Narzędzia:
Posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi (nr 134) w dniu 31-08-2019
Uwaga! Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym

Zapis stenograficzny

– posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi (134.)

w dniu 31 sierpnia 2019 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu usprawnienia procesu wydatkowania środków finansowych w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz w ramach działań objętych zintegrowanym systemem zarządzania i kontroli (druk senacki nr 1289, druki sejmowe nr 3752 i 3779).

(Początek posiedzenia o godzinie 8 minut 21)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Jerzy Chróścikowski)

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Szanowni Państwo, pozwolicie, że otworzę posiedzenie komisji.

Jest to nasze sto trzydzieste czwarte posiedzenie.

Mamy dzisiaj jeden punkt porządku: rozpatrzenie ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu usprawnienia procesu wydatkowania środków finansowych w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz w ramach działań objętych zintegrowanym systemem zarządzania i kontroli – druk senacki nr 1289, druki sejmowe nr 3752 i 3779.

Czy na sali są osoby zajmujące się zawodowo działalnością lobbingową?

Jeżeli tak, to proszę o przedstawienie się i poinformowanie, którą organizację reprezentują. Ale nie widzę nikogo takiego na sali. Są tylko przedstawiciele rządu i Senatu.

Informuję państwa senatorów, że druki senackie i inne materiały dotyczące ustawy nie zostały państwu dostarczone w terminie określonym w art. 61 ust. 1 Regulaminu Senatu.

Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że zgodnie z art. 61 ust. 2 pkt 2 komisja wyraża zgodę na procedowanie. Nie ma sprzeciwu.

Witam pana ministra Krzysztofa Zarudzkiego z Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, jak również dyrektor Departamentu Płatności Bezpośrednich w ministerstwie rolnictwa, panią Jolantę Czaplę. Witam też panią Annę Domaracką, głównego specjalistę w Zespole Zintegrowanego Systemu Zarządzania i Kontroli w Departamencie Płatności Bezpośrednich. Jest z nami również pan Paweł Małaczek, zastępca dyrektora Departamentu Prawno-Legislacyjnego ministerstwa rolnictwa, oraz pan Tomasz Figurski, naczelnik Wydziału Realizacji Płatności Bezpośrednich w Departamencie Płatności Bezpośrednich ministerstwa rolnictwa. Oczywiście jest nasz legislator, pan Michał Gil, którego witam. No i witam kolegów senatorów i nasz sekretariat.

Punkt 1. porządku obrad: rozpatrzenie ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu usprawnienia procesu wydatkowania środków finansowych w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz w ramach działań objętych zintegrowanym systemem zarządzania i kontroli (druk senacki nr 1289, druki sejmowe nr 3752 i 3779)

Panie Ministrze, mamy do rozpatrzenia, jak mówiłem wcześniej, ten jeden punkt. Prosilibyśmy o szerszą informację co do celu i tego, jakie najważniejsze zmiany następują w tej ustawie, gdyż koledzy nie mieli wiele czasu na zapoznanie się z materiałami. Proszę to omówić szerzej.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Ryszard Zarudzki:

Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo! Panowie Senatorowie!

Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie wielu rozwiązań usprawniających proces wydatkowania środków w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz płatności obszarowych PROW, czyli I filaru. Chodzi o usprawnienie wypłaty zaliczek i płatności obszarowej, czyli Program Rozwoju Obszarów Wiejskich, programy rolno-środowiskowe, płatności ekologiczne, płatności ONW i płatności za zalesienia. Usprawnienie wypłaty to po pierwsze.

Po drugie, chcę powiedzieć, że to jest taka specustawa, bo ona dotyczy kilku ustaw: ustawy o PROW 2014–2020, ustawy o PROW 2007–2013 ze względu na zalesienia – chodzi o wieloletnie zaliczki, bo tam mamy kilkunastoletnie okresy – ustawy o funduszach promocji, ustawy o rolnictwie ekologicznym i ustawy o płatnościach bezpośrednich. Tak że ona reguluje kilka ustaw. To dzięki naszym działaniom porządkujemy. Pytanie: co jest tego konsekwencją, co jest efektem wprowadzonych zmian?

