zbadają, prawda? Tylko niech zbadają merytorycznie, a nie znowu formalnie. I tylko o to nam chodzi.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Nikt tego nie będzie… Nie rozstrzygamy, kto dostanie koncesje i gdzie będą odmowy udzielenia koncesji…

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Pan senator Rybicki prosił o udzielenie odpowiedzi.

Proszę przypomnieć to pytanie.

Senator Sławomir Rybicki:

Częściowo odpowiedział przed sekundą pan odpowiadający na pytanie senatora Gawłowskiego. Chodzi o ogólną zasadę, czy to jest należyte tworzenie prawa, w którym ustawą ingeruje się w sprawę będącą przedmiotem postępowania przez sądem czy będącą w trakcie procedury. Czy to jest właściwe z punktu widzenia państwa prawa, że ustawą się takie procesy przerywa i stwarza…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Nie ma wyjścia? Jest sąd przecież, który wydaje w tej sprawie orzeczenie.

Radca Prawny w Departamencie Geologii i Koncesji Geologicznych w Ministerstwie Klimatu Paweł Świerk:

Nie, Panie Senatorze. Szanowni Państwo, postępowania sądowoadministracyjne już się skończyły, definitywnie. Wróciły do nas akta, wróciła do nas sprawa. Jesteśmy na etapie drugiej instancji w postępowaniu administracyjnym.

(Wypowiedzi w tle nagrania)

(Głos z sali: Jesteście w procesie…)

Ale administracyjnym, nie sądowoadministracyjnym.

(Senator Sławomir Rybicki: Ale ingerujecie tą ustawą w proces administracyjny.)

No, nie ingerujemy, chcemy go zakończyć. Chcemy zakończyć te postępowania.

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Dziękuję za…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Dziękuję za udzielenie odpowiedzi.

Czy są jeszcze pytania?

Senator Sławomir Rybicki:

Są pytania. Czy macie szacunek co do tego, ile jest w Polsce postępowań administracyjnych w sprawach, które dotyczą innych sfer związanych z górnictwem, hutnictwem itd.? I czy…

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Klimatu Piotr Dziadzio:

Tylko te wymienione. Tylko te wymienione przeze mnie.

(Senator Sławomir Rybicki: Czy…)

Tylko te wymienione przeze mnie.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Nie ma.

(Senator Sławomir Rybicki: Nie ma innych…)

Nie ma.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Tylko po…

(Senator Sławomir Rybicki: A innych istotnych z punktu widzenia…)

Powiedziałem: tylko te przytoczone przeze mnie.

(Senator Sławomir Rybicki: Ale to w tej części…)

Tylko…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Tak.

(Senator Sławomir Rybicki: Chodzi o metodę postępowania, w której używa się narzędzia w postaci ustawy, czyli najwyższego aktu prawa, i przerywa procesy administracyjne, które są w toku… To nie dotyczy tylko górnictwa.)

Ta zmiana dotyczy tylko i wyłącznie zakończenia postępowań, tych 5 postępowań, które wymieniłem.

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Dziękuję bardzo.

(Senator Sławomir Rybicki: Gdyby dotyczyło jednego postępowania, byłoby to ingerencją w proces, który trwa…)

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Nie ma więcej pytań. Wobec powyższego… Są jeszcze pytania?

Senator Stanisław Gawłowski:

To jest rzeczywiście nadzwyczaj zaskakująca historia, że tak naprawdę piszemy… nie my, państwo piszecie ustawę, która dotyczy 5 postępowań. To jest coś niespotykanego w państwie, bo przepisy nie powinny dotyczyć konkretnego pojedynczego czy pojedynczych przypadków, tylko szeroko rozumianych zagadnień. Państwo piszecie ustawę pod 5 konkretnych spraw. Pan minister próbuje nam wytłumaczyć, że to wszystko jest w sumie okej, że ten proces administracyjny lepiej przerwijmy ustawą itd. Nie, Panie Ministrze. Tak państwo prawa nie działa – warto to wiedzieć. To jest ustawa, której na pewno nie wolno poprzeć. Zastanawiam się, kto się nią powinien zająć, ale to już osobna historia.

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

To była uwaga pana senatora Gawłowskiego.

Pan senator jeszcze?

(Wypowiedzi w tle nagrania)

W takim razie przystępujemy do rozstrzygnięć. Wniosków legislacyjnych nie było…

(Senator Sławomir Rybicki: Są.)

Są? Proszę bardzo.

(Senator Sławomir Rybicki: Pani Przewodnicząca, są wnioski legislacyjne?)

Ale, przepraszam bardzo, w ten sposób…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Nie tym tonem, Panie Senatorze…

Proszę.

Senator Jadwiga Rotnicka:

Przepraszam… Ja wniosku legislacyjnego nie mam w tej chwili.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Senator Sławomir Rybicki:

To ja składam wniosek o odrzucenie ustawy.

Przewodniczący Zdzisław Pupa:

Jest zgłoszony wniosek o odrzucenie ustawy.

Przystępujemy do głosowania… Są inne wnioski?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Nie ma innych wniosków.

Kto jest za wnioskiem o odrzuceniem… Przepraszam. Ja składam wniosek przeciwny.

Kto jest za wnioskiem o odrzucenie ustawy? Proszę podnieść rękę. (7)

Dziękuję.

Kto jest przeciw? (5)

Czyli mamy siedem głosów za…

(Głos z sali: Wstrzymanie jeszcze…)

1 senator wstrzymał się od głosu.

Czyli mamy 6 głosów za, 5 głosów przeciw, 1 senator się wstrzymał… Tak?

(Głos z sali: Nie, 7 głosów za, 5 – przeciw, 1 senator się wstrzymał.)

Czyli ustawa nie…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

…nie została poparta przez komisję senacką.

Pytanie: kto będzie senatorem sprawozdawcą?

(Senator Jadwiga Rotnicka: Ktoś, kto był za ustawą.)

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Kto z senatorów zechce być sprawozdawcą? Nie widzę zgłoszeń. Wobec powyższego ja się podejmuję sprawozdawać tę ustawę.

Dziękuję za udział w posiedzeniu senackiej Komisji Środowiska. Zamykam posiedzenie komisji.

(Koniec posiedzenia o godzinie 14 minut 17)