Narzędzia:
Posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych (nr 183) w dniu 17-10-2019
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych (183.)

w dniu 17 października 2019 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy o rozstrzyganiu sporów dotyczących podwójnego opodatkowania oraz zawieraniu uprzednich porozumień cenowych (druk senacki nr 1326, druk sejmowy nr 3788).

(Początek posiedzenia o godzinie 9 minut 10)

(Posiedzeniu przewodniczy zastępca przewodniczącego Krzysztof Mróz)

Zastępca Przewodniczącego Krzysztof Mróz:

Szanowni Państwo, otwieram sto osiemdziesiąte trzecie posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych.

Jeszcze sekundkę poczekamy.

Dziękuję.

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie ustawy o rozstrzyganiu sporów dotyczących podwójnego opodatkowania oraz zawieraniu uprzednich porozumień cenowych (druk senacki nr 1326, druk sejmowy nr 3788)

W porządku obrad tego posiedzenia komisji mamy rozpatrzenie ustawy o rozstrzyganiu sporów dotyczących podwójnego opodatkowania oraz zawieraniu uprzednich porozumień cenowych.

Czy ktoś z senatorów ma uwagi do porządku? Nie widzę. Nie słyszę.

Czy są na sali jacyś lobbyści? Nie ma.

Przypominam o transmisji naszego posiedzenia.

Witam pana ministra Kościńskiego ze współpracownikami. Witam panią senator i panów senatorów. Witam także pana Szymona Giderewicza z Biura Legislacyjnego Senatu.

I proszę pana ministra o przedstawienie projektu ustawy.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Tadeusz Kościński:

Dziękuję bardzo.

Panie Przewodniczący! Szanowna Komisjo!

Mam przyjemność zaprezentować Szanownej Komisji ustawę o rozstrzyganiu sporów dotyczących podwójnego opodatkowania oraz zawieraniu uprzednich porozumień cenowych.

16 października br. ustawa została uchwalona przez Sejm i skierowana do Senatu. Istotą ustawy jest implementacja dyrektywy Rady Unii Europejskiej 2017/1852 z dnia 10 października 2017 r. w sprawie mechanizmów rozstrzygania sporów dotyczących podwójnego opodatkowania w Unii Europejskiej. Ustawa wprowadza nowy mechanizm zapewniający ujednolicenie zasad rozwiązywania sporów dotyczących podwójnego opodatkowania zysków w Unii Europejskiej, a także określający ramy czasowe dla podejmowania przez organy podatkowe określonych działań. Ustawa wprowadza również możliwość dochodzenia przez podatnika swych praw przed sądem, w szczególności w sytuacji bezczynności organów państwa odpowiedzialnych za rozstrzyganie sporów w zakresie podwójnego opodatkowania. Regulacje wprowadzane ustawą mają w konsekwencji zapewnić podatnikom skuteczne narzędzie do rozwiązywania sporów związanych z podwójnym opodatkowaniem. Jednocześnie ustawa porządkuje w ramach jednego aktu prawnego istniejące i już dostępne dla podatników procedury dotyczące podwójnego opodatkowania, wprowadzone na podstawie konwencji arbitrażowej oraz na podstawie umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania. Ustawa obejmuje również regulacje dotyczące uprzednich porozumień cenowych, a także wprowadza Program Współdziałania między strategicznymi podatnikami a szefem Krajowej Administracji Skarbowej.

W zakresie uprzednich porozumień cenowych do ustawy przeniesiono regulacje zawarte dotychczas w ordynacji podatkowej, rozszerzając je m.in. o możliwość rozpoczęcia postępowania w sprawie uprzedniego porozumienia cenowego przez podmiot zagraniczny planujący w Polsce realizację inwestycji. Pozwoli to na zwiększenie pewności podatkowej takich inwestorów odpowiedzialnych społecznie i gotowych do wywiązywania się w Polsce z obowiązków podatkowych proporcjonalnie do skali ich rzeczywistej działalności prowadzonej w naszym kraju. W efekcie proponowane rozwiązanie powinno pozytywnie wpływać na budżet państwa.

Ustawa tworzy również podstawy prawne do realizacji Programu Współdziałania przez Krajową Administrację Skarbową. Program ten to nowa forma dobrowolnej współpracy Krajowej Administracji Skarbowej ze strategicznymi podatnikami, opartej na wzajemnym zaufaniu i przejrzystości postępowania. Celem wprowadzenia Programu Współdziałania jest obniżenie kosztu poboru podatków i zmniejszenie obciążeń administracyjnych dla przedsiębiorców.

Zaplanowano, że ustawa wejdzie w życie po 14 dniach od ogłoszenia w „Dzienniku Ustaw” z wyjątkiem części przepisów, które zaczną obowiązywać w innych terminach – np. Program Współdziałania od 1 lipca przyszłego roku. Dziękuję bardzo.

Zastępca Przewodniczącego Krzysztof Mróz:

Dziękuję panu ministrowi.

Proszę pana Szymona o przedstawienie opinii Biura Legislacyjnego.

Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Szymon Giderewicz:

Dziękuję bardzo.

Szymon Giderewicz, legislator.

Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo!

Nie mamy opinii prawnej do ustawy. Dziękuję.

Zastępca Przewodniczącego Krzysztof Mróz:

Dziękuję.

Otwieram dyskusję.

Czy ktoś z…

(Senator Kazimierz Kleina: A dlaczego nie macie?)

Ale, Panie Senatorze, bardzo bym prosił… Jeżeli chce pan wziąć udział w dyskusji, to… Nie ma żadnych senatorów, którzy chcieliby wziąć udział w dyskusji.

Ja stawiam wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek w związku z tym, że nikt się nie zgłasza… Chyba że ktoś z obecnych chciałby zabrać głos? Nie.

Przystępujemy do głosowania.

Kto z pań i panów senatorów jest za przyjęciem ustawy bez poprawek? (4)

Kto jest przeciwko? (0)

Kto się wstrzymał? (1)

Czy pani senator chciałaby albo któryś z panów senatorów chciałby być sprawozdawcą?

(Senator Kazimierz Kleina: Pani senator chciała.)

Pani senator chce?

(Senator Janina Sagatowska: …Taką swoją…)

Dobrze. Jak nikt nie chce, to ja muszę być. Ja będę sprawozdawcę.

Dziękuję.

Zamykam posiedzenie.

(Koniec posiedzenia o godzinie 9 minut 15)