Po pierwsze, to, o czym już wspomniałem, czyli uproszczenie i ujednolicenie zasad stosowania zaliczek, czyli uniezależnienie wypłaty zaliczek od wystąpienia okoliczności mogących powodować trudności finansowe czy pogorszenie sytuacji finansowej większej liczby rolników. No tak to zawsze w języku ustawowym… Pytanie: o co chodzi? Można powiedzieć tak: nie będziemy musieli uzależniać wypłaty zaliczek od tego, że jest susza, że jest gradobicie, że są deszcze nawalne, że jest powódź. Nie będziemy ich już od tego uzależniać.

Po drugie, do 50% zaliczki możemy wypłacać w sposób systemowy każdego roku bez wystąpienia tych okoliczności. Przypomnę, że w 2016, 2017, 2018 wypłacaliśmy zaliczki, od 15 października do końca listopada, ze względu na różnego typu trudne sytuacje pogodowe. A więc to jest kolejny rok. Ale szukamy tych uproszczeń, żeby się uniezależnić. I to było systemowe rozwiązanie. Chodziło o to, żeby każdego roku rolnicy mieli płynność finansową niezależnie od tego, czy występują, czy nie występują te okoliczności.

Konsekwencją tego będzie też możliwość… Można powiedzieć tak: ustawa porządkując te sprawy, daje nam taką możliwość – ale to już jest w porozumieniu z Komisją Europejską, i to jest ważny przekaz dla panów senatorów, ale też dla rolników – że od 16 października będziemy wypłacać zaliczki dla rolników w wysokości 70% z płatności bezpośrednich za rok 2019 i, uwaga, 85% z płatności obszarowych Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Już przygotowujemy… Agencja, że tak powiem, jest w blokach startowych, robi kolejne kontrole administracyjne, ruszyła cała fabryka kolejnych ocen kontroli, aby można było to zgodnie z przepisami wypłacać. Ustawa też to porządkuje i możemy to zrobić bardzo sprawnie i szybko. Jeszcze raz powtórzę: płatności bezpośrednie od 16 października 70% kwot z tego roku, które są należne, i płatności PROW 85%.

Inna rzecz to uporządkowanie uwarunkowań. Mówiłem o kilku ustawach, które zmieniamy. To jest tak, że do tej pory zrobiliśmy porządek w sprawach związanych z najazdami na grunty dzierżawione przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa. Wiemy, o co chodzi, bo to była wcześniej dość głośna sprawa. W tej chwili robimy porządek, jeśli chodzi o wszystkie grunty państwowe. Wszystkie, a więc i samorządowe, i parków narodowych, i inne grunty państwowe, nie tylko KOWR-owskie, muszą mieć tytuł prawny, aby można było zgłosić wnioski o płatność. Grunt państwowy musi mieć tytuł prawny. Kropka. Ważne?

(Głos z sali: Ale musi być umowa.)

Musi być…

(Dyrektor Departamentu Płatności Bezpośrednich w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Joanna Czapla: …tytuł prawny.)

…tytuł prawny do działek rolnych zgłaszanych do płatności bezpośredniej oraz płatności obszarowej PROW. Tak? Do tych 2 rzeczy. Bo mówimy o tych 2 jak gdyby częściach. Dobrze? Dobrze, bo nam wyszło. Po prostu. Można powiedzieć, tak jak do tej pory pilnujemy i rozmawiamy z ludźmi. Jesteśmy na spotkaniach. Widzimy te problemy, które się pojawiają. Widzimy, co się dzieje w agencji. Moi pracownicy, co chciałbym tutaj podkreślić, wyłapują wszystkie niestosowności i, że tak powiem, czyścimy je. I za to też dziękuję, bo cały zespół ponosi odpowiedzialność za to, żeby takie sprawy porządkować. To jest kolejna sprawa.

Następnie jest taka techniczna zmiana, że małżonkom i współposiadaczom gospodarstw rolnych nadajemy odrębny numer identyfikacyjny. Można powiedzieć, że chodzi tutaj o możliwość skorzystania… To znaczy, mąż ma numer identyfikacyjny i ubiega się o płatności bezpośrednie, a żona może korzystać z innych programów, ale żeby mogła korzystać – jak wiadomo, środki unijne muszą być zarejestrowane – musi mieć numer indentyfikacyjny. Nadajemy go żonie, bo do tej pory były z tym problemy – to tak najprościej…

(Dyrektor Departamentu Płatności Bezpośrednich w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Joanna Czapla: …Mechanizmów KOWR-owskich.)

To głównie jest Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa i mechanizmy KOWR-owskie. Tutaj mówimy…

(Dyrektor Departamentu Płatności Bezpośrednich w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Joanna Czapla: …I zagranicznego.)

…też o szczegółowych rozwiązaniach w poszczególnych programach związanych z handlem zagranicznym. Tak? Tak że to też jest czyszczenie pewnych niedogodności, które wyniknęły, i porządkowanie spraw będących w naszych kompetencjach.

I teraz następna rzecz, którą porządkujemy… Mówię, że ta ustawa jest taką specustawą, bo ona w różnych ustawach porządkuje rozwiązania, które są niekorzystne albo, może lepiej, uciążliwe. Następna sprawa to certyfikaty. W przypadku ustawy o rolnictwie ekologicznym przewiduje się przyspieszenie przekazywania przez jednostki certyfikujące do agencji informacji w celu umożliwienia uzyskania przez rolników płatności zaliczkowych. Najprościej: do tej pory rolnik ekologiczny musiał mieć do 30 listopada certyfikat, że wszystko jest w porządku, wydany przez jednostkę certyfikującą. W tej chwili mówimy: musi mieć ten certyfikat, wydany…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

…przez jednostkę certyfikującą, na 1 października. Na 1 października?

(Dyrektor Departamentu Płatności Bezpośrednich w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Joanna Czapla: Tak, tak.)

Co to umożliwi? Poprzednio ci rolnicy nie dostawali zaliczek i zawsze był tutaj pewien krzyk. A to jest 20 tysięcy rolników, 20 tysięcy niezadowolonych beneficjentów, których chcemy wspierać. I ta poprawka… Oczywiście, że jest pewien problem organizacyjny związany z tym, w jaki sposób przeprowadzić to certyfikowanie, żeby 1,5 miesiąca czy 2 właściwie miesiące wcześniej te certyfikaty można było uzyskać. Ale myślę, że to jest tak uzgodnione i po prostu trzeba to wykonać. I tyle. Myślimy o naszych beneficjentach.

Następna rzecz: przewiduje się uproszczenie zasad dotyczących uczestników funduszu promocji produktów rolno-spożywczych. Nastąpi to dzięki odejściu od wymogu posiadania numeru identyfikacyjnego nadanego w trybie ustawy o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności. Tak krótko: uproszczenie zasad dotyczących uczestników funduszy promocji produktów rolno-spożywczych. To jest ta rzecz.

I jeszcze jedna sprawa, a właściwie dwie.

Skrócenie z 1 roku do 6 miesięcy minimalnego okresu doświadczenia w pracy doradczej, żeby można było być wpisanym na listę doradców rolniczych, rolnośrodowiskowych i leśnych. Tutaj mówimy też o zmniejszeniu liczby punktów potrzebnych do uzyskania w przypadku studiów podyplomowych z zakresu rolnictwa. Przy czym zastrzegam, że to obniżenie kryterium z roku do pół i z 60 do 30 punktów ECTS za wykształcenie takiej jednostki – zapisanie, ile punktów za co, jeśli skończy studia podyplomowe – ma na celu… No, powiem tak: w ostatnim okresie odeszło 1 tysiąc 300 doradców, przyszło 1 tysiąc nowych. To, co tutaj mamy… No, nie muszę tłumaczyć, jaki to jest problem. I chcemy bez szkody… Wprost przeciwnie, chcemy zmotywować tych ludzi, żeby skrócenie tego okresu nie odbyło się kosztem jakości doradztwa. Chodzi o to, żeby wdrożyć ich szybko do praktyki, żeby byli tymi certyfikowanymi doradcami. Myślę, że te uwarunkowania… Oczywiście mogą być w takiej sytuacji pojedyncze przykłady niespełniające tych kryteriów i mogą być problemy… Ale, mimo wszystko, patrząc na skalę wyzwań, jaka jest, uważamy, że to jest słuszna droga, bo ona nam porządkuje… Sztucznie nie będziemy tworzyć pewnych barier, które hamują budowanie systemu doradztwa, systemu AKIS, tego zintegrowanego systemu informacji i doradztwa.

I ostatnia rzecz, ważna: w ramach prac Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi, projekt ustawy został uzupełniony o przepisy zmieniające ustawę o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt. To jest jeden kroczek, taki istotny kroczek… To była poprawka poselska, która została wniesiona po to, aby dobrze uruchomić działanie dobrostanu, który wejdzie w życie z dniem 15 września przyszłego roku…

(Dyrektor Departamentu Płatności Bezpośrednich w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Joanna Czapla: Marca.)

5 marca 2020 r. O tym też dość obszernie na posiedzeniu komisji sejmowej mówiliśmy. Tu chcę powiedzieć tak: lochy, które są w ramach dobrostanu zarejestrowane, w tej chwili funkcjonują w ramach rejestru…

(Dyrektor Departamentu Płatności Bezpośrednich w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Joanna Czapla: …grupowego.)

…stada, rejestru grupowego, a muszą być w warunkach dobrostanu zarejestrowane indywidualnie, czyli musi im zostać nadany numer identyfikacyjny w agencji restrukturyzacji. I stąd wprowadzamy w stosownej ustawie taką możliwość, żeby rolnicy mogli się dobrze przygotować. Nie w marcu będziemy przyjmować ustawę, tylko przyjmiemy ją już teraz. Ona wejdzie w życie 1 października, dzięki temu, że dzisiaj możemy to procedować. A więc będziemy mogli już rolnikom mówić: idzie dobrostan i w związku z tym rejestrujcie lochy w agencji, bo to będzie następny krok. Rolnik złoży tylko wniosek, że chce uczestniczyć w programie, a agencja naliczy… Nie będzie… Wiecie, już nie chcemy kolejnych wniosków. Rolnicy mają ich przecież serdecznie dosyć. Tylko to włączą, a agencja naliczy na podstawie zarejestrowanych loch. I to jest punkt wyjścia. A więc warunki dobrostanu. Szukamy dobrych rozwiązań. Ta zmiana została wniesiona dzięki poprawce poselskiej. Myślę, że to też jest dobre rozwiązanie, korzystne dla naszych rolników.

Ze względu na to, że termin rozpoczęcia wypłaty zaliczek na poczet płatności przypada 16 października, przewidziano, że ustawa wejdzie w życie, tak jak już wspomniałem, 1 października 2019 r.

W tym miejscu chcę bardzo podziękować szanownej komisji za tak szybkie podjęcie prac nad przedłożonym projektem. Jednocześnie zwracam się z prośbą o pilne przyjęcie projektu, aby projektowane regulacje weszły w życie w założonym terminie i żeby ustawa mogła wejść w życie w założonym terminie. Bardzo dziękuję.

Jeśli będą pytania szczegółowe, to moi współpracownicy będą się do nich odnosić. Jeśli takowe będą… Bardzo proszę.

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Dziękuję.

Czy pan legislator chciałby coś dodać? Nie, nie ma uwag.

Szanowni Państwo, otwieram dyskusję.

Czy ktoś chciałby zadać pytanie?

Ja mam pytanie.

Powiedzieliśmy o możliwościach Skarbu Państwa czy zasobu Skarbu Państwa i jeszcze innych… Kiedyś było zapisane słowo „użytkownik” i wszyscy, którzy byli użytkownikami, mogli dostawać płatności, a w tej chwili słowo „użytkownik” zostało wykreślone i jest inna formuła…

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Ryszard Zarudzki: Pani Dyrektor…)

(Wypowiedzi w tle nagrania)

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Ryszard Zarudzki: Dyrektor Czapla.)

(Dyrektor Departamentu Płatności Bezpośrednich w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Joanna Czapla: Mogę?)

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Ryszard Zarudzki: Proszę dyrektor Czaplę o odpowiedź.)

Dyrektor Departamentu Płatności Bezpośrednich w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Joanna Czapla:

Panie Ministrze! Panie Przewodniczący!

Oczywiście nadal płatności bezpośrednie dostaje użytkownik, czyli generalnie utrzymujemy zasadę wynikającą z przepisów wspólnotowych, ale w przypadku gruntów państwowych robimy wyłączenie. Tak?

(Przewodniczący Jerzy Chróścikowski: Tu jest wyłączenie.)

Tu jest wyłączenie, że trzeba posiadać tytuł prawny.

(Przewodniczący Jerzy Chróścikowski: Wszyscy pozostali będą użytkownikami.

A pozostali… Tak. Ze względu na nieuregulowane…

(Przewodniczący Jerzy Chróścikowski: Rozumiem.)

…stosunki prawne…

(Przewodniczący Jerzy Chróścikowski: To jest największy problem.)

Dokładnie.

(Zastępca Dyrektora Departamentu Prawno-Legislacyjnego w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Paweł Małaczek: Mogę coś…)

(Przewodniczący Jerzy Chróścikowski: Gdybyśmy tego nie mieli, to byśmy nie brali pieniędzy.)

Zastępca Dyrektora Departamentu Prawno-Legislacyjnego w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Paweł Małaczek:

To znaczy, chciałbym tylko sprostować, bo to w kontekście przepisów prawa powszechnie obowiązującego ma znaczenie. To nie użytkownik, tylko posiadacz.

(Przewodniczący Jerzy Chróścikowski: Teraz posiadacz?)

(Dyrektor Departamentu Płatności Bezpośrednich w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Joanna Czapla: Posiadacz.)

Cały czas. Do tej pory cały czas płatności bezpośrednie może uzyskać posiadacz. Jeżeli mamy posiadanie zależne, to posiadacz zależny. A użytkownik to jest zupełnie inna instytucja.

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Dobrze, dobrze. Rozumiem.

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Rozumiem, o co chodzi. Ja mówiłem potocznie, kto jest użytkownikiem, kto jest posiadaczem takim czy takim… Chodzi o te tytuły prawne, których rzeczywiście byśmy wtedy wielu rolników pozbawili, bo są nieuregulowane stany prawne. A agencja czy już teraz KOWR i inne instytucje muszą mieć tytuły do tego.

(Dyrektor Departamentu Płatności Bezpośrednich w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Joanna Czapla: Tak. I jednostki samorządowe też.)

Dobrze.

Są pytania?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Proszę.

Senator Marian Poślednik:

Panie Przewodniczący! Panie Ministrze!

Ja się cieszę, że nawet w takiej drobnej kwestii jest pozytywna reakcja, dotycząca nadania tego numeru identyfikacyjnego współmałżonkowi. Bo z mojej praktyki funkcjonowania w ramach lokalnej grupy wynika, że często właśnie z tym był problem w kontekście korzystania ze wsparcia na rozwój działalności. Prawda? A więc to jest też bardzo dobre rozwiązanie. Dziękuję.

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Dziękuję.

Ja jeszcze mam takie bieżące pytanie, bo rolnicy już liczą na te 70-procentowe zaliczki. Czy ta ustawa ułatwi, jak już było wspomniane, ale większej grupie, uzyskanie tych 70-procentowych zaliczek, eliminując… Czy ona – poza tym, co było mówione o certyfikatach, bo o tym pan minister mówił – przyspieszy ich wydawanie? I czy jeśli chodzi o inne elementy, również przyspieszy rolnikom… Bo „Solidarność” pisała wnioski o to, żeby trochę usprawnić prawodawstwo, żeby ta większa grupa mogła dostać na kontrolę i na wiele, wiele innych rzeczy, które, że tak powiem, wypadały z możliwości uzyskania 70-procentowej zaliczki.

Dyrektor Departamentu Płatności Bezpośrednich w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Joanna Czapla:

To znaczy, ta ustawa generalnie przewiduje… Do tej pory mieliśmy taką sytuację, że żeby można było wypłacać zaliczki polskim rolnikom, minister rolnictwa wraz z ministrem finansów wydawali rozporządzenie. Określano w nim, w jakiej wysokości będą te zaliczki, ale też musiały być wskazane jakieś nadzwyczajne okoliczności, które zaistniały w kraju, uprawniające do wypłat tych zaliczek. I w tym rozporządzeniu musieliśmy wskazywać obszar wystąpienia klęski żywiołowej. Tak to było. Te zaliczki były wypłacane co roku. Na nieszczęście te zjawiska występowały, te nadzwyczajne okoliczności, więc…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

…było uzasadnienie i nie było problemu, żeby te zaliczki wypłacać. Niemniej jednak uważamy, że należy od tego odstąpić. To wydłużało procedurę, dlatego że minister rolnictwa musiał udowodnić, że takie zjawiska występują. W związku z tym teraz to na pewno przyspieszy procedowanie rozporządzenia, będzie też łatwiej podjąć decyzję o wypłacie zaliczek. W zasadzie będzie o tym decydowała tylko dostępność środków w ramach budżetu państwa. Dziękuję.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Ryszard Zarudzki:

Ja jeszcze jedną rzecz chciałbym uzupełnić. Oczywiście dla grupy 20 tysięcy rolników ekologicznych jest to otwarcie – co powtórzę – bo nie będzie tej blokady, że nie dostaną, bo nie ma… Albo dostawali ci, co byli certyfikowani. Tak?

(Przewodniczący Jerzy Chróścikowski: Tak, tak.)

To jest jedno.

I drugie. Ja wiem, że panu przewodniczącemu chodzi też o tych, co mają kontrolę. No tutaj nie ma… To pozostaje. Mówimy o tych kontrolach. Jest tylko tam, gdzie są protokoły i gdzie jest to stwierdzone…

Ale proszę panią dyrektor o uzupełnienie, bo myślę, że panu senatorowi o to chodzi.

(Przewodniczący Jerzy Chróścikowski: Tak, tak. Głównie.)

Tutaj jest bez zmian.

Dyrektor Departamentu Płatności Bezpośrednich w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Joanna Czapla:

Panie Przewodniczący, np. w przypadku płatności obszarowych PROW, czyli ONW, zalesień, płatności rolnośrodowiskowych, ekologicznych tak naprawdę zaliczki są wypłacane tylko po kontroli administracyjnej. Nie musi być przeprowadzana kontrola…

(Przewodniczący Jerzy Chróścikowski: To rozumiemy.)

…na miejscu. Prawda?

(Przewodniczący Jerzy Chróścikowski: Tak, tak. Tylko najgorzej jest, gdy jest rozpoczęta i niezakończona.)

Zawsze agencja postępuje w ten sposób, że np. wypłaca zaliczki do tych płatności, które…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

…nie są objęte kontrolą na miejscu.

(Przewodniczący Jerzy Chróścikowski: I jeszcze te 5%, jeśli…)

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Ryszard Zarudzki:

Tu może być.

(Przewodniczący Jerzy Chróścikowski: Może być.)

Tu mogą być.

(Dyrektor Departamentu Płatności Bezpośrednich w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Joanna Czapla: Tak.)

No, nie damy wszystkiego.

(Przewodniczący Jerzy Chróścikowski: Tak, tak.)

Nie ma, nie ma, bo to…

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Dobrze.

Panie Ministrze, jeszcze jest jedno pytanie. Wspomniał pan o tzw. zmianie identyfikacji. Rozumiem, że mówiliśmy o zmianie, jeśli chodzi o trzodę, czyli dotyczącej loch. A jeśli mówimy o dobrostanie, czyli że będzie realizowana dopłata na lochę i dopłata na krowę… Tego to dotyczy…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Mówił pan o uproszczeniu. W momencie, kiedy krowy są rejestrowane, bo są rejestrowane, jednak jakiś wniosek rolnik będzie musiał składać do agencji, bo bez tego nie będzie… Ale wspomniał pan, że jeżeli locha jest zarejestrowana, to już rolnik nie będzie musiał itd. Tu jeszcze będzie musiał…

(Wypowiedź poza mikrofonem)

…być wystawiony konkretny wniosek, podejrzewam. Z kontrolami, czy dobrostan jest przestrzegany, czy nie.

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Ryszard Zarudzki: Tak.)

Tak tutaj wybrzmiało: już nie będzie musiał wypełniać itd.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Ryszard Zarudzki:

Nie, oczywiście, że chodzi o naliczanie na podstawie… Już nie będzie tego, ile ma, tylko będzie to, co jest w systemie. Ale oczywiście będzie kontrola u rolnika.

Dyrektor Departamentu Płatności Bezpośrednich w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Joanna Czapla:

Panie Przewodniczący, przewidujemy tzw. system bezwnioskowy. To znaczy, że rolnik we wniosku elektronicznym będzie zaznaczał tylko checkbox, że chce uzyskać płatności dobrostanowe do krów czy do loch. Oczywiście będzie musiał spełnić warunki przyznania tego. A agencja już sama będzie mu naliczać z systemu. Rolnik nie będzie musiał wypisywać np. numerów kolczyków zwierząt, do których chce te płatności dobrostanowe. Wiemy, że np. jeśli ktoś ma więcej krów, to może się pomylić, bo te numery są dość długie. A więc to będzie znaczne, znaczne uproszczenie.

Wiemy, że w przypadku świń było znakowanie grupowe, tak jak mówił pan minister. Nie wiedzieliśmy, czy to jest tucznik, locha czy prosię. W związku z tym, ponieważ będziemy dopłacać do loch i do tuczników, to lochy musimy mieć dość dobrze oznakowane. A jeśli chodzi o tuczniki, to przewidujemy taki system, że w momencie, kiedy one pójdą do rzeźni, będzie obowiązek zgłoszenia agencji restrukturyzacji. Na tej podstawie agencja będzie wiedziała, ile rocznie rolnik odstawi tuczników do rzeźni i będzie mu automatycznie naliczać te pieniądze.

Przewodniczący Jerzy Chróścikowski:

Dobrze.

Czy są jeszcze pytania?

Jeśli nie ma pytań, to stawiam wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Kto jest za? (4)

(Głosy z sali: Jednogłośnie.)

Dziękuję.

Sprawozdawca? Jest chętny? Nie ma.

Senator Chróścikowski.

W związku z tym, że wyczerpaliśmy porządek obrad, bardzo dziękuję panu ministrowi i wszystkim osobom towarzyszącym.

Zamykam posiedzenie komisji rolnictwa.

(Koniec posiedzenia o godzinie 8 minut 45